صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

جواد بابازاده / دبیر آموزش و پرورش تبریز

به مناسبت سال روز تاسیس سایت سخن معلم ؛ سخن معلم رسانه ای که صدای معلم شد

گروه گزارش / در پاسخ به فراخوان سخن معلم ( این جا ) ، آقای « جواد بابازاده ( رها ) » یادداشتی را ارسال نموده اند .

ضمن سپاس از این همکار گرامی ، دوستان می توانند مطالب و یادداشت های خود را به مناسبت « 13 آبان ؛ سال روز تاسیس سایت سخن معلم » ارسال فرمایند .

سخن معلم صدای معلمان ایران و چند نکته

13 آبان سه سال پیش رسانه ای با اهداف صنفی و آموزشی با تاثیرگذاری بر اذهان معلمین و مسؤلین و رساندن حرف معلمین به گوش مسؤلین و افزایش فرهنگ خواندن و نوشتن شروع به کار کرد ، نام آن را « سخن معلم نهادند » چون قرار بود « تریبون معلمان » شود .

قبل از سخن معلم نیز وبلاگ ها و وبسایت هایی برای طرح مسایل آموزش و پرورش و معلمان به کار افتاده بود ولی هیچ کدام نتوانسته بودند جایگاه یک رسانه ی سراسری ، مرجع و پرمخاطب را کسب کنند .

« سخن معلم » با تلاش و همت علی پورسلیمان و چندین نفر از اعضای سازمان معلمان ایران از جمله آقایان علیرضا هاشمی ، دبیرکل این سازمان و آقای سعید شهسوارزاده و .... شروع به کار کرد .

ایتدا تصور می شد که این رسانه به عنوان صدا و بخش رسانه ای این تشکل معلمان عمل کند ولی با توجه به رویکرد و دید باز متولیان سخن معلم، این رسانه تبدیل به رسانه ای فراگیر و فرا گروهی شد.

« سخن معلم » با عملکرد خوب و فعال و رویکردی غیر انحصاری و پذیرش انتشار مطالب و نوشته های معلمان با داشتن انواع سلایق توانست جایگاه خوبی بین معلمان و مسؤلین دست اندرکار آموزش و پرورش به دست آورد به طوری که آمار بازدید کننده های روزانه  به چندین هزار نفر می رسد .

« سخن معلم » از سوی مسؤلین به عنوان یک رسانه معتبر پذیرفته شده است به طوری که خبرنگار و نماینده ی این رسانه در مجالس و محافل پذیرفته می شود.

در مدت این سال ها نباید از زحمات شبانه روزی و قابل تقدیر آقای پورسلیمان که تجربه نزدیک به دو دهه فعالیت صنفی را دارد چشم پوشی کرد که قطعا این کار نیازمند صرف انرژی و زمان و هزینه ی زیاد می باشد.
یکی از نکات بارز و قوی سخن معلم که می تواند مورد توجه سایر رسانه ها نیز باشد فعالیت در چهار چوب قانون کشور و پای بندی به خطوط قرمز نوشته و نانوشته است .

علی رغم داشتن رویکرد انتقادی علیه مسؤلین و وزیر و وزارت خانه و ...توانسته با حفظ اصول بدون توقیف و فیلتر به کار خود ادامه دهد . این رویکرد انتقادی در مورد خود رسانه نیز اعمال می شود  ، قطعا با توجه بیشتر به این امر سخن معلم پویاتر خواهد شد.

در اینجا ، چند نکته ی انتقادی و پیشنهادی را در مورد عملکرد سخن معلم مطرح می کنم که امید است با توجه به آنها موجبات پویایی و تاثیر گذاری بیشتر این رسانه فراهم آید و نیز مورد توجه و راهنمای عمل همگان قرار گیرد .

موارد مورد اشاره را چنین می توان بر شمرد:

سخن معلم باید قالب محتوایی خود را از حالت تحلیل و نوشته های همکاران به سه یا چهار بخش ارتقا دهد ؛ این بخش ها می تواند شامل خبر، تحلیل، گزارش و آموزش باشد. سخن معلم باید از طریق همکاران یا کانال های ارتباطی دیگر مهم ترین و موثق ترین و جدیدترین اخبار آموزش و پرورش را منعکس کند ؛ همچنین از طریق همکاران گزارش های متنوع و مفید را از مدارس شهرستان های مختلف منعکس کند.

بخشی از مطالب تولیدی سخن معلم باید شامل مطالب آموزشی در زمینه های مختلف و متناسب برای معلمان باشد ؛ این مطالب می تواند شامل نوشته و آثار داخلی یا ترجمه ی آثار بین المللی باشد . در مورد نوشته های تحلیلی همکاران یک مساله که شاید نقد بر آن وارد است این مساله است که محتوای اکثر نوشته ها ، شکوه و درد دل در مورد مشکلات و بیشتر معیشتی است .

به نظر نگارنده ، باید سطح و ادبیات این نوشته ها، هم ارتقا یابد و هم تنوع بیشتری در آنها دیده شود ، برای این کار باید بر اساس اهداف رسانه ،  رابطه ی دو سویه بین نویسندگان و مخاطبان بیشتر شود و دست اندرکاران سخن معلم باید توجه داشته باشند .

علاوه بر رسالت رسانه ای و انعکاس سخن معلمان ، باید سطح دانش و رفتار معلمان را نیز ارتقا دهد.

امید است با تلاش این رسانه مهم و تاثیر گذار ، معلمان به اهداف خود نزدیک تر شوند.

*عضو شورای نویسندگان سخن معلم


آخرین اخبار و تحلیل ها در حوزه آموزش و پرورش ایران و جهان در سایت سخن معلم
با گروه سخن معلم باشید .

https://telegram.me/sokhanmoallem

چهارشنبه, 13 آبان 1394 20:50 خوانده شده: 1288 دفعه چاپ

نظرات بینندگان  

پاسخ + +9 0 --
ناشناس 1394/08/13 - 21:19
فکر نکنم در هیچ دولتی به اندازه دولت روحانی معلمان اینقدر حقیر شده باشند.
پاسخ + 0 0 --
معلم مدرسه 1394/08/14 - 17:04
موافقم اما بیشتر از مشکلات معلمان بنویسید و مسولین را جوابگو کنید
پاسخ + +3 -1 --
ناشناس 1394/08/13 - 23:08
حذف طبقه تشویقی اقدامی در جهت تضعیف بیشتر روحیه معلمان.از سوی فانی و دوستان.
پاسخ + +4 0 --
ناشناس 1394/08/14 - 13:47
علیرغم وجود ازادی نسبی معلمان در انتقادات صنفی ...دولت و اپ کار خاصی برای معلمان انجام نداده است طرح رتبه بندی و نحوه پرداخت ان در ماه اول باعث انتقا دات زیادی شده است که رضایت نسبی معلمان را هم در بر نداشت ...بحث سایر نیرو های شاغل اپ و بازنشستگان هم سر جای خود باقیست ........بنا براین ...صرف انتقاد کردن نمی تواند کار گشا باشد .....حتی اجرای طرح رتبه بندی برای تعدادی از نیروها بخاطر تجمعات فراوان معلمان بوده است ..که دولت و مجلس و مقامات ارشد کشور را حساس کرد
پاسخ + 0 0 --
علی 1394/08/15 - 20:47
به نظر بنده دولت اختیاری از خود ندارد و دایما زیر فشار است وهمیشه یاد این جمله استعماری می افتم که ... بنده با بیست و پنج سال سابقه براتون نوشتم.
پاسخ + +11 0 --
موسوی 1394/08/14 - 14:18
تنها چیزی که اصلا به سخن معلم نمی چسبد غیر سیاسی وغیر جناحی عمل کردن است .
کینه سیاسی شما به بعضی وزرای قبل از صفحه سایت شما فوران می زند.
چیزی که همه تلاش شما را مورد انفعال قرار داده است . ومجبورید خود را فدایی فانی کنید .
انسان ارزشی دارد که باید قدر آن را بداند. با عذر خواهی
پاسخ + 0 -4 --
شهسوارزاده 1394/08/14 - 17:35
به نام دوست
استاد گرامي جناب آقاي بابازاده
ضمن عرض سلام ، احترامآ به اطلاع شما و ديگر خوانندگان محترم سايت وزين " گروه سخن معلم " مي رساند که بنده سعادت و افتخار آن را نداشته ام که در شروع و راه اندازي اين سايت وزين و معتبر نقش آفريني کنم .
باعث افتخار بنده است که در کنار بزرگاني چون حضرتعالي و ديگر اعضاي محترم شوراي نويسندگان اين سايت گروهي بعنوان شاگرد ، خدمتگزار همه اساتيد مي باشم .
پاينده و پايدار باشيد .
با تقديم شايسته ترين احترامات ارادتمند شما شهسوارزاده
پاسخ + 0 0 --
سعید عباس آبادی 1394/08/21 - 21:57
سلام

درود خدا و پیامبر و معلمان بر جناب آقای علی پورسلیمان

با شناختی که از پیرامون شغلی خود دارم کسی رو نیافتم به اندازه جناب علی پورسلیمان صدای هل من ناصر ینصرنی معلم را به شیوه ای مؤدبانه و قانونی به گوش های شنوا و حتی ناشنوا برساند! اگر معلمان آن چنان که بر در ستادهای تبلیغاتی نامزدهای مجلس شورای اسلامی و رئیس جمهور و... می کوبند و رژه می روند ، سینه چاک خبر و خبرگزاری این چالاک ترین عنصر دموکراسی می شدند وضع به این منوال نبود.
بارها شاهد خوار و زاری ملتمسانه معلمان بر گرد نماینده ها بوده ایم که آخرشم چیزی از توش درنیامده است!

پس ای معلم بیا و دیگر در خانه ملت را نزن!

برو در خانه پدر فقرا اصحاب خبر و فریاد را بزن!

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

آیا ملاقات های مردمی وزیر آموزش و پرورش دولت سیزدهم در کم کردن شکاف میان اداره و مدرسه و جلب اعتماد معلمان تاثیری دارد ؟

خیلی زیاد - 12.1%
زیاد - 3%
تا حدودی - 8.5%
تاثیری ندارد - 10.8%
نوعی عوام فریبی و سرکار گذاشتن معلمان است - 65.6%

مجموع آرا: 305

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور