صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

هشدار وزیر بهداشت:

حدود یک چهارم جامعه دچار اختلالات روان پزشکی هستند/ یکی از مشکلاتی که من از آن رنج می‌برم خودشیفتگی است که متأسفانه در همه رده‌ها وجود دارد و آنجایی که به مسئولان ختم می‌شود بسیار بیشتر است

شیوع استرس نگران‌کننده شده، پیمایش شیوع شناسی بیماری‌های روانی در کشور که در سال 90 انجام شد، حکایت از افزایش موارد اختلالات روانی در بین ایرانی‌ها دارد. ایرانی‌هایی که نه فقط استرس ،که اختلال افسردگی هم در میان‌شان حرف اول را می‌زند/ بر اساس گزارش وزارت بهداشت از وضعیت ابتلا به بیماری‌های روانی، 23.6 درصد افراد بین 15 تا 64 سال به یکی از انواع شدید بیماری‌های روانی مبتلا هستند که از این میان افسردگی با 12.7 درصد شایع‌ترین بیماری روانی است و البته درصد شیوع آن در زنان بیش از مردان است/ خروجی این بیماری‌ها منجربه 95 درصد خودکشی‌ها شده است/ مردم هر روز تحت تأثیر بخشی از شایعات مغرضانه هستند که روح و روان آنها را آزار می‌دهد.سلامت روان مردم را به هم نریزید/ میزان تاب‌آوری جامعه در برابر مسائل روزمره زندگی و مسائل اجتماعی کاهش یافته و این یکی از مشکلات اساسی به ویژه برای سیاستمداران کشور در زمینه اداره جامعه است/ دولت‌ها باید بتوانند مردم را برای حل مسائل، توانمند بار بیاورند/ این موضوعات نه در آموزش و پرورش و نه در آموزش عالی مورد توجه قرار نمی‌گیرد و به همین جهت شکنندگی در نسل‌های جدید بیش از نسل‌های گذشته است/ اضطراب و افسردگی که از عمده‌ترین اختلالات اعصاب و روان هستند از نبود آرامش ریشه می‌گیرد/ خداوند پدر رئیس جمهوری را بیامرزد که مردم به ایشان رأی دادند و اکنون آرامش نسبی دارند، اما امیدواریم این آرامش قبل از طوفان نباشد و دولت‌های بعدی نیز این موضوع را رعایت کنند/ البته آمار ما نسبت به آمار جهان نگران‌کننده نیست، اما چون در جامعه اسلامی زندگی می‌کنیم این آمار برایمان قابل قبول نیست/ خدا نکند که وکیل و وزیر و... دچار اختلالات روانپزشکی یا خلقی شوند .....

 آمار شیوع اختلالات روانی در میان ایرانیان و هشدار وزیر بهداشت   گروه اخبار/

شیوع استرس نگران‌کننده شده، پیمایش شیوع شناسی بیماری‌های روانی در کشور که در سال 90 انجام شد، حکایت از افزایش موارد اختلالات روانی در بین ایرانی‌ها دارد. ایرانی‌هایی که نه فقط استرس ،که اختلال افسردگی هم در میان‌شان حرف اول را می‌زند.
بر اساس گزارش وزارت بهداشت از وضعیت ابتلا به بیماری‌های روانی، 23.6 درصد افراد بین 15 تا 64 سال به یکی از انواع شدید بیماری‌های روانی مبتلا هستند که از این میان افسردگی با 12.7 درصد شایع‌ترین بیماری روانی است و البته درصد شیوع آن در زنان بیش از مردان است.

حالا در کنار همه اینها، حدود یک چهارم جامعه دچار اختلالات روان پزشکی هستند. آمارهای رسمی نشان می‌دهد 21 تا 23 درصد مردم ایران اختلالات روان پزشکی دارند و نسبت به گذشته استرس در جامعه شیوع پیدا کرده و پراکندگی آن نیز بیشتر شده است.
 مسئولان وزارت بهداشت در نشست‌های خبری با اصحاب رسانه در هفته سلامت روان از وضعیت نگران‌کننده اختلالات روانی در بین ایرانی‌ها صحبت کردند. این نگرانی آنها بیشتر متوجه شیوع اختلالات افسردگی و اضطراب است که خروجی این بیماری‌ها منجربه 95 درصد خودکشی‌ها شده است، اما حرف‌های اصلی در این باره روز گذشته از سوی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سی و سومین کنگره سالانه انجمن روان پزشکان ایران زده شد.
نگاهی به اظهارات چند روز گذشته غیرسیاسی‌ترین وزیر کابینه دولت یازدهم نشان می‌دهد محور اصلی سخنان سید حسن قاضی‌زاده هاشمی بیش از آنکه سلامت محور باشد رنگ و بوی سیاسی به خود گرفته است. چه آن زمان که در مراسم افتتاح مراکز درمانی در تبریز جهت نگاه خود را به سمتی تغییر داد که نباید خدمات درمانی را به سیاست ربط داد و چه زمانی که خیلی از مشکلات کشور را به خاطر دروغ‌ها، غیبت‌ها و تهمت‌ها پیوند زد.

سخنان روز گذشته وزیر بهداشت در کنگره روان پزشکان نیز با گلایه‌های زیادی همراه بود. او خیلی صریح و شفاف بیان کرد: «مردم هر روز تحت تأثیر بخشی از شایعات مغرضانه هستند که روح و روان آنها را آزار می‌دهد.سلامت روان مردم را به هم نریزید.»


 مردم هر روز در معرض شایعات اضطراب زا هستند
دکتر قاضی‌زاده هاشمی به خودشیفتگی مسئولان هم اشاره کرد: «یکی از مشکلاتی که من از آن رنج می‌برم خودشیفتگی است که متأسفانه در همه رده‌ها وجود دارد و آنجایی که به مسئولان ختم می‌شود بسیار بیشتر است. خودشیفتگی عده‌ای کار دست سلامت روان مردم می‌دهد و برخی شایعات، روح و روان مردم را آشفته می‌کند. یک حرف زده می‌شود و کل جامعه از آن آشفته می‌شود.»

دکتر هاشمی در توضیح بیشتر افزود: آمارها نشان می‌دهد که میزان تاب‌آوری جامعه در برابر مسائل روزمره زندگی و مسائل اجتماعی کاهش یافته و این یکی از مشکلات اساسی به ویژه برای سیاستمداران کشور در زمینه اداره جامعه است.
حال یکی از وظایف دولت‌ها افزایش تاب‌آوری جامعه در برابر حوادث زندگی اجتماعی و روزمره است و دولت‌ها باید بتوانند مردم را برای حل مسائل، توانمند بار بیاورند. این در حالی است که متأسفانه این موضوعات نه در آموزش و پرورش و نه در آموزش عالی مورد توجه قرار نمی‌گیرد و به همین جهت شکنندگی در نسل‌های جدید بیش از نسل‌های گذشته است.
او در توضیح این موضوع گفت: «وجود این خودشیفتگی کار دست مردم می‌دهد. به عنوان مثال کسی می‌خواهد در حوزه اقتصادی خود شیرینی کند، با حرفی جامعه را مضطرب می‌کند. بنابراین مردم هر روز در معرض چنین شایعات اضطراب‌زایی قرار دارند. به عنوان مثال خبری را از صدا و سیما پخش می‌کنند که ۸۰ میلیون نفر آن را می‌بینند و به تبعات آن هم فکر نمی‌کنند. در کشور ما هر کسی اظهار نظری دارد مثلاً یکی سردار عَلَم بوده، نوحه می‌خواند و رئیس جمهوری و مسئولان را زیر سؤال می‌برد؛ دیگری می‌شود سردار حرم و در همه حوزه‌ها اظهار نظر می‌کند؛ یکی نیز سردار قلم بوده و در همه حوزه‌ها حرفی دارد.»
دکتر قاضی‌زاده هاشمی افزود: سیاست گذاران، دولت، مجلس، خطبا و ائمه جمعه همه می‌توانند برای حل مشکلات بیماران رفتاری و اختلالات روانی نیز کمک و همکاری‌های لازم را داشته باشند. وزیر بهداشت  گفت: اضطراب و افسردگی که از عمده‌ترین اختلالات اعصاب و روان هستند از نبود آرامش ریشه می‌گیرد. خداوند پدر رئیس جمهوری را بیامرزد که مردم به ایشان رأی دادند و اکنون آرامش نسبی دارند، اما امیدواریم این آرامش قبل از طوفان نباشد و دولت‌های بعدی نیز این موضوع را رعایت کنند.


 بیمه‌ها از بیماران اعصاب و روان حمایت کنند
دکتر قاضی‌زاده هاشمی در ادامه از رشد 26 درصدی اختلال رفتاری در کشور خبر داد و خطاب به روان پزشکان و سایر گروه‌های مرتبط با این حوزه گفت: «باید بدانید که همگی یک تیم هستید و کار سختی در پیش دارید. البته بخش عمده‌ای از کار دست شما نیست و شما با علت سوء رفتار دیگران مواجهید. این خوب نیست که آمارمان نشان دهد ۲۶ درصد اختلال رفتاری در جامعه وجود دارد و نسبت به سال‌های گذشته رو به افزایش است.

البته آمار ما نسبت به آمار جهان نگران‌کننده نیست، اما چون در جامعه اسلامی زندگی می‌کنیم این آمار برایمان قابل قبول نیست.

بنابراین با توجه به این آمار به نظر می‌رسد که کارمان آسان نیست چرا که بخشی از این افراد هم تصمیم گیرنده هستند. حال وقتی فرد تصمیم گیرنده‌ای دچار این گرفتاری‌ها باشد بسیار در جامعه تأثیرگذار است و خدا نکند که وکیل و وزیر و... دچار اختلالات روانپزشکی یا خلقی شوند

او در پایان صحبت‌هایش از بیمه‌ها هم گلایه کرد که بیماران اعصاب و روان را به رسمیت نمی‌شناسند.

روزنامه ایران

چهارشنبه, 28 مهر 1395 10:41 خوانده شده: 2198 دفعه چاپ

نظرات بینندگان  

پاسخ + +11 -1 --
ناشناس 1395/07/28 - 12:09
افسردگی در میان معلمان بسیار عمیق تر از متوسط جامعه است.
البته با معلمان زن کاری ندارم, معلمان مرد اکثریت درصدی از افسردگی را دارند.
حالا شما چه توقعی از این آمورش و پرورش خواهی داشت.
حداقل وزیر بهداشت (بر خلاف وزیر خودشیفته ما) اقرار به این مشکلات دارد.
پاسخ + +4 -1 --
عارف 1395/07/28 - 12:34
ایشان نیز نباید کمی خود شیفته می شدند. خیلی بهتر بود این آمار و مشکلات از زبان مسئول این بخش وزارت که روان پزشک یا روان شناس باشد گفته می شد نه یک چشم پزشک. البته همین که اولین بار یک وزیر در این ابعاد گفته خوب است.
پاسخ + +9 0 --
امین 1395/07/28 - 13:25
گرچه از نیت خوانی خوشم نمی آید ولی با توجه به بازی های سیاسی ،به نظر میرسد منظور ایشان از خودشیفتگی مسئولان ، بیشتر شخص پزشکیان نائب رئیس محلس شورای اسلامی است که در هفته گذشته اعلام کرده بود :بنده غیر از کارانه ام، ماهی 11 میلیون از بیمارستانهای دولتی میگرم ( درست برخلاف نظر آقای هاشمی غیر خودشیفته!!! که اعلام کرده بود در ایران حقوق فوق تخصصها کمتر از حقوق کارگران و تقریبا کمتر از 3 میلیون است و کسی نباید اعتراض کند.) آقای پزشکیان همچنین بصراحت اعلام کرده بود حقوق یک پزشک در ایران 7 برابر یک پزشک آمریکایی است. همین عوامل باعث شده رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران و الان وزیر بهداشت انتقادات مستقیم و غیرمستقیمی نثار این پزشک اصلاح طلب راستگو کنند. واقعا برای این وزیر بهداشت که حتی اجازه انتشار فیشهای حقوقی پزشکان دولتی را هم نمی دهد، باید گفت در جامعه ای که اکثریت آن زیر فشار زندگی قد خم می کنند شما با خودشیرینی برای پزشکان اینقدر خودشیفته و مغرور تشریف دارید و خواهشا اول خودتان را بشناسید بعد جامعه را.
پاسخ + +10 0 --
معلم 1395/07/28 - 13:43
بله معلومه شما ندارید چون پزشک ها توی یک روز حقوق سه سال معلم رو می گیرند


کدام انصاف کدام عدالت
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1395/07/28 - 18:34
مثل وزیر ما بی عرضه باشه خوبه؟!!!!!
خلایق رو هر چه لایق!
بعضی وقتها فکر میکنم که لیاقت ما همون فانیه.
پاسخ + 0 0 --
شهاب 1395/07/28 - 20:08
ماهم می توانیم حتی وضعیتی بهتر از پزشکان داشته باشیم به یاری خدا با سقوط فانی وداشتن وزیر ی چون جناب آقای هاشمی
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1395/07/28 - 20:43
این از لیاقت هاشمی و بی عرضگی وزیر ماست.
خلایق هر چه لایق.
بعضی وقتها احساس میکنم که لیاقت ما همین فانیه.
پاسخ + +3 0 --
منتظرپاداش ۹۴ 1395/07/28 - 14:39
جناب وزیرپرتلاش این افسرده هابازنشستگان آ پ است ترابخدادرجلسه هیات دولت به این وزیربی لیاقت مابگوکه ازکجا پاداش کارکنان بهداشت رامی دهی بهش واکثرافسرده های جامعه چه کسانی اندبهش یک پتوویالحاف بده تادرجلسات دولت هم بخوابه ای کاش شما وزیرمابودیدحداقل بشاش وفعال هستیدومثل فانی سست وبی تحرک نیستی خداترابرای ایران ماحفظ نماید.
پاسخ + +7 0 --
اکبر 1395/07/28 - 15:23
یک چهارم که خوب است من در بین همکاران اصلا آدم سرحال نمیبینم تنها چیزی که کمی باعث مسرت ما شد کم شدن شر فانی بود
پاسخ + +5 0 --
مهراب 1395/07/28 - 16:19
صبر و تحمل هم اندازه ای دارد

شما تا صد بار می توانی با نصیحت کردن و داد و هوار کلاس را ارام کنی ولی بعد از ان صبر و تحمل انسان تمام میشه

معلم که پیغمبر نیست ان هم یک انسان معمولی مثل ما است

این نسل جدید حتی به پدر و مادر خود هم احترام نمی گذارند فقط در فکر بی بندوباری و بی نظمی در جامعه هستند
پاسخ + +4 -1 --
شهاب 1395/07/28 - 20:04
آقای هاشمی وزیر محترم بهداشت به داشتن افرادشایسته ای چون شما درکشورمان افتخار می کنیم که با درایت وهوشمندی خود وزارت خانه ای ساختید که بایدالگوی وزارت خانه ای چون وزارت آ.پ قرار گیرد امیدوارم همیشه برقرار وپرتوان باشید
پاسخ + +1 0 --
احمد 1395/10/03 - 18:05
یکی از این خود شیفته ها همین آقای وزیر مولتی بیلیونر است!
علاقه خاصی به میکروفون و دوربین دارد!
باید جناب آقای دوربینی معروف و دل پاک جای خودش رو به همین جناب وزیر دوربین دوست بده.

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

آیا ملاقات های مردمی وزیر آموزش و پرورش دولت سیزدهم در کم کردن شکاف میان اداره و مدرسه و جلب اعتماد معلمان تاثیری دارد ؟

خیلی زیاد - 12.1%
زیاد - 3%
تا حدودی - 8.5%
تاثیری ندارد - 10.8%
نوعی عوام فریبی و سرکار گذاشتن معلمان است - 65.6%

مجموع آرا: 305

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور