صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

بهمن ویسی/معلم نمونه کشوری

ناتوانی نهاد آموزش و پرورش در روند بهینه سازی اوقات فراغت دانش آموزان

اعتماد اولیای دانش آموزان به قشر فرهنگی موجب شده که محیط مدرسه به فضاها و اماکن دیگر برای پوشش فعالیت های دانش آموزان ترجیح داده شود/ سالن های ورزشی و کانون های فرهنگی - تربیتی وابسته به آموزش و پرورش به دلیل فقدان اعتبار مالی،فقر امکانات و تجهیزات و عدم بهره مندی از مربیان متخصص و مجرب،رمقی برای جذب دانش آموزان نداشته و از سویی دانش آموزان نیز با مشاهده وضعیت حاکم بر فضاهای فرهنگی آموزش و پرورش،رغبتی به حضور در این اماکن نشان نداده و پرسه زدن در خیابان و پارک را ترجیح می دهند/ اصولا ورزش مدارس زیربنا و پایه ی ورزش قهرمانی است/ مدال آوران ورزشی ما گل های خودرویی هستند که سیستم آموزشی ایران نقشی در پرورش و تقویت قوای جسمانی و آماده سازی آنان در مسیر کسب افتخارات ورزشی ندارد/ اگر تربیت نسلی با این خصایص، برای دولت حائز اهمیت است باید زمینه و بستر آن را در چارچوب نهاد آموزش و پرورش و با برنامه ریزی دقیق در اولویت قرار دهد

مدیریت اوقات فراغت دانش آموزان و ناتوانی وزارت آموزش و پرورش با پایان ایام امتحانات و فرا رسیدن فصل تابستان و فراغت خیل عظیم دانش آموزان از تحصیل،بحث پرکردن اوقات فراغت و نحوه استفاده بهینه آنان از روزهای تعطیل داغ شده و اصولا بهینه سازی اوقات فراغت فرزندان در روزهای تعطیل به مهم ترین دغدغه اولیا بدل می شود.

جامعه انتظار دارد متولیان آموزش و پرورش،دانش آموزان را در این بخش از سال نیز زیر پر و بال خود گرفته و در قالب  کلاس های هنری، ورزشی، تقویتی و سرگرمی، مانع سرگردانی،اتلاف انرژی و یا گرایش آنان به سرگرمی های مضر و مفسده انگیز شوند.

اعتماد اولیای دانش آموزان به قشر فرهنگی موجب شده که محیط مدرسه به فضاها و اماکن دیگر برای پوشش فعالیت های دانش آموزان ترجیح داده شود، غافل از آن که سالن های ورزشی و کانون های فرهنگی - تربیتی وابسته به آموزش و پرورش به دلیل فقدان اعتبار مالی،فقر امکانات و تجهیزات و عدم بهره مندی از مربیان متخصص و مجرب،رمقی برای جذب دانش آموزان نداشته و از سویی دانش آموزان نیز با مشاهده وضعیت حاکم بر فضاهای فرهنگی آموزش و پرورش،رغبتی به حضور در این اماکن نشان نداده و پرسه زدن در خیابان و پارک را ترجیح می دهند.

مدارس اکثر کشورهای خارجی به پیشرفته ترین سالن ها و وسایل ورزشی و سرگرمی های سالم مجهز هستند و اصولا ورزش مدارس زیربنا و پایه ی ورزش قهرمانی است.بسیاری از ورزشکاران و چهره های مطرح هنری و فرهنگی،تربیت یافتگان مدارس هستند.
اما مدارس و اماکن ورزشی- هنری وابسته به آموزش و پرورش ما با کمترین میزان سرانه که حتی قادر به تامین هزینه آب و برق خود نیستند چه نقشی می توانند در راستای  توسعه ورزش همگانی و تربیت قهرمانان ورزشی و معرفی نخبگان هنری،ایفا نمایند؟

کدام مدرسه و یا کانون فرهنگی ما شرایط و ظرفیت پرورش استعدادهای هنری نسل نوجوان و جوان کشور را داراست؟

مقایسه امکانات مدارس و مراکز فرهنگی خارج کشور با داخل کشور،عمق فاجعه را به خوبی به تصویر می کشد.

مدیریت اوقات فراغت دانش آموزان و ناتوانی وزارت آموزش و پرورش  نگاهی به کارنامه شخصی و رزومه افتخارات ورزشکاران اروپایی و آمریکایی بیانگر پرورش این نسل در مدارس و باشگاه های ورزشی وابسته به نهاد مدرسه است اما مدال آوران ورزشی ما گل های خودرویی هستند که سیستم آموزشی ایران نقشی در پرورش و تقویت قوای جسمانی و آماده سازی آنان در مسیر کسب افتخارات ورزشی ندارد.

با توجه به ظرفیت های کانون مدرسه،توقع از نهاد آموزش و پرورش برای پوشش اوقات فراغت دانش آموزان در وهله اول و شناسایی،جذب و تربیت نیروهای مستعد  دانش آموزی با هدف درخشش در عرصه ورزش و هنر در وهله دوم بیهوده است و ما هم چنان باید به تک ستاره های با اراده و متکی به خود در عرصه افتخارات ملی چشم بدوزیم.

پر کردن اوقات فراغت دانش آموزان و تربیت نسلی هنرمند،ورزشکار و قهرمان در سایه افزایش اعتبارات،تامین امکانات، ایجاد انگیزه،استفاده از مربیان مجرب و همکاری همه دستگاه های اجرایی با نهاد تعلیم و تربیت، محقق می شود و اگر تربیت نسلی با این خصایص، برای دولت حائز اهمیت است باید زمینه و بستر آن را در چارچوب نهاد آموزش و پرورش و با برنامه ریزی دقیق در اولویت قرار دهد.


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

یکشنبه, 28 خرداد 1396 10:41 خوانده شده: 957 دفعه چاپ

نظرات بینندگان  

پاسخ + +1 0 --
سقز کرد 1396/03/28 - 17:20
مدرسه من در حاشیه شهر است مراجعه کردم به واحد فرهنگی تربیتی . جهت دایر کردن کلاس تابستانی اما اجازه ندادن و اعلام کردن باید دانش اموزان برن کانون
کانون هم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
پاسخ + 0 0 --
علی شیخی 1396/04/01 - 18:52
کاش بذارن بخوابیم و ادامه این حرفهای آرمانی را بشنویم!!!!!!!!
پاسخ + 0 0 --
چغندربگ 1396/04/10 - 10:28
آوپ چه کار بهینه ای انجام داده تا حالا که اوغات فراغت دومیش باشد!

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

آیا ملاقات های مردمی وزیر آموزش و پرورش دولت سیزدهم در کم کردن شکاف میان اداره و مدرسه و جلب اعتماد معلمان تاثیری دارد ؟

خیلی زیاد - 12.1%
زیاد - 3%
تا حدودی - 8.5%
تاثیری ندارد - 10.8%
نوعی عوام فریبی و سرکار گذاشتن معلمان است - 65.6%

مجموع آرا: 305

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور