صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

مدیر صدای معلم در نشست رسانه ای سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان : مطابق بند هفتم اساسنامه سازمان برای مدارس عادی دولتی چه کرده اید ؟ شما به عنوان یک مقام ذی صلاح از خروج سمپادی ها آمار ارائه کنید !

رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان : بچه های سمپاد چرخ این کشور را می چرخانند ؛ آمارهایمان در حوزه مهاجرت سمپادی ها کامل نیست

صدای معلم گزارش می کند ؛

گروه گزارش/

نخستین نشست رسانه ای « الهام یاوری »  رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان پس از  گذشت بیش از دو سال انتصاب به این سمت روز سه شنبه 26 مرداد ساعت 10 صبح در محل این سازمان واقع در بلوار نلسون ماندلا برگزار گردید .

همان گونه که پیش تر نیز آمد ؛ ( این جا )

« در این نشست آن گونه که مورد انتظار بود پرسش های قابل توجه و چالش برانگیزی از سوی خبرنگاران مطرح نشد و این در حالی است که در نشست هایی که در دولت پیشین برگزار می شد خبرنگاران برخی خبرگزاری ها که با دولت مستقر زاویه داشتند با طرح پرسش های فراوان مسئولان را به چالش می کشیدند . »

پرسش هایی هم از سوی این معدود خبرنگاران در نشست رسانه ای رئیس سمپاد مطرح گردید خیلی چالشی ، پژوهش محور و مستند نبودند هر چند در این چند سال « صدای معلم » به سطح بسیار پایین و غیر حرفه ای این گونه نشست های رسانه ای که توسط وزارت آموزش و پرورش برگزار می کند در گزارش ها و یادداشت های متعدد نقدهایی وارد کرده است  و یکی از دلایل بی اولویتی و یا اهمیت نداشتن حوزه آموزش در سیاست گذاری ها ، تصمیم سازی ها و تصمیم گیری ها را حال بیمار و بنیه ضعیف  ، محافظه کارانه و غیر حرفه ای خبرنگاران و رسانه های شاغل در آن ارزیابی کرده است .»

« صدای معلم » سومین رسانه ای بود که پرسش های خود را به صورت شفاف و مستند مطرح کرد .

این پرسش ها به شرح زیر هستند :

1- فارغ التحصیلان مدارس سمپاد در چهار دهه ی گذشته و حتا در دهه ی گذشته الان کجا هستند ؟

آیا سیاست جمهوری اسلامی این است که با بودجه عمومی کشور ؛ دانش آموزان برتر را سرند و گلچین کرده و نهایتا آنان را به خارج بفرستد ؟

2- آیا مدارس سمپاد جز افزایش میزان قبولی شرکت در کنکور ، کارکرد و یا کارکردهای دیگری هم دارد ؟

به عبارت دیگر ؛ در همه این سال ها ، آورده و یا دستاورد این « مدارس خاص » برای نظام آموزشی ایران چه بوده است ؟

آیا مدارس سمپاد جز تامین منافع گروه های خاص در مدار دیگری هم در حال حرکت بوده است ؟

3- اعلام نتایج کنکور و این که رتبه های برتر کنکور از مدارس سمپاد هستند ؛ انگشت اتهام در جامعه را به سوی این گونه مدارس خاص گرفته که آنان در جهت افزایش بی عدالتی آموزشی و نابرابری های آموزشی فعالیت می کنند .

فلسفه ی این مدارس چه نسبتی با « عدالت آموزشی » دارد ؟

این در حالی است که در مقدمه اساسنامه سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان چنین آمده است :

« به منظور تحقق «عدالت آموزشی» در نظام تعلیم و تربیت رسمی و عمومی و تحقق امر خطیر شناسایی، هدایت و تربیت صاحبان استعدادهای برتر برای پرورش نخبگان آینده کشور؛ در چارچوب اسناد بالادستی به ویژه سند ملی نخبگان و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، اساسنامه «سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان» به شرح ذیل به تصویب رسید.

آیا این انحراف از معیار نیست ؟

4- بر اساس سند تحول بنیادین ؛ مدارس سمپاد چقدر توانسته است دانش آموزان تمام ساحتی تحویل جامعه دهد؟

5- خانم یاوری گفته بودید :

 رویکرد حوزه سمپاد متمرکز بر توانمند سازی دانش آموزان برای اثر بخشی در حوزه های مختلف است. در این راستا چهارچوب خوبی طراحی و مهارت هایی از قبیل فن بیان و تصمیم گیری در کنار انگیزه بخشی به دانش آموزان آموزش داده می شود. هر کجا مدارس سمپاد رشد یابند این رشد به بدنه آموزش و پرورش منتقل می شود .

با استناد به کدامین شواهد می فرمایید هر کجا که سمپاد رشد کند این وضعیت به بدنه آموزش و پرورش منتقل می شود ؟

این سرازیر شدن در کجا و چگونه نماد و عینیت پیدا کرده است ؟

6- بند هفتم از ماده اساسنامه می گوید :

« آموزش و ارتقای توانمندی کارشناسان و معلمان در راستای شناسایی و پرورش دانش آموزان صاحب استعدادهای برتر »

در این زمینه بیلان عملکرد ارائه دهید ».

بخش پایانی این پرسش و پاسخ را مطالعه می کنید .

 

گزارش صدای معلم در مورد آمار مهاجرت سمپادی ها و فرار نخبگان و عملکرد مدارس سمپاد

صدای معلم:

در مجموع عرض می کنم.  شما می گویید که این رشد به کل مجموعه منتقل می شود !

گزارش صدای معلم در مورد آمار مهاجرت سمپادی ها و فرار نخبگان و عملکرد مدارس سمپاد

یاوری:

نمی گوییم که یک چوب جادویی داریم به آموزش و پرورش می زنیم و یک شبه یک تغییری اتفاق می افتد.

نکته دیگر این که گفتید بچه های سمپاد با بچه های دیگر ارتباط برقرار نکردند و تفاخر ورزیدند ,… تمام این ادعاها بدون دلیل است. برای من یک دلیل بیاورید. بچه های سمپاد در این کشور دارند چرخ این کشور را می چرخانند. دارند خدمت گذاری می کنند. نمی خواهم اسم بیاورم. در حوزه واکسن سازی ، در حوزه آی تی در حوزه کارآفرینی صنایع پیشرفته ، در حوزه آموزش و پرورش ، در حوزه های متعددی هنری، علوم انسانی، ادبیات، شهیدان هسته ای اخیر بودند، شهدای مدافع حرم اینها بچه های سمپاد هستند. منتها روش سمپاد این نیست که برچسب سمپادی بزند ؛ ما دوست داریم همه موفقیت های سمپاد موفقیت های ایران دیده بشود و موفقیت های آموزش و پرورش دیده بشود.

اگر شما شاهدی دارید که درصد بالایی از این بچه ها تفاخر می ورزند من چنین شاهدی ندارم.

 

صدای معلم:

در  آزمون هایی که فرضا  برگزار می شوند ، تصادفی سر بزنید ، همه چیز را مشاهده می کنید !

 

یاوری:

این نگاه شماست.

گزارش صدای معلم در مورد آمار مهاجرت سمپادی ها و فرار نخبگان و عملکرد مدارس سمپاد

در این بخش ، آقای « امید نقشینه ارجمند معاون استعداد یابی و توانمند سازی فراگیر » این سازمان توضیحاتی را ارائه کردند :

من تشکر می کنم از جمع دوستانی که اینجا تشریف آوردند.

نکته ای را باید عرض کنم .

البته در این که دانش آموزان و دانشجویان برجسته کشور در معرض مهاجرت و خروج هستند کمابیش در همه کشورها این جریان وجود دارد ؛ کم یا زیاد حرفی نیست البته بهتر است که ما مبتنی بر اعداد و ارقام حرف بزنیم ولی من نمی خواهم مبتنی بر ارقام و اعداد حرف بزنم چون صادقانه می گویم که ما در مورد خیلی چیزها بعد از چند سال در این مجموعه آمار دقیقی نداریم و شما را ارجاع می دهم به برخی مطالعاتی که بنیاد ملی نخبگان کرده نه در دفاع نه در رد موضوع  اما مطالعات خوبی انجام شده است. می خواهم مثال های موردی بزنم از اثرگذاری و حضور بچه های المپیاد و سمپاد که شما بیان کردید .

من از جهت رشته تحصیلی خودم که ریاضیات است از شما می خواهم که بروید یکی از بهترین دانشکده های ریاضی کشور که دانشکده ریاضی شریف است را ببینید هیئت علمی جوان شان چه کسانی هستند. غالب بر ده نفر یا بیشتر هیئت علمی جوان دانشکده ریاضی دانشگاه شریف یکی از بهترین مجموعه های علمی در سطح دنیاست.

من بدون اغراق عرض می کنم در حد کارشناسی حتما یکی از دانشکده های تراز بالای دنیا است  به واسطه دانشجویانی که تربیت کرده است. اساتید جوان آنجا بالغ بر ده نفرشان از المپیادی های کشور هستند که تعداد زیادی از همان ها فارغ التحصیلان مدارس سمپاد هستند.

گزارش صدای معلم در مورد آمار مهاجرت سمپادی ها و فرار نخبگان و عملکرد مدارس سمپاد

اگر می پرسیم المیپادی ها مجا هستند ؛

 صرفا اگر آمار دانشجویان خارج از کشور را بیان کنیم نصف داستان را دیدیم و این قسمت را هم باید ببینیم . کم یا زیادش را مطالعه کنید ولی نادیده گرفتن شان درست نیست. همین المپیادهای علمی که برگزار می شوند کمیته های علمی دارد. اکثر این کمیته های علمی را المپیادی های قدیم دارند اداره می کنند. امروز صبح که برای استقبال تیم المپیاد کامپیوتر در فرودگاه بودیم سه سرپرستی که همراه تیم کامپیوتر رفته بودند هر سه المپیادی هایی بودند که دو نفرشان برای دهه هفتاد بودند که الآن عضو هیئت علمی دانشگاه هستند و یک المپیادی جوان که همراه تیم بود. دست کم دو نفرشان به خاطر ثباتی که پیدا کرده بودند اینها درس خوانده اند و برگشته اند.

البته آماری ندارم .

 مثالی می زنم. ما چند روز پیش جلسه ای با تعدادی از دانشجویان و اساتید بودیم  یک برنامه ای به نام المپیاد هندسه را در کشور  که یک فعالیت بسیار غنی و جذاب را راه اندازی کردند و نه سال است که این کار را دارند انجام می دهند. رویدادی که بیش از شصت کشور جهان به طور غیر حضوری دارند شرکت می کنند. این یک اثرگذاری است ، یک دیپلماسی علمی قوی است که در کشورهایی که بعضا از ریاضیات سطح بالایی هم برخوردار هستند دارند یک مسابقه دانش آموزی را که اکثرا المپیادی ها و معلمان و دانشجویان ما اکثرشان از خروجی های المپیاد و سمپاد هستند دارند برگزار می کنند. اگر ما اینها را ببینیم شاید من نمی توانم بگویم که نسبتشان چقدر زیاد و کم است ولی اگر ما نگران اثرگذاری هستیم همه ما باید دغدغه این را داشته باشیم که کم یا زیاد هر اثر مثبتی هست را نشان بدهیم ، بزرگش کنیم ، گرامی بداریم و کمک کنیم که بیشتر شود.

 این را دقت کنید اگر که همه آمارهای تلخ درست ولی به نظرم برخی اغراق آمیز هستند . باید آمارها را واقع بینانه کرد.

گزارش صدای معلم در مورد آمار مهاجرت سمپادی ها و فرار نخبگان و عملکرد مدارس سمپاد

صدای معلم :

شما مقام صلاحیت دار هستید . شما آمار واقعی دهید !

 

یاوری :

 اگر نکات مثبتی که وجود دارد را کتمان کنید و نشان ندهید این خودش موجب یاس و ناامیدی همان عزیزانی می شود که ما انتظار داریم اثر گذار باشند و خدمتی کنند و می کنند و فقط در زیر سایه آماری که نیمه خالی لیوان را می بینند آنها نادیده گرفته می شوند.

 

صدای معلم:

در مورد آموزش معلمان – بند هفتم اساسنامه _ توضیح ندادید ؟

« آموزش و ارتقای توانمندی کارشناسان و معلمان در راستای شناسایی و پرورش دانش آموزان صاحب استعدادهای برتر »

البته این بند بیشتر با طرح شهاب مرتبط است .

شما در این زمینه چه کار کرده اید ؟

به معلمان و عوامل آموزشی چه آموزش های کارکردی و اثرگذاری ارائه کرده اید ؟

چقدر آنان را توانمند کرده اید ؟

برای مدارس عادی دولتی چه کرده اید ؟

گزارش صدای معلم در مورد آمار مهاجرت سمپادی ها و فرار نخبگان و عملکرد مدارس سمپاد

یاوری:

من که نمی توانم نگاه شما را تغییر دهم !

شما مصمم هستید که به این بچه ها بگویید اهل تفاخر هستند !

اگر من نخبه ای بودم و با این مواجه می شدم که دائما همه از من مطالبه گر هستند و به من برچسب می زنند خوب چرا دیگر باید در این کشور بمانم !

 اگر می خواهیم که نخبه ها در کشور بمانند و به ما خدمت کنند باید قدرشان را بدانیم.

 

صدای معلم:

یعنی باید تملقشان را بگوییم ؟

گزارش صدای معلم در مورد آمار مهاجرت سمپادی ها و فرار نخبگان و عملکرد مدارس سمپاد

یاوری:

نه، چیزی که واقعیت ماجرا است را ببینیم. در کشور لحظه ای بوده که بیمارانمان به علت نداشتن دستگاه  ونتیلاتور می مردند. به دلیل نداشتن دستگاه اکسیژن ساز ما تلفات داشتیم. تعدادی از بچه های نخبه عزیز من در سمپاد شبانه روزی کار کردند کاری که در کشورهای دیگر در چند ماه انجام می شد در چند روز انجام دادند و کشور را از وضعیت خیلی وخیم پزشکی نجات دادند. به دلایل امنیتی نمی توانیم اسم آنها را ببریم.

متاسفانه آمارهایمان در حوزه مهاجرت کامل نیست.

 ده سالی قبل از سال 99 سمپاد در یک دوره فترت بوده و هیچ آماری از آن دوره ندارم.

آماری که بنیاد نخبگان ارائه کرده این است که هیچ تفاوت معنی داری بین مهاجرت سمپادی ها و غیر سمپادی ها در شبکه نخبگان وجود ندارد.

سمپاد در آن دوره ده ساله عملکردش در حوزه مهاجرت نخبگان دقیقا مانند دیگر مدارس کشور بوده است. البته این باعث خوشبختی و افتخار نیست اما نشان می دهد اوضاع آن چنان که شما پررنگ می کنید و.اقعا منفی نیست.

ما باید نیمه پر لیوان را ببینیم ؛ بچه هایی که دارند از جانشان مایه می گذارند از اعتبار و فرصتی که برای رفتن دارند و استفاده نمی کنند ، از فرصتی که برای رفاه بیشتر و شرایط بهتر دارند استفاده نمی کنند فقط اینها را ببینیم در کنار مشکلاتی که وجود دارند.

اگر مدام تاکید کنیم که این بچه ها - برچسب هایی که من دوست ندارم تکرارشان کنم  -کمکی به جلوگیری از مهاجرت نخبگان نکردیم.

در حوزه آموزش معلمان هم عرض کردم که ما از سال گذشته شروع کردیم و دوره های توانمند سازی در شبکه گروه های آموزشی مان ارائه کردیم برای معلمان، مدیران . تمام مدیران سمپاد را آموزش دادیم و از طریق معلمان مشترکی که بین مدارس سمپاد و غیر سمپاد هستند داریم سعی می کنیم آموزش را به مدارس دیگر هم برسانیم.

 امسال تابستان یک کارسوق ویژه معلمان داریم که از معلمان سراسر کشور آموزشهایی در حوزه روش تدریس می دهیم.

 اگر شما واقعا تصور می کنید که یک سازمان پنجاه نفره با بودجه بسیار بسیار محدود و با مشغله های بسیار زیاد در طی دو سال می تواند همه مشکلات کشور را حل کند من اعتراف می کنم که چنین چیزی ممکن نیست. اما اگر دنبال این هستید که جهت گیری سمپاد آیا به سمت حل مشکل بوده ، آیا تلاش هایی شده که ابعاد مختلف را در نظر بگیریم و به سمت بهبود حرکت کنیم شاید نکاتی که برای شما عرض می کنم مفید باشد.

پیاده سازی و ویرایش : زهرا قاسم پور دیزجی

گزارش صدای معلم در مورد آمار مهاجرت سمپادی ها و فرار نخبگان و عملکرد مدارس سمپاد

بخش نخست

پایان گزارش/


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

گزارش صدای معلم در مورد آمار مهاجرت سمپادی ها و فرار نخبگان و عملکرد مدارس سمپاد

جمعه, 25 شهریور 1401 15:36 خوانده شده: 821 دفعه چاپ

نظرات بینندگان  

پاسخ + +2 0 --
رئیسی 1401/06/25 - 16:42
مدارس خاص اگر چندتامزیت داشته باشد قطعا چندبرابرایراد به این نوع مدارس واردهست،فقط برای ارضای حس رقابت طلبی یه سری مدیران وارائه آمار بعضا دروغین،درمنطقه شهرری ۳دبیرستان دخترانه نمونه باظرفیت بالا ویک مرکز سمپاددخترانه هست آمارمدارس پسرانه هم احتمالا همین تعدادباشه،مگر شهرری چه تعداد دانش آموزداره که این تعداداز مدارس دولتی خوب و خاص رو بخاطر پول تبدیل به نمونه وسمپادکردن،مدارسی که اکثرا دانش آموزانی که کلاسهای خصوصی تست رفتن ویا تومدارس غیرانتفاعی درس خووندن میتونن وارداین مدارس نمونه وسمپاد بشن وقشر ضعیف سهم کمی دارد اگرهم بتونن وارد شوند باید برای مثلا کلاس کنکوروکتابها کلی التماس به مدیران بکنندو تخفیف بگیرند
پاسخ + +3 -1 --
ناشناس 1401/06/25 - 16:42
هنوز بعداز گذشت ۴۳سال نتوانسته اید یک خودروملی باتکنولوژی روز دنیا از طریق کپی رایت تولید کنید دربقیه زمینه ها ازجمله مسکن اقتصاد روانشناسی پزشکی وبقیه موارد همین وضعیت حاکم هست مدارس سمپاد هیچ بروندادی نداشته اند بهتر است تعطیل شده وبه همه مدارس توجه شود قبل از انقلاب درهمین مدارس دولتی معمولی بدون وجود مدارس خاص افراد مهمی مانند دکترسمیعی دکترچمران وبقیه تربیت شدند گرچه توجه به مدارس دررژیم گذشته هم مطلوب نبوده که اگرنگاه به همه مدارس باشدقطعا افرادبسیاربرجسته تری تربیت خواهندشد
پاسخ + +1 -3 --
ناشناس 1401/06/25 - 21:11
لعن و نفرین به غاصب شغل معلمی و غذایی که به فرزندان خود خورانده و کسی که بواسطه غصب شغل والدینش، به سمپاد راه یافته و به اولادش آنچه حقشان نبوده، داده

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

آیا کنکور معیار مناسب و قابل اتکایی برای ارزیایی در مورد اثربخشی و کارایی نظام آموزشی ایران می باشد ؟

بلی - 24.4%
خیر - 75.6%

مجموع آرا: 242

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور