صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

گفت و گوی صدای معلم با فاطمه سعیدی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس

" من به عنوان نماينده فرهنگيان در مجلس خود را مكلف مي دانم صرفا در جهت منافع آنان حركت كرده و راي اعتماد يا عدم اعتماد خود را با ملاحظات ديگر تنظيم نكنم ؛ مجلس براي راي اعتماد به كسي ضمانت نداده است. نمايندگان بر اساس تشخيص خود عمل خواهند كرد "

گروه گزارش/

پس از انصراف « علی زرافشان » جدی ترین گزینه برای تصدی وزارت آموزش و پرورش ، بحث های مختلف و داغی در میان معلمان و شبکه های مجازی جریان داشته است .

با معرفی « سید محمد بطحایی » فضای دیگری در جامعه بزرگ معلمان گشوده شده است .

شاید در هیچ برهه ای این گونه فضا دو قطبی نبوده است .

برخی  در موافقت و تعدادی دیگر نیز به عنوان مخالف وزارت بطحایی اقدام به نگارش مطالب نموده اند .

از سوی دیگر ؛ صحبت های نمایندگان مجلس در روز بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی بحث های فراوانی را در میان معلمان برانگیخته است .

« صدای معلم » در این مورد گفت و گویی با  « فاطمه سعیدی »  نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس، در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی انجام داده است که توجهخ شما را به مطالعه آن جلب می کنیم 

من به عنوان نماينده فرهنگيان در مجلس خود را مكلف مي دانم صرفا در جهت منافع آنان حركت كرده و راي اعتماد يا عدم اعتماد خود را با ملاحظات ديگر تنظيم نكنم/ در مورد اين كه نمايندگان در جريان مشكلات واقعي آموزش و پرورش نيستند من هم موافقم/ نه فقط در مجلس بلكه در ساير دستگاه ها نيز متاسفانه نوع نگاه به همين شكل است و آموزش و پرورش اولويت اصلي نيست/ ما انتظار داشتيم آقاي دكتر روحاني گزينه حداكثري خود را براي اين وزارتخانه معرفي كند كه به هر دليلي اين اتفاق نيفتاده است/ از حيث برنامه مي توانم بگويم برنامه هاي آقاي دانش آشتياني قوي تر بود اما ايشان در اجرا با چالش هايي مواجه شد كه نتوانست برنامه ها را محقق كند. اين ناتواني البته بخشي مربوط به خود آقاي وزير و بخشي هم مربوط به مشكلات بيروني بود/ هرچند كه ما نقدهاي مختلفي به گزينه پيشنهادي رئيس جمهور داريم اما به هر حال اين انتخاب ايشان است. قطعا ما انتظار معرفي چهره هاي قوي‌تري را داشتيم اما به هر حال اين انتخاب رئيس جمهور است و مجلس نيز براي راي اعتماد به كسي ضمانت نداده است. نمايندگان بر اساس تشخيص خود عمل خواهند كرد....

گفت و گوی صدای معلم با فاطمه سعیدی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در مورد صلاحیت سید محمد بطحایی

 

صدای معلم :
  صحبت های نمایندگان مجلس در روز بررسی صلاحیت  وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش اما و اگرهای زیادی داشته است .معلمان می گویند سخنان مخالفان وزارت بطحایی آن چیزی نبود که مد نظر آنان باشد . چرا این گونه شد ؟

سعیدی :
به هر حال هر كس از زاويه نگاه خود به موضوع مي نگرد و نمي توانيم انتظار داشته باشيم تمام نقدهاي احتمالي به يك وزير پيشنهادي در مدت محدود زمان نطق نمايندگان گنجانده شود. در چينن نطق هايي تلاش مي شود تا سر فصل مهمترين نقدها جهت پاسخ دهي وزير محترم پيشنهادي مطرح گردد. اين قاعده در مورد تمامي وزرا صدق مي كند و اگر به عنوان مثال به منتقدين ديگر وزرا نيز رجوع كنيد احتمالا چنين گلايه هايي داشته باشند.‌

 

صدای معلم :

شما به عنوان فردی که از ابتدای ورود به مجلس پی گیر مستمر مطالبات معلمان هستید شناخته شده اید . معلمان انتظار داشتند خانم سعیدی در روز بیست و چهارم مرداد ماه تریبون رسای مطالبات  آنان باشد اما این گونه نشد . دلیل آن چیست ؟

سعیدی :
همان طور كه آقاي لاريجاني در جلسه اعلام كردند اختصاص زمان به موافقان و مخالفان بر اساس قرعه كشي انجام مي شود. ضمن اينكه ما در نشست فراكسيون اميد با وزراي پيشنهادي تقريبا تمامي ابهامات و انتقادات را مطرح كرديم. بنابراين من به عنوان نماينده فرهنگيان در مجلس خود را مكلف مي دانم صرفا در جهت منافع آنان حركت كرده و راي اعتماد يا عدم اعتماد خود را با ملاحظات ديگر تنظيم نكنم.

 

صدای معلم :

 برخی کارشناسان آموزشی عنوان می کنند : "  سطح مباحث مخالفان و موافقان در باره آموزش و پرورش بسیار سطحی و تشریفاتی بود.  گفته می شود دغدغه اکثر نمایندگان شهرستانی عزل و نصب مدیران و استخدام نیروی جدید در حوزه انتخابیه شان است. " برخی بر این باورند که بسیاری از نمایندگان مجلس در جریان مشکلات واقعی آموزش و پرورش و معلمان نیستند . آیا این با واقعیات مجلس و دغدغه آنان تا چه حد مطابقت دارد ؟

گفت و گوی صدای معلم با فاطمه سعیدی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در مورد صلاحیت سید محمد بطحایی

سعیدی :
اينكه به نمايندگان بگوييم تنها در پي عزل و نصب هاي سليقه اي هستند و با چنين امتيازاتي راي خود را معامله مي كنند اولا توهين به وكلاي ملت و بعد از آن توهين به كساني است كه آنها را شايسته حضور در مجلس دانسته و راي داده اند. البته در هر سيستمي بايد ضريب خطايي را هم در نظر گرفت. ممكن است چنين اتفاقاتي نيز رخ دهد اما وجه غالب راي اعتماد دادن به وزرا بر مبناي چنين بده بستان هايي نيست. اما در مورد اين كه نمايندگان در جريان مشكلات واقعي آموزش و پرورش نيستند من هم موافقم.

ما در اين يك سال و چند ماهي كه از عمر مجلس دهم مي گذرد بيشترين تلاش خود را به كار بستيم تا اهميت رفع چالش ها را براي نمايندگان روشن كنيم اما همان طور كه مي دانيد نه فقط در مجلس بلكه در ساير دستگاه ها نيز متاسفانه نوع نگاه به همين شكل است و آموزش و پرورش اولويت اصلي نيست.

اين در حالي است كه ما انتظار داشتيم آقاي دكتر روحاني گزينه حداكثري خود را براي اين وزارتخانه معرفي كند كه به هر دليلي اين اتفاق نيفتاده است.

 

صدای معلم :

•  برنامه ای که آقای بطحایی به مجلس ارائه کرده است از نظر کارشناسان آموزشی حاوی اشتباهات راهبردی و فاحش است و حتی برخی موارد آن متناقض است . بسیاری بر این باورند که برنامه های ایشان قابلیت اجرایی ندارند . نظر شما چیست ؟

سعیدی :
به هر حال نقدهاي متعددي از سوي كارشناسان به برنامه وزرا وارد مي شود. نه مي توان گفت تمامي آنها درست است و نه مي توان به كلي نقدها را ناديده گرفت. در اين مدت بنده با مشاورين و متخصصين بسياري در ارتباط بودم. ضمن اينكه خودم نيز فرهنگي هستم. بنابراين تلاش كرديم مجموعه ايرادات و نقدهاي وارد بر برنامه آقاي بطحايي را به ايشان منتقل كنيم. مردم هميشه مخالفان و موافقاني كه نطق مي كنند را مي بينند اما در مورد هريك از وزرا ساعت ها بحث و نقد و كارشناسي انجام مي شود كه عمدتا از ديد رسانه ها و مردم عزيز پنهان مي ماند.

 

صدای معلم :

برنامه های آقای دانش آشتیانی را در مقایسه با برنامه های آقای بطحایی چگونه ارزیابی می کنید ؟

سعیدی :
از حيث برنامه مي توانم بگويم برنامه هاي آقاي دانش آشتياني قوي تر بود اما ايشان در اجرا با چالش هايي مواجه شد كه نتوانست برنامه ها را محقق كند. اين ناتواني البته بخشي مربوط به خود آقاي وزير و بخشي هم مربوط به مشكلات بيروني بود.

 

صدای معلم :

 آقای روحانی در روز بررسی صلاحیت وزرا ، عبارت " سفارش ویژه " را برای وزیر آموزش و پرورش جهت رای اعتماد به کار برد . به نظر شما ، این موضوع تا چه  می تواند با اولویت بودن آموزش و پرورش آن گونه که ایشان در ایام تبلیغات انتخابات بیان کرد مطابقت و هماهنگی داشته باشد ؟

سعیدی :
به هر حال ايشان از وضعيت راي آوري وزراي پيشنهادي آگاهي دارد و برآوردهايي نيز مجموعه دولت در اختيارشان قرار مي دهد. اين يكي از عواملي است كه در نحوه درخواست رئيس جمهور از مجلس براي راي اعتماد به وزرايش  موثر است.

 

صدای معلم :
 همان گونه که مستحضرید جناح مخالف دولت در ایام تبلیغات انتخابات مساله " صندوق ذخیره فرهنگیان " را خیلی بیش از حد برجسته کرد اما در روز بررسی صلاحیت آقای بطحایی با این که ایشان نایب رئیس هیات امنای صندوق ذخیره فرهنگیان بود حرف جدی به میان نیامد . تحلیل شما چیست ؟

گفت و گوی صدای معلم با فاطمه سعیدی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در مورد صلاحیت سید محمد بطحایی

سعیدی :
ما بايد نقش افراد در تخلفات صورت در گرفته در صندوق را به طور عادلانه بررسي كنيم. ضمن اينكه طبق قانون تا زمان روشن شدن نتيجه قطعي تحقيق و تفحص ما نمي توانيم جزييات آن را اعلام كنيم. چه بسا مداركي وجود داشته باشد كه برخي يافته ها را رد يا تاييد كند. بنابراين من نيز به عنوان عضو هيئت تحقيق و تفحص از صندوق ذخيره فرهنگيان نمي توانم جزيياتي از نقش افراد و يا ميزان تخلفاتشان ارائه كنم.

 

صدای معلم :

مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران به همراه مدیران مناطق در نامه ای به رئیس جمهور حمایت خود را از آقای بطحایی اعلام کرده و حتی خواهان نظر مثبت مجلس به ایشان شده اند . آیا به نظر شما این گونه کارها در وظایف مدیران مناطق تعریف شده است ؟

سعیدی :
هنگام راي اعتماد به وزرا حاميان و مخالفان آنها منسجم‌تر مي شوند. ما نمي توانيم كسي را از اظهار نظر محروم كنيم. اين منافي اصول اوليه آزادي بيان است. اما مي توانيم بگوييم نبايد كسي تحت تاثير حمايت ها و يا مخالفت هاي سازمان يافته به وزيري راي دهد.

 

صدای معلم :

در میثاق نامه معلمی که شما نیز امضا کردید یکی از موارد تشکیل " سازمان نظام معلمی " بود . آقای دانش آشتیانی نیز در برنامه خود آورده بود .البته آقای بطحایی آن را از برنامه خود حذف کرده  است . دلیل این مساله چه می تواند باشد ؟

سعیدی :
اين موضوع را به ايشان متذكر شده ايم. ايشان نيز بايد متعهد شود تا آن را در دستور كار قرار دهد. ما نيز در مجلس آن را پيگيري خواهيم كرد.

 

صدای معلم :

 شما یکی از اعضای هیات رئیسه فراکسیون امید  در مجلس هستید . چند روز پیش خبری مبنی بر مخالفت قاطع این فراکسیون با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش مطرح و منتشر شد . نظر نهایی این فراکسیون چیست ؟

سعیدی :
فراكسيون تا كنون نفيا و يا اثباتا در مورد هيچ يك از وزرا تصميم گيري نكرده است. اين موضوع در جلسه روز شنبه فراكسيون مطرح مي شود و تا آن زمان نمي توان گفت فراكسيون به طور قطعي مخالف يا موافق هر يك از وزراي پيشنهادي است.

گفت و گوی صدای معلم با فاطمه سعیدی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در مورد صلاحیت سید محمد بطحایی

صدای معلم :

 به نظر شما افرادی مانند بطحایی که از نظر بسیاری از معلمان در حلقه دایره بسته مدیران قرار می گیرند تا چه حد می توانند انتظارات معلمان و نیز نیازهای آموزش و پرورش را تامین کنند ؟ چرا رئیس جمهور از گزینه های بهتر و قوی تر استفاده نمی کند ؟

سعیدی :
يك حرف اين است كه بايد به استقبال وزيري برويم كه از بدنه وزارت آموزش و پرورش برخاسته است و حرف ديگر اين است كه اين وزارتخانه نياز به يك مدير جامع الشرايط دارد. كسي كه بتواند در موضوعات مختلف اداري، فرهنگي، اقتصادي و حتي سياسي و اجتماعي تبعات و عواقب تصميمات خود را بداند. در اين شرايط بايد ميان گزينه هاي موجود دست به انتخاب زد. هرچند كه ما نقدهاي مختلفي به گزينه پيشنهادي رئيس جمهور داريم اما به هر حال اين انتخاب ايشان است. قطعا ما انتظار معرفي چهره هاي قوي‌تري را داشتيم اما به هر حال اين انتخاب رئيس جمهور است و مجلس نيز براي راي اعتماد به كسي ضمانت نداده است. نمايندگان بر اساس تشخيص خود عمل خواهند كرد.

صدای معلم :

از وقتی که در اختیار صدای معلم قرار دادید سپاسگزاریم .

پایان گزارش/

جمعه, 27 مرداد 1396 20:15 خوانده شده: 1693 دفعه چاپ

نظرات بینندگان  

پاسخ + +2 -17 --
ناشناس 1396/05/27 - 21:28
سلام
ایشان از اول هم جزو مخالفان بطحایی بوده اند از نمایندگان موافق هم پست بگذارید ما دوست داریم آقای بطحایی رای بیاورد و ایشان هم یک رای دارد ما هم با نمایندگانی آشنا هستیم از همین فراکسیون که بر خلاف ایشان فکر می کنند
پاسخ + +4 -9 --
معلم امیدوار 1396/05/27 - 22:30
از خانم سعیدی سپاسگزارم انشاا...اکثریت همانند نظر ایشان باشند
پاسخ + +21 -1 --
فرهنګی 1396/05/27 - 22:59
سلام این خانم سعیدی با خبر افزایش حقوق 20 درصدی وصدور احکام معلمان را به سخره ګرفت حالا شده دلسوز معلمان
پاسخ + +2 -15 --
محمد باقر 1396/05/27 - 23:01
بله؟در پست قبلی به جرات و جسارت و تخصص اقای بطحایی شک داشتید و با شگرد خود ایشان را در این سه مقوله زیر سوال بردید .اما اینکه دوباره گفته اید:"مجلس نيز براي راي اعتماد به كسي ضمانت نداده است. نمايندگان بر اساس تشخيص خود عمل خواهند كرد"باید خوب بدانید که شما ضامن انتخاب خودید و اگر نسبت به شخص شریفی چون اقای بطحایی نظر منفی بدهید باید مسئولیت عواقب کار خود را پذیرا باشید و این همان ضمانتی است که ملزم به ان هستید و در برابر فرهنگیان مدیون خواهید بود .تشخیص شما باید برگرفته از من و امثال افراد معلم بی طرف و مسئول باشد و ما از اقای بطحایی حمایت می کنیم چون اهل لابی گری و سیاست بازی نیستیم و ایشان را هم برای رفع دغدغه های فرهنگیان مناسبترین فرد می دانیم .شما باید به تشخیص معلمین اخلاق مدار و دلسوز عمل کنید ودر این باره ضامن هستید چون در مجلسید.با احترام
پاسخ + 0 0 --
قاسم 1396/05/28 - 08:09
متاسفم که با تو همکارم.
پاسخ + +9 -1 --
معلم عشایر 1396/05/27 - 23:13
از گفته های خانم سعیدی کاملا مشخص است که متأسفانه بطحایی رأی اعتماد می گیرد.
پاسخ + +7 0 --
ناشناس 1396/05/27 - 23:29
انشاالله با سعی وکوشش خانم سعیدی بطحایی 20 درصد را به معلمان بدهند انشاالله که در این کار موفق باشند با تشکر پیشاپیش معلمان عزیز از ایشان
پاسخ + +5 0 --
علی ش 1396/05/27 - 23:56
هرچه میکشیم از نمایندگان متاسفانه همکار میکشیم!!!!!
پاسخ + +2 0 --
چغندربگ 1396/05/28 - 14:22
خانم سعیدی شاید شما انسان صادق و درستکاری باشید! اما اینها خیلی صادق نیستند مهم نظارت و کنترل است! اینها رای که بگیرند دیگر به شما جواب نمی دهند و می تازند باید یک بازنگری اساسی و درست و حسابی در وزارتخانه بشود با آدمهای درست و حسابی و معلمان واقعی و درد کشیده مثل من و امثال من نه نورچشمی ها و صندوق چشیده ها!!!! صدای ما را هیچکس نمی شنود! چون پولی از شنیدن آن گیر آدم نمی آید!!

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

میزان استفاده معلمان از تکنولوژی آموزشی مانند ویدئو پروژکتور ؛ تخته هوشمند و .... در مدرسه شما چقدر است ؟

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور