صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

« در مجموعه های اقتصادی حتی غیر اقتصادی ، وجود سیستم نظارتی مستقل از عوامل اجرایی ، موجب افزایش شفافیت و کاهش خطا های احتمالی می گردد »

چند پرسش در مورد ساختار مدیریتی هلدینگ پتروفرهنگ زیر مجموعه صندوق ذخیره فرهنگیان ؟

غفار جلالی

چند پرسش در مورد ساختار مدیریتی هلدینگ پتروفرهنگ زیر مجموعه صندوق ذخیره فرهنگیان در صدای معلم  به دنبال گزارش‌های متعدد انتشار یافته در فضای مجازی، سؤالات جدی در مورد ساختار مدیریتی و عملکرد مدیران ارشد هلدینگ پتروفرهنگ مطرح شده است.

این نوشتار با تمرکز ویژه بر نقش و عملکرد "ص. ش" مدیر نظارت بر بازرگانی هلدینگ پتروفرهنگ، به بررسی ابهامات موجود در تفکیک وظایف و احتمال تعارض منافع در سطوح بالای این سازمان می‌پردازد.

چالش های نظارتی و اجرایی ، مدیریت نظارت بر بازرگانی در این هلدینگ‌ چیست ؟

یکی از موضوعات مهم مورد بحث، نحوه عملکرد مدیریت نظارت بر بازرگانی هلدینگ پتروفرهنگ است. گزارش‌ها حاکی از آن است که مرز بین وظایف نظارتی و اجرایی در این بخش مبهم به نظر می‌رسد. این ابهام می‌تواند زمینه‌ساز چالش‌های جدی در زمینه مدیریت و شفافیت سازمانی باشد.

چالش نظارتی:

آیا صحت دارد که مدیر ناظر بازرگانی پتروفرهنگ در کمیته فروش مشترک و یکپارچه شرکت ها حق رأی دارد؟ با این فرض، چگونه این موضوع با نقش نظارتی ایشان سازگار است؟ و همچنین آیا این حضور، تعارض منافع ایجاد نمی‌کند؟

با این چالش جدی، چگونه می‌توان اطمینان حاصل کرد که نظارت به نحو احسن انجام شود.

موارد قابل تأمل و پرسش‌های مرتبط :

1- مذاکرات تجاری:

آیا گزارش‌هایی مبنی بر مذاکره مستقیم مدیر نظارت بر بازرگانی پتروفرهنگ (آقای ص.ش)با شرکت‌هایی مانند گلف اجنسی ایران و GEOSHIPPING برای انعقاد قراردادهای حمل محصول صحت دارد؟ آیا این اقدامات در حیطه وظایف یک مقام نظارتی قرار می‌گیرد؟

2-جلسات خارج از کشور:

آیا شایعات مبنی بر برگزاری جلسات متعدد در دبی توسط مدیر نظارت بر بازرگانی پتروفرهنگ برای خرید کشتی صحت دارد؟ آیا این اقدامات با وظایف نظارتی ایشان همخوانی دارد؟

3- ارتباط با بروکرها و مالکان کشتی:

آیا گزارش‌هایی مبنی بر ارتباط مستقیم مدیر نظارت بر بازرگانی پتروفرهنگ با برخی مالکان و بروکرهای شخصی برای نهایی کردن قراردادهای حمل محصول صحت دارد؟ این اقدامات چگونه با نقش نظارتی ایشان سازگار است؟

موضوعات حائز اهمیت در حاکمیت شرکتی

1- اصل تفکیک وظایف: در ساختارهای سازمانی استاندارد ، تفکیک واضح بین نقش‌های نظارتی و اجرایی ضروری است. این تفکیک برای جلوگیری از تمرکز قدرت و کاهش احتمال سوءاستفاده طراحی شده است.

2- جلوگیری از تعارض منافع: زمانی که مرز بین نظارت و اجرا مبهم باشد، احتمال بروز تعارض منافع افزایش می‌یابد. این وضعیت می‌تواند اعتبار و بی‌طرفی فرآیند نظارت را زیر سؤال ببرد و فرایند نظارت را مخدوش نماید .

3- تقویت سیستم کنترل داخلی: وجود مرزهای مشخص بین وظایف نظارتی و اجرایی، یعنی جدا سازی کامل بین نهاد های اجرایی و نظارتی ضروری است . برای عملکرد صحیح سیستم ها ، کنترل و نطارت داخلی ضروری است. بی توجهی به تفکیک فرایند های نظارت و عملکرد های اجرای می‌تواند سیستم نظارت را ناکار آمد در نتیجه شفافیت در عملکردها مخدوش نماید .

4- نقش فرهنگ سازمانی سالم چیست ؟ در مجموعه های اقتصادی حتی غیر اقتصادی ، وجود سیستم نظارتی مستقل از عوامل اجرایی ، موجب افزایش شفافیت و کاهش خطا های احتمالی می گردد .

با ایجاد یک فرهنگ سازمانی سالم ( تفکیک نهاد ناظر از عوامل اجرایی ) شفافیت افزایش می یابد .

چند پرسش در مورد ساختار مدیریتی هلدینگ پتروفرهنگ زیر مجموعه صندوق ذخیره فرهنگیان در صدای معلم

5- شرح وظایف عوامل اجرایی و ناظران بر عملکرد مجریان : تشریح صحیح و دقیق وظایف عوامل اجرایی و ناظران بر عملکرد ها ، موجب شفافیت و کاهش خطا های احتمالی می گردد .

سؤالات کلیدی از مدیرعامل پتروفرهنگ :

1- آیا ساختار فعلی پتروفرهنگ، بین نقش‌های نظارتی و اجرایی تفکیک لازم را دارد ؟

2- چه مکانیسم‌هایی برای اطمینان از عدم تداخل وظایف نظارتی و اجرایی در این سازمان وجود دارد؟

3- آیا سیستم‌های کنترل داخلی برای جلوگیری از احتمال تعارض منافع کافی است ؟

4- چرا فردی با مسئولیت نظارتی ، در کمیته‌های تصمیم‌گیری (فروش متانول و کمیسیون معاملات شرکتهای وابسته) یا در تصمیم گیری در امور اجرایی حق رأی دارد؟

5- آیا حضور مدیر نظارت بر بازرگانی در مذاکرات تجاری و جلسات خرید کشتی (در صورت صحت) با اصول حاکمیت شرکتی سازگار است؟

سخن پایانی

بررسی دقیق‌تر ساختار مدیریتی و نظارتی هلدینگ پتروفرهنگ ضروری به نظر می‌رسد.

وضوح در تفکیک وظایف نظارتی و اجرایی نه تنها به حفظ اعتبار سازمان کمک می‌کند، بلکه می‌تواند از زیان‌های مالی احتمالی و آسیب به اعتماد عمومی جلوگیری کند.

لازم است مسئولین ذیربط به این پرسش‌ها پاسخ دهند و در صورت لزوم، اقدامات لازم برای بهبود ساختار سازمانی و افزایش شفافیت را پیگیری و اجرایی نمایند .

جامعه فرهنگیان حق دارد از چگونگی مدیریت منافع آنان در یکی از مهم‌ترین بخش‌های اقتصادی صندوق ذخیره فرهنگیان آگاه باشد و از وجود تضمین‌های کافی برای جلوگیری از سوءاستفاده‌های احتمالی اطمینان حاصل کند.


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

چند پرسش در مورد ساختار مدیریتی هلدینگ پتروفرهنگ زیر مجموعه صندوق ذخیره فرهنگیان در صدای معلم

دوشنبه, 30 مهر 1403 18:24 خوانده شده: 80 دفعه چاپ

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

آیا کنکور معیار مناسب و قابل اتکایی برای ارزیایی در مورد اثربخشی و کارایی نظام آموزشی ایران می باشد ؟

بلی - 24.4%
خیر - 75.6%

مجموع آرا: 242

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور