صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

رضا مرادی / عضو شورای نویسندگان سخن معلم

" پرسش مهر " در " بی مهری "

 پرسش مهر و سند تحول بنیادین  بر اساس سند تحول بنیادین آموزش وپرورش دانش آموزان باید به گونه ای تحت تعلیم و تربیت واقع شوند که برون داد و ماحصل آن تحصیل و کسب صفات و کمالاتی در طراز جمهوری اسلامی ایران بوده و دانش آموختگانی که صفات ارزشمندی چون شجاعت پاسخگویی ، امانت داری ،ظلم ستیزی ،تفکر و خلاقیت و... را درمدرسه فرا گرفته و در آینده ی جامعه ی خود شهروندانی آگاه به حقوق شهروندی و عامل به آن تربیت شوند.

برای نیل و رسیدن به چنین وضعیت و جایگاهی تنها شعار دادن و در عالم و فضای تئوری و نظری غور نمودن و ماندن کافی نیست بلکه ضرورت دارد نقشه ی راه و چگونگی دست یابی و آموزش وپرورش دانش آموزانی مطابق معیار و اندازه ی مطالبات سند تحول بنیادین را ترسیم و بر اساس ریل گذاری که طراحی ،گسترانیده و اجراء می گردد حرکت نماییم.

در این راستا به طرح دو پرسش می پردازم :

1- آیا باور واقعی و اعتقاد راسخ برای تحقق و نیل به چنین موقعیت و فضایی وجود دارد و آیا توان لازم و پتانسیل موجود امروز در آموزش وپرورش ما برای حرکت و کنش و دست یابی به چنان الگوها و مشخصه هایی موجود می باشد؟

با بررسی اجمالی به این حقیقت تلخ اذعان می نماییم که آموزش وپرورش امروز ما فاقد چنین توان مندی و ظرفیتی است که بتواند مطالبات و منویات سند تحول را محقق نموده و اجرایی نماید .

2- آیا سمت و سو و سیاست گذاری و سازو کارهای موجود درآموزش و پرورش به سمت تحقق منویات و خواسته های سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در خصوص تعلیم و تربیت دانش آموزانی با مشخصه ها و ویژه گی های تعیین شده در آن سند می باشد؟

پاسخ سئوال مذکور نیز منفی است . متاسفانه رویکرد و روش های ضروری و بایسته و زمینه ساز برای تحقق مطالبات و خواسته های سند تحول دراین خصوص فراهم نبوده و اقدامات شایسته ای وبایسته ای دراین راستا صورت نگرفته است که می توان دراین خصوص به موارد عدیده ای اشاره نمود که به نظر حقیر عدم توجه شایسته ودر خور به پرسش مهر ارائه شده توسط ریاست جمهور محترم آقای دکتر روحانی از مصادیق آن می باشد که انتظار برخورد شایسته تر و به روزتری ازمسئولان آموزش و پرورش در این زمینه رفته و می رود چرا که پرداختن به این قبیل موضوعات به صورت جدی وعمیق و نه سطحی و از باب رفع تکلیف همانا تقویت و نهادینه نمودن تفکر و اندیشه ورزی و تئوری پردازی در میان نسل نوجوان و جوان جامعه است که اثرات بسیار موثر و راهبردی در تحقق اهداف نظام تعلیم وتربیت در کشورمان دارد.

بی مهری به پرسش مهر و نبودن آن به معنی واقعی درصحنه و نپرداختن و کنش نامناسب در این خصوص بیانگر معانی و پیامد های متعددی است که می توان عدم توجه جدی به پرورش قوای دماغی و عدم توجه جدی و اهمیت اساسی به اشاعه ی تفکر و اندیشه ورزی را ازجمله نتایج و آثار نامطلوب این غفلت روشن به حساب آورد.

لازمه ی ساخت جامعه ای توسعه یافته و پایدار و مطرح در عرصه ی داخلی و جهانی نظام تعلیم و تربیت و آموزش و پرورشی است که به خلاقیت پژوهش ،تفکر و نوآوری در آن توجه وافر صورت گرفته و از دغدغه های رقم زنندگان سرنوشت جامعه ای پویا است که زمینه ساز و فراهم آورنده ی دست آوردها و توفیقات شگرف درابعاد مادی و معنوی است .

با عنایت به مطلب مذکور تصمیم سازان و مدیران آموزش و پرورش در موقعیت های مختلف سازمانی باید موقعیت ها و فرصت های ایجاد شده نظیر « پرسش مهر » را غنیمت شمرده و در جهت پرداختن به آن تلاش وافر و سعی فراوان از خود به نمایش بگذارند چرا که چهره ی واقعی و من حقیقی آموزش و پرورش باید همانا شکوفایی اندیشه و تفکر در دانش آموزان باشدکه بسترساز تحولات و تغییرات مثبت و اثربخش درجامعه است .

بی مهری و کم لطفی به پرسش مهر زیبنده ی مسئولان و دست اندرکاران آموزش و پرورش نبوده و به جاست که دراین زمینه که به نوعی معبر و دالانی برای تغییر ،نقد و اندیشه ورزی است و « شدن های جدید » را در پی دارد فعالانه و پر رنگ وجدی حضور و نمود پیدا کرد تا در پرتو آن روحیه ی پرسش گری و پاسخگویی و شفافیت که زمینه ساز تحقق حقوق شهروندی ،سلامت اداری و تحقق بخش عدالت اجتماعی است فراهم گردد.


آخرین اخبار و تحلیل ها در حوزه آموزش و پرورش ایران و جهان در سایت سخن معلم
با گروه سخن معلم باشید .

https://telegram.me/sokhanmoallem

دوشنبه, 25 آبان 1394 23:26 خوانده شده: 2133 دفعه چاپ

نظرات بینندگان  

پاسخ + +9 -10 --
معلم 1394/08/26 - 00:33
شما چرا از تربیت حرف می زنی؟
ترییت کردن شمارا در مدی مدرسه بودن دیدیم !!!
در مشاور مسیاسی کاری دیدیم !!!
حداقل یل کتاب تربیتی مطالع کن !!!
این حرفهای بی مایه چیه که فرمایش می کنی ؟
مثل این که در خلا حرف می زنی ؟
پاسخ + 0 0 --
معلم 1394/08/26 - 10:36
ای کاش درصدی از مدیران مدارس ما مانند آقای مرادی به مدیریت در مدرسه اقدام می نمودند تا شاهد اینقدر افزایش
شاخص های منفی در جامعه نبودیم. دانش آموزان تربیت شده ی ایشان افتخار جامعه هستند در دبیرستان امام خمینی (ره)
علامه ی حلی وامام صادق (ع)

ا
پاسخ + 0 0 --
احمدی 1394/08/26 - 11:26
آقای مثلا معلم مطلبت سراسر دارای اشکال است وفاقد توان کافی برای نگارش مطلبی ساده هستی چطور به آقای مرادی
که بسیار خوب وفنی ومستدل مطلب می نویسد ایراد می گیری
اول خودت را اصلاح کن بعد از دیگران اشکال بگیربعید می دانم یک
کتاب با ارزش را تا به حال مطالعه کرده باشی !!
1
پاسخ + 0 0 --
ز.ف 1394/08/26 - 14:42
جناب به اصطلاح معلم :سرتان را ازبرف بیرون بیاورید ویه نگاهی به مدرسه امام صادق الان و سیگارها وباند مواد و سی دی های مستهجن رد وبدل شده بین بچه ها و از همه مهمتر خروجی اسفبار کنکور آن بیندازید وآن را بازمان مدیریت آقای مرادی مقایسه کنید شاید وجدانتان بیدار شد!!!!!و
واین تازه نمونه ای از خروار بود اگر بفهمید !
پاسخ + +5 0 --
معلم 1394/08/26 - 07:11
دبشب طی یک خبر بسیار کوتاه حق ویزیت پزشکان در مراکز عمومی نصف مراکز خصوصی تعیین و افزایش داده شد

بدون هیچ هیاهویی بدون هیچ تبلیغات ی بدون هیچ درخواست رتبه بندی

ما همچنان از فرق مینالیم
پاسخ + +7 -8 --
محمدی 1394/08/26 - 11:33
آقا این حرفهای بی مایه را از کجا آورده ای ؟
برو زد و بند های سیاسی خودت را انجام بده!!!
میدانی چقدر بین فرهنگیان منطقه 9 منفور هستی ؟
پاسخ + 0 0 --
اسدی 1394/08/26 - 13:38
بله درنزد عده ای اندک از دزدان حقوق دانش آموزان ، اما در نزد اکثر خوبان وشایستگان آقای مرادی حق طلب وحق گو بسیار جایگاه شایسته ورفیعی دارد به امید دیدن ایشان در خانه ی ملت به عنوان نماینده ی واقعی مردم فهیم تهران به خصوص معلمان آگاه و متعهد ، انشاالله
پاسخ + +7 -8 --
احمدی 1394/08/26 - 12:43
جناب آقای مرادی با سلام واحترام ، مانند همیشه به خوبی به به نقد وبررسی موضوعی از موارد مربوط به تعلیم وتربیت کشورمان وارد شد ه اید ، موفق باشید.
پاسخ + +3 -14 --
معلم 1394/08/26 - 14:44
اقای مرادی اینقدر درمورد منطقه9و مدیریتش نوشتند تا به مشاور منطقه رسیدند ودیگه منطقه9 گلستان شد!!!!!!! وایشان هم ساکت.!!!!!!!!خدا کنه یکی پیدا شه این اقای شهسوارزاده رو هم مشاورکنه تا اوهم ساکت بشه.
پاسخ + 0 0 --
مطلع 1394/08/26 - 21:11
چرا بی انصافی می کنید ایشان در جلسات اداری انتقادات بسیار تند وظریفی را مطرح می کنند از عملکرد متوسطه تا امورتربیتی و
ساخت وساز در انزلی و ظلم به پاره ای از معلمان وبعضی از شیوه های اعمال شده از جانب مدیر منطقه ، ایشان شجاعانه
نقد می کند حتما که نباید رسانه ای شود.
پاسخ + 0 0 --
معلم 1394/08/27 - 08:19
با دقت در نقد مرادی در می یابیم که از حدود منطقه خارج شده
وبه مسائل کلی تری توجه شده است و این قابل توجه می باشد.
پاسخ + +7 -1 --
ز.ف 1394/08/26 - 14:54
همکار محمدی عزیز :
یه ضرب المثل چینی هست که میگه :وقتی عاقل با انگشت به ماه اشاره میکنه ،ابله به جای ماه به انگشت نگاه میکنه ؟!آخه همکار گرامی این مطلب اجتماعی آقای مرادی کجا وبه میخ زدنها وعقده گشایی های شما کجا ؟اگر توان وسواد دارین نوشته رو نقد کنید نه نویسنده رو !!! به جای قوی کردن رگ گردن ریشه علم وسوادت رو قوی کن که:
دلایل بباید معنوی وقوی /نه رگهای گردن به حجت قوی !!!
در ضمن حکم کلی ندین منفور از نظر بعضی از ما معلمها بعضی افراد بی اخلاق وضد فرهنگ اداره ن که غیر از بهم ریختن اوضاع هنر دیگه ای ندارن ؟! اونهایی که نون مفت خوری خیلی وقته که طعم و ذاءقشونو عوض کرده !!!!
پاسخ + 0 0 --
خالد 1394/08/27 - 15:39
دلایل قوی باید و معنوی...
پاسخ + 0 0 --
خالد 1394/08/27 - 16:00
امیدوارم روزی را ببینیم که به جای پرداختن به" من قال " در پی نقد "ماقال" باشیم. از سویی نیز نباید ازاین نکته غافل شد که این واکنشها ریشه در آشفتگی ها و نابسامانیهای دستگاه آموزش وپرورش دارد و بی توجهی به طرحهایی چون پرسش مهر نیز مجصول جدی نبودن آ.پ درنزد بلندپایگان کشور و ابتذال تصمیم سازی و اجرای کاریکاتوری آنهاست. دوره های ضمن خدمت نمونه دیگری از این مقوله است . وقتی ابتذال تمام شئون مجموعه ای را فرا گیرد توقع حساسیت و جدیت در حق جدی ترین طرحها نیز عبث است چه برسد به کارهای نمایشی و تشریفاتی در وزارتخانه ای که در امور عادی خود عاجز مانده..
پاسخ + +10 -6 --
فرهنگی جانباز 1394/08/26 - 19:41
شان ومنزلت جناب آقای مرادی خیلی بیشتر از اینها است بنده با روحیات وخلقیات ایشان آشنا هستم انسانی با سواد ،متدین ،مدیر ومدبر ، عالم به مقتضیات زمان وبسیار متواضع می باشند . اگر شایسته سالاری حاکم بود ! حداقل حق ایشان ، مدیریت منطقه بود نه آن آن پست صوری ، معاون آموزشی منطقه شایسته ی ایشان است که عمری در مقطع متوسطه کار کرده اند تا آقای... که یکسال هم تجربه کار در دوره متوسطه را ندارند . اگر آقای مرادی کاندیدنمایندگی مجلس بشوند حقیر شخصا برایش رای جمع خواهم کرد . موفق باشی ای معلم حقیقی!
پاسخ + +9 -5 --
کارمند اداره 1394/08/26 - 21:23
بنده تا حدی شاهد تذکرات وپی گیری های آقای مرادی درخصوص
احقاق حقوق دانش آموزان بوده ام تا جایی که سرو صدای بعضی مسئولان درآمده وشاهد دادوبیداد یکی از آنان در اداره از دست آقای مرادی بودم که متوجه شدم بخاطر رسانیدن یک دانش آموز به حق خود بوده ویا دو دانش آموزرا که مدرسه ای غیر دولتی به ناحق اخراج کرده بود وتمامی مسئولان ذی ربط از پی گیری حق آنان خوداری ومحافظه کاری می کردند ایشان بود که دنبال وپی گیری می کرد و...
پاسخ + 0 0 --
معلم منطقه ۹ 1394/08/28 - 07:39
حرفی از...
اون همکار ی که برعلیه نویسنده مطلب حرف می زند ،یا نمی داند ویا اینکه منافعش در نبود امثال مرادی هاست
آقای مرادی منسوب ربوشه نیست که وام دارش باشد ، اگر نمیدانستید ، بدانید.
وفعلا هم جناب ربوشه ،رییس منطقه ۹ ،وقت رسیدگی به مسایل بی اهمیت تربیتی را ندارند ، و مشغول ساخت و ساز فرا منطقه ای در شمال هستند ، که به مراتب از مسایل تربیتی پرا همیت تر است
وهزینه هایش راهم امثال جناب ..... مدیر تقریبا محترم نمونه دولتی شهید ً........... تامین می کنند . کسی که همین آقای مرادی به حق در عزل او توسط ستاد انتصاب موثر بوده اند ( و البته بعدا این رای توسط مسول ارزشیابی اداره وتو شد)
پاسخ + 0 0 --
م.ن 1394/08/28 - 09:30
چه حکایت هایی در منطقه ۹ هست
واقعا کسی نیست که پاسخ دهد؟
عجب بی در و پیکر است
این وسط خدا رحم کند به دانش آموزان
پیشنهاد می کنم به شخص روحانی نامه بنویسید ، شاید جواب بگیرید.
پاسخ + 0 0 --
ف.ج 1394/08/28 - 16:50
بله موافقم تنها کسی که پی نامرادیها وبد اخلاقی رییس وکارمندان بد اخلاق همچنان استوار وبازبان برنده تو اون اداره داره روشن گری میکنه آقای مرادیه .در ضمن ایشون انتخاب دکتر ربوشه نیست از بالا به دکتر تحمیل شده .وگرنه ایشونم پست مشاور رییس رو دارن و یه سوگولی دیگه هم جدیدا مشاور رییس شدن اما واسه آقای مرادی حکم کارشناس زدن .واسه اون یکی ابلاغ مدییریت دبیرستان غیر دولتی ره..... رو زدن !
پاسخ + 0 0 --
منطقه 9 1394/08/29 - 11:54
همکار فرهنگی موافقم :این معاون پژوهش تو اطاعت محض وفرمانبرداری دیگه نوبره آدم یاد...وسخن مشهور :چه فرمان یزدان چه فرمان شاه!
پاسخ + +4 0 --
مهدی 1394/08/28 - 00:19
این آدم احیا شدنی نیست . تلاش بیهوده می کند.
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1394/08/28 - 14:56
نه بابا تاریخ مصرف این هم تمام شده؟
پاسخ + 0 0 --
م.گ 1394/08/28 - 20:01
واقعا نمیدانم این رییس اداره از عدم پاسگویی شرم نمی کند؟
هر کسی که بله قربانگو است را ارج می نهد وهر کسی را هم که حرف بزن است یا طرد کرده ویا در حاشیه قرار می دهد.
همین مدیر............از کسانی است که در موقعی که چپ ها قدرت را در دست داشتند دایما دم از چپ می زد
و جلوی آیینه پراید خودش یک نوار سبز آویزان می کرد . اما به محض آنکه در زمان احمدی نژاد آنها به حاشیه رفتند ، رنگ عوض کرد و بر علیه چپ ها داد سخن میگفت و حتی در بعضی از جلسات دبیران هم اصرار داشت که بگوید من ..........
پول های به دست آورده از دانش آموزان را تقدیم ربوشه می کند و ربوشه هم حسب شایسته سالاری او را نگه میدارد و حتی رای شورای منتصبین یا معاونین خودش را هم قبول نمی کند
واقعا چه بگوییم ؟ وشما در این میان پیدا کنید پرتغال فروش ها را
فکر کرده اند ما حمار. هستیم ( بلا نسبت خودمان ) .
پاسخ + 0 0 --
ع.م 1394/08/28 - 23:02
البته بگویید پول سالاری ، نه شایسته سالاری.
قدیم ترها وقتی که بچه بودیم در هیئت ما برای هزینه های هیئت از حاضرین پول جمع میکردند و کسی که پول ها را تحویل می گرفت ، با صراحت کامل بعد از گرفتن پول میگفت : فلانی یک تومن داده یکد دونه صلوات و فلانی سه تومن داده ، سه تا صلوات و ً..........ًْْٰٕٕ،ْٕ
حالا شده داستان ربوشه
پاسخ + 0 0 --
فرهنگی 1394/08/28 - 23:35
تنها هنر رییس اداره 9 چینش یه سری بله قربان گوی مطیعه که هنر اینها هم تمجید رییس و واطاعت از مافوقه ویه مشت ترسوی دست آموزن بخصوص معاون متوسطه وپژوهش اداره.
دسته گل آخر اداره وشاخه معاونت پژوهشی دیگه یه تمثال مجسم از ... .!انگار حضرات باور شون شده که تافته جدا بافته ویه جزیره مستقلن ؟ هفته قبل کتابی به نام آموزش فنلاندی بین مدیران ومعاونین مدرسه( البته هرمدرسه یکی)توزیع شد وبعد پنج یا شش روز سوالات امتحان بامزه ومسخره اون بدستمون رسید اونم با چه فونتی وچه سوالات جامع ومانعی ؟!گیریم که یه مدرسه 3 تا معاون داره هر کدوم چند روز وقت مطالعه داشتن ؟
انگار خود طراح سوال هم اینو میدونسته ؟! چون ضمن اشاره اشتباه به صفحه (نه فصل )مشخصی از کتاب از همکاران خواسته شده تا منطقه 9 را با فنلاند مقایسه کنند!!!!!!!!!!!این دیگه اوج نارسیسیسم وخود شیفتگیه؟! حد اقل یه زحمت نکشیدن آموزش وپرورش ایران یا چه بدونم تهران رو مقایسه کنند ؟!
پاسخ + 0 0 --
فرهنگی 1394/08/28 - 23:37
ادامه
......وجالبه تمام کناب پره از تضاد آموزشی فنلاند وایران و. رد آموزش ماست؟
حالا به نظرتون کدوم مدیر دست از جان شسته ای جرات میکنه حقیقت رو بنویسه؟
یا اصلا این مقایسه غیر عقلانی وخنده دار چه محلی از اعراب داره؟
این کار رییس یه نمونه از کارهای زر ورقیه که فقط میخوان بگن کار انجام دادیم وکیفیت توش اصلا مهم نیست ،وجالبه که پشت این طراحی چاپلوسانه ومزورانه واحد پژوهش اداره اس؟!
خواهشا این بخشنامه وفرم سوال رو بابت خنده ومزاح هم که شده ببینید؟!
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1394/08/29 - 07:03
می توان نتیجه گرفت که در فنلاند هم دزدی از دانش آموزان زیاده
و مدیر مدرسه نمونه دلتی اش هم سرتا پا و در تعظیم و تکریم از رییس اداره است و پول های دانش آموزان را دزدیده و تقدیم اداره می کند.
و میتوان نتیجه گرفت که در فنلاند هم یک انجمن یا شورای صوری به نام انتصاب کنندگان گذاشته اند که رای آن ها را می توان به راحت . وتو. کرد
ودر فنلاند هم شعار زیاد می دهند و رییس اداره منطقه ۹ در آنجا آنقدر برای دیگران ارزش قایل است که حاضر نیست به هیچ کدامشان پاسخ دهد
پس رمز موفقیت فنلاند در این چیزهاست
راستی در آنجا پروژه انزلی هم دارند؟
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1394/08/29 - 10:24
معاون پرورشی را از یاد برده اید با این همه خلاف جرات حرف زدن هم پیدا مکند خودش یادش رفته از اداره کردن یک مدر سه عاجز بوده ؟
پاسخ + 0 0 --
فرهنگی 1394/08/29 - 11:47
....بر سر ربوشه ،من جای اون بودم آبرومندانه میرفتم، قبل از این همه فضاحت ،البته عجله نکنید ،بعد انتخابات مجلس طومار خیلیها پیچیده میشه .انگار خود ربوشه هم اینو فهمیده .چون :تواکثر جلسات میگه که: بعد عید رفتنیه ؟ولی کاش با آبر وتر میرفت!
پاسخ + 0 0 --
ک.ف 1394/09/01 - 08:04
فقط رفتن ربوشه کار را درست نمی کند
باید تعدادی از متعلقین مانند مسول ارزشیابی ، و مدیر دبیرستان نمونه دولتی شهید ....... باید مورد واکاوی مالی و ....... قرار بگیرند
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1394/09/01 - 18:01
ای کاش یک دقتی هم در مورد بزرگسالان واکاوی مالی درمور د
انان انجام می دادی جناب اقای مرادی
پاسخ + +6 -2 --
زعفرانی 1394/08/29 - 21:32
با سلام خدمت آقای مرادی عزیز طبق معمول بسیار متقن وروشنگرانه موضوعی را طرح ومورد واکاوی قرار دادید و تعداد اندکی تنگ نظر که با جنابعالی ظاهرا خصومت شخصی دارند به جاده خاکی زدند امید وارم خداوند منان اینان را براه راست هدایت فرماید برادر بزرگوار آقای مرادی در دلسوزی و تفکر سیستمی جنابعالی برای ارتقاء مملکتی اسلامی وایرانی که بر محور انسانیت وصداقت وراستگویی وعدالت استوار باشد هیچ شکی نیست در پناه حق مستدام واستوار باشید
پاسخ + +2 0 --
فرهنگی 1394/09/01 - 17:40
وای مسول ... رو که نگید جوکر اداره اس! دیدین مرغ بعد از تخم چجوری ...؟این بتده خدا هم احیانا هر وقت از دستش در بره و واسه خلق الله کاری انجام بده میاد وامیسته جلو در اتاقش رو به دفتر رییس و بلند بلند جواب تقدیر وتشکر خلق الله رو میده یعنی که ......!!!

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

آیا ملاقات های مردمی وزیر آموزش و پرورش دولت سیزدهم در کم کردن شکاف میان اداره و مدرسه و جلب اعتماد معلمان تاثیری دارد ؟

خیلی زیاد - 12.1%
زیاد - 3%
تا حدودی - 8.5%
تاثیری ندارد - 10.8%
نوعی عوام فریبی و سرکار گذاشتن معلمان است - 65.6%

مجموع آرا: 305

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور