صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

شهیندخت میان دشتی / مسوول گروه صفحه مدرسه اعتماد

از بهره‌كشي تا نخبه‌كشي در آموزش و پرورش

مدیریت منابع انسانی در آموزش و پرورش و بهره‌كشي و نخبه‌كشي  اصول مديريت منابع انساني كه حاصل تجربه و دانش مديريت است تضمين‌كننده موفقيت در يك سازمان و نهاد است به اين معنا كه اين اصول راهكارهاي مطلوب براي جذب، نگهداري و ارتقاي نيروي انساني را در اختيار مديران قرار مي‌دهد.

هر نهاد يا سازماني متكي بر نيروي انساني است ، حتي مكانيكي و صنعتي‌ترين سيستم‌ها نيز بر محور نيروي انساني مي‌چرخند اما برخي سيستم‌ها مانند آموزش و پرورش اتكاي بيشتري به نيروي انساني دارند چراكه در چرخه اين سيستم هم ورودي هم خروجي انسان است و هم فرآيند آموزشي توسط انسان صورت مي‌گيرد لذا نيروي انساني در تمام مراحل محوريت دارد.

در چنين سيستم‌هايي مهارت‌هاي مديريت منابع انساني از اهميت و جايگاه ويژه‌اي برخوردار است و اين مهارت ما است كه كيفيت كار مجموعه نيروي انساني شاغل در آن سيستم را تضمين مي‌كند.

در سيستم آموزش و پرورش ما آنچه به روشني قابل اثبات است دوگانه بهره‌كشي و نخبه‌كشي است به اين معنا كه در بخشي از اين نظام به ويژه بخش غيرانتفاعي، از نيروهاي آموزشي بهره‌كشي مي‌شود چراكه تناسبي ميان خدماتي كه آنها ارايه مي‌دهند و مزايايي كه دريافت مي‌كنند وجود ندارد.

قراردادهاي كوتاه‌مدت با حق‌التدريس‌هاي اندك مصداق اين بهره‌كشي است در حالي كه مدارس غيرانتفاعي با ادعاي ارايه خدمات باكيفيت بايد پيشتاز رعايت حقوق كاركنان خود نيز باشند چراكه اين دو، دو روي يك سكه هستند. بدون توجه به حقوق و مزاياي مناسب كه انگيزه كاركنان را افزايش دهد نمي‌توان به كيفيت كار اميدوار بود هرچند ممكن است در كوتاه‌مدت نتايجي به دست آيد اما امكان استمرار اين موفقيت براي طولاني‌مدت وجود ندارد.

نكته قابل تامل ديگر ناتواني و عدم امكان جذب نخبگان در سيستم آموزشي است و حتي اندك نخبگاني كه به دلايل شخصي علاقه‌مند به حوزه تعليم و تربيت هستند. مدتي پس از ورود به سيستم سرخورده مي‌شوند كه يا از سيستم خارج مي‌شوند يا اينكه انگيزه كاري آنها كاهش مي‌يابد و استعداد و انرژي آنها به هدر مي‌رود.

بهره‌كشي و نخبه‌كشي دو واقعيت انكارناپذير است كه اولي در بخش غيرانتفاعي روي مي‌دهد و دومي در بخش دولتي؛ واقعيتي كه نشان از ضعف مديريت منابع انساني در آموزش و پرورش دارد.

انتظار مي‌رود حال كه تيتر جديد در دولت يازدهم ساماندهي نيروي انساني و ارتقاي كيفيت را به عنوان دو سياست و رويكرد راهبردي در حوزه آموزش و پرورش اعلام كرده است به اين دو واقعيت تلخ توجه داشته باشد و با حفظ جايگاه و كرامت شغل معلمي مانع بهره‌كشي نيروها شده و از پتانسيل عظيم نيروهاي جوان و تحصيلكرده براي تحرك و پويايي و افزايش كيفيت در نظام آموزشي بهره لازم را ببرد.

از سوي ديگر آموزش و پرورش به شدت نيازمند نيروهاي خلاق، پويا و پرانرژي است تا در ابعاد مختلف بتوانند تحول لازم را ايجاد كنند. با نيروهاي ضعيف، فرسوده و بي‌انگيزه نمي‌توان كشتي نظام را به ساحل مقصود رساند به ويژه اينكه نظام آموزشي ما با صدها مساله مواجه است كه اين درياي پرتلاطم عزم و توان جدي وقوي‌تري را مي‌طلبد.

اميد است آموزش و پرورش در مسير كاهش تصدي‌گري و تمركزگرايي با بهره‌گيري از صاحب نظران و نخبگان اين حوزه در مسير صحيح قرار گرفته و با رفع نگراني‌هاي كمي سياست كيفيت‌گرايي را به پيش ببرد.

چهارشنبه, 04 شهریور 1394 12:30 خوانده شده: 2161 دفعه چاپ

نظرات بینندگان  

پاسخ + +11 -2 --
معلم 1394/06/04 - 13:24
احسنت جالب وواقعی هست ولی کو گوش برای شنیدن اگر بشنوند هم چون به ضرر منافع یه عده خاص هست وقعی نیست متاسفانه اینها خودشون بهتر میدونند مشکل کجاست نمیخواند درست بشه
پاسخ + +8 -1 --
معلم 1394/06/04 - 13:33
طنز: اندر تسهیلات معنوی معلمان ! به قلم رسول انصاری فرهنگی ملارد

معلمان دردانه هایی از خانواده کارمندان هستند که نزد دولتیان و مجلسیان ، مقام معنوی بس والایی دارند !!! بر این اساس ، این نور چشمی ها ، چپ و راست از تسهیلات معنوی ویژه ای هم بهره مند می شوند . به پاس قدردانی از زحمات بی دریغ این سیاسیون سرا پا به فکر معلم ، نمونه هایی از این تسهیلات معنوی خلاصه وار ذکر می گردد :
۱- انعکاس عجیب وغریب و تمام عیار اپسیلون افزایش حقوق فرهنگیان در بخش های مختلف خبری صدا سیما!!!
۲- اختصاص هفته بزرگداشت مقام معلم در اردیبهشت ماه و اهداء معنوی هزاران درود و سلام به معلمین در این هفته!!!
۳- استقبال همه جانبه بانکها و موسسات غیردولتی از ضمانتهای فرهنگیان محترم و پذیرش جانانه گواهی کسر از حقوق آنان در اقصی نقاط کشور!
۴- عزیز و محترم شمرده شدن معلمین در ایام انتخابات وقدردانی های متوالی کاندیداها از ایشان در این ایام!
انتهای پیام/
پاسخ + +7 -1 --
معلم 1394/06/04 - 13:33
۵- واریز اقساطی پاداش بازنشستگی فرهنگیان ، جهت جلوگیری از وقوع هر گونه سکته ناشی از دیدن پول قلمبه سلمبه که واقعا جای تقدیر و تشکر دارد !!!
۶- کاهش معنا دار حقوق بعد از بازنشستگی ، جهت جلوگیری از نفوذ هر گونه رخوت و سستی و سوق دادن معلمین به تحرک بیشتر برای دست و پا کردن شغل و کاسبی جدید !!!
۷- تشبیه معلمان به شمع و سوختن ، به دلیل پرورش حس شعر شاعری و تقویت صنعت های ادبی و قوه تخیل در فرهنگیان!!!
۸- کسر مقرری ماه اول از حقوق فرهنگیان که سبب شده معلمان در عالم مواد قانونی و آئین نامه و بخشنامه ای ، سیر خروشانی داشته باشند و اطلاعات حقوقیشان افزایش یابد !!!
۹- اتخاذ سیاست صرفه جویی در آموزش و پرورش ، جهت آموزش خودکار و رایگان خصلت قناعت ویادآوری لحظه به لحظه این مصرع معروف در اذهان معلمان : ای شکم خیره به نانی بساز !!!
در نوشته های بعد انواع دیگری از تسهیلات معنوی بیان خواهد شد .
انتهای پیام/
پاسخ + +7 -1 --
فرهنگی 1394/06/04 - 16:53
زنده باد خانم میاندشتی.
واقعیت حاکم بر آموزش و پرورش را مطرح کردید.
پاسخ + +4 -1 --
شهسوارزاده 1394/06/04 - 18:25
به نام دوست
استاد بزرگوار و انديشمند سر کار خانم مياندشتي به مطلب بسيار مهم و کليدي اشاره فرموديد :
" برخي سيستم‌ها مانند آموزش و پرورش اتكاي بيشتري به نيروي انساني دارند چراكه در چرخه اين سيستم هم ورودي هم خروجي انسان است و هم فرآيند آموزشي توسط انسان صورت مي‌گيرد لذا نيروي انساني در تمام مراحل محوريت دارد. "
" در چنين سيستم‌هايي مهارت‌هاي مديريت منابع انساني از اهميت و جايگاه ويژه‌اي برخوردار است و اين مهارت ما است كه كيفيت كار مجموعه نيروي انساني شاغل در آن سيستم را تضمين مي‌كند. "
از اينکه حضرتعالي و همکاران انديشمنداتان در صفحه درخشان " مدرسه " در روز نامه مورد اعتماد جامعه " روزنامه اعتماد " قلم مي زنيد و بذر آگاهي مي کاريد . باعث غرور و فخر فرهنگيان فرهيخته مي باشيد . زيرا شما به وظيفه خطير خود که رکن چهار دموکراسي مي باشد بدرستي عمل مي کنيد .
نظر ادامه دارد .
پاسخ + +3 0 --
شهسوارزاده 1394/06/04 - 18:28
ادامه نظر :
انتظار مي رود تشکل هاي مدني فعال در آموزش و پرورش هم بعنوان حلقه واسط بين مردم و مسئولين به اين مهم بيشتر از گذشته بپردازند . زيرا چالش ساماندهي نيروي انساني ار ضروري ترين امور اين نهاد مهم جامعه امروزي مي باشد که هم فرهنگيان فرهيخته بايد سختي شرايط ساماندهي را تحمل کنند و هم مسئولين بايد با مديريت علمي ، ساماندهي نيرو ها را بدرستي اجراء نمايند .
نهاد هاي مدني بعنوان حلقه واسط بين مردم و مسئولين بايد در اين مهم نقش آفريني کنند . در غياب نقش آفريني نهاد هاي مدني ،شرايط براي سوء استفاده عوام فريبان فرصت طلب آماده مي شود تا از آب گل آلود ماهي خود را بگيرند .
با تقديم شايسته ترين احترامات ارادتمند شما شهسوارزاده
پاسخ + +6 0 --
بهلول 1394/06/04 - 20:25
معلم فعلا در هر كسوت و مقامى كه باشد مورد ظلم و اجحاف است اما حضور مدارس غير دولتى تاحدودى موجب ارتقاء مقام معلمين و مرهمى بر زخمهاى آنان گرديده گرچه باروندى كه دولت و وزارت آپ در مقابل اين مدارس در پيش گرفته است و هيچگونه كمك وامكانات دولتى به آنها تعلق نمى گيرد و همه امور اين مدارس را به اولياء دانش آموزان واگذار نموده موجب گرديده اين مدارس نيز ناخواسته از اهداف خود دور گردند ، اما معلمين در مدارس دولتى و هيات امنايى وضع اسفناكترى دارند با توجه به تعداد زياد دانش آموز در كلاس و عدم برخوردارى از مزاياى كارى و طلبكارى اوليا بدليل پرداخت مبالغى به اين مدارس از روى اجبار و پايين بودن حقوق معلمين با توجه به تحصيلات و سوابقشان وضع خوبى ندارند و اكثرا شاكى و عصبانى هستند به هرحال رسيدگى به مدارس و استفاده آنان از امكانات دولتى مى تواند موجب ارتقا آموزش و رسيدگى بهتر به معلمين خواهد شد دولت نبايد خود را از آموزش كنار بكشد و مدارس و معلمين آنرا از هر نوعى كه باشند مورد حمايت مادى و معنوى قرار داده و حامى آنان باشدو آنها را با مشكلاتشان بحال خود رها نكند
پاسخ + +2 0 --
زعفرانی 1394/06/05 - 23:04
خانم میاندشتی دست شما درد نکند بسیار خوب این مشکل را مطرح فرمودید وآنرا به مسئله تبدیل نمودید انشا لله راهکار ها ی برون رفت از این مشکل وکلید حل مسئله را نیز بیشتر واکاوی نمایید
پاسخ + 0 0 --
سريه اميرزاده 1397/03/01 - 09:11
با عرض سلام خدمت سركار خانم مياندشتي
بنده اميرزاده هستم ونمدانم ايا شما همان مدير مدرسه در شهرك انقلاب پاكدشت هستيد يا خير
اين موضوع براي سال تقريبا٧٤/٧٥ هستش وقتي من كلاس دوم ابتدايي بودم وهميشه سرسختي وجدي بودن شما براي من جذاب بود و يكبار كه مادر يكي از دانش اموزان به من حمله كرد و كتك زد به خاطر اينكه صندلي جلو ميشنم و دخترش صندلي عقب...
و وقتي من خيلي ناراحت و غم زده بودم شما مثل يه قهرمان از من حمايت كردين و با اون خانم دعوا كردين و گفتين نمتونين يه بچه رو تو مدرسه كتك بزنين
و حالا خانم مياندشتي شما قهرمان اون دوره از زندگي من هستيد و الان من يه خانم دكتر روانشناس هستم كه هنوزم با يادتون لذت ميبرم
خيلي تلاش كردم كه پيداتون كنم و تشكر كنم و بگم واقعا امثال شما ارزشمندترين فرد در دوران تحصيلي مقطع ابتدايي بنده بودين
اميدوارم هميشه پايدار و سبز و جاري باشين
پاسخ + 0 0 --
سريه اميرزاده 1397/03/01 - 09:14
سلام
پاسخ + 0 0 --
مریم 1400/12/04 - 10:04
بله خانم امیر زاده خودتون خوب اون بنده خدارو اذیت کردین ومیگین اینجوری خوب اینم میگفتید که اون دختر رو به خاطر کم شنوا بودنش مسخره کردین و اون دختر از مکانیسم دفاعی استفاده کرد وباعث شدین اون دختر ۱۲ سال بشکنه وهر بار مسخره بشه همکار عزیز
پاسخ + 0 0 --
مریم 1400/12/04 - 09:52
خانم میاندشتی فکر نمیکنین که نحوه مدیریت مدرسه بودن شما و کشتن استعداد دانش آموز نخبه و ایجاد نگاه منفی به شغل معلمی تاثیر نداشت خودتون یک عامل از هزاران عامل بودید طوری که هر کسی نتونست درس بخونه
پاسخ + 0 0 --
مریم 1400/12/04 - 10:01
خانم میاندشتی هیچ وقت نمیبخشمتون سالهای مدرسه رو برام تبدیل به یک جهنم کرده بودین وکلی تهمت ناروا بهم زدین ولی از تمام همشاگردیهام جلو زدم شدم نخبه دانشگاه تهران وشدم همکار شما که بدونم واقعا اختلال روانی داشتم خداروشکر نسخه تون تو زرد شد شما استعداد و غرور و شخصیت منو نردبانی کردین برای بالا رفتن خودم از همکارانتون شنیدم نابودم کردین طوری که هیچ کس دوست من نشد وباعث این تنهایی من هستین چقدر شما بی انصافی کردین در حقم
پاسخ + 0 0 --
مریم 1400/12/04 - 10:19
هرحرفی گفته میشه شما نمی تونید امتخاب کنید بدترین نقدها بهترین عملکرد رو داره لطفا نظراتمو ارج بگذارید میخوام خانم میاندشتی بخونن فکر میکنم یادشون رفته که چه جوری یکی رو له کردن و از مشکل یک دانش آموز پله درست کردن ورفتن بالا اون دختر الان افسرده ترین بیمارمه در بیمارستان روانی هستش ضجه هاش شکنجه کننده ست

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

آیا ملاقات های مردمی وزیر آموزش و پرورش دولت سیزدهم در کم کردن شکاف میان اداره و مدرسه و جلب اعتماد معلمان تاثیری دارد ؟

خیلی زیاد - 12.1%
زیاد - 3%
تا حدودی - 8.5%
تاثیری ندارد - 10.8%
نوعی عوام فریبی و سرکار گذاشتن معلمان است - 65.6%

مجموع آرا: 305

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور