صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

رحیم عبادی/ عضو هیأت‌علمی دانشگاه فرهنگیان

درس هایی از معلم فداکار: این مهم با ارسال پیام تسلیت و اعلام همدردی از سوی مسئولان تسکین نمی‌یابد بلکه باید با عذرخواهی، پذیرش مسئولیت و تعهد برای جبران کاستی‌ها همراه باشد/نمی‌توان با میانگین حقوق دریافتی زیر خط فقر، انتظار فداکار و ایثارگری داشت

درس های معلمان فداکار برای مسئولان و مدیران آموزش و پرورش  هفته گذشته کتاب فداکاری بازهم شکفته شد و زنده‌یاد «حمیدرضا گنگوزهی»، معلم فرهیخته با نثار جان خویش، راه فداکاری در عرصه تعلیم و تربیت را استمرار بخشید. این نخستین‌بار نیست که معلم فداکاری برای نجات جان شاگردانش همه هستی خود را تقدیم می‌کند و قطعا آخرین‌بار هم نخواهد بود؛ گویا اقتضای شغل معلمی است که همچون شمعی بسوزد تا پروانه‌ها زندگی را تداوم بخشند. 

 درس‌های فراوانی در این فداکاری نهفته است از جمله:

 ١- معلمی شغل نیست، عشق است و هنر، بخشیدن است و حیات‌دادن، فداکاری است و ازخودگذشتن؛ نمونه‌اش زنده‌یاد «حمیدرضا گنگوزهی» که در آغاز زندگی مشترک در شرایطی که هنوز شرایط شغلی ناپایداری داشت، از همه‌چیزش برای حیات شاگردان خویش گذشت.

٢- فداکاری معلمان قابل‌تقدیر است اما این یک ‌سوی واقعه است؛ آن سوی دیگر مسئولیت‌هایی است که برعهده دیگران قرار می‌گیرد. نابه سامانی‌های برخی فضاهای آموزشی و قربانی‌شدن سالانه تعدادی از دانش‌آموزان امری است که نباید از آن غفلت شود و بر مسئولیت و پاسخ‌گویی وزارت آموزش و پرورش به‌ویژه «سازمان نوسازی و تجهیز مدارس» می‌افزاید. این مهم با ارسال پیام تسلیت و اعلام همدردی از سوی مسئولان ذی‌ربط تسکین نمی‌یابد.

بلکه باید با عذرخواهی، پذیرش مسئولیت و تعهد برای جبران کاستی‌ها همراه باشد.


٣- معلمان سرمایه اجتماعی و از گروه‌های مرجع جامعه محسوب می‌شوند. یکی از دلایل آن، برخورداری این قشر فرهیخته از ارزش‌های والای انسانی و اسلامی همچون فداکاری و ازخودگذشتگی است. شرط تداوم این ارزش‌ها، ارج‌نهادن کل جامعه ازجمله دولت به فداکاری‌های معلمان است. توجه ویژه به منزلت اجتماعی و معیشت آنان و تلاش مؤثر برای رفاه و امنیت اجتماعی فرهنگیان، حداقل انتظار معلمان از مسئولان است. نمی‌توان با میانگین حقوق دریافتی زیر خط فقر، انتظار فداکاری و ایثارگری روزافزون داشت. 


٤- فداکاری، گذشت، بخشش، احساس مسئولیت اجتماعی، وجدان کاری، همدلی و... ارزش‌های مهم ایران عزیز ماست که نباید کم‌رنگ شود؛ باید از همه ظرفیت‌ها برای تعالی و ترویج آن بهره گرفت. این مختص معلمان نیست بلکه باید همه آحاد جامعه را دربر گیرد و مسئولان و دست‌اندرکاران باید بیش از همگان بر این امر، نه در کلام و شعار و حرف بلکه در عمل، متعهد شوند.

درج این فداکاری‌ها در برنامه‌های درسی مدارس همچون دهقان فداکار و تداوم آن در رسانه‌های جمعی و نهادهای فرهنگی می‌تواند روح فداکاری را در جامعه همیشه زنده و جاوید نگه‌ دارد اما این کافی نیست؛ آنچه جامعه ما بیش از هر زمان به آن نیازمند است، عمل مسئولان و راهبران جامعه به تعهدات خویش در برابر معلمان و مردم فداکار ایران اسلامی است.

روزنامه شرق

یکشنبه, 22 فروردين 1395 14:08 خوانده شده: 837 دفعه چاپ

نظرات بینندگان  

پاسخ + +2 -3 --
معلم ناامید 1395/01/22 - 15:17
متشکرم و موافق آقای عبادی انشاا...وزیر بعدی آ.پ شما باشید
پاسخ + 0 0 --
فرهنگی 1395/01/22 - 15:42
یعنی با چند خط نوشته میشه نتیجه گرفت ایشون به درد پست وزارت آ.پ میخوره?!اون هم وزارت عریض و طویل آ.پ....
پاسخ + 0 0 --
ابوالفضل 1395/01/22 - 22:43
خب همه دیگه اندازه این فانی بلدن
پاسخ + 0 0 --
معلم ناامید 1395/01/23 - 05:01
ایشان در دولت سید اصلاحات معاون وزیر بودند
پاسخ + +6 -1 --
فرهنگی 1395/01/22 - 15:40
هرکسی که میگن عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیانه, ناخودآگا این سوالها به ذهنم میرسه , مدرک ایشون چیه؟, کی, کجا, چطور عضو هیات علمی شدند, پست قبلیشون چی بوده؟
پاسخ + +6 -1 --
حسن 1395/01/22 - 16:01
به خدا این جفا وبدقولی ها فقط وفقط به ضرر قشر فرهنگیان نیست جامعه را هم دربرمیگیرد به همین روند پیش بره دانش آموزان متضرران اصلی هستند حالا اولیا میدانند ااین معلمان خسته و دانش آموزان بی انگیزه وآینده مبهم ! البته عدهای خاص با معلم خصوصی و... جبران می کنند بدا به حال سایرین
پاسخ + +4 0 --
مهدی 1395/01/22 - 16:31
آقای عبادی عزیزازحسن توجه شمابه همکارانتان ممنون وسپاس.شماآدم شناخته شده حداقل ازنظرسیاسی هستین.اینکه قبلاچه کارنامه ای داشتین نه اطلاع دارم ونه می پرسم ولی درزمان حال بسیارشایسته است ازاین اعتباربرای رسیدگی به اوضاع نه چندان به سامان آپ استفاده کنید.اوضاعی که جنابعالی بهتردرجریان آن هستید.

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

آیا ملاقات های مردمی وزیر آموزش و پرورش دولت سیزدهم در کم کردن شکاف میان اداره و مدرسه و جلب اعتماد معلمان تاثیری دارد ؟

خیلی زیاد - 12.1%
زیاد - 3%
تا حدودی - 8.5%
تاثیری ندارد - 10.8%
نوعی عوام فریبی و سرکار گذاشتن معلمان است - 65.6%

مجموع آرا: 305

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور