صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

علی غیاث آبادی فراهانی / هنر آموز هنرستان های ساوه – همکار گروه صدای معلم

آموزش و پرورش در سالی که گذشت ... چالش ها و چشم انداز

آموزش و پرورش در سال 94 و چالش ها و چشم اندازها  سال 94 به پایان راه خود نزدیک می شود . چند روز دیگر سال 95 هم از راه می رسد .این در حالی است که آموزش و پرورش اندر خم همان کوچه ی اول بوده و بسیاری از خواسته های معلمان بر آورده نشده است.
اگر بخواهیم نظری واقع بینانه به عملکرد آموزش و پرورش داشته باشیم باید از پنج منظر به کارنامه ی آموزش و پرورش نگریست :


1- مشکلات معیشتی و مطالبات معوقه ی معلمان
2- بودجه ی سرانه ی مدارس
3- بودجه ی نوسازی مدارس
4- نظام آموزشی
5- فعالیت های پرورشی


در زیر به بررسی هریک از مشکلات بالا می پردازیم :


1- مشکلات معیشتی و مطالبات معوقه ی معلمان
اواخر سال گذشته ، تجمعات اعتراضی معلمان در جلوی ادارات و در تهران جلوی مجلس ، حاکی از نارضایتی معلمان از وضع موجود بود. این تجمعات در اردیبهشت 94 نیز تکرار شد. عمده خواسته های معلمان ، رعایت عدالت در نظام پرداخت حقوق کارمندان دولت بود . تورم بالا در سال های 90تا 93 و عدم افزایش حقوق معلمان در طی این سال ها قدرت خرید معلمان را به شدت کاهش داده بود .

با افزایش حقوق کارکنان وزارت بهداشت این توقع به جا در معلمان نیز تقویت شد که حالا نوبت ماست تا تحولی در پرداخت حقوق و مزایای شغلی صورت گیرد .

ظاهرا دولت پیش بینی کرده بود که مذاکرات هسته ای در آذر 93به سرانجام خواهد رسید و دستش از لحاظ مالی باز می شود و می تواند از این طریق مطالبات و معوقات فرهنگیان را پرداخت کند و تحولی در نظام پرداخت ها به وجود بیاورد ولی به دلایلی چند این پیش بینی درست از آب در نیامد .

قیمت نفت هم از آذر ماه 93 به شدت کاهش یافت و از حدود صد دلار به پنجاه و نهایتا زیر سی دلار رسید . در آن ایام قول هایی از طرف وزیر مبنی بر برآورده شدن خواسته های معلمان داده شد . بحث طرح رتبه بندی شغلی مطرح شد .

قرار بر این شد که از مهرماه 94 رتبه بندی شغلی اجرا شود و بین300  تا 800 هزار تومان حقوق ها افزایش یابد . البته باز پیش بینی دولت در رفع تحریم ها درست از آب در نیامد (با توجه به مخالفت هایی که از داخل و خارج با این توافق می شد و دولت اختیار تام هم نداشت ) . به جای تیرماه 94 برجام در دی ماه به فرجام رسید .


دولت پیش بینی کرده بود قبل از تیر ماه توافق با 1+5 حاصل می شود و با آزاد شدن دارایی های بلوکه شده بدهی های خود را به معلمان و بازنشستگان آموزش و پرورش پرداخت کند و با اجرایی شدن طرح رتبه بندی تا حدودی حقوق ها را افزایش دهد.
با این اوصاف طرح رتبه بندی از مهر 94 اجرایی شد . البته اضافه حقوق ها بین صدو پنجاه هزار تومان تا به ندرت بالای پانصد هزار تومان انجام شد . هرچند اضافه حقوق مهر به صندوق بازنشستگی رفت و عملا پنج ماه از سال را شامل شد . در این بین رتیه بندی شامل همکاران تازه استخدام نشد و نارضایتی آن ها را در پی داشت .

دولت در پرداخت معوقات و بدهی ها به معلمان شاغل نیز توفیقی نداشته است . هنوز حق التدریس خرداد و کل نیم سال دوم پرداخت نشده است . از حق الزحمه ی تصحیح اوراق نهایی خرداد خبری نیست . حق الزحمه مربیان کار آموزی هنرستان ها هنوز پرداخت نشده است . البته بعد از ماه ها تاخیر پاداش بازنشستگان 93سال پرداخت شد .


2- بودجه ی سرانه ی مدارس
سرانه ی مدارس در سال 94 کمتر از قبل بود . به همین دلیل مدیران با کمک هایی که از والدین دریافت کردند با حداقل ها مدارس را اداره کرده اند .


3- نوسازی مدارس
در این سال بودجه ی نوسازی مدارس با توجه به حجم کار لازم بسیار ناکافی بود و اگر مدرسه ای هم ساخته شد به کمک خیرین مدرسه ساز بوده است .


4- نظام آموزشی
از سال 92 با برداشته شدن شرط قبولی از سال اول دبیرستان ، بیسواد پروری به اوج خودش رسید . (شروع بیسواد پروری از موقعی بود که امتحان نهایی و مردودی از پایه ی پنجم و سوم راهنمایی برداشته شد ) تقریبا همه دانش آموزانی که از ابتدایی ثبت نام شده بودند به دبیرستان گام می گذاشتند در حالی که بسیاری از آن ها از دانش پایه ی لازم برای دروس دبیرستان برخوردار نبودند .

با سیستم هدایت تحصیلی بسیار ضعیفی که وجود دارد در عمل بیش از چهل درصد از ضعیف ترین های این دانش آموزان به هنرستان ها هدایت شدند .

ظاهرا سیاست بر این شده است که دانش آموزان در هر حالتی از سیستم آموزشی خارج نشوند و به هر صورت ممکن در مدرسه حضور داشته باشند . برای سیاست گذاران این سیاست  مهم نیست که دبیران این دانش آموزان در تدریس دروسی که در قواره ی این دانش آموزان نیست با چه مشکلاتی روبه رو هستند و در بسیاری از موارد کار آن ها آب در هاون کوبیدن است .


5- فعالیت های پرورشی هم مانند گذشته به همان برنامه های مختصر مذهبی صبحگاه و نماز جماعت خلاصه شده است.

ظاهرا بودجه ی فعالیت های پرورشی هم در این سال کمتر از همیشه بوده است.


به طور کل باید گفت آموزش و پرورش در سال 94 حال روز خوشی نداشت .

روح کلی حاکم بر نظام آموزش و پرورش سنتی بوده به ایده های نوین اعتقادی ندارد .

کمبود بودجه دولت در سال های اخیر هم مزید بر علت شده تا شرایط خوبی بر آموزش و پرورش حاکم نباشد.


امیدوارم روزی بیاید که آموزش و پرورش در اولویت نظام قرار گیرد و ایده های نوین در نظام آموزش و پرورش خریدار داشته باشد.


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

پنج شنبه, 27 اسفند 1394 21:35 خوانده شده: 1533 دفعه چاپ

نظرات بینندگان  

پاسخ + +6 0 --
بازنشسته مظلوم93 1394/12/27 - 22:57
تنهاچیزی که تاآخرعمرمان ازیادمان نمی رود این است که سالی که گذشت پاداش راندادند
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1394/12/28 - 00:35
آیا تا به حال برای رفع ظلم کاری کردی؟!
یا مثل ۳۰ سال گذشته منتظر میشی یک عده برن جلو و شما هم اون عقبا قایم بشی, شاید کاری برات بکنند. چرا مظلومیت را پذیرفتی؟!!!
پاسخ + +2 0 --
محمد 1394/12/28 - 01:20
فقط امیدواری, همین و بس؟
گفتم شاید کشف جدیدی رو میخوای به اطلاع همه برسونی که اینقدر آسمون ریسمون به هم بافتی!
پاسخ + +1 0 --
آزادی از لرستان 1394/12/28 - 07:27
.........................
پاسخ + +1 0 --
غیاثی فراهانی 1394/12/28 - 09:00
در بند یک این یادداشت آمده است که « تورم بالا در سال های ۹۰ تا ۹۳ و عدم افزایش حقوق معلمان» که به این صورت اصلاح می گردد
تورم بالا در سال های ۹۰ تا ۹۳ و عدم افزایش حقوق معلمان متناسب با نرخ تورم
پاسخ + +1 0 --
ناشناس 1395/01/02 - 16:23
بالاخره حق التدریس خرداد را دادند

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

آیا کنکور معیار مناسب و قابل اتکایی برای ارزیایی در مورد اثربخشی و کارایی نظام آموزشی ایران می باشد ؟

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور