صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

مدیر صدای معلم : با استناد به کدامین شواهد می فرمایید هر کجا که سمپاد رشد کند این وضعیت به بدنه آموزش و پرورش منتقل می شود ؟ وضعیت رتبه ی دانش آموزان ایرانی در آزمون های بین المللی و معتبر تیمز و پرلز چیست ؟ این وضعیت باعت باعث سرشکستگی نظام آموزشی ما در دنیا شده است! »

رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان : ما معتقدیم که حتما عدالت آموزشی بخش جدی از اهداف سمپاد و بخش جدی از کارکردهای سمپاد است

صدای معلم گزارش می کند ؛

گروه گزارش/

نخستین نشست رسانه ای « الهام یاوری »  رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان پس از  گذشت بیش از دو سال انتصاب به این سمت روز سه شنبه 26 مرداد ساعت 10 صبح در محل این سازمان واقع در بلوار نلسون ماندلا برگزار گردید .

همان گونه که پیش تر نیز آمد ؛ ( این جا )

« در این نشست آن گونه که مورد انتظار بود پرسش های قابل توجه و چالش برانگیزی از سوی خبرنگاران مطرح نشد و این در حالی است که در نشست هایی که در دولت پیشین برگزار می شد خبرنگاران برخی خبرگزاری ها که با دولت مستقر زاویه داشتند با طرح پرسش های فراوان مسئولان را به چالش می کشیدند . »

پرسش هایی هم از سوی این معدود خبرنگاران در نشست رسانه ای رئیس سمپاد مطرح گردید خیلی چالشی ، پژوهش محور و مستند نبودند هر چند در این چند سال « صدای معلم » به سطح بسیار پایین و غیر حرفه ای این گونه نشست های رسانه ای که توسط وزارت آموزش و پرورش برگزار می کند در گزارش ها و یادداشت های متعدد نقدهایی وارد کرده است  و یکی از دلایل بی اولویتی و یا اهمیت نداشتن حوزه آموزش در سیاست گذاری ها ، تصمیم سازی ها و تصمیم گیری ها را حال بیمار و بنیه ضعیف  ، محافظه کارانه و غیر حرفه ای خبرنگاران و رسانه های شاغل در آن ارزیابی کرده است .»

« صدای معلم » سومین رسانه ای بود که پرسش های خود را به صورت شفاف و مستند مطرح کرد .

این پرسش ها به شرح زیر هستند :

1- فارغ التحصیلان مدارس سمپاد در چهار دهه ی گذشته و حتا در دهه ی گذشته الان کجا هستند ؟

آیا سیاست جمهوری اسلامی این است که با بودجه عمومی کشور ؛ دانش آموزان برتر را سرند و گلچین کرده و نهایتا آنان را به خارج بفرستد ؟

2- آیا مدارس سمپاد جز افزایش میزان قبولی شرکت در کنکور ، کارکرد و یا کارکردهای دیگری هم دارد ؟

به عبارت دیگر ؛ در همه این سال ها ، آورده و یا دستاورد این « مدارس خاص » برای نظام آموزشی ایران چه بوده است ؟

آیا مدارس سمپاد جز تامین منافع گروه های خاص در مدار دیگری هم در حال حرکت بوده است ؟

3- اعلام نتایج کنکور و این که رتبه های برتر کنکور از مدارس سمپاد هستند ؛ انگشت اتهام در جامعه را به سوی این گونه مدارس خاص گرفته که آنان در جهت افزایش بی عدالتی آموزشی و نابرابری های آموزشی فعالیت می کنند .

فلسفه ی این مدارس چه نسبتی با « عدالت آموزشی » دارد ؟

این در حالی است که در مقدمه اساسنامه سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان چنین آمده است :

« به منظور تحقق «عدالت آموزشی» در نظام تعلیم و تربیت رسمی و عمومی و تحقق امر خطیر شناسایی، هدایت و تربیت صاحبان استعدادهای برتر برای پرورش نخبگان آینده کشور؛ در چارچوب اسناد بالادستی به ویژه سند ملی نخبگان و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، اساسنامه «سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان» به شرح ذیل به تصویب رسید.

آیا این انحراف از معیار نیست ؟

4- بر اساس سند تحول بنیادین ؛ مدارس سمپاد چقدر توانسته است دانش آموزان تمام ساحتی تحویل جامعه دهد؟

5- خانم یاوری گفته بودید :

 رویکرد حوزه سمپاد متمرکز بر توانمند سازی دانش آموزان برای اثر بخشی در حوزه های مختلف است. در این راستا چهارچوب خوبی طراحی و مهارت هایی از قبیل فن بیان و تصمیم گیری در کنار انگیزه بخشی به دانش آموزان آموزش داده می شود. هر کجا مدارس سمپاد رشد یابند این رشد به بدنه آموزش و پرورش منتقل می شود .

با استناد به کدامین شواهد می فرمایید هر کجا که سمپاد رشد کند این وضعیت به بدنه آموزش و پرورش منتقل می شود ؟

این سرازیر شدن در کجا و چگونه نماد و عینیت پیدا کرده است ؟

6- بند هفتم از ماده اساسنامه می گوید :

« آموزش و ارتقای توانمندی کارشناسان و معلمان در راستای شناسایی و پرورش دانش آموزان صاحب استعدادهای برتر »

در این زمینه بیلان عملکرد ارائه دهید ».

بخش نخست این پرسش و پاسخ را مطالعه می کنید .

 

گزارش صدای معلم از نشست رسانه ای رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان در مورد عملکرد و اهداف مدارس سمپاد و نسبت آن ها با عدالت آموزشی

یاوری:

من در ابتدا یک شفاف سازی خیلی پررنگی بکنم امیدوارم بقیه مطالب من را این گونه نقل نکنید. به هیچ وجه در سال 97 من نگفتم مدارس سمپاد از بین رفت. من گفتم سال 97 سمپاد احیا شد. زحمات پر رنگ خانم دکتر مهاجرانی که از ایشان تشکر می کنم باعث شد در سال 97 سمپاد احیا بشود. اساس نامه سمپاد مصوبه سال 1397 هست . ما همیشه ایشان را قهرمان احیای سمپاد می شناسیم و در سال 97 زحمات ایشان و البته دیگرانی که سهمی در این کار داشتند ماجرای احیا اتفاق افتاد.

در مورد عدالت آموزشی  باید گفت که سمپاد حتما یک ابزار عدالت آموزشی است.

توجه بفرمایید در سال های ضعف و فترت سمپاد یکه تاز حوزه دسترسی به تحصیلات با کیفیت ، مدارس غیر انتفاعی و نه همه مدارس غیر انتفاعی بودند و البته مدارس غیر انتفاعی متمرکز در تهران ؛ با شهریه هایی که پنج برابر شهریه سمپاد است. درصد بالایی یعنی 74 درصد از دانش آموزان ما در سال 1399  تا 1400 کمتر از سه میلیون تومان شهریه پرداخت کرده اند که شهریه اسمی دادند صرف نظر از تخفیف هایی که دریافت می کردند. این شهریه ها را مقایسه کنید با شهریه های خیلی جدی مدارس غیر انتفاعی .

گزارش صدای معلم از نشست رسانه ای رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان در مورد عملکرد و اهداف مدارس سمپاد و نسبت آن ها با عدالت آموزشی

 اجازه بدهید برای شما چند شغل بخوانم. این شغل پدر و مادر بچه هایی است که جزء ده رتبه برتر کنکور که یا جزء المپیاد بودند و در سمپاد تحصیل می کردند :

 بازنشسته جهاد کشاورزی، خانه دار ، فرهنگی، فرهنگی ، پزشک عمومی، پزشک عمومی ، فرهنگی، حافظ قرآن ،کارمند مخابرات، پرستار ،فرهنگی، فرهنگی ، فرهنگی، فرهنگی ،مهندس عمران، خانه دار... همین طور می آییم پایین : دبیر بازنشسته ، عایق کار .

 اینها اتفاقا بچه هایی هستند که اگر سمپاد وجود نداشته باشد هیچ سهمی از رتبه های برتر نخواهند داشت ، از موفقیت تحصیلی در این کشور نخواهند داشت. ما مثال های متعددی داریم. در سال هایی که سمپاد ضعیف بوده ببینید آیا اسمی از شهر بابک یا گنبد کاووس ، سبزوار، بروجن و... آیا اسمی از این شهرها بوده است ؟

در سال گذشته بچه های ما در سراب رتبه دوم معدل آزمون های نهایی ( امتحانات نهایی ) در رشته علوم تجربی را به دست آوردند. مدرسه سراب در سال 95 تاسیس شده است .ببینید قبل از 95 بچه های سراب چه تاثیری از خودشان داشتند ؟ خودانگاره شان چه بوده است ؟ آیا اصلا تصور می کردند که بتوانند با مدارس  خیلی بهره مند و برخوردار  تهران نشین رقابت کنند ؟

 آیا عدالت آموزشی این نیست که ما بتوانیم این امکانات را با هر روشی که می توانیم به دست بچه هایی برسانیم که از مرکز دور هستند و آیا اگر سمپاد حذف شود این کرسی های 75 درصد به بچه های مدارس دولتی محروم می رسد یا نه باز هم غیرانتفاعی ها سهم خودشان را هر روز بیشتر خواهند کرد ؟

 ما معتقدیم که حتما عدالت آموزشی بخش جدی از اهداف سمپاد و بخش جدی از کارکردهای سمپاد است و  شاهد ما همین بچه هایی هستند که از سمپاد بیرون می آیند و اگر سمپادی نبودند مثل خیلی استعدادهای دیگر که در کشور هستند به آنها رسیدگی نمی شد.

نکته ای که فرمودید در مورد این که هر جا سمپاد رشد کند به بدنه منتقل می شود بله صحبت بنده بوده و یک دلیل بدیهی عقلی دارد. دلیل عمده ای که محققین برای توقف رشد تحصیلی ذکر می کنند ، یکی از آنها نبودن انگیزه است که به دلیل احساس ناامیدی بچه ها از موفقیت به دست می آید. بچه بروجنی من از فردا بچه شهر بابکی من .. در همه مدارس نه فقط در مدارس دولتی و نه فقط در مدارس سمپاد این نوید را دارد ، این شاهد را جلوی چشمش می بیند که می شود پیشرفت کرد ، می شود علی رغم محدودیت ها... من باز هم تاکید می کنم که مدرسه سمپاد در شهر بابک یا بروجن واقعا چیز خیلی پیچیده ای نیست . یکی از مدارس شهر است که با همان معلمان شهر دارد اداره می شود. تنها تفاوت آن این است که انگیزه بچه ها بالا است و این انگیزه حتما به بچه های مدارس دولتی منتقل خواهد شد.

گزارش صدای معلم از نشست رسانه ای رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان در مورد عملکرد و اهداف مدارس سمپاد و نسبت آن ها با عدالت آموزشی

توجه بفرمایید که معلمان مدرسه بروجن من همان معلمان دولتی مدارس شهر بروجن هستند. از جای دیگری نیامده اند. حتما یکی از روش های کمک سمپاد به افزایش عدالت آموزشی و به سرریز کردن این توانایی به بقیه مدارس دولتی این است که این معلمان سطح شان با ترازشان بالا می آید.

 ما برنامه های متعدد توانمند سازی داریم برای معلمینی که در مدارس ما درس می خوانند. اولا اینها در مدارس دیگر گردش می کنند و همیشه ثابت نیستند از مدارس ما به دیگر مدارس می روند درس می دهند و در آنجا توانمند می شوند و توانمندی شان را به مدارس دیگر منتقل می کنند. همان موقع که معلم مدارس ما هستند و ساعت محدودی در خدمت ما هستند و بقیه ساعات شان در مدارس دیگر تدریس می کنند. این توانمند شدن شان در تدریس و انگیزه پیدا کردن شان  و رشد ذهنی شان به مدارس دیگر منتقل می شود.

یک بحث دیگر بحث شبکه سازی طبیعی است که بین بچه ها اتفاق می افتد. ما برنامه های فراگیری که خدمتتان عرض کردم به شدت به دنبال این هستیم که بچه های سمپاد با بچه های بیرون از مدرسه با هم دیگر تیم شوندو یا لینک شوند. اتفاقی که در المپیاد افتاده  و در خوارزمی و ... افتاده به زودی قوت و گسترش بیشتری پیدا کرد.

گزارش صدای معلم از نشست رسانه ای رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان در مورد عملکرد و اهداف مدارس سمپاد و نسبت آن ها با عدالت آموزشی

صدای معلم:

 در واقع شما به موضوع انتقال بچه ها از جامعه کوچک به بزرگ اشاره  می کنید اما ماجرای رتبه ی دانش آموزان ایرانی در آزمون های بین المللی و معتبر تیمز و پرلز چیست ؟

 این وضعیت باعت باعث سرشکستگی نظام آموزشی ما در دنیا شده است.

این تناقض ها را چگونه باید حل کرد ؟

 

یاوری:

این که همه مسائل کشور  و همه ی مشکلات دنیا را ما بخواهیم حل کنیم ...

گزارش صدای معلم از نشست رسانه ای رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان در مورد عملکرد و اهداف مدارس سمپاد و نسبت آن ها با عدالت آموزشی

صدای معلم:

خانم یاوری . اما شما دائما دارید این انتقال را پر رنگ می کنید ؟

 

یاوری:

 تیمز و پرلز که فقط مختص بچه های دبستان است. اصلا در آن جا مدارس سمپاد نداریم.

 

صدای معلم:

لطفا احساسی صحبت نکنید !

 

یاوری:

نه من اصلا احساسی صحبت نمی کنم. من دلیل عقلی آوردم.  مدارس سمپاد دارند کمک می کنند . تیمز برای مدارس ابتدایی است و در سمپاد وجود ندارد.

 

صدای معلم:

در مجموع عرض می کنم.  شما می گویید که این رشد به کل مجموعه منتقل می شود !

ادامه دارد

پیاده سازی و ویرایش : زهرا قاسم پور دیزجی

گزارش صدای معلم از نشست رسانه ای رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان در مورد عملکرد و اهداف مدارس سمپاد و نسبت آن ها با عدالت آموزشی


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

گزارش صدای معلم از نشست رسانه ای رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان در مورد عملکرد و اهداف مدارس سمپاد و نسبت آن ها با عدالت آموزشی

سه شنبه, 22 شهریور 1401 14:13 خوانده شده: 467 دفعه چاپ

نظرات بینندگان  

پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1401/06/22 - 20:41
سوال من این است آیا از دانش آموزان سمپادی توتنسته ایم افرادی مانند اصغر قندچی یا بهتر از وی را به جامعه تحویل دهیم من موردی را سراغ ندارم وضعیت جامعه ماهم گویایی انواع ناکارآمدی هاست تا چه زمانی قراراست راه اشتباهی ادامه پیدا کند وافرادبرای منافع مادی خود دم ازمدارس سمپاد وتأثیر آن درعدالت آموزشی بزنند به اندازه تمام انسان های موجوددرجهان توانمندی واستعداد هست ولی درمدارس سمپادبه استعدادعلوم وریاضی توجه می شود البته دنبال آموزش تست زنی وقبولی درالمپیاد هستند درحالیکه این قبول شدگان هیچ ارزش افزوده وثمری درجامعه به جای نگذاشته اند جمع شدن مدارس خاص وتوانمندکردن مدارس دولتی کمک شایانی به حل مشکلات جامعه درآینده خواهدکرد
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1401/06/23 - 09:00
مجوز نابودی رویاهای کودکان ایرانی صادر شد

روز یکشنبه وزارت ارشاد ‌خواستار واگذاری کتابخانه‌ های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به نهاد کتابخانه‌ های عمومی کشور به دلیل زیان‌‌دهی این کانون شد. این موضوع انتقادات زیادی را به دنبال داشته و مخالفان این تصمیم آن را آغازگر تعطیلی این نهاد مهم فرهنگی می دانند.

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

آیا کنکور معیار مناسب و قابل اتکایی برای ارزیایی در مورد اثربخشی و کارایی نظام آموزشی ایران می باشد ؟

بلی - 24.4%
خیر - 75.6%

مجموع آرا: 242

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور