صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

افشین سبزیان / لرستان

این همانی (identify) چیست؟

تعریف این همانی و خودشناسی  من آنم که رستم بودپهلوان» ٬ به عالی ترین شکل ممکن پدیده «این همانی » را بیان می کند. اما این همانی یعنی چه؟
افراد خود را با پدیده هایی که از «ارزش اجتماعی» برخوردارند همگون کرده٬ ٬سپس به دلیل همین همگونی خو درا هم واجد همان ارزش اجتماعی دانسته و به خودمی بالند.
البته این جریانات اغلب به طور ناخودآگاه اتفاق افتاده و خود فرد هم به وضوح٬ علت میل شدید و ولع فراوانش در الصاق (سنجاق کردن) خود به مراکز قدرت و شهرت را نمی داند.
موضوع بسیارساده و ناشی از یک «خطای شناختی» است.خطای ذهن این است که از دو فرض درست به یک «نتیجه» نادرست می رسد در حالی که می پندارد از دو فرض درست به نتیجه درستی رسیده است.
برای اینکه موضوع را ملموس کنیم به ذکر چند مثال می پردازیم.


مثال اول:
الف- فلانی آدم سرشناس و بزرگی است.
ب-من بافلانی دوست یا فامیل هستم.
نتیجه: من هم آدم مهم و بزرگی هستم.
مثال دوم:
الف:استقلال (پرسپولیس) یکی از پرافتخارترین تیم های ایران است.
ب: من هوادار این تیم هستم.
نتیجه: من هم مهم و شریک بزرگی این تیم هستم.


درمثال های فوق فرض الف وب درست است اما لزوما نتیجه ٬ درست نیست. این گونه افراد٬خود را با اشخاص مهم و ذی نفوذ ٬جریانات سیاسی پرطرفدار و....همگون می کنند و به احساس کاذب برتر بودن و مهم بودن ( ولو مقطعی ) دست می یابند ٬ اما از این اصل مهم غافلند که ارزش های اجتماعی همواره دستخوش تغییر و جابه جایی هستند ٬و آنچه اکنون ارزش است چه بسا پس از مدتی به یک ضد ارزش تبدیل شود و نیز شخصی که اکنون در اوج قدرت است چه بسا دیری نپاید که به حضیض ذلت فرو غلتد.
البته باید در نظر داشت که صرف نزدیکی و الصاق خود به اشخاص و ارزش ها ما را ارزشمند و بزرگ نمی کند٬ بلکه بزرگی با خردمندی و پرورش سجایای اخلاقی درنفس خویشتن قابل تحقق است.
به راستی نزدیک شدن به مراکز قدرت و افراد ذی نفوذمی تواند خلأ درونی انسان را جبران کند؟

آیا صرفأ هموطن و همشهری بودن و از اذناب «قدرتمندان» و «شهرگان» بودن می تواند حقارت ریشه داری که در اعماق وجود فرد ریشه دوانیده است را جبران کند؟

آیا واکنش های دفاعی روانی قادر خواهندبود صفت «حقارت» را به «بزرگی» تبدیل کنند؟
بارها مشاهده کرده ایم افرادی برای کسب آنچه قدرتش می نامند هر خفتی رابه جان خریده و با التماس و اظهار عجز و لابه به هرخفتی تن درمی دهند تا چندصباحی «پستی»کسب کنند و مورد التفات دیگران باشند غافل از اینکه این پست و مقام ها مقطعی و زودگذر هستند و دیری نمی پاید که شدیدتر از قبل مجددا در دام حقارت فرو می غلتند. اینان به هر دری می زنند و هر کوچکی و حقارتی را متحمل می شوند تا به زعم خود چند صباحی بزرگی بفروشند !

زهی خیال باطل!

با اندکی غور و تأمل در خود و دیگران می توان سرنخ های حیرت انگیزی از محرک های رفتار خود و دیگران به دست آورد.

منظور از خودشناسی هم که «انفع المعارف» نامیده شده چیزی جز آگاهی بر محرک های پنهان رفتار نیست.


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

جمعه, 18 تیر 1395 16:02 خوانده شده: 8540 دفعه چاپ

نظرات بینندگان  

پاسخ + +23 0 --
محتشم 1395/04/18 - 18:00
حالافهمیدم چرابعضی خودشان رابه مسئولین می چسبانند
پاسخ + +8 -2 --
احمد 1395/04/18 - 21:43
«... غافل از اینکه این پست و مقام ها مقطعی و زودگذر هستند و دیری نمی پاید که...»
جناب سبزيان يك نكته ؟
پست و مقام ها مقطعي و زودگذر هستند ، درست، ولي فيش هاي حقوقي نجومي و دريافت هاي هنگفت ناشي از عضويت در ده ها هيات مديره باعث مي شود به قول معروف يارو «تا هفت پشتش داشته باشه بخوره» و اسراف كنه و «توپ نتونه تكونش بده».
در نتيجه تبديل به صفدر و دختر صفدر شده ، امر بر او مشتبه گشته ، خود را تافته جدا بافته دانسته و در مجلسي كه براي هر دقيقه از وقت آن ميلياردها تومان از بيت المال هزينه مي گردد ؛ بيانيه خانوادگي قرائت مي فرمايد...!
نتيجتا همين مولفه هاي «هفت پشت» و «توپ» باعث مي شوند كه فرد در مدت تصدي گري خود تا آنجا كه بتواند در غني سازي «هفت پشت» و «توپ» معروف از هيچ كوششي فروگذار ننمايد!
«پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : ترسناكترين چيزهايى كه بعد از خود بر امّتم مى ترسم اينهاست: درآمدهاى ناروا، شهوتهاى نهفته، و ربا.(بحار الأنوار : 73 / 158 / 3)
پاسخ + 0 0 --
افشین سبزیان 1395/04/19 - 16:47
سلام.باتشکرازشمادوست عزیز.به نکته مهمی اشاره فرمودیداماسئوال اینجاست که علت حرص وآزمندی به ثروت بیش ازحدلازم چیست؟آیاافرادی رانمی شناسیم که ازنظرمالی اشباع هستنداماحاضرندپولشان راصرف کسب قدرت کنند؟!اینجاچگونه می توان مسئله راتوجیه کرد؟
پاسخ + 0 0 --
AAa 1402/04/31 - 01:57
متوجه ربطش به "این همانی" نشدم :/
با این که کمک کرد این مفهوم رو بهتر متوجه بشم

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

آیا ملاقات های مردمی وزیر آموزش و پرورش دولت سیزدهم در کم کردن شکاف میان اداره و مدرسه و جلب اعتماد معلمان تاثیری دارد ؟

خیلی زیاد - 12.1%
زیاد - 3%
تا حدودی - 8.5%
تاثیری ندارد - 10.8%
نوعی عوام فریبی و سرکار گذاشتن معلمان است - 65.6%

مجموع آرا: 305

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور