صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

مهدی نوبخت/ دبیر مطالعات اجتماعی سلماس – دانشجوی کارشناسی ارشد

یک بام و دو هوای آموزش و پرورش ؛ آموزش معلمان جدید الاستخدام

کلاف پیچیده استخدام در وزارت آموزش و پرورش و سلیقه وزیران  بدون شک مسئولیت آموزش فرزندان این مرز و بوم نه تنها کاری تخصصی بلکه بسیار دشوار می نماید . تعهد همراه با تخصص چاشنی اولیه در انتخاب شغل شریف معلمی است چرا که معلم با روح و روان دانش آموزان سرو کار دارد و چه بسا آینده سازان مملکت روزی به دانشی که از معلمان خود آموخته اند افتخار خواهند نمود اما سخن اینجاست  تربیت این آینده سازان باید به دست چه کسانی باشد و این معلمان باید چه آموزش هایی را سپری کنند ؟

متاسفانه در چند سال اخیر و در دوره وزیر قبلی شاهد استخدام هایی بی رویه و خارج از قانون در آموزش و پرورش  بوده ایم ؛ افرادی که بدون هیچ گونه آموزشی قدم در کلاس های درس گذاشتند در حالی که تنها وظیفه آنها پر کردن کلاس هایی بود که بدون معلم رها شده بودند. 

افرادی به عنوان همکاران خدماتی استخدام شده و سپس با ارائه مدرک تحصیلی بالاتر قدم در کلاس هایی گذاشتند که لازمه اداره آنها آموزش های تخصصی لازم بود

« معلمان شرکتی » از جمله معلمانی بودند که بدون گذراندن آموزش های لازم مشغول تدریس شدند و حال آنکه بسیاری از آنها الفبای تربیت را تنها در کتاب های درسی دانشگاه دیده بودند .

حال نوبت به معلمان پیش دبستانی رسید . آنها نیز بعد از چند سال  به عنوان حق التدریس به کار گرفته شدند  و بدون هیچ گونه آموزشی وارد سیستم آموزش و پرورش شدند . افراد مورد احترامی که هیچ گونه اطلاعی از شیوه آموزش توصیفی در آموزش و پرورش ندارند و دوره  300 ساعته بدو استخدام را زمانی شروع می کنند که بیش از نصف سال تحصیلی  را سپری کرده اند .

و اما سکانس بعدی استخدام مربوط به معلمانی می شود که در آزمون استخدامی قبول شده اند . آزمونی که 180000متقاضی داشته و آنان جزء 3700نفر برگزیده هستند . آنان باید 2 ترم تحصیلی را در دانشگاه فرهنگیان با هزینه خود سپری کنند و مهر سال آینده به کار گیری شوند.

به نظر می رسد آموزش و پرورش در شیوه گزینش و آموزش معلمان به نوعی دچار تشتت شده است و در مقابل گروه های مختلف استخدامی  اقدامات متفاوتی در زمینه آموزش آنها  انجام می دهد . از افراد استخدامی بدون آموزش گرفته تا آموزش های چهار ساله تربیت معلم و اخیرا نیز آموزش یک ساله فارغ التحصیلان دانشگاهی و....

باید منتظر ماند و دید که وزارت برای استخدام های جدید چه آموزش هایی را تدارک دیده است و آیا این آموزش ها تاثیری در شیوه ی آموزش کلاس ها خواهد داشت ؟


آخرین اخبار و تحلیل ها در حوزه آموزش و پرورش ایران و جهان در سایت سخن معلم
با گروه سخن معلم باشید .

https://telegram.me/sokhanmoallem


ارسال مطلب برای سخن معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

شنبه, 30 آبان 1394 21:03 خوانده شده: 1975 دفعه چاپ

نظرات بینندگان  

پاسخ + +3 -4 --
دبیر سمیرمی 1394/08/30 - 22:30
بسیار خوب حق مطلب را ادا کرده اید. بهترین دانش اموزان ما که در بهترین دانشگاه های دولتی درس خواندند اکنون بی کار هستند ولی آموزشیاران نهضت سوادآموزی که بسیاری از ان ها سواد لازم را هم نداشتند استخدام شدند. مربیان پیش دبستانی از بین رشته های غیرمرتبط در مراکز پیش دبستانی مشغول به کار هستند. مراکزی هیچ نظارتی بر ان ها از طرف آموزش و پرورش نمی شود. اگر اموزش و پرورش مناطق به ویژه بر پیش دبستانی ها که در سالهای اخیر تعدادشان رشد قابل توجهی داشته است نظارت می کردند بسیاری از مشکلات بعدی فرزندان ما به وجود نمی آمد.
پاسخ + +7 0 --
فرهنگی 1394/08/30 - 23:41
وقتی میگم این وزیر دیونه اس میگید نه ؟!دیونگی شاخ و دم نداره که!
پاسخ + +3 0 --
معلم مدرسه 1394/09/01 - 09:07
فاني همچون نامش اميد و انگيزه معلم را فنا داد
پاسخ + +3 -1 --
دبیر 1394/09/01 - 11:34
بنده از ان شرکتی هایی که شما گفتید هستم ودر دبیرستان تدریس میکنم وهرسال سازماندهی چند مدیر مدرسه صف می کشند که در مدرسه آنها تدریس کنم تربیت معلم برای مقطع ابتدایی ضروری است برای سایر مقاطع جز خرج بیشتر از آموزش وپرورش چیز بیشتری نیست.
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1394/09/01 - 18:04
دوست عزیز مشک ان است که خود ببوید نه ان که عطار بگوید
پاسخ + +4 -1 --
حسین 1394/09/01 - 11:57
هر دروغی را که به قبل نسبت دادید صد بار بدتر از آن را این وزیر انجام داد !
خداوند فرموده است از بین گناهان ظلم را در همین دنیاپاسخ می دهم .
شما هر آنچه در مورد قبل ظلم کردید خداوند در همین دنیا جوابتان را می دهد .
پاسخ + 0 0 --
دبیر 1394/09/02 - 21:52
نه تزبیت معلم خوب که سهام داران( خواران) برن اونجا وبقیه با مدارک دانشگاهی برن کارگری
بنده با10 سال تدریس فقط 5 سال بهم سنوات دادن شاگرد خودم سنواتش از من بیشتر چون سهام...است
تربیت معلم برای مقاطع بالاتر فقط خرج بیشتر البته برای شماها
دور حرمی ها نووووون بله نوووون
پاسخ + +2 0 --
ناشناس 1394/09/01 - 13:37
رو سر فرهنگیان منت نذارین که فرزندان انها را استخدام می کنیم.
اولویت اول در اموزش و پرورش خانواده شهدا و جانبازان هستند آخر سر اگه جای خالی موند فرزند فرهنگی.
پاسخ + 0 0 --
صابری 1394/09/01 - 19:31
کاش حداقل اگه سهمی هم به خانواده شهدا و ایثارگر میدن به اونایی بدن که واقعا لیاقت دارن. اکثر اینها از دانش آموزان ضعیف بودن و معلم پرورشی و مشاور مدارس شدند که کارایی لازم را هم ندارندو همه هم میدانند کارایی ندارند ولی کسی نیست کاری بکند.
پاسخ + +1 0 --
من 1394/09/01 - 19:14
در تمام دولتها برای کسی مهم نبوده که معلم آموزش ببیند و سر کلاس برود و یا در رشته مرتبط خودش تدریس کند همین امسال بدترین سازماندهی ها را انجام دادند و مرتب فقط تو سر دولت قبلی می زنن اینا از اونها خیلی بدترن! فقط بچه های خودشون براشون مهمه که بهترین مدارس می فرستن
پاسخ + 0 0 --
علی جهان آرا 1394/09/01 - 22:29
از همه بد بخت تر آن معلم ابتدایی است که تازه استخدام شده و باید 5 روز هفته در کلاس باشد یعنی چند پایه اول -دوم -سوم -چهارم -پنجم - ششم همان پایه تحمیلی و تدریس 52 ماده درسی در مناطق دور افتاده و محروم در حالی که همکار او در سایر مقاطع تنها 2 روز در هفته کلاس دارد و هر دو هم 30 سال خدمت می کنند اقای فانی این یعنی نابودی پایه آموزش که همان مقطع حساس آموزش و پرورش است

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

آیا ملاقات های مردمی وزیر آموزش و پرورش دولت سیزدهم در کم کردن شکاف میان اداره و مدرسه و جلب اعتماد معلمان تاثیری دارد ؟

خیلی زیاد - 12.1%
زیاد - 3%
تا حدودی - 8.5%
تاثیری ندارد - 10.8%
نوعی عوام فریبی و سرکار گذاشتن معلمان است - 65.6%

مجموع آرا: 305

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور