صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

بطحایی در گردهمایی اهالی تعلیم و تربیت در خانه ی اندیشمندان علوم انسانی :

مردم ما اهمیت ، توجه و تکلیف کافی و وافی را نسبت به آموزش و پرورش فرزندان شان ندارند و لذا دولت ها هم آن را در اولویت قرار نمی دهند !

صدای معلم گزارش می کند ؛

گروه گزارش/

همان گونه که پیش تر نیز آمد ( این جا ) ؛ گردهمایی اهالی تعلیم و تربیت در خانه ی اندیشمندان علوم انسانی به مناسبت بزرگداشت مقام معلم برگزار گردید .

این نشست بیش از سه ساعت به طول انجامید .

در پایان این نشست سه نفر از وزاری پیشین علی اصغر فانی ، محمدبطحایی و محسن حاجی میرزایی در میزگردی شرکت کردند .

همچنین دانش آموزان دختر و پسر از مدارس سمپاد به هنرنمایی پرداختند .

این نشست میهمان دیگری داشت که از فاصله ی بسیار دوری به این جا آمده بود تا به بیان خاطره و یا بهتر است بگوئیم به « ذکر مصائب حرفه ی معلمی » بپردازد .

او کسی نبود جز « ثریا مطهرنیا » آموزگار سخت کوش بیجاری که عملکرد خدمت بی ادعا و صادقانه در روستاهای محروم کردستان را در کارنامه ی خود دارد . مطهر نیا یکی از 10 معلم برگزیده جهان بوده است.

در این بخش سخنان علی اصغر فانی و محمد بطحایی را می خوانید .

چرا آموزش و پرورش در ایران در اولویت نیست

 فانی:

ابتدا از جناب آقای صادقی و دست اندرکاران اندیشکده ی علوم انسانی تشکر می کنم که روی مسئله مهم  یعنی آموزش و پرورش پرداختند و ان شاءالله تداوم پیدا بکند و ما فرصت پیدا کنیم که آموزش و پرورش ایران را صحیح و کامل تحلیل کنیم.

 پاسخ به یک سوال مفید است ولی همه مسئله نیست.

آموزش و پرورش در این سال های اخیر هر ساله بیست و پنج تا سی درصد کسری بودجه مواجه است. اگر الآن از آقای صحرایی بپرسید پاسخ می دهد  بیست ، سی بعضا سی و پنج درصد بودجه یعنی یک سوم بودجه کسری داریم.

چرا آموزش و پرورش در ایران در اولویت نیست

 وزیر آموزش و پرورش از بیستم هر ماه کاسه گدایی دستش گرفته از خزانه و سازمان برنامه و بودجه دنبال این است که چندرغاز حقوق معلم را پرداخت کند و این باعث شده که کم تر وزیری یا هیچ وزیری به تعلیم و تربیت نپردازد یعنی همه شده اند تدارکات چی که بتوانند حقوق معلم را به موقع پرداخت کنند. شما هم دیدید در این دولت  و در اسفند 1402 حقوق معلمان  بعد از عید پرداخت شد. ببینید چقدر مشکلات ایجاد کردند. معلم می گوید حقوق من را در 15 یا 20 اسفند بدهید که من بتوانم اجناسی که هنوز گران نشده تهیه کنم.

 چرا  ؟

برای این که اهمیت آموزش و پرورش برای مقامات هنوز یقین نشده است.

من با مدرک فوق لیسانس مهندسی راه و ساختمان از دانشگاه تهران خودم داوطلب شدم در آموزش و پرورش استخدام شوم .

 الآن اگر یک سوالی از این دانشجو معلمان می کردید که برگردم و بخواهم دوباره کارم را انتخاب کنم همین کار را انتخاب می کردم چون اعتقاد دارم که آموزش و پرورش آینده کشور را می سازد.

 امروز آموزش و پرورش آینه تمام نمای آینده کشور است ؛ این جمله را باید ترویج کرد . آن قدر باید گفت تا سرانجام جا بیفتد .

وقتی که سهم ما از جی دی پی 4 / 2 درصد است  و میانگین جهانی حدود 4 درصد است پس ما تا میانگین جهانی خیلی فاصله داریم.

 سهم آموزش و پرورش از بودجه عمومی کشور در حال حاضر حدود  2 / 11 درصد است ؛ وقتی من وزیر شدم 8 درصد بود.

 با چه زحمتی من و دوستان بعد از من به  11  تا 5 / 11 رساندند الآن شده 2 / 11 درصد در حالی که سهم آموزش در میانگین جهانی حدود 22  تا 25 درصد است.

 این ها همه کدهایی هستند که نشان می دهند که آموزش و پرورش از اهمیت لازم برخوردار نیست.

 وقت کم است و من خیلی خاطره دارم از بدبختی هایی که وزیر آموزش و پرورش دارد و اصلا فرصت نمی کند به تعلیم و تربیت بپردازد.

بطحایی:

من سپاس گزاری می کنم از این اهتمامی که به خرج دادید و این جلسه تشکیل شد. قبل از این که پاسخ  سوال جنابعالی را عرض کنم به عنوان یک معلم و همکار سر تعظیم فرود می آورم به تمام تلاش هایی که همکار عزیز و ارجمندم سرکار خانم مطهرنیا انجام دادند و فکر می کنم ایشان یک مقدار در شرایط غیر احساسی تر قضاوت کند فکر می کنم همچنان از معلم بودنش راضی باشد چرا که اگر معلم نبود حتما این دردها و رنج هایی که به واسطه وجود ایشان آرامش پیدا کرد آرامش پیدا نمی کرد. این دل ها، دل هایی که به واسطه وجود یک معلم در یک روستای این مرز و بوم ؛ معلم راستینی که معلمی می کند این دل ها آرام نمی گرفت.

چرا آموزش و پرورش در ایران در اولویت نیست

به نظر می آید این بزرگترین فضیلتی است برای شیر زنی که از خطه کردستان چنین اقدامات مهمی را رقم می زند.

واقعا دولت ها نگاه شان به آموزش و پرورش در تمام دولت ها چه اصولگرا و چه اصلاح طلب خیلی فرقی نمی کند .

من آن ایامی که در خدمت دکتر فانی بودم ( شاید ایشان یادشان باشد ) : یک روز به من فرمودند که مرحوم هاشمی گزارشی را می خواهند .  گزارش را تهیه کن و پیش ایشان برو و گزارش را ارائه کن.

به بهانه گزارش که مرحوم هاشمی رفسنجانی از وزارت آموزش و پرورش خواسته بود  من وارد یک تحلیلی شدم و نیمرخ توجه دولت های مختلف را به آموزش و پرورش در خصوص تامین و تخصیص بودجه ترسیم کردم .  این نیمرخ یک منحنی سینوسی بود که دولت ها در سال اول استقرارشان توجه خیلی بالایی به آموزش و پرورش دارند.

به تدریج  در سال دوم این منحنی سقوط می کند تا در پایان سال دولت ها به کمترین میزان خودش می رسد و دوباره دولت جدید که می آید با یک خیز جدی این منحنی بالا می رود و دوباره با گذر عمر دولت جدید این منحنی سقوط می کند.

چرا آموزش و پرورش در ایران در اولویت نیست

 پاسخ این سوال یک پاسخ تکراری است.

دولت ها اعم از اصلاح طلب و اصولگرا و اعتدالی چنین نیمرخی را در رفتارشان و در حوزه آموزش و پرورش می بینید.  اما پاسخی که من خودم بارها و بارها راجع به آن فکر کردم و در بعضی جلسات صریحا اعلام کردم این است :

 دولت ها چشم و دهان و گوششان و تصمیم شان به مردم است.

تا زمانی که آموزش و پرورش مطالبه آحاد مردم نشود همین حرکت سینوسی را در دولت های آینده خواهیم داشت.

چرا آموزش و پرورش در ایران در اولویت نیست

بنابراین یکی از مهمترین راه کارهایی که می تواند ما را از این لوپ ( چرخه )  و از این سرگردانی از این سقوطی که آقای دکتر فانی خیلی سربسته به لحاظ  اقتضای زمان جلسه اشاره کردند ما را به قعر و قهقهرا می برد و  فاصله ی جامعه ما را نسبت به جامعه جهانی به شدت  افزایش می دهد این است که :

 مردم ما اهمیت ، توجه و تکلیف کافی و وافی را نسبت به آموزش و پرورش فرزندان شان ندارند و لذا دولت ها هم آن را در اولویت قرار نمی دهند.

 اگر ما بتوانیم مردمی داشته باشیم که مطالبه یک آموزش و پرورش با کیفیت را از دولت ها داشته باشد حتما بدانید که در اولویت اول دولت ها قارا خواهد گرفت.

من باز سپاس گزاری می کنم از این اهتمامی که خانه اندیشمندان به خرج داده و این جلسه را برگزار کرده است .

( ادامه دارد )

پیاده سازی و ویرایش : زهرا قاسم پور دیزجی

چرا آموزش و پرورش در ایران در اولویت نیست

بخش نخست

بخش دوم

بخش سوم


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

چرا آموزش و پرورش در ایران در اولویت نیست

پنج شنبه, 24 خرداد 1403 17:48 خوانده شده: 133 دفعه چاپ

نظرات بینندگان  

پاسخ + +2 0 --
ناشناس 1403/03/25 - 21:15
عجبا. شماها تمام هزینه مدرسه ها رو از همین مردم میگیرین. بعد مردم به آموزش و پرورش بچه ها اهمیت نمیدن؟؟؟؟؟؟
پاسخ + +2 0 --
ناشناس 1403/03/25 - 21:48
مردم تو سیر کردن شکم خودشون و بچه هاشون موندن. بعضیا هزینه ثبت نام در مدارس دولتی رو هم ندارن. بچه میاد مدرسه بدون صبحانه. والدینش میان رنگ و رو پریده. چه انتظاری دارید؟
پاسخ + +1 0 --
ناشناس 1403/03/26 - 13:10
پر همه زمینه ها مطالبه مردم به خصوص به صورت همگانی می تواند مؤثر باشد ولی ما مردمی کم حوصله وناامید هستیم می گوییم ولش کن چیزی درست نخواهدشد
پاسخ + +1 0 --
ناشناس 1403/03/27 - 14:40
آقای فانی میفرماییدوزیرکاسه گدایی به دست میگیردتاکسری بودجه مربوط به پرداخت معلمان راهرجوری شده تهیه نماید.وزیراگر واقعاوزیرباشدوسوادودرایت وتدبیر کافی وشجاعت وجسارت لازم رادرحوزه کاری خودداشته باشد،وقتی می بیندکه درراستای اعتلای تربیت وتعلیم برایش مانع ایجادمی کنندبایدمستقل عمل کندوگوش بفرمان دیگران نباشد.موانعی که دیگران ایجادمی کنندرارسانه ای نموده ونام ونشان کسانی راکه مانع تحقق وعده هاوبرنامه هایش می شوندعلنی بکند.درنتیجه قشرمعلم باکمال اطمینان ازوی پشتیبانی وحمایت خواهندکردوقطعاهم مشکل تامین حقوق معلمان حل می شودهم شمابه قول خودتان به امورات مربوط به تعلیم وتربیت می رسید.

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

آیا ملاقات های مردمی وزیر آموزش و پرورش دولت سیزدهم در کم کردن شکاف میان اداره و مدرسه و جلب اعتماد معلمان تاثیری دارد ؟

خیلی زیاد - 12.1%
زیاد - 3%
تا حدودی - 8.5%
تاثیری ندارد - 10.8%
نوعی عوام فریبی و سرکار گذاشتن معلمان است - 65.6%

مجموع آرا: 305

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور