صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

صدای معلم در نشست رسانه ای خطاب به رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی : آيا براي تغيير محتواي كتابهاي درسي مصمم هستید ؟ باوجود هزينه‌هاي زياد، چرا مي‌خواهید محتواي كتابهاي درسي را تغيير دهید؟ اگر قصد انجام چنین کاری را دارید زمان، وسعت و چگونگي اين تغييرات را توضيح دهید؟ آيا اين تغييرات به افزايش مقدار تبليغات ايدئولوژيك در محتواي دروس منجر خواهد شد؟ برداشت آقاي ذوعلم از سند تحول بنیادین يك برداشت راديكال است. ايشان تصور مي‌كند با اجراي اين سند مي‌توان به پرورش انسانهايي با هويت اسلامي و انقلابي و ايجاد تمدن نوين اسلامي موفق شد ولي اولا اين سند از هماهنگي دروني كافي برخوردار نيست و ثانياً بدنه آموزش و پرورش و صاحب‌نظران تعليم و تربيت و همچنين خانواده‌ها با آقاي ذوعلم همدل و هم نظر نيستند.

علی ذوعلم : شما که صدای معلم هستید در این نشست باید مهم ترین مسائل آموزش و پرورش را از ما سوال کنید !

گروه گزارش/

پرسش های صدای معلم از علی ذوعلم رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی و کتاب های درسی

امروز یکشنبه 3 شهریور 1398 نشست خبری « علی ذوعلم » رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با حضور خبرنگاران برگزار گردید .

این از معدود نشست هایی است که خبر آن توسط پرتال وزارت آموزش و پرورش اطلاع رسانی شده است .

شاید در میان معاونین فعلی وزارتخانه تنها دو نفر هستند که تعامل رسانه ای قابل قبولی با خبرنگاران و رسانه ها دارند .

رضوان حکیم زاده و علی ذوعلم .

البته این حجم نشست رسانه ای در زمان مدیریت علی ذوعلم قابل مقایسه با مدیریت های قبلی نیست و این یک خصوصیت مثبت برای رئیس جدید است .

جالب است بدانیم که علی عسکری معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش علی رغم کثرت مسائل و پرسش در حوزه  فعالیت اش نشستی با خبرنگاران نداشته است ضمن آن که اکثر مواقع در دسترس هم نیست .

ابتدا « علی ذوعلم » رئیس  سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ضمن گرامی داشت هفته دولت گفت :

هفته دولت به مناسبت شهادت شهیدان رجایی و باهنر نام گذاری شده است . برای آموزش و پرورش این دو شهید بزرگوار به عنوان دو الگو ، خط نما و جهت دهنده به تعلیم و تربیت مطلوب تلقی می شوند در کنار شهیدانی مانند شهید مطهری ، شهید بهشتی و...

امیدواریم که آموزش و پرورش بتواند همان نگاه ، همان مبانی و همان اهتمام را نسبت به تعلیم و تربیت دنبال کند .

اگر امروز ما شاهد کم توجهی به مقوله تعلیم و تربیت در کشورمان هستیم و برخی از چالش ها و مسائلی که بر اثر این کم اهتمامی مزمن ایجاد شده است بتواند با تاسی به نگاه شهیدان رجایی و باهنر اصلاح شود .

مدیر صدای معلم با آن که نخستین نفر بود که برای نشست رسانه ای حضور یافته بود اما با مدیریت آقای محمدی در بخش روابط عمومی به عنوان آخرین نفر پرسش خویش را مطرح کرد .

زمانی که مدیر صدای معلم این موضوع را مطرح کرد این امر مورد اعتراض خبرنگار خبرگزاری پانا قرار گرفت که با تاخیر قابل ملاحظه ای در نشست حضور یافته بود .

این خبرنگار گفت که شما قبلا به جای همه ما سوال پرسیدید .

پرسش های صدای معلم از علی ذوعلم رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی و کتاب های درسی

پورسلیمان در پاسخ گفت که شما اولا با تاخیر در این نشست حضور پیدا کرده اید و دیگر آن که شما در نوبت خود سوال را مطرح کرده اید .

این حق قانونی من آن است که از نوبت خود استفاده کنم و پرسشم را مطرح کنم و انتقاد شما منطقی و وارد نیست .

مدیر صدای معلم در ابتدا عنوان کرد که اکثر پرسش های خبرنگاران در حوزه کتاب های درسی است اما کسی این پرسش را مطرح نمی کند که وقتی یک کتاب کاغذی منتشر می شود حتی اگر از منابع داخلی باشد چند درخت باید قطع شود و از بین برود و این چرخه هر سال تکرار می شود .

پورسلیمان در ادامه تصریح کرد که این شیوه منطقی نیست و باید جایگزین مناسبی برای این وضعیت انتخاب شود به ویژه آن که ما دچار بحران محیط زیست هستیم . چاره ای جز استفاده از تجربیات کشورهای موفق و پیشرو در این زمینه نداریم .

مدیر صدای معلم سپس به طرح پرسش های خویش پرداخت .

در نشست رسانه ای یکم تیرماه سال جاری بنده از شما پرسش کردم :

جنابعالی ریاست بخش مهم پژوهش در وزارت آموزش و پرورش را برعهده دارید .

کسی که در این حوزه فعالیت می کند باید با ادبیات پژوهش مدار با مخاطبان سخن بگوید .

شما پس از استعفای آقای بطحایی در دومین نشست  کارشناسی سازمان پژوهش‌ و برنامه‌ریزی آموزشی  با موضوع"  تبیین منطق و فرآیند باز آرایی تشکیلات " با اشاره به شرایط فعلی وزارت آموزش‌ و پرورش و تاکید بر اینکه  تغییرات مدیریتی نباید خللی در کار ایجاد کند، فرمودید :

" متاسفانه آقای بطحایی کناره‌گیری کرد، ایشان فردی سخت‌کوش، انقلابی و معتقد به تحول بود. او بسیار صریح و با قدرت در مقابله با سند 2030 موضع‌گیری و از ارزش‌های اسلامی و انقلابی دفاع کرد که برخی از این اقدام خوششان نیامد البته مجموعه آموزش و پرورش از کناره‌گیری ایشان راضی نبودند ... "

صدای معلم از شما پرسش کرد : این حکم شما بر اساس کدامین قرائن و یافته های پژوهشی استوار است ؟

 شما پاسخ دادید :

" از این به بعد حواسم را جمع کنم که دقیق تر حرف بزنم. "

پرسش های صدای معلم از علی ذوعلم رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی و کتاب های درسی

جنابعالی در هفدهمین گردهمایی دبیران کانون تربیت اسلامی استان‌های کشور گفته اید :

" جمهوری اسلامی همان طور که حضرت آقا فرمودند در عدم استفاده از ظرفیت‌ها رتبه اول را دارد. حضرت امام یک سرمایه اجتماعی مهم برای ما هستند، هیچ کسی نیست که بگوید من با امام موافق نیستم، این سرمایه‌های عظیم معنوی و مادی در کشور ما جود دارد. "

در ادامه هم می گویید :

" کدام یک از مدیران ما هستند که براساس پژوهش‌های انجام گرفته کار کند؟ "

من وارد بحث محتوایی نمی شوم .

فقط می خواهم مستندات پژوهشی این گزاره ی شما را بدانم .

برای بنده مهم است که رئیس مهم ترین بخش آموزشی کشور که پژوهش نام دارد با ادبیات پژوهش مدار سخن بگوید .

البته مهمان هایی که بنده تاکنون و ظرف این چندماه  موفق به زیارت شان در بزم اندیشه شده ام علی رغم ادعای سمت های مهم  و راهبردی پژوهشی هنوز با الفبای پژوهش بیگانه اند !

2-

آيا براي تغيير محتواي كتابهاي درسي  مصمم هستید ؟ باوجود هزينه‌هاي زياد، چرا مي‌خواهید محتواي كتابهاي درسي را تغيير دهید؟ اگر قصد انجام چنین کاری را دارید زمان، وسعت و چگونگي اين تغييرات را توضيح دهید؟

آيا اين تغييرات به افزايش مقدار تبليغات ايدئولوژيك در محتواي دروس منجر خواهد شد؟

3)

برداشت آقاي ذوعلم از سند تحول بنیادین يك برداشت راديكال است. ايشان تصور مي‌كند با اجراي اين سند مي‌توان به پرورش انسانهايي با هويت اسلامي و انقلابي و ايجاد تمدن نوين اسلامي،موفق شد ولي اولا اين سند از هماهنگي دروني كافي برخوردار نيست و ثانياً بدنه آموزش و پرورش و صاحب‌نظران تعليم و تربيت و همچنين خانواده‌ها با آقاي ذوعلم همدل و هم نظر نيستند.

 از شما سوال می کنم :

 فكر مي‌كنید مي‌تواند بدنه آموزش و پرورش(كارشناسان ستادي، معلمان و...)  و ساير گروه‌هاي ذي ربط و ذي نفوذ را براي اجراي سند تحول آموزش و پرورش با خود همراه كنید؟

پس از اتمام رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ضمن تشکر از مدیر صدای معلم خواست تا حاضران ایشان را تشویق کنند .

پرسش های صدای معلم از علی ذوعلم رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی و کتاب های درسی

ذوعلم در پاسخ گفت که آقای پورسلیمان همیشه از ما سوال می کرد ، من هم یک بار از او سوال کنم .

ذوعلم تاکید کرد :

شما که صدای معلم هستید در این نشست باید مهم ترین مسائل آموزش و پرورش را از ما سوال کنید .

درست است ؟

بر اساس چه پژوهشی به این رسیدید این سوالاتی که مطرح کردید اصلا سوال آموزش و پرورش است ؟

آیا پژوهشی کردید ؟

مدیر صدای معلم پاسخ داد که این پرسش ها بر اساس سخنان ، عملکرد شما و وظایف سازمانی شما بوده است .

ذوعلم گفت که هم ما باید پژوهش مدار سخن بگوییم و هم پورسلیمان .

پورسلیمان نمی تواند بگوید که من هر چه دلم می خواهد می گویم و شما باید بر اساس مر پژوهش حرف بزنید .

این مطلب را من قبول نمی کنم .

این واقعا تبعیض است !

برداشتم این است سوالاتی که دوستان مطرح کردند کم و بیش سوالاتی است که در صحنه آموزش و پرورش و میان دانش آموزان و بین معلمان مطرح است .

شما که نمی توانید مرا مواخذه کنید !

مدیر صدای معلم پاسخ داد که کار خبرنگار همین است .

ذوعلم در ادامه گفت که من حرف شما شنیدم و بعد شروع به صحبت کردم .

شما در وسط حرف بنده 4 بار وارد شدید .

( این سخنان در حالی بیان می شود که پاسخ های مدیر صدای معلم بر اساس درخواستی بود که آقای ذوعلم و به صورت پرسش از ایشان مطرح کرد و قصد پاسخ گویی بود )

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در ادامه عنوان کرد :

این تعابیری که شما به کار می برید مثلا شما رادیکال هستید ، ایدئولوژیک هستید ... این تعابیر اصلا تعابیر استانداری نیست .

شما به فرهنگ نامه های واژه های اجتماعی مراجعه کنید .

برای ایدئولوژی چندین تعریف شده است .

رادیکال بودن چندرین تعریف دارد .

آیا رادیکال بودن خوب است ؟ بد است ؟

ایدئولوژیک خوب است ؛ بد است ؟

پرسش های صدای معلم از علی ذوعلم رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی و کتاب های درسی

من حرفی ندارم . یک موقعی بنشینیم به صورت اندیشه ای و نه به عنوان  رئیس سازمان پژوهش و یا هر کسی شما معرفی کنید . آقای محمدی هم دنبال کنند .

ایدئولوژیک بودن کتاب های درسی .

بنده نه به عنوان رئیس  سازمان پژوهش بلکه به عنوان یک طلبه و آقای پورسلیمان که مدعی است ایدئولوژیک است بنشینیم و با هم بحث کنیم .

اساسا به یک معنایی  از ایدئولوژی هیچ نظام تربیتی نمی تواند ایدئولوژیک نباشد .

بر اساس یک تعریفی از ایدئولوژی هیچ نظام تربیتی نمی تواند ایدئولوژیک نباشد .

نظام تربیتی ژاپن به این معنا ایدئولوژیک است . نظام تربیتی استرالیا ایدئولوژیک است .

نظام تربیتی آمریکا ایدئولوژیک است ولی این که ایدئولوژی اش چیست این تفاوت دارد .

بنابراین شما در این بحث یک مقداری بر اساس پژوهش سوال کنید و بنده هم بتوانم جواب دهم .

یک جمله آخر هم بگویم .

ما اراده ای نداریم مبنی بر این که کتاب های درسی را تغییر بدهیم و یا تغییر ندهیم .

مثلا ما از اول فکر کردیم و یا تصمیم گرفتیم کتاب درسی را تغییر دهیم .

کتاب های درسی که الان وجود دارد . دوستان پژوهشگاهی ما و آن هسته های تحلیل محتوا که ما در استان ها داریم ؛ این ها بررسی می کنند ، همایش می گذارند ، هم اندیشی می گذارند و برای ما می فرستند .

کتاب ها و جزواتی را می فرستند .

این کارشناسان ما در حوزه های مختلف می نشینند و این ها را بررسی می کنند .

می بینند بله ، یک جا واقعا اشکالی وجود دارد و یا این که یک جا ادبیات بهتری می تواند داشته باشد و آن را اصلاح و یا تغییر می دهند .

یک نکته ای که من با شما کاملا همدل هستم بحث قطع درختان برای تولید کاغذ است .

ما معتقدیم که برای تولید کاغذ باید در یک مسیری پیش برویم که واقعا مصرف کاغذ را در تولید بسته های آموزشی مان کاهش دهیم .

به همین جهت در سازمان پژوهش هم یک چشم اندازی مطرح است اما به حد برنامه نرسیده است که ما بتوانیم طی 5 سال آینده مصرف کاغذمان برای تولید کتاب های درسی به 50 درصد میزان فعلی کاهش دهیم .

این که ما سرمایه کشور ار بیرون بدهیم به شرطی که بتوانیم به جایگزین مناسب تری برسیم .

جایگزینی که مخالف با عدالت آموزشی نباشد .

پایان گزارش/


پرسش های صدای معلم از علی ذوعلم رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی و کتاب های درسی

یکشنبه, 03 شهریور 1398 16:03 خوانده شده: 1010 دفعه چاپ

نظرات بینندگان  

پاسخ + +3 0 --
دبیر مهربان 1398/06/03 - 17:58
جالب بود و قابل توجه
پاسخ + 0 0 --
دبیر مهربان 1398/06/03 - 22:01
نه افراط نه تفریط اعتدال و میانه روی بهتره
پاسخ + +2 0 --
ناشناس 1398/06/03 - 19:19
با این نظر شما استاد بزرگوار که

رادیکال بودن چندین مفهوم دارد

کاملا موافقم.
پاسخ + +2 -1 --
ذی نفع 1398/06/03 - 21:24
مطلبی کتاب ذوعلم کاملا دقیق بود
پاسخ + +3 0 --
شهروند 1398/06/04 - 01:25
حالا میخوان مثلا در کتاب تاریخ جدید بگویند پهلوی ها چه کردن وچه نکردن .شما که به ادعای خودتان دادگستری و تعلیم و اوقاف را رضاشاه ازتون گرفت حالا که هم دادگستری وهم اوقاف رو پس گرفتین وهم دارین کامل آپ رو پس بگیرین .دیگه بس نیست .
سیر اون شد که خورد و مرد
درود جناب پورسلیمان .
میگه از رفتن بطحایی همه عزادار شدن .تو عزادار
شدی که بعدی که اومد تو رو عوض میکنه
حالا انگاری سند 2030 چه ایرادی داره .
ایراد اینه که تو وامثال تو زیادی نمی تونی حرف بزنی
پاسخ + 0 0 --
AL 1398/06/05 - 07:41
کتاب های درسی را جهت دار و ایدئولوژیک تالیف مرده اند: مصدق را کم رنگ کاشانی را به عرش برده اند در حالیکه اسناد چیز دیگری نشان می دهد. شاعران فصلی را های لایت و شاعران محبوب را گم کرده اند و ...
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1398/06/05 - 11:11
باید هم بگه که از رفتن بطحایی همه عزادار شدند. همه که نه . آقایونی مانند ذوعلم و حوزویها که ذوعلم خیلی بهشان حال داد. وقتی آقازاده هم تو حوزه تشریف دارند معلومه که کیا را تو اموزش و پرورش وارد کردند ... بطحایی یک از خدمات ارزنده شان تسهیل ورود و نفوذ هر چه بیشتر روحانیون و آنهایی که طبل ایدئولوژیک می زنند بود. سند ۲۰۳۰ را هم که برای خوشایند بالایی ها و روحانیون در نطفه خفه کرد.
راستی اگه این آقایون به سند بیست سی و امریکا و بریتانیا گیر ندن که بیکار می مونند و مجبورن همون گوشه مسجد بمونند.
پاسخ + +2 0 --
منتقد 1398/06/04 - 06:57
آقای ذوعلم عزیز لطفا دستور بررسی بفرمایید که چرا تشکیل کارگروه های تخصصی زیرمجموعه شورای بررسی محتوای شهرستان های استان تهران با مداخله مستقیم و اعمال قدرت مسوول وقت حراست شهرستان های استان تهران که اکنون مسوول گزینش شهر تهران هستند متوقف شد؟!!چرا چنین افرادی که از اساس مخالف حضور همکاران صف بخصوص جوانان و بانوان در ظرفیت های تصمیم سازی و تصمیم گیری هستند باید در بخش های ستادی مسوولیت داشته باشند؟!به نظرم ایشان بهتر است به جای مسوولیت گزینش شهرتهران مسوول امین اموال شهرتهران بشوند تا در حاشیه باشند و فقط از اموال محافظت کنند!!
پاسخ + 0 -1 --
شهروند 1398/06/04 - 17:12
درود .جناب پورسلیمان عزیز ظاهرا متوجه منصب
و مقام ربوبی این فرد نبودن واز واژه آقا خطاب به ایشان استفاده
میکردن در صورتی که از القاب حجه الاسلام ویا
اگر آیت الله بود استفاده میکردن شاید نتیجه بهتری بداد .میگه بطحایی انقلابی عمل کرد
آیا استعفا ی این فرد هم انقلابی بود
از سند 2030انتقاد میکنه .این سند باعث میشه
که تو دیگه زیادی حرف نزنی جناب حجه الاسلام .به راستی که این روحانیان به یک گرسنگی تاریخی در زمینه حرف
زدن از هر چیزی که در آن تخصص ندارند د چارند.
با همین لباس فاصله ای بین خود و مردم می اندازند
که بله ما با شما فرق داریم نمی بینید لباسم را؟
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1398/06/05 - 07:32
آیا آقا تمام سند۲۰۳۰ را مطالعه فرموده اند؟ واقعا چه چیز ناخوشایندی می توان در ان پیدا کرد؟
پاسخ + 0 0 --
AL 1398/06/05 - 07:37
مدرسه و حوزه علمیه دو مقوله حدا از هم هستند. مدرسه از غرب اومده به مانند اتوموبیل و کامپیوتر و میز و صندلی و قاشق و چنگال اما حوزه دستپخت اخوندهاست. بنابراین جای اخوندها تو حوزه است و نه اموزش و پرورش. بحث های شرعی و مذهبی و اعمال دینی در حوزه است و بحث ها علمی و پژوهش و توسعه در مدارس. سند ۲۰۳۰ برای مدارس است نه حوزه .
پاسخ + 0 0 --
AL 1398/06/05 - 07:39
خدا را شکر کنید که محبوبیت و وجهه روحانیون ایرانی در خلال این سالها دود شد و هوا رفت دیگر ان مقبولیت قبلی را ندارند. و بدشانسیشان هم اینه مردم فکر می کنند تمام بدبختی های کشور زیر سر اینهاست ... البته حق دارند بیشتر مشکلات را این آقایون دامن زده اند.
پاسخ + 0 0 --
AL 1398/06/05 - 07:44
حرفهایشان درباره بطحایی تناقض داره: از یک طرف تعریف می کنه و از طرف دیگه می گه استعفا داد. ادم درست و حسابی که لی دلیل استعفا نمیده. مخلص کلام ایشان می خوان فقط اقا را راضی نگه دارند
پاسخ + 0 0 --
AL 1398/06/05 - 07:46
چرا یه ادم متخصص و تحصیل کرده را نمیارن برای این پست؟ کسی که سابقه اس روشنه. این اقایون روحانی محی الدین و ذوعلم و ... چه کاری ازشان بر میاد؟ جز اینکه ایدئولوژی نظام را در کتاب های درسی تبلیغ کنند و هوای نهادها را داشته باشند
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1398/06/05 - 07:30
بعضیا نیازی به تخصص و سواد ندارند رمز ماندگاری و تصاحب پست ها برای سالها در این است که به دهان مبارک آقا چشم می دوزند و هر چه ایشان گفتند ان را بازگو و تایید می کنند و همیشه هم از اقا تعریف و تمجید می کنند. تو این ۴۰ سال دیگه میشه در این مورد نظر قطعی داد. ....
پاسخ + +1 0 --
ناشناس 1398/06/05 - 09:04
اگر کتاب هاب درسی ایدئولوژیک نیست \س ایات قرآن در لابلای صفحات کتاب های درسی زبان انگلیس، فیزیک، شیمی و زیست شناسی چه کار می کنه. نمیشه که ... هر چیزی جایی داره و بافتی داره اگه تو اون بافت استفاده نشه باعث عدم علاقه و نفرت میشه.

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

میزان استفاده معلمان از تکنولوژی آموزشی مانند ویدئو پروژکتور ؛ تخته هوشمند و .... در مدرسه شما چقدر است ؟

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور