صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

نصراله خلیلی / همکار گروه سخن معلم

لحظه های شیرین یک بازنشسته فرهنگی با خدا

مطالبات و درخواست های یک فرهنگی بازنشسته از خدا  غروب یکی از روزهای تابستان با قلبی آکنده از غم درون خویش از دست روزگار بر سجاده عشق دست به نیاز بر آستان بی کرانش برداشتم و پس از حمد و ثنا از عنایت ویژه اش مدد طلبیدم تا کارها بر من سهل گردد و غم ها از درونم بزداید و روح ام از بند اسارت شیطان آزاد گردد. آن وقت بود که حضورش را حس کردم اگر تنهاترین تنها شوم باز هم خدا هست .

اما تنهایی پر از احساس خوب امید شادی که حسی از جنس خدا که نمی توانم وصفش کنم .

بار خدایا تو را دارم بس و فقط به تو می اندیشم . بیشتر با خودم باش . هر روز بر سجاده عشق به انتظار حضورت می نشینم . می خواهم با این حس زندگی کنم .

خدایا دریا و اقیانوس نمونه ای از لطف و سخاوت توست . تو تنها دریچه امیدی هستی که هرگز بسته نمی شوی و بندگانت را دوست داری حتی گاهی هم با دهان بسته از روی عشق و محبت وقتی صدایت می زنند پاسخ می دهی .

اگر با دل شکسته و بند زده صدایت بزنم زودتر صدایم را می شنوی . بنده گناهکارت هستم ، با قلبی سیاه و سرپا تقصیر صدایت می زنم ...

ما بازنشستگان فرهنگی در این کشور پناهی جز تو نداریم . بر روی زمینت صدای حق گوی ما را کسی نمی شنود و مشکلات عدیده این قشر آسیب دیده را درک نمی کنند ؛ چه باید کنیم ؟

روزگار بر ما نامهربان و ستم بر همه روا داشته اند ، که این نیز بگذرد .

همیشه و هر لحظه برایت آرزو می کنم که خواسته ای از بندگانت را بی جواب نگذاری .

بارالها

تو تنهاترین سلطانی هستی که دلت با بخشیدن به مخلوقت آرام می گیرد نه با تنبیه ،ای خدای خوبم تو تنها خریدار دل های شکسته هستی و محرم اسرار بندگان که هر گز آن را برملاء نمی کنی . این گونه است که من باتمام وجود دوستت دارم .

جواب نگاه مهربانت همیشه با لبخنداست وقتی بنده ای از سر نادانی و پشیمانی از کارهای ناپسند خود عذر می خواهد با نگاه پر از لطف خود او را می بخشی و دست نوازش برسرش می کشی و من بانیت پاک و عشق خداوندی دوست دارم ، تو چقدر مهربانی که جواب بی ادبان را با سکوت و خشم را با صبوری ، مسئولیت را با وجدان و جواب پشتکار را با تشویق می دهی .

شهادت می دهم جز تو خدایی نیست . تو مهربان ترین مهربانان عالم هستی ،جواب منتظر را با نويد ، من از تو می خواهم که پلیدی های درونم را از قطرات باران رحمتت پاک گردان . گناهانم را ببخش و مرا در بهترین جای بهشت همنشین نیکان و صالحان بگردان و قطب عالم امکان حضرت مهدی موعود را از من راضی و شفاعت این امام همام را شامل حال من کن .

لطیفا !

آیا می شود من دوست تو باشم ولی از الطاف تو بی بهره باشم ؟

به همین خاطر است که من دوستت دارم. دیگر گوشهایمان از قیمت دلار و ماشین و سهام و سود بانکی پرشده است .

ببخش مرا اگر صدای گریه هایت را نمی شنوم . شود که شوق ديدارت بال پروازم را بگشايد و به خوب و بد راه دگر نينديشم ؟

شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد اما درهای رحمت خداوند همیشه به روی شما باز است و احتیاج به اخذ نوبت هم نیست . این قدر به فكر راه های دررو نباشید .

خدا كه فقط متعلق به آدم های خوب نیست .فقط خود خداست كه بین بندگانش فرقی نمی گذارد.

ای بنده تو سخت بی وفایی ...

یادی از مانمی کنی در صورتی که من لحظه ای از احوالات تو غافل نبودم ؛ پس این گونه است که من تو را دوست دارم .

خدایا خطا ازمن است من که سال هاست در نمازهایم می خوانمت "ایاک نعبد و ایاک نستعین "چون تو تکیه گاه من هستی . فقر ، گرسنگی نیست، عریانی هم نیست … فقر ،حتی گاهی زیر شمش های طلا خود را پنهان می کند…اما چرا بندگانت این همه بین حقوق و مزایای باز نشستگان فرهنگی تبعیض قائل شد ه اند و فقر را به ما تحمیل کرده اند .

درخت نیرومند فقر با میوه تلخ تبعیض تا کجا جوانه زده که دل هر انسان واقع بینی را می لرزاند و قلب و روح باز نشستگان فرهنگی را آزرده نموده است.

بارلها !

هیچ کس ارزش کار و فداکاری معلم را نمی داند . 30سال سر کلاس درس الفبای پاکی و صداقت را به کودکان این سرزمین آموزش دادیم حالا خود شاهد این همه بی عدالتی و تبعیض و فقر در جامعه هستیم .

معبودا !

حق و انصاف سر لوحه کارتوست و همیشه در کارها به عدالت قضاوت می کنی . آیا ما انسان ها این گونه هستیم ؟ به همین علت از اعماق قلبم دوستت دارم چون من معتقدم نیمکت های چوبی بیشتر از درختان باغ میوه و سایه می دهند .

خداوندا !

آرامش درون را به ما بیشتر هدیه کن تا در فضای مه آلود و تاریک این روزهای فرهنگیان بازنشسته را بیشتر مسئولین درک کنند . دریافت لحظات شیرین زندگی چه خوب و چه بد و چه به ظاهر بد به نگرشی متفاوت و جست و جوگر نیاز دارد ، افرادی که باران را حس می کنند کم هستند ، باقی افراد فقط خیس می شوند .

چون تو ضامن رزقی ، من روزی خورنده خوشحالم که روزی ما به دست بندگانت نیست ؛ پس این گونه است که ای خالق زیبایی ها دوست دارم حتی اگر در خانه ات باز نگردد ، نروم باز به جایی . پشت دیوار نشینم چو گدا بر سر راهی .کس به غیر از تو نخواهم ، چه بخواهی چه نخواهی . باز کن در که جز این خانه مرا نیست پناهی ،الهی به لطف و عنایتت امیدوارم  .مساز مرا از خانه ات بیرون که هرگز قبول ندارم .

یک روز به روزگار گفتم :چرا در چرخ فلک تو بعضی پایین و بعضی بالا هستند لبخند زد گفت : نگران نباش می چرخد همان طور که چرخ زندگی ما باز نشستگان نمی چرخد ؟

خداوندا !

ما فرهنگیان بازنشسته مهربانی و گذشت را از درخت شکوفه دار یاد گرفتیم وقتی به آن لگد می زنی به جای تلافی برسرت شکوفه های رنگارنگ می ریزد چون زندگی ما منظره دل انگیزی از گذشت و احترام است ، پنجره قلب مان پر از صمیمیت و محبت به سوی آموزش دانایی به کودکان است . وقتی در حضور توهستم هیچ غم واندوهی به ظهور نمی رسد .

جانم به فدایت !

هر که عاشق نشد، پاک نشد و هر که پاک نشد، به پاکی نرسید، و هر که عاشق شد و عشق خود را آشکارا گردانید، پلید بماند و پاک نشد، از جهت آنکه آن آتش که از راه چشم به دل وی رسیده بود، از راه زبانش بیرون کرد، آن دل نیم‌سوخته در میان راه بماند.

پس باید دانست قلب روح خود را از گناه پاک گردانید و رو به سوی حق کنید تا آراسته شوید .

یا کریم !

من در لحظه های شادی و غم تو را ستایش می کنم. حمد ستایش مخصوص توست و هیچ کس شایسته و هیچ چیز در مرتبه تو نیست . من تو را می پرستم و از تو مدد می طلبم .تو بهترین فریادرسی .من با شما هستم حتی در لحظه گمراهی و حیرانی، فقط تورا جست وجو می کنم .

یا باسط !

در لحظه آرامش، من تو را مناجات می کنم . ای اجابت کننده دعاها. من برای همه دعا می کنم به خصوص برای کسانی که با تو مشکل دارند و در آخر، برای خواسته های خودم دعا می کنم ، او همه را گوش می دهد و در لحظه ناامیدی، امیدت به خدا باشد . او امید ناامیدان است و همیشه به یاد داشته باش که این نیز بگذرد. در لحظه نیاز، حاجت خود را تنها از درگاه خالق هستی طلب کن. نتیجه طلب از خلق اگر روا شود منت است و اگر نه ذلت، در حالی که طلب از خالق برآورده شود نعمت است و اگر نه حکمت و به خاطر داشته باش که او بی نیاز مطلق است در لحظه های دردناک،  به خدا اعتماد کن. او هرگز پشت تو را خالی نمی کند. برای هر دردی درمانی اندیشیده است.

در لحظه موفـقیت، از خدا فزونی ایمان بخواه و بدان که این مرحله پایان راه نیست بلکه آغازیست برای برداشتن گام های بعدی. در هر قدم او را به یاد داشته باش و در هر مرحله بر ایمان خود بیفزایی ...

در لحظه دل شکستگی، دلت را به خدا بده .او بهترین مونس است، همیشه برای تو وقت دارد و هیچ گاه دل تو را نمی شکند. باید از عشق زمینی به عشق آسمانی رسید. در لحظه نگرانی و دلواپسی، از ذکرش غافل نشو. یاد خدا آرام بخش دلـهاست. همه چیز در حیطه قدرت و کنترل اوست .

فرهنگیان بازنشسته من همه شما را بیشتر از خودم و کمتر از خدا دوست دارم !

یا رحمان !

کجایی در همه جا هستم بیشتر در دل های شکسته و غم دیده .نگاه به گذشته کن و شکرش به جای آور. نگاه به آینده و اعتماد به خدا. نگاه به اطراف و دیدن این همه نعمت از شمارش آن عاجز ، به درون و دیدن خدا .” لحظه هایتان سرشار از بوی عشق به معبود .

خداوند در وجود ما هم “روحش” را به امانت گذاشته است .این همان “دانه الهی” است که باید آن را با عشق و ایمان آبیاری کرد تا شکوفا گردد.

ای خداوند رحمن و رحیم به بزرگی و عظمت آسمانت که تو مالک آن هستی متبلورم گردان به عبادتت، و به حق بزرگی جلال و جمالت متذکرم گردان به ذکرت ، ای گرداننده زمین آسمان و چرخ روزگار مرحمتم گردان به رحمتت ، چه خود ساخته هایی که مرا سوخت ، و چه سوختن هایی که مرا ساخت ،ای خدای من ، مرا فهمی عطا کن ، که از سوختنم ساخته ای آباد از من به جا ماند . . و تو این مهربانم مرا یاد کن ، آن دم که خدا را با کلمات نورانی قرآن این کتاب حیات بخش تلاوت می کنی شاید به صداقت قلب پاکت ، من نیز اجابت شوم .

شاید که خواسته های به حق و چشم پوشیده ما شنیده شده و در سخنان و اعمال مسئولان ما متجلی شود ...


ارسال مطلب برای سخن معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

پنج شنبه, 08 بهمن 1394 13:24 خوانده شده: 2004 دفعه چاپ

نظرات بینندگان  

پاسخ + +8 0 --
معلم 1394/11/08 - 16:23
امیییییییییییین
پاسخ + +9 0 --
ناشناس 1394/11/08 - 20:32
خدایا بر دل نوبخت مروتی ایجاد کن تا بازنشستگان را فراموش نکند وحقوق سال 95 آنان را مثل کارکنان حاکمیتی افزایش دهد.خدایا در سال 95 نمایندگانی وارد مجلس شورای اسلامی بشوند که فقط به فکر قشر مستظغف باشند نه مرفهین بی درد . بار الها به یاد رئیس جمهور روحانی بیاور که صاحبان این انقلاب پابرهنگان جامعه هستند نه ثروتمندان .
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1394/11/16 - 21:14
امان از تبعیض

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

آیا ملاقات های مردمی وزیر آموزش و پرورش دولت سیزدهم در کم کردن شکاف میان اداره و مدرسه و جلب اعتماد معلمان تاثیری دارد ؟

خیلی زیاد - 12.1%
زیاد - 3%
تا حدودی - 8.5%
تاثیری ندارد - 10.8%
نوعی عوام فریبی و سرکار گذاشتن معلمان است - 65.6%

مجموع آرا: 305

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور