صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

" نه حرف اقناعي هست و نه طرح اجرائي ؛ ايده و برنامه‌هاي ما همان است كه بود و همه كساني كه در قامت تصميم‌گيران راهي ساختمان علاقمندان شدند در كسوت عناصر اجرايي و اداري عمر غالباً كوتاه اداري خود را صرف همان شيوه و روش اسلاف كردند و رفتند "

درآمدي بر ضرورت تاسيس پارلمان معلمان

محمدابراهيم محمدي

ضرورت تشکیل پارلمان معلمان در آموزش و پرورش  آموزش و پرورش برخلاف نهادهاي ديگر هم پر مسئله است و هم پر دامنه. اين دستگاه بزرگ براي حل آسان و بهتر مسائل، نيازمند همگرايي فراگير از صف تا ستاد است.

دليلي ندارد اين نهاد كه به تعداد اقليم، مناطق، قوميت و گويش‌ مسئله دارد اين همه را در چنبره برنامه‌ريزي شماري محدود منحصر نمايد. مسائل آموزش و پرورش برخلاف ديگر دستگاه‌هاي حاكميتي هم زياد است و هم نوپديد؛ چاره‌اي نيست كه سامانه‌هاي نيازشناسي كه ارتباطي پيوسته با فرهيختگان اين نهاد دارد مسائل را در قالب هندسه‌اي معكوس به ستاد منتقل و مورد تحليل قرار دهند.

آموزش و پرورش اگر بخواهد چابك، پيشرو و توانا در حل مسائل خود باشد بايد از قالب يك دستگاه اداري و اجرايي در آمده و به يك نهاد فرهنگي كه مشاكل و مسايل آن درون سيستمي شناسايي، تحليل و ارزيابي مي‌شود ، درآيد.

نبايد واقعيت‌هاي موجود را كه نشان از ناتواني و كم كارآمدي اين نهاد بوده و البته به دولتي خاص نیز محدود  نمي شود ناديده انگاشته و از كنار آن به راحتي گذشت.

آموزش و پرورش در زمينه مسائل آموزشي و به‌ ويژه تربيتي مشكلات مزمن زيادي دارد كه البته هر ساله بر شمار آن افزوده و چون ميراثی ناشایست وبال دولت‌هاي بعد مي‌شود.

افزون بر مشكلات عديده آموزشي در زمينه مسائل تربيتي نه حرف اقناعي هست و نه طرح اجرائي.

ايده و برنامه‌هاي ما همان است كه بود و همه كساني كه در قامت تصميم‌گيران راهي ساختمان علاقه مندان شدند در كسوت عناصر اجرايي و اداري عمر غالباً كوتاه اداري خود را صرف همان شيوه و روش اسلاف كردند و رفتند. برنامه‌سازي مبتني بر نيازهاي امروز و فرداي فرهنگي، تربيتي و مهارتي و اجراي هوشمندانه و با شهامت آن حلقه مفقوده اين بخش مهم آموزش و پرورش است.

ضرورت تشکیل پارلمان معلمان در آموزش و پرورش چه نيكوست اگر وزير محترم كه گام‌هاي مباركي در این مدت کوتاه در جهت حل مشکلات برداشته‌اند، براي برون رفت وبهبود اوضاع آموزشي به‌ويژه پرورشي و دسترسي آسان و به هنگام به مسائل آموزش و پرورش و فرصت‌سازي براي تصميم‌گيري درست و كارشناسي شده، طرح پارلمان معلمان را با هدف اصلاح نظام پیشین و به روز رسانی فرایند تصمیم سازی ها تأسيس نمايند. 

انتخاب عناصري آگاه، دلسوز، فعال و و با تجربه توسط معلمان مدرسه و تشكيل پارلمان معلمان شهر و متناظر آن با رقابت برترين‌هاي شهرستان‌ها و تشكيل پارلمان استاني و زمينه‌سازي براي حضور نخبگان و فرزانگان آموزش و پرورش استان‌ها در هيئت پارلمان ملي معلمان، فوايد و بركات زيادي را براي اين ابر نهاد تعليم و تربيت عمومي و رسمی رقم خواهد زد.

1ـ زمينه‌سازي براي شناخت بهترين منابع انساني مؤثر و كارآمد

2ـ فرصت‌سازي براي شناخت و جذب افراد كارآمد در آموزش و پرورش و فراهم کردن زمینه چرخش نخبگانی.

3ـ دسترسي آسان به مسائل آموزش و پرورش از كف كلاس، مدرسه تا شهر و استان و كشور با نگاه به اقتضائات و ضرورت‌ها

4ـ امكان تصميم‌سازي‌هاي منطقه‌اي و استاني

5ـ حذف و اصلاح برخي از ساختارهاي سنتي و غلط ارتباطي ستاد با صف

اعتمادافزايي و مشاركت‌پذيري در طرح‌ها و برنامه‌هاي ابلاغي

7ـ تسهيل زمينه‌سازي ارتباطي واقع بينانه با بدنه معلمان كشور

8ـ خارج كردن نهاد آموزش و پرورش از چنبره تصميم‌هاي درخلاء  و بيگانه با نيازهاي صف

9ـ فرصت‌سازي براي انجام اصلاحات اساسي و پايدار در آموزش و پرورش

10ـ فرصت‌سازي براي تأليف و توليد محتواهاي آموزشي و پرورشي متناسب با نيازهاي بومي

11ـ  مشاركت در نظارت و ارزشيابي ميداني برنامه‌هاي تجويزي

12ـ مهاجرت از برنامه‌ريزي‌های تهران محور، به بر برنامه‌ريزي‌هاي بوم محور

13ـ شناسايي و تشكيل بانك منابع عظيم نيروي انساني براي مأموريت‌هاي متناسب

اين اقدام كه جز برنامه‌هاي اجرايي و نظارتي محدود؛ بار مالي چنداني هم براي آموزش و پرورش نخواهد داشت. بروندادهايي قابل توجه را براي آموزش و پرورش كه بيش از هر دستگاه ديگري براي حل آسان و كم هزينه مسائل به عقل جمعي و راهكارهاي ميداني نياز دارد خواهد داشت.

برگزاري انتخابات پارلمان كه سالانه يك و حتي 2 يا سه سال يك بار انجام خواهد گرفت سودمندي هاي زيادي  را به ستاد و ادارات و به ويژه مديران صف و ستاد آموزش و پرورش رسانده و درآمدي خواهد بود براي تاسيس سازمان صنفي معلمان و زمينه اي  براي انجام دههاي ماموريت تكليفي قابل تفويض .

ضرورت تشکیل پارلمان معلمان در آموزش و پرورش

اين پارلمان برخلاف تجربه مجلس دانش‌آموزي كه محدود به چند نشست و برنامه نمادين شده و جز توقع‌تراشي حاصلي ندارد، مي‌تواند در قامت يك پارلمان كارآمد و مؤثر معلمان؛ بزرگ‌ترين نقش را در تصميم‌سازي ها و اعتباربخشي توليد برنامه‌های محتوائي، عملياتي، ميداني و مشاركت و نظارت در اجراي موفق برنامه‌ها ايفا نمايد.

تشكيل پارلمان اين امكان را فراهم خواهد ساخت تا از ستاد تا صف و از وزارتخانه تا كلاس و مدرسه حضور نمايندگان شورا در برنامه‌سازي و اصلاح و بهبود مسائل آموزش و پرورش محسوس و چشمگير شود.

پيداست دبيرخانه‌اي تحت نظر و نظارت وزير محترم آموزش و پرورش مي‌تواند هماهنگي اين پارلمان را كه سالي يك نشست ملي، استاني و منطقه اي خواهد داشت به‌عهده گيرد.


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

یکشنبه, 30 ارديبهشت 1397 15:50 خوانده شده: 1134 دفعه چاپ

نظرات بینندگان  

پاسخ + +12 -1 --
امامی 1397/02/30 - 16:49
سلام همکار محترم ،

داخل گیومه بخشی از نوشته زیر :

عدم پاسخگویی به خواسته های معلمان برای آن است که او پرچم دار آگاهی و روشنگری جامعه نباشد؟

"چرا برای دانش آموزان مجلس دانش آموزی گذاشته اند اما برای معلمان تشکل مدنی فعالی نیست؟ اولی برای تربیت نقش های سیاسی است که جایگزین خودشان خواهد بود با روش تربیت و آموزش خودشان . دومی اگر قرار است چنین تشکلی داشته باشد بایستی مسئولین پاسخگوی خواسته های آنان به نمایندگی از کل معلمان باشند و چون نمی خواهند چنین شود لذا دستمان خالی است."
یکشنبه 23 ارديبهشت 1397
پاسخ + +5 0 --
دبیر م 1397/02/31 - 07:10
انشاا...تاسیس پارلمان معلمان سازمان نظام معلمی و بانک فرهنگیان در همین سال97
پاسخ + 0 0 --
امیر 1397/03/08 - 07:26
تا معلمان سازمان نظام معلمی و پارلمان نداشته باش ند وبا هم متحد پیک صدا نشوند هیچ مرجع و دولت و وزیری عریضه آنها نمی خواند
پاسخ + +3 -1 --
رضایی 1397/02/31 - 13:26
کجای کاری شما؟! سرگروه دبیران زبان مشهد که لیسانس مترجمی دارد دیروز دکتر س م ح حسینی رو که دکترای آموزش زبان انگلیسی و روش تدریس دارند "به دستور حراست" آموزش و پ مشهد از گروه تلگرامی دبیران زبان انگلیسی انداختن بیرون! دستور دادن ایشون رو بخاطر نگرش سیاسی که به آموزش دارند و بر این باورند که دانش آموزان هم باید بینش سیاسی داشته باشند از همه گرو های دبیران زبان کشوری انداختن بیرون! اونوقت شما در این به قول دکتر حسینی .... حرف تشکیل "پارلمان" می زنی؟!
پاسخ + +2 0 --
کاوه 1397/03/01 - 00:11
چرا این وزیر مترسک، در اولین گام نحس خود روند اجرای "سازمان نظام معلمی" رو به کما برد؟!!!
همچنین رتبه بندی معلمان اصلی ( نه قلابی) که مصوب برنامه ششم هست رو به کما برده.
این دو مورد که میتونه گرهی اساسی از مشکلات معلمان رو باز کنه، فعلا معلق شده اند. معناش اینه که این دولت و حکومت نمیخواد معلمان به شان واقعی خود حتی نزدیک بشند!!!
متاسفانه، اولین و مهم ترین مشکل و سد راه معلمان برای رسیدن به جایگاه واقعی خود، همین وزیر و کلا دولت و حکومته!!!
پاسخ + +1 0 --
جميل 1397/03/01 - 15:19
تو سالها مجيزگوي بهرام محمديان دروغگو بودي
پاسخ + +1 0 --
ابر ریاکاران 1397/03/02 - 15:29
مملکت رو به باد دادیم تموم شد رفت.
پاسخ + 0 0 --
بنده خدا 1397/03/05 - 09:54
با احترام به نگارنده و تبييني كه داشته اند به استحضار مي رسانم كه اينجانب در جريان تبليغات دواطلبي خود در انتخابات دهمين مجلس شوراي اسلامي اين ايده را مطرح كرده بودم و دو مطالبه عمده تلاش براي حل مسائل معيشتي و رفاهي معلمان و تلاش براي تحقق و ارتقاي جايگاه مرجعيت علمي و اجتماعي معلمان را مورد توجه قرار داده بودم كه اتفاقاً در اين باره نگارنده محترم نقطه نظري داشتند كه با بنده طرح كردند.

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

آیا کنکور معیار مناسب و قابل اتکایی برای ارزیایی در مورد اثربخشی و کارایی نظام آموزشی ایران می باشد ؟

بلی - 24.4%
خیر - 75.6%

مجموع آرا: 242

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور