صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

علی پورسلیمان/ مدیر گروه صدای معلم

آقای فانی ! شأن یک وزیر والاتر از دخالت در عزل و نصب مدیریت یک مدرسه است! EFQM همین بود؟

عزل مدیر یک مدرسه در ناحیه 4 تبریز با سفارش نماینده اصول گرا و انفعال فانی

چندی پیش در صدای معلم خبری با محتوای زیر منتشر شد :

"شنیده ها حاکی است ؛ در اقدامی عجیب و شبهه برانگیز ، مدیر عزل شده ی دبیرستان دکتر موحد در ناحیه ۴ تبریز پس از معرفی مدیر جدید در روز ۲۱ فروردین از سوی اداره ناحیه برای مدیریت در روز ۲۳ فرودین به سمت سابق خود بازگشت .

بنا بر شنیده های موثق دستور بازگرداندن مدیر عزل شده توسط شخص وزیر و به دلیل فشار و درخواست یکی از نمایندگان مجلس از او بوده است. این در حالی است که گفته می شود این فرد قبلا هم از مدیریت عزل و بازگردانده شده بود."

با این که چندین روز از انتشار این خبر گذشته است اما هنوز پاسخی از سوی مسئولان آموزش و پرورش ارائه نشده است.

سال قبل وزیر آموزش و پرورش، مدیر کل آموزش و پرورش استان بوشهر را بدون آن که دلیل خاصی بر آن مترتب باشد عزل کرد!

اینجانب در یادداشتی به این اقدام وزیر آموزش و پرورش و نمایندگان مجلس اعتراض کردم . ( این جا )

گفته می شد فشار برخی از نمایندگان مجلس در این وضعیت مؤثر بوده است.

اگر عزل یک مدیر کل بدون اقناع و پاسخ گویی به این راحتی صورت می گیرد پس آن دفاع جانانه و سرسختانه ای که فانی در مقام پاسخ به توضیحات نمایندگان پرسش کننده در قضیه ی استیضاح و در ارتباط با عملکرد « کمیته ی انتصابات » ارائه نمود چه بود؟

در نشستی که تشکل های معلمان در هفتم تیرماه 1394  با علی اصغر فانی داشتند ؛ وزیر آموزش و پرورش خطاب به نمایندگان تشکل های معلمان چنین گفت :

" سعی ما تعالی آموزش و پرورش بر اساس EFQM اروپاست و در این زمینه سعی داریم تا استانداردها را در راستای " مدرسه محوری " ارتقا بدهیم ." ( این جا )

در واقع ، یکی از مهمترین برنامه های فانی که از ابتدا اعلام شد « ارتقای مدیریت آموزشگاهی » و « تاکید بر تمرکز زدایی و مدرسه محوری » بوده است.

چندی پیش در صدای معلم  مطلبی با عنوان « برنامه های فانی و دو پرسش ؟! »  مطرح شد. ( این جا )

که باز هم  پاسخی نیافت !

حال ، در ماجرای عزل مدیریت یک مدرسه، فانی باید به این پرسش پاسخ دهد که بر اساس چه منطق و یا دلیلی اقدام به این کار کرده است؟

آیا وزیر آموزش و پرورش نقطه و یا نقاط ضعفی دارد که سعی می کند با دادن امتیاز به این گونه نمایندگان زیاده خواه و قانون شکن آن ها را بپوشاند ؟

مگر قرار نیست قانون مداری و احترام به قانون مقدم بر هر چیز باشد؟

آیا وزیر آموزش و پرورش تاکنون به بازخورد عملکرد خویش در این گونه موارد و در میان افکار عمومی فرهنگیان اندیشیده است؟

آیا به اعتمادسوزی و فرصت سوزی که نتیجه ی طبیعی و منطقی این گونه اقدامات است فکری کرده اند؟

این سیاست سکوت و رد شدن تا کی ادامه خواهد یافت؟

نماینده ای که به جای ایفای وظایف نمایندگی و عمل به دو عنصر مهم رکن نمایندگی یعنی « تقیین و نظارت » به چنین اقدامات سخیف و بی مایه ای روی می آورد  - بدون تردید این گونه نمایندگان  در اقلیت اند - سعی می کند تا کرسی نمایندگی خود را به هر قیمت حفظ کند !

اما آیا وزیر محترم دولت تدبیر و امید قرار است با این گونه اقدامات ، عملکرد این افراد را تایید کند ؟! 

آیا این امور در تضاد با شان یک وزیر آموزش و پرورش در وزارتخانه مادر نخواهد بود ؟

EFQM همین بود؟


EFQM :

« مدل تعالی سازمانی » مدلی است که سازمان ها را ارزیابی و عملکرد آنها رااندازه گیری می کند. این مدل به سازمان ها کمک می کند تا با مقایسه وضعیت موجود و مطلوب خود تفاوت ها را شناسایی کنند ، سپس با بررسی علل وقوع این تفاوت ها راه حلهای بهبود وضع موجود را پیدا و آنها را اجرا نمایند. ( تعریف عمومی مدل تعالی ) بنیاد اروپایی مدیریت کیفیت یا European Foundation of Quality Management که به اختصار EFQM خوانده میشود در سال 1988 توسط 14 شرکت بزرگ اروپاییتشکیل شد و در حال حاضر 600 سازمان بزرگ چند ملیتی و ملی عضو آن هستند . EFQM  در حقیقت یک سازمان غیر انتفایی متولی بررسی چهارچوب تعالی سازمانی موسوم به  EFQM Excellence Model, است .

یکشنبه, 05 ارديبهشت 1395 23:02 خوانده شده: 2135 دفعه چاپ

نظرات بینندگان  

پاسخ + +21 0 --
ناشناس 1395/02/05 - 23:50
فانی اگه نماینده های....را اینجوری راضی نکنه که نمی تونه از دو استیضاح قسر در بره و نجات پیدا کنه.!!
خاصیت سیستم بیمار نظام اموزش و پرورش ایران همینه.
پاسخ + 0 0 --
معلم 1395/02/06 - 12:08
...

وای به حال آموزش و پرورش
پاسخ + 0 0 --
بابک 1395/02/06 - 16:47
شاید اقدام وزیر به موقع و بر اساس حق وحقیقت بوده .این تدبیریها بلایی به سر مدیریتها آورده اند که باید در تاریخ ضبط وثبت گردد.
پاسخ + +16 0 --
ناشناس 1395/02/06 - 01:00
بی کی داری میگی؟!!
فانی اونقدر ...., انگار دارید گل لگد میکنید.
زیاد خودتون رو خسته نکنید, به جایی بر نمیخوره.
پاسخ + +10 0 --
معلم ناامید 1395/02/06 - 04:37
موافقم اما کو گوش شنوا و چشم بینا؟!
جناب فانی در این دوسال و اندی امید معلمان را بفنا داد معیشت منزلت و احترام معلم ک پیشکش و....
پاسخ + +7 -1 --
بازنشسته 1مهر93 1395/02/06 - 06:26
سلام
آقای وزیر
چرا توزیع پاداش به این شکل صورت گرفت؟ وبرای بنده حقیر، سهم در نظر نگرفتند وتا امروز فقط حدود 22 درصد پاداش پایان خدمتم را داده اند.شما فرمودید تا پایان سال 1394به تدریج پاداش پرداخت می شود.
پاسخ + +8 -1 --
خدمتگزار همکار رئیس 1395/02/06 - 07:38
جناب فانی علاوه بر این ابتکارefqmامده اند و بنر هایی را با سرانه چاپ کرده اند و با عکس زیبایشان در معرض دید دانش آموزان قرار داده اند تا مبادا کسی نداند متولی کیست.مدرسه شده نمایشگاهی از تصاویر اقایان. و توصیه های اخلاقی و زهد و تقوی وساده زیستی و ارجدوری از زخارف دنیا. ولی عزیزان را میبینی که بمدرسه ای که حیاطش خاک است و دانش آموزش کفش ندارد با ماشین اخرین مدل پلاک قرمز میایند با راننده اختصاصی و اذنابشان توی مدرسه برای پذیرایی و ناهار آقایا ن هر چه میتوانندمیکنند. ظهرکه میروند ناهاربخورندنماز اول وقت میخوانندتامبادااین لقمه حرام از گلویشان پایین نرود.ما یک رئیس سراغ داریم که قبلا مسئول شب مدرسه بود و یک اتاق داشت که ....و بساط جور بود در دولت جدید سکان مدیریت اموزش و پرورش را بهش داده اند و خنده دار است که ایشان در باب تربیت و کمالات دوری از مواد مخدرچنان صحبت میکند که گویی سالها دکتر بازپروری بوده است. و اگر خدای ناکرده یکی بیادشان بیاورد که بابا تو خودت میکشیدی او را به بازرسی و شکایات احاله میدهند.اقای وزیر ممکنه بگی چقدر این مدیر کل ها را میشناسی؟
پاسخ + +12 -1 --
معلم چرکنویس 1395/02/06 - 07:59
اول سال نماینده وزارتخونه که یه خانوم بود اومده بود منطقه ما. داشت به درد دل همکارا گوش میکرد و هی سرش رو تکون میداد نوبت این حقیر شد عرض کردم خانوم من یک چیز از شما میخوام که خرجی هم نداره. شما برو امروز و فردا خونه ات بچه ات که اومد درس بخونه ببین خدا وکیلی کتاب گام به گام و حل المسائل دستش هست یا نیست.اگه نیست که احتمالش صفره و خوش بحالت. لااقل توی خو نه ات بچه ات به حرفت گوش میده. اگه هست برو این دفتر تالیف ببین کدوم شیر ناپاک خورده ای اجازه تالیف کتاب گام به گام از روی کتابهای اموزش و پرورش میده که بقول خودتون سالها کارشناسی شده اند!!!این خانوم قول داد که بره و جواب بده ایمیل گرفت و ادرس و صد تاقربون صدقه معلمهای وظیفه شناس رفت و رفت رفت.فکر کنم هنوز هم داره میره چ
ون پیاده روی برای سلامتی اش خوب بود.
پاسخ + +3 -3 --
ناشناس 1395/02/06 - 08:02
باید دید که موضوع چه بوده است ؟ و چرا مدیر عزل شده و کدام دایره در اموزش و پرورش او را عزل کرده ؟ ایا بر اساس پرونده مر بوط به تخلفات اداری بوده ؟ یا بر اساس تصمیمات داخلی ناحیه یا منطقه مر بوطه ؟ معمولا اگر مدیر مدرسه ای کارش خوب باشد و وزیر این تشخیص را بدهد می توان او را باز گرداند ...موضوع خیلی کلی اسست باید باز شود تا قضاوت کرد
پاسخ + 0 0 --
یک بیچاره دلمرده 1395/02/06 - 17:36
نمیدانیم کی عزل کرده اما خوب میدانیم که دایره زنگی برادرم دایره زنگی او را برگردانده. چون هم خوب میزده و وزیر هم خوب رقصیده.
پاسخ + +7 0 --
سمیرمی 1395/02/06 - 10:47
ارتقا مدیریت آموزشگاهی؟؟؟؟!!!!!!! پس چرا در شهر من خبری نیست؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ اینجا فقط تنزل مدیریت آموزشگاهی دیده می شود.
پاسخ + +7 0 --
ناشناس 1395/02/06 - 10:51
شأن فاني واقعا همين است ببينيد در اين سه سال كاري براي آموزش و پرورش انجام داد؟
پاسخ + +7 0 --
محمدی 1395/02/06 - 11:09
با سلام .همکاران گرامی سالهاست که مدیریت آ. پ گرفتار وابستگی مدیران به منابع قدرت (نمایندگان مجلس - ائمه جمعه - قدرتمندان جناحهای سیاسی)گردیده وصحبت از شایسته سالاری در آ.پ حرفی بی معناست.در استان و شهرستانی که من هستم(سمنان - شاهرود)وضعیت آنقدر برای معلمان ناراحت کننده است که سکوت را ترجیح داده اند.عوامل دولت گذشته به کمک مدیرکل دولت تدبیر وامید ترفیع هم گرفته و از منابع قدرت به خوبی بهره مند هستند و فقط تبلیغات دارند و مدیرکل منفعل.انشاالله وزیر بعدی فکری کند.
پاسخ + +6 0 --
ناشناس 1395/02/06 - 16:20
در شهر ما (رشت)از توابع اسنان گیلان! سه نماینده فداکار وعاشق خدمت از ان نوع که خودتان بهتر میدانید والبته هر روز نیز به این عطششان به خدمت اضافه می شود!چنانکه شعار اقای جعفرزاده ایمن ابادی در انتخابات هفتم اسفند این بود که:"امده ام که سر دهم"البته باید به عرض بر سانم که ایشان قبلا"پا "داده اند بله داشتم میگفتم این سه نماینده خدمتگزار باهم تقسیم کار نموده اند بطوریکه ا-پ به ایشان (اقای جعفرزاده)رسیده است ایشان هم حقا کم نگذاشته وحسابی شخم کاری کرده اند بطوریکه حتی مدیران مدارس را ایشان انتخاب می کنند وان مدیران منتخب هم موقع انتخابات برایشان جبران میکنند ! ریس اداره ومدیر کل هم برای حفظ موقعیت گوش به فرمان ایشان هستند.این غصه سر دراز دارد .انوقت شمااز تعالی مدیریت کیفیت مدار حرف می زنید واقعا خنده دار است!
پاسخ + 0 0 --
یک بیچاره دلمرده 1395/02/06 - 17:43
بابا از یه نفری پرسیدند ساعت چنده گفت ده ده کم اون جواب داد یکباره بگو هیچ دیگه. شما هم یکباره بگو هیچ!!!
پاسخ + +2 -3 --
وفا 1395/02/06 - 22:21
سلام برنگارنده محترم،امیدوارم که خوب باشین خواستم مواردی رو درارتباط با عزل خانم مدیر ناحیه چهاروابقایش مواردی روجهت اطلاع عرض کنم
1باید صحت وسقم خبر وکم وکیف وعلت آن مشخص شود
2بفرض درست بودن خبر،چیزغریبی اتفاق نیفتاده؟!مگر خوداین روسای نواحی یامناطق ویاخودمدیرکل،چطورانتخاب میشوندوبقایشان دراین سمتهاچگونه است؟آیا غیرازاین است که باحمایت نمایندگان وسفارش این واون برمسند تکیه میزنند؟!
3آیا شایسته سالاری درنظام ماحلقه مفقوده نیست؟!
4آیا بنظرتان حمایت ازیک مدیرمدرسه بدترازانتخاب یه معلم، بدون یکساعت کاراجرایی بعنوان رییس ناحیه یامنطقه است؟!!!
5درداصلی نظام آموزش وپرورش ما،نبود مدیریت صحیح پلکانی موردقبول اکثریت فرهنگیان ازوزیرتارده های پایین تراست بطوریکه بتوانندمنشاخدمات آگاهانه وکارشناسانه باشند
پاسخ + 0 0 --
معلم 1395/02/07 - 22:32
شما هم همین کامنت تکراری را در همه جا کپی نکن !
پاسخ + +1 0 --
معلم 9 1395/02/06 - 23:29
کسی از معجزه جدید وزیر ،یعنی انتصاب مدیر کل استان البرز خبر داره ؟؟!!
کلا انگار وزیر ما یه فمنیست دو آتیشه تشریف دارن !!!
پاسخ + 0 0 --
صدای معلم 1395/02/07 - 08:19
سلام
دوست عزیز
در گفت و گو با آقای ساکی مدیر کل محترم البرز این خبر تکذیب شد .
پایدار باشید .
پاسخ + +5 -1 --
از بوم برای بوم!! 1395/02/06 - 23:50
متاسفم که اینو میگم ولی آموزش و پرورش ایران معلمان را گداصفت بار آورده.
پاسخ + +6 0 --
از بوم برای بوم!! 1395/02/06 - 23:51
متاسفم که اینو میگم ولی آموزش و پرورش ایران معلمان را گداصفت بار آورده.
پاسخ + +1 0 --
معلم باز نشسنه 1395/02/07 - 10:56
با سلام از این کارها در آموزش وپرورش زیاد اتفاق می افتد برای نمونه فردی که با نامه وزارت آموزش وپرورَش از ریاست آموزش وپرورش منطقه مراغه استان آذر بایجانشرقی لغو ابلاغ شده است اکنون معاونت آموزشی دوره دوم متوسطه استان آذر بایجانشرقی است اگر دلمان به آموزش وپرورش می سوزد به این هم بپردازیم چون جساسیت معاونت مدیر کل ار مدیر مدرسه به مراتب بالاتر است مدرک زنده در رابطه با عزل ریاست منطقه مراغه را دارم
پاسخ + +2 -1 --
ممعلم 1395/02/07 - 11:04
با سلام اگر دخالت نماینده تبریز در ابقای مدیر عزل شده اشتباه است اشتباه بالاتر این است که فانی سفارش نماینده را پذیرفته و اشتباه بالاتر از آنهم این است مدیر کل استان آذر بایجانشرقی سفارش وزیر را پذرفته از همه اشتباهها بالاتر پذیر فتن سفارش استان توسط ریاست ناحیه 4 است چون اگر از دست دادن مقام خود نبود باید استعفا می داد ومدیر کل استان آذر بایجانشرقی هم همینطور
پاسخ + 0 0 --
التفات 1395/02/07 - 21:43
بابا چرا زود قضاوت میکنید .مدیران وروسای برخی شهرستانها ونواحی آذربایجانشرقی همینکه پست گرفتند با یک حرکت انقلابی شروع کردند به دروکردن مدیران خدوم مدارس به بهانه ی تسویه حساب جناحی .در سراب اوج ماجرا مشاهده شد .بعدها مشخص خود مدیر منطقه از بیست تا پارامتر لازم جهت انتصاب ، صفر تا هم نداشتند .اوین آباد ، پاشایی
پاسخ + 0 0 --
دبیر تبریز 1395/02/08 - 13:36
با نظر شما مخالفم.اگر قرار باشد به خاطر یک مدیر مدرسه که هیچ محبوبیتی ندارد همه استعفا بدهند که اینگونه افراد بیش تر از قبل به اعمال خودشان ادامه می دهند.
مدیران مدارس دخترانه تبریز نیاز به بازبینی و تغییر دارند که آن طور که ما شنیده ایم برای سال تحصیلی آینده این تغییرات صورت خواهد گرفت و مدیر مذکور هم گویا فقط تا زمان انتخابات مجلس برای ابقا سفارش شده است تا رای نماینده ی حامی نشکند!!!
پاسخ + +1 0 --
دبیران تبریز 1395/02/07 - 22:55
اغلب مدیران دبیرستان های دخترانه تبریز،مدرسه را برای معلمین غیر قابل تحمل و تبدیل به محل حکمرانی خود و یک زندان واقعی کرده اند. و هر چه تعداد سال هایی که در مدیریت می مانند بیش تر می شود،این موضوع پررنگ تر می گردد.ما نمی دانیم دغدغه ی مشکلات فراوان فرهنگیان را داشته باشیم یا سر و کله زدن با امپراتوری های مدیران مدارس را.از آقای پاشایی،مدیر کل،و مدیران نواحی خواهشمندیم فکر اساسی برای این موضوع کنند.و در انتصاب مدیران نظر معلم ها را بخواهند و اجازه ندهند کسی بیش از دو سه سال در مدیریت مدرسه بماند.
پاسخ + 0 -1 --
فرهنگي 1395/02/09 - 00:48
به تو چه ربطي داره؟

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

آیا ملاقات های مردمی وزیر آموزش و پرورش دولت سیزدهم در کم کردن شکاف میان اداره و مدرسه و جلب اعتماد معلمان تاثیری دارد ؟

خیلی زیاد - 12.1%
زیاد - 3%
تا حدودی - 8.5%
تاثیری ندارد - 10.8%
نوعی عوام فریبی و سرکار گذاشتن معلمان است - 65.6%

مجموع آرا: 305

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور