صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

فاطمه سادات اشرفی زاده/ عضو شورای نویسندگان صدای معلم

دست در دست هم دهیم به مِهر ... (دل نوشته ای برای سیل دزفول)

سیل در خوزستان و دزفول و امیدی دوباره برای ساختن  چهارشنبه شب 25 فروردین 95 در خاطرمان و  در تقویم این سرزمین برای همیشه ماندگار شد . آن  شب آسمان  بغض خویش را رها کرد و بارید اما نه از سرِ مهر . باد و توفان شهر و روستا را درنوردید . بغض آسمان ، رود دز را هم به خروش آورد . ترنم دل انگیز رود که برایمان ساز زندگی بود ، آن شب به آوای خشم مبدل شد . خروشی که با یک پیش بینی و با برنامه ریزی صحیح می توانست پیش نیاید . رود خروشید و ساحل را درنوردید .

سَکوها و سایبان های کنار ساحل  اسیر خشم توفان شدند . درختان سرسبزی که سایه پر مهر خود را  به رهگذران می بخشیدند ، زیر امواج خشمگین کمر خم کردند . سیلاب ها جاری شد و در حوالی رودها ، ستون های آجری بر خود لرزیدند . کشتزارها از اندوه به خود پیچیدند و خوشه های گندم بر سیلاب ها جاری  شدند .

آن کشاورز که رنج کاشت را به جان خریده بود و چشم به راه برداشت بود ، اکنون دسترنج خود را بر سیلاب ها به نظاره نشست . در آن شب تیره و روزهای  بعد خبرهای ناخوشایند از همه طرف می رسید  :

روستاهای زاویه ، پیروزی و عباس آباد در محاصره سیل قرار گرفتند . تفریحگاه ساحلی دز زیر آب رفت ، پل پنجم  در برابر سیلاب ها تاب نیاورد و شناور شد . از ایلام و آبدانان و روستاهای شوش  و پلدختر و معمولان نیز خبرهای تلخ یکی پس از دیگری رسید و اندوه ما  لحظه به لحظه سنگین تر می شد .

دزفول شهر  آجر ، شهر بوستان های ساحلی ، شهر کُنار و بابونه ، شهر شکوفه های نارنج و لیمو ، شهر گل های رُز  ، شهر هشت سال مقاومت ، شهر شور  و امید ، امروز غمگین نشسته است . کِشتی با شکوه این شهر تاریخی با  سیلی مهیب به گِل نشست . مردم این سرزمین در غم آن هموطن که زندگیش را بر آب دید ، در غم نابودی مزارع ، باغ ها و بوستان ها اندوهگین شدند .

مردم دیار  دز ، از تمام شرایطی که سیلاب ها را جاری ساخت شِکوه ها کردند و از بی تدبیری ها نالیدند ...

روز بعد در این شهر ، بارانی دیگر جاری شد اما نه از آسمان ، این بار چشم ها  باریدند  . برای هر آنچه که با خون دل ساخته بودیم و اکنون  بر سیلاب ها روانه شد ، اشک ها ریختیم . در اندوه از دست دادن همه نعمت ها و زیبایی های  شهرمان اشک ریختیم اما  ناامید نگشتیم .

در این شهر  هنوز همدلی ها نمرده است اینجا هنوز امید زنده است . مردم این دیار هم چون سال های دفاع  و مقاومت ، مردانه ایستاده اند تا ویرانی های سیل را  بسازند .

ایستاده اند تا با امید و مهر ، غم سیلاب  را از دل ها بزدایند .

در آرمان شهر ما ستون ها محکم تر از  قبل برافراشته خواهد شد  و باز هم  بوی شکوفه های نارنج  و عطر گل های رُز و  مریم در این شهر می پیچد . نغمه ی شاد رودها  باز هم در این دیار طنین انداز می شود و  ما بار دیگر  با بذر امید ، کشتزارها  را بارور می کنیم  . زمین های ما سبز خواهد شد و خوشه های گندم پربارتر از پیش برکت را  به خانه ها می آورد .

نغمه های عاشقانه باز هم در کوچه های شهر  ما  به گوش می رسد . پل ساسانی با  همان عظمت در تاریخ این سرزمین ، استوار می ماند و باز هم میزبان گردشگران خواهد بود تا هفده قرن استواری را به جهان نشان دهد .

بوستان های ساحلی شهرمان باز  هم  ما را  دور هم  جمع می کند . در این شهر  حماسه ای از همت و اراده برای سازندگی خلق خواهد شد . حماسه ای که قهرمانانش فرزندان این  دیارند .

خورشید امید بخش زندگی ، باز این سرزمین  را روشن خواهد کرد . مردم این شهر در برابر سختی ها ، ناامید نمی شوند و برای آباد کردن ، سرود همدلی سر می دهند  و نغمه « سر پل دزفیل »  باز هم در این شهر طنین انداز خواهد شد .

سیل در خوزستان و دزفول و امیدی دوباره برای ساختن

سیل در خوزستان و دزفول و امیدی دوباره برای ساختن

سیل در خوزستان و دزفول و امیدی دوباره برای ساختن

سیل در خوزستان و دزفول و امیدی دوباره برای ساختن

یکشنبه, 29 فروردين 1395 13:24 خوانده شده: 2768 دفعه چاپ

نظرات بینندگان  

پاسخ + +3 -2 --
معلم محروم 1395/01/29 - 13:48
سلام از زمان پرداحت حقوق فروردین خبری ندارید ممنونم
پاسخ + +4 0 --
من 1395/01/29 - 14:28
متاسفانه بخاطر سایر مناطق شهرهای خوزستان صدمه زیادی دیدند از جمله اندیمشک /شوش/دزفول و حتی اهواز

چرا طبق گفته گویند اخبار بایست40 برابر حدمجاز آب پشت سد قبل از بارندگی ذخیره بشه؟

اگر برآوردها دقیق بود این همه آسیب به مناطق محروم استان خوزستان وارد نمی شد
پاسخ + +2 0 --
n 1395/01/29 - 15:01
سپاس از شما بخاطر قلم زیباتون ان شالله دزفول شهر زیباییها و نگین سبز خوزستان زیباتر از پیش ساخته خواهد شد.
پاسخ + +2 0 --
مريم 1395/01/29 - 15:23
هكارگرامي بسيار زيبا ودقيق ،قلم زيبا ونثر دلنشين شما اشك را سراير مي كنده به اميد رسيدن به روزهايي كه شما ارزو كرده ايد
پاسخ + +1 0 --
سام 1395/01/29 - 17:51
ایرانم آرزوست
پاسخ + +1 0 --
خانم 1395/01/30 - 01:26
خبر ناراحت كننده اي بود مخصوصا از اين جهت كه بنا به نظر كارشناسان با مديريت صحيح قابل پيگيري بود. نوشته شما بسيار زيبا بود ااز اين جهت كه جزييات را به خوبي توصيف كرده و عمق احساسات صدمه خوردگان را به زيبايي به تصوير ميكشد. ممنون از قلم پر احساس شما.
پاسخ + +1 0 --
همکار 1395/01/30 - 05:37
درود وسپاس بر مردم خوزستان . هیچگاه فداکاری های مردم خوزستان را فراموش نخواهیم کرد .
پاسخ + +1 0 --
بازنشسته93 1395/01/31 - 11:17
کارشناسان معمولی هم این بارندگی راپیش بینی کرده بودند چراعمل نشده معلوم نیست مهندسین عمران که اکثرا در راس امورهستند به این پیش بینی ها ی سایرکارشناسان بهانمی دهند

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

آیا ملاقات های مردمی وزیر آموزش و پرورش دولت سیزدهم در کم کردن شکاف میان اداره و مدرسه و جلب اعتماد معلمان تاثیری دارد ؟

خیلی زیاد - 12.1%
زیاد - 3%
تا حدودی - 8.5%
تاثیری ندارد - 10.8%
نوعی عوام فریبی و سرکار گذاشتن معلمان است - 65.6%

مجموع آرا: 305

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور