صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

ابراهیم سوری/ معلم - شهرستان پیرانشهر از توابع آذربایجان غربی

مورچه‌ها، حلبچه، چهارشنبه سوری

چهارشنبه سوری و خودخواهی درون انسان ها و سالگرد بمباران شیمایی حلبچه  امروز صبح طبق عادت سری به سیب های قرمز ته جعبه زدم که با صحنه عجیبی روبه رو شدم. صحنه‌ای که برای همگی آشناست؛ لشکر چند ده قطعه‌ای مورچه‌ها که سیب ها را احاطه کرده بودند...

اولین واکنش همه ما عصبانیت است و اولین فکری که به ذهن مان میرسد اینست که چگونه از شر آنها خلاص شویم.

با عصبانیت سراغ پودر شیمیایی رفتم و مورچه‌ها را تارومار کردم. سپس شروع کردم به تمیزکردن سیب ها.

اما با صحنه عجیبی روبه رو شدم که درس مهمی به من داد و باعث شد نتیجه بگیرم که: "مورچه ها از گوسفندها باهوشترند و از برخی لحاظ شاید حتی از انسان ها باهوش تر باشند؛ حداقل از نظر هوش اجتماعی" اما آن صحنه عجیب چه بود؟!


سیب اول را تکان دادم، اثری از مورچه ها نبود؛
سیب دوم را تکان دادم، اثری از مورچه ها نبود؛
سومی را تکان دادم؛
چهارمی را؛
پنجمی؛
.
.
.
آخرین سیب را هم نگاه کردم، آن هم فقط از یک ناحیه سوراخ شده بود. شوکه شدم. شاید در نگاه اول چیز خاصی به نظر نیاید، اما با کمی تامل نکته بسیار ظریفی فهمیده می شود و این سوال پیش می‌آید که چطور مورچه ها با وجود دسترسی به این منبع غذایی عظیم، فقط یک سیب را انتخاب کرده بودند؟

علت این کار که هوش فوق العاده آنها را نشان می دهد، اینست که اگر چند سیب را همزمان مصرف می کردند، به خاطر نداشتن فرصت، امکان پوسیده شدن قسمت های خورده شده وجود داشت.اما نکته عمیق تر و مفیدتر، هماهنگی مورچه‌هاست، اینکه چطور بر سر یک گزینه توافق کرده و هیچ مورچه ای از نظر جمع تخطی نکرده است؟

پس حداقل دو درس می شود از این حادثه عجیب گرفت:


1) اتحاد
2) تدبیر


پس از تخلیه هیجانِ ناشی از این مشاهدات، رشته افکارم به یک رشته احساسات درونی گره خورد؛ ناگهان به فکر حلبچه افتادم ...


ژنوسایدی که حاصل "پیشرفت فناوری" و "پسرفت انسانیت" بود...

خود را نیز هم‌ردیف صدام یافتم، صدام بمب شیمیایی را بر سر مردم مظلوم ریخت و من پودر شیمیایی را بر سر مورچه‌های نابغه! شاید خنده‌تان بگیرد؛ خودم هم خنده‌ام گرفت و این خنده‌ها فاجعه را عمیق تر می کند. چرا که ناشی از تعصب ما به انسان ها و دنیای آن هاست.

 "انسانیت" محدود به حریم "انسان ها" نیست، به گستردگی دنیای خلایق است و رعایت حریم حیوانات، حیوانیت نیست، بلکه انسانیت محض است.

خود را در تاریکی دنیایی که ما انسان ها برای خود ساخته‌ایم غرقیده یافتم.

چشمانم را که باز می کنم می بینم این تاریکی جلوه ظاهری هم به خود گرفته و در دود ناشی از آتش "چهارشنبه سوری" پدیدار شده است.

صدای ترقه های بیرون به فکرم وامی دارند...

آیا ارتباطی بین مورچه ها، حلبچه و چهارشنبه سوری وجود دارد؟!

تقویم که تقارن مرموزی را نشان می دهد : 25 اسفند...عامل هر سه رخداد "خودخواهی" است!

آری !

خودخواهی در لباس شیطنت های بچگانه است که باعث می شود آسایش مردم را در آتش ترقه ها بسوزانیم؛ خودخواهی در لباس رفاه طلبی و انحصارطلبی‌ست که باعث می شود مورچه ها را مزاحم دانسته و پودر شیمیایی بر سر آنها بپاشیم؛ خودخواهی در لباس منفعت طلبیست که وجدان را منهدم کرده و ژنوساید بمباران حلبچه را خلق می کند...

آری !

ما از کودکی همه چیز را فدای خودخواهی کرده ایم و کودک درون که نه، صدام ‌ِ‌درون، ما را به انحصار می خوانده است....

و خداوند مورچه را آفرید، نه به خاطر اینکه مزاحم زندگی ما شود، شاید و بلکه به خاطر اینکه از آنها درس بگیریم.

چهارشنبه سوری ؛ سالگرد بمباران شیمیایی حلبچه


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

سه شنبه, 25 اسفند 1394 20:52 خوانده شده: 1180 دفعه چاپ

نظرات بینندگان  

پاسخ + +1 0 --
رمضان زاده 1394/12/25 - 21:45
هرچقدر که شما و امثال شما بیشتر از چهارشنبه سوری می نویسید، جوانان و نوجوانان عملکردی کاملا متضاد را نشان می دهندو بیشتر لج میکنند. چه بسا که اگر حکومت حساسیت کمتری نشان می داد این مراسم به این شکل برگزار نمی شد. مراسمی که هزاران سال برگزار شده یعنی ریشه قوی در بین مردم دارد و با این حرفها از بین نخواهد رفت
پاسخ + +1 0 --
ناشناس 1394/12/25 - 23:49
جناب آقای سوری سلام : عالی بود ! درود وسپاس برمردم خون گرم و مبارز حلبچه و سپاس بی پایان بر شهیدان مظلوم حلبچه ،لعنت بر صدام حسین عامل استکبار ، ولعنت خدا وپیامبرش بر استکبار جهانی به سرکردگی آمریکا عامل قتل عام مردم مظلوم و بی دفاع حلبچه شدند. همانطور که می دانید " مورچه ها موجودات پركار و پر تلاشي هستند كه بصورت دسته جمعي زندگي مي كنند و همه با هم كار مي كنند . آنها هيچوقت احساس خستگي نمي كنند و بار زحمت خود را به دوش ديگران نمي اندازند بلكه با همكاري و مشاركت در كنار هم كار مي كنند "
پاسخ + 0 0 --
بازنشسته 1394/12/26 - 20:17
بسيار جالب بود. كاش قدري از مورچه ها درس مي گرفتيم كه ريشه همه معضلات انحصارطلبي، خودخواهي و سودپرستي است كه در مورچه ها وجود ندارد.در ضمن لازم نيست براي گند كاري هاي نوع بشر آسمان و ريسمان را به هم بافت. صدام خودش خوي حيوانيش كافي بوده تا چنين ظلم بزرگي به حلبچه كند و احتياجي هم به امثال آمريكا نداشته است كما اينكه خودش هم در ميان اين زورآزمايي ها لت و پار شد.
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1394/12/26 - 21:54
جناب بازنشسته سلام ! این که صدام خوی حیوانی داشته شکی نیست اما چه کشورهایی صدام را تشویق کردند تا به ایران حمله کند وچه کشورهایی اطلاعات نظامی و حمایت مالی از صدام نمودند؟ صدام خودش به تنهایی هیچ وقت جرئت نمی کرد که به ایران حمله نظامی کند ، بمب های شیمیایی ومیکروبی را چه کشورهایی در اختیار صدام گذاشتند؟ اگر نمی دانید بگویم تا بدانید کشورهای آمریکا ، انگلیس ، فرانسه و آلمان صدام را هم از لحاظ تسلیحاتی وهم از لحاظ اطلاعات تجهیز می کردند وکشورهای عربستان سعودی ، کویت ، امارات وقطر صدام را از لحاظ مالی وکشورهای اردن ، سودان ، ومصر و غیره با نیروی نظامی صدام حسین را یاری می نمودند، چرا شما دلسوز آمریکا شده اید؟
پاسخ + 0 0 --
ابوبکر 1394/12/26 - 21:09
به راستی که کار مورچه ها آمموزنه است.پس می توان در حکمت خلقت مورچه ها بیشتر اندیشید
پاسخ + 0 0 --
علیزاده 1394/12/27 - 00:01
جناب آقای سوری سلام...واقعا متن زیبا و تکان دهنده ای بود خودم شخصا از متن وصحبتهای زیبا وحکیمانه ی شما لذت وبهره ی کافی رابرده ام...امیدوارم روز به روز با حرفهای دلنشین وزیبایتان مردم بیشتر به فکر ببریدو جامعه اصلاح شود.احسنت همانطور که متنهای دیگر ومقاله هایی که تاکنون نوشته اید زیباو پرمفهوم بوده اند دراین متن نیز گل کاشتید.من که واقعا متأثر شدم دست مریزاد.
پاسخ + 0 0 --
بازنشسته 1394/12/27 - 20:23
جناب ناشناس ضمن سلام و ضمن قبول پشتيباني قدرت هاي جهاني از صدام كه اظهر من الشمس است لابد حمله صدام به كويت و و دستور حمله شيميايي به حلبچه و دستور اعدام دامادهاي خود و رو در رو قرار گرفتن در مقابل غرب و سقوط كردن رژيم خودش هم به پشتيباني آنها صورت گرفته است! اين دو با هم قابل جمع نيست.

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

آیا کنکور معیار مناسب و قابل اتکایی برای ارزیایی در مورد اثربخشی و کارایی نظام آموزشی ایران می باشد ؟

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور