صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

" حساسیت انسان‌ها به تبعیض بسیار بالاست و کوچکترین تبعیض را می‌توانند با حسگرهای روحی خود تشخیص دهند. حتی فرزندان قادرند تبعیض در نگاه والدین را هم تشخیص دهند. تبعیض برای همه ناگوار است و انسان‌ها عکس‌العمل‌های متفاوتی در مقابل آن از خود نشان می‌دهند که ممکن است با خشونت هم همراه باشد. اما تبعیض از نوع دولتی نتایج فلاکت‌باری ببار می‌آورد و روابط اجتماعی بین مردم را تیره و خدشه‌دار می‌سازد "

صداها: سهمیّه‌ها را دیگر جمع کنید!

علیرضا طالب‌ زاده

سهمیه بندی در دانشگاه و تبعیض دولتی

درخواست غیرمعقول نبی هزارجریبی نماینده گرگان و آق قلا از رییس جمهور (در گفت و گو با سایت الف، 7 اردیبهشت 1398) برای اختصاص سهمیه به دانش آموزان پشت کنکوری مناطق سیل‌زده گرگان و آق قلا به بهانه برده‌شدن کتابهایشان توسط باران و سیل صدای بیشتر مردم را درآورد و داغ سهمیه‌بازی و سهمیه‌بازار را دوباره تازه کرد. اینکه انگیزه ایشان از طرح این درخواست معنی‌دار در این فصل از سال سیاسی یا مالی چیست بماند اما حتی اگر نیت این وکیل ملت را خالص و نه عوامفریبانه و پوپولیستی بدانیم و سهمیه مناطق سیل‌زده را قبول و تصویب کنیم در عمل و اجرا در جامعه‌ای مانند ایران چه وضعیتی پیش می‌آید. با مدبریت برتر و بی نظیر و جهانی که ما داریم می‌توانیم پیش بینی کنیم که دانش آموزان از مناطق مجاور به این مناطق هجوم می آورند تا از این خوان نعمت گسترده توشه‌ها بگیرند.

آنهایی هم که دارای نفوذ هستند و اینحا و آنجا آدم‌های خودشان را چیده اند حسن یا سواستفاده‌های خود را از این فرصت طلایی خواهند کرد تا دکتر شوند و پول پارو کنند. از آن گذشته مسافرانی که در شیراز یا مناطق دیگری از کشور اموال و خودرو خود را از دست داده اند یا افرادی که اعضای خانواده‌شان را از دست داده اند تکلیف شان چه می شود و آیا مشمول این سهمیه می‌شوند یا نه. وقتی از وفاق یا آشتی ملی بحث می‌کنیم آفتی که بر جان این وفاق و وحدت می‌افتد و آن را تنها در حد حرف و شعار متوقف نگه می‌دارد تبعیض است

بنابراین مطرح کردن چنین درخواست هایی شاید برای مردم سیل‌زده این مناطق دلخوشکنک و مسکنی فوری باشد و خوشایند به نظر برسد. حتی ممکن است خدمات زبانی او را ارج نهند و به این نماینده افتخار هم کنند که خداوند نماینده‌ای این چنینی قسمت و نصیبشان کرده است. اما همه به خوبی می دانیم که مایه گذاشتن از علم و خرج کردن از حبیب دانشگاه و کنکور چه بلایی سر مملکت می‌آورد. هنوز زخم کهنه سهمیه‌هایی که از قدیم‌الایام بوده التیام نیافته تصویب سهمیه‌ای دیگر چوب لای زخم گذاشتن و لوث کردن علم و دانش و کنکور خواهد بود. به این ترتیب فرمایشات کنکوری این نماینده بهانه‌ای شد تا دوباره به بحث سهمیه‌ها بپردازم.

می شد به جای «کمپین فرزندت کجاست؟» که بیشتر با پاسخ های غیردقیق، مبهم و کلی مسئولین و مدیران نظام برای نشان دادن اینکه بله «ما نیز هم!» تو عروسی هستیم جواب داده می‌شود یا در شبکه های اجتماعی پست می‌شود یک کار دیگر کرد، و اندکی تخصصی با مساله برخورد کرد: از این آقایون و خانمها که فرزندانشان همه دارای مدارک دکترا و فوق لیسانس از دانشگاه‌های ملی و معتبر هستند و همیشه تمام فکر و ذکرشان کشور و انرژیشان صرف خدمت به خلق خدا که خود عین عبادت است می شود پرسید: مدارک تحصیلی خودتان و فرزندانتان را چگونه و به چه نحوی کسب کرده‌اید؟ آیا از رانت علمی، بورسیه دولتی یا از سهمیه‌های کنکور و دانشگاهها استفاده کرده‌اید؟ بی شک درصد قابل توجهی اگر اندکی صداقت به خرج بدهند خواهند گفت که از بورس دولتی، سهمیه‌ها و ... سود برده و مدرک کسب کرده‌اند. و از اینجا بحث سهمیه‌های کنکور کلید می‌خورد، زخم کهنه ای که نیاز مبرم به درمان دارد. اما هنوز چوب لای این زخم گذاشته می‌شود تا خوب نشود و بی‌درمان باقی بماند.

نه! این طوری که نمی‌شود ما که همش به خودمان رسیدیم همه چیز را برای خود برداشتیم، فقط به خود فکر کردیم. رسیده‌هایش را برای خود و خانواده و عزیزانمان سوا کردیم، ملاحظه هیچ کسی را هم نکردیم تمام آش را بین خود تقسیم کردیم به پایین مجلس نرسید، بقیه گرسته ماندند: استخدام، مدرک، وام، پست و ... را همه را برای خود کنار گذاشتیم و برای خود سهمیه‌های رنگارنگ وضع کردیم. پس چرا ادای آدم های منصف را در می‌آوریم؟ قبول که ظاهرا همه چیز را ما به دست آورده‌ایم اما برای منافع کشور اندکی هم کوتاه بیاییم. حداقل برای استارت به جامه عمل پوشاندن به تن نحیف شعار رفع تبعیض و عدالت آموزشی چرا از حذف سهمیه‌های کنکور شروع نکنیم. برای ده‌ها سال حرف همان بود: رفع تبعیض! اما تنها حرف بود و بس! اما چرا قدمی برداشته نمی شود برای برقراری عدالت آموزشی. قرار ما این نبود قرار ما یادتون رفت! قرار بود همه چیز را تقسیم کنیم و شریک بشویم، «کوکولا و نان را قسمت کنیم»... و قرار بود همه حق تحصیل و ادامه تحصیل داشته باشند.

سهمیه بندی در دانشگاه و تبعیض دولتی

صداها بیشتر شده است. سهمیه‌ها آرام آرام صدای بی‌سهمیه ها را درآورده و کلافه‌شان کرده است. همه می‌پرسند! آنها می پرسند: چه دلیلی برای ادامه سهمیه‌های کنکور هست؟ فرزندان با دیدن کارنامه‌های سهمیه‌ای‌ها می پرسند چرا ما سهم و سهمیه‌ای نداریم؟ این منصفانه نیست! صداها اندکی بلندتر شده‌اند: لطفا سهمیه‌های کنکور از هر نوعش را جمع کنید! کارنامه‌های سهمیه‌ای‌ها که با درصدهای ناچیز رشته‌های پزشکی و مهندسی دانشگاه‌های درجه یک قبول شده‌اند در شبکه های اجتماعی دست به دست می‌شود. فلسفه برقراری یا تشدید سهمیه‌ها دیگر کسی به غیر از دارندگان این نوع سهمیه‌ها را قانع و خوشحال نمی‌کند. نیازی به آوردن توجیه و دلیل و حجت برای حذف سهمیه‌ها و سهمیه‌بازی و سهمیه‌سازی نمی‌بینم. ادامه سهمیه ها بازی خطرناک و ناشیانه و غیرحرفه‌ای است و اصلا آفتی برای نظام و انقلاب است، عملا نوعی تقسیم کردن و درجه بندی کردن آحاد جامعه و فرق گذاشتن بین فرزندان کشور و دلسرد کردن آنهاست، ریشه به تیشه علم زدن است و خود عین سد کردن رشد علمی کشور است. حقوق شهروندی ایجاب می کند که فکری اساسی برای حل این معضل شود.

یکی از استادان دانشگاه علامه طباطبایی در پستی با عنوان «اصلاح یک قانون غلط: سهمیه ایثارگری» در یکی شبکه های احتماعی با دست گذاشتن روی «سهمیه ایثارگری» با تاکید بر اینکه ما همه قدردان خانواده‌های ایثارگران هستیم و با دعوت از خواننده برای «از کوره درنرفتن» استدلال قانع کننده‌ای برای حذف سهمیه‌ها می‌آورد: «تصور بفرمایید سواد زبان انگلیسی یا فرانسه یا هر نوع زبان خارجی مان در سطح پایینی قرار دارد. آیا فردی که به این زبان ها مسلط است می تواند تمام یا بخشی از سواد زبانیش را به ما ببخشد؟ یعنی بدون این که ما تلاشی بکنیم بخشی از سوادش به یکباره به ما منتقل شود؟ به نظر می رسد به غیر از علم، دانش و مهارت همه چیز را می توان به دیگران بخشید. مشکلی هم پیش نمی آید. مثلا فردی که مشکل مالی دارد، شما می توانید تمام یا بخشی از دارایی تان را به دیگران منتقل کنید. بدون اینکه وی تلاشی بکند. اما آیا قابل تصور است که فوکو، ژیرو، فوکویاما، اینشتین بتوانند دانش خود را به یکباره به ما منتقل کنند و ما یک شبه فوکو، ژیرو، اینشتین و .... شویم؟ آیا این عملی است؟»

سهمیه بندی در دانشگاه و تبعیض دولتی

روزنامه شرق در شماره 3214 تاریخ 16 مرداد 397 در یادداشتی با عنوان «پيامدهاي منفی نظام سهمیه‌بندی در کنکور» به قلم مهدی بهلولی با انتقاد از ادامه این روند می‌نویسد: «اين موضوع که در اين کشور روزبه‌روز از اعتبار سواد، دانش، پژوهش، مدرسه و دانشگاه کاسته مي‌شود و بر شمار مدرک‌داران بی يا کم‌سواد افزوده مي‌شود، بي‌علت نيست. اين روند بيش از هر چيز پيامد سياست‌های نادرستی است که از بيرون فضای دانش بر آن بار می‌شود. نمونه بارز اين سياست نادرست و بی‌بنياد که اين روزها سخت محل پرسش بخشی از جوانان اين کشور است، نظام سهمیه‌بندی در کنکور است. با چه استدلالي، کسي که در درس‌خواندن انگيزه و توان بايسته را نداشته و رتبه کنکور او مثلا  50 هزار است، با اعمال سهميه، رتبه‌اش مي‌شود پنج ‌هزار؟! اگر از انتقادهاي بسيار که به کنکور وارد است، بگذريم، در کل بايد پذيرفت که پيشرفت در سطح و رتبه دانشي، بايد از رهگذر کوشش در کسب دانش و انديشه‌ورزي در اين زمينه باشد. هيچ عامل ديگري نبايد باعث جهش يکباره از يک سطح به سطح ديگري در دانش شود. اعمال اين دست سياست‌ها- که در واقع مانند مواد نيروزا و دوپينگ در مسابقات ورزشي عمل مي‌کنند- بيش از هر چيز به نابودي انگيزه تلاش در راه به‌دست‌آوردن دانش مي‌انجامد و پيامد تربيتي نادرست براي کسي دارد که از آن استفاده مي‌کند؛ چراکه در‌مي‌يابد هميشه از امتيازي ويژه برخوردار است که او را از ديگران جلو مي‌اندازد. بر ديگران هم اين اثر را مي‌گذارد که تلاش و توان راستين نيست که مشخص مي‌کند چه کسي در چه سطحي است و بايد در کجا قرار گيرد.» حقوق شهروندی ایجاب می کند که فکری اساسی برای حل این معضل شود

خبرگزاری دانشجوبان ایران (ایسنا) در 30 خرداد 1397 خبر زیر را مخابره کرد:
با تصویب مجلس سهمیه ورود به دانشگاه همسران و فرزندان جانبازان و رزمندگان افزایش می‌یابد
نمایندگان مجلس شورای اسلامی ماده واحده طرحی را تصویب کردند که بر اساس آن سهمیه ورود به دانشگاه همسران و فرزندان جانبازان و رزمندگان افزایش می‌یابد.به گزارش ایسنا، نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز طرح اصلاح بند الف ماده ۹۰ قانون برنامه ششم را در دستور کار قرار دادند و ماده واحده این طرح را با ۱۱۹ رای موافق ۵۸ رای مخالف و ۱۲ رای ممتنع از مجموع ۲۱۳ نماینده حاضر به تصویب رساندند که بر اساس آن سهمیه ورود با ۵ درصد سهیمه اختصاصی برای همسران و فرزندان جانبازان زیر ۲۵ درصد و همسران و فرزندان رزمندگان با حداقل ۶ ماه حضور داوطلبانه در جبهه به ۳۰ درصد افزایش یابد.

عرفان کسرایی، پژوهشگر مطالعات علم در واکنش به این خبر افزایش سهمیه ایثارگران در کنکور در مقاله‌ای با عنوان «سهمیه‌ها، بورسیه‌ها و ژن‌های خوب» در یکی از وب‌سایت‌های خبری می‌نویسد: «استفاده از یک رانت حکومتی، آن هم در ابعادی این چنین وسیع، سطح علمی دانشگاه ها را به شدت تنزل خواهد داد و با ایجاد یک فرصت تحصیلی نابرابر، فارغ التحصیلانی را وارد بازار کار خواهد کرد که فاقد صلاحیت و توانایی علمی لازم هستند.»

کسرایی وجود سهمیه مناطق (سهمیه مناطق یک و دو و سه) که بر اساس میزان دسترسی به امکانات آموزشی طراحی شده منطقی و عادلانه می داند، اما سهمیه هایی نظیر ایثارگران و جانبازان، سهمیه بسیجی فعال (برای دانشگاه آزاد)، ساختگی، رانت تحصیلی و مغایر با عدالت آموزشی و فرصت های برابر می داند، و آن را چیزی می داند که در کمتر نقطه ای در دنیا می توان یافت.در طول سالها فاصله‌ای بین سهمیه‌ای‌ها و آزادها ایجاد شده است. وقتی صحبت از ایثارگران می‌شود معمولا چیزی که در ذهن تداعی می شود سهمیه و امتیازات خاص است

او با اشاره به بورسیه‌ها و سهمیه‌های رانتی و گرایش مدیران نظام به عضویت در هیئت علمی دانشگاه‌ها می‌نویسد: «این سوءاستفاده ها و رانت ها نه تنها نظام آموزش عالی کشور را با فاجعه ای جبران ناپذیر مواجه می کند بلکه دانشجویان و دانش آموختگان و اساتید واقعی دانشگاه های ایران را در نزد مجامع علمی بین المللی بی اعتبار می سازد.»

اما از نگاهی دیگر پدران در خانه به شوخی یا به جد مورد سرزنش فرزندان قرار می گیرند که چرا رزمنده یا آزاده نیستند یا بلایی سرشان نیامده تا فرزندان خلف یا ناخلف آنها از سفره سهمیه‌های بادآورده و رنگارنگ به نان و نوایی برسند. وقتی از وفاق یا آشتی ملی بحث می‌کنیم آفتی که بر جان این وفاق و وحدت می‌افتد و آن را تنها در حد حرف و شعار متوقف نگه می‌دارد تبعیض است. اگر یکی از بدترین اختراعات بشر را پلاستیک بدانیم شاید یکی از بهترین دستاوردهای بشر در قرون اخیر «دموکراسی» و یکی از بدترین پدیده‌های مقابل دموکراسی‌ها تبعیض است که در طول تاریخ، روح بشر را خورده و او را از هر شکنجه فیزیکی دیگر بیشتر عذاب داده است. ادیان آسمانی آمده‌اند تا مرهمی باشند بر تبعیضی که بر بشر رفته و ظلمی که انسان‌ها از قبل آن متحمل شده‌اند.

«تبعیض» در معنای عام و خاصش دارای نسخه‌هایی پیچیده در جهان معاصر بوده و تنوع بالایی دارد. بی‌شک همه ما در زندگی اشکالی از تبعیض را تجربه کرده‌ایم. در ساده‌ترین شکلش در دوران درس و مدرسه از اینکه معلم، سوگلی برای خود انتخاب می کرد و تنها یکی از دانش‌آموزان را مامور دادن ورقه‌های امتحان به دانش‌آموزان می‌کرد یا همیشه از یک شخص واحد می‌خواست تخته پاک‌کن را بشوید در رنج و عذاب بودیم. ما حاضر بودیم هفته‌ها گرسنگی و تشنگی بکشیم اما این تبعیض به زعم ما آشکار را نبینیم. چقدر دلمان می‌خواست یک بار هم که شده معلم به ما بگوید برو گچ بیاور یا دفتر کلاسی را از مدیر بگیر و بیاور. حساسیت انسان‌ها به تبعیض بسیار بالاست و کوچکترین تبعیض را می‌توانند با حسگرهای روحی خود تشخیص دهند. حتی فرزندان قادرند تبعیض در نگاه والدین را هم تشخیص دهند. تبعیض برای همه ناگوار است و انسان‌ها عکس‌العمل‌های متفاوتی در مقابل آن از خود نشان می‌دهند که ممکن است با خشونت هم همراه باشد. اما تبعیض از نوع دولتی نتایج فلاکت‌باری ببار می‌آورد و روابط اجتماعی بین مردم را تیره و خدشه‌دار می‌سازد.

سهمیه بندی در دانشگاه و تبعیض دولتی

زمانی که بر آمریکایی ها از تبعیض و ظلمی که در طول تاریخ خود بر سیاهان روا داشته‌اند خرده می‌گیریم معمولا در جواب می‌گویند: «ما ادعای دموکراسی کامل نداریم و داریم تمرین دموکراسی می‌کنیم. ما زمانی سیاهها را به صورت کتابی و سرپا و فله‌ای با کشتی‌ از آفریقا برای بردگی به امریکا می آوردیم اما به مرور به جایی رسیدیم که یک سیاه پوست رییس جمهور ما می‌شود و حداکثر سعی‌مان را می‌کنیم که حق و حقوق همه اقلیتها را به رسمیت بشناسیم.» لذا دموکراسی را شاید به نوعی باید فرآیند در نطر بگیریم که هیج وقت نتوان به حالت ایده‌آل آن رسید، اما می توان به آن نزدیک شد یا آن را تمرین کرد. همانطور که اشاره شد در این میان دخالت و سیاست‌های حکومت‌ها در روابط مردم و اقوام و شهروندان تاثیرات زیادی دارد و با توجه به درجه درک صحیح از موقعیت و وضعیت جهان  و عقلانیت و اتخاذ سیاست‌هایی که منافع ملی را در نظر داشته باشد نه منابع گروهی خاص را دولتمردان، هم می‌توانند موجب همدلی و امیدواری شوند و هم باعث کینه و دشمنی. اگر زمانی همسایه‌ها در صلح و صفا و یکدلی و آرامش با هم زندگی می کردند و با هم روابط حسنه داشتند دخالت دولت و دادن رانت‌های علمی و اقتصادی و امتیازات دولتی به گروه‌هایی خاص این روابط را خدشه دار کرده است.

همان طور که اشاره شد دخالت دولت در روابط بین آحاد ملت و حتی همسایه ها عواقب فاجعه‌باری به بار آروده است. فرزند دلبند شما همت به خرج داده و روزها و شب‌ها تلاش کرده درس خوانده و رتبه‌ای قابل قبول در کنکور  کسب کرده است اما همسایه دیوار به دیوار شما با تلاش جزئی با استفاده یا سوءاستفاده از سهمیه‌های دولتی هم بهترین دانشگاه قبول شده و هم در سازمانی دولتی استخدام شده است. اینجاست که تبعیض خودش را تمام‌قد نشان می‌دهد. شما به مرور از همسایه‌ات که رانت خواری می‌کند خوشتان نمی‌آید و به تدریج از او نفرت پیدا می‌کنید از دولت هم. هنوز قادر نیستید مساله را برای خود توجیه کنید. دیگر از آن روابط صمیمی که در سالهای دور با هم داشتید خبری نیست. این کار حکومت است که با لوس کردن گروه‌های خاص و دادن امتیازات خاص و رانتی روابط شما را خدشه‌دار کرده است.

ماراتن کنکور ظاهرا برای همه مسافتش باید برابر باشد اما در عمل یکی نیست و در این گوشه جهان قواعد خاص خود را دارد. در این ماراتن قواعد بازی جوانمردانه رعایت نمی‌شود. به هنگام شروع مسابقه، گروهی خاص را از خط استارت کنکور 15 تا 20 کیلومتر جلوتر قرار می دهند تا از آنجا مسابقه دو خود را شروع کنند و به خط پایان برسند!

 داستان سهمیّه‌ای‌ها قرار نیست به این زودی پایان یابد. تصویب یا تقویت سهمیه‌ها دوباره زخم کهنه‌ای است که سرباز کرده است و به این زودی التیام نخواهد یافت. اصلا اگر از همان اول چیزی به نام سهمیه ایثارگران، سهمیه رزمندگان، سهمیه خانواده شهدا، سهمیه آزادگان، سهمیه فرزندان اساتید و شاید سهمیه زلزله زدگان و سیل زدگان و ... برای استخدام یا ورود به دانشگاه اختراع نمی‌شد و به فرهنگ لغات اضافه نمی‌شد شاید حقی برای صاحبان این سهمیه‌ها ایجاد نمی‌شد و الان کسی به برچیدن و خذف این رسم نامیمون و مظهر تبعیض علمی فکر نمی‌کرد. کسی که مبدع سهمیه‌ها بوده شاید فکر نمی‌کرد که سهمیه‌ها تا دهها سال و تا زمان فعلی ادامه داشته باشد.

واقعیت این است که در گذر زمان حقی برای گروهی ایجاد شده است که آن قدر به مذاق آنها خوش آمده است که دل کندن و ترک اعتیاد به آن بسی سخت و دشوار به نظر می رسد. اما آن گروه‌های خاص تا الان اگر از مزایای آن استفاده کرده اند اعتراضی نیست اما همان طور که اشاره شد لازم است اندکی هم کوتاه بیایند، مردانگی و همت به خرج داده و شاخ و برگ سهمیه‌ها را کوتاه کرده، آن را هرس کنند و موتور سهمیه‌بازی را برای همیشه خاموش و متوقف کرده و کرکره مغازه‌های سهمیّه‌بازار را پایین بکشند و تعطیل کنند. این به عدالت بسیار نزدیک‌تر است. نه اینکه هر روز به سهمیه‌ها شاخ و برگ داده و سهمیه‌ای نو وضع کنند و درصدها را ناجوانمردانه دست‌کاری کنند. یکبار و برای همیشه این دندان فاسد باید کشیده و دور انداخته شود. این کار شدنی و واجب عینی است. فرزندان و وارثان صاحبان سهمیه‌ها بزرگ شده و به بلوغ فکری رسیده‌اند تا موضوع را حلاجی کرده و درک کنند.

صاحبان سهمیه‌های رنگارنگ و ذی‌نفعان بیشترشان صاحب‌نفوذ و دارای مناصب دولتی رده‌بالا در مجلس و سازمان‌ها و نهادهای حکومتی و نظامی و از قدرت سیاسی و اقتصادی بالایی برخوردار هستند. شاید به همین علت است که داستان سهمیه‌ها هر از چندی ابعاد تازه‌ای به خود می‌گیرد و فصل جدیدی به آن افزوده و در مقابل حذف و برچیده‌شدن آن مقاومت می‌شود. مردانگی و آیین فرهنگ ایرانی ایجاب می‌کند که این گروه ها اندکی کوتاه بیایند و حداقل به خاطر محفوظ نگه داشتن ارزش خدمات و جان فشانی‌های درخشان خود و به احترام خون شهدا و برقراری عدالت آموزشی و اجتماعی و جلوگیری از کم رنگ جلوه دادن ایثارگریهایشان و درنیامدن صدای اعتراض مردم و بی‌سهمیه‌ها داستان سهمیه را برای همیشه تمام کنند و به این تبعیض و رانت علمی آشکار مهر «باطل شد» بزنند. بوی بد این تبعیض علمی و ظلم آموزشی و عواقب آن به آن ور مرزها هم رسیده و وجهه علمی کشور ا خدشه‌دار کرده است.

در طول سالها فاصله‌ای بین سهمیه‌ای‌ها و آزادها ایجاد شده است. وقتی صحبت از ایثارگران می‌شود معمولا چیزی که در ذهن تداعی می شود سهمیه و امتیازات خاص است. برقراری سهمیه‌ها به نوعی سوءاستفاده از قدرت و به خود رسیدن و به خود فکر کردن است.

آیا زمان آن نرسیده که نگاهی به بیرون از خود بیاندازیم و سهم را با بقیه برابر کنیم؟ وقتی قدرت و نفوذ دست ماست دور از انصاف و دموکراسی است که فقط به خود فکر کنیم و برای خود بهترین قسمت گوشت را کنار بگذاریم. باید اندکی هم به منافع عموم ملی فکر کنیم. برای شروع شفافیت و عدالت برچیدن سهمیه‌های رنگارنگ می‌تواند استارت خوبی باشد.

در خاتمه ضروری است با توجه به درجه‌بندی کیفی دانشگاه‌ها اشاره کوتاهی هم داشته باشم به سهمیه و امتیازاتی که برای فرزندان اعضای هیئت علمی دانشگاهها در نظر گرفته می شود از جمله «تسهيلات مربوط به انتقال فرزندان اعضا هيات علمي دانشگاهها». این نوع هم در طبقه بندی رانتی قرار می گیرد و با عدالت آموزشی همخوانی ندارد.


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

جمعه, 09 فروردين 1398 19:44 خوانده شده: 6298 دفعه چاپ

نظرات بینندگان  

پاسخ + +17 0 --
ناشناس 1398/01/09 - 21:30
سلام درود بر شما نوشته شما سرشار از انصاف و نکته های دقیق بود اما جناب طالب زاده! یادمان باشد که انتخابات نزدیک است و نمایندگان بهتر است در کارنامه خود سیاهه ای از خدمات ؟؟؟!!!!ارائه دهند .....خدا را چه دیده ای همین ایجاد سهمیه خود یاد آوری منتی بر مردم است ........به جای سهمیه یک سال دیر تر خدمت سربازی بروند پسران و دختران و پسران با در یافت خوابگاه و کلاس های تقویتی کنکوری در تهران و اسکان موقت و رایگان بتوانند جبران مافات کنند ......(اه ....چه رویای دور و درازی .......چه رمانتیک ..و افسانه ای ) جناب! تنها و تنها و تنها با نزول مصیبت میتوان سهمیه گرفت ؟؟؟ یا جنگ یا آوارگی یا قطع عضو یا یتیمی یا اسیری یا دیگر مصیبت هایی که مقدسند ؟؟از این پس تقاضا برای بلایای انسانی و طبیعی رو به افزایش میگذارد و بندی بر بند خواسته هایمان افزوده میشود .....خدایا قبل از کنکور برما ...........ببار تا شاید مورد لطف و عنایت سهمیه ها قرار بگیریم ........باشد که پولدار شویم و پزشک گردیم و .....
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1398/01/09 - 23:43
دقیقا! به نکته جالبی اشاره کردید. درود بر شما!
من مطمئنم که شما از ته دل راضی هستید که ماهانه یک چهارم یا یک سوم یا حتی بیشتر، از دریافتی ماهانه شما کم کنند و به حساب آنهایی که مشمول سهمیه می شوند بریزند اما در عوض این سهمیه های کذایی و ناحق را حذف کنند تا فرزند دلبند شما و چگرگوشه تان در رقابتی برابر با دبگران شرکت کند و یک روز نیاید با چهره عبوس و گرفته بگوید: دوستم با سهمیه شاهد یا جانبازی داروسازی قبول شد. اما درصدها و نمره های من خیلی بیشتر از او بود! آن روز شاید بدترین روز زندگی شما باشد.
اما نکته دیگر: آیا هیچ بازه رمانی برای سهمیه ها تعیین نشده؟ مثلا اعلام کنند نیم قرن یا یک قرن نوه و نتیجه و نبیره سهمیه دارها استفاده خواهند کرد و بعد ...

و ببینید که آنهایی که حتی اجازه تحصیل در دانشگاه را بهشون نمی دهند چه می کشند!
پاسخ + 0 0 --
خروس جنگی 1398/01/10 - 05:20
متأسفانه نسبت به دو واژه "اسیر" و "پزشک" خطا بسیار است.
پاسخ + 0 0 --
دبیر م 1398/01/10 - 07:43
یک کار بزرگ در مورد کنکور و حرکت به سمت عدالت آن حذف همه سهمیه ها و رقابت عدلانه همه بر اساس منطقه و...می باشد
تنها سهمیه مهم میتونه سهمیه نوع منطقه سکونت براساس برخودار بودن یا محروم بودن باشد و...
پاسخ + 0 0 --
لام 1398/01/10 - 08:02
هستند بسیاری که پیش فرزندان خود افسوس و حسرت می خورند که چرا آن زمان به جبهه و جنگ نرفتند تا فرزندانشان حالا از سهمیه استفاده کنند.
البته هستند معدودی که نه از شهید و رزمنده و جانباز خود حرفی به میان می آورند و نه از سهمیه ای که دارند استفاده می کنند. به این میگویند جوانمردی. بعد از ۲۰ سال به صورت تصادفی فهمیدم که همکارم برادرش در جنگ تحمیلی شهید شده است. قبور رفتگان بودم که تصادفی ایشان را دیدم که سر قبری نشسته ...
پاسخ + +9 0 --
مدرس آزاد 1398/01/09 - 21:57
همسایه دیوار به دیوار شما با تلاش جزئی با استفاده یا سوءاستفاده از سهمیه‌های دولتی هم بهترین دانشگاه قبول شده و هم در سازمانی دولتی استخدام شده است.(ازمتن)
اکنون قبولی دانشگاه کشک شده و معضلاتی بزرگتر از سهمیه دانشگاه وجود دارد و آن "فریب، تقلب، توجیه و تغییر قانونی" در استخدام است که باید گروه‌هایی ویژه به آن ورود کنند، چه با سهمیه و چه بی‌سهمیه!
به عنوان مثال شاغل قراردادی از اول حقش بود قراردادی شود که از وسط دارای امتیاز هدایت شده در آزمون استخدامی باشد؟
به عنوان مثال فلان نخبه با معدل بالای 18 در دانشگاه که دروسی چون ریاضی مهندسی را 20 گرفته چگونه نمی تواند یک نامعادله یا معادله درجه2 دوران مدرسه را حل کند؟ چگونه دیپلم گرفته؟
البته انسانهایی هم در جامعه هستند که از فساد مبرا هستند و چرخ فساد را در حد توان خود پنچر میکنند حتی اگر به زیانشان تمام شود. و ....
البته با وجود توّهم بزرگتر، دفع و رفع توّهم کوچکتر آب در هاون کوفتن است و سکوت شایسته تر.
پاسخ + +25 -4 --
مریم 1398/01/09 - 22:37
بسیار عالی . نمیبخشم سهمیه دارانی که حق کنکور فرزندانمان را خوردند.
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1398/01/09 - 23:46
هنوز هم در سیستم گزینش به سبک ایرانی در فرصت های برابر این مسایل را دخیل می دهند. خیلی ساده است. برای گزینش تنها یک نفر از 2 نفر که نمره علمی برابر دارند اولویت با چه کسی است؟ پدر یکی 7 ماه جبهه بود اما پدر آن یکی نبوده.
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1398/07/02 - 10:20
احسنت
پاسخ + 0 0 --
مریم 1402/03/25 - 16:44
منم نمی بخشم .کاش سهمیه بود و درصدی برشون درنظر گرفته میشد .فعلا که همه ارشد و دکترا از سهمیه ها گرفته می شه. و بخشنامه هایی برای بیمارستان اومده که فقط افراد سهمیه دار استخدام بشن. اون هم استخدام رسمی.
پاسخ + +21 -2 --
ناشناس 1398/01/09 - 22:41
هر سهمیه حقی از یک دانش آموز مستعد تر را ضایع می کند این روش با تفکر شهدا و ایثارگران در تضاد است و بدآموزی دارد
در پستهای اداری هم همکارانی که خواهر یا برادر شهید اند دائما با به رخ کشیدن مزینی که حس می کنند پستهای بالاتری را به دست می آورند هیچ اداری نبست که در پروفایلش عکس خودش با سنگ قبر شهیدش را نگذارد آیا این سواستفاده و هدر دادن خون شهید نیست .به خدا شهدایی که از هیچ فداکاری دریغ نمی کردند راضی به این اجحافها نیستند
پاسخ + 0 0 --
صدراعظم 1398/01/10 - 00:14
بیشتر تقصیر حکومت ایدئولوژیک است که مردم را به این صورت شرطی کرده است.
پاسخ + 0 0 --
فرصت طلبان روزگار ما 1398/01/10 - 07:56
مطمئنا تن آن شهید با آن کارهای بازماندگانشان در قبر خواهد لرزید.
پاسخ + 0 0 --
مریم 1402/03/25 - 16:46
کاش مسئولها می فهمیدند
پاسخ + +15 -1 --
احمق ها در مجلس 1398/01/09 - 23:31
مردم را هالو و احمق فرض کرده؟ خدایا چه دلیل و توجیه خنده دار و مضحکی این نماینده برای برقرار سهمیه مناطق سیل زده آورده است: باران و سیل کتاب های داوطلبان گرگانی و اق قلایی را برده است! یعنی نمیشه این کتاب ها را جایگزین کرد؟
پاسخ + 0 0 --
رشته فرشته 1398/01/10 - 05:29
متأسفانه و وزیری که در سال 89 توان دادن کارنامۀ

آزمون استخدامی در دوران وزارتش را ندارد، هم سر از

مجلس در می‌آورد و هم در رسانه ملی به واسطۀ

جهاد اصغرش با اکبر و اصغر کلی قیافه می‌گیرد.

جهاد اصغرش ارزش خود را دارد و ظلم در استخدام

بی‌ارزشی خود.
پاسخ + +12 0 --
Alireza TALEBZADEH 1398/01/10 - 00:01
با سلام به همه و با تشکر از وب سایت معلم برای پست این مطلب و با پوزش فراوان از سهمیه ای های عزیز!

داستان سهمیه ها داستان غم انگیز و ناراحت کننده ای است که به مانند سریال های کانال های ماهواره ای پایانی ندارد.
استقبال خواهم کرد اگر طرفداران برقراری و ادامه سهمیه ها دلایل خود را همینجا پست کنند.
اگر در زمان جنگ به علت وضعیت اضظراری و خاص توجیه و دلیلی برای برقراری سهمیه ها متصور بود اما در حال حاضر شاید به سختی بتوان دلیلی محکمه پسند برای ادامه آنها پیدا کرد.
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1398/01/12 - 01:56
متاسفانه وقتی میگیم سهمیه همه فکرا به سمت سهمیه ایثارگری میاره ولی در مقابل دیگر سهمیه ها واقعا این یه سهمیه عددش بسیار ناچیزه
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1398/01/12 - 22:43
فرمودید «وقتی میگیم سهمیه همه فکرا به سمت ایثارگری میره ....» میشه از دیگر سهمیه های مربوط به کنکور که ربطی به ایثارگری (آزاده، جانبازی، شاهد ...) نداره چند تایی مثال بیاورید؟
پاسخ + +24 -1 --
ناشناس 1398/01/10 - 00:10
وقتی فرزندم می گوید: چرا فلانی با درصدهای کمتر از من دانشگاه قبول شده اما من نه.
می گوییم چون سهمیه دارد.
می گوبد چرا ما نداریم.
می گویم پدرش در راه وطن در جبهه شهید شده تا من و تو در آسایش باشیم.
می گوید شما چرا شهید نشدید؟
یا می گوید چه ربطی بین شهید شدن و بالا بردن درصد وجود دارد. کجای دنیا می توان این وضعیت را پیدا کرد؟
چرا بهشان پول و امکانات اضافی نمی دهند.
می گویم امکانان اضافی هم می گیرند.
می گوید .....
پاسخ + 0 0 --
مریم 1398/01/10 - 22:54
به دلم نشست . متن شما را با چشمان پراز اشک خواندم .بعداز کنکور فرزندم و با رتبه و درصدهای خوبی که داشت و نتیجه ای که گرفت و مقایسه ای که با درصدهای رقیب سهمیه دارش کردم دیدم نسبت به همه چیز این مملکت عوض شد. حرامشان باد. تقدیر از این افراد خوب است ولی نه به قیمت تضییع حق دیگران.
پاسخ + 0 0 --
نکته سنج 1398/01/11 - 21:24
نکته تخصصی:
بیش از دو دهۀ قبل ملاحظه کردند فردی از فرزندان شهداء در دانشگاه تهران قبول شده است، من چون کارنامه آن فرزند شهید را دیدم، دیدم آنقدر درسهای خود را بالا زده که بدون سهمیه هم در دانشگاه تهران قبول می‌شده است چون فرد بدون سهمیه‌ای با ضریب‌های پایینتر هم در دانشگاه تهران و همان رشته قبول شده بود و تند روی برای تمامی آنها جایز نیست؛ بعضی از این افراد تستها را خوب میزنند.
پاسخ + 0 0 --
داستان سرا 1398/01/11 - 23:42
داستان نکته سنج خیلی تکانم داد. بسیار بسیار تحت تاثیر قرار گرفتم!! اگر این داستان واقعی باشد و ساختگی نباشد همه جا را که پر می کردند از ...
من و تو در کلاس های دانشگاه با سهمیه ای ها همکلاس شده ایم و به هم در کلاس نشسته ایم. وضعیتشان را دیده ایم که چه فاصله ای با بدون سهمیه ها دارند. بیشترشان سعی می کنند سهمیه ای بودنشان را مخفی کنند اما وضعیت تحصیلیشان زود لوشان میده.
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1398/01/11 - 23:44
نکته سنج
حالا چرا اسم این داستان مستند را نکته تخصصی گذاشته ای؟ به نظر که خیلی عمومی میاد...
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1398/01/11 - 23:48
نکته تخصصی و بسیار مستند داستان نکته سنج:

زمان رخ دادن داستان: بیش از دو دهه قبل
شخصیت اصلی و قهرمان داستان: فردی از فرزندان شهیدان
مکان: نامعلوم
رشته: مشخص نیست
درصد: خیلی بالا

خیلی تخصصیه بابا
پاسخ + 0 0 --
فاطمیون 1398/01/11 - 23:55
این تندروی نیست برادر. از دیوار سفارت بالا رفتن نیست. اسیدپاشی نیست. شهیدسازی نیست. عین عدالت است. سهمیه دادن ناحق است. لوث کردن خون شهید است. متنفر ساختن مردم از جانباز است. چند دهه است جنگ تمام شده است؟ فرداست که به فاطمیون و زینبیون هم سهمیه دانشگاه و ... بدند.
پاسخ + 0 0 --
فاطمیون 1398/01/11 - 23:56
چهل سال است میگن در برهه حساس بسر می بریم. آیا برهه حساس تمام نشد؟
پاسخ + +10 -1 --
صدراعظم 1398/01/10 - 00:13
مظفر که یادتون میاد؟ همون که مدتی وزیر آموزش و پرورش بود. بعضی مواقع عکس برادر شهیدش را جلوش می گذاشت تو مصاحبه ها و ... استفاده ابزاری از شهید!
پاسخ + 0 0 --
مظلوم 1398/01/10 - 16:29
حاجی بابایی را دو روز پیش در تلویزیون مگه نشنیدی
پاسخ + 0 0 --
کجابابایی 1398/01/10 - 22:51
حاجی بابایی یکی از تکراری ترین بی تاثیرترین و کم سوادترین آدم های حکومت است. چرا دیگه خودشو بازنشسته نمی کنه. چرا همش فکر می کنه کارشناس بسیار برجسته ای و کار شاققی کرده است تو آموزش و پرورش است. اگر هزاران نفر مثل حاجی بابایی را از پیکره نظام حذف کنند نه تنها هیچ اتفاقی نمی افته بلکه سیستم بهتر و روان تر هم کار می کند. وقتی صحبت می کنه آدم بهتر متوجه میشه که چیزی تو اون جایی که بهش می گن مغز نداره ...
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1398/01/11 - 10:41
حاجی بابایی اگر یکبار کتاب نظام زن در حقوق اسلام را می خواند نه دختران شوهر نکرده فراوان در آپ داشتیم و نه خدشه را خطشه می نوشت.
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1398/01/11 - 13:24
حاج باباجی اگه بازنشین بشه پس سکه های طلایش را که از احمد نژاد گرفته به کی بفروشه
پاسخ + +3 0 --
98 1398/01/10 - 00:18
رییس جمهوری که رییس جمهور نباشد و از اختیارات کافی برخوردار نباشد منشور حقوق شهروندی اش تنها در حد شعار و حرف و کاغذ می ماند و حتی قادر نیست سندی مانند 2030 را مطرح کند
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1398/01/10 - 16:14
خود این رایس جمهور و ایل و تبارش هم با سهمیه اومدند و مدرک مفتی گرفتند پس زیاد ناراحت نباشید
پاسخ + 0 0 --
َAlireza TALEBZADEH 1398/01/10 - 00:26
... و یه اشتباه تایپی بسیار ریز تو اسم من!
(:
پاسخ + +3 -1 --
سلام بر صلح 1398/01/10 - 00:32
آیا نتیجه رانت خواری و دادن امیتازات ویژه توسط بشار اسد به گروهی خاص و اطرافیان سوریه را به این وضعیت نیانداخت؟ آیا از سوریه نباید درس بگیریم و ...
پاسخ + +5 0 --
سلام بر غم 1398/01/10 - 09:01
یک علت دیگر برای بقای سهمیه ها تا این زمان حمایت حکومت از سهمیه دارهاست. حکومت اینها را از خود می داند و شهروند درجه یک به حساب می آورد. استادان ارزشی که فرزندان مدیران نهادهای حکومتی و امنیتی و ... هستند و با بورسیه به خارج می فرستند هم در نظر داشته باشید.
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1398/01/10 - 13:27
باج دادن به بازماندگان کسانی که با نام شهید
می میرند در تمامی کشورهایی که بدان معتقدند
وجود دارد. خود آمریکا برای سربازانی که در راه
وطن می میرند امتیازاتی قایل می شود.
و گرنه کمتر کسی راضی به مرگ خود و یا فرزندانش می گردد.
در ضمن سهمیه قایل شدن برای امتیازات محدود
خود نشانه ی آشکاری از تبعیض و بی عدالتی است.
پاسخ + +8 0 --
ناشناس 1398/01/10 - 13:19
تعدادی از کامنت ها و واکنش ها مردم به مصاحبه نماینده گرگان و اق قلا عینا از وب سایت الف نقل می شود:

- باسلام فعلا کل کشور را زلزله ، سیل، رانش زمین ، وبلای دیگر گرفته است پس برای همه دانش آموزان کل کشور سهمیه گرفته شود؟؟؟؟؟

- بهشون ۱ سال معافیت از سربازی داده بشه تا بتوانند خود را برای کنکور سال لینده اماده کنند

- برادر عزیز، سهمیه کنکور نتیجه تلاش چهارساله یک دانش اموز است نه یک هفته، ده روز که سیل آمده، و حق الناس است ، حق دانش آموزان سایر مناطق کشور چه می شود؟؟؟ اقای رییس جمهور هر چه میخواهید کمک مالی کنید ولی سهمیه کنکور یعنی حق دانش اموزی مثل من که چهارسال است دارم شبانه روز درس میخوانم، حق الناس است و من فردای قیامت جلوی همه کسانی که حق من را بخشش کنند می گیرم

- همین سهمیه ای ها وضع مملکت را اینگونه کردند اولا باید طرف متعهد باشد تا متخصص و دلسوز مملکت دوما حالا دیگر سهمیه باید با یک باران سیل بیاید ده ها نفر کشته شوند
پاسخ + 0 0 --
جرم 40 سالگی 1398/01/10 - 16:34
معنی دیگر رضایت پوپولیستی یعنی:

جاء الآمار و زهق الحق و الباطل !!!
پاسخ + +3 0 --
کامنت 1398/01/10 - 13:20
بقیه کامنت های کردم به مصاحبه نبی:

- اختصاص سهمیه باعث پشت کنکور ماندن وخورده شدن حق بچه های دیگر نیست؟ چرا به جای سهمیه درخواست دایر شدن کلاسهای فوق برنامه برای بچه ها نمیکنید؟

- این چه نماینده ایه که نمیدانه سهمیه کنکور دست مجلسه نه دولت یعنی باید در مجلس تصویب شه بنظرم جو گیر شده خواسته یه چیز بگه

- این کار اشتباهه کنکور یک رقابته برای پذیرفته شدن افرادی که دانش و آمادگی بیشتر دارند این سهمیه ها پدر آموزش عالی ما را دراورده این سهمیه ها باعث شده افرادی که با سعی و تلاش بیشتر دانش بالاتری را کسب کرده اند در میدان رقابت به افرادی که دانش کمتری دارند ببازند آقا دست از سر کنکور بردارید و اجازه بدین هر کس واقعا دانش بالاتری داره وارد دانشگاه بشه روشهای بهتر برای حمایت از این افراد حتما هست
پاسخ + +4 -1 --
کامنت 1398/01/10 - 13:23
بقیه کامنت های کردم به مصاحبه نبی:

- یعنی عاشق این فرصت طلبی هستم حالا چرا سهمیه؟ مثلاطرف به اندازه ی بقیه درس نخونده اما به واسطه ی سهمیه سیل وارد دانشگاه میشه اگه معلم بشه چند نسل رو به فنا میده که الان داریم میبینیم اگه مهندس بشه که شهرها رو به فنا میده و ..... تو رو به خدا قبل از طرح خواسته ها کمی فکر کنید. بگذریم که احتمالا فرزند یا اطرافیان تنبل ایشان پشت کنکوری هستن و منتظر عنایت ایشان اما با کمک بلاعوض به حادثه دیدگان واقعی کاملا موافقم. علی برکت الله

- اینهمه سهمیه رنگارنگ بیخودی و باخودی اینم یکی دیگه روش /: آخه کسی مامان یا باباش استاد دانشگاه هست و هیئت علمی چرا میتونه تغییر رشته و تغییر محل تحصیل بده؟؟ یارو پرستاری ،دامپزشکی زابل قبول میشه میاد پزشکی شهید بهشتی !!!خدایا ازشون نگذر ،هم اونهایی که این سهمیه های من در آوردی را اختراع کردند، هم اونهایی که استفاده میکنن و حق بچه های مردم را ضایع میکنند
پاسخ + 0 0 --
لسان الغیب 1398/01/10 - 16:37
همون طور که وزارت خارجه و آپ و ... هم برای خودشون ناحق قائل میشن!
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1398/05/22 - 17:05
خدا ازشون نگذره دخترم ۵ ساله پشت کنکور مونده به خاطر سهمیه شهدا جای دیگه کمک شهدا کنید حق بچه هارو نخورید اون دینا باید جواب بدید خدا یا ازشون نگذره
پاسخ + +11 -1 --
سحر نزدیک است! 1398/01/10 - 13:29
سهمهیه ای ها همه سکوت مطلق کرده اند خودشون نیز بخوبی می دانند که به ناحق این امتیاز ویژه به آنها داده شده است. واقعا چه دلیل قانع کننده ای می توانند برای ادامه این سهمیه های کذایی ارائه کنند. انقلابات اجتماعی و سیاسی نتیجه تبعیض های این چنینی است باید ترسید از عقده ها و گره هایی که روی هم انباشته می شود و روزی باز می شود ......
از سوریه، تونس، لیبی، یمن و ... باید درس گرفت ...
پاسخ + +9 -1 --
DICTATOR 1398/01/10 - 14:52
حداقل یه نفر به دلیل بیاره که چرا باید سهمیه ها ادامه پیدا کنه؟ خوب قدرت و شوکت و پول دست سهمیه دارهاست. کاریش نمیش کرد. دانشگاه هم مال خودشون لطف بی دریغ در حق بی سهمیه ها می کنند که اجازه می دن اونا هم برن دانشگاه. ارث و میراث پدرانشان است که ...
پاسخ + +13 0 --
آنتی توهّم 1398/01/10 - 16:42
گیریم پدر تو بود فاضل -------- از فضل پدر تو را چه حاصل

چه هیئت علمی، چه شهید، چه کارمند و ...!!

ولی کشور دارای مشکلات و توهّماتی بزرگتر و ریشه‌ای تر و اساسی‌تر از مطالب فوق است.
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1398/01/10 - 18:46
اما بیشتر خانواده ها در ایران حداقل یک بار در عمر خود با این مساله برخورد دارند و جمعیت زیادی را در بر می گیره. مگه همه پیشرفت ها از دانشگاه م مدارس ناشی نمی شود. کوچکترین قدم مثبت در سیستم اموزشی خود را در پیشرفت و توسعه نشان می دهد.
پاسخ + 0 0 --
دانش 1398/01/10 - 18:50
در تصویب در سازمان ها و سیستم اعضای خودی فقط چشمشان به خودشون است. حقوق خود را بالا می برند و برای خود امتیازات خاص در نظر می گیرند. سهمیه فرزندان اساتید توسط چه کسی تصویب شده؟ فراموش نکنیم بیشتر نماینده ها هیئت علمی دانشگاهها هستند
پاسخ + 0 0 --
آنتی توهم 1398/01/12 - 07:46
در همین مکان نظری تعدیلی هم نوشتم ولی نیست !

یعنی نیامده؟ متاسفانه فرصت مجدد تایپ آن نیست
پاسخ + +7 -2 --
فتحی شقاقی 1398/01/10 - 18:34
همه کشورها می خواهند خاطرات جنگ را از ذهن مردم پاک کنند اون وقت ما با وضع سهمیه ها، اعزام راهیان نور، درج عکس شهیدان در نقطه نقطه شهرهای کشور و کتاب های درسی و راه انداختن تابوتهای خیابانی و تششیع جنازه های واهی مردم را همیشه غمگین و افسرده نگه دارند تا بهشان یاداوری کنند که اگر دست از پا خطا کنید دوباره جنگ راه می اندازیم.
جدیدا یه برنامه کذایی و خنده دار را در بعضی از شهرهای استان آذربایجان غربی اجرا کردند که واقعا به نفرت مردم منجر شد: اسامی بیشتر مدارس را حذف و به جایش اسم یک شهید را گذاشتند که مردم در عمرشان نشنیده اند. جالبه که خود بازماندگان دیگر نمی خواهند شهیدشان را به یاد بیاورند اما اینها را ول کن نیستند.
پاسخ + +6 -3 --
فتحی شقاقی 1398/01/10 - 18:36
چرا شهیدان را از چشم مردم می اندازند؟ شهید و تحریم برای کاسبی نیست. برای ورود به دانشگه نیست. برای گرفتن وام نیست. برای استخدام نیست....
پاسخ + +2 -2 --
عدالت آموزشی 1398/01/11 - 10:48
شاید بشه شکایت پیش دیوان عدالت اداری برد ....
پاسخ + +3 -9 --
مهدی 1398/01/11 - 13:14
حالا 4 تا سهمیه بدن مثلا چی میشه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
شما اگه جرات داری درباره سوریه و یمن نویس.
پاسخ + 0 0 --
باران 1398/01/11 - 17:52
همین ۴ تا ۴ تا سهمیه است که جمع شده و سوریه و یمن را به این روز انداخته است. مردم ایران سالها می توانند کرسنگی بکشند و تحریم ها را تحمل کنند اما وقتی پای تبعیض میاد وسط و یه سری امتیازات ویژه می گیرند آن وقت ...
پاسخ + 0 0 --
آب در خوابگه مورچگان 1398/01/11 - 18:10
داستان بر سر چهار تا سهمیه نیست. داستان سرنوشت میلیون ها خانواده است. داستان ظلمی است که بر ابوالبشر می رود. داستان همانطور که داود می گه داستان سیلی است بنیان کن. داستان رانت خواران علمی است. داستان ویژه خواران است. داستان نامدیران و مدیرنماهاست که ایران را به این حال و روز انداخته اند.
هر کس در حیطه تخصصی خودش ... نویسنده در این حیطه تخصص دارد.
پاسخ + 0 0 --
عدالت آموزشی 1398/01/11 - 18:16
بدن چی میشه؟ صداها را نمی شنوی؟ اگه ندن چه اتفاقی می افته. اگه همین امروز اعلام کنند که سهمیه را قطع می کنند فکر نمی کنی خانواده ها چقدر خوشحال می شوند شاید دانش آموزان بریزند خیابون و شادی خودشون را نشان دهند. اما بدا به حال معتادان به سهمیه ها در این روز خمار و دمغ خواهند شد.
پاسخ + 0 0 --
عدالت علی 1399/07/20 - 19:55
آره شما یه بار دکتر سهمیه ای بی سواد سر خودت یا عزیزت بیاد ، ببینم اونوقتم دفاع میکنی از این سهمیه ها یا نه!!
واقعا درسته کسی که از ظلم سود می‌بره ، نمیتونه از عدالت دفاع کنه !
پاسخ + +5 -2 --
داود 1398/01/11 - 15:55
ممنون از مقاله خوبتان که از سر درد ودلسوزی واحساس مسولیت نوشته بودید وحرف دل ما را زدید.بلاخره یک جایی این همه ظلم وتبعیض سیلی خواهد شد وهستی شان را به باد می دهد.
پاسخ + +2 0 --
Alireza TALEBZADEH 1398/01/12 - 13:05
با سپاس از همه همکاران گرامی که از این صفحه دیدن کردند و این مطلب را مطالعه فرمودند یا کامنت و نظرات ارزشنمد خود را پست کردند.
برای قدردانی مطلب کوتاه زیاد با عنوان «ما و آنها» به حضورتان تقدیم می گردد.

سیزده بدر خوبی داشته باشید!
پاسخ + +2 0 --
Alireza TALEBZADEH 1398/01/12 - 13:07
ما و آنها (1)

از اولش هم ما را بازی ندادند، با مربی همدست بودند، هوای همدیگر را داشتند، اصلا ما را تحویل نگرفتند، ما را غریبه به حساب آوردند. آن‌ها هیچ وفت به ما اعتماد نکردند و همیشه به ما مشکوک و بدبین بودند، گفتند شما خودی نیستید، نامحرم هستید، از جنس ما نیستید.
ما را به بازی راه ندادند، همه شیرینی‌ها و نوشابه‌ها را خودشان می‌خوردند و بین خودشان تقسیم می‌کردند. کسی ما را سر مزرعه بازی مملکت‌داری جدی نگرفت. در خوشبینانه‌ترین حالت ما را در نیمکت ذخیره‌ها نشاندند. ما همیشه در نیمکت ذخیره‌ها بودیم، نه اینکه بازی بلد نباشیم. ما سال‌ها تمرین کرده بودیم، تخصص داشتیم، قواعد بازی را حتی بهتر از آن‌ها بلد بودیم. اما سیاست بلد نبودیم. ما ریشه در خاک وطن داشتیم. مطمئن بودیم که می‌توانیم منشا خیر باشیم و موثر واقع شویم.
پاسخ + +3 0 --
Alireza TALEBZADEH 1398/01/12 - 13:08
ما و آنها (2)

ما سال‌ها منتظر ماندیم، اما کسی ما را دعوت نکرد و اصلا سراغی از ما نگرفت، ما را به حلقه خود راه ندادند. هر جا رفتیم به در بسته خوردیم. آن‌ها در هر پستی که می‌خواستند بازی می‌کردند. همزمان در چندین پست بازی می‌کردند. زمانی به لباس ما گیر دادند، زمانی به ریش و سبیل ما، زمانی به کت و شلوار ما و زمانی به قیافه و عقیده و اظهارنطر ما .. اما به تنها چیزی که گیر ندادند تحصص ما بود اصلا تخصص برایشان محلی از اعراب نداشت. اصلا از تخصص خوششان نمی‌آمد شاید به خاطر اینکه خود تخصصی نداشتند.
ما حب وطن داشتیم، درد وطن داشتیم، اما کاری از دستمان بر نمی‌آمد، می‌سوختیم و می‌ساختیم، آن‌ها همه راه‌ها را به روی ما بسته بودند. آن‌ها خیلی وقت بود که با بازی جوانمردانه (فر پلی) خداحافظی کرده بودند. آن‌ها این توهم را داشتند که بهترین هستند و تیم بدون آن‌ها هیچ است. آن‌ها خود را صاحب همه چیز می‌دانستند. آن‌ها خیال می‌کردند بازی را بلدند، اما داشتند پیر می‌شدند و مدام می‌باختند.
پاسخ + +2 0 --
Alireza TALEBZADEH 1398/01/12 - 13:09
ما و آنها (3)

برای ماندن چند صباحی بیشتر در بازی دروغ و تقلب و دست زدن به هر کاری را مجاز می‌دانستند. آن‌ها همه چیز را در اختیار خود گرفته بودند. همه چیز دست خودشان بود، خودشان می‌بریدند و خودشان می‌دوختند. ما خیلی منتظر شدیم، ما دهه‌ها منتظر شدیم تا آن‌ها پیر شوند و از بازی کنار بروند و ما خون تازه‌ای در رگ‌های تیم تزریق کنیم، اما نشد که نشد. ما خیلی منتظر شدیم ... آن‌ها باید از بازی کنار می‌رفتند.

ما اندکی امیدوار شدیم، آیا بالاخره نوبت ما فرا رسیده و اندک فضایی برای فعالیت ما ایجاد شده است؟ اما کور خونده بودیم. آن‌ها جای خود را به ما ندادند. ول کن معامله هم نبودند، آن‌ها معتاد بازی بودند و ملاحظه هیچ کس را نمی‌کردند. آن‌ها ورثه و فک و فامیل و اعوان و انصار خود را به بازی آوردند. مهم نبود که آن‌ها بازی را بلد هستند یا نه، مهم این بود که «آنها» در بازی باشند.
پاسخ + +2 0 --
Alireza TALEBZADEH 1398/01/12 - 13:11
ما و آنها (4)
ما خیلی چیز‌ها بلد بودیم، فوت وفن بازی را خیلی بهتر از آن‌ها بلد بودیم، اما با چاپلوسی بیگانه بودیم. ما نمی‌توانستیم گوسفند و بله قربان‌گو باشیم. ما بلد نبودیم دنبال این و آن راه بیافتیم و التماس کنیم ما را مدیر کنند. از ما بر نمی‌آمد دامن این و آن را بگیریم. ما بلد نبودیم ادای مدیران برتر و نخبه‌ها را دربیاوریم. ما کاربلد بودیم و تخصص داشتیم. آن‌ها باید به ما التماس می‌کردند و از ما دعوت می‌کردند. ما خیلی منتظر شدیم، اما طلسم نشکست که نشکست. ما می‌خواستیم برای وطن بخوانیم، برای وطن بسوزیم، برای وطن بسازیم، برای وطن ...، اما نشد که نشد. طلسم نشکست که نشکست.
پاسخ + +2 -1 --
Alireza TALEBZADEH 1398/01/12 - 13:12
ما و آنها (5)

آن‌ها پست‌های خود را ارثی کردند. آن‌ها پست‌ها را در حلقه خود به همدیگر پاس دادند. آن‌ها تنها یک فکر در سر داشتند: خودشان و تنها خودشان. ما تنها یک فکر در سرداشتیم: کشور به خدمات ما نیاز داشت ما خیلی اصرار کردیم، اما همه چیز دست آن‌ها بود آن‌ها ما را تهدید کردند. ما به فضا برای فعالیت و نشان دادن خود نیاز داشتیم، اما نشد که نشد. با زبان بی زبانی ما را بیرون کردند. ما گذاشتیم و رفتیم. سال‌ها دور از وطن ماندیم. آواره کوه و بیابان شدیم. اما باز هم دلمان با وطن بود.
ما برگشتیم، اما بازیکن‌ها خیلی خطرناک شده بودند. آن‌ها پیر و پیرتر و حریص‌تر شده بودند، اما سفت و سخت چسبیده بودند به پست‌هایشان و به آن چه بدست آورده بودند. برادر بزرگ تر‌ها سوپرمن شده بودند و به همه چیز گیر می‌دادند. پخمگان جای نخبگان را گرفته بودند. ما خیلی سعی کردیم به آن‌ها بفهمانیم که مملکت داری تخصص می‌خواهد، مدیریت سواد می‌خواهد و به این سادگی نیست، اما کسی قبول نکرد، عوضش سر ما را کوبیدند به سنگ.
پاسخ + +2 0 --
Alireza TALEBZADEH 1398/01/12 - 13:13
ما و آنها (6)

ما خیلی دویدیم، اما به مقصد نرسیدیم. بازار دغل کاری گرم بود. دور دور فرصت طلب‌ها بود، دور دور بی‌سواد‌ها و دانشمندنما‌ها و مدرک به دست‌ها و نخبه نما‌ها بود، دور دور اختلاسگران، جاعلان و دروغگویان بود.
پاسخ + +4 0 --
بنابی ها 1398/01/12 - 18:23
اگه امام جمعه و فرماندار بناب این مقاله را ببینند فکر نمی کنید فاتحه جناب سلیمان خوانده است؟؟؟
پاسخ + 0 0 --
فرات 1398/01/12 - 19:42
عقل نعمتی است که سن و سال ندارد

و اگر دارد قانون استخدامی کشور ویژه بی عقلان است
پاسخ + +6 0 --
ناشناس 1398/01/14 - 17:01
فکر کنم اگر از دکتر مجید حسینی استاد دانشگاه یادی نکنیم این مقاله کامل نمی شود!

این استاد دانشگاه به‌عنوان یک شاهد عینی از تبعیض آموزشی آن‌هم در مقطع دکتری، می‌گوید: «رفتم سر کلاس دکترای دانشگاه تهران، از ۹ نفر، ۷ نفر سهمیه داشتند، یکی مدیرکل فلان جاست، دیگری استاندار فلان جا و ...»
مجید حسینی تأکید می‌کند که «در آزمون‌های سراسری ۱۹ نوع سهمیه هست که در بعضی از حوزه‌های دانشگاهی ۵۰ درصدِ دانشجویان سهمیه‌ای‌اند.»
پاسخ + +1 0 --
ناشناس 1398/01/14 - 17:03
یک وب سایت خبری درباره این استاد دانشگاه می نویسد:

دکتر مجید حسینی به دنبال مبارزاتش علیه تبعیض آموزشی و احقاق عدالت آموزشی، می‌گوید: امكان برنده شدن را متمركز کرده‌ایم در تهران، دو مدرسه تهرانی می‌توانند تمام برندگان المپیاد ریاضی را از آن خود كنند درحالی‌که بچه‌های دشتیاری حتی امكانی برای دیده شدن ندارند؛ راهی نیست جز برداشتن همه تبعیضات؛ هیچ جنسی از تبعیض نباید پذیرفته شود، برای زیست بهتر آن‌ها كه دوستشان داریم.

ویدئو زیر این استاد دانشگاه به‌عنوان یک شاهد عینی از تبعیض آموزشی آن‌هم در مقطع دکتری، می‌گوید: «رفتم سر کلاس دکترای دانشگاه تهران، از ۹ نفر، ۷ نفر سهمیه داشتند، یکی مدیرکل فلان جاست، دیگری استاندار فلان جا و ...»
مجید حسینی تأکید می‌کند که «در آزمون‌های سراسری ۱۹ نوع سهمیه هست که در بعضی از حوزه‌های دانشگاهی ۵۰ درصدِ دانشجویان سهمیه‌ای‌اند.»
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1398/01/15 - 12:49
درود بر این استاد جسور!
پاسخ + +1 0 --
ناشناس 1398/01/14 - 17:04
و در ادامه می نویسد:

مجید حسینی در صفحه اینستاگرام خود در پستی دیگر می‌نویسد: جنبش نه به تبعیض آرام‌آرام پیش می‌رود، هر قانون، مصوبه، سیاست و تصمیم ناعادلانه که لغو می‌شود، یعنی یک گام به سمت لحظه بی تبعیض برداشته‌ایم؛ خوش‌بینی چیز مبتذلی است اما ما هم با هم امید می‌خواهیم؛ دیوان عدالت اداری کشور با لغو یک قانون تبعیض‌آمیز آموزشی، نشان داد که می‌شود از یک‌گوشه شروع کرد و امید داشت که این صدای آدم‌های مظلوم و بی پارتی و بی‌صدا را به همه‌جا رساند؛ هر جا تبعیضی هست، هر جا صدای مظلومی شنیده نشده، هر جا کسی حقوقش را قوی‌ترها خورده‌اند، نیاز به حمایت این نهضت دارد؛ بیایید صدای ضد تبعیض باشیم؛ هر جا که هستیم، صداهای ناشنیده را بلند کنیم؛ این است دمکراسی واقعی.
پاسخ + 0 0 --
Discrimination 1398/01/15 - 12:45
باور دارم هیچ چیز به اندازه تبعیض ایران را به خاک سیاه نخواهد نشاند. نه گرسنگی نه تشنگی نه سیل ...
پاسخ + 0 0 --
Discrimination 1398/01/15 - 12:47
منظورش از لغو یک قانون تبعیض آمیز آموزشی چیست؟ متوجه نمیشوم!
پاسخ + +1 0 --
ناشناس 1398/01/14 - 17:09
قابل توجه سهمیه ای ها

حوشبختانه فرمایشات و ویدیوی سخنان شجاعانه دکتر مجید حسینی در خصوص سهمیه های کذایی را در اینترنت می توان جستجو و مشاهده کرد. اما کو گوش شنوا ... اگر کسی خود را به نشنیدن یا خواب بزند ....
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1398/01/14 - 17:23
به استاد گرامی احمد حج فروش تحلیلگر بنام هم درود می فرستیم و ارج می نهیم نظرات ارزشمند و فعالیت های مستمرشان را در این حیطه.
پاسخ + +3 0 --
ناشناس 1398/01/14 - 23:04
مدارك سهميه اي ها (هيئت علمي و...) بزودي ابطال خواهد شد.
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1398/01/15 - 12:39
واقعا؟ خدا از ربانت بشنوه!‌ نکنه دروغ سیزده بدری باشه؟
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1398/01/15 - 12:43
سهمیه ای ها و مدرک بدست ها برای قرن ها بر مملکت سوار خواهند بود و این توهم را خواهند داشت که مملکت ارث پدران آنهاست. وقتی فرزند نوه یا نبیره یک آزاده بگوید جد ما اسیر دشمن شد شما چه دست گلی به سر مملکت زدید چه جوابی بدهیم. می گیم همه منابع، ذخایر نف، طلا الماس همه را به شما می بخشیم اما خواهشا خواهشان دور دانشگاه و علم را خط بکشید.
پاسخ + +3 0 --
آمریکا 1398/01/15 - 16:16
این روزها در بوستون مرکز ایالت ماساچوست امریکا دادگاهی برپاست. این دادگاه فدرال فلیسیتی هافمن، لوری لافلین و طراح مد معروف موسیمو جیونالی را متهم به دادن رشوه کرده است.
فلیسیتی هافمن و لوری لافلین و شوهرش موسیمو جیونالی با قرار وثیقه آزاد هستند.
این افراد و پنجاه نفر دیگر متهم به شرکت در توطئه ای هستند که در آن والدین به مربیان و برگزارکنندگان امتحانات رشوه داده اند تا در آزمون ها دستکاری کرده تا فرزندان این افراد به دانشگاه های برگزیده و خوب راه یابند.
این افراد در صورت اثبات جرم تا ۲۰ می توانند زندان بگیرند. البته برای کسانی که بار اولشان است که مرتکب جرم می شوند تخفیف در نظر گرفته می شود.
پاسخ + +5 0 --
ناقضان حقوق بشر 1398/01/15 - 16:22
حالا اگر در جامعه ای مانند ایران توانایی این را داشته باشیم که نگاهی به مدارک تحصیلی و نیز پایان نامه ها و مقالات مدیران نمایندگان و مسئولین و ... که مثلا چگونه یک نفر با سیکل در عرض ۵ یا ۶ سال دکترا گرفته ... همه باید اعدام شوند مخصوصا نمایندگان زحمت کش و وکلای ملت...
برقراری سهمیه هم خود جرم است و کسانی که این برنامه سهمیه بندی را چیده و یا ادامه می دهند ناقضان حقوق بشر هستند و اسمشان باید در کتاب "چهره جنایت" درج شود.
پاسخ + +5 0 --
ناشناس 1398/01/15 - 16:32
بدون حذف و برچیدن مدارس شاهد و سهمیه های رنگارنگ صحبت از عدالت آموزشی بیشتر به شوخی می ماند. اگر تنها تو این همه سخنرانی هایی توخالی که وزیر آموزش و پرورش ایراد می کنه تنها یک اشاره مختصر به برچیدن سهمیه ها می شد ....
پاسخ + +4 0 --
ناشناس 1398/01/15 - 16:35
به توجیهات خنده دار رییس سازمان سنجش در باره برقراری سهمیه ها هم نگاهی بیاندازید. البته حق داره اگه غیر از این باشه که به روز هم نمیتونه دوام بیاره. البته این نوع مدیران بعد از بازنشستگی حرف دلشان را می گویند.
پاسخ + +1 0 --
عاقلان 1398/01/15 - 16:37
خیلی افسوس می خورد که چرا یه ماه بیشتر جبهه نمونده تا فرزندش از سهمیه استفاده کنه... خیلی افسوس می خورد دلم به حالش سوخت ...
پاسخ + +5 0 --
سهمیه باران 1398/01/15 - 17:06
نسل های بعدی وقتی تاریخ معاصر ایران و تاریخ دانشگاه را می خوانند به ما لعنت خواهند فرستاد که چرا اعتراضی نکردیم تحصنی نکردیم
پاسخ + +4 0 --
سهمیه باران 1398/01/15 - 17:08
آیا زمان آن نرسیده معلمان تنها ۱ ساعت یا حتی نیم ساعت به صورت رسمی به صورت نمادین در اعتراض به این حق ناحق اعتصاب کنند؟ البته اگر صدا و سیما اینو منعکس کند.
پاسخ + +4 0 --
سهمیه باران 1398/01/15 - 17:10
وقتی کسی که نام استاد را یدک می کشد این توهم را ردارد که باید سهمیه انتقال فرزند خود از دانشگاه ناکجااباد را استارت بزند....
پاسخ + +6 0 --
عاقلان 1398/01/15 - 17:55
ادامه سهیمه ها و افت کیفیت دانشگاه ها و عدم شایسته سالاری این فاجعه را اورد که در شبکه های اجتماعی دست به دست می شود:

اشتباهات مترجم نشست خبری رؤسای‌جمهور افغانستان، جمهوری اسلامی و نخست‌وزیر هند و تذکرات «اشرف غنی» به مترجم برای ترجمه‌ی غلط سخنانش!

مملکتی که رئیس‌جمهورش با ادعای تحصیل در انگلستان، دکتر نامیده می‌شود اما توان تکلم به زبان انگلیسی را ندارد، انتظاری از کارمندان و مترجمان بی‌سواد و غیر متخصص در وزارت امور خارجه‌اش نیست.
پاسخ + +1 0 --
شاگرد تنبل کلاس 1398/01/16 - 09:18
وقتی اشرف غنی رییس جمهور افغانستان اشکالات مترجم را تذکر می دهد به چشم ها و قیافه روحانی دقت کنید عینا مانند یه شاگرد تنبل کلاس می مونه که وقتی یه شاگرد زرنگ به سوالات معلم جواب میده شاگرد تبل ها به خود می گیرند. دوباره ویدیو را نگاه کنید از این قیافه ها تو کلاس ها زیاد دیده ایم.
واقعا علم و سواد و تجربه با یه روز دو روز و مدت کوتاهی بدست نمیاد.
پاسخ + +1 -3 --
زهرا 1398/01/19 - 13:12
کنکور سهمیه های زیادی داره
کسایی که ایثار گرو جانباز بودن درصد کم تری از سهمیه ها رو دارن هر چند در کل با اهر نوع سهمیه بندی مخالفم (براشون امکانات خوب در نطر گرفته شه تا بالاخره دردی از درداشون جبران بشه بالاخره بدون پدر بودن ،سر و کله زدن با کسی که موجی شده و معلولیت و این موارد انصافا تحملش برای یک عمر سخته اما راهش سهمیه نیست)
فقط عجیبه سهیمه ای که اقازاده ها میگیرن از چشما همیشه دوره کسانی که فرزندانشون هییت علمی و ... .این بچه ها بابت اینکه شرایطشون بهتره دارن سهمیه میبرن ؟؟؟؟بابت اینکه درامدشون و سطح تحصیلات خانوادگی بالاتره شرایط رفاهیشون بیشتر ؟؟؟؟
به نظرم بدون سهمیه برای خانواده شهید و جانباز و ازاده سودی که داره فقط گم شدن سهمیه آقا زاده های رانت خواری هس که بتونن با گفتن سهمیه شهدا و ... سهمیه های خودشونو ماست مالی کنن .من خودم فرزند شهید و حانباز و آزاده نیستم.اما پررنگتر کنیو بحث سهیمه های بینام نشون رو
پاسخ + 0 -2 --
زهرا 1398/01/19 - 13:12
کنکور سهمیه های زیادی داره
کسایی که ایثار گرو جانباز بودن درصد کم تری از سهمیه ها رو دارن هر چند در کل با اهر نوع سهمیه بندی مخالفم (براشون امکانات خوب در نطر گرفته شه تا بالاخره دردی از درداشون جبران بشه بالاخره بدون پدر بودن ،سر و کله زدن با کسی که موجی شده و معلولیت و این موارد انصافا تحملش برای یک عمر سخته اما راهش سهمیه نیست)
فقط عجیبه سهیمه ای که اقازاده ها میگیرن از چشما همیشه دوره کسانی که فرزندانشون هییت علمی و ... .این بچه ها بابت اینکه شرایطشون بهتره دارن سهمیه میبرن ؟؟؟؟بابت اینکه درامدشون و سطح تحصیلات خانوادگی بالاتره شرایط رفاهیشون بیشتر ؟؟؟؟
به نظرم بدون سهمیه برای خانواده شهید و جانباز و ازاده سودی که داره فقط گم شدن سهمیه آقا زاده های رانت خواری هس که بتونن با گفتن سهمیه شهدا و ... سهمیه های خودشونو ماست مالی کنن .من خودم فرزند شهید و حانباز و آزاده نیستم.اما پررنگتر کنیو بحث سهیمه های بینام نشون رو
پاسخ + +6 0 --
ناشناس 1398/05/18 - 12:34
هر کی ،میتونه به هر شکلی خودش گول بزنه،ولی سهمیه حق النلسه،تمام.
پاسخ + +6 0 --
سعید 1398/05/24 - 21:09
چه بگم که درد دل تمام مردم ایران است ای کاش فقط قبولی کنکور بود من در شرکتی کارگر ساده هستم با مدرک فوق دیپلم فنی اما طرف با یه دیپلم چون بچه جانبازه پشت میز نشسته وتمام مشاعل کلیدی و راحت و مفت خوری در تمام ارگانها چه خصوصی چه دولتی در انحصار بچه جانبازهاست حتی نوه هاشون هم در مدارس شاهد درس میخونند و در اینده در کنکور سهمیه خواهند داشت حتی داماد ها و عروسهایشان هم در الویت استخدام قرار دارند و .... از سهمیه جاتبازی نداریم چون اونکه شهیده دستش از دنیا کوتاه است اما یه جانباز هست و با چشم خودش این حق خوری و بی عدالتی را میبیند و کاری نمیکند امیدوارم نسلشون منقرض بشه چون اونها هم برای ما ادمهای عادی همین ارزو را دارند و میخواهند ایران فقط برای اونا باشه و رعیت باشیم خدا لعنتشون کنه ....
پاسخ + +2 -4 --
حنانه 1398/06/06 - 15:07
ما ها با سهمیه های خانواده شهدا کاری نداریم ولی برا سهمیه های منطقه دو که همون شهرستان ها میشه واقعا دیگه قابل تحمل نیس درستع ما خودمون تو شهر ای بزرگ زندگی میکنیم ولی الان وضع اقتصادی جوریه که ماهم نمیتونیم از امکانات فراوانی داشته باشیم پ با شهرستانی ها هیچ تفاوتی نداریم من خودم چندین نفر و دیدم که تو اهر درس میخونن ولی امکاناتشون از من بهتره .. یکم درست تصمیم بگیرین .شاید برا منطقه روستایی و دور افتاده درست باشه ولی برا شهرستانی ها کاملا اشتباهه
پاسخ + +5 -1 --
ناشناس 1398/07/02 - 10:22
لطفا بر روی تابلوی مطب ها همه مجبور به نوشتن نوع سهمیه قبولی شوند. ان موقع مشخصه چه خبر است
پاسخ + +4 0 --
طاها 1398/07/05 - 21:42
به نظرم این مشکل تنها به دست خود خانواده های این عزیزان حل شدنی است
مثلا رتبه یک انسانی فاطمه ملکی بدون سهمیه یک شدند
باید همین ها یک کمپین تشکیل بدهند بخاطر این اشکال و تصمیم غلط
پاسخ + 0 0 --
News 1399/04/08 - 15:19
مگه از جانشان سیر شده اند با ریزترین اعتراض تو ایکی ثانیه از دانشگاه شوتشان می کنند بیرون. اینحا کشور ایران است و با سوربه هم هم مرز نیست.
پاسخ + +8 0 --
حقگو 1398/07/20 - 13:10
همه سهمیه ها باید حذف شود در یک مسابقه و کنکور سهمیه بی معنی هست مگر کودکانی که بد سرپرست هستند از کودکان ابثارگر کمتر لطمه دیده اند؟
پاسخ + +2 -8 --
اکبر 1398/10/04 - 21:25
خیلی ملت بی انصافی داریم.روزی که کمتر از یک میلیون نفر بسیجی از این آب و خاک دفاع کردند، خیلی احساس مسئولیت نکردند اما حالا آرزوی می کنند کاش رفته بودند تا بچه هایشان از سهمیه ایثارگران بهره ببرند.چند نکته قابل تأمل!!
1. قانون ایثارگری برای جمهوری اسلامی نیست و همه کشورهایی که درگیر جنگ بودند از آن استفاده می کنند و ایران از آن کپی کرده است.
2. سهمیه ایثارگران سهمیه ای مازاد بر ظرفیت کنکور است که توسط بنیاد شهید پرداخته شده و ربطی به دیگر سهمیه ها ندارد.
3. آقایانی که دغدغه سهمیه برای فرزندشان بودند اگر ا زجنگ تحمیلی عقب افتادند و ترسیدند جنگ با داعش بود پس چرا نرفتند تا بچه ها بهره مند شوند!!
4. هر کسی وارد دانشگاه می شود باید درس بخواند و گرنه مشروط شده و اخراج می شود حال هر سهمیه ای داشته باشد.
5. برخی پولشان را به رخ ایثارگران می کشند و خود را ارباب و دیگران را گدا تصور می کنند.شما همان پول را خرج بچه های خودتان بکنید تا به دانشگاه بروند و عقده ای نشوند.
یک معلم ایثارگر
پاسخ + 0 0 --
News 1399/04/08 - 15:18
همکار ارجمند
همه تست ها را اشتباه زدی!
کجای جهان از دانشگاه برای شرکت کنندگان در جنگ هزینه می کنند یه مثال بیاور.
فرمودین سهمیه ایثار گران مازاد بر ظرفیت کنکور است. دوباره بخوان این جمله ات را. وقتی ظرفیت فیکسی برای هر دانشگاه داری مازاد را کجای دلمان بزاریم؟ از آن گذشته مگه سهمیه ای ها تو کلاس جداگانه ای تو دانشگاه می نشینند
شماره ۳؟؟
شماره ۴ ات دیگه محصل دبستانی را هم قانع نمی کنه
استدلال های آبکی
کاش این استدلا ها را ببری کلاست و برای دانش آموزانت بخونی
پاسخ + 0 0 --
مینا 1399/06/16 - 17:32
همکار محترم اولا دانشجوی سهمیه شهدا و ایثارگران اخراج نمیشود.
ثانیا خدا در قران نوشته در دین هیچ اجباری نیست و جهاد بخشی از دین هست پس مردم یک کشور مختارند که با داعشی بحنگند یا خیر. ولی در عدالت در استخدام و استفاده از امکانات کشور و شغل و مابقی چیزها عدالت اجباری است و خود خوب میدانید که در قران بارها به عدالت اجتماعی تاکید شده است. کلام اخر اگر دین ندارید لااقل آزاده باشید.
پاسخ + +4 0 --
ناشناس 1398/10/04 - 23:48
همین سهمیه هاست که مملکت رو افلیج کرده هر روز بدتر از در روز شده. فقط خدا به دادمون برسه بااین اوضاع
پاسخ + +5 -1 --
مریم کرم زاده 1399/02/18 - 15:58
داغ دلمونو تازه کردین .بنده ۴ساله استخدامی شرکت می کنم شب و روزمو میزارم واسه قبول شدن ،همیشه درصدای خوب و بالایی هم می زنم .اما نتیجه ای که تو این چند سال دیدم فقط این بوده که دوستا و آشناها و اقوامی که میشناسم و سهمیه ایثار گری دارن بدون هیچ تلاش و زحمت و همتی خیلی راحت با درصدایی که حتیا یک دهم درصدای منم نمیشه تو استخدامی قبول شدن و رفتن سر کار .من موندم و یه دنیا غم و غصه که چطور وجدانی اجازه داده که اینطور حقی ناحق بشه .به خدا که به اندازه دانه ی ارزنی نمی بخشم کسانی رو که این سهمیه ها رو ایجاد کردن و کسانی که از این سهمیه ها استفادن می کنن.
پاسخ + +5 -1 --
لبیک یا خامنه ای 1399/03/23 - 18:02
تو رو خدا سهمیه ها رو حذف کنید حداقل داخل کنکور.میریم استخدامی سن ما یه روز اضافه بشه نمیذارنمون ولی اوناییکه سهمیه دارن بهشون میگن شما رو هم معدل کمتون و هم سن بالاتون رو زیاد گیر نمیدن(معدل تا ۱۰ رو هم میپذیرن سن رو هم تا ۴۰)،کنکور میخایم بدیم یکی مثله من شب و روز میخونم بعد یعده البته از سهمیه دارها درحال تفریح و مهمانی اون میشه رتبه ی خوب و شهر خوب من میشم رتبه ی افتضاح و یه روستا قبول میشم و بخاطر ارشد همون رشته هم باز باید بین تمام این سهمیه ها تلاشمون رو ۱۰۰ برابر کنیم که یجایی بیاریم
پاسخ + +4 -1 --
ناشناس 1399/04/08 - 10:56
جمهوری اسلامی با آوردن این سهمیه ها، البته منظورم سهمیه فرزندان شهدا و جانبازان بالاي 70 درصده، فقط می خواست دهن این آدما رو ببنده. چون می تونستن اعتراض کنن به شرایط و اینکه آسیب دیدن. اما با آوردن سهمیه، باعث شد حمایت مردمی رو از دست بدن. چون به محض اینکه می گفتن آسیب دیدیم مردم عليهشون بودن و می گفتن شماها که بهتون حقوق می دن، شماها سهمیه دارید و... این باعث شد هیچ کس نفهمه یک فرزند شهید یا جانباز 70 درصد داره با چه مشکلاتی دست و پنجه نرم می کنه و حتی نمی تونه دم بزنه. من مخالف سهمیه ها هستم. همشون. حتی سهمیه ناطق الان جوری شده که یک نفر که تو منطقه یک هست بچه اش رو مدرسه منطقه سه ثبت نام می کنه و به صورت غیر حضوری درس ها رو پاس می کنه. اینجا حق اون بچه منطقه محروم ضایع شده. سهمیه های جدید که دیگه فاجعه ان. جانباز زیر 25 درصد هیچ مشکلی نداره و بالای سر بچه اشه. دلیل آوردن این سهمیه اینه که اونايي که تصویبش کردن خودشون جانباز زیر 25 درصد بودن، خواستن برای خودشون خوب بشه و امتیاز بگیرن. برداشته باشن.
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1399/05/04 - 23:28
منم به اندازه دانه ارزنی هم این نمک زدن روی زخم خانواده های
ایثارگر و شهدا رو نمی بخشم
من یه کنکوری هستم که باوجود سهمیه ای که دارم از سال دهم دارم به کوب میخونم و جز رتبه های برتر مدرسم بودم به طوری که معلمام بهم میگن توحتما قبول میشی بااینکه از سهمییم بی خبرند
و با وجود سهمیه های ایثارگران هر ساله به طور کامل سهمیه آن ها پر نمیشه مثلا ۵ تا صندلی دانشگاه که بنیاد سهم بچه های جانباز و شهید میدونه فقط ۲ تا شو از این بچه ها پر میکنند و ما باقی از بچه های مناطق پر میشه و به نظرم دیگران دارن حق بچه های شهید و جانباز رو ضایع میکنند
و در آخر شما ها که مخالفید با این قضیه آیا حاضرید پدرتون مثل پدر من در اثر جنگ دستش قطع بشه و پاش ترکش بخوره و همچنین جانباز شیمیایی بشن که خیلی دردناکه و تنها۳۰ درصد جانبازی دارن و از امکانات آن چنان هم داده نشده که آنقدر غوغا کرده و قطعا مطمئنم از این بدتر هم هست که شما حتی نمی تونید فکرش رو هم بکنید پس لطفا نمک بر زخممون نزنید
پاسخ + +4 -11 --
ناشناس 1399/04/08 - 10:56
به هرحال من فکر می کنم آسیبی که فرزندان شهدا و جانبازان بالای 70 درصد دیدن قابل قیاس با بقیه سهمیه ها نیست. من بارها پای درد و دل هاشون نشستم و از وضع خانواده هاشون خبر دارم. در یک کلام بگم وصعيتشون فاجعه است. اینکه می گيد خب بهشون امکانات بدن یادمه من وقتی بچه بودم و یه بچه شهید همسایه مون بود هرکی می رسید می گفت چرا به اینا حقوق می دن? ما هم وضع مالی خوبی نداریم. ما متأسفانه جامعه منصفي نیستیم. هیچ جا نبودیم.
پاسخ + +4 0 --
مینا 1399/06/16 - 17:00
همه از سهمیه ها و بی عدالتی به صدا درآمدن. خدایا چرا هبچ کس حرف ما رو نمیشنوه. به خدا اگه عدالت آموزشی باشه و هر جایی ردی از بنیاد شهید نبود و شایسته سالاری بر مصلحت اندیشی مقدم بود، از این همه استعداد که به کشورهای مختلف فرار کرده اند، استفاده میشد و درنتیجه کشوری پیشرفته داشتیم و قطعا همین عزت و سربلندی ایران خواست واقعی شهدا بوده و هست.
پاسخ + +6 -1 --
علی بابا 1399/07/05 - 10:43
جالبه بدونید این سهمیه های ناعادلانه علاوه بر کنکور سراسری در امتحان رزیدنتی، دکترا، کارشناسی و حتی تیزهوشان!!!! هم تاثیر بسزایی دارد. افزون بر این ها کسی که سهمیه های بخصوصی داشته باشد راحت تر میتواند استخدام شود. به امید روزی که در ایران کلمه ی منطقه محروم از بین برود، هیچ فرزند، برادر و خواهر شهید و جانباز و ایثارگری احساس کمبود نکند هیچ هیأت علمی از مقامش سو استفاده نکند و تمامی سهمیه ها حذف شود.
پاسخ + +6 0 --
پشت کنکوری 1399/07/09 - 22:44
سهمیه جانبازی تبعیض آشکار که روی شاهان ستمگر را هم سفید کرد
پاسخ + +6 0 --
سمیه 1399/07/13 - 15:21
من یک‌ معلم بدون سهمیه هستم. بدون سهمیه نفر ۸ کنکور ارشد شدم. بدون سهمیه و به هزااااااااار بدبختی و در عین ناباوری در آزمون استخدامی آموزش و پرورش قبول شدم. البته در شهری که در بدترین شرایط آب و هوایی و فرهنگی است. همکاران سهمیه‌دار انتقالی گرفتند (آن هم برون استانی) و من علیرغم بیماری قلبی شدید همچنان اندر خم این کوچه‌ام. اگر حق‌الناس نیست پس چیست؟ همیشه اولویت با خانواده ایثارگران است. این بلیط سوختنی هم نیست. شهروند درجه یک هستند. پس ما چی؟ گناه کرده‌ایم؟!
پاسخ + +5 0 --
مهدی 1399/08/27 - 09:56
بنظرم اگه ادم حقی را چه در تحصیل وچه در استخدام از کسی ضایع کنه اون حقوقی که میگیره حلال نیست. حالا بعضیا 40 ساله که به اینجور نون خوردن عادت کردن. پس دیگه نمیشه انتظار انجام کار درست ازشون داشت باید همینجوری روز به روز انحطاط اخلاقی بیشتری را شاهد باشیم و ......
پاسخ + +6 0 --
علی 1399/09/26 - 20:46
من هم می خواهم با دلی پرخون این بی عدالتی و تبعیض را فریاد بزنم نه فقط بخاطر مظلومیت خود و فرزندم بلکه به خاطر آینده ایرانم فریاد می زنم دیگر سهمیه بازی بس است و ......
پاسخ + +1 0 --
ناشناس 1400/04/28 - 16:40
دقیقا خواست شهدا و جانبازان هم سربلندی ایران بوده ن که برای اینکه از سهمیه هاشون استفاده بشه برای تضییع حق دیگران
پاسخ + +2 0 --
ناشناس 1400/05/04 - 15:57
من هم جانباز روحی هستم که مسیولین جامعه علت جانباز شدن من هستند .
پاسخ + +1 0 --
وجدان 1400/10/11 - 14:14
تف سربالا انداختن فقط مختص ایرانیهاست این جماعت که به خانواده شهدا هر جسارت و توهینی رو روا میدارن جلادان روح خانواده شهدا هستند مملکت را پدران و مادرنشان میخورند ....
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1402/05/08 - 05:34
یکی 18 سال پیش اونقدر رفت تهران تا جانبازیش درست کرد بخاطر نقص مادرزادی و نه مجروحیت ناشی از جنگ . بعدش همه پسرانش سر از رشته پزشکی و دندانپزشکی درآوردند و عروس هاش هم همه پزشک و دندان . جمع رانت و ثروت و قدرت. خدا ازشون نگذره. حق بچه های دهه شصتی و هفتادی ضایع شد. ولی بچه ای که قبل از جانبازیش کنکور داده بود رشته خوبی قبول نشد. علی برکت الله. این سهمیه ها همش حرامه

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

میزان استفاده معلمان از تکنولوژی آموزشی مانند ویدئو پروژکتور ؛ تخته هوشمند و .... در مدرسه شما چقدر است ؟

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور