صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

سعید شهسوار زاده / عضو شورای نویسندگان صدای معلم

نقدي بر : چشم انداز روشني در بودجه آموزش و پرورش وجود ندارد ؛ حداقل بايد حقوق معلمان 30% افزايش يابد !

چندی پیش یاداشتی در روزنامه ها و رسانه ها با موضوع فوق منتشر شد .

نگارنده این یادداشت مدعی شده بود که حقوق معلمان باید حداقل 30 درصد افزایش یاید .

« سعید شهسوارزاده » از اعضای شورای نویسندگان صدای معلم این ادعا را مورد نقد و کارشناسی قرار داده است .

نگاهی رویاپردازانه نسبت به افزایش 30 درصدی حقوق معلمان از طرف رضا نهضت

جهت نقد اين مطلب خبر نگار فرضي با شهسوارزاده مصاحبه فرضي ذيل را انجام مي دهد .


مقدمه :

لايحه بودجه 1395 در 27 دي ماه 1394 از سوي رئيس جمهور تقديم مجلس شوراي اسلامي شد. برش لايحه بودجه آموزش و پرورش به شرح ذيل است .
بودجه وزارت آموزش و پرورش در سال 95، 28 هزار و 540 میلیارد تومان برآورد شده است و این در حالی است که بودجه مصوب سال 1394 به رقم 23 هزار و 584 میلیارد تومان بود .لايحه بودجه 95 نسبت به قانون بودجه مصوب 1394 ( بدون درنظر گرفتن بودجه تملک دارايي هاي سرمايه اي ) رشدي برابر بيست ويک درصد داشته است .
ريزبرخي از اقلام لايحه بودجه 95 و قانون مصوب بودجه 1394 در جدول ذيل آمده است . ( 1 ) و ( 2) و( 3)


جدول مقايسه برخي از رديف هاي بودجه آموزش و پرورش

نگاهی رویاپردازانه نسبت به افزایش 30 درصدی حقوق معلمان از طرف رضا نهضت

 نمودار مقايسه درصد رشد برخي از رديف هاي بودجه آموزش و پرورش

نگاهی رویاپردازانه نسبت به افزایش 30 درصدی حقوق معلمان از طرف رضا نهضت
 
نمودار درصد رشد برخي از رديف هاي بودجه آموزش و پرورش در لايحه بودجه 95 نسبت به بودجه مصوب 94


خبرنگار فرضي :
1.نگراني معلمان آن است که آيا وقتي کل بودجه حدود 21 درصد افزايش داشته است آيا امکان پرداخت رتبه بندي در اين بودجه امکان پذير است ؟
پاسخ :
بله ، در شش ماهه دوم سال 1394 مبلغ 1300 ميليارد تومان براي رتبه بندي معلمان اختصاص داده شده است . اين مبلغ در سال 95 بايد اولأ دو برابر شود ( براي 12 ماه ) و به دليل 12% افزايش حقوق در سال 95 بايد 12% به آن اضافه شود که در نهايت اندکي کمتر از 3000 ميليارد تومان نياز دارد . ( 2)


خبرنگار فرضي :

2. آيا اعتبار 3000 ميليارد توماني تحق يافتني است ؟

پاسخ : 

بله ، وقتي اعتباري در بودجه سال 1394 در رديف حقوق و مزايا پيش بيني مي شود .اين اعتبار به صورت عرف در حقوق و مزاياي سال 1395 هم منظور مي گردد.
در ضمن قابل ذکر است که :
با در نظر گرفتن بودجه تملک‌ دارایی‌های سرمایه‌ای، بودجه آموزش و پرورش به 28 هزار و 690 میلیارد تومان در سال 95 رسیده است.( 1) کمي بيش از 5000 ميليارد تومان از ناحيه تملک‌ دارایی‌های سرمایه‌ای به لايحه بودجه 95 اضافه مي شود . پس جاي نگراني در رابطه با پرداخت رتبه بندي نيست .


خبرنگار فرضي :

3. در بالاترين رديف جدول فوق آمده  است :
حقوق و مزاياي مستمر از 21 هزار ميليارد تومان سال 94 به 27 هزار ميليارد در سال 95 ( حدود 28% ) افزايش داشته است .
آيا اين مطلب صحت دارد ؟

پاسخ :
بله اين ميزان افزايش در لايحه بودجه 95 از طرف دولتمردان ، پيش بيني شده است . حتي در  بررسي لايحه بودجه سال 95 که از طرف معاونت پژوهشي هاي اجتماعي – فرهنگي مرکز پژوهش هاي مجلس شوراي اسلامي در بهمن 1394 منتشر شده است در اعتراض به دولتمردان در افزايش 28% به حقوق و مزاياي مستمر معلمان آمده است :
هرچند افزایش27.89 درصدي حقوق مستمر معلمان در لايحه بودجه 1395 به عنوان نکته مثبت اين لايحه تا حدودي ، احتمال دغدغه هاي مربوط به حقوق و دستمزد اين قشر زحمتکش و فداکار را کاهش مي دهد ولي کاهش 31.25 درصدي بخش ساير از هزينه ها عمومي در اين سال ، انجام بسياري از فعاليت هاي کيفي و اداري آموزش و پرورش را با مانع جدي مواجه خواهد کرد. بايد در نظر داشت 93.06 درصد هزينه هاي عمومي اين وزارت مربوط به حقوق و مزاياي مستمر و 89.52 درصد کل بودجه آموزش و پرورش هم مربوط به حقوق و مزاياست .(3)


خبرنگار فرضي :
4. يعني شما به عنوان معلم مخالف حدود 28% افزايش حقوق و مزاياي معلمان در لايحه بودجه هستيد ؟

پاسخ :
بحث بنده نيست . مطالب فوق نظر مرکز پژوهش هاي مجلس است .
بنده اميدوارم در سايه همدلي و همزباني دولتمردان و نمايندگان محترم مجلس شوراي اسلامي ، لايحه بودجه 95 به فانون بودجه تبديل شود . ( مجلس به دولت اجازه افزايش حدود  28% به حقوق و مزاياي معلمان را بدهد )


خبرنگار فرضي :

5. کمک مجلس چه مي تواند باشد ؟

پاسخ :
نمايندگان محترم مجلس لايحه بودجه را به قانون بودجه تبديل مي کنند ؛ به عبارت ديگر اگر نمايندگان اين بودجه را تصويب نکنند دولت حق افزايش 28% به حقوق و مزاياي را ندارد.


خبرنگار فرضي :

6. آيا لايحه بودجه 1394 متوازن است ؟

پاسخ :
اين بحث تخصصي مي باشد و بايد کارشناسان مسلط به بودجه و برنامه ريزي نظر بدهند .
نگاه ساده به جدول برخي از رديف هاي بودجه و نمودار ستوني درصد رشد برخي از رديف هاي بودجه آموزش و پرورش در لايحه بودجه 95 نسبت به بودجه مصوب 94 نشان مي دهد که دولتمردان به افزايش حقوق و مزاياي معلمان ، نگاه ويژه داشته اند.


خبرنگار فرضي :
7. رديف هاي سازمان نوسازی،توسعه و تجهیزمدارس حدود 19.77% رشد داشته ، کمک به تأمین سرانه دانش‌آموزی ( براي اولين بار )،فعالیت‌های تربیت‌بدنی وارتقای سلامت دانش‌آموزان ( براي اولين بار )،توسعه کمی وکیفی آموزش پیش ازدبستان ( براي اولين بار ) هرکدام رشد 100% داشته اند ولي باز شما مي گويد که عمده نگاه دولت به افزايش حقوق و مزايا معلمان بوده است  !

پاسخ :
درصد افزايش يک بحث جداگانه است .
 شما درست مي فرماييد، وقتي رديف بودجه اي  جديد به وجود مي آيد ، رشد 100% دارد ولي نمي توان گفت که عمده نگاه دولتمردان به اين رديف هاي بودجه اي بوده است !
فقط مي توان گفت که دولتمردان به اين رديف ها توجه کرده اند ولي  نگاه ويژه نداشته اند .


خبرنگار فرضي : 

8. مي توانيد بيشتر توضيح دهيد .چرا رديف بودجه اي که رشد 100%  داشته نگاه ويژه نيست ولي رديف بودجه اي که رشد 28% داشته نگاه ويژه مي باشد .

پاسخ :
درصد ˏرشد يک رديف بودجه ، يک فاکتور است و وزن آن رديف بودجه ، فاکتور با اهميت تر است .


خبرنگار فرضي : 

9. تفاوت درصد رشد رديف بودجه با  وزن رديف بودجه چيست ؟

پاسخ :
درصد رشد همان نمودار ستوني بالا مي باشد . ولي وزن به حجم مبلغ رديف بودجه بستگي پيدا مي کند . مثلأ رديف بودجه ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها دربودجه مصوب  سال 94 برابر 22.830 ميليارد تومان بوده ولي درصورتي که رديف بودجه دبیرخانه شورای عالی آموزش و پرورش در همان مصوب بودجه 94 برابر 3.6 ميليارد تومان بوده است .

با نگاه به نمودار دايره اي زير ، پارامتر ˏوزن ˏرديف بودجه مشخص مي شود .

نگاهی رویاپردازانه نسبت به افزایش 30 درصدی حقوق معلمان از طرف رضا نهضت

نمودار دايره اي نمايش وزني برخي  رديف هاي بودجه مصوب سال94 در مقايسه با حقوق و مزاياي مستمر همان سال
همان طور که ملاحظه مي فرماييد سهم کيک مربوط به حقوق و مزايا مستمر آن قدر بزرگ است که در واقع به 9 رديف ديگر مثل  دبیرخانه شورای عالی آموزش و پرورش ، کیفیت‌بخشی به فعالیت‌های آموزشی و پرورشی و توسعه عدالت آموزشی،سازمان نوسازی،توسعه و تجهیزمدارس و ...چيزي نمي رسد .


خبرنگار فرضي :
10. آيا اگر در لايحه بودجه 95 اين سه رديف کمک به تأمین سرانه دانش‌آموزی (براي اولين بار )،فعالیت‌های تربیت‌بدنی و ارتقای سلامت دانش‌آموزان( براي اولين بار )،توسعه کمی و کیفی آموزش پیش از دبستان ( براي اولين بار )اضافه نمي شد يا به ديگر رديف ها مانند دبیرخانه شورای عالی آموزش و پرورش ، کیفیت‌بخشی به فعالیت‌های آموزشی و پرورشی و توسعه عدالت آموزشی،سازمان نوسازی،توسعه و تجهیزمدارس و ...افزايشي تعلق نمي گرفت ؟ دولت مي توانست بجاي 28% حداقل 30% به حقوق و مزاياي معلمان اضافه مي کرد.

پاسخ :
خير! خير! خير !


خبرنگار فرضي :

11.آيا نمي توان از رديف بودجه  رفاهي مانند غذا و سرويس و ... کم کرد و به رديف حقوق و مزاياي مستمر اضافه کرد تا به حداقل 30 % افزايش در رديف حقوق و مزايا دست يابيم ؟


پاسخ :
خير! خير! خير !


خبرنگار فرضي :
    
12. چرا بااين همه تأکيد مي گويد خير ، حتمأ براي آنکه فلسفه آموزش و پرورش برپايه خدمت به دانش آموز پي ريزي شده است  و فرآيند آموزشي نياز به ساير رديف ها هم  دارد .

پاسخ :
البته اين موضوع که شما مي فرماييد از نظر اجرايي مي باشد که بنده با شما کاملأ موافق هستم ولي توضيح  بنده مبني بر  آنست که  از نظر رياضي افزايش حداقل 30% امکان پذير نيست !


خبرنگار فرضي :

13. از نظر اجرايي حق با شماست ولي از نظر رياضي چرا اين افزايش دو درصدي امکان پذير نيست ؟

پاسخ :
اجازه مي دهيد  مطلب را با بزرگ نمايي کمي بيشتر را توضيح دهم ؟


خبرنگار فرضي :

14. مگر کمک به درک موضوع مي شود ؟

پاسخ :
بله .


خبرنگار فرضي : 

15. پس شما با کمي بزرگ نمايي علت غير کارشناسي بودن  درخواست " حداقل بايد حقوق معلمان 30% افزايش يابد ." را توضيح دهيد .

پاسخ :
براي آنکه معلمان بيشتر از من راضي باشند و براي  من دست و هوراي فراوان بزنند ، به من اجازه دهيد که % 5.8پنج و هشت دهم درصد هم من به اين حداقل 30% شما اضافه کنم که مي شود% 35.8 ( سي و پنج و هشت دهم درصد) !
 بد که نيست!

 
خبرنگار فرضي :

16. نه تنها ، بد نيست بلکه بسيار خوب هم هست . فقط بفرماييد چرا شش درصد اضافه نمي کنيد و 5.8 % ( پنج و هشت دهم درصد ) اضافه مي کنيد ؟

پاسخ :
زيرا 21130 ميليارد تومان آنقدر عدد بزرگي است که در فرض هم انسان نمي تواند بي حساب و  کتاب  درصد اضافه کند .

 

خبرنگار فرضي :

17.پس با همان 35.8 % ( سي . پنج و هشت دهم درصد ) فرضي کار را دنبال مي کنيم تا خوانندگان محترم نيز با حساسيت بازي با اعداد بزرگ مثل 21130 ميليارد تومان  آشنا شوند .

پاسخ :
پس لطفأ به عدد رديف حقوق و مزاياي مستمر بودجه مصوب سال 94که حدود 21130 ميليارد تومان است ،  همان 35.8% ( سي و پنج و هشت دهم درصد ) فرضي را اضافه کنيد و عدد را اعلام کنيد.


خبرنگار فرضي به شوخي  مي گويد : 

18. ماشين حساب من ممکن است اشتباه کند ! خود شما بگوييد جواب چند مي شود؟

پاسخ :
بهتر است ، خود معلمان اين محاسبه ساده را انجام دهند.


خبرنگار فرضي :

19. شما براي نتيجه گيري بحث محاسبه را انجام دهيد .


پاسخ :
چشم ،  ابتداء 35.8% ( فرضي )  افزايش حقوق و مزاياي مستمرمصوب سال 94 که برابر 21130 ميليارد تومان است  را به دست مي آوريم که تقريبأ 7.564 ميليارد تومان مي شود .
سپس اين مقدار افزايش فرضي را با عدد حقوق و مزاياي بودجه مصوب سال 94 که برابر 21130 ميليارد تومان است ، جمع مي کنيم تا عدد حقوق و مزاياي مستمر سال 95 که  ( به فرض ) 28694 ميليارد تومان مي شود به دست مي آيد .

خبرنگار فرضي :

20.  شما که گفتيد از نظر رياضي نمي شود ! ولي ديدي که محاسبه انجام شد و ماشين حساب شما هم نسوخت !


پاسخ :
بله محاسبه انجام شد و ماشين حساب هم نسوخت ولي شما بگوييد کل بودجه آموزش و پرورش در لايحه بودجه 95 چقدر است ؟


خبرنگار فرضي :

20 . من حضور ذهن ندارم !


پاسخ :
نيازي به حضور ذهن ندارد لطفأ به جدول فوق الذکر (جدول مقايسه برخي از رديف هاي بودجه آموزش و پرورش ) و پاسخ سئوال شماره دو  مراجعه کنيد .


خبرنگار فرضي :

21. شما خودتان اعلام کنيد .

پاسخ :
همان طور که در جدول مقايسه برخي از رديف هاي بودجه آموزش و پرورش آمده است ؛ رقم کل لايحه بودجه  95 برابر 28540 ميليارد تومان است .
همان طور که ملاحظه مي فرماييد عدد حقوق و مزاياي فرضي به ميزان 154 ميليارد تومان از عدد کل بودجه بيشتر مي شود!
 اگر حقوق متوسط معلمان را يک ميليون و پانصد و چهل هزار تومان فرض کنيم اين عدد اضافه ( 154 ميليارد تومان ) معادل حقوق بيش از 833 سال مي شود .


خبرنگار فرضي :
22.  اگر بخواهيم همين مقايسه ميانگين حقوق معلم يک ميليون و پانصد و چهل هزار تومان با در نظر گرفتن بودجه تملک‌ دارایی‌های سرمایه‌ای، بودجه آموزش و پرورش به 28 هزار و 690 میلیارد تومان در سال 95 در نظر بگيريم محاسبات چگونه مي شود ؟

پاسخ :
در اين صورت :
همان طور که ملاحظه مي فرماييد عدد حقوق و مزاياي فرضي به ميزان 4 ميليارد تومان از عدد کل بودجه بيشتر مي شود!
 اگر حقوق متوسط معلمان را يک ميليون و پانصد و چهل هزار تومان فرض کنيم اين عدد اضافه (4 ميليارد تومان ) معادل حقوق بيش از 216 سال مي شود .

خبرنگار فرضي :

22. پس به همين دليل شما مي گفتيد :
از نظر منطقي و عقلي و هم از نظر رياضي ، درخواست " حداقل بايد حقوق معلمان 30% افزايش يابد ." اشتباه است .

پاسخ :
زيرا طبق نمودار دايره اي (  نمودار نمايش وزني برخي  رديف هاي بودجه مصوب سال94 در مقايسه با حقوق و مزاياي مستمر همان سال ) چون سهم کيک حقوق مزاياي مستمر معلمان  ، آن قدر بزرگ است که افزايش بيش از 28 درصد آن  ، به معني فلج شدن سيستم آموزش و پرورش است .
به عبارت ساده تر اين سهم حقوق و مزاياي مستمر معلمان  آن قدر بزرگ است که دو  درصد افزايش آن معادل 4226 ميليارد تومان مي شود در صورتي که جهت پرداخت رتبه بندي در سال 95 با احتساب 12 % افزايش نسبت به سال 94 ، اندکي کمتر از 3000 ميليارد تومان نياز مي باشد  .


منابع:
( 1 ) سايت صداي معلم يک شنبه 27 دی 1394
( 2 ) روزنامه شرق سه شنبه 27 بهمن 1394شماره 2522
(3) مرکز پژوهش هاي مجلس ، معاونت پژوهش هاي اجتماعي – فرهنگي  بهمن 94

دوشنبه, 13 ارديبهشت 1395 20:17 خوانده شده: 4326 دفعه چاپ

نظرات بینندگان  

پاسخ + +16 0 --
فریبرز 1395/02/13 - 21:17
با مطالعه این نقد یاد شیرفرهاد در شب های برره افتادم که از دشمن فرضی شکست خورده بود :-)
جناب شهسوارزاده یک.پاراگراف توضیح را انقدر پیچانده اید که خواندنش سرگیجه می آورد
پاسخ + 0 0 --
محمد 1395/02/13 - 21:56
بدبختی در همینه که کسانی که مدام در راهروهای وزارتی رفت و آمد میکنند به اسم تشکل و صنف و کانون و ... به جای اینکه در مرتبه اول معلم باشند و دغدغه کاری داشته باشند نگرانی حزب و دسته و تشکلات هستند وگرنه اصلا چنین حرف هایی قابل دفاع نیست .. حقوق بقیه کارکنان دولت 50 % افزایش پیدا کرده و به مرز 4 میلیون رسیده ولی فانی در صداوسیما میگه میانگین از 1.5 تا 2.700 حقوق داریم !!!
پاسخ + 0 0 --
شهسوارزاده 1395/02/14 - 05:48
به نام دوست
استاد گرانقدر فريبرز عزيز و گرامي
اين مطلب فقط براي نقد يک جمله کوتاه زير است .

حداقل بايد حقوق معلمان 30% افزايش يابد !

نه حتي يک پاراگراف


ولي بحٍث در اين است که مبناي کار شناسي 2% ( بله 2% ) اضافه شده به 28% چيست ؟


اگر شما اطلاع داريد لطفأ براي خوانندگان محترم بيان کنيد .
از معلمان و قلم بدستان فرهيخته انتظار مي رود که کارشناسانه سخن بگويند !


با تقديم شايسته ترين احترامات ، ارادتمند شما شهسوارزاده
پاسخ + 0 0 --
فریبرز 1395/02/14 - 10:02
جناب شهسوارزاده عزیز
با سلام و عرض ادب
به نظر می رسد شما مطلب بنده را به دقت مطالعه نفرموده اید
عرض بنده این نبود که شما نقد را بر یک پاراگراف یا یک جمله نوشته اید
عرض بنده این است که شما این همه سوال و جواب و گفتگو را میتوانستید در یک پاراگراف جمع و جور و خلاصه کنید. من مطلب شما را درباره آن دو درصد دقیق خواندم و قبول دارم.
انتظار میرود همان طور که ما مطالب شما را با دقت مطالعه می کنیم شما هم نظرات ما را با دقت بیشتری بخوانید و دیگران را به ارائه نظرات غیرکارشناسی متهم ننمایید
با تقدیم احترام.
پاسخ + +14 0 --
ناشناس 1395/02/13 - 21:33
تما م صحبت های شما را درست فرض می کنیم ..اما نکته اینجاست که چرا دولت بودجه 37 هزار میلیاردی پیشنهادی وزیر را به کمتر از 30 هزار میلیار تعیین و به مجلس ارایه داد ؟ اگر بودجه در ست و کافی بسته می شد این 30 یا 35 درصد افزایش که برای سایر نهاد های دولتی براحتی اب خوردن انجام شد قابل وصول بود ..شما صورت مسئله را پاک کردید ..اصل کار مشکل دارد بستن بودجه نا کافی برای سال 95 توسط دولت و مجلس
پاسخ + 0 0 --
شهسوارزاده 1395/02/14 - 05:57
به نام دوست
استاد گرانقدر ناشناس عزيز و گرامي
گلايه شما از آموزش و پرورش نيست ! گلايه شما از دولت يازدهم است که مي فرماييد .
" دولت بودجه 37 هزار میلیاردی پیشنهادی وزیر را به کمتر از 30 هزار میلیار تعیین و به مجلس ارایه دا د . "
شما و خوانندگان فرهيخته اطلاع دارند که بالاترين رقم در لايحه بودجه 95 متعلق به وزارت آموزش و پرورش است .
ولي براي ورود به بحث ارزشمند شما فرصت ديگري لازم است . و مطلب ديگري است !
اين مطلب فقط براي نقد يک جمله کوتاه زير است .

حداقل بايد حقوق معلمان 30% افزايش يابد !



ولي بحٍث در اين است که مبناي کار شناسي 2% ( بله 2% ) اضافه شده به 28% چيست ؟


اگر شما اطلاع داريد لطفأ براي خوانندگان محترم بيان کنيد .
از معلمان و قلم بدستان فرهيخته انتظار مي رود که کارشناسانه سخن بگويند !


با تقديم شايسته ترين احترامات ، ارادتمند شما شهسوارزاده
پاسخ + +15 0 --
ناشناس 1395/02/13 - 21:38
استاد عزیز خدا قوت و ممنون از این گزارش بسیار مفید فقط یک سوال را اگر امکان دارد پاسخ دهید دولت به جز معلمان چند هزار کارمند دیگر دارد؟ وچگونه توانسته حقوق انها را در این چند سال متناسب با تورم واقعی افزایش دهد. اگر خواستید بنده از مشاغلی مانند پرستاری-کارمند تامین اجتماعی-کارمند گاز-برق-مخابرات (البته کارمند رسمی) و غیره.......برای مقایسه با معلم فیش ارائه می دهم.
پاسخ + 0 0 --
مهدی 1395/02/13 - 21:58
8 میلیون کارمند مستقیم و غیرمستقیم ( شرکتی و شبه دولتی و ... ) بنابر آمار حقوق دریافت میکنند . معلم یک هشتم کل هم نیستند .
پاسخ + 0 0 --
ابوالفضل 1395/02/13 - 22:53
به هدف زدی جان برادر
پاسخ + 0 0 --
شهسوارزاده 1395/02/14 - 06:11
به نام دوست
استاد گرانقدر ناشناس عزيز و گرامي
بحث که حضرتعالي مطرح نموده ايد . دغدغده من ، شما و شايد همه ملت آگاه ايران است !
شکاف و فاصله حقوق بين معلمان وديگر حقوق بگيران جامعه از پالش هاي مهم جامعه ايران است .که متأسفانه قبل از انقلاب و طي 38 سال عمر جمهوري اسلامي وجود داشته است .
در برخي از دورها اين شکاف کمتر ولي در برخي دوره ها اين شکاف بيشتر شده است .
راهکار اصلي برطرف کردن اين چالش اساسي ايجاد عزم ملي در جامعه است که بحث مهمي است که نياز به ارائه مطالب ديگري است که بنده هم در حد بضاعت اندک در اين زمينه نگاشته ام .و ان شاء الله عمري و توفيقي باشد . به چشم .


پاسخ ادامه دارد.
پاسخ + 0 0 --
شهسوارزاده 1395/02/14 - 06:12
ادامه پاسخ :



اين مطلب فقط براي نقد يک جمله کوتاه زير است .

حداقل بايد حقوق معلمان 30% افزايش يابد !



ولي بحٍث در اين است که مبناي کار شناسي 2% ( بله 2% ) اضافه شده به 28% چيست ؟


اگر شما اطلاع داريد لطفأ براي خوانندگان محترم بيان کنيد .
از معلمان و قلم بدستان فرهيخته انتظار مي رود که کارشناسانه سخن بگويند !


با تقديم شايسته ترين احترامات ، ارادتمند شما شهسوارزاده
پاسخ + +14 0 --
معلم 1395/02/13 - 22:15
این همه صغری و کبری چیدن جناب نویسنده مقاله برای چی بود؟!!
مشکل آموزش و پرورش فقر مادی معلمانش هست و بس.
و در این کشور گوش شنوایی برای شنیدن و عمل نیست.
همه و همه از مجلسش بگیر تا دولتش.از صدر تا ذیل همه دست به دست هم دادن تا پیامبری معلمان کم نشود.!! آنهم با فقیر نگه داشتنشان.
افتاد؟
پاسخ + 0 0 --
شهسوارزاده 1395/02/14 - 07:06
به نام دوست
استاد گرانقدر معلم عزيز و گرامي
بحث که حضرتعالي مطرح نموده ايد . دغدغده من ، شما و شايد همه ملت آگاه ايران است !
شکاف و فاصله حقوق بين معلمان وديگر حقوق بگيران جامعه از چالش هاي مهم جامعه ايران است .که متأسفانه قبل از انقلاب و طي 38 سال عمر جمهوري اسلامي وجود داشته است .
که در پاسخ استاد گرامي ناشناس روز 13 ارديبهشت ساعت 22و 38 دقيقه اشاره شد.
ولي در رابطه با فرموده شما :

" در این کشور گوش شنوایی برای شنیدن و عمل نیست.
همه و همه از مجلسش بگیر تا دولتش.از صدر تا ذیل همه دست به دست هم دادن تا ... "



پاسخ ادامه دارد.
پاسخ + 0 0 --
شهسوارزاده 1395/02/14 - 07:07
ادامه پاسخ :


بايد عرض کنم در لايحه بودجه 1395 بيشترين رقم بودجه متعلق به آموزش و پرورش است . و 28% به حقوق و مزاياي مستمر معلمان اضافه شده است ! که اين 28% تقريبأ دوبرابر درصد افزايش ديگر حقوق بگيران است . اين اقدام مثبتي براي پر کردن شکاف عميق است . که قابل تقدير مي باشد.
اشتباه نکنيد آنقدر فاصله و شکاف زياد است که اين دو برابر شدن قسمتي از شکاف را برطرف مي کند. ولي انکار آن هم منصفانه ، عاقلانه و کارشناسانه نيست .
اين مطلب فقط براي نقد يک جمله کوتاه زير است .

حداقل بايد حقوق معلمان 30% افزايش يابد !



ولي بحٍث در اين است که مبناي کار شناسي 2% ( بله 2% ) اضافه شده به 28% چيست ؟


اگر شما اطلاع داريد لطفأ براي خوانندگان محترم بيان کنيد .
از معلمان و قلم بدستان فرهيخته انتظار مي رود که کارشناسانه سخن بگويند !


با تقديم شايسته ترين احترامات ، ارادتمند شما شهسوارزاده
پاسخ + +5 0 --
ناشناس 1395/02/13 - 22:29
تعداد تقریبی حقوق بگیران دولت سه میلیون ونهصد هزار نفر است که از این سه میلیون ونهصد هشتصد وهفتاد هزار نفر معلم هستند
پاسخ + 0 0 --
شهسوارزاده 1395/02/14 - 07:19
به نام دوست
استاد گرانقدر ناشناس عزيز و گرامي
طبق اعلام مرکز پژوهش هاي مجلس در رابطه با بررسي لايحه بودجه 1395 در بخش آموزش و پرورش آمده است :

تعداد کارکنان 978.287 نفر ( شامل 955.397 نفر کارمند رسمي و پيماني ، 22.890 نفر قراردادي ، حق التدريس و وظيفه ) که مسئوليت تربيت تعداد 12.953.872 دانش آموز ( در سن تحصيل و بزرگسال ) را در 112.405 مدرسه داراي کد شناسايي و 579.960 کلاس درس داير بر عهده دارد . از تعداد کل دانش آموزان هم بدون بزرگسالان، 89.55 درصد مدارس دولتي و 10.45 درصد مدارس غير دولتي مشغول به تحصيل هستند .
بحث که حضرتعالي به مزاح مطرح نموده ايد . موضوع قابل بررسي است ! ولي


پاسخ ادامه دارد .
پاسخ + 0 0 --
شهسوارزاده 1395/02/14 - 07:20
ادامه پاسخ :


اين مطلب فقط براي نقد يک جمله کوتاه زير است .

حداقل بايد حقوق معلمان 30% افزايش يابد !



ولي بحٍث در اين است که مبناي کار شناسي 2% ( بله 2% ) اضافه شده به 28% چيست ؟


اگر شما اطلاع داريد لطفأ براي خوانندگان محترم بيان کنيد .
از معلمان و قلم بدستان فرهيخته انتظار مي رود که کارشناسانه سخن بگويند !


با تقديم شايسته ترين احترامات ، ارادتمند شما شهسوارزاده
پاسخ + +15 0 --
علوی کیا 1395/02/13 - 22:30
وزارتخانه با همه خساستش اگه ببخشه ، شهسوار نمیبخشه ... ....
پاسخ + 0 0 --
شهسوارزاده 1395/02/14 - 07:24
به نام دوست
استاد گرانقدر جناب آقاي علوي نيا عزيز و گرامي
لطفأ يکبار ديگر عنوان ياداشت را يکبار ديگر با دقت بيشتر ملطالعه فرماييد .
اين مطلب فقط براي نقد يک جمله کوتاه زير است .

حداقل بايد حقوق معلمان 30% افزايش يابد !



ولي بحٍث در اين است که مبناي کار شناسي 2% ( بله 2% ) اضافه شده به 28% چيست ؟


اگر شما اطلاع داريد لطفأ براي خوانندگان محترم بيان کنيد .
از معلمان و قلم بدستان فرهيخته انتظار مي رود که کارشناسانه سخن بگويند !


با تقديم شايسته ترين احترامات ، ارادتمند شما شهسوارزاده
پاسخ + 0 0 --
شهسوارزاده 1395/02/14 - 07:29
استاد گرانقدر جناب آقاي علوي کيا عزيز و گرامي

پوزش فراوان بنده را بابت
خطاي بنده در بيان نام خانوادگي شما پذيرا باشيد .
با تقديم احترامات شايسته ارادتمند و شرمنده شما شهسوارزاده
پاسخ + +16 0 --
دزفول 1395/02/14 - 00:01
همکارا باور کنید این آقا مشکل داره چی داره میگه بدبختی ما اینه که خودشو نماینده معلما معرفی میکنه اقای محترم ما میگیم باید رفع تبعیض بشه حالا هر مقدار درصد میخاد باشه حتی اگه صد درصد هم باش شما هم لطفا خودتو از این منفورتر نزد معلما نکن
پاسخ + 0 0 --
شهسوارزاده 1395/02/14 - 23:33
به نام دوست
همکار محترم جناب آقاي دزفول
اولأ بنده خودم را نماينده معلمان معرفي نکرده ام . همواره گفته و مي گويم که هريک از تشکل هاي مدني ، نمايندگي بخشي از معلمان را عهدار هستند . افراد از جمله حقير که جاي خود را دارند!
ثانيأ بنده هم با رفع تبعيض موافق هستم . شما بفرماييد از کجاي مطلب فوق دريافتيد که بنده موافق تبعيض هستم .
ثالثأ اگر براساس راه حل شما ، تبعيض با 100% بودجه حل مي شود . پس بخش هاي ديگر آموزش و پرورش چه مي شود .
رابعأ بنده اعتقاد دارم که عوام فريبان فرصت طلب براي رد گم کردن و نشان ندان موفقيت لايحه بودجه 1395 سعي مي کنند با انواع لطايف الحيل ، افزايش 28 درصد حقوق و دستمزد را کم رنگ جلوه دهند .
خامسأ بنده هيچگاه نظر ندارم با رسم نقش مار مورد تشويق مردم قرار بگيرم !
با تقديم شايسته ترين احترامات ارادتمند شما شهسوارزاده
پاسخ + +10 0 --
علی 1395/02/14 - 11:02
همکاران محترم لطفا تحقیق کنند و ببینند آقای شهسوار زاده و عبد اللهی وجود خارجی دارند یا نه. واقعا برایم عجیب است که این دو نفر عزیزدر مقابل حرفهای 1000000 معلم ایستاده اند!
پاسخ + 0 0 --
شهسوارزاده 1395/02/14 - 23:39
به نام دوست
همکار محترم جناب آقاي علي استاد بزرگوار
با سر به زير برف کردن واقعيت محو نمي شود ! شما فرض کنيد استاد شيرزاد عبدالهي و بنده وجود خارجي نداريم ! ولي منطق گفته هاي ايشان را چطور مي خواهيد ناديده بگيريد ؟
شما به خوانندگان عزيز بفرماييد نظر کارشناسي براي بيان اين جمله چيست؟
حداقل بايد حقوق معلمان 30% افزايش يابد !

با تقديم شايسته ترين احترامات ارادتمند شما شهسوارزاده
پاسخ + +13 0 --
فریبرز 1395/02/14 - 11:13
جالب است که جناب شهسوارزاده همه نظرات خونندگان را غیر کارشناسانه می دانند. فکر میکنم ایشان دومین کارشناس بزرگ حوزه آموزش و پروش(یعنی بعد از جناب دکتر فانی) هستند.
پاسخ + 0 0 --
معلم 1395/02/14 - 13:36
لایک
پاسخ + 0 0 --
شهسوارزاده 1395/02/14 - 23:53
به نام دوست
همکار محترم جناب آقاي فريبرز استاد بزرگوار
حقير عرض مي کنم شما استاد بزرگوار و ديگر معترضان و منقدان محترم ، نظر کارشناسي خود را براي اين جمله اعلام فرماييد .
حداقل بايد حقوق معلمان 30% افزايش يابد !

بنده فقط نگاه با عدد و رقم نشان دادم که
حداقل بايد حقوق معلمان 30% افزايش يابد !

امکان پذير نيست ! و از شما بزرگوان تقاضاي عاجزانه دارم که نظر کارشناسي بدهيد !


پاسخ ادامه دارد .
پاسخ + 0 0 --
شهسوارزاده 1395/02/14 - 23:54
ادامه پاسخ :



بنده عرض کرده ام :
خبرنگار فرضي :
6. آيا لايحه بودجه 1394 متوازن است ؟
پاسخ :
اين بحث تخصصي مي باشد و بايد کارشناسان مسلط به بودجه و برنامه ريزي نظر بدهند .
نگاه ساده به جدول برخي از رديف هاي بودجه و نمودار ستوني درصد رشد برخي از رديف هاي بودجه آموزش و پرورش در لايحه بودجه 95 نسبت به بودجه مصوب 94 نشان مي دهد که دولتمردان به افزايش حقوق و مزاياي معلمان ، نگاه ويژه داشته اند.
بازهم اعلام مي کنم بنده با عدد و رقم با شما سخن گفته ام و از شما کارشناسان نقاد و محترم تقاضا داشته و دارم که نظر کارشناسي خود را در رابطه با رد اعداد و ارقام اعلام نماييد و حقير را از گمراهي برهانيد !
با تقديم شايسته ترين احترامات ارادتمند شما شهسوارزاده
پاسخ + +1 0 --
ناشناس 1395/02/14 - 15:26
این دونفر ... ببینند وزیرشون هر هفته برای پرداخت پاداش بازنشستگان 93 چطور دروغ ردیف میکنه راست راست جلوی همه مردم مبگه تا پایان سال پرداخت خاهد شد پریشب باز زبانشو چرخوند گفت منتظر بمونند تا 6ماه دیگه باز نتظار فانی انشا...همه معاونین وکارشنا سانت انشا ..فانی بشند تا معلمین راحت بشند
پاسخ + +5 0 --
رضا 1395/02/14 - 15:56
سعید شهسوارزاده خودش را پشت الفاظ و به اسم کارشناسی حرف زدن قایم کرده و با پاک کردن صورت مسأله ندای این منم و این منم، این عضلات گردنم.... را سر داده! مرد حسابی اینهمه آسمان و ریسمان بافتن برای چبست و چرا حرف بیخود میزنی؟ چرا پرت و پلا لمیگویی؟ خوش خدمتی هم حدی دارد! بحث ما آموزش و پرورش نیست که نو میگویی باید از دولت توقع داشت! هرکه بودجه تعیین میکند ۳۰ درصد رت هم میتواند مانند نهادهای دیگر افزایش دهد! مگر کشف الکل کرده ای که اینقدر خوشحالی؟ از آن طرف با سربلندی دم از بودجه زیاد آموزش پرورش میزند تا بقیه منکوب شوند!!
خود گویی و خود خندی....
پاسخ + 0 0 --
شهسوارزاده 1395/02/15 - 00:03
به نام دوست
همکار محترم جناب آقاي رضا استاد بزرگوار
حقير عرض مي کنم شما استاد بزرگوار و ديگر معترضان و منقدان محترم نظر کارشناسي خود را براي اين جمله اعلام فرماييد .
حداقل بايد حقوق معلمان 30% افزايش يابد !

تا مشخص شود که سعيد شهسوارزاده کاشف الکل ، پرت و پلا مي گويد !
فعلأ با توجه به مطالب بالا ظاهرأ مشخص شده است که
حداقل بايد حقوق معلمان 30% افزايش يابد !
پايه و ريشه کارشناسي نداشته است .

با تقديم شايسته ترين احترامات ارادتمند شما شهسوارزاده
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1395/02/15 - 10:26
سلام
ببخشید یعنی حقوق معلمان در سال 95 28% درصد افزایش پیدا می کند ؟
ممنون می شم اگه جواب بدید
با تشکر
پاسخ + 0 0 --
شهسوارزاده 1395/02/15 - 20:41
به نام دوست
استاد گرانقدر جناب آقاي ناشناس
طبق جدول رديف هاي حقوقي در لايحه بودجه 1395 حدود 28% فقط به رديف حقوق و مزايا ي مستمر اضافه مي شود .
به گفته مسئولين برخي کمي کمتر و برخي کمي بيشتر ولي متوسط افزايش حقوق و مزاياي مستمر حدود 28% افزايش مي يابد .
با تقديم شايسته ترين احترامات، ارادتمند شما شهسوارزاده
پاسخ + +4 0 --
رضا 1395/02/15 - 17:32
اقای شهسوارزاده. شما میگویی حرف من این است که ممکن نیست ما هم میگوییم شما بیخود میگویی که افزایش ۳۰ درصدی ممکن نیست و حنجره خودرا جر میدهی. ای کاشف بزرگ!
اینکه ممکن نیست کودک ۵ ساله هم میداند که با این بودجه ممکن نیست دیگر این همه پرت و پلا گفتن و اشفته نوشتن و یقه دراندن ندارد که؟ خودرا کارشناس دیدن و دیگران را عامی دیدن ندارد که!!!
بحث معلمین این است که چه شده که برای دیگران ممکن است و برای ما ممکن نیست، شما فریاد اورکا اورکا سر میدهی که یافتم!!! ای معلمین بیسواد عامی سی درصد با این بودجه ممکن نیست!!!!
پاسخ + 0 0 --
شهسوارزاده 1395/02/16 - 00:01
به نام دوست
سلام و دود بر استاد بزرگوار جناب آقاي رضا ،
همکار و برادر گرامي اميدوارم حال شما خوب باشد و عيد مبعث را به شما بزرگوار و ديگر همکاران گرامي تبريک عرض مي کنم .
يکم ) خوشبختانه سوء تفاهم برطرف شد . اکنون مي دانم که شما با بنده ، هم عقيده هستيد که در چارچوب اين بودجه امکان افزايش 30% حقوق امکان پذير نيست ! خدا را شاکرم که سوء تفاهم برطرف شد.
دوم ) بنده نه حنجره خود را ... داده ام نه خود را کاشف مي پندارم !
فقط عرض بنده در متن مطلب و در پاسخ به خوانندگان عزيز و گرامي آن بوده است که در چارچوب اين لايحه افزايش 30% حقوق و مزايا امکان پذير نيست ! به همين دليل بودجه درخواستي وزارت آموزش و پرورش بيش از اين بوده است ولي در لايحه بودجه اين مقدار آمده است .
حقير تلاش مي کنم که جريان پوپوليسم (با بيان مطالبي که در ظاهر خوشايند مردم ولي در نهايت به ضرر مردم مي باشد.) در آموزش و پرورش کم رمق شود !



پاسخ ادامه دارد.
پاسخ + 0 0 --
شهسوارزاده 1395/02/16 - 00:02
ادامه پاسخ :


بنده هيچگاه کارشناس ، کاشف الکل ، کاشف بزرگ ، ارشميدس ، دکتر و... نبوده و نيستم ! بنده معلمي بازنشسته ام که به تجربه آموخته ام :
عوام فريبان فرصت طلب (کساني که از مسند قدرت خلع شده اند ) تلاش مي کنند تا با بهره گيري از توانايي و مهارت وصف ناپذير خود در گمراه کردن مردم بهره برده موج سواري کنند .
افشا گري پوپوليسم ، توهين به معلمان شريف و فرهنگيان فرهيخته نمي باشد بلکه نشانه احترام بنده به صداقت ، درستکاري و فهم بالاي معلمان و همکاران عزيز است .
سوم )قبلأ گفته ام ، بازهم اعلام مي کنم که حقير ممکن الخطا مي باشم .
اولأ از شما استاد بزرگوار و همه همکاران فرهيخته مي خواهم در کمال آرامش و با حفظ احترام متقابل با ارائه استدلال بنده را از گمراهي و جهالت نجات دهيد !
ثانيأ قرار نيست که اگر قلم بدستي يک موضوع را درست يا غلط ، نقد کرد با القاب کاشف الکل ، کاشف بزرگ ، ارشميدس و... او را راهنمايي کنيم .



پاسخ ادامه دارد.
پاسخ + 0 0 --
شهسوارزاده 1395/02/16 - 00:04
ادامه پاسخ :


ثالثأ اگر گلادياتور ها براي بقا ، مجبور بودند موجبات عيش و لذت بزرگان را فراهم آورند ! دليلي ندارد که بنده براي اثبات مدعاي خودم ، به همکار عزيز و دوست داشتني ام توهين کنم و موجبات دلشادي ومسرت عوام فريبان فرصت طلب را فراهم آورم .
بنده مي توانم و حق دارم با حفظ احترام طرف مقابل و حفظ ارزش هاي وجودي خودم ، طرز تفکر غلط ( تاکيد مي کنم به نظر خودم غلط يا شايد ناشي از سوء تفاهم ) را نقد کنم .
مناسب آن است که بجاي ... پاسخ مستدل دريافت کنم .تا از گمراهي و تباهي نجات يابم يا سوء تفاهمات بر طرف شود .

رابعأ اگر قلم حقير، عمدأ يا سهوأ احدي را آزرده خاطر کرده است بجزء کساني که از مسند قدرت خلق شده اند (عوام فريبان فرصت طلب ) بدينوسيله از همه خوانندگان ، قلم بدستان ، انديشمندان و... پوزش مي طلبم .
بيايم دست در دست هم براي ارتقاي آموزش و پرورش کشور عزيزمان ايران، عوام فريبان فرصت طلب را افشا کنيم .
با تقديم شايسته ترين احترامات ارادتمند شما شهسوارزاده ممکن الخطا
پاسخ + +6 0 --
خسته 1395/02/15 - 20:13
ا پ نمیتونه حقوق ذو افزایش بپه ولی شما صله خوبی بابت خوش خدمتی دربافت میکنید
پاسخ + 0 -1 --
شهسوارزاده 1395/02/16 - 00:21
به نام دوست
استاد بزرگوار جناب خسته

آموزش و پرورش توانسته است حدود دو برابر افزايش حقوق ديگر کارمندان دولت حقوق و مزاياي معلمان را افزايش دهد ! ر و کمي تکرار مي مي کنم کمي از شکاف عميق بين حقوق معلمان وديگر کارمندان را برطرف نمايد !

البته و صد البته حقير هم در مواجه با وجدان آگاه فرهنگيان فرهيخته ، صله بسيار بسيار نيکو دريافت کرده و در آينده دريافت مي نمايم !

خدا را به اندازه ي بزرگي و کرامتش ، شاکرم که تاج بزرگي ( سلامتي نسبي ) بر سرم نهاده و...


با تقديم شايسته ترين احترامات ارادتمند شما شهسوارزاده
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1395/02/16 - 07:49
سلام
فهمیدم چرا 28% به ردیف حقوق و مزایا 95 اضافه شده
1350 میلیارد تومن که برای ادامه رتبه بندیه و بقیهشم به خاطر فاز دوم رتبه بندی و حق مرزیه که از سال پیش برقرار کردن و مابقی هم 12 % افزایش حقوق برای همه است
با تشکر
پاسخ + 0 0 --
شهسوارزاده 1395/02/16 - 21:46
به نام. دوست
استاد بزرگوار مبلغ اضافه شده در لایحه بودجه 95 در ردیف حقوق مزایا حدود 6000 میلیارد تومان است . در صورتیکه مبلغ ناشی از افزایش رتبه بندی. همانطور که حضرتعالی اشاره فرموده اید حدود 1350 میلیارد تومان. است .پس حدود 4650 میلیارد تومان. که بیش از سه برابر رتبه بندی مخصوص. افزایش حقوق است ( بدون در نظر گرفتن رتبه بندی )
با تقدیم شایسته ترین احترامات ارادتمند شما شهسوارزاده
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1395/02/17 - 10:24
سلام
2535 میلیارد تومن برای افزایش حقوق 12% همه است و 3500 میلیارد تومن برای ادامه اجرای رتبه بندی و اجرای فاز جدید است که سر جمع می شه یه چیزی نزدیک عدد افزایش که مورد بحث است
اخه سال پیش که از اول سال بودجه جداگانه ای برای رتبه بندی در نظر نگرفته بودن
بودجه رتبه بندی بعدا توسط مدیریت و برنامه ریزی تخصیص داده شد
ولی امسال این بودجه با بودجه کل به اموزش و پرورش تخصیص داده شده است
البته این نظر منه شاید اشتباه می کنم
با تشکر
پاسخ + +6 0 --
رضا 1395/02/16 - 20:56
اقای شهسوارزاده، به واقع حوصله بنده و دیگر دوستان از استدلالات شما به سر آمده. لحن تند نوشته های بنده هم از باب خشمی است که استدلالات زیان آور شما متوجه معلمها میکند. بنده هم حوصله ادامه بحث بیشتر را ندارم. در پناه وزارت اموزش پرورش موفق باشید. خدای متعال به همه ما صافی روح و روان عطا کند.

رضا شاه ملکی
نفر اول مقاله نویسی دانشجویان کشور
نویسنده صفحه تاریخ هفته نامه امید جوان
پاسخ + 0 0 --
مهدی زاده 1395/03/06 - 10:16
جناب شهسوارزاده عزیز یعنی شما مطمئن هستید که در احکام خرداد ماه این 28 درصد اعمال خواهد شد؟؟؟؟؟
پاسخ + 0 0 --
ممقانی 1395/03/22 - 06:25
با سلام خدمت جناب شهسوار زاده
یک سوال داشتم و آن اینکه آیا این افزایش به قول شما 28 درصدی جدای از بدهی های آموزش و پرورش است ؟
تاجایی که ما میدانیم با احتساب بازنشستگان سال 94 و بدهی که بابت پرداخت پاداش بازنشستگان سال 93 گرفته اند و نیز پاداش بازنشستگان سال 95 که جمعا چندین میلیارد می شود و نیز برخی بدهی هایی که خود آموزش و پرورش آنها را در حد چندین میلیاردعنوان می کند اگر قرار بر پرداخت آنهاباهمین بودجه باشد که به زور همین 12 درصد دستمان را می گیرد؟
لطفا اگر اطلاع داریددر این باره نیز توضیح دهید

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

میزان استفاده معلمان از تکنولوژی آموزشی مانند ویدئو پروژکتور ؛ تخته هوشمند و .... در مدرسه شما چقدر است ؟

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور