صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

«در ۲۰ سال گذشته، حرفه معلمی به‌شدت از سوی مقام‌های سیاسی تضعیف شده است»

اعتراض سراسری معلمان در ترکیه‌ در پی کشته شدن مدیر یک دبیرستان به دست یک دانش آموز

گروه رسانه/

یک مدیر دبیرستان روز سه‌شنبه هفتم مه در استانبول به ضرب گلوله یک دانش‌آموز سابق این دبیرستان کشته شد. به‌دنبال این قتل هزاران معلم در سراسر ترکیه دست به اعتراض و اعتصاب عمومی زدند. همزمان مهاجربودن این دانش‌آموز به گفتار نژادپرستانه و مهاجرستیزی دامن زده است.

 

خبر اعتراض سراسری معلمان در ترکیه‌ در پی کشته شدن مدیر یک دبیرستان به دست یک دانش آموز در صدای معلم

در پی کشته شدن مدیر یک دبیرستان در استانبول به دست یک دانش‌آموز سابق، روز شنبه ۲۲ اردیبشهت/ ۱۱ مه صدها هزار معلم در سراسر ترکیه راهپیمایی کردند.

موضوعی که بار دیگر انتقاد از سیستم آموزشی ترکیه را با این عنوان که با «خشونت فزاینده و کاهش موفقیت تحصیلی» مواجه است به رسانه‌ها کشاند.

هم‌چنین حوادث خشونت‌آمیز اخیر در مدارس ترکیه، از جمله قتل این مدیر مدرسه موضوع خشونت در مراکز آموزشی را در کانون توجه قرار داده است.

براساس گزارش رسانه‌های ترکیه مراسم تشییع جنازه ابراهیم اوکتوگان، مدیر مدرسه ۷۴ ساله که از سوی یکی از دانش‌آموزان سابق مدرسه از ناحیه سر مورد اصابت دو گلوله قرار گرفت و کشته شد، چهارشنبه هشتم مه در استانبول برگزار شد.

ابراهیم اوکتوگان، پنج ماه پیش مظنون را به «دلیل رفتارش از مدرسه اخراج کرده بود» که انگیزه قتل عنوان شده است.

این مدیر مدرسه خصوصی که به شدت مجروح شده بود، ساعاتی بعد در بیمارستان جان باخت و کودک/نوجوان فراری از سوی پلیس بازداشت شد.

خانواده، دوستان و شاگردان معلم به قتل اعتراض کردند و از مقام‌های مسئول خواستند تا اقدامات بیشتری را برای محافظت از بخش آموزش در برابر خشونت انجام دهند.

طبق گزارش‌های منتشرشده عامل قتل به نام (ی ک) ۱۷ ساله، در ستاد رسیدگی به جرایم اطفال به اتهام «قتل عمد» به قاضی جنایی معرفی شده است. دانش‌آموز متهم به قتل ادعا کرده است که پس از درگیری بین‌ آن‌ها «فقط می‌خواسته مدیر مدرسه را از ناحیه پا مجروح کند.»

کادریه دوویچی، یکی از معلمان این مدرسه به رسانه «بیانت» می‌گوید که این «دانش‌آموز بسیار مشکل ساز بود و به همه معلمان بسیار بی‌احترامی می کرد.»

او هم‌چنین در رابطه او می‌گوید:

تصمیم گرفته شد که او را از مدرسه اخراج کنند. خانواده تلاش زیادی برای مبارزه با این موضوع کردند. دانش‌آموز خیلی بدی بود. ما گفتیم که دیگر نمی‌توانیم رفتار او را تحمل کنیم، بنابراین او را اخراج کردیم.

پس از این حادثه، انتقادهایی نسبت به پوشش رسانه‌ای در روزنامه‌ها و گفتمان در شبکه‌های اجتماعی مطرح شد.

بیشتر تمرکز بر تبار عراقی‌ عامل تیراندازی بود که به احساسات بیگانه‌هراسی و ضد مهاجرتی دامن زد.

این موضوع در روزهای گذشته به مباحث دیگری از جمله «وضعیت سیستم آموزشی در ترکیه، تضعیف حرفه معلمی، و عادی سازی خشونت» را نیز برانگیخته است.

سوینچ کوچاک که در حوزه حقوق کودکان فعالیت دارد به رسانه ترکیه‌ای «بیانت» می‌گوید که «در ۲۰ سال گذشته، حرفه معلمی به‌شدت از سوی مقام‌های سیاسی تضعیف شده است». او هم‌چنین تأکید می‌کند که «افزایش خشونت در مدارس را نمی توان جدا از سیاست های جامع در نظر گرفت.»

به گفته این فعال کودک، سیستم آموزشی که نیازها و خواسته‌های کودکان و معلمان را در نظر نمی گیرد، معلمان و کودکان را در مقابل یکدیگر قرار می‌دهد و منجر به افزایش خشونت در مدارس می‌شود:

در یک سیستم آموزشی مستبدانه و متمرکز بر اطاعت که به جای افزایش تجهیزات، دانش و مهارت‌ها کسل‌کننده است، جایی که حفظ بر یادگیری تجربی اولویت دارد، البته نمی‌توان انتظار داشت که رابطه معلم و کودک سالم باشد.

تاکنون هفت اتحادیه کارگری از معلمان ترک خواسته‌اند تا به این حادثه مرگبار اعتراض کنند. در پی این فراخوان معلمان در ترکیه جمعه ۱۰ مه نیز از رفتن به کلاس‌های درس خودداری کردند و دست به اعتصاب عمومی زدند.

رادیو زمانه


خبر اعتراض سراسری معلمان در ترکیه‌ در پی کشته شدن مدیر یک دبیرستان به دست یک دانش آموز در صدای معلم

پنج شنبه, 27 ارديبهشت 1403 18:52 خوانده شده: 281 دفعه چاپ

نظرات بینندگان  

پاسخ + +1 0 --
ناشناس 1403/02/28 - 04:35
ا وا مگه جمعه ها مدرسه میرن؟
پاسخ + +1 0 --
ناشناس 1403/02/29 - 16:19
چندسال پیش درایران هم یک معلم واستادفیزیک دانشگاه درشهربروجردتوسط یک دانش آموزبه قتل رسید.متاسفانه سیستمهای غلط آموزشی درکشورهای خاورمیانه نه تنهاموفق نبوده است بلکه مشکل سازهم بوده است.نظام باصطلاح جدیدآموزش هیچ دستاوردی درطول 20سال اخیرنداشته است.خروجی این نظام آموزش،دانش آموزان ودانشجویان بیسوادوتربیت نشده هستندکه نتیجه اش رادرحال حاضرمشاهده می کنیم.

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

آیا ملاقات های مردمی وزیر آموزش و پرورش دولت سیزدهم در کم کردن شکاف میان اداره و مدرسه و جلب اعتماد معلمان تاثیری دارد ؟

خیلی زیاد - 12.1%
زیاد - 3%
تا حدودی - 8.5%
تاثیری ندارد - 10.8%
نوعی عوام فریبی و سرکار گذاشتن معلمان است - 65.6%

مجموع آرا: 305

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور