صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

در غیاب تشکیلات تخصصی و مستقل « سازمان نظام معلمی » جهت احراز صلاحیت های حرفه ای معلمی ؛ نخست نهایت اهتمام و سعی خویش را بر ورود معلم متخصص ، انگیزه مند در نهاد آموزش از مجاری قانونی و شفاف متمرکز نمایید

خانم نجفی ؛ سرپرست محترم آموزش ابتدایی ! توانمندسازی واقعی معلمان یعنی برنامه ریزی برای اجرای ماده 143 آیین نامه اجرایی مدارس !

صدای معلم گزارش می کند ؛

گروه گزارش/

گزارش صدای معلم ئدر مورد توانمند سازی واقعی معلمان و وضعیت اجرای ماده 143 آیین نامه اجرایی مدارس

سه شنبه 19 مهر ، « صدای معلم » گزارشی را با عنوان « شورای عالی آموزش و پرورش چه نظارتی برای اجرای مصوبات خود دارد ؟ مجلس انقلابی چه نظارتی بر برنامه های وزیر آموزش و پرورش دارد !» وزیر آموزش و پرورش ! از آموزش و توانمندسازی معلمان چه خبر ؟! ( این جا ) منتشر کرد .

در این گزارش آمده است :

« ماده ۱۴۳ از  آیین نامه جدید اجرایی مدارس (مصوب ۱۴۰۰)  مصوب چهل و یکمین (۴۱) جلسه کمیسیون معین شورای عالی آموزش و پرورش به تاریخ 10 / 5 / 1400  اذعان می دارد :

« حداکثر ۲ ساعت از ساعات موظف هفتگی معلمان به مطالعه، پژوهش، بازآموزی، به روزآوری دانش تخصصی و مهارت های حرفه ای، تبادل اطلاعات و تجارب با دیگران، تعامل با دانش آموزان و اولیای آنان و انجام سایر فعالیت های مرتبط با تعلیم و تربیت در مدرسه، اختصاص دارد. مدیر مدرسه می تواند با توجه به شرایط مدرسه، این فرصت را برای کارکنان مدرسه فراهم آورد » .

همان گونه که انتظار می رفت تاکنون فرد و یا مقامی نسبت به این گزارش و وضعیت اجرای آن پاسخ گو نبوده است . اما در سوی دیگر ، حساسیتی هم از سوی ذی نفعان که « معلمان » هستند در این راستا مشاهده نمی شود .

گزارش صدای معلم ئدر مورد توانمند سازی واقعی معلمان و وضعیت اجرای ماده 143 آیین نامه اجرایی مدارس

این بی تفاوتی و خنثی بودن از سوی معلمان در مورد توجه به اجرای مطالبات قانونی شان موجب می شود که مسئولان و برنامه ریزان مسئولیتی در خود برای توجه به حقوق قانونی آنان در خود نبینند و ممکن است که به سایر موارد هم تعمیم داده شود .

و اما مهم تر از همه این ها ؛ زمانی که قانونی به تصویب می رسد و قانون گذار نظارتی بر اجرای آن ندارد ، مسئولان هم تعهدی به اجرای آن - به ویژه اگر بار مالی داشته باشد - نداشته باشند و این وضعیت بیمار و نادرست با سکوت بدنه آموزش و پرورش همراهی شود در نهایت « قانون » لوث شده و هم اصل آموزش و هم در نهایت کل جامعه و سیستم متضرر خواهند شد .

قطعا اگر نهادهای قانونی ، تخصصی و فراگیر مانند « سازمان نظام معلمی » بودند این وضعیت در سپهر آموزش تعدیل می شد و آموزش و تربیت در مدار و ریل اصلی خود قرار می گرفت .

سرپرست معاونت آموزش ابتدایی یکشنبه 6 آذر در برنامه صبحگاهی شبکه دوم سیما در مورد اصل « توانمند سازی معلمان » چنین گفته است : ( این جا )

گزارش صدای معلم ئدر مورد توانمند سازی واقعی معلمان و وضعیت اجرای ماده 143 آیین نامه اجرایی مدارس

« سرپرست معاونت آموزش ابتدایی لزوم ایجاد یک نگاه کلان به مسئله ارتقاء سطح سواد و شایستگی‎های عمومی دانش آموزان را مهم دانست و با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری (حفظه الله) در طی ده سال گذشته، از چهار کلیدواژه سیاست‎گذاری آموزشی، فضا و تجهیزات، معلم و محتوا، به عنوان ارکانی که می‎توانند یک نظام آموزشی را مورد حمایت قرار دهند، نام برد.

 نجفی توجه به معلم که یکی از مهم‎ترین ارکان این اصول چهارگانه دانست و گفت: توانمندسازی معلم به معنای واقعی را مورد تاکید است.

وی افزود: معاونت ابتدایی بخش عمده‎ای از برنامه‎های خود را متمرکز بر توانمندسازی معلمان و ارتقاء کیفیت آموزش درنظر گرفته است که طراحی بسته آموزشی ویژه کلاس اولی‎ها و برنامه توانمندسازی معلمان از آن جمله می‎باشد.

سرپرست معاونت آموزش ابتدایی بالا بودن شاخص تکرار پایه در اول ابتدایی نسبت به سایر دوره‎ها را دلیل توجه بیشتر به تغییر رویکرد در فرایند آموزشی این دانش آموزان اعلام کرد و گفت: در بسته آموزشی طراحی شده که به طور آزمایشی برای ۸۳۰۰ کلاس روستایی در سراسر کشور به صورت هفتگی تهیه و ارسال می‎شود؛ تمام اجزاء مورد نیاز معلم برای تدریس که شامل فیلم، فلش کارت، کتاب داستان، بازی‎های مرتبط با عنوان درس و ... است در نظر گرفته شده و هدف آن تغییر رویکرد معلمان از شیوه سنتی به روش‎های نوین آموزشی و با در نظرگرفتن ساحت‎های شش گانه تربیتی می‎باشد.

نجفی شناخت عوامل اصلی افت تحصیلی دانش آموزان و به کارگیری سیاست‎های درست و اثربخش در برون رفت از این چالش را  ضروری دانست و از برگزاری دوره‎هایی ویژه سر گروه‎هاي اصلی معلمان از تمام استان‎های کشور به عنوان برنامه دیگر معاونت ابتدایی در مسیر توانمندسازی معلمان خبر داد.

وی شبکه سازی قوی و گفتمان سازی آموزشی را پشتوانه این طرح دانست و تصريح کرد: با این کار طی یک دوره سه ساله کلیه معلمان آموزش‎های لازم را حداقل در یک درس دریافت خواهند کرد و آماده ارائه طراحی‎های آموزشی خلاقانه خود خواهند بود.»

حرف هایی که « معصومه نجفی » در مورد توانمند سازی معلمان می زند کلی ، مبهم بوده حتا ممکن است قابلیت اجرایی هم نداشته باشند .

آیا ایشان به عنوان تصمیم گیر در مقطع آموزش ابتدایی کشور ، آیین نامه اجرایی مدارس را مطالعه کرده است ؟

گزارش صدای معلم ئدر مورد توانمند سازی واقعی معلمان و وضعیت اجرای ماده 143 آیین نامه اجرایی مدارس

آیا خانم نجفی ضرورتی در خود برای توجه به ماده 143 از آیین نامه اجرایی مدارس احساس می کند ؟

گفتمان سازی آموزشی یعنی چه ؟ و مختصات آن چیست ؟

آیا در کنار تعیین این همه تعیین تکلیف برای معلمان ابتدایی ، بسته های تشویقی و حمایتی ( مالی ) هم برای آنان در نظر گرفته شده است ؟

گزارش صدای معلم ئدر مورد توانمند سازی واقعی معلمان و وضعیت اجرای ماده 143 آیین نامه اجرایی مدارس

توصیه « صدای معلم » به ایشان که از جایگاه یک بازنشسته جایگزین یک « متخصص » شاغل در آموزش ابتدایی شده است آن است که به جای شعار دادن و حرف های غیرواقعی و تکراری :

در غیاب تشکیلات تخصصی و مستقل « سازمان نظام معلمی » جهت احراز صلاحیت های حرفه ای معلمی ؛ نخست نهایت اهتمام و سعی خویش را بر ورود معلم متخصص ، انگیزه مند در نهاد آموزش از مجاری قانونی و شفاف متمرکز نمایید .

آموزش ابتدایی تبعیدگاه نیست . بهترین نیروها باید جذب این بخش راهبردی شوند .

دوم ؛  بر فرصت های یادگیری و باز آموزی معلمان بر اساس نسخه های آموزش تطبیقی و نیز اجرای مواد قانونی ماده 143  از آیین نامه ی اجرایی مدارس برنامه ریزی نمایید .

پایان گزارش/


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

گزارش صدای معلم ئدر مورد توانمند سازی واقعی معلمان و وضعیت اجرای ماده 143 آیین نامه اجرایی مدارس

دوشنبه, 07 آذر 1401 15:42 خوانده شده: 1016 دفعه چاپ

نظرات بینندگان  

پاسخ + +1 -1 --
ناشناس 1401/09/07 - 20:17
همان مثل همیشگی خانه از پای بست ویران است خواجه دربند نقش ایوان است فضای فیزیکی اکثرمدارس به زندان شبیه تر است وضعیت معلم هم نیاز به گفتن ندارد همه بهتر می دانند چگونه هست شیوه جذب ومعیشت معلم فضا وامکانات آموزشی بها دادن به افراد تحصیلکرده این ۴ مؤلفه باید مدنظر قرار گیرد وگرنه به ترکستان می رویم
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1401/09/10 - 18:16
خانم معاون ابتدایی وزارت به قدری بیکار و یا بی برنامه است که به جای نظارت بر کیفیت آموزش در مدارس و علی رغم تایید سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در استان ها دوره ضمن خدمت برگزار می کند.
در حالیکه طرح های ایشان باید ابتدا به تایید سازمان پژوهش و سپس به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش برسد.

پس نظارت بر حسن اجرای برنامه های درسی بر عهده کدام معاونت است؟!!
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1401/09/10 - 18:20
خانم نجفی ! بسته یادگیری اول ابتدایی که به تایید سازمان پژوهش و برنامه ریزی و تصویب شورای عالی آموزش و پرورش نرسیده چگونه چاپ شده است؟!! چگونه توزیع شده است؟!!

استان ها لطفا طرح های حوزه ستادی را بدون مجوز و مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش و تاییدیه سازمان پژوهش اجرا نکنند.
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1401/09/10 - 18:23
استان ها چرا از سرنوشت طرح خوانا عبرت نمی گیرند.

معلمان را درگیر طرح های بدون حساب و کتاب نکنید. بگذارید زیر بار کتاب های درسی نفس بکشند.

ممنون از رعایت قوانین و مقررات
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1401/09/10 - 18:25
چرا شورای عالی آموزش و پرورش بر کار معاونت ابتدایی وزارت نظارت نمی کند.
طرح غیرمصوب بسته یادگیری با چه مجوزی چاپ و توزیع شده است؟
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1401/09/10 - 18:27
لطفا صدای معلم بررسی کند که چرا بسته یادگیری اول ابتدایی توسط سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی تایید نمی شود؟!

علی رغم درخواست مکرر خانم نجفی پازوکی این بسته نامناسب شناخته شده اما توزیع شده است.
پاسخ + +1 0 --
ناشناس 1401/09/10 - 18:52
بهتر است حالا که هر یک از سه معاونت آموزشی پرورشی و پژوهشی مستقلا برای خود فعالیت می کند این سه مانند سازمان تتک (تعلیم و تربیت کودک) ادغام شوند.

خرج وزارت کمتر و پریشان از سر مدارس کوتاه تر می شود.
پاسخ + +1 0 --
ناشناس 1401/09/10 - 18:55
خانم نجفی طرح یادگیری فارسی شما مورد تایید سازمان پژوهش نیست. چگونه و در کجا به این تعداد چاپ و توزیع شده و سپس به دلیل وجود اشکال کل طرح و بسته از مناطق کشور جمع آوری شده است؟!

این کارها چه معنا می دهد؟ چه کسی بر ک رویه ای معاونت ها نظارت دارد؟
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1401/09/10 - 18:59
سلام علیکم
قرارگاه تعلیم و تربیت چرا به جای کم کردن طرح های کم اثر و پرهزینه بر تعدد آن ها نظارت نمی کند؟!!!!!
طرح فارسی اول ابتدایی خانم نجفی با کدام مجوز اجرا می شود؟!!

قرارگاه التماس دعا
پاسخ + 0 0 --
اکرم اشرافی 1402/04/15 - 01:04
سلام وعرض ادب خدمت تمام فرهنگیان نازنین
من طرح دکتر نجفی رو تو شهرم اجرا کردم
تازه فهمیدم معلمی یعنی چه.؟
خواهشن تغییر بدین نحوه آموزش رو
خواهشن همکاری کنید
باور کنید
این روش خودش ارج میده معلمی رو

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

آیا ملاقات های مردمی وزیر آموزش و پرورش دولت سیزدهم در کم کردن شکاف میان اداره و مدرسه و جلب اعتماد معلمان تاثیری دارد ؟

خیلی زیاد - 12.1%
زیاد - 3%
تا حدودی - 8.5%
تاثیری ندارد - 10.8%
نوعی عوام فریبی و سرکار گذاشتن معلمان است - 65.6%

مجموع آرا: 305

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور