صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

« به جای شکایت ؛ در مورد عملکرد خود پاسخ گو بوده و شفاف سازی کنید ... این منطقی ترین مسیر است »

شکایت رئیس شورای اسلامی شهر کرج از " رضا قاسم پور " خبرنگار صدای معلم

صدای معلم گزارش می کند ؛

گروه استان ها و شهرستان ها/

در آستانه ی روز معلم و 13 اردیبهشت مصادف با « روز جهانی آزادی مطبوعات » در پی درج یادداشتی با عنوان « کارنامه خاکستری شوراها در ایران» و باز نشر آن در کانال تریبون شهر زمستان ۱۴۰۱، علی‌ قاسم‌پور رئیس شورای شهر کرج از رضا‌ قاسم‌پور، مرتضی‌دهقان و مهندس‌ سعیدی معلم خبرنگاران البرزی شکایت کرده است که سیر مراحل قانونی این شکایت در حال طی شدن است .

بارها گفته شده افراد در هر سطح و مسئولیتی باید در برابر عملکرد خود پاسخ گو بوده و منطقی ترین مسیر برای اقناع افکار عمومی ، پاسخ به پرسش ها و ابهامات در جهت شفاف سازی و در فرآیند گفت و گو است .

پرسش « صدای معلم » از مسئولان و به ویژه کسانی که در نهادهای انتخابی کشور حضور دارند آن است که با شکایت از خبرنگاران و اهالی رسانه قرار است کدام مشکل و یا چالش کشور حل شود ؟

آیا با شکایت ، اعتماد سازی حاصل می شود ؟

آیا جامعه اساسا به این گونه روندها و نتایج حاصل از آن اعتمادی دارد ؟ و نتیجه ی آن را می پذیرد ؟

این رسانه ی مستقل و منتقد ضمن دعوت اکید و صریح از همه به ویژه رئیس شورای شهر کرج به جد خواهان پاسخ و شفاف سازی در موارد مطروحه توسط خبرنگار « صدای معلم » می باشد .

 

گزارش صدای معلم از شکایت رئیس شورای اسلامی شهر کرج از رضا قاسم پور خبرنگار صدای معلم

برای اطلاع و داوری همگان متن یادداشت را مجددا باهم تورق می‌کنیم.

کارنامه خاکستری شوراها در ایران

شوراییان دربند

اگر در شورای پایتخت همچنان بحث حقوق‌ها و املاک نجومی داغ است. در کلان شهر کرج نیز شنیده می‌شود که برخی از اعضای شورای اسلامی از طرف نهادهای نظارتی در حال استنتاق و بعضا.... هستند ( ۱۲ اردیبهشت شنیدیم که یک عضو شورای کرج دستگیر شده است و...) این در حالیست که در هفته‌های اخیر شهردار و چهار عضو شورای شهر کمال شهر به همراه شش عضو شورای شهر شهریار در زندان به سر برده و شورای شهر گلسار کلن ابطال شده است.

متأسفانه این داستان با شدت و ضعف متفاوت، ساری و جاری در تمام شهرها و استان‌های کشور است. امروز بیش از هزار نفر از اعضای مؤثر شوراهای اسلامی شهر و روستا در زندان به سر می‌برند.

قلب ماهیت و مسخ فلسفه شورا

مشکل اصلی شوراها معمولا مشارکت و معاونت در تغییر کاربری‌ها، تراکم فروشی، ارتشا، زد و بند و سواستفاده از موقعیت شغلی در انتفاع شخصی است. عضو شورایی که با خرید رای وارد شورا شده قاعدتا برای جبران مخارج هنگفت انتخاباتی ناچار به زد و بند با دلالان، زمین خواران و بساز و بندازها و... خواهد شد.

ردصلاحیت فله‌ای افراد ذی‌صلاح و توانمند با برچسب های ناچسب سیاسی و جناحی و میدان دادن به کوتوله‌ها باعث قلب ماهیت و مسخ فلسفه وجودی شورا شده است. به طوری که به اذعان صاحب نظران، شورای دور اول قوی ترین و مردمی‌ترین نهاد اجتماعی و الباقی ادوار در حال تحلیل ،سیر و زیست قهقرایی هستند.

در کنار خرید و فروش علنی رای به ویژه در شهرهای کوچک،ت اییدصلاحیت های‌ فله‌ای و مسئله دار نیز داستانی عجیب و غریب است. برای مثال ۷ عضو شورای شهر فعلی کمال شهر همگی بدوا ردصلاحیت بودند و معلوم نیست در ادامه با چه شگرد و ترفندی تایید صلاحیت شده و اکنون چهار عضو شورای این شهر به همراه شهردار محبوسند.

متورم شدن بدنه شهرداری‌ها

وقتی فصل هفتم قانون اساسی از اصل ۱۰۰ الی ۱۰۶ مربوط به شوراها پس از دو دهه خاک خوردن، سال ۷۷ توسط دولت اصلاحات اجرایی شد، امید می‌رفت که اجرایی شدن فصل و اصل شورا باعث تزریق نیروهای توانمند مردمی به بدنه دولت و نهایتا روانی و روایی امورات مردم گردد.

غافل از آنکه در مرحله عمل به جای تکوین و سوق دادن شوراها به پارلمان شهری، شاهد تخفیف شورای اسلامی شهر به « شورای شهرداری » و حیف و میل بیت‌المال در حواشی تبلیغات، انتخابات و فعالیت شوراها خواهد شد. از طرفی تزریق و تحمیل نورچشمی‌های شورائیان به بدنه شهرداری‌ها باعث متورم شدن حجم کارکنان کم بازده و بی‌تخصص شهرداری‌ها گردید.

معدل کارنامه شورا چند است؟!

نیمی از حدود ۱۳ هزار نفر از کارکنان شهرداری کرج نیروهای مازاد و عموما فاقد تخصص خاص هستند. جالب‌تر آنکه شورای انقلابی فعلی با علم به مازاد بودن این همه کارمندِ سربار، در تلاش بوده و است تا صدها تن از نزدیکان هم‌طیف‌های خود را به تدریج و به بهانه های مختلف به مجموعه شورا و شهرداری تحمیل و تزریق کند. این داستان منحصر به شهر خاصی نبوده و در تمام استان‌ها با شدت و ضعف در حال اجراست.

سوال اساسی اینست که اصولا برآیند فعالیت شوراهای اسلامی شهر و روستا چقدر توانسته رضایت مردم را کسب کرده و از مشکلاتشان حداقل در خدمات و مدیریت شهری بکاهد؟

معدل عملکرد شورا در ایران چند است؟

گزارش صدای معلم از شکایت رئیس شورای اسلامی شهر کرج از رضا قاسم پور خبرنگار صدای معلم

ثبت اموال اعضای شورا

به عنوان یک معلم خبرنگار برای بار دوم از وزیر کشور و هیات دولت درخواست می‌نمایم با ارائه لایحه‌ای به مجلس مبنی بر ثبت اموال کاندیداهای جدی شورا در انتخابات آتی از مجلس مصوبه بگیرند تا اوضاع مالی منتخبین قبل از ورود به شورا و بعد از خروج از آن کاملا شفاف، قابل محاسبه و قابل ارائه به مردم باشد.

از محاسن این طرح همین بس که کسانی که خدای ناکرده مترصد بهره‌مندی از  جایگاه شورا جهت رانت‌خواری احتمالی و یا استفاده ابزاری جهت سکوی پرتاب و جهش مالی هستند، چشم طمع‌شان نسبت به این نهاد اجتماعی کور خواهد شد.

 

حذف حق جلسات شورا

البته پیشنهاد مکمل آنست که اصولا منتخبین حتی حق جلسه از شورا دریافت نکنند و امورات شورا را افتخاری پیش ببرند. در این صورت سره از ناسره، کره از باکره و در یک کلام میزان عیار مدعیان خدمت بی‌مزد و بی منت به مردم مشخص‌تر خواهد شد.


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

گزارش صدای معلم از شکایت رئیس شورای اسلامی شهر کرج از رضا قاسم پور خبرنگار صدای معلم

چهارشنبه, 13 ارديبهشت 1402 22:46 خوانده شده: 703 دفعه چاپ

نظرات بینندگان  

پاسخ + +9 0 --
ناشناس 1402/02/14 - 03:40
وضعیت اکثر رأی آورندگان در شوراها، در شهر و روستا برای مردمان و حاکمان معلوم و محرز است.

بدتر از فساد مالی، فساد فکری است.
اگر روزی اکثریتی صالح به اقلیتی اصلح رأی دهند، تازه چگونه خواهند توانست، کج بناهای پیشینیان را اصلاح کنند؟ و ووو
پاسخ + +3 0 --
محمد باقر شیبانی 1402/02/14 - 05:28
عجب دنیایی شده.حوصله ای که بگویی بالای چشمتان ابروست نداری؟اگر خواهان پیشرفت و حقوق مداری هستیم باید منتقدین آزاد باشند و بتوانند مو را از ماست بکشند.اگر هم دلبخواهی شده و هر کی هر جور دلش می خواهد مسئولیتش را انجام دهد پس روزنامه نگار و نویسنده و خبرنگار هم یکی مثل آنها.
بگیر و ببندو بکش بر مدار
که این دلبخواهیست بالای دار
گرت هست خواهی مشو پست و خوار
به بست دهانها نه ای برقرار
پاسخ + +1 0 --
ناشناس 1402/02/14 - 12:10
تا استنطاق و نظارت نباشد،طبع انسان میل به طغیان کردن در هر چیزی رادارد.
پاسخ + +3 0 --
ناشناس 1402/02/14 - 12:20
درود بر جناب رضاقاسم پور عزیز!
پاسخ + 0 0 --
رضا قاسم پور 1402/02/14 - 14:39
سلام و ارادت
ممنون از توجه و بنده نوازی عزیزان جان
پاسخ + +3 0 --
ناشناس 1402/02/14 - 13:16
این شورا ها خود معضلی شده اند چون فرهنگ استفاده درست از هر چیزی ضعیف است اکثرافراد دنبال منافع شخصی هستند اگر به کارمندی اعتراض کنی چرا وظیفه ات را انجام نمی دهی درجواب می گوید چه کسی وظیفه اش را درست انجام می دهدکه من بدهم یا به مدیرمدرسه ای می گویی نباید پول از اولیا دانش آموزان بگیری می گوید اگرمن نگیرم یکی دیگرجایگزین من می کنند واومی گیرد تا به لحاظ فرهنگی ملیت ومنافع ملی را ترجیح ندهیم با حضور وبدون حضور ناظر کارمان را یکسان انجام ندهیم اوضاع همین خوهد بود کسانیکه خودشان را زرنگ می دانند ودرهر موقعیتی به فکر منافع شخصی هستند باید بدانند این انتفاع موقت هست وبعد از مدتی امور کشور به هم می ریزد ومنافع باد آورده این فرد براثرناامنی وغیره به خطر خواهد افتاد آموزش وآگاهی بخشی به افراد تا از طریق کنترل درونی بتوانند درجهت منافع ملی قدم بردارند خیلی مهم هست هیچ نظارت بیرونی نمی تواند به طور کامل جلو فسادرا بگیرد کما اینکه فرد ناظر هم ممکن است آلوده فساد شود

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

آیا کنکور معیار مناسب و قابل اتکایی برای ارزیایی در مورد اثربخشی و کارایی نظام آموزشی ایران می باشد ؟

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور