صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

« قلمی که در دستان توانمند نویسنده‌ های آگاه و مسئولیت‌پذیر قرار گیرد، می‌تواند جامعه‌ای را متحول کند و آینده‌ای روشن‌تر را رقم بزند »

انتقاد از عملکرد و تصمیم‌گیری‌ها با حمله شخصی به افراد متفاوت است

طهماسب کاوسی/ معلم، دکترای برنامه ریزی درسی

گروه رسانه/

« صدای معلم » نخستین و شاید تنها رسانه ای در حوزه عمومی و جامعه مدنی بود که به مکتوبات « هنگامه شهیدی » در مورد « فاطمه مهاجرانی سخنگوی دولت پزشکیان واکنش نشان داد . ( این جا )

این رسانه از خانم شهیدی پرسیده بود : « مگر می شود فردی تحت عنوان « خبرنگار و یا روزنامه نگار » همه و به ویژه حاکمیت را موظف و ملزم به پاسخ گویی بداند اما وقتی که نوبت به خودش می رسد از زیر بار مسئولیت شانه خالی کند ؟ »

صدای معلم بر این باور است :

« مطرح شدن در افکار عمومی به هر قیمتی وظیفه اساسی و یا حرفه ای یک رسانه و یا خبرنگار نیست .

مهم ترین اصل حرفه ای برای او باید تاکید بر پاسداشت « اخلاق » و « تفکر انتقادی » و تعمیم آن به همه جامعه باشد .

از « رسانه ها » و « اصحاب رسانه » انتظار می رود فارغ از تعلق های محفلی و فرقه ای و یا منفعت طلبی های شخصی وظیفه خود را با رعایت اصول « حرفه ای » به عنوان رکن بنیادین دموکراسی ایفا نمایند .

در ذیل ؛ یادداشت « طهماسب کاوسی » را می خوانید.

 

  انتقاد از هنگامه شهیدی در مورد حمله شخصی به فاطمه مهاجرانی و رسالت قلم و خبرنگار در صدای معلم  در دل این دیار کهن، چرخ‌های زمان به کندی می‌چرخند و گاه به کلی می‌ایستند. ملتی که زمانی پیشرو بود، اکنون در گرداب سکون فرو رفته است. ساختمان‌ها بلند می‌شوند، اما روح‌ها کوچک‌تر. تکنولوژی پیشرفت می‌کند، اما انسانیت عقب‌گرد.

رسانه‌ها، موظف‌اند آینه تمام‌نمای جامعه باشند. اما در این وانفسا، بسیاری از آن‌ها به جای روشنگری، به دنبال کسب سود و قدرت هستند. قلم‌هایی که می‌توانستند زخم‌های جامعه را مرهم بگذارند، اکنون تیغ تیزی شده‌اند که به جان هم می‌زنند.

برچسب زدن و اتهام‌پراکنی، زهرآگین‌ترین سمی است که جامعه را مسموم می‌کند. در این فضای مسموم، حقیقت گم می‌شود و دروغ به راحتی جایگزین آن می‌شود.

در عصری که حقیقت، همچون گنجینه‌ای پنهان، در پس پرده‌های دروغ و فریب مدفون شده است، قلم به مثابه سلاحی برنده در نبرد حق علیه باطل ظاهر می‌شود. این سلاح نه از جنس فولاد و آهن، بلکه از جنس اندیشه و احساس ساخته شده است.

قلمی که در دستان توانمند نویسنده‌ های آگاه و مسئولیت‌پذیر قرار گیرد، می‌تواند جامعه‌ای را متحول کند و آینده‌ای روشن‌تر را رقم بزند.

نویسنده، به عنوان نگهبانی وفادار حقیقت، وظیفه‌ای خطیر بر دوش دارد. او موظف است با زبانی شیوا و بی‌پرده، واقعیت‌های تلخ جامعه را به تصویر بکشد و به نقد عملکرد ناکارآمد حاکمان بپردازد. اما در این نقد باید همواره به یاد داشت که انتقاد از عملکرد و تصمیم‌گیری‌ها با حمله شخصی به افراد متفاوت است. نقد باید سازنده و مبتنی بر حقایق باشد و به جای تخریب شخصیت‌ها، به دنبال اصلاح امور باشد.

بیایید در نقد عملکرد حکمرانان ملاحظه نکنیم اما در احوالات شخصی منصف باشیم و ملاحظه انسانیت و آبروی افراد و پیرامون شان را داشته باشیم. نقد باید بر پایه شواهد و منطق استوار باشد و از اتهامات بی‌اساس و تهمت پرهیز کند.

انتقاد از هنگامه شهیدی در مورد حمله شخصی به فاطمه مهاجرانی و رسالت قلم و خبرنگار در صدای معلم

در این مسیر پر پیچ و خم، نویسنده باید به این نکته مهم توجه داشته باشد که هر انسانی، صرف نظر از مقام و جایگاهش، دارای حرمت و ارزش است. او باید با رعایت اصول اخلاقی و انسانی، از هرگونه توهین و افترا به شخصیت افراد خودداری کند. چرا که هدف اصلی نویسنده، نه تخریب دیگران، بلکه اصلاح جامعه است.

با فرهنگ‌سازی و ترویج نقد سازنده و منصفانه، می‌توانیم به فضایی برسیم که در آن انتقاد به عنوان ابزاری برای پیشرفت و بهبود جامعه پذیرفته شود و از آن سو، حرمت افراد نیز حفظ گردد.

قلم، علاوه بر نقش آگاهی‌بخشی، می‌تواند بذرهای همدلی و انسان‌دوستی را نیز در دل‌های انسان‌ها بکارید. با بیان داستان‌های آموزنده و خلق شخصیت‌های ماندگار، نویسنده می‌تواند احساسات خواننده را برانگیزد و او را به تفکر و تعمق وادار کند.

انتقاد از هنگامه شهیدی در مورد حمله شخصی به فاطمه مهاجرانی و رسالت قلم و خبرنگار در صدای معلم

در دنیای امروز، که رسانه‌های اجتماعی نقش پررنگی در زندگی مردم ایفا می‌کنند، قلم نویسنده بیش از پیش اهمیت یافته است. او می‌تواند با استفاده از این ابزار قدرتمند، افکار عمومی را شکل داده و به تغییر نگرش‌ها کمک کند.

در نهایت، می‌توان گفت که قلم، ابزاری است برای رسیدن به جامعه‌ای بهتر و انسانی‌تر. جامعه‌ای که در آن، عدالت و برابری حاکم باشد و همه افراد بتوانند آزادانه به بیان نظرات خود بپردازند.

در این راه پر فراز و نشیب، قلم به تنهایی قادر به ایجاد تغییر نیست. همکاری و همدلی همه افراد جامعه، از جمله نویسندگان، هنرمندان، روشنفکران و مردم عادی، برای ساختن دنیایی بهتر ضروری است.

بیایید با قلم خود، نه تنها آگاهی را گسترش دهیم، بلکه بذرهای امید و عشق را نیز در دل‌های هم بکاریم و با فرهنگ‌سازی نقد سازنده، به جامعه‌ای بهتر و عادلانه‌تر دست یابیم.


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

انتقاد از هنگامه شهیدی در مورد حمله شخصی به فاطمه مهاجرانی و رسالت قلم و خبرنگار در صدای معلم

چهارشنبه, 14 شهریور 1403 13:03 خوانده شده: 234 دفعه چاپ

نظرات بینندگان  

پاسخ + +4 0 --
ناشناس 1403/06/14 - 13:46
عقب گرد انسانیت در دنیای امروز یک فاجعه بزرگ است هرفردی انسانیت را نابود می کند روزگاری خواهد رسید با نهایت ذلت انسانیت را بجوید ونیابد
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1403/06/15 - 11:57
انسانیت برترین وبهترین دین است دریغاکه دراین روزگارمه آلودپیروچندانی ندارد.
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1403/06/15 - 15:53
درود برناشناس ۱۱،۵۷
امروز پیروان سکه ودلار زیادند
غافل از اینکه سکه ودلار در لحظات شوم زندگی نجات بخش نیست بلکه هلاکت را نزدیکتر می کند
شاهد به قتل رسیدن پدر توسط فرزندان برای تصاحب اموال بودم پدری که سکه های خودرا ناجی قهاری می دانست
شاهد واژگونی خودرویی بودم که شاهدان درحال عکس وفیلم گرفتن بودند وسرنشینان را نجات نمی دادند شاید شاهدان انسانیت نیاموخته بودندیاافرادی آن ها را ازانسانیت کردن پشیمان کرده بودند
هرچه نهال انسانیت مقاوم تر شود زندگی شیرین تر خواهد شد
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1403/06/18 - 14:13
درودبرشما
پاسخ + +3 0 --
موسوی 1403/06/14 - 19:27
با سلام...گویند در محکمه ای قلم قاضی بر زمین افتاد فردی که قاضی برایش غیر منصفانه حکم حبس نوشته بود گفت قربان کلنگ تان بر زمین افتاد.قاضی برآشفت وگفت ؛این قلم است نه کلنگ.محکوم گفت اگر واقعا قلم بود خانه مرا خراب نمیکرد!!!

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

آیا کنکور معیار مناسب و قابل اتکایی برای ارزیایی در مورد اثربخشی و کارایی نظام آموزشی ایران می باشد ؟

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور