صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

رضا مرادی / عضو شورای نویسندگان سخن معلم

رویکرد به معیشت و منزلت معلمان ؛ یعنی آغاز تحول

رضا مرادی عضو شورای نویسندگان سخن معلم  پس از سپری شدن دوره ی وزارت کسی که هرگاه خبرنگاری از او در خصوص معیشت معلمان شریف سئوال می نمود به جای پاسخ صریح و روشن به شعارهای پوپولیستی و متافیزیکی پرداخته و معلم فریبی می نمود – غافل از آن که معلمان فرهیخته  توان و درک و تشخیص سره از ناسره را دارند- به لطف خداوند منان و آگاهی و درایت مثال زدنی ملت تمدن ساز ایران عزیز به ویژه معلمان آگاه دولت تدبیر و امید شکل گرفت که در راس آن رئیس جمهور محبوب و همچنین اشخاصی که در برپایی و نضج آن نقش اثربخش و راهبردی ایفا نمودند به صراحت به ناکافی بودن خدمات مادی ارائه شده از جانب دولت به معلمان معزز اذعان داشته و اقرار می نمایند که می توان به موارد و نمونه هایی از آن در گردهمایی مسئولان آموزش و پرورش در برج میلاد اشاره نمود- البته انتخاب مکان به نظر نگارنده به جهات گوناگون انتخاب به جا و درستی نبوده است - در نشست فوق همه سخن و صحبت از تحول در آموزش و پرورش کشور گفتند ،چنانچه در سنوات گذشته نیز از آن سخن به میان می آمد و از منویات و مطالبات رهبر فرزانه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران نیز می باشد و ایشان بر آن بسیار تاکید داشته و گوشزد می نمایند اما متاسفانه تاکنون  به صورت جدی و عملی به آن پرداخته نشده است . چگونگی نگاه و پرداختن به یک موضوع نقش بسیار موثر و اثربخشی را در تصمیم تصمیم سازان و دست اندرکاران سیاسی و اجتماعی و تعیین اولویت و جایگاه آن دارد. همگان به ویژه اهل خرد و اندیشه آموزش و پرورش و خرده نظام های آن را در جامعه مقوله ای زیر ساختی و زیربنایی محسوب نموده و از شئون سرمایه ای قلمداد می نمایند و به جاست با چنین نگرش درست و منطقی تمامی تاثیرگذاران به دنبال رنسانس و تحول اساسی و جدی درآموزش و پرورش میهن عزیزمان باشند.

به درستی چنانچه خواهان شکل گیری تحولی ریشه ای و ماندگار هستیم به دور از تعارف و شعار باید به نقش کلیدی و منحصر به فرد معلمان محترم اذعان و اقرار نماییم و تحول را از پرداختن به ایشان شروع و در ابتدا بر آنان تمرکز نماییم ،هیچ تغییر و تحول اساسی شکل نمی گیرد مگر آن که به معلم و نیازها و مطالبات و منویات او توجه منطقی و جامع صورت نگیرد.

اگر سیاسیون و تصمیم سازان خواهان تحول معنا دار و اثر بخش درآموزش و پرورش کشورمان هستند باید از نقطه ی آغازین آن شروع نمایند که بدون تعارف پرداختن جدی به معیشت و منزلت معلمان معزز می باشد .

با دقت و تامل در روش ها و سیاست های دست اندرکاران نظام سیاسی کشوربه ویژه تعاملات و مناسبات شکل گرفته از جانب وزیر محترم آموزش و پرورش آن را بسیار ناکافی دانسته و انتظار چابکی و تلاش بیشتری را در این زمینه از ایشان داریم . کمی تحرک و به روز نبودن برنامه ها ی ایشان به گونه ای است که نگرانی و دغدغه های وارد فراوانی را به وجود آورده است تا جایی که به درستی عده ی بسیاری از دلسوزان عملکرد ایشان را پاشنه ی آشیل دولت آقای روحانی دانسته که چنانچه برطرف نگردیده و سامان نیابد لطمات و صدمات جبران ناپذیری به دولت ایشان و شخص ایشان در انتخابات ریاست جمهوری دوره ی بعد وارد خواهد آورد و سبب پراکنده شدن نیروهای اجتماعی اثر گذار در جامعه به ویژه معلمان فرهیخته و همیشه درصحنه از گرد ایشان خواهد بود.

چنانچه تحول مورد اشاره آقایان در گردهمایی مذکور از پرداختن واقع بینانه و منطقی به امور معیشتی معلمان شریف آغاز نگردیده و در اندک زمان لازم اجرایی و عملیاتی نشود ؛ به واقع هیچ تحولی صورت نگرفته و به منصه ی ظهور درنخواهد آمد.

تحول در آموزش و پرورش یعنی تغییر نگرش و دید جامعه نسبت به متولیان و گردانندگان امر خطیر تعلیم و تربیت . هنگامی که نسل نوجوان و  جوان و جامعه شاهد و ناظربی مهری دست اندرکاران به معلمان بوده و وضعیت نابه سامان و به روز نبودن امور مادی و معیشتی آن عزیزان را در پیش چشم خود نظاره گرمی باشد ؛ چگونه انتظارمی رود علاقه مندان و نخبگان به حرفه ی معلمی گرایش داشته و به آن روی آورند و معلمان به عنوان گروه مرجع در جامعه به روشنگری و هدایت نسل ها بپردازند ؟

در تمامی ادوار و دولت ها سخن از تحول به میان آمده است اما به صورت عملی و اجرایی مطلب قابل ذکری رخ نداده است و هم چنان آموزش و پرورش و نسل جوان درحسرت تغییر و تحول به انتظارنشسته است ، ظاهرا مردان این عرصه و پهنه هنوز پرداخته و ساخته نشده اند یا به جهت انحصارطلبی و فقدان شایسته سالاری به حساب نیامده و به بازی گرفته نمی شوند.

هیچ ارگان ،سازمان و نهادی نمی تواند وظایف و ماموریت های آموزش و پرورش را به عهده گیرد و در هدایت و تربیت نسل نوجوان و جوان جای گزین آن گردد.

بنابراین توسعه ،امنیت و رفاه ماندگار و پایدار، در گرو سیستم و نظام آموزش و پرورش تحول خواه است و این معنا محقق نخواهد شد مگر آن که به محور و اساس شکل گیری تحول یعنی معلم توجه شایسته و مبنایی صورت پذیرد و این امر محقق نخواهد شد مگر با پرداختن و تمرکز به منزلت و جایگاه و معیشت و امور رفاهی و مادی معلمان شریف و محترم که چنین اقدامی حق مسلم آن عزیزان می باشد.

امیدوارم بدون فوت وقت و ایجاد هزینه های نامطلوب هرچه سریع تر در این مسیر قرار گرفته و این مطالبه ی به حق به منصه ی ظهور درآید.

ان شاءالله

یکشنبه, 18 مرداد 1394 10:18 خوانده شده: 2537 دفعه چاپ

نظرات بینندگان  

پاسخ + +30 -1 --
110 1394/05/18 - 12:29
ازاین دولت جزدروغ چیزی ندیده ایم بخصوص درآموزش وپرورش
پاسخ + 0 0 --
شهرستاني 1394/05/18 - 15:44
آقاي پور سليمان خواهشا روزي رو ازاين طريق انتخاب كنيد تا همه معلمما بصورت نمادين در ادارات كميته امداد عضو كميته امداد بشن كاش همه همكاري بكنن
پاسخ + 0 0 --
معلم مشهدی 1394/05/19 - 07:04
کاملا موافقم
پاسخ + 0 0 --
حسینی 1394/05/20 - 18:53
اتفاقا اصلا دروغ نگفته از روز اول نوبخت گفت برای معلمها طرحی نداریم
پاسخ + +23 0 --
رضا 1394/05/18 - 12:36
جوجه ها را آخر پاییز می شمارن. زیاد مطمئن نباش. ازین شعارها و غوغاسالاری ها زیاد شنیدیم.اینا نافشون با دروغ بریده شده جیگر.
پاسخ + +19 0 --
کردستان 1394/05/18 - 12:52
جناب مرادی از این همایشها زیاد برگزار شده و افاضات زیادی نموده اند اما براستی اگر تمام حرفای قشنگی که در اینگونه مراسمات و بهتر بگوییم تعارفات زده میشد عملی میشد الان که اوضاع اینگونه نبود ....
ضمنا جناب روحانی هم مثل رئیس جمهور قبلی شعارهای پوپولیستی زیاد میدهند و وعده های رنگینی به معلمان دادند اما
هزار وعده خوبان یکی وفا نکرد... والسلام
پاسخ + +25 0 --
فراهانی 1394/05/18 - 13:26
آقای مرادی به نکات خوب وارزشمندی اشاره نمودید ولی کوگوش
شنوا واراده ای که این وضعیت نابسا مان را تغییر دهد ، امیدواریم
افرا دی چون شما جسارت به خرج داده وبا راه یابی به مراکز تصمیم گیری چون مجلس گام بلندی جهت ارتقاء منزلت ومعیشت معلمان بردارند و شعارها را به عمل تبدیل نما یند.
پاسخ + 0 0 --
حسینی 1394/05/20 - 11:51
امیدوارم هم ار فراهانی
پاسخ + +17 0 --
رضا 1394/05/18 - 13:47
تنها راه نجات معلمان از استثمار و معضلات فقط به دست خودشان حل میشود و لاغیر.
...
پاسخ + +15 0 --
آزاد 1394/05/18 - 14:34
" خدایا این مردم را از دروغ و خشک سالی محفوظ بدار"
کوروش کبیر.

خیلی سخت نیست که تشخیص بدیم مملکت ما گرفتار دروغ ، اون هم از نوع دولتی به ویژه در آموزش و پرورش شده است.
همه دروغ میگند. حتی خودمون هم به خودمون دروغ میگیم. اکثر همکاران به دروغی که به خودشون القا میکنند، دارند این همه بدبختی و تبعیض رو توجیه میکنند.
دیگه دروغ شده یک اصل. اصلا اگه وزیر حرف صبحش با شبش یکی باشه جای شک و ترید داره.
دیگه صحبت از تغییر یک امر محاله. خیلی چیزها باید بسیار عمیق تر و ریشه ای تر حل شود تا بتوان در این سازمان تغییری رو ایجاد کرد.
پاسخ + +5 -1 --
جلیل 1394/05/18 - 15:29
امروز کارگرینی بودم در مورد رتبه بندی پرسیدم گفت هیچ بخشنامه ای در این مورد برای ما نیامده و ما هیچ اطلاعی از رتبه بندی نداریم
پاسخ + 0 0 --
بیاتی 1394/05/18 - 20:01
شامل شما(89) نمی شود!!!
پاسخ + 0 0 --
جلیل 1394/05/18 - 22:31
اگر براساس رتبه باشه اگر کسی در روستا خدمت کرده باشه با سه سال سابقه در رتبه پایه قرار میگیره پس شامل سه سال سابقه هم میشه چون در رتبه پایه قرار میگیره اما اگر سابقه مدنظر باشه اون وقت شامل نمیشه ولی به نظرم مد نظر رتبه است نه سابقه چون در رتبه بندی به خدمت در روستا خیلی توجه میشه
پاسخ + +8 -14 --
علی 1394/05/18 - 16:24
می دونی الان داری نقش چی رو ایفا می نمایی؟
نمودونی من می گم! بادمجان دور ....

مرد حسابی تو هرچی می خوای بگی اولا یه نیشی به ... و بعد خودتو وصل می کنی به کلید تحول ..... و تمجید بادمجان بورانی!
تو فعلا همون صندلیت رو چسبیدی و در فکر ارتقای اونی!
دوقتو بنوش!!!!
پاسخ + 0 0 --
ابراهیمی 1394/05/18 - 20:42
دوست عزیز چرا ناسزا می گویی، مقاله منطقی عملکرد گذشته وحال دست اندرکاران آموزش وپرورش را به نقد کشیده است کجای مطلب بوی تملق می دهد که شما نا جوانمردانه تعبیربادمجان دور.... را بکار می برید حمیت همکاری واخلاق حرفه ای کجاست؟
پاسخ + 0 0 --
ف.ح 1394/05/20 - 19:03
همکار ارجمند علی آقا
با این ادبیات فکرنمیکنم فر هنگی باشی
آخر کجای این قضیه اشکال دارد که شخصی برای جامه عمل پوشاندن به آرمانهی انسانی واسلامیش دنبال پست ومقام باشد اصلا بدون پست ومقام میشود کار کرد؟
ایشان که در منطقه دیگر پست گرفته بودند ومنتقل هم شده بودند پس چرا با رصایت به ضرر مالی وابلاغ یه پست کارشناسی ساده اونم تو بدنام ترین قسمت اداره باقی موندن ؟

منطقه 9 سالهاست روبه قهقراست ورییس جدیدشم یه تحصیلکرده بی تجربه اس که کار کردن رو دوست داره واتفاقا چینش بعضی معاونین وکارشناسها هم همین رو ثابت میکنه
اجازه بدهید بگذارید درایت آقای مرادی وزمان کار خودش رابکند
تهمت نزنید کمترین حق ایشان بر شما این است که پنج شش ماه آینده از ایشان گزارش عملکرد بخواهید نه اینکه توهین کنید وتهمت بزنید.
پاسخ + 0 0 --
علی 1394/05/20 - 21:24
جناب ف.ح
سلام
آرزوی موفقیت ایشان را در جامه عمل پوشاندن به آرمان های انسانی و اسلامیش را دارم!

چنین ادبیاتی را هم که اینجانب در این مجال هزینه نمودم! از نوشته های چندی که از ایشان خواندم اتخاذ نمودم!
فرض می گیریم که ایشان قصد جامه عمل پوشاند ارزش هایی را دارد که شما فرمودید!

سوال ایشان و کلید داران که الان پست را در اختیار دارند! قفل را باز کنند چرا دائم دارند به بسته شدن قفل فحش می دهند!؟
آیا این به معنی ضعف خود آنها در باز کردن قفل نیست؟
پاسخ + 0 0 --
ف ح 1394/05/21 - 11:59
لستاد ارجمند حق باشماست ولی باور دارید که این قفلهای زنگ زده سی و اندی ساله باز کردنشان زمان میبرد .بنده از ایشان دفاع نمیکنم از اصول دفاع میکنم اجازه بدهید ببینیم در گذر زمان چه خواهد شد!
پاسخ + +11 0 --
داود 1394/05/18 - 17:05
عزیزم دلت روبه این رتبه بندی خوش نکن چون مالی نیست کارمندان دیگه دارند بالای 5 میلیون حقوق می گیرند اون وقت شما بحث این چندر غاز را می کنید باید ...تا بلکه فرجی حاصل شود
پاسخ + +13 0 --
زعفرانی 1394/05/19 - 00:05
با سلام خدمت آقای مرادی عزیز کاملا درست فرمودید باید انتخاب مدیران ومسئولین از دایره بسته موجود خارج شود وانتخاب از روی شایسته سالاری و پاک دستی وعدالت مداری رخ دهد ومعلمان که پایه های آموزش وپرورش هستند در این میان نقش بازی کنند ونظرات آنها در انتخاب مدیران مدارس و ادارات و......توسط راه کاری مانند رای گیری ویا نظر سنجی دخالت داده شود واز این موضوع مهمتر فرهنگیان باید به این خرد جمعی برسند برای دفاع از حق وحقوق خود باید نمایندگانی با قدرت در مجلس داشته باشند وفراکسیون قوی در مجلس ایجاد نمایند برای این کار باید یک همفکری وفراخوان در میان فرهنگیان ایجاد نمود
پاسخ + 0 0 --
ف.ح 1394/05/20 - 19:04
با پاک دستبش شدیدا موافقم
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1394/05/21 - 04:44
مثلا خود آقاي زعفراني كه از عهده اداره يك كلاس بر نمياد بشه مدير.
خيليم خوبه
پاسخ + +2 0 --
ناشناس 1394/05/19 - 00:54
اینا میخوان به نام قانون سابقه حق التدریس معلمان را کم کنند.وااسفا..
پاسخ + +15 -1 --
فرهنگی 1394/05/21 - 11:19
سلام آقای مرادی عزیز و بزرگوار با تشکر از مطالب ارزشمند و در عین حال سرشار از واقعیت ها ؛و باآرزوی توفیق روز افزون برای جناب عالی!
پاسخ + +9 0 --
نیلوفری 1394/05/22 - 16:11
سلام برادرعزیزم مثل همیشه خوب گفتید حق رادرهرشرایطی بایدگفت.موفق باشید
پاسخ + +4 0 --
فرخنده قرباني 1394/05/25 - 14:16
جناب مرادي شما به درستي تحليل نموذه واين نتيجه گيري منطقي را ارائه داده ايد، قلمتان مويسا.:
"توسعه ،امنیت و رفاه ماندگار و پایدار، در گرو سیستم و نظام آموزش و پرورش تحول خواه است و این معنا محقق نخواهد شد مگر آن که به محور و اساس شکل گیری تحول یعنی معلم توجه شایسته و مبنایی صورت پذیرد و این امر محقق نخواهد شد مگر با پرداختن و تمرکز به منزلت و جایگاه و معیشت و امور رفاهی و مادی معلمان شریف و محترم که چنین اقدامی حق مسلم آن عزیزان می باشد."

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

آیا ملاقات های مردمی وزیر آموزش و پرورش دولت سیزدهم در کم کردن شکاف میان اداره و مدرسه و جلب اعتماد معلمان تاثیری دارد ؟

خیلی زیاد - 12.1%
زیاد - 3%
تا حدودی - 8.5%
تاثیری ندارد - 10.8%
نوعی عوام فریبی و سرکار گذاشتن معلمان است - 65.6%

مجموع آرا: 305

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور