صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

رجبعلی باقری - مدرس دوره ی ارزشیابی کیفی- توصیفی ؛ شهرستان گرمه - استان خراسان شمالی

نقدی بر عملکرد صدا و سیما..." در حاشیه خبر بازگشت نمره به کارنامه ی دانش آموزان ابتدایی "

رجبعلی باقری درپی پخش خبر بحث برانگیز « بازگشت نمره به کارنامه ی دانش آموزان ابتدایی » ازشبکه های خبر و 20:30 و برخی از خبرگزاری ها و سایت ها حال وقت این سوال است که چرا از موفقیت های این برنامه در طول این 12 سال نگفتید و ننوشتید؟! رسالت شما چیست؟! ایجاد موج ناآرامی و دل واپسی در بین خانواده ها و دانش آموزان؟! 

به یاد دارید زمان تحصیل خودتان و ترس ها و کابوس های شب امتحان را که هزار شب برایتان بود؟!

از یاد برده اید رعب و وحشتی را که نظام آموزشی آن زمان بر معلم و معلم برشما تحمیل می کرد؟!

یادتان رفته که با گذاشتن قلم در لای انگشتان تان شارژ می شدید؟! چرا یک بار از این تحولات نگفتید و ننوشتید؟! 

چرا به جای فداکاری های این همه معلم از ماجرای بیژن گفتید و نوشتید؟! 

چرا نمی خواهید به تصویر بکشید  ماهیت مشق شب آن زمان و این زمان را؟!

" درمشق شب ما تکرار عدل و آزادی و قانون و شادی نه با نوشتن بر روی کاغذ بلکه با حک کردن بر دل هاست. "

اما در مشق شبی که شما آن زمان نوشتید فقط برای یادگیری درست نوشتن بود بدون درک مطلب و کاربرد آن ! و درست به همین دلیل است که توانستید بنویسید هر سخن جایی دارد و ... اما به کار نبستید! 

کاش به خود آیند آنان که سهوا اقدام به نشر چنین اخباری می کنند و برای پخش هر خبر زمان مناسب  آن را منظور نمایند و جریمه ی آنان نوشتن صد مرتبه از روی " هرسخن جایی دارد " نیست بلکه یک بار بنویسند با جان و دل !

 ما به روش خودمان عمل می کنیم !

در خاتمه جهت اطلاع بیشتر خانواده های محترم و همکاران بزرگوار یادآوری می گردد: امروز در سایت آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش مطلبی در واکنش به این خبر درج شده  و در پایان آمده است: این جمله که بازگشت نمره به کارنامه دانش‌آموزان ابتدایی از کجا آمده و چرا این گونه اعلام می شود در جای خود قابل  تامل است!


ارسال مطلب برای سخن معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

 

سه شنبه, 25 فروردين 1394 09:55 خوانده شده: 2164 دفعه چاپ

نظرات بینندگان  

پاسخ + +15 -2 --
علیرضا 1394/01/25 - 10:52
برو جمع کن بابا حالا مدرس توصیفی شدی که ازاین طرح حمایت کنی،حالا که خودشون به این نتیجه رسیدن این طرح بیخوده جناب عالی کاسه داغتراز آش شدی
پاسخ + 0 0 --
همکار 1394/01/25 - 11:47
سلام
درپاسخ به جواب علیرضا سایر مخاطبان و همراهان سخن معلم قضاوت کنند دوباره نظر خود را بخوانید و بدانید سلام قبل از گفتار است! آن هم درچنین فضایی که برای سخن معلم بستری فراهم شده.. بحث در باره ی توصیفی تنها نیست بحث درباره ی کم لطفی های صدا و سیما است نسبت به معلمان که برکسی هم پوشیده نیست و به آقای باقری حق بدهید چون صدا وسیما هم آن مصاحبه را منقطع پخش کرده بوده.
پاسخ + 0 0 --
حسینی 1394/01/25 - 21:04
این طرح بد نیست ولی بد اجرا شد.
پاسخ + +1 0 --
شهدخت دوانی پور 1394/01/25 - 15:03
کاش یه چند سالی کلا مدارس رو تعطیل نی کردند وسفت تصمیمهاشونورو می گرفتند بعد دوباره بازگشایی میشد .آموزگاران ودانش آموزان دیگه بریدند.
پاسخ + +1 -1 --
هوشنگ 1394/01/25 - 18:06
کاربرد روش تلفیقی یعنی هم نمره ای وهم توصیفی می تواند مشکلات دانش آموزان ومعلمان روحل کند.
پاسخ + 0 0 --
احمد 1394/01/25 - 18:39
دوست گرامی جناب اقای رجبعلی باقری: جهت اموزش هر برنامه ای لازم است که ابتدا در فکر مهیا کردن ابزار و سازو کار آن برنامه بود.1 -شما کدام سمنارها،گردهمایهارا با خانواده های دانش آموزان داشتید تا آن هارا اماده وآگاه نماییدو.... 2- کی وکجا ابتدا نظر ودیدگاه معلمان را جویا شدید!؟3 - با گذشت بیش از 12سال از عمر این آموزش هنوز کتاب های درسی اشکالات بسیارعدیده ای دارندو...4- فقدان امکانات آموزشی در مدارس وحتی خارج از مدرسه،کدام گردش های علمی با کدام مجوزها،کدام هزینه های سرانه 5- از همه مهمتر،بعد اصلی آموزش،معلمان ( من وشما)با کدام انگیزه؟با کدام آموزش اصولی وصحیح؟باکدام همکاری و همراهی رئیس و رؤسا؟با کدام ترغیب وتشویق؟با کدام امنیت اقتصادی ؟با کدام مکان های مطالعاتی برای معلمان؟
با کلاس های گاها 40 و30 نفره ؟؟با مدارس که پری وبخاریهای نفتی؟؟با بی اطلاعی رؤساوبعضاکلاس نرفته ؟؟با دانش آموزانی که برمعلم واستاد خود فخر می فروشند ودرکلاسش حاضر می شوند،آموزش توصیفی؟؟و....
برادر من هنوز خیلی کارداریم که باید انجام بدیم ودر یک کلام، خیلی زووووووووووووووووود است .
پاسخ + +1 -1 --
عبد الرحمن 1394/01/25 - 18:54
با سلام خدمت آقای باقری عزیز
هر چند از صدا و سیما و رفتارهای عجولانه و نابخردانه ی آنان حرف بزنیم کم گفته ایم ، اما برادر بزرگوار به نظرم ارزشیابی توصیفی بزرگترین ضربه به حیثیت فرهنگیان و آموزش و پرورش را وارد کرد ، کار معلم را نزد اولیا بی اهمیت جلوه داد ، دانش آموز چه بخواند و چه نخواند قبول است (با فشاری که مسئولین رده بالا به مدیران و نهایتا به معلمان می آوردند) حالا معلم خیلی مهم نیست ، مدرسه بی ارزش شده، به نظر شما این همه تحقیر معلم توسط اولیا و مسئولین نتیجه ی چیست ؟ متاسفانه اینها همه سیاست غلطی است که مسئولین ذیربط دنبالش هستند و عده ای از ما معلمان در جلسات توجیهی آنان به این قناعت رسیده ایم که روش درستی است و ناآگاهانه همان سیاست غلط را دنبال می کنیم ( واقعا از ماست که بر ماست)
پاسخ + 0 -1 --
یونس 1394/01/25 - 19:07
واقعا باید به حال صدا و سیما تاسف خورد.... واقعا به چه قیمتی....؟؟؟!!!!
پاسخ + +3 -1 --
معلم 1394/01/25 - 21:53
دوست عزیزارزشیابی توصیفی هیچ مشکلی ازمشکلات آموزشی راحل نکرده راحت بایک پژوهش می توان به این نتیجه رسید باکاسه داغتراز آش شدن نمی توان بی سوادی دانش آموزان این نسل آینده سازرامنکرشد بایدازپایه چهارم به صورت نمره ای باشد
پاسخ + 0 0 --
همکار 1394/01/25 - 23:19
برادربزرگوار
پژوهش ها انجام شده و یافته های پژوهشی درپژوهشگاه مطالعاتی وزارت آموزش و پرورش نشان داده دانش آموزانی که با روش کیفی تحصیل کرده اند هم از نظربهداشت روانی بهترند و هم ازنظریادگیری عمیق تر..
پاسخ + 0 0 --
فاطمه 1405/02/01 - 12:23
.... که یادگیری عمیق تر هست پس افت توی آزمونهای تیمز و پرلز چی میگه؟ بلد نبودن خواندن و نوشتن در پایه ۶ چی میگه؟ شما در رویاهایتان به سر می برید ؟
اگر یادگیری عمیق تر هست پس چرا هیچکس اینو نمی بینه؟
بازگشت ارزشیابی دقیق به مدارس واجب است و همینطور بازگشت مردودی ها و نظارت های جدی و توبیخ معلمانی که نمرات کیلویی میدهند
پاسخ + +1 -2 --
همکار 1394/01/26 - 17:03
قبولی اجباری به ارزشیابی توصیفی جه ربطی دارد به سیاست های مالی و مدرک گرایی مربوط است و لاغیر.,, وگرنه در کشورها پیشرفته ی دنیا درحال اجراست و چنین مشکلی نداشته..معلمان ما در سیستم خلاق کش نمره ای کمی درس خوانده اند حالا ما می خواهیم به اینها یادبدهیم ارزشیابی توصیفی بهتر است..معلوم است که درک نمی کنند اینها فقط یک راه می شناسند همان که چندین سال با آن پشت نیمکت ها نشستند راه دیگری نمی شناسند خلاقیت در همکاران مرده است ..سیستم توصیفی مثل این است که در جامعه ای دیکتاتوری که مردمش فقط زور می دانند و بر سرشان زور بوده و اگر پلیس نباشد چراغ قرمز را رد میکنند صحبت از دموکراسی یا حکومتی لیبرالی بزنند اخرش داد میزنند "این حکومت ها به درد نمیخورد هیچ چیز بدون زور به سرانجام نمیرسد و بیایید دیکتاتوری را برگردانید"..خدا به داد ما برسد با این همه همکار جهان سومی عقب افتاده...مهران مدیری باید می امد و همکاران فرهنگی ما را طنز میکرد که جالب است تعدادشان کم نیست
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1405/02/04 - 23:12
هر وقت تجربه معلمی داشتی اونوقت حرف بزن و نظر بده شما کی میخواهید بفهمید نظام نمره دهی دقت زیادی دارد و همچنین استرس دانش اموزان بخاطر والدین است لطفا بفهمید چه ربطی به دیکتاتوری داره آخه
پاسخ + 0 0 --
محمدی 1405/02/07 - 15:31
حرف نزن آخه شما چرا نمی فهمید که توی کلاسهای ۴۰ نفره قابل اجرا نیست؟
خیلی از کشور ها مثل چین هنوز توی ابتدایی نمره دارن و یکی از بهترین نظام های آموزشی هست
این شیوه همه چیز سلیقه ای است
ترکیب هر ۲ روش کمی و کیفی بهترین نتایج را کسب میکند
دروسی مثل ریاضی و... که جواب غلط و صحیح دارند منطقی نیست از ارزیابی کیفی استفاده شود در نهایت من با این شیوه مخالفم و نمره را ترجیح میدهم
برای دانش آموزان هم خوب نیست چون بی سواد شدن و هیچ درکی از عبارات کیفی مبهم ندارن
همچنین این شیوه مرجعیت معلم را زیر سوال برده و تنبلی را رواج داده
دانش آموزان هنگام ورود به متوسطه با افت و استرس جدی مواجه می شوند
بهتر است در دوره ابتدایی از شیوه ترکیبی استفاده شود که در آن بخش کیفی جنبه تفسیر نمره و تشویق دانش آموز را داشته باشد و در محاسبه معدل دخیل نباشد و به او بگوید چرا این نمره را گرفته و چگونه میتواند به نمرات مطلوب مثل ۲۰ برسد
این شیوه در برخی کشور های اجرا می شود در نهایت شما اگر به حرف معلمان گوش ندهید نمی توانید آموزش و پرورش رو بهتر کنید
پاسخ + +4 -2 --
معلم شش پایه 1394/01/28 - 14:13
همکار گرامی جناب آقای باقری .... بنده بعنوان معلم شش پایه با بیش از 24 سال سابقه تدریس در مدارس چند پایه و بیست دانش آموز کلا با این طرح مخالفم ... به چند دلیل : 1- ارزش و اعتبار معلمان را در نزد دانش آموزان و خانواده ها به شدت تنزل داده چون دانش آموز می داند چه بخواند و چه نخواند قبول است .2- انگیزه تلاش در خواندن را از دانش آموزان سلب می نماید . چون معیار درستی برای سنجش خود دانش آموز ندارد.3 - ابهت و اعتبار معلم را کاملا خدشه نموده است .4 - معلم نیز چون میداند دانش آموز در هر صورت قبول خواهد شد شاید آن سخت گیری لازمه را نداشته باشد. 5 - مهمتر از همه اینکه نسل آینده را نسلی تنبل بار خواهد آورد ( خشت اول گر نهد معمار کج / تا ثریا می رود دیوار کج) و.......................
پاسخ + 0 0 --
فاطمه 1405/02/01 - 12:24
موافقم خودمم معلم پایه ۴ هستم
پاسخ + 0 0 --
معلم پایه ۵ 1405/02/01 - 12:33
من و همکارانم اعلام می کنیم به هیچ عنوان ارزیابی کیفی را در دوره دوم ابتدایی اجرا نمی کنیم حالا تا می توانید به نفع این ارزشیابی توصیفی آمار بدهید ولی واقعیت را در مدارس نبینید
از چند سال پیش به صورت پنهان نمره میدیم و اولیا و همکاران هم موافق بوده اند و همچنین نتایج بهتری کسب کرده ایم و دانش آموزان با این شیوه نمره ای ۰ تا ۲۰ دروس را بهتر یاد گرفته بودند
اونوقت شما با این پژوهش های دروغ چی میگین این وسط برا خودتون؟؟
جمع کنید برید دنبال کارتون!
اگه راست میگین بیاین خودتون تدریس کنید ببینید کدومش نتیجه بهتری میده!
تا کی میخواهید در رویاهایتان به سر ببرید؟ این شیوه ارزیابی افراد بی سوادی را متشکل می‌شوند که می‌تواند زنگ خطری برای نظام آموزشی باشد
پاسخ + +1 -2 --
مادر 1394/02/01 - 17:03
با سلام من به عنوان مادر یک دانش اموز ابتدایی روش توصیفی را می پسندم وبا این روش بسیار موافقم .الان وقتی می بینم دخترم با ارامش درس می خواند و خدا رو شکر هیچ مشکلی هم نداره و درسشم خوبه چون خودش احساس مسولیت می کنه به نظر من کسی که نخواهد درس بخواند ان روش نمره هم هیچ فایده ای ندارد.حالا چه کاری با برگشت نمره به کارنامه دوباره استرس به دانش اموزان مخصوصا والدین برگردد.من مادر به هیچ عنوان با نمره موافق نیستم.
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1405/02/04 - 23:14
والا شما دخترتون درس خون هست ولی برید تحقیق کنید یکم ببینید چقدر آسیب وارد شده به نظام آموزشی و همچنین هنگام ورود به پایه هفتم استرس چند برابر می‌شود
همچنین استرس بخاطر والدین است نه بخاطر خود سیستم ارزشیابی کمی
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1405/02/05 - 08:58
راستش دختر شماست همه که مسئولیت پذیر نیستند دختر شما اگر هم نمره ای بود استرس نداشت چونکه بخش اعظمی از استرس بخاطر نمرات از والدین منتقل میشه و اگر به درستی به او می گفتید که او را سرزنش نمی کنید او هم با آرامش درس می خواند عده کمی مثل دختر شما هستند
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1405/02/05 - 08:59
خب اونجوری کسی که درس نمی خونه مردود میشه برای همین درس میخونه خیلی تاثیر داره اینجوری میدونن در هر صورت قبول هستند پس درس نمیخونن
پاسخ + +1 0 --
محمد 1405/01/26 - 14:08
واقعا من با توصیفی مخالفم و نمرات راه بهتری هستند من به عنوان معلم مقطع ابتدایی میگم باور کنید این طرح پر از عیب است
پاسخ + 0 0 --
حسین 1405/02/13 - 12:21
دقیقا

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

نظرسنجی

" صلح و فرهنگ گفت و شنود " را در کتاب های درسی و در فضای غالب مدارس چگونه ارزیابی می کنید ؟

دیدگــاه

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور