صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

دبیر آموزش و پرورش / تهران

چالش های سال تحصیلی در آموزش و پرورش ایران

چالش های سال تحصیلی در آموزش و پرورش ایران

تغییرات پی در پی نظام آموزشی که از سال 1350 تا به حال در آموزش و پرورش ایران صورت گرفته به نظر اکثر اهل فن تاثیرات مثبت آموزشی و پرورشی و اخلاقی بر دانش آموزان این مرز و بوم نداشته است . مصداق این موضوع به گذشته باز می گردد که فردی که تصدیق شش ابتدایی قدیم را می گرفت هم سوادش بیشتر بود و هم خط خوشی برای نوشتن داشت و در نهادهای دولتی و وحتی آموزش و پرورش به عنوام « معلم » هم استخدام می شد .

در آن زمان کلیه و دمنه ، بوستان و گلستان مواد درسی دانش آموزان بود . هم اکنون می بینیم که دانش آموزان دیپلم می گیرند اما از نوشتن یک نامه اداری ساده ناتوانند و از این غم انگیز تر غلط املایی فراوان دارند  !

حذف زنگ انشا و دیکته در متوسطه در نظام های جدید ضربه ای عجیب و ویران کننده بر سواد فارسی دانش آموزان زده است اما تمام مشکل این نیست . سیستم جغرافیایی و آب و هوایی ایران به گونه ای است که اساس سال تحصیلی از مهر ماه شروع و تا دی ماه به پایان می رسد . بهمن ماه با اتمام امتحانات نوبت اول در دی ماه و تعطیل بودن مدرسه در این ایام به مثابه شروع دوباره سال تحصیلی است و از نو باید شالوده های انضباطی و کاری مدرسه و دانش آموزان را بازسازی کرد که تقریبا تمام بهمن ماه وقت می گیرد و اسفند ماه عزیز و گرامی که شادترین و زیباترین فصول برای ایرانیان است فصلی که فقط یک ماه به عید نوروز و لذیذترین تکه تعطیلات هر سال به قول مر حوم آل احمد در آن جست و جو می شود . خرید و تمیزکاری و برنامه ریزی برای مسافرت و کارهای ضروری آخر سال که هوش از سر همه برده و درس و بحث را به امری دست چندم بدل می کند که اکثر مدارس این ماه را با امتحانات جهت جلوگیری از تعطیلی خود خوانده دیبران و دانش آموزان می گذرانند و جنگ خنده دار ادارات با مدیران مدارس بر سر اینکه مدارس باید تا 28 اسفند باز باشد که مثل سایر دستورالعمل های اداری مردم پسند و حتی منطقی هم نیست که مدیر هم میان فشار اداره و دانش آموزان و اولیا و دبیران باید خرد و خمیر شود .

اما فصل رخوت با پایان تعطیلات عید نوروز و فرا رسیدن بهار وسوسه انگیز و گرم شدن هوا حالی برای معلمان و دانش آموزان نمی گذارد و جیب های خالی مزید بر علت است تا پایان فروردین ماه به انتظار دریافت حقوق می گذرد .

اما فصل اردیبهشت فصل امیدی دوباره است که نوید از ماه پایانی مدرسه و شروع امتحانات را می دهد . هم معلمان و هم دانش آموزان از تمام شدن سال تحصیلی خوشحالند.

نه مدرسه برای دانش اموزان جاذبه ای داشته و نه معلمان از درآمد و زندگی خود رضایتی دارند و این موضوع به پایان اندیشیدن آن را شیرین می کند.

دانش آموزان هم از مقررات دست و پا گیر مدرسه راحت شده حالا تا هر وقت بخواهند می خوابند و هر لباسی دوست داشته باشند می پوشند و موهای خود را آن طور که می خواهند آرایش می کنند .

بزرگترین چالش در آموزش و پرورش ایران این است که آن چه در درون آموزش و پرورش می گذرد با آن چه در جامعه رخ می دهد از زمین تا آسمان متفاوت است  . مدارس کهنه ، افکار کهنه و به دور از جاذبه های طبیعی جامعه و دنیای امروز .

هر چیزی که در جامعه ایران عموم مردم استقبال می کنند در مدارس ممنوع اعلام می گردد در حالی که در هر خیابان و کوی و برزنی یک مغازه پروتیئنی یا فست فود وجود دارد و عموم مردم درست یا غلط از ان استفاده کرده و قوت غالب مردم شده است ، درمدارس ممنوع اعلام می شود و دستور العمل می گوید که در بوفه های مدارس باید موز و شیر پسته و آجیل و ...فروخته شود . آجیل کیلویی 50 هزار تومان !

در حالی که دانش آموزان پول کرایه تا مدرسه را به زحمت از اولیاء خود می گیرند .

از این که بگذریم باید نتیجه گرفت حداقل از اول مهر تا پایان دی ماه وقت دانش آموزان با امورات دیگر تلف نشود تا این همه افت تحصیلی ایجاد نشود .  وقتی مدرسه ای برای چند روز اردوی راهیان نور نیمه تعطیل می شود برای بازگشت به حالت اولیه حداقل به دو هفته وقت نیاز است .

پس بهتر است فعالیت فوق برنامه را به ماه بهمن و اسفند منتقل کنیم تا ماه های مناسب درسی از بین نرود . البته می توان با انتقال امتحانات دی به بهمن ماه 4 ماه کامل را برای اموزش بی فاصله دانش آموزان در نظر گرفت و اسفند ماه را برای فوق برنامه ها در نظر گرفت .

شک نیست محتوای نظام آموزشی در ایران نیاز به بازنگری و تغییرات اساسی است .

تغییرات شکلی و ظاهری فقط وضع را بدتر خواهد کرد ؛ همان گونه که جناب حاجی بابایی با تغییر شکلی و جابه جایی پایه ها در این سال تحصیلی مشکلات عدیده ای را در امر سامان دهی نیروی انسانی پدید آورد که باعث هر چه بیشتر ناراضی تر شدن معلمان ایرانی شده است .


آخرین اخبار و تحلیل ها در حوزه آموزش و پرورش ایران و جهان در سایت سخن معلم
با گروه سخن معلم باشید .

https://telegram.me/sokhanmoallem


ارسال مطلب برای سخن معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

سه شنبه, 28 مهر 1394 15:27 خوانده شده: 2809 دفعه چاپ

نظرات بینندگان  

پاسخ + +4 0 --
ناشناس 1394/07/28 - 16:38
متاسفانه مدارس ما تبدیل شده اند به کارگاه تولید دیپلمه های بیسواد برای دانشگاههای پولی ، این نتیجه کالایی شدن آموزش و پرورش است.
پاسخ + 0 0 --
حسینی 1394/07/28 - 18:17
بله متاسفانه همینطور است
پاسخ + +3 0 --
فرهنگی 1394/07/28 - 19:13
مشکلات را همه میدانند اما راهکار. حل مشکلات چیست و چه کسانی باید مسئولانه و دلسوزانه این راهکارها را شناسایی و عملیاتی نمایند.
پاسخ + +3 0 --
فرهنگی 1394/07/28 - 19:29
حکایت آموزش و پرورش ایران, حکایت یک بام و صد هواست!
بخشنامه وزارتخانه ایه همه باید یکسان اجرا کنند, اما ظاهرا هر شهر و هر منطقه به سلیقه خودش قانون رو اجرا میکنه.

البته جای تعجب نیست مدتهاست بی قانونی بر آموزش و پرورش حاکم شده,
وقتی امتیاز فوق العاده شغل برای دکترا وارشد باید 2000 باشد و 1300 میزنند,

وقتی احکام دبیران را به دلخواه خود تغییر میدهند و دبیر رو میکنند آموزگار,

وقتی افزایش حقوق را مشروط به رتبه بندی میکنند تا شامل عده زیادی نشود...
وقتی پاداش بازنشستگان را نمیدهند,

و وقتی هزار کار غیر قانونی انجام میشه,

متاسفانه صدا هم از کسی بلند نمیشود, نه معلمان اعتراض میکنند, نه کانون های اسمی معلمان ,
نه مجلس معترض اینهمه قانون گریزی میشود, نه دادگستری, و نه دیوان عدالت اداری
پاسخ + +1 0 --
معلم ابتدایی 1394/07/28 - 21:16
وقتی هیچ امکانات و منابعی در اختیار مدارس نمیذارن و میگن
پول نداریم اما ازون طرف پولارو میفرستن ...
یا باهاش کارهای غیر ضروری میکنن دیگه انتظاری بیش از این نیست
پاسخ + +1 0 --
فرهنگی 1394/07/28 - 22:28
یعنی آموزش وپرورش از این همه نا به سامانی و تقلید های کور کورانه وسلیقه ای اشخاص که بدون کارشناسی یک شبه وخلق الساعه اجرای برنامه را صادر می نمایند نجات پیدا خواهد کرد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ شاید. به قول معروف : از ما که گذشت.
پاسخ + +1 0 --
ناشناس 1394/07/29 - 07:29
نیروی ستادی تا پارسال بخاطر فرار از تدریس در اداره کار میکرد ولی امسال برای قرار گرفتن در طرح و اضافه حق شغل تدریس قبول میکنه ؟؟؟اسمش رو باید چی گذاشت !!
معلم پارسالی که سالیان متمادی کلا تدریس میکرده و امسال حضور نداره و بازنشسته شده حتی مورد توجه که هیچ نامی هم ندارد نام این کار را چه باید گذاشت؟؟؟
پاسخ + +1 0 --
ایرانی 1394/07/29 - 09:44
باسلام و عرض تسلیت ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان امام حسین(ع) بنظر اینجانب تغییرات پشت سرهم نظام آموزشی لطمه ای بزرگ به این سیستم زده و بجای پیشرفت متاسفانه متوقف شده ایم شاید رو به عقب حرکت کرده ایم،امید است ان شالله مسولین محترم وزارتخانه در برنامه ی توسعه ششم که در حال تدوین و آماده شدن جهت تحویل به مجلس شورای اسلامی می باشد راهکارهای مناسب و برنامه های منظمی جهت بهبود وضعیت معیشتی و نظام آموزشی داشته باشند.و من الله توفیق ارادتمند شما همکار فرهنگی

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

آیا ملاقات های مردمی وزیر آموزش و پرورش دولت سیزدهم در کم کردن شکاف میان اداره و مدرسه و جلب اعتماد معلمان تاثیری دارد ؟

خیلی زیاد - 12.1%
زیاد - 3%
تا حدودی - 8.5%
تاثیری ندارد - 10.8%
نوعی عوام فریبی و سرکار گذاشتن معلمان است - 65.6%

مجموع آرا: 305

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور