صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

زهرا قاسمی نویسنده ، مبدع و مربی در حوزه ­ی آموزش ریاضیات با چرتکه ایرانی (ده مهره) در گفت و گو با صدای معلم :

خانم حکیم زاده ! چرا شما به کلی انواع چرتکه را ممنوع کرده ­اید، در حالی که در کتاب های درسی آشکارا استفاده شده است ؟!

گزارشگر و مصاحبه کننده : نرگس کارگری

گروه گزارش/

 پیرو آخرین گزارشی که چندی پیش صدای معلم در رابطه با موضوع فعالیت موسساتی مانند  یوسی مس ، چرتکه ، کانگورو و ... و موضع یکی از معاونین وزارت آموزش و پرورش منتشر کرد ( این جا ) ، تصمیم گرفتیم با یکی از مربیان این حوزه در شهر اصفهان گفت و گویی داشته باشیم .

بخش پایانی این گفت و گو را می خوانید .

انتقاد از ممنوعیت چرتکه و آموزش آن و محتوای کتاب های درسی

زهرا قاسمی :

با نهایت احترام به خانم حکیم زاده،، من چند  پرسش از شما دارم و از همین جا شما را به چالش دعوت می­ کنم که پاسخ گو باشید:

1- آیا شما تا به حال کتابهای درسی ریاضی دبستان را مطالعه کرده­ اید؟ آیا می­ دانستید که نام چرتکه (ده مهره) آشکارا در کتاب درسی ریاضی سال دوم ( مثلا ص 59) و سوم و چهارم آمده است و در سال پنجم به صورت ارزش مکانی­ های چرتکه بیان شده است؟

2-   آیا می­ دانستید که بچه­ ها سال دوم دبستان چرتکه ایرانی (ده مهره) را به مدرسه می­ برند تا آموزش ببینند ولی چون معلمها آشنایی بسیار کمی با این ابزار نیرومند دارند و این هم به دلیل ضعف آموزش و پرورش است، این آموزش­ها بسیار ابتدایی و در حد دوره­ ی پیش از دبستان محسوب می شود؟

3- اگر این مفاهیم در دبستان مطرح شده اند چرا آموزش پایه­ ای چرتکه در پیش دبستانی­ ها ایراد دارد؟ مگر نه اینکه در پیش دبستانی­ ها باید بچه­ ها را برای دبستان آماده کرد؟

4- آیا شما می ­دانستید که در کتابهای درسی ریاضی دبستان سال دوم (مثلا ص96) و سوم و چهارم آشکارا مباحث ذهنی بیان شده است؟ تنها آموزگاران به این نقاط پی می برند که آنها نیز صدایشان را به گوش کسی نرسانده ­اند یا کسی نشنیده است.

5- آیا شما می­ دانستید که بچه ­ها در سال سوم (ص 11) و چهارم ماشین حساب را به مدرسه می­ آورند و با این وسیله کار می ­کنند؟

6- آیا می­ دانستید که محاسبه ذهنی با چرتکه ایرانی و یا ژاپنی، از ماشین حساب برتر است؟ و همچنین چرتکه نیز یک نوع ماشین حساب سنتی و دستی محسوب می­ شود؟

7- آیا می­ دانستید این کتاب های درس ریاضی ویرایش امسال هستند؟ یعنی اینکه نمی­ توانید بگویید که این کتاب ها مربوط به سال پیش است ؟

8- آیا می دانستید که خانم زهرا گویا در مجله رشد که مربوط به آموزش و پرورش  است، از برتری چرتکه ایرانی سخن گفته ­اند؟

9- تمام صفحاتی که در این بخش بیان شده در پی دی اف پیوست شده با این مصاحبه موجود است.

پرسش ­هایی که در بالا مطرح شده است فقط شامل شما نیست، بلکه شامل تمام کارشناسان آموزش و پرورش­ های کل ایران است، که بی ­دلیل هر چیزی را می­ پذیرند و یا رد می کنند و حتی به این مسئله نیز دقت نکرده اند ؛ لذا آنها را نیز به چالش پاسخ گویی دعوت می کنم.

و اینکه چرا شما به کلی انواع چرتکه را ممنوع کرده ­اید، در حالی که در کتاب های درسی آشکارا استفاده شده است !

خانم دکتر حکیم زاده

من تا به حال چندین بار تلاش نموده­ ام تا این مسائل را با شما مطرح کنم، اما شما حاضر به شنیدن سخن من نبوده­ اید!

 

صدای معلم :

چرتکه ایرانی چیست و چه مزایایی دارد؟ چرا این چرتکه در کتابهای درسی گنجانده شده است؟

انتقاد از ممنوعیت چرتکه و آموزش آن و محتوای کتاب های درسی

زهرا قاسمی :

هر چرتکه ای که دارای ده مهره در یک میله باشد چرتکه ایرانی است، تعداد میله ­ها در این بحث مهم نیست و فقط تعداد مهره ­ها مطرح است، یکی از بهترین روش­ ها برای آموزش عملی و شیرین، ریاضی چرتکه می ­باشد و به همین دلیل در کتاب های درسی گنجانده شده است.

مزایای چرتکه ایرانی:

1- هماهنگی چرتکه ایرانی با ریاضیات ایران

2- چرتکه ایرانی بهترین روش برای آموزش مفاهیم ریاضی مانند سریز است، با این وسیله می ­توان به راحتی به بچه ها فهماند که چرا وقتی عدد نه به علاوه یک می­ شود، از میله یکان به دهگان پرش می ­کند.

3- با چرتکه ایرانی به راحتی می توان مفهوم 10 منهای 1 را آموزش داد و اینکه چگونه عددی که در جایگاه دهگان بوده است،  به عددی در یکان تبدیل می­ شود و اینکه چگونه صفر عدد ده، تبدیل به 10 می­ شود و دیگر مفاهیم و فرایند­های ریاضی مانند جمع، منها، ضرب، تقسیم، جذر، اعدادمنفی و درصد گیری، حل مسئله و حل جبری و غیره.

4- آموزش آسان و شیرین جدول ضرب به صورت مفهومی و کاملا عملی

5- آموزش تقسیم و همچنین جدول تقسیم به آسانی و به صورت مفهومی و کاملا عملی و دیگر مفاهیم .

6- چرتکه ایرانی در برگیرنده گروه سنی 6 سال به بالا و بزرگسالان است و برای پشت کنکوری ­ها که دقت و سرعت مطرح است نیز بسیار مفید است و همچنین مربیان مدارس و همچنین افراد دارای اختلال یادگیری و بویژه افراد کم بینا و نابینا.

7- چرتکه ایرانی بومی ایران و ریاضیات ایرانی است. بهترین کودکان، کودکان باهوش نیستند! بلکه بهترین بچه ­ها، کودکان مؤدب، مهربان، نوع دوست، باهوش، شاد، اجتماعی، میانه رو، اهل کار گروهی، خوشبخت و کار آفرین هستند. بچه‌ها باید به گونه‌ای تربیت شوند که بتوانند همسر، پدر و مادرهای خوبی برای نسل‌های بعد باشند. این ویژگی‌ها باید آموزش داده شوند.

 

صدای معلم : 

مؤسسات تا چه اندازه­ می توانند نقش منفی در روند آموزش داشته باشند؟

 

زهرا قاسمی :

من نمی ­توانم از واژه ­ی منفی در مورد این مؤسسات استفاده کنم. زیرا این موسسات با مجوز آموزش و پرورش شروع به کار کرده ­اند، به گونه­ای که حتی وزارت آموزش و پرورش نیز در سایت رسمی خود از این موسسات یاد می ­کرد (لینک این سایت­ها در پایین همین نوشته قرار گرفته است) و اینکه اگر وزارتی یا سازمانی در ایران به مؤسسه ­ای مجوز می­ دهد، ولی بعد به راحتی شروع به تبلیغات منفی درباره این مؤسسات می­ کند، دیگر نمی ­توان گفت که مؤسسات ما دارای امنیت مالی و شغلی و چهره­ شدن هستند، زیرا این سازمان­ها باید پیش از دادن مجوز به این مؤسسات پژوهش لازم را می ­داشتند، به همین دلیل من اسم مؤسسه خاصی را نمی ­برم و به طور کلی به نقد شیوه و محتوای این نوع آموزش­ ها می ­پردازم .

http://www.medu.ir/fa/news/item/530138/asdas

http://medu.ir/fa/news/item/686079/%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%B4-%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2-%D8%AF%D8%B4%D8%AA%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D9%85%D8%B3%D8%A7%D8%A8%D9%82%D8%A7%D8%AA-%D8%AC%D9%87%D8%A7%D9%86%DB%8C-%DA%86%D8%B1%D8%AA%DA%A9%D9%87-%D8%B1?ocode=1000000796

 

صدای معلم:

آیا شما از محتوای ریاضیات کانگورو اطلاع دارید؟

 

زهرا قاسمی :

نه هیچ اطلاعی ندارم و برای اولین بار از خانم دکتر حکیم زاده این اسم را شنیده ­ام و فکر می­ کنم کسانی که در این زمینه فعالیت دارند باید مدارک خود را جهت تبرئه ارائه بدهند.

 

صدای معلم :

آیا آی مت یا آی مث نیز همان چرتکه است؟ ریاضیات آسان چیست؟ آیا نقدی بر این آموزش ها وجود دارد؟

 

زهرا قاسمی :

خیر . در آی مت یا آی مث چرتکه استفاده نمی ­شود و در واقع این طرح نیز مربوط به موسس یوسی مس یعنی آقای پرفسور وونگ از مالزی می­ باشد، که در آن به آموزش مفاهیم پایه ­ای ریاضی به کودکان زیر 8 سال می ­پردازند.

ریاضیات آسان نوعی آموزش محاسباتی و ذهنی است که شامل گروه سنی 15 سال به بالا است و در این روش از روش­ های تراختنبرگ و دکتر آرتور بنجامین  و ... استفاده می­ شود و به تازگی مؤسسه ­ی آن در هند تأسیس یافته و به کشورهای دیگر نمایندگی داده ­اند.

کشور هند، کشور ژاپن و مالزی از این طرح­های ساده و برگزاری مسابقات و اعطای نمایندگی و اعطای گواهی­ نامه سود و درآمد خوبی به دست آورده­ اند، که من این موفقیت را به این کشورها تبریک می­گویم. تنها نقد من بر این مؤسسات این است که پیش از آوردن هر آموزش یا وسیله ­ای باید آن را بومی سازی کنند.

و اینکه چرا کشور ما که دارای بیشترین تعداد از دانشمندان، مانند رازی، توسی، بیرونی و ... بوده ­است، اکنون این قدر احساس کم توانی می­ کند و چرا ما نیز با توجه به قابلیت­های داخلی برای نمونه چرتکه ایرانی یا کتابهای قدیمی دانشمندان ایرانی شروع به تأسیس چنین مؤسساتی نمی­ کنیم تا بتوانیم از این بازار خوب جهانی سهمی داشته باشیم؟ به ویژه اینکه معلمان و همچنین مؤسسات نیز می­توانند از این بحث درآمد خوبی داشته باشند.

 

صدای معلم :

در گفته­ های خود به خلا در کتاب­های ریاضی درسی اشاره کردید، به نظر شما ریشه­ ی این خلاها کجاست؟

 

زهرا قاسمی :

بسیار آشکار است این خلاها به این دلیل ب هوجود آمده است که نویسندگان کتابهای درسی ریاضی دبستان خود به تدریس کتابهایشان برای کودکان دبستانی نپرداخته ­اند. به همین دلیل به نقاط ضعف و قدرت کار خود پی نبرده ­اند، تنها آموزگاران به این نقاط پی می برند که آنها نیز صدایشان را به گوش کسی نرسانده ­اند یا کسی نشنیده است. اگر هم نویسندگان این کتابها مدعی هستند که این کتابها را تدریس نموده­ اند آنها را به چالش اثبات این موضوع دعوت می ­کنیم .

انتقاد از ممنوعیت چرتکه و آموزش آن و محتوای کتاب های درسی

صدای معلم :

چرا شما تا این حد به این مسائل دید اقتصادی دارید؟

 

زهرا قاسمی :

من فقط و یک جانبه به مسائل اقتصادی توجه نکرده ام، همزمان دیگر مسائل را نیز بررسی کرده ­ام، چرا دید اقتصادی هم نداشته باشم؟ مگر نه اینکه پیامبر تاجر بوده ­اند؟ مگر نه اینکه امام حسن پول دار ترین مرد زمان خودش بوده؟ مگر نه اینکه سلیمان پیامبر ثروتمند بوده؟ مگر نه اینکه وقتی جیب شما خالی است اعتماد به نفس کمی دارید و حس بدی دارید؟ مگر نه اینکه مسئله اقتصادی معلمان بر روند آموزشی و بر زندگی شخصی­ شان تأثیر  گذار است و اینکه پول بسیار خوب است و بدترین انشایی که در دبستان به ما گفته اند،علم بهتر است یا ثروت؟ که مقایسه­ ی بسیار نابه جایی بود، زیرا هر کدام خوبی ­های خود را دارند و مانند مقایسه دست بهتر است یا پا می­ باشد! در ضمن حضور و همراهی این مؤسسات یا معلمان در چنین طرح­های جهانی به وزارت آموزش و پرورش و خانواده­ ها و اقتصاد کشور کمک خواهد کرد.

 

صدای معلم :

خلاهای آموزش را بیشتر در کجا احساس می ­کنید؟

مدرسه و هر مرکز آموزشی باید به جایی شیرین و جذاب و پرهیجان و فضایی پر از مهر و عشق تبدیل شود تا بچه ­ها با اشتیاق به سمت این مکان­ها بدوند نه اینکه هر روز و به زور به این مکان­ها بروند .کمبود بحث روانشناسی مثبت و مثبت نگری و بحث شاد زیستن، بحث نحوه ­ی تعامل با دیگران، داشتن آرامش و آسایش در تمامی پایه ­ها از مهد کودک تا دانشگاه و همچنین خانواده­ها احساس می­گردد. اگر وزارتی یا سازمانی در ایران به مؤسسه ­ای مجوز می­ دهد، ولی بعد به راحتی شروع به تبلیغات منفی درباره این مؤسسات می­ کند، دیگر نمی ­توان گفت که مؤسسات ما دارای امنیت مالی و شغلی و چهره­ شدن هستند .

بحث دیگر اینکه بحث کودکان بیش فعال که با داروهای بازدارنده سعی می شود تمرکز یا جنب و جوششان را کم کنند و ممکن است آسیب هایی هم برای آنان در بزرگسالی داشته باشد و  بعضا با روان و جسم یک کودک بازی می­ کنند و به یک کودک برای آرام ماندن دارو می ­دهند بدون آنکه از عوارض آن اطلاع داشته باشند،  فقط به خاطر راحتی خود و به جای تخلیه­ ی هیجان کودک، این گونه کودک را از درون نابود می­ کنند. اگر معلمان یا خانواده ­ها با تیپ شخصیتی انواع افراد آشنا می­ شدند و می­ فهمیدند که هر کودکی دارای یک شخصیت است- یکی خیلی می­ خوابد، دیگری پر از انرژی است - هرگز چنین کاری نمی­ کردند، اینکه انتظار داشته باشیم همه­ ی کودکان ما درس بخوانند و شبیه فلان بچه باصطلاح باهوش باشند، فکر اشتباهی است .

من در این چهار سال با کودکان بیش فعال و همچنین دارای اختلال و همچنین اوتیسمی نیز برخورد داشته ­ام و در تمام این مدت خانواده ­ها را به حذف قرص بیش فعالی و یا تمرکز تشویق کرده ­ام چون بیشتر این قرص­ها از نوع قرص اعصاب و همچنین خواب آور می ­باشند، خانواده ها باید در مورد مواد ترکیبی این نوع قرص­ها پژوهش کنند. خداوند در قرآن می­فرمایند: به غذایی که می ­خورید توجه کنید(فَلْيَنْظُرِ الْإِنْسانُ إِلى‏ طَعامِهِ) این غذا، غذای روح و جسم می­ باشد.

و اینکه شاید یک کودک تا مقطعی  کوتاه  بتواند درس بخواند، ولی در آینده یک کارآفرین یک باغدار یا راننده تاکسی یا یک برند ماشین سازی موفق شود، بحث در این باره بسیار است ولی در پایان به این جمله معروف خود که در پیش گفتار کتابهایم نوشته­ ام اشاره می­ک نم:

سخنی کوتاه با پدران، مادران و آموزگاران گرامی:

پدر و مادر گرامی؛ بهترین کودکان، کودکان باهوش نیستند! بلکه بهترین بچه ­ها، کودکان مؤدب، مهربان، نوع دوست، باهوش، شاد، اجتماعی، میانه رو، اهل کار گروهی، خوشبخت و کار آفرین هستند. بچه‌ها باید به گونه‌ای تربیت شوند که بتوانند همسر، پدر و مادرهای خوبی برای نسل‌های بعد باشند. این ویژگی‌ها باید آموزش داده شوند. 

صدای معلم : از اینکه برای این مصاحبه وقت گذاشتید سپاسگزاریم.

پیاده سازی و ویرایش : نرگس کارگری

بخش نخست

پایان گزارش/


انتقاد از ممنوعیت چرتکه و آموزش آن و محتوای کتاب های درسی

سه شنبه, 28 مرداد 1399 14:16 خوانده شده: 10655 دفعه چاپ

نظرات بینندگان  

پاسخ + +8 -5 --
ناشناس 1399/05/28 - 15:57
نمونه ای از آموزش چرتکه را در قالب کلیپ بذارین لطفا
پاسخ + 0 0 --
قاسمی 1399/05/28 - 17:59
اگر سایت این امکان را داشته باشد من با کمال میل اینکار را انجام میدهم، و یا حتی اینجانب امادگی مصاحبه و اثبات این موضوع را با حضور موافقان چرتکه ژاپنی اعلام میدارم، در غیر این صورت کتاب و فیلم اموزشی کتاب موجود می باشد.با سپاس زهرا قاسمی
پاسخ + +8 -2 --
چرتکه 1399/05/28 - 17:35
فعلا به دلیل ویروس کرونا دست زدن به چرتکه خطر دارد
پاسخ + 0 0 --
...... 1399/05/28 - 22:05
با اینهمه رشد تکنولوژی هنوز به فکر چرتکه‌ هستن. بابا درس زندگی به یچه های مردم‌ بدید اول اصول زندگی یاد بدید انشالله یعد چرتکه
پاسخ + +8 -1 --
یک دوست 1399/05/28 - 21:20
افرین با شما موافق هستم.
پاسخ + +2 -2 --
فرهاد ابراهیمی 1399/05/29 - 00:38
بله سر کار خانم قاسمی درست میگن. ظاهرا یو سی مث در
برنامه عصر جدید هم تبلیغ کردن ازشون.
و در هر شهری مکانهای اموزشی متعلق به انهاست
و ظاهرا از انها حمایت هم می شود بهتر هست که
چرتکه خودمان با مدرک و سنت و علم خودمان کار کنیم
پاسخ + +6 -3 --
سمانه 1399/05/29 - 06:39
جالبه توجه که ممنوعیت مخالفان صرفا به نفع خودشون هست و هیچ نظریه ی صحیحی برای رشد ذهن کودکان ما ندارند.
امیدوارم مادران عزیز اینده ی کودکانشون رو اولویت قرار بدن و با کمک از کسانی که دانشی در این زمینه دارند مثل خانم قاسمی مشورت کرده و اموزش درست ریاضی و چرتکه ایرانی رو با یاد دادن به فرزندانشون اینده ی اونها و ذهن سرعت سنجشون رو در مسیر درست قرار بدن .خانم قاسمی با این‌همه تلاششون در این زمینه و حس مسئولیت و آگاهی کاملی که دارند به ما مطالب مهمی رو یاد دادن
پاسخ + +4 0 --
ناشناس 1400/10/08 - 11:14
با سلام
چرتکه فقط فقط مخرب است.
چرتکه ریاضی نیست.
چرتکه تضعیف پایه ریاضی کسانی است که از آن استفاده میکنند.
دکترای ریاضی
پاسخ + 0 0 --
زهرا قاسمی 1401/10/23 - 22:02
درود بر شما، ببینید شما که دکتری ریاضی دارید، نخست باید کتاب چرتکه من و آموزش های متفاوت منو ببینید سپس در این زمینه دیدگاهتونو بفرمایید، ندیده نمیتونید چنین چیزی رو بگید، چون من از چرتکه ایرانی ده مهره سخن میگم، نه چرتکه ژاپنی یا پنج مهره ... صفحه اینستاگرامی من chortke_irani هست و شماره همراه من 09137500495 است، اگر در این زمینه نیاز به آگاهی بیشتری دارید، میتونم کمکتون کنم
پاسخ + +2 0 --
ناشناس 1400/10/13 - 08:38
از یک آدم با سواد بعیده این حرفا من و شوهرم هم از مخالفان چرتکه به روش یوسی مس بودیم ولی با دیدن چند نتیجه کار از این کلاس ها پسرمون رو گذاشتیم کلاس یوسی مس الان یعده سه سال پسره من از هر لحاظ هم درسی هم هوشی هم زندگی بینهایت پیشرف داشته و موفقه
لطفا با تکیه بر علم نداشته تون نظر ندین حتی شمایی که میفرمایین مدرک دکترای ریاضی دارین
پاسخ + 0 0 --
بهنام 1401/10/17 - 10:16
متأسفانه کسی تحقیق انجام نداده است و فقط این موضع گیری ها در خصوص سود جایانی مثل یوسی مث هست که متاسفانه با نخبه پروری های کاذب به اموزش چرتکه لطمه زده است بنابرین اینکه در ایران و هرکجا عده ای سود جو مثل مافیای کنکور به جان مردم افتاده اند دلیل بر بی تاثیر بودن ابزار چرتکه نیست من هفت سال به صورت حرفه ای کار کرده ام حتی روشهای جدید را ابداع کرده ام درطول این هفت سال اکثر دانش اموزانم را زیر نظر داشتم و پیکیر بودم کسانی که رفتند موسیقی زبان هنر و... فوق العاده بودند در کل چرتکه ربطی به ریاضی مدرسه ندارد در عین حال یادگیری ان را اسان تر کرده است مثلا کلاس اول ابتدایی که ضرب سه رقم در سه رقم با چرتکه میزند قطعا پایه سوم برای حفظ جدول ضرب و اموزش ضرب امادگی بیشتری دارد در حل تاثیر چرتکه مثل یک ورزش است که ذهن را اماده میکند برای یادگیری سرعت عمل بالا دقت بالا تمرکز بالا
البته ناگفته نماند اگر دانش اموز صرفأ برای شهریه وارد کلاس شود تاثیرات مخرب بیشتری دارد تا جایی که اعتماد به نفس را هم از دست میدهد ولی مربی به خاطر شهریه پالدین توجیه میکند که ادامه بدهند
پاسخ + 0 0 --
زهرا قاسمی 1401/10/23 - 22:08
درود بر شما نخست باید کتاب چرتکه من و آموزش های متفاوت منو ببینید سپس در این زمینه دیدگاهتونو بفرمایید، ندیده نمیتونید چنین چیزی رو بگید، چون من از چرتکه ایرانی ده مهره سخن میگم، که درباره آموزش ریاضیات با ابزار نویی مانند چرتکه است و نه چرتکه ژاپنی یا پنج مهره ... در چرتکه ایرانی، ریاضیات و جدول ضرب و محاسبات ذهنی، به شیوه کاربردی آموزش داده میشود، در چرتکه ایرانی ذهن ورزی نیز انجام میگیرد و... اما بیشترین پافشاری بر ریاضیات است تا محاسبات ذهنی، محاسبات ذهنی در چرتکه ایرانی بسیار کم رنگ است ولی امکان پذیر اس، صفحه اینستاگرامی من chortke_irani هست و شماره همراه من 09137500495 است، اگر در این زمینه نیاز به آگاهی بیشتری دارید، میتونم کمکتون کنم
پاسخ + 0 -1 --
ناشناس 1403/05/15 - 20:14
چرتکه هیچ ضرری ندارد من خودم ۶ سال رفتم چرتکه تازه فارغ التحصیل هم شدم خیلی خوب میتونم محاسبه ۴ عمل اصلی رو در عرض چند ثانیه جواب بدم✍️

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

میزان استفاده معلمان از تکنولوژی آموزشی مانند ویدئو پروژکتور ؛ تخته هوشمند و .... در مدرسه شما چقدر است ؟

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور