صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

محمدرضانیک‌نژاد / آموزگار

نسل نو و محوریت پول در زندگی !

محمدرضا نیک نژاد  گفتم پسرم چرا دَرسَت را نمی‌خوانی!؟ گفت درس خواندن به چه درد می‌خورد؟ گفتم چرا نمی‌خورد؟ خودِ من از خانواده‌ای فقیر دانشگاه رفتم و الان هم دبیرم و زندگی متوسطی دارم. اگر چنین نبود باید کارگری می‌کردم و برای یک لقمه نان، جان می‌کندم. اما حالا یه آب باریکه‌ای هست و زندگی با کم و زیادهایش می‌چرخد و از خیلی‌ها بهتر زندگی می‌کنیم.

گفت مگر تو همکار عمو نبودی؟ گفتم چرا! گفت او ١٠ تا زندگی ما را می‌خرد! گفتم خُب، اما تحصیل، چیزهای دیگری هم به آدم می‌دهد. گفت مثلا!؟ گفتم اندیشه را می‌پروراند و دید را گسترش می‌دهد، روابط اجتماعی را آسان‌تر و فراوان‌تر می‌کند، انسان را با جهان آشناتر می‌کند، فرهنگ‌ساز است و اگر درست انجام گیرد، می‌تواند در طول زندگی کارآمد و سودمند باشد و...

اینها تنها بخشی از بهره‌هایی‌ست که در درس خواندن هست و نصیب همه نمی‌شود. به خیالم تسلیمش کرده بودم! باز گفت عمو با پولی که دارد می‌تواند همه اینها را با هم داشته باشد!

برای شناخت جهان باید رفت و دید. او می‌رود و می‌بیند و یاد می‌گیرد. تو هم بنشین کنج خانه و بخوان و بخوان! کی بیشتر می‌آموزد!؟ پرسیدم فرهنگ چی!؟ آن هم خریدنی است؟ گفت تا آن‌جا که دیده‌ام در شرایط کنونی و از نظر فرهنگی، چندان تفاوتی میان تحصیلکرده و تحصیل‌ نکرده وجود ندارد!

برای نمونه خودم دیدم که فلانی با این‌که تحصیل کرده یکی از بهترین دانشگاه‌های کشور است، زباله بر زمین می‌ریزد و...

گفتم بچه‌های فامیل همه درس خوانده‌اند، خجالت نمی‌کشی، درس نخوانی!؟ گفت برای همین است که الان همه یا بی‌کارند و یا در رشته‌ای به جز رشته دانشگاهی‌شان، با شندرغاز دستمزد زندگی می‌کنند. پرسیدم درد تو کم پولی است؟ من که تا جایی که توانسته‌ام تأمین‌ات کرده‌ام! گفت من نمی‌خواهم فشاری به تو وارد کنم. برای همین بیشتر به کار چسبیده‌ام و نمی‌خواهم آینده‌ام مانند دیگران شود.

قول می‌دهم در  ٤،  ٥سال آینده هم نگذارم تو کار کنی و زندگی‌ات را هدر دهی! پرسیدم هدر!؟ گفت تو می‌خواهی در این سن و‌سال بنشینی و بخوانی و بنویسی، اما مجبوری برای حقوق ناچیزی که درآمد یک روز عموست! بر همه علاقه‌هایت چشم بپوشی. گفتم این‌جور هم نیست. همه تحصیل کرده‌ها که زندگی بدی ندارند. مثلا فلانی که دکترای شیمی دارد و تلاش کرده و در رشته خودش سری شده است، دارد حسابی پول درمی‌آورد. گفت تو هم از میان همه پیامبران، چسبیدی به جرجیس! با یک گل که بهار نمی‌شود! دیدم هیچ جوره راضی نمی‌شود. البته پُر بیراه هم نمی‌گفت. اگر هدف از زندگی پول است، که راه‌های میان‌بُر فراوانی برایش هست، پس چرا آدم این همه در راهی که علاقه‌ای به آن ندارد گام بردارد و زندگی را به سختی بگذراند!؟

من در درس خواندن و دانشگاه رفتن بسیار چیزها آموخته‌ام که اکنون از آنها بهره می‌گیرم. اما نمی‌دانم چرا از پسِ راضی کردنش بر نمی‌آیم!؟ اختلاف نسل‌هاست؟ وضع اقتصادی بد و بیکاری شدید تحصیل کرده‌هاست؟ ناکارآمدی آموزش است و ناتوانی آن در افزودن به دانسته و آگاهی‌هاست؟ اختلاف طبقاتی شدید در جامعه و نوکیسه‌هایی که به روش‌های گوناگون خانه‌ها و خودرو‌های آن چنانی دارند؟...

هر چه هست راضی کردن نسل امروز برای درس خواندن و آموختن، در چهارچوب آموزش‌های رسمی بسیار دشوار شده و پول در زندگی‌هایشان محوریت یافته است!

راه چاره چیست، نمی‌دانم!

روزنامه شهروند

دوشنبه, 12 مرداد 1394 11:33 خوانده شده: 1635 دفعه چاپ

نظرات بینندگان  

پاسخ + +1 0 --
حسین قارداش2415 1394/05/12 - 12:06
برادر محترم! هیچ راهی نیست! چون بند را آب با خود برده است!!!
و نوش دارویی هست که پس از مرگ سهراب رسیده است!!!
حالا بنشین و ادامه کار را تماشا کن!
طرف تا ابتدایی درس خوانده ، تا دیروز مینی بوس خطی داشت ،ولی به حول و قدرت دولت قبلی و با واسطه گری و دلالی مسکن ،به سرمایه و دبدبه و کبکبه ای رسیده است که من معلم وقتی از کنارش رد میشوم احساس حقارت میکنم که او اتومبیل شاسی بلند دارد و من فوق لیسانس و پراید مدل85!حال چگونه فرزندم و سایر دانش آموزان چشم و گوش باز امروزی را مجاب کنم که درس بخوانند؟؟! کار از کار گذشته !است!
پاسخ + +2 0 --
ناشناس 1394/05/13 - 09:21
فرهنگیان عزیز مشکل ما از تنبلیمان است اگر زرنگ بودیم استاد دانشگاه میشدیم .ویا بابک زنجانی ویا میلیاردرهایی که پولهای کلان مملکت را خوردند وهیچ کس دستش به انها نمیرسد یعنی نمی خواهند دستشان برسد از ماست که بر ماست عدم اتحاد فرهنگیان بی خبر بودن از حق وحقوقمان و هزاران دلیل دیگر که ریشه تمامشان فقر است
پاسخ + +1 0 --
ناشناس 1394/05/13 - 09:25
فرزند شما ونسل امروز تقصیر ندارد او کافی است فقط نگاهی به سر ووضع معلمش بیندازد لباسهای تکراری وکهنه او گویا هستند!
پاسخ + +1 0 --
ناشناس 1394/05/13 - 11:10
بانظر آقای نیک نژاد وفرزندشان موافقم خواستیم مدیون مردم وانقلاب نشویم وعلی (ع)گونه سکوت کردیم ولی مدیون خانواده فرزندانمان شدیم که باید در جامعه بدلیل فقر مالی احساس سرشکستگی کنند در واقع خسرالدنیا والاخرت شدیم.

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

آیا ملاقات های مردمی وزیر آموزش و پرورش دولت سیزدهم در کم کردن شکاف میان اداره و مدرسه و جلب اعتماد معلمان تاثیری دارد ؟

خیلی زیاد - 12.1%
زیاد - 3%
تا حدودی - 8.5%
تاثیری ندارد - 10.8%
نوعی عوام فریبی و سرکار گذاشتن معلمان است - 65.6%

مجموع آرا: 305

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور