صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

مینو امامی/ بازنشسته - آذربایجان شرقی

حقوق معلمان در ایران و ساختار استاندارهای جهانی ؟!

درآمد سالانه معلمان در کشورهای مختلف و مقایسه حقوق  وقتی به امر حقوق معلمین در کشورهای مختلف ، نگریسته می شود شاهد این واقعیت می شویم که حقوق معلمین در کشور ایران از ساختار استاندارهای جهانی تبعیت نمی یابد. یعنی نه مدرک تحصیلی و نه سابقه خدمت در میزان حقوق دریافتی معلمان تأثیری ندارد. در آیات قرآنی داریم که آیا آنانی که می دانند با آنهایی که نمی دانند برابرند؟ یعنی معلم با تجربه با سابقه ، با معلم صفر کیلومتر تفاوتی ندارد؟ یا معلم با مدرک لیسانس و بالاتر با معلم دیپلم ، تفاوتی ندارد؟
یعنی در تمامی کشورها چه با رتبه آموزش و پرورش برتر و چه با قرار گرفتن در سطح پایین وضعیت آموزشی، حقوق معلمین یک پایه آغاز فعالیت و یک پایه بعد 15 سال فعالیت را دارد .

"وزیر اسبق آموزش و پرورش (آقای فانی) گفتند: حداقل حقوق معلمان حدود یک میلیون و 400 هزار تومان و حداکثر آن حدود 2 میلیون و 700 هزار تومان است. متوسط حقوق فرهنگیان، 1.5 میلیون تومان است".
یعنی معلمی که اولین روز تدریس خود را آغاز می کند با معلمی که با 25 سال بازنشسته شده است با مدرک لیسانس یک میلیون و 600 هزار تومان دریافت می کند ، تفاوتی با یکدیگر ندارند.
"امروز، بیش از هر زمانی ما نیاز به معلم داریم ، باید همیشه به یاد داشته باشیم که معلم ها مهم هستند."  در کشور ما چون به عدالت و برابری خیلی اهمیت می دهند لذا نه مدرک تحصیلی و نه سابقه خدمت معلم تأثیری در حقوق دریافتی معلم ندارد! پس معلمان با کدام انگیزه و امید در وزارت آموزش و پرورش بمانند.؟

در علم روانشناسی هم اصل پاداش نسبت به عمل برای ادامه ی فعالیت وجود دارد. وقتی حقوق امروز بنده همان حقوق آغاز خدمتم است چگونه از فعالیتم راضی باشم؟ چگونه دیگران و دانش آموزان به بنده احترام بگذارند؟ چگونه تفاوت کسب تجربه 15 تا 30 سال خدمتم را با اول خدمتم حس کنم ؟

هر چند فعالیت معلمان از سایر کارمندان کمتر است و تعطیلات بیشتری نسبت به آنها دارند اما در عوض ما هم مرخصی استحقاقی سالیانه سایر کارمندان را نداریم. (کشور بریتانیا همانند ایران ، بیشترین تعطیلات را برای معلمین دارد.)

مقایسه سالانه در آمد معلمین در کشورهای مختلف :
( نام کشور -  معلم تازه کار - معلم با سابقه 15 سال و بیشتر )


( لوکزامبورگ 80 هزار دلار و 110 تا 150 هزار دلار)
(فنلاند 29 هزار دلار و 45 هزار دلار)
(کره جنوبی 26 هزار دلار و 74 هزار دلار)
( بریتانیا 21 هزار دلار و 56 هزار دلار)
( امریکا 36 هزار دلار و 50 هزار دلار)
( ترکیه 23 هزار دلار و 27 هزار دلار)
(قطر 28 هزار دلار و 44 هزار دلار )
(فرانسه 38 هزار دلار و 40 هزار دلار)

و در ایران حقوق معلم ها سالانه کمتر از 10 هزار دلار است !

آری!

درونمان خودمان را سوزانید و بیرونمان دیگران را.
اگر تعطیلات تابستانی یا عید را در نظر می گیرید بدانید که نبود این تعطیلات به ضعف اعصاب و خستگی بی امان ما معلمان ودانش آموزان منجر خواهد شد، آن هم در جامعه ای که نمود عینی و تعریفی برای نشاط و شادمانی در آن وجود ندارد.
کری کوپر (استاد روانشناسی سازمان و سلامت دانشگاه منچستر) ؛  در بررسی های خود نشان داد که تدریس یکی از سه شغل پُر استرس جهان است و یا استفان هاوکینگ از بزرگترین دانشمندان جهان گفته است :
"امروز، بیش از هر زمانی ما نیاز به معلم داریم ، باید همیشه به یاد داشته باشیم که معلم ها مهم هستند."

امید که زمان عمل رسیده باشد و وزیر محترم آموزش و پرورش ،معلمین را از چاله های آتشفشانی قرنی نجات دهند.

(منبع استفاده شده برای آمار: در گوگل قید فرمایید :درآمد سالانه معلمان در کشورهای مختلف)


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

پنج شنبه, 30 شهریور 1396 11:44 خوانده شده: 7649 دفعه چاپ

نظرات بینندگان  

پاسخ + +20 0 --
منصور 1396/06/30 - 12:23
مهم بازخورد است کارکنان اداری در همه سازمان ها از ساعت 7/30 تا 13/45 در محل کار خود حضور دارند یک زمان 3 ساعت پشت سر هم ارباب و رجوع دارند و گاهی ساعاتی مراجعه کننده ای ندارند برخی نیز کلا ارباب و رجوع بیرون از سازمانشان ندارند مثل قسمت های رفاهی ، مالی و اداری که مراجعه کنندگان همکاران خودشان هستند اما از صبح تا زمان پایان کار باید در محل کارشان حضور داشته باشند اما معلم از 7/30صبح تا ساعت 13 یا در هنرستان ها تا 13/45 باید در حال فعالیت باشد حتی اگر فقط بخواهد نظم کلاس را برقرار کند لذا مهم بهروری است یکی با 3 ساعت کار و دیگری با 6 ساعت کار بهره وری برابری را بدست می اورند دیدگاهی که تعطیلات را به رخ معلمان می کشند توجه ندارند با این بینش باید به نظامیان هم در زمان صلح حقوق نداد .
پاسخ + +2 0 --
شهاب 1396/06/31 - 04:18
اگر ساعات کاری ملاک دریافت حقوق است باید اساتید دانشگاه از یک معلم حقوق کمتری بگیرند یک مجری تلویزیودن ازیک استاد حقوق کمتری بگیرد ویک بازیگر سینما برای یک نقش ده دقیقه ای کمتر از یک مجری دریافتی داشته باشد ساعات بعضی کارهارانمی توان افزایش داد
پاسخ + +2 0 --
مینو امامی 1396/07/01 - 08:18
سلام همکار محترم، بنده نیز موافق هستم . و اشاره ام به اعطیلات فقط به خاطر اهمیت وجودی آن بود و گرنه به معنای مخالفت با آن نیست. بدون تعطیلی های موجود، آموزش و پرورش برای همه فرسایش مطلق خواهد بود. با تشکر
پاسخ + +38 -2 --
معلم 1396/06/30 - 12:25
تشکر میکنم ازشما خانم امامی ,ازاین مطالب زیادتر بنویسید. ازخداوند میخواهم قلمتان همواره خجسته بماند. تورو خدا درمورد بیکاران هم بنویسید دوست دارم دیدگاه حضرتعالی دراین مورد روهم بدونم. تشکر ازمطالب اموزنده واگاه کننده.
پاسخ + +2 0 --
مینو امامی 1396/07/01 - 08:20
با سلام و تشکر ، چشم . حتما. در حد توانایی.
پاسخ + +30 -1 --
معلم ... 1396/06/30 - 12:28
خبر ناامید کننده و ناعادلانه ای از وضعیت معیشتی منزلتی معلمان و دبیران در این سرزمین ایرانی اسلامی است.
یادمه قدیما میگفتند معلمی شغل انبیاست بعدها شایع شد حقوقشم حقوق فقراست و امروزه حقوق معلمان و دبیران در قیاس با فقرای 4راه های مناطق بالا شهر تهران و کلانشهرها از حقوق فقرا کمتر نیست؟!!!
پاسخ + +6 -28 --
بیاتی فرد 1396/06/30 - 13:13
خانم امامی انسان ها قبل از اینکه با شغل وسا بقه مقایسه شوند باید بامعیار انسان بودن مقایسه شوند.
معلم صفر کیلومتر کلمه توهین امیز به خیل عظیمی از جوانان این مرز وبوم است که خیلی از ان ها با رتبه های خوب وارد دانشگاه فرهنگیان وحرفه معلمی شده اند که قطعا کارایی وعملکرد مطلوب تری از یک معلم ۲۰ سال سابقه دیپلم،حق التدریس با رشته غیر مرتبط ونهضتی دارد.
پس صرف سابقه نمی شود کسی را قضاوت کرد،همه معلمان وکارمندان انسانن وبرای ادامه حیات احتیاج به حداقل ها دارند بعد از تامین این نیاز های اولیه ادامه حیات می توان ان هارا با توجه به عملکرد رتبه بندی کرد!نه سابقه.....
پاسخ + +2 0 --
حسن 1396/06/30 - 18:17
سابقه مهم است. فراموش نکنید شما هم یک روز معلم سابقه دار می شوید. ارج نهادن به بزرگترها احترام به شغل معلمی و در نتیجه احترام گذاشتن به شما هم هست. گذشته از این افزایش هزینه زندگی با بزرگتر شدن فرزندان و همچنین افزایش تعداد آنها را هم باید در نظر داشت.
پاسخ + +2 0 --
بیاتی فرد 1396/06/30 - 20:41
همکار محترم جناب اقای "حسن"
بنده هم سابقه دارم وفرمایش جنابعالی مبنی بر احترام وتکریم پیشکسوتان را با احترام می پذیرم.عرض بنده هم همین است همه باید فارغ از هر مسئله تامین باشیم وافراد باسا بقه بیشتر
پاسخ + +2 0 --
مینو امامی 1396/07/01 - 08:26
با سلام ، جناب آقای بیاتی فرد تصور می کنم بعد این همه نوشته با دیدگاهم آشنا باشید. گاه هنگام نوشتن از یک مساله یا مورد آنقدر رنجور هستم که افسار کلمات از دستم می رود. هر چند همیشه براساس روحیات شخصی ،تلاش می نمایم که کسی را نرنجانم.
بلی، اگر مسئولین هم انسان بودن همه مشاغل را باور داشته باشند و نگرش همه جانبه به حق و حقوق آنان بکنند، اولین قیاس" انسانیت " است.
سابقه یعنی تجربه ،و همین یک تازه وارد آموزش و پرورش را از مجربین جدا می سازد.
پاسخ + +12 -18 --
معلم 1396/06/30 - 13:50
با مطلب نوشتن هیچی عوض نمیشه اخه هیشکی نباید یه کاری بکنه؟؟؟با این حقوق یک تومنی نگه میشه زندگی کرد
پاسخ + +2 0 --
ناشناس 1396/06/30 - 14:01
پس معلم عزیز شما بگید چیکار کنیم ؟؟؟؟لطفا راهکار بدین .
پاسخ + +2 0 --
مینو امامی 1396/07/01 - 08:28
سلام همکار محترم، قلم فرسایی باعث همواری مسیر می گردد. نوشتن همانند قطرات آبی است که از دل کوهها می آیند تا به رودخانه بپیوندند.
پاسخ + +33 -1 --
شهاب 1396/06/30 - 14:37
درود برسرکار خانم امامی کشور ما تا ابد باید عقب مانده باشد ومرتب تحریم شود چون سرمایه انسانی خود را رها کرده دل خوش چند کارخانه ی از رده خارجی است که از کشورهای دیگر با چندبرابر قیمت واقعی وارد کشور می کند ما با آ.پ وآ.ع مدرن به تولید کننده ای بزرگ در جهان تبدیل خواهیم شد اگر کوته بینان وسطحی نگران بگذارند درهمین سایت خواندم خانم حکیم زاده از مجلس درخواست نموده اند 4ساعت کار معلمان بالای بیست سال تقلیل پیدا کند وقتی مسئول رده بالاییازهمه جابی خبراست دیگر امیدی به بهبودی نمی توان داشت
پاسخ + +2 0 --
مینو امامی 1396/07/01 - 08:30
سلام ، نومیدی مرگ است. همیشه یک عده جاده صاف کن دیگران هستند. ما معلمین نسل امروز برای همه معلمین فردا می کوشیم. اگر نصیبی باشد ما هم برخوردار می شویم. یا علی.
پاسخ + +26 0 --
ناشناس 1396/06/30 - 15:26
در جلسه ای یکی از مدیران رده بالای استان گفت میدانیم با این سیستم آموزشی بچه ها بیسواد بار میاند.اما اگر مدرسه نیان دنبال خلافکار و بزهکار میشند. بیسوادی بده بزهکاری بدتره. بین بد و بدتر بد رو انتخاب کردیم.پس بچه هارو چند ساعت تو مدرسه نگهدارین.
دیدگاه مسؤلان آپ به معلم اینه. تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل
پاسخ + +2 0 --
مینو امامی 1396/07/01 - 08:30
باسلام ، متأسفانه موافقم.
پاسخ + +9 -14 --
ناشناس 1396/06/30 - 15:45
با سلام فقط اول مهر معلم ها هماهنگ بودن این کس سر کار نمیرفت. فقط یک هفته چه هرج. مرجی بوجود آمد قدر معلمین محترم را میدونستند
پاسخ + +2 0 --
مینو امامی 1396/07/01 - 08:31
با سلام ، راه معقول و منطقی نیست. در نظر بنده. چون دوران تحصیل متوسطه تجربه کرده ام.
پاسخ + +18 -1 --
حمید 1396/06/30 - 16:38
وقتی ما در یک کشور بیست نوع معلم داریم ، اعم از رسمی ، پیمانی ، آزمایشی ، حق التدریس ، شرکتی ، نهضتی ، پیش دبستانی و .....که بیشترشان حقوقی ندارند وفقط از آنها انتظار کاردارند.دم از از حقوق معنا ندارد .
پاسخ + +2 0 --
مینو امامی 1396/07/01 - 08:33
با سلام ، موافقم
پاسخ + +5 0 --
مینو امامی 1396/06/31 - 09:22
سلام خدمت همه سروران .در سفر هستم در اسرع وقت پاسخگو خواهم بود .
انشاالله اگرسالم به مقصدبرسم.
پاسخ + +2 0 --
فرهنگی 1396/06/31 - 15:56
اگه سوار اتوبوس نشی احتمالا سالم برسی.
پاسخ + +2 0 --
مینو امامی 1396/07/01 - 08:33
با سلام ، با نظرتان کاملا موافقم.
پاسخ + +16 0 --
دبیر 1396/06/31 - 15:04
سلام
مطلب بسیار عجیبی است. در اینگه حقوق معلمان واقعا کم است، شکی نیست اما حقوق معلم در شرایط برابر اما فقط سابقه متفاوت اصلا برابر نیست یا با فقط مدرک متفاوت.
یا بنده منظور نگارنده رو متوجه نشدم یا اینکه این جملات درست نیستند:
نه مدرک تحصیلی و نه سابقه خدمت در میزان حقوق دریافتی معلمان تأثیری ندارد!!!
یا
معلمی که اولین روز تدریس خود را آغاز می کند با معلمی که با 25 سال بازنشسته شده است با مدرک لیسانس یک میلیون و 600 هزار تومان دریافت می کند ، تفاوتی با یکدیگر ندارند. !!!
پاسخ + +2 0 --
مینو امامی 1396/07/01 - 08:36
سلام جناب دبیر، منظورم این است که مثل رتبه های برتر آموزشی جهان ،در کشور ما نیز باید سابقه خدمت و مدرک تحصیلی ، مبنای حقوق باشد.
و معلمی که 25 سال سابقه خدمت دارد بیشتر از معلم تازه جذب شده باید حقوق دریافت نماید.
پاسخ + +2 0 --
دبیر 1396/07/01 - 09:19
سلام خانم امامی
مطلب شما رو کاملا خوندم به همین خاطر عرض می کنم که الان(صرفنظر از کم بودن حقوق همه معلمین) سابقه و مدرک در حقوق تاثیر دارد. البته مدرک کمتر و سابقه بیشتر. الان معلم با 26 سال سابقه تقریبا تا دو برابر معلم با 5 سال سابقه حقوق می گیرد.(با شرایط تقریبا یکسان مثلا از نظر مدرک یکسان)
پاسخ + +4 -1 --
دبیر 1396/06/31 - 15:07
و نکته ای دیگر اینکه، اصولا توسعه همه جانبه است، یعنی نمی توان انتظار داشت در کشوری که مثلا مقامات به رسانه ها پاسخگو نیستند، آموزش و پرورش جایگاه والای در ساختار آموزشی کشور داشته باشد یا مثلا به حقوق اقلیت ها یا کودکان بها داده شود.
تنها روزی آموزش و پرورش مترقی و ارجمند خواهیم داشت که توسعه سیاسی و اجتماعی واقعی در کشور بوجو آید که ....
پاسخ + +2 0 --
منصور 1396/06/31 - 21:57
افرین ! کشور ما یک بام و دو هوا است امروز پس از نماز جمعه نمازگزاران بر علیه سخنان رئیس جمهور امریکا را هپیمایی کردند.اگر فردا گروهی از همین افراد بخواهند برای پرداخت نشدن حقوقشان که چند ماه معوق شده راهپیمایی کنند اجازه ندارند . همین روزها در اراک کارگران شرکت هپکو و آذر اب به خاطر تجمع و اعتراض به پرداخت نشدن حقوقشان با گارد ضد شورش نیروی انتظامی مواجه شدند همان طور که شما فرمودید مسئولان توقع دارند به محض فرا خوان مردم در اجتماعات حضور پیدا کنند به عنوان ملت ایران ،اما مسئولین خود را پاسخگوی همین مردم نمی دانند پس هنوز ما در کوچه اول هستیم
پاسخ + +2 0 --
مینو امامی 1396/07/01 - 10:15
جناب دبیر ، مدرک اصلا و سابقه خدمت خیلی خیلی کم سو.
پاسخ + +9 -1 --
محمد 1396/07/01 - 01:06
بیشتر معلمان تازه کار بهتر از معلمان با سابقه تدریس میکنند .
شما اگر هم درخواست حقوق بیش تر داری ، تو سر معلم تازه کار نزن .
همین الانشم رتبه بندی نا عادلانه است .
چرا باید معلمی که کمتر از شش سال سابقه داره ، هیچی از رتبه بندی نگیره ، و معلمی که بالای ۲۴ سال سابقه داره ۵۰۰ بگیره .
هر دو دارن زحمت میکشن .
اگر میخواهید عدالت باشه ، باید همه ی معلم ها ۱ میلیون بیش تر بگیرن تا حقوقشون با دیگر ارگان های دولتی تفاوتی نداشته باشه .
تازه کم گفتم .
پاسخ + +2 0 --
مینو امامی 1396/07/01 - 10:17
سلام همکار تازه کار محترم، هنوز جوانید و شور جوانی دارید. بلی همه زحمت می کشند .هر وقت 20سال سابقه خدمت پیدا کردید حرف بنده را تأیید می کنید .البته اگر تا آن زمان شرایط همین طور ثابت باقی بماند. موفق باشید.
پاسخ + +2 -1 --
باز نشسته فرهنگی 1396/11/21 - 18:50
عدم تبعیض در پرداخت حقوق مهمه یعنی اصل عدالت اسلامی حقوق معلمین باید با تمام شا خص های تعیین شده در سند بنیادین تعریف شود
پاسخ + +2 0 --
حسین 1397/01/08 - 16:37
سلام من میخوام وارد معلمی بشیم بنظر شما با این وضع حقوق خوبه
پاسخ + +2 0 --
باز نشسته فرهنگی 1396/11/21 - 18:53
ععدالت در پر داخت حقوق ورعایت شاخصهای سند بنیادین آموزش و پر ورش مهم است
پاسخ + +2 0 --
باز نشسته فرهنگی 1396/11/21 - 18:56
مبنای پر داخت حقوق معلومه که باید بر اساس سابقه خدمت و مدرک تحصیلی باشه البته کف حقوق باید عادلانه باشه
پاسخ + +2 0 --
باز نشسته فرهنگی 1396/11/21 - 18:59
حقوق معلمان باید از دیگر وزارتخانه ها بیشتر باشه چون تولد انسانه نه تولید پراید
پاسخ + +2 0 --
باز نشسته فرهنگی 1396/11/21 - 19:04
اهمیت دادن به معلمین ٱینده کشور را تامین می کند معام باید در جامعه ارزش داشته باشد باید بعد از باز نشستگی دنبال کار نرود یعنی از لحاط مالی تامین باشد تا نیروهای جدید با انرژی بیشتری کار کنند.
پاسخ + +2 0 --
باز نشسته فرهنگی 1396/11/21 - 19:05
حقوق معلمین باید متوسط جهانی باشه
پاسخ + +2 0 --
علی 1396/12/20 - 21:01
ببخشید کسی میدونه حقوق یک معلمی که تازه رفته سره کار چقدر به تلگرامم ارسال کنه ممنون 09035234876
پاسخ + +2 -5 --
hojjat 1397/02/07 - 14:14
توهم زدی خانوم،من یه دبیر تازه کارم که معلم با بیش از 15 سال 4 برابر من حقوق میگیره،اول تحقیق بعد حرف مفت و دروغ و اشتباه
پاسخ + +2 0 --
امامی 1397/03/23 - 16:44
سلام

به اطلاعات لطف کنید مراجعه فرمائید.
تا اثبات شود چه کسی توهم زده .
پاسخ + +2 -3 --
محمد 1397/12/04 - 05:47
من از خنده مردم ....
عزیز من تو این کشورهای که گفتی بهترین دانش اموز با بهترین کارنامه ها میرن معلم میشن حقوق بالایی هم برا ی معلمی در نظر گرفته شده این مسئله دو طرفست یعنی بهترین دانش اموزا سعی میکنن معلمی قبول بشن ولی اینجا همه دانش اموزا متوسط رو به پایین میرن معلمی
پاسخ + +2 0 --
امامی 1398/01/28 - 13:01
سلام
یعنی شما اصلا معلم فوق العاده ای نداشته اید ؟!
یا همکار خارق العاده ی ؟! من هر دو را داشتم و
خودم هم همیشه تلاشم را کرده ام .
ایراد ما هم به همین بلوای آشوب زده ی جذب معلم
است. اما نظام آموزشی فقط از معلم تشکیل نشده است و عوامل بسیاری باعث رکود آموزشی است ،
حال بر این اساس ، من و شما باید حقوق دریافتی مان از یک کارگر هم کمتر باشد ؟!
سطح و سقف حقوق خود انگیزشی برای معلم خوب بودن است و.......

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

میزان استفاده معلمان از تکنولوژی آموزشی مانند ویدئو پروژکتور ؛ تخته هوشمند و .... در مدرسه شما چقدر است ؟

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور