صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

«چگونه می توان پذیرفت فردی که تاکنون و به اذعان برخی نمایندگان مجلس حتی سابقه یک روز تدریس در کلاس و یا مدیریت یک کودکستان را هم نداشته و فاقد تحصیلات و دانش مرتبط با آموزش و علم پداگوژی است ، به یک باره برای تصدی مقام وزارت آموزش و پرورش جهش کند ؟»

شورای عالی آموزش و پرورش شاخص های وزیر شدن در آموزش و پرورش را مشخص و تدوین کند

صدای معلم گزارش می کند ؛

گروه گزارش/

پیشنهاد صدای معلم به شورای عالی آموزش و پرورش برای تدوین قانون انتخاب وزیر آموزش و پرورش

انتخاب وزیر آموزش و پرورش در حال حاضر به یک « مساله » بزرگ و چالش برانگیز تبدیل شده است . هر چند این موضوع تازگی نداشته اما در دولت سیزدهم با معرفی افرادی که سابقه چندان مفید و موثری در حوزه آموزش نداشتند به یکی از دغدغه های قابل توجه جامعه معلمان کشور تبدیل شده است . هر چند گزینه سومی که بلافاصله پس از عدم رای اعتماد مجلس شورای اسلامی به مسعود فیاضی معرفی شده است اخبار حاکی از آن است که  « یوسف نوری » با وجود داشتن سوابق پیشین در آموزش و پرورش در حال حاضر کارمند دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی شهید بهشتی می باشد .

هر چند انتخاب و معرفی وزرا حق طبیعی هر دولت می باشد اما « مقبولیت » در دستگاهی که فرهنگ ساز  و محور توسعه پایدار است و معلمان در عداد گروه های نخست مرجع جامعه به شمار می آیند مقوله ای نیست که قابل حذف و یا کتمان باشد .

زمانی که نوبت به معرفی و انتخاب وزیر آموزش و پرورش در دولت های مختلف و با گرایش های مخالف می رسد بسیاری سخن از ویژگی های و معیارهای لازم و حداقلی برای وزیر می رانند اما قانون مدون و یا راهنمای مشخصی در این زمینه وجود ندارد .

پیشنهاد صدای معلم به شورای عالی آموزش و پرورش برای تدوین قانون انتخاب وزیر آموزش و پرورش

چگونه می توان پذیرفت فردی که تاکنون و به اذعان برخی نمایندگان مجلس حتی سابقه یک روز تدریس در کلاس و یا مدیریت یک کودکستان را هم نداشته و فاقد تحصیلات و دانش مرتبط با آموزش و علم پداگوژی است ، به یک باره برای تصدی مقام وزارت آموزش و پرورش جهش کند ؟ این در حالی است که ضوابط و آیین نامه های فراوانی در آموزش و پرورش برای تصدی پست هایی مانند معلم ، مدیر مدرسه ، معاون و... تدوین شده است .

 انتصاب در این دستگاه برای یک جایگاه معمولی اداری نیز نیازمند فاکتورها و طی فرآیندهای مشخصی است .

آیا این منطقی و عقلانی است ؟

حتا در صورت رای اعتماد مجلس ، این شخص در جایگاه وزیر دچار بحران مشروعیت و مقبولیت نخواهد شد ؟ « از ظرفیت قانونی و از پتانسیل شورای عالی آموزش و پرورش که بالاترین و عالی ترین مرجع سیاست گذاری و تصمیم گیری در آموزش و پرورش هستید استفاده کنید و آن را به مجلس ارائه کنید»

آیا این وضعیت به روند کاهش شکاف « ستاد » و « صف » که خود به یک بحران تبدیل شده است کمکی خواهد کرد ؟

در نشست رسانه ای دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش که اخیرا برگزار شد ؛ یکی از خبرنگاران حاضر پرسشی را در این زمینه مطرح کرد . ( متن کامل این پرسش و پاسخ در صدای معلم منتشر خواهد شد ).

پس از توضیحات تفصیلی دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش ، مدیر صدای معلم خطاب به ایشان چنین گفت :

پیشنهاد صدای معلم به شورای عالی آموزش و پرورش برای تدوین قانون انتخاب وزیر آموزش و پرورش

« آقای دبیر کل ! شما این ویژگی ها و شاخص را در قالب « طرح » قابل ارائه مستند کنید . این دقیقا مطابق با وظایف مصرح شورای عالی آموزش و پرورش مستند به ماده 6 است . شما در پاسخ به این پرسش از آرزوهای خود گفتید اما این باید با خرد جمعی و بر اساس موازین علمی و مطالعات تطبیقی به صورت یک « قانون » درآید تا افراد و دولت ها سلیقه ای عمل نکنند .

شما از ظرفیت قانونی و از پتانسیل شورای عالی آموزش و پرورش که بالاترین و عالی ترین مرجع سیاست گذاری و تصمیم گیری در آموزش و پرورش هستید استفاده کنید و آن را به مجلس ارائه کنید . »

بدون تردید ، برداشتن این گام بزرگ و راهبردی می تواند در ارتقای جایگاه آموزش و پرورش کشور و سپردن سکان این کشتی نجات به فردی که لیاقت و شایستگی آن را دارد سهم بسیار بزرگی را ایفا نماید .

پیشنهاد صدای معلم به شورای عالی آموزش و پرورش برای تدوین قانون انتخاب وزیر آموزش و پرورش

پایان گزارش/


پیشنهاد صدای معلم به شورای عالی آموزش و پرورش برای تدوین قانون انتخاب وزیر آموزش و پرورش

چهارشنبه, 26 آبان 1400 14:35 خوانده شده: 543 دفعه چاپ

نظرات بینندگان  

پاسخ + +6 0 --
زیبا 1400/08/26 - 19:07
مثل اینکه اراده براین است تابا معرفی این افرادبی نام ونشان که بقول نگارنده محترم این نوشتار،حتی یک روزسابقه حضوردر کلاس رابه عنوان معلم نداشته اند،محیط تعلیم وتربیت وفضای فرهنگی جامعه موردتمسخرعده ای قرار گیرد.
پاسخ + 0 0 --
معلم ناامید شده 1400/08/27 - 05:04
مقاله و کلام بجایی بود
پاسخ + +6 0 --
محمد باقر شیبانی 1400/08/26 - 20:56
نمی دانم چشمم از ایشان هم آب نمی خورد.این آقای نوری هم در ارگانهای دیگر بوده و مدرک دکترایش غیر مرتبط است.این چه وضعی است .اینهمه دانشگاه فرهنگیان-وزارت آ.پ-ادارات کل و نواحی و مناطق آن با نفرات زبده و متعدد را ندیده اید که یکی را انتخاب و معرفی نمی کنید؟.واقعا خیلی حرف است.اصلا شک داشتم که دلشان برای این حوزه می سوزد اما الان بر من کاملا آشکار شد و ایمان و اعتقاد آوردم که این حوزه کمترین ارزش و احترام را در نزدشان دارد.تا کی این حوزه چوب سیاسیون را خواهد خورد نمی دانم.
پاسخ + +10 0 --
مدرس آزاد 1400/08/26 - 22:15
عجیبه! مگر نمی نوشتند که 7 سال سابقه تدریس دارد پس چطور یک روز هم ندارد؟
پاسخ + 0 0 --
مدرس آزاد 1400/08/26 - 22:26
آها، فکر کردم آقای فیاضی را می گویید پس فکر کنم منظور آقای نوری هستند پس سوابق آموزش و پرورش غیرمعلمی بوده؟
پاسخ + 0 0 --
محمد باقر شیبانی 1400/08/27 - 07:29
اگر به رزومهء کاری آقای نوری دقت کنید ابتدا فوق دیپلم پرورشی بوده اند و من در مدت سی سال خدمت ندیدم که مربی پرورشی به کلاس برود.
پاسخ + +5 0 --
علی معلم 1400/08/27 - 08:15
داگلاس نورث اقتصاددان و برنده جایزه نوبل اقتصاد می‌گوید: اگر می‌خواهید بدانید کشوری توسعه می‌یابد یا نه اصلا سراغ فناوری کارخانه و ابزاری که استفاده می‌کند نروید این‌ها را به‌راحتی می‌توان خرید یا کپی کرد، برای دیدن توسعه بروید در دبستان‌ها و پیش دبستانی ببینید آنجا چگونه بچه‌ها را آموزش می‌دهند مهم نیست چه چیزی آموزش می‌دهند بلکه ببینید چگونه آموزش می‌دهند.

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

آیا کنکور معیار مناسب و قابل اتکایی برای ارزیایی در مورد اثربخشی و کارایی نظام آموزشی ایران می باشد ؟

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور