صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

ابوالفضل هنانیان / دبیر منطقه 14 تهران

مدیریت منابع فیزیکی در آموزش و پرورش یک ضرورت است

مدیریت منابع فیزیکی در آموزش و پرورش  شاید خیلی از شما همکاران و خوانندگان عزیز در شهر و یا روستاهای خود و یا هنگام گشت و گذار متوجه مدارسی  خالی و متروکه شده اید . نمونه ای از آن را می توانید در روستای راحت آباد لواسانات تهران ببینید که جگونه یک مدرسه بزرگ به دلیل مهاجرت مردم روستا در حال حاضر  شیشه های آن شکسته و جایگاهی برای زندگی حیوانات شده است و از این نوع مدارس در روستاها و یا شهرها کم نیست و یا مدارسی در شهرهای بزرگ هستند که به دلیل کاسته شدن آمار دانش آموز و همچنین افزایش مدارس و آموزشگاه های غیر انتفاعی دارای کلاس های خالی و بلا استفاده و بعضا به صورت انبار استفاده می شوند .
با توجه به نکاتی که ذکر شد ما می توانیم برای رفع معضل کمبود بودجه آموزش وپرورش و درآمد زایی برای خانواده های فرهنگی از این مکان ها از سیاست امور مساجد استفاده کنیم و از این فضاها با اجاره دادن به فرهنگیان و یا فرزندان شان باعث اشتغال زایی و درآمد برای آموزش و پرورش شویم و یا از آن برای خدمات و امور فرهنگی استفاده شود مثلا کتاب فروشی ، لوازم التحریر ، تاسیس آموزشگاه های علمی ، هنر ، فنی، زبان، کنکور و یا تبدیل آن به مکان های تفریحی و ورزشی و یا مهدکودک، فروشگاه های مصرف فرهنگیان ، سالن های برگزاری مجالس و یا در روستاها تبدیل به خانه معلم برای اسکان فرهنگیان و یا اجاره این مکان ها به روستاییان و کسب درآمد برای  آموزش وپرورش آن منطقه استفاده نمود .
 باید بدانیم استفاده نکردن از امکانات موجود نوعی اسراف و  اتلاف منابع و بر اساس آموزه های دینی ما گناه می باشد .
ما به جای حل مشکلات با استفاده از پتانسیل های موجود  فقط با دلیل تراشی  و یا خالی کردن شانه از مسئولیت فقط باعث از بین رفتن فرصت ها و ایجاد نارسایی های جدید در سیستم آموزش و پرورش می شویم .
کافی است مسئولین  وزارت آموزش وپرورش آمار مدارس بلااستفاده در روستاها و شهرها و کلاس های خالی موجود را آمارگیری نمایند تا متوجه این پتانسیل شوند و با استفاده از نظرات نخبگان این مکان ها را فعال نمایند و از این پتانسیل ها به نحو احسن استفاده شود و نمونه بارز آن را همان طور که در بالا یادآور شدم از مساجد می توان الگو گرفت که در مناطق شلوغ و اصلی به  صورت تجاری و یا درمانگاه جهت تامین مالی مساجد استفاده می نمایند .
مورد بعدی سامان دهی وسایل مستعمل در مدارس است که در انبارهای مدارس خاک می خورد و حتی بعضی از آنها قابل تعمیر می باشند و شاید خیلی از مدارس در مناطق محروم نیازمند این گونه لوازم باشند اما متاسفانه به خاطر فقدان سامان دهی و مدیریت ، سرمایه های بیت المال حیف و میل می شود و فرصت سازی برای استفاده از آن توسط دیگران و جامعه تعطیل می شود .
در پایان به وزیر محترم و سایر مسئولان پیشنهاد می شود ستادی فعال و پیگیر جهت مدیریت منابع فیزیکی در آموزش و پرورش و سامان دهی این گونه فضاها  طراحی و اجراء شود تا شاهد  تحولی تازه در آموزش و پرورش و وضعیت موجود باشیم  .
ان شاءالله
 
مدیریت منابع فیزیکی در آموزش و پرورش
مدیریت منابع فیزیکی در آموزش و پرورش

آخرین اخبار و تحلیل ها در حوزه آموزش و پرورش ایران و جهان در سایت سخن معلم
با گروه سخن معلم باشید .

https://telegram.me/sokhanmoallem


ارسال مطلب برای سخن معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

دوشنبه, 27 مهر 1394 20:31 خوانده شده: 2459 دفعه چاپ

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

آیا ملاقات های مردمی وزیر آموزش و پرورش دولت سیزدهم در کم کردن شکاف میان اداره و مدرسه و جلب اعتماد معلمان تاثیری دارد ؟

خیلی زیاد - 12.1%
زیاد - 3%
تا حدودی - 8.5%
تاثیری ندارد - 10.8%
نوعی عوام فریبی و سرکار گذاشتن معلمان است - 65.6%

مجموع آرا: 305

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور