صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

نرگس ملك زاده/ معلم

هشدار در مورد پانسیون های مطالعاتی ! آب یا سراب ؟!

پانسیون های مطالعاتی و هشدار به خانواده ها در مورد مکان های مطالعاتی خصوصی   چند صباحی است که پانسیون های مطالعاتی به عنوان  رقیب جدی و خصوصی در مقابل کتابخانه های عمومی قد علم کرده است مکان هایی که به گفته موسسان و صاحبان آن مزایای بیشتری نسبت به کتابخانه ها دارند ؛ این پانسیون ها به دلیل محدود بودن فضا، پذیرش دانش آموز و دانشجو کمتری خواهند داشت و همچنین ساعت کار آنها نسبت به کتابخانه های عمومی بیشتر است و برگ برنده این مکان های مطالعاتی خصوصی خدمات مشاوره ای و راهنمایی هایی است که از سوی پشتیبانان آموزشی آنها ارائه می­ شود.

این پانسیون ها بیشتر فعالیت خود را در کنکور سراسری و اردوهای مطالعاتی (نوروزی و تابستانی) متمرکز کرده بودند تا اینکه  به فکر مشتری های جدید خود یعنی دانش آموزان سال سوم که متقاضیان شرکت در امتحانات نهایی افتادند ، تا بتوانند آنها را به بهانه هایی از جمله برنامه ریزی مناسب و مدیریت زمان مطالعه به سمت خود بکشانند. این پانسیون ها علاوه بر مزایایی که ( از دید صاحبان آنها) در بالا برشمرده شد معایبی نیز دارند که در روزهای اخیر واکنش و هشدار آموزش و پرورش را در پی داشته است.

مسعود ثقفی سخنگوی آموزش و پرورش  در گفت و گویی به پیامد های احتمالی و مخرب  حضور دانش آموزان در این پانسیون ها پرداخته است و تبلیغات آن ها را نوعی تبلیغات فریب کارانه و اغوا کننده بر شمرده است و هرگونه وابستگی آن را به دستگاه های دولتی و آموزش و پرورش تکذیب کرده است.آنچه در سخنان ثقفی باعث  نگرانی و زنگ خطری جدی برای خانواده ها می باشد استفاده احتمالی این موسسات از داروهای روان گردان برای رفع خستگی دانش آموزان پس از اتمام مدرسه برای آمادگی در امتحان بعدی است.

داروهایی که به نام« قرص شب امتحان » در بین دانش آموزان و دانشجویان ما مرسوم گشته است استفاده از ریتالین  و گرامادون اگرچه باعث بیدار ماندن و تمرکز دانش آموز در شب امتحان می­ شود اما مداومت استفاده از آنها در شب های امتحان، زمینه اعتیاد ناخواسته را در بین دانش آموزان به  وجود می آورد زیرا قرص های روانگردان همانند تمام مواد اعتیاد آور با  توجه به میزان و نحوه مصرف فرد نوعی وابستگی را به همراه خواهد داشت.

حال به این نکته توجه داشته باشید که خانواده ای که فرزند خود را برای رسیدن به یک هدف کوتاه که موفقیت در آزمون های پایانی سال تحصیلی است به این پانسیون های مطالعاتی می­ سپارد اما در پایان این دوره فرزندی را تحویل می­ گیرد که می­ توانند علایم اولیه اعتیاد را در آن به وضوح مشاهده نماید و دیگر بدن دانش آموز به دز پایین این داروها جواب نمی دهد ،حال مشکلات جسمانی  و روحی از جمله نارسایی کلیه و مشکلات کبدی،پرخاشگری را نیز به آن اضافه کنید به راحتی می ­توان دریافت که این موسسات یک مسکن موقت را به یک بلای همیشگی و شاید خانمان سوز تبدیل کرده اند.

اگر چه با وجود مزایا این پانسیون ها می توانند مفید و نتایج خوبی را نیز به همراه داشته باشند اما به دلیل عدم نظارت بر آنها از سوی اماکن نیروی انتظامی و قوه قضاییه می ­توان کمی سرسختانه تر نسبت به حضور فرزندانمان در این مکان های مطالعاتی خصوصی تصمیم گیری نماییم ؛ در ایام برگزاری امتحانات خانواده می تواند فعالیت این پانسیون ها را بدون مضرات آن برای دانش آموزش فراهم سازد و فضای خانه را بدون استرس و آرام بخش نماید حضور دانش آموز در جمع خانواده خود نوعی تمرکز است و تشویق های آنها و نظارت خانواده برایش ارزشمند و سبب کاهش استرس خواهد شد و هرچه خانواده در این امر موفق تر باشد کارآمدی فرزندش در امتحانات بیشتر و نتایج قابل قبول تری را خواهند داشت.

خانواده با انتقال مسئولیت خود به دوش  این پانسیون ها  ناخواسته فرزندان خود را در ورودی یک خطر احتمالی بدون سرپرست رها کرده اند و این پشیمانی بعد از نیجه عکس مورد انتظارشان دیگر هیچ سودی نخواهد داشت و سرزنش کردن بی حاصل خود  رابرای همیشه  همراه خواهد داشت از این رو باید هشدارها را به گوش گرفت و با تعقل و تدبیر بهترین را انتخاب کرد.

روزنامه قانون

دوشنبه, 03 خرداد 1395 21:23 خوانده شده: 6022 دفعه چاپ

نظرات بینندگان  

پاسخ + +11 -2 --
معلم مظلوم 1395/03/04 - 03:56
الله اکبر چه چیزایی میشنویم. بابا این درس خوندن عجب بلایی شده؟ اون دانشمندی که شبها زیر بازتاب نور برف سفید کنار پنجره اتاق تاریک و نمور خانواده اش درس میخوند و الکل کشف میکرد یا کتاب طب و قانون مینوشت کجاست؟ این ... چیه؟ ادمی که برای درس خوندن نتونه خودش رو اماده کنه و نیاز به هزار زخارف داشته باشه و هر قسمت بدنش با یه قرص و سوزن اروم بشه نبودش بهتره والله.
پاسخ + 0 0 --
کیانوش محمدی فرد 1399/10/01 - 13:30
کاملا درست و بجا
پاسخ + +4 -1 --
هلنا 1398/06/29 - 08:43
پسر من از موسسات استفاده کرد نه قرصی دادن نه چیزی خیلی هم راضی بودیم و نتیجه گرفت و از کتابخانه خیلی بهتره اینجا مشاور و سرپرست و رییس داره که بچه ها تحت نظارتش هستن ولی کتابخانه چنین امکاناتی رو نداره بچه ها هرکاری دلشون میخواد انجام میدن
پاسخ + 0 0 --
الهه 1398/09/03 - 21:21
میشه لطفا پانسیون پسرتون رو معرفی کنید؟!
پاسخ + +9 0 --
الف 1398/11/25 - 16:20
من خودم شخصا از این پانسیون ها استفاده کردم هیچ قرصی هم به خوردمون ندادن
خیلی مفید و موثر بود در روند درس خوندنم
پاسخ + +8 0 --
فاطمه سهرابی 1399/06/27 - 23:04
چقدر مسخره واقعا یعنی چی که قرص میدن !!!
با چه استنادی همچین صحبتهایی رو میکنید اخه...
من خودم دانش اموز کنکوری بودم که تو دو سالی که کنکور دادم از اول از پانسیون استفاده کردم
از همه بهتر هم پانسیون مطالعاتی آرتمیس بود که خیلی منظم بود و مشاوره داشت و رفع اشکال درسی هم انجام میدادن.
پاسخ + +6 -1 --
زهرا محمودی 1399/10/06 - 15:09
من دو سال از پانسیون استفاده کردم راضی هم بودم. دانشگاهیم که میخواستم قبول شدم. قرص چی بدن آخه مگه ما بچه ایم که گولمون بزنن؟؟ خب به خانوادمون میگیم.
هنوزم توصیه میکنم به فامیل که برن پانسیون سامان هم مشاورای خوب داره هم فضای خوب. البته الان فضاشونو نمیدونم دیگه. ولی اون سال ما راضی بودیم. هم خودم هم خانوادم.
پاسخ + +3 0 --
فاطمه z 1400/03/19 - 21:59
چرا چرت و پرت میگید ؟؟ من پانسیون میرفتم قبلا خیلی هم راضی بکدم و واقعا بهترین دوران مطالعاتیم بود . چون میبینید بچه های مردم اینطوری موفق میشن میخواهید جلوشونو بگیرید؟؟
پاسخ + 0 0 --
سارا 1401/06/03 - 20:06
اتفاقا اتفاقا برای کسی که نمیتونه تو خونه درس بخونه پانسیون هایی که هستن بهترین شرایط و محیط رو دارن خود من با اینکه خونه اروم بود ولی چون پشت کنکوری بودم تنبل شده بودم و حوصله درس خوندن نداشتم رفتم پانسیون و خیلی شرایط مطالعه ام بهتر شد رتبم هم خوب شد خودم راضی ام. گول این چرت و پرتا رو نخورید هر کاری لازمه برای موفقیت انجام بدید همه میدونیم که محیط چقدر مهمه این پانسیون ها محیط ایده ال و رقابتی رو برای درس خوندن فراهم میکنن
پاسخ + 0 0 --
سارا 1401/06/03 - 20:11
بهترین پانسیون ها
در شمال تهران ؛ پانسیون زمان
نواحی شرق و شمال شرقی تهران ؛ پانسیون سیدخندان
در غرب تهران ؛ پانسیون شفق
جنوب تهرانو نمیدونم.

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

آیا ملاقات های مردمی وزیر آموزش و پرورش دولت سیزدهم در کم کردن شکاف میان اداره و مدرسه و جلب اعتماد معلمان تاثیری دارد ؟

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور