صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

معرفی یک شخصیت : استاد فیلسوف حکیم " اُرُد بزرگ " خراسانی کیست ؟

افق | آذربایجان شرقی

حکیم اُرُد بزرگ خراسانی کیست

" به یاد بیاوریم که انسانیم و انسانیت ، مهمترین چیزی است که از ما انتظار می رود." اُرُد بزرگ

مقدمه
عمده درد امروز ما ایرانی ها اسارت در روزمرگی ، داشتن دغدغه معیشتی ، عدم مطالعه با بهانه هایی بیشتر غیرموجه ، کم حوصله بودن ، دوری از هنر و ادبیات ملی ، فراموش کردن شخصیت ها و الگوهای شهیری که رسالت پاسداشت آنان بر دوش کشورهای بیگانه است ، حال توسط شرق شناسان و یا ایرانیان مقیم خارج . گویند ماهی به جز دنیای زیر آب ، هیچ نمی شناسد . ظاهرا ما نیز همانند ماهیان خود را در حصار جبر
زندگی و یا جبر جغرافیایی و یا جبر ناآگاهی ، محصور ساخته ایم و از داشته های خود بی خبریم . وقتی نان اُرد بزرگ را دیدم ، نخست با ذهنیتی مجهول ، به زرتشیان نسبت دادم و تصور کردم نامی است ناآشنا و یقین مربوط به قرنها پیش است ، اما حین جست و جو ، از خویشتنِ خویش برای جهالتم شرمنده شدم و با خود گفتم : چرا ایرانیان مقیم خارج او را می شناسند و من خیر . چند چیز در ذهنم موج زد :
ما ایرانیان ، تا یکی نمیرد ، ارزشگذاری به کرده ها و گفته های او را کاری عبث و بی مورد می دانیم . مُرده پرستی بیشتر ما شهره آفاق است.
ما ایرانیان ، آن چنان اسیر مبارزه ای بی انتها با فقر و جهل گشته ایم که بیشتر ، دردمند نان شبیم تا روشن ضمیری .
ما ایرانیان ، وقتی آب فرنگ می خوریم و رنگ و بوی تجدد می گیریم ، تازه هوس وطن و چهره های شاخص آن را می نماییم ، پس در یک فیدبکی حریصانه ، سعی در دسترسی به آنان و مطالعه و تعمیم دانش خود نسبت بدانان می نماییم.
ما ایرانیان ، از بس ضد ارزش ها را جایگزین ارزش ها نموده ایم که فراموشی هر رگه از آن ، فرضی محال نیست.

راستی بسیاری از ما ایرانیان سرگشته ، دنبال چیستیم ؟ کیستیم ؟ چگونه می خواهیم بدون توجه به چهره های ملی و هنری و ادبی خود ، فرهنگ کشور را پاس بداریم ، آن را پرمایه سازیم و به نسل های آینده منتقل سازیم ؟ اگر امروز آن نوجوان شطرنج باز تابعیت خود را تغییر می دهد و نظام آموزشی کشور شکست خورده معرفی می شود ، سهم من و شما چقدر است ؟ چه کسی راضی به تغییر هویت می شود ؟ کسی که هویتی تعریف شده و ملی برای خود ندارد. یک عمر حافظ و سعدی و مولوی و...گفتیم و شنیدیم ، اما بهای واقعی و حق مطلب را چقدر اَدا کرده ایم ؟ سهم من از پاسداشت و ترویج فرهنگ ملی چقدر است ؟ در یک روز چند دقیقه در پی شناخت چهره های گمنام اما شاخص کشورم ، در فضای مجازی می چرخم ؟
تفاوت من با مردم 100 - 50 سال پیش و حتی بیشتر آن ، در این است که آنان با دود چراغ و در شدّت و حدّت سرما ، به دنبال علم و دانش می رفتند و به خاطر طی طریق سخت ، قدر آن را بسیار بیشتر از طلا و الماس می دانستند ، اما امروز من در منزلی گرم با گرمابخشی نعمت گاز و با دسترسی به تمام امکانات اینترنت و فضای مجازی و....... حال و حوصله و دل و دماغ ، جست و جو و یافتن و دانستن و فهمیدن ، ندارم.
خودمان را گول نزنیم اگر یک دو و یا حتی بیست سایت گوناگون را مطالعه می نماییم مدعی روشنفکری و دانایی نباشیم که انگیزه های ما حداقل برای خودمان در این چرخش و پیمایش ، روشن است. تصور می کنم به بیشتر ما مشتبه شده است که باسوادیم و همین ادعا ، مانع قبول واقعیت هاست. چهره های گمنام ، به خودی خود گمنام نمی گردند ، آنان با غفلت یک ملت گمنام می شوند. آنان در سایه بی اعتنایی دولت و ملت ، نادیده گرفته می شوند و در این بین ما مانع رشد نهال هایی بسیار جهت سرسبزی فرهنگ کشور گشته ایم . ما حتی اجازه قد برافراشتن به آنان را ندادیم ، لذا هرگز متوجه واقعیت وجود آنان نگشته ایم . آیا می دانیم که علاوه بر وجود حکیمانی در گذشته بسیار دور چون حکیم بزرگمهر ، حکیم فردوسی و حکیم عمر خیام ، امروز نیز حکیمی به نام " اُرُد بزرگ " داریم ؟ امید که خودمان به خود آئیم ، چون هیچ قدرت و عنصر دیگری قادر به آن نیست. در زیر مختصری با او آشنا می شویم .

استاد فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی
حکیم اُرد بزرگ بزرگترین و مشهورترین فیلسوف تاریخ ایران است ،  او در حال در ایران زندگی می کند . زندگی او شبیه به یک افسانه شده است ، دعوت رسانه های داخلی و خارجی برای گفت و گو را اغلب رد می کند ،  برای همین بسیاری در جهان فکر می کنند او درگذشته است . حتی برخی در زندگینامه حکیم نوشته اند تولد 1706 و مرگ 1790 میلادی !
کسی نمی داند که این تاریخ تولد و مرگ چه طور به دست آمده است . اجداد وی از پارت های ایران و شهر شیروان در خراسان شمالی بوده اند و خود او زاده شهر مشهد است. تاجیک ها و فارسی زبانان افغانستان و تاجیکستان حکیم ارد بزرگ را نزدیکترین دوست ایرانی احمدشاه مسعود (محبوبترین شخصیت تاریخ افغانستان ) می دانند . واژه "ارد" ریشه باستانی و تاریخی دارد و در گذشته به چند پادشاه اشکانی (پارت) گفته می شده است به لحاظ لغوی واژه "ارد" خاص است و معنا ندارد . امروزه به خاطر اندیشه های خردمندانه و آگاهانه "ارد" ، همه دوستداران حکمت و فلسفه واژه های حکیم و بزرگ را به آن می افزایند که ترکیب آن شده است "حکیم ارد بزرگ" . در شهر اجدادی حکیم ارد بزرگ یعنی شیروان به او "بزرگ شیروان" می گویند . حکیم ارد بزرگ در بین ایل قشقایی هم دارای محبوبیت ویژه ایست چرا که از طرف مادری به ایل سلحشور قشقایی منتسب است.

حکیم ارد بزرگ از زبان خودش :
اُرُد ، یک ایرانی است ، نام شناسنامه ای او ، مجتبی شرکاء می باشد . در نیمه شبی پر برف ، از ماه دی ، در شهر مشهد زاده شد ، او دومین فرزند خانواده است . پدرش شادروان محمد تقی شرکاء ، فرزند بابا ، از شهر شیروان در خراسان شمالی بود ، مردی آزاده و بسیار نیک و مهربان که همواره دل به کانون گرم خانواده داشت . مادر اُرُد ، شادروان فاطمه جاهد طبسی از ایل دلاور قشقایی شیراز بود ، زنی مهربان ، دانش آموخته و دلسوز که همواره برای رشد فرزندان دلبندش کوشش نموده و رنج ها کشید . نام تنها فرزند اُرد ، غزاله می باشد.

" در کتاب سخنان ائمه معصوم ، مشاهیر ، بزرگان ایران و جهان " با گردآوری ابراهیم (سعید) رمضانی می خوانیم :
حکیم ارد بزرگ چهارمین حکیم تاریخ ایران است حکمای پیش از او عبارت اند از حکیم بزرگمهر (پیش از اسلام می زیسته اند) حکیم فردوسی و حکیم عمر خیام .
" کتاب سرخ " مشهورترین اثر حکیم ارد بزرگ است که شامل 1500 سخن برگزیده از این فیلسوف عالیقدر است این کتاب در 25 فرگرد (بخش) تنظیم شده است. این کتاب در طی 10 سال گذشته پیوسته کامل تر شده است و آخرین نسخه آن مربوط به شهریور 1396 بوده است. این جملات به زبان های گوناگون ترجمه و در کشورهای دیگر منتشر شده است . استقبال فارسی زبانان دنیا از جملات قصار و حکیمانه ارد بزرگ ، شگفتی بسیاری را برانگیخته است روزانه بجز هزاران سایت و وبلاگی که به اندیشه های حکیم می پردازند ، بسیاری از نشریات و روزنامه های کثیر الانتشار فارسی زبان جملات قصار حکیم را نقل قول می کنند . این سخنان نشان دهنده بینش و آرمان حکیمانه ایشان می باشد . ارد بزرگ در شهر کرج زندگی می کند اما مردم شهر شیروان در خراسان شمالی می گویند او بزرگ شیروان است و اجداد پدری اش در آن شهر ساکن بوده اند از سوی دیگر مردم مشهد معتقدند او مشهدی است چرا که در زندگینامه حکیم آمده است که وی در مشهد متولد شده است."
حکیم ارد بزرگ در حال حاضر زنده است و در غرب شهر کرج مرکز استان البرز ایران زندگی می کند ، با این وجود بسیاری از علاقه مندان به اندیشه های او ، برای دیدارش از سراسر جهان به این شهر می روند . کسانی که ایشان را از نزدیک دیده اند می گویند : حکیم انسانی فوق العاده دانا ، آرام و کم حرف است ، برعکس تصور همگانی ، زندگی بسیار ساده دارد. هنگام گفت و گو ، بیشتر شنونده است و تا لازم نباشد سخنی نمی گوید ، مهمترین خصلت حکیم مهربانی و آزادگی هست . ستایشی که حکیم از مهربانی در کتاب سرخ نموده است براستی در منش ، گفتار و رفتار او دیده می شود .

با وجود داشتن دشمنان بسیار ، هیچگاه در مقام پاسخگویی به آنها بر نیامده است و تنها در کتاب سرخ جمله ای کوتاه در این مورد دارد : ((پاکترین هم که باشی دشمنان بسیار خواهی داشت.))
فیلسوف بزرگ از کودکی عاشق طراحی ، نویسندگی و تاریخ بود از این رو به هنرستان حرفه ای سینای مشهد رفت و خود را در رشته معماری یافت اما هنرستان را نیمه تمام رها کرد چون روح سرکش او را پاسخگو نبود ، پس از آن به دنبال جامعه شناسی رفت و آن را هم رها نمود ، در نهایت ذهنش به فلسفه ، حکمت و چرایی زندگی آدمی معطوف شد از آن پس دیگر هیچگاه حکمت و فلسفه را رها ننمود .

نظر برخی از شخصیت ها در مورد استاد فیلسوف حکیم ارد بزرگ خراسانی :

احمد شاه مسعود می گوید :
من و ارد ( حکیم ارد بزرگ خراسانی ) زاده یک سرزمین بزرگ هستیم . احمد شاه مسعود چند ماه پیش از کشته شدنش می گوید : هنگامی که نوشته های ارد دانا را می خوانم می بینم آرزو هایم را نوشته است .

بی نظیر بوتو می گوید :
ما با کشورهای منطقه و به خصوص ایران ، اساطیر ، فرهنگ و تاریخی مشترک داریم من هم همانند بزرگانی نظیر " اقبال لاهوری" و "ارد بزرگ" تمایل دارم کشورهای ما بر اساس فرهنگ و ریشه های مشترک هر روز بیشتر از پیش به هم نزدیک شوند .

دکتر شبرنگ عطایی (پژوهشگر و محقق افغانستان) می گوید :
ارد بزرگ اسطوره عصر در عرصه وحدت دوباره فرهنگ والای پارسی در منطقه است. پارسی زبانان امروز بیشتر از هر وقت بوجود شخصیت هایی چون ارد در ایران و شکوه شهید گشته احمد شاه مسعود در افغانستان که دوست و همفکر ارد بزرگ بود ضرورت دارند .دولت ها و مردم فرهنگ دوست ، باید نظریه های این دو شخصیت تاربخ عصر حاضر را در عمل پیاده کنند.

فرزانه شیدا (ادیب و سراینده ایرانی مقیم کشور نروژ و نویسنده کتاب یازده جلدی بُعد سوم آرمان نامه حکیم ارد بزرگ ) می گوید :
چیزی که انسان نیازمند آن در طول راه سفر عمر خویش است و در درون " خویشِ خود " همواره در این باور زندگی می کند که امید و آرزو را می توان رنگی از حقیقت داد و بر اساس خواسته های زندگی خود گام برمی دارد و در راه سرنوشت انسان می بایست فانوس و چراغی از سخنان ارد بزرگ ، این عالم بزرگ اندیشه را در سیاهی های دنیای ناشناخته ای که به شناخت آن نیازمندیم به همراه داشته باشد و حتی کلمه به کلمه آن را به خاطر و دل بسپارد و هر کجا در جایی و منطقه ای از زندگی دچار سستی و نا امیدی شد به مرور دوباره افکار و ایده های حکیم ارد بزرگ بنشیند چرا که تمامی این جملات طلایی و این پندهای زرین به " معرفت انسانی " در میدان خرد یک به یک ، جنبه علمی و کاربردی ثابت شده ای را در علوم پایه زندگی داراست و بر این اساس می توان " حکیم ارد بزرگ " را اسطوره " راه و اندیشه " نامید.

شکوهه عمرانی (فعال اجتماعی کشور سوئیس ، شاعر و مترجم کتاب آرمان نامه ارد بزرگ به زبان فرانسوی) می گوید :
اندیشه ها و افکار ارد بزرگ بسیار متعالی است و امیدوارم روزی خواسته های وی در مورد همگرایی ، اتحاد و حقوق تاریخی به مرحله اجرا در آید و آنروز روز سربلندی و غرور هر فرد ایرانی و وطن دوست خواهد بود و بازگشت ایران به عظمت و شکوه دیرین و بازیابی جایگاه واقعی خویش در دنیا . بسیار خوشوقتم که موفق به ترجمه بخشی از سخنان ارد بزرگ گردیدم .

الیان ایژن هیر (رئیس انجمن هنری ارت کلوب و رئیس انجمن دفاع از منافع منطقه شامپل در شهر ژنو - کشور سوئیس) می گوید :
در بین سخنان ارد بزرگ ، هنگامی که از صلح و هارمونی برای همگان صحبت می کند بیشتر بر دلم نشسته است .

نیما اسماعیل پور (شاعر ، پژوهشگر و مؤلف کتاب رهایی بی نقص) می نویسد :
بزرگمردی که کلامش از خردی ناب و خالص سرچشمه می گیرد و ھمیشه سعی دارد از زُھدان ھستی رازی تازه و با طراوت به دنیا آورد تا به ادراک آدمی تفکری درست و پویا ھدیه کند که این خاصیت بزرگان تاریخ است نکتۀ بسیار مھم در سخنان این بزرگوار این است که کمترین و یا شاید ھیچ تناقضی در گفتار وی مشاھده نمی کنیم بی شک پشت پردۀ این افکار پرسشگری ھای بسیاری نھفته است که به گفته خود او پرسشگری حس کودکانه ای است که تا پایان زندگی باید ھمراھش داشت .

یاسمین آتشی (نویسنده و پژوهشگر تاریخ) می نویسد :
در مورد اندیشه ها و افکار حکیم ارد بزرگ مطالعات فراوانی داشته ام و به شخصه فکر می کنم ایشان بزرگترین متفکر حال حاضر ایران هستند .

مسعود اسپنتمان (پژوهشگر و نویسنده کتاب میهن نامه ی ارد بزرگ) می نویسد :
درباره اُرُد بزرگ ، گفته ھا بسیارند و ناگفته ھا ، بسیارتر. اُرُد بزرگ از آن دسته اندیشمندان است که ریشه ھای بالندگی میھنی خویش را به درستی می شناسد. سپس دل شما را نشانه گرفته و درست به ھمانجا می زند. اُرُد شما را با آنچه از آن برآمده اید آشنا می سازد، روان تان را با خاک میھن می آمیزد و در برآیندی با آسمان آن، عشق به ایران را در ھستی تان روان می سازد. اُرُد یگانه است ، این گفته را باور دارم ، به سادگی ، چون اُرُد، دومی ندارد. او راھی را برگزیده که آمیخته با اسطوره ھا از زمان و زمین فراتر می رود، و در این بی زمانی و بی زمینی ، تردستی ھایی می کند که شعبده نیست. اُرُد دلاورانه ، ریش سفیدان را به جایگاه برین برمی کشاند و بر دیوانسالاران واپسگرا نفرین می فرستد. او بیش از ھمه ما می داند که باختری بودن و خاوری بودن با بھتر بودن یکی نیست، که این را به تجربه و با کار دریافته است . اُرُد بزرگ ھنوز ھست ، با ما می ماند و خواھد ماند ، شاید تا ھمیشه ، پس چه لزومی دارد که زیر تیغ تشریح ، اندیشه ای چنان تنومند چون اندیشه ھای اُرُد را واکاویم و از پی و رگ آن نمونه برداریم. شاید بھتر باشد تا با او روان شویم و از چشمه ی زلال اندیشه اش ، نھال خویشتن خویش را آبیاری کنیم.

طارق ساغری (پژوهشگر و نویسنده مقاله دو دوست ایرانشهری) می گوید :
حکیم اُرُد بزرگ یکی از بزرگترین و معروفترین فلاسفه تاریخ ایرانشهر بزرگ است ... شهید فرمانده مسعود هم در مورد حکیم اُرُد بزرگ چنین گفت: من و اُرُد زاده یک سرزمین بزرگ هستیم و هنگامی که نبشته های اُرُد دانا را می خوانم ، می بینم آرزو هایم را نبشته است.

در مورد حکیم ارد بزرگ کتابهای بسیاری نوشته شده است و از آن جمله به موارد زیر می توان اشاره کرد :

کتاب یازده جلدی " بعد سوم آرمان نامه ارد بزرگ " نوشته " فرزانه شیدا " (متولد 1340) سراینده و نویسنده ایرانی مقیم کشور نروژ (شهر اسلو)

کتاب "کاوشی بر آرای بزرگترین فیلسوف جهان" نوشته "فاطمه مشایخی" پژوهشگر کشورمان مجموعه ای از 500 سخن برگزیده از استاد فیلسوف حکیم ارد بزرگ خراسانی را گردآوری نموده است.

ترجمه کتاب سخنان فیلسوف به زبان فرانسه ، "شکوهه عمرانی" ، همکار فرهنگی سازمان ملل متحد و همچنین از فعالین اجتماعی سوییس و بخصوص شهر ژنو ، مجموعه سخنان فیلسوف حکیم ارد بزرگ خراسانی را به زبان فرانسه ترجمه کرده است.

کتاب "گزیده سخنان حکیمانه و فیلسوفانه" نوشته " لیلا معتمد" (کولیوند) استاد دانشگاه (رشته الهیات و فلسفه) در کتاب خود (گزیده سخنان حکیمانه و فیلسوفانه) از جملات و سخنان زیبای استاد فیلسوف حکیم ارد بزرگ ، بسیار یاد نموده است.

کتاب "داستانهای کوتاه از تاریخ ایران باستان" نوشته "یاسمین آتشی" در مورد اندیشه ها و افکار حکیم ارد بزرگ مطالعات فراوانی داشته ام و به شخصه فکر می کنم ایشان بزرگترین متفکر حال حاضر ایران هستند .

کتاب "میهن نامه ارد بزرگ" نوشته "مسعود اسپنتمان" محقق کشورمان نیز کتابی با عنوان "میهن نامه ارد بزرگ" نوشته است.

کتاب "مکاتب فلسفی" نوشته "هادی کازرونی شامیری" است . کتابی که بر روی جلد خود تصویری قدیمی از استاد فیلسوف حکیم ارد بزرگ خراسانی را دارد . این کتاب دارای 50 بخش است که از اتبات گرایی ، اخلاق گرایی اقتصادی و اصالت تجربه شروع و تا هرمنوتیک کلاسیک ، هرمنوتیک فلسفی ، هرمنوتیک نوین و هگلی های جوان ادامه می یابد و پایان بخش کتاب فهرست منابع آن است.

کتاب "چهار حکیم تاریخ ایران" نوشته بابک همتی ، به زندگینامه و بررسی آثار 4 حکیم بزرگ کشورمان (حکیم بزرگمهر ، حکیم فردوسی طوسی و حکیم عمر خیام و حکیم ارد بزرگ) پرداخته است.

کتاب "سخنان ائمه معصوم ، مشاهیر ، بزرگان ایران و جهان" نوشته " ابراهیم (سعید) رمضانی" ضمن انتشار زندگینامه مختصری از استاد فیلسوف حکیم ارد بزرگ از جملات و سخنان بسیاری از ایشان یاد نموده است. (بر روی جلد کتاب تصویر فیلسوف حکیم ارد بزرگ را در کنار نلسون ماندلا و ماهاتما گاندی می بینیم).

کتاب "در جست و جوی مروارید سخن" نوشته "شکوهه عمرانی" ادیب و شاعر ایرانی مقیم کشور سوئیس ، در کتاب "در جستجوی مروارید سخن" تفاسیر کوتاه بر سخنان فیلسوف حکیم ارد بزرگ خراسانی نوشته است . و در کتاب "جادوی سخن" بسیار زیبا تلفیقی از سخنان استاد فیلسوف حکیم ارد بزرگ و اشعار خود پدید آورده است. (1)

حافظ چه نیکو می گوید :
سالها دل طلب جام جم از ما می کرد
وانچه خود داشت ز بیگانه تمنّا می کرد


1) پرشین بلاگ . استاد فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی کیست ؟


«  دیدگاه ها و نظرات افراد و گروه ها لزوما نظر صدای معلم نیست ؛ این رسانه آماده انتشار پاسخ مسئولان و افراد مخاطب می باشد »

« آخرین اخبار و تحلیل ها در حوزه آموزش و پرورش ایران و جهان در صدای معلم »

کانال تلگرامی صدای معلم


ارسال مطلب برای صدای معلم

حکیم اُرُد بزرگ خراسانی کیست

خوانده شده: 13442 دفعه جمعه, 13 دی 1398 17:48

نظرات بینندگان  

پاسخ + +15 -39 --
ناشناس 1398/10/14 - 10:05
کتاب از ایشون خونده بودم قبلا. حرفهایی داره برا گفتن اما حقیقتا علمش کم مایه و سطحی ست. در حد فیلسوف و القاب اینچنینی نیست.
پاسخ + +2 0 --
افق 1398/10/14 - 10:32
سلام
آنچه که هست ، هست.
بنده به سنجش و ارزیابی ایشان نپرداخته ام و
فقط معرفی کرده ام.
قرار نیست یک فرد همه چیز را تایید نماید، تحصیل علم بر همین اصل استوار است.
شاید فیلسوفان در تشخیص سره و ناسره
گفته های ایشان ، کارشناس تر باشند.
نکته ای که قابل توجه بود این که بیشتر کسانی که ایشان را می شناسند ، ایرانیان مقیم خارج بالاخص کشور سوئیس بود که دلیل آن برایم مجهول و در عین حال جالب بود. تشکر
پاسخ + +35 -2 --
سعید فرهادی 1 1398/10/15 - 06:07
سلام به شما نویسنده محترم
از مطلب خوب و با ارزش شما استفاده کردم . چه زیبا در مقدمه نوشته اید :

(خودمان را گول نزنیم اگر یک دو و یا حتی بیست سایت گوناگون را مطالعه می نماییم مدعی روشنفکری و دانایی نباشیم که انگیزه های ما حداقل برای خودمان در این چرخش و پیمایش ، روشن است. تصور می کنم به بیشتر ما مشتبه شده است که باسوادیم و همین ادعا ، مانع قبول واقعیت هاست. چهره های گمنام ، به خودی خود گمنام نمی گردند ، آنان با غفلت یک ملت گمنام می شوند. آنان در سایه بی اعتنایی دولت و ملت ، نادیده گرفته می شوند و در این بین ما مانع رشد نهال هایی بسیار جهت سرسبزی فرهنگ کشور گشته ایم . ما حتی اجازه قد برافراشتن به آنان را ندادیم ، لذا هرگز متوجه واقعیت وجود آنان نگشته ایم . آیا می دانیم که علاوه بر وجود حکیمانی در گذشته بسیار دور چون حکیم بزرگمهر ، حکیم فردوسی و حکیم عمر خیام ، امروز نیز حکیمی به نام " اُرُد بزرگ " داریم ؟ امید که خودمان به خود آئیم ، چون هیچ قدرت و عنصر دیگری قادر به آن نیست. )
پاسخ + +36 -1 --
سعید فرهادی 2 1398/10/15 - 06:07
متاسفانه در ایران امروز به بزرگان به راحتی حمله می کنند به آنها مزدور اجنبی و خائن و شیاد و نفهم ... می گویند . به نظرم جامعه امروز ما به شرایط وحشتناکی رسیده . اگر به شبکه های مجازی و پیج های افراد معروف نگاهی بکنیم می بینیم عده زیادی با کلمات مشابه دیگران رو تخریب می کنند. برچسب می زنند اما هیچوقت دلیلی بر ادعا و مدعای خودشون نمی آورند.
در مورد ارد بزرگ همین یک جمله اول مقاله شما (" به یاد بیاوریم که انسانیم و انسانیت ، مهمترین چیزی است که از ما انتظار می رود." اُرُد بزرگ ) بسه تا بگوییم چقدر انسان دوست داشتنی است .

جدیدا فکر می کنم برخی اجیر شده اند تا از بزرگان ایراد بگیرند و هر طور که می توانند آنها را له کنند به دکتر محمود حسابی حمله می کنند به پسرش دشنام می دهند به فروغ فرخزاد فحش می دهند به نیما یوشیج و شاملو لیچار می گویند به اخوان ثالث و سیمین بهبهانی برچسب می زنند به فریدون مشیری و ابوعلی سینا حمله می کنند به مصدق و امیرکبیر و فردوسی و کوروش کبیر هم حمله کرده و دری وری می گویند .
پاسخ + +37 -1 --
سعید فرهادی 3 1398/10/15 - 06:10
نمی دونم این از وضع تا کجا می خواهد ادامه پیدا کند .
چه خوب بود بجای تخریب بزرگان ، قلم بر می داشتیم و مثل شما ، چیزی می نوشتیم .
پاسخ + +2 0 --
افق 1398/10/15 - 09:18
با سلام و احترام

از دقت نظر و ظرافت دیدگاه حضرتعالی، به عنوان یک هموطن سپاسگزارم. دقیقا با شما موافقم . بزرگ ترین نمود شخصیت زدایی ، حذف نام و آثار آنان از کتب درسی به ویژه کتاب ادبیات فارسی است که روزگاری بسیار دلنشین و شیرین بود اما امروز خیر.

واقعیت مطلب ، بنده چند جمله از ایشان نوشته بودم و با مسایل جامعه آمیخته بودم ، نام شان چنان است که گویی از اعصار تاریخ برخاسته است ، کنجکاو شدم و گشتی زدم و با شرمندگی مشاهده کردم که ایشان از حکیمان معاصر و زنده اند. از بی اعتنایی خود بسیار شرمگین گشتم و برای ادای حق ایشان ، ترجیح دادم به معرفی ایشان بپردازم .
امید فرهنگ دوستان کشور رسالت خود را کم نپندارند و به قول شما حداقل با قلم ناتوانانی چون من ، در ترویج و احیای آن بکوشند.

نگاه های فرهنگِ ایران دوستی چون شما و مدیر محترم سایت ، ما را دلگرم و امیدوار نگه می دارد.
افزون باد عزت فرهنگ ایرانی. سپاس
پاسخ + +16 -31 --
بهنام 1399/05/21 - 09:04
درود...کی گفته همچین آدمی فیلسوفه...اونم بزرگترین فیلسوف جهان؟!!!!!!ی مشت جمله قصار داره ک هزاربار درگذشته تکرار شدن ب شکلی...
پاسخ + +2 0 --
افق 1399/11/23 - 14:17
حکیم اُرد بزرگ بزرگترین و مشهورترین فیلسوف تاریخ ایران است ، نه جهان.
پاسخ + 0 0 --
متین 1400/04/06 - 04:25
بزرگ ترین و مشهور ترین فیلسوف تاریخ ایران ؟ با فیلسوفان گذشته ایران مثل سهروردی کاری ندارم ولی یعنی مدعی هستید ایشون از دکتر دینانی و طباطبائی و یحیی یثربی و سروش بزرگ تر و معروف تر هستن ؟ ادعای عجیب و غریبیه
پاسخ + 0 0 --
فاطمه شیرازی 1400/05/25 - 07:37
در پاسخ به آیدی متین!
در تعریف واژه فیلسوف می خوانیم : (فیلسوف به کسی گویند که طراح یک مکتب فلسفی مستقل یا حداقل طراح یک نظریه فلسفی مستقل باشد.) حالا حضرتعالی بفرمایید دکتر دینانی و طباطبائی و یحیی یثربی و سروش و غیره چه مکاتب فلسفی بوجود آورده اند؟
با تواضع باید بگویم آنها در حوزه الهیات و علوم اجتماعی زحمت زیادی کشیده اند اما هیچکدام فیلسوف محسوب نمی شوند . فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی دارای مکتب فلسفی اُرُدیسم است یک مکتب فلسفی جهان شمول که دوستداران بسیار زیادی است.
پاسخ + +35 -6 --
م . خوبرو 1399/06/15 - 17:39
درود و احترام به صدای معلم‌
من امروز از وجود این بزرگوار اطلاع پیدا کردم .
خوشحال هستم از وجود ایشان. متوجه شدم یه جریانی قصد تخریب و ... ایشان را هم دارند .
اگر برای حفاظت از جان ایشان فکری نشود ، بطور حتم مقعیت او در خطر جدی است .
تاریخ ایران و برخی کشور ها را که میخوانیم ، پر است از اینگونه حوادث ...
کسانی که در جریانهای غارت ایران سهمی و دستی دارند ، حضور و وجود حکیم بزرگ ارد بزرگ ، برای آنان خطر حتمی است ؛
در نتیجه همان کسانی که میرزا تقی خان امیر کبیر و میرزا رضا کرمانی و احمد کسروی را کشتند ، این اوباش خود فروخته و مغز فندقی هنوز وجود دارند و بیکار نیستند . حقوق میگیرن کا در خدمت جریانهای مرتجع ، فرقه گرا و غارتگر اموال مردم باشند .
به عبارتی گروهی هستند که نگذارند منجی واقعی در ایران ظهور کند تا غارتگریشان ادامه داشته باشد .
پاسخ + 0 0 --
زینب از شیروان 1400/05/26 - 06:26
اونوقت باید تک تک ما مردم شیروان و خراسان شمالی را هم بکشند
فیلسوف بزرگ؛ پدر همه ما مردم شیروان و خراسان شمالی هستن
افتخار و عزت ما هستن
باعث سربلندی ما هستن
دوستشون داریم و برای سلامتیشون جونمون رو هم می دیم. در ضمن نوشته شما رو که خوندم اشکام ریخت امیدوارم هیچوقت هیچوقت به اون مرحله نرسیم که قیامت به پا کنیم اینجا ما اقتصاد و صنعت نداریم کارخونه قندمون؛ کشاورزیمون؛ همه چیزمون نابود شده است هیچی نداریم فقر و اعتیاد بیداد می کنه اما ما مردم شیروان فیلسوف حکیم ارد بزرگ رو داریم که باعث غرور و افتخار ما هستند تورک و کورد و فارس هممون برای یه تار موشون جونمون رو هم می دیم
پاسخ + +10 -30 --
نیما 1399/10/01 - 17:01
مشک آن است که ببوید نه آنکه عطار بگوید.
پاسخ + +2 0 --
افق 1399/11/23 - 14:19
مشک می بوید اما گمنام. هدف شناساندن ایشان بود.
پاسخ + +8 -32 --
صدای معلم 1399/10/23 - 09:59
واقعا صدای معلم نمی بایستی چنین چیزی منتشر کند. ایشان یک فرد متوهم و جویای نام است. همین
پاسخ + +2 0 --
افق 1399/11/23 - 14:15
اگر بفهمی دچار اوهام می شوی،
اگر نفهمی در اوهام غوطه می شوی،،
نکند زندگی مجموع نفهمی است!

فرد جویای نام ، شهره آفاق می باشد
اما ایشان گمنام هستند.
پاسخ + +31 -7 --
ناشناس 1399/12/27 - 14:00
درود بر فرهیختگان میهنم
چند سال پیش با هماهنگی یکی از دوستانم . میهمان این استاد فرزانه بودم و از سخنان ارزنده وی بهره بردم ، استاذی مهربان ، پاک سرشت و فروتن که با شکیبایی به پرسش هایم پاسخ دادند و آتش میهن پرستی را بیش از پیش در وجودم فروزانتر کردند .
پاسخ + +1 0 --
افق 1400/01/03 - 19:44
سلام
شنیدن کی بوُد مانند دیدن.
برخی ندیده آب پاکی را روی
تمامی چیزها می ریزند.
برای قضاوت درست، باید
تجربه کرد. تشکر
پاسخ + +4 -28 --
احسان 1400/01/05 - 10:00
کاش درکنار این همه تعریف و تمجید و ستایش و ....
یکم از آثار ایشون رو هم عرضه می‌کردین تا با مطالعه چند خطی از اون ها، خودمون به شناخت حقیقی برسیم.
پاسخ + +1 0 --
افق 1400/01/05 - 19:11
سلام
با تشکر از علاقمندی حضرتعالی، تصور می کنم امروزه در سایه نعمت بزرگی به نام اینترنت همه چیز قابل دسترسی است، باز به احترام خواست حضرتعالی
تقدیم می کنم:
فلسفه و سخنان فیلسوف حکیم ارد بزرگ در کتاب سرخ گردآوری شده است، این کتاب در برگیرنده هزار و اندی فرمان (آموزه) است که به همت بنیاد جهانی فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی تنظیم و انتشار یافته است .
پاسخ + +1 0 --
افق 1400/01/05 - 19:13
فیلسوف حکیم ارد بزرگ خراسانی در حال حاضر زنده هستند و در غرب شهر کرج، مرکز استان البرز ایران زندگی می کنند ، با این وجود بسیاری از علاقمندان به اندیشه های ایشان ، برای دیدارش از سراسر جهان به این شهر می روند.
با وجود داشتن دشمنان بسیار ، هیچگاه در مقام پاسخگویی به آنها بر نیامده است و تنها در کتاب سرخ جمله ایی کوتاه در این مورد دارند : ((زمان کیمیاست، آن را صرف پاسخ به دروغ پردازی آدمهای شیاد و مردم آزار نکنید.))
پاسخ + +1 0 --
افق 1400/01/05 - 19:17
در کتاب سخنان ائمه معصوم ، مشاهیر، بزرگان ایران و جهان با گردآوری ابراهیم (سعید) رمضانی، گفته های ایشان را می توانید بخوانید.

کتاب آرمان نامه دیگر اثر حکیم
می باشد.
پاسخ + +1 0 --
افق 1400/01/05 - 19:19
البته بنده تعریف و تمجید نکرده ام که اهل چنین کاری هم نیستم. اما با نیم قرن زندگی، از این تا نوشتن این متن، ایشان را نمی شناخته ام متعجب و هیجان زده هستم.
ستایش فقط مخصوص پروردگار یکتاست.
پاسخ + +6 -27 --
سرباز وطن 1400/01/31 - 04:56
با سلام
متاسفانه هیچ سندی یا مدرکی دلالت بر این که ایشان فیلسوف بزرگ ایران هستند نیست.
لطفا بگید
محل تحصیل؟رشته؟آثار؟بیوگرافی دقیقی هم نداره تا بگیم استاده!
نمیدونم ولله بکجا دارید مردمو میکشونید!!!!
پاسخ + 0 0 --
افق 1400/02/08 - 16:11
مختصر نکات کلیدی در باره استاد فیلسوف حکیم ارد بزرگ :

یکی از پر خواننده ترین کتاب در فضای مجازی "کتـاب سرخ" را نوشته اند.
به دموکراسي و آزادي باور دارند.
بزرگترين فيلسوف جهان هستند.
استيو جابز آرزوي ديدارشان را داشته است.
طـراح نظريـه قاره کهن هستند.
بي نظير بوتو افکارش را مي ستود.
نزديکترين دوست احمدشاه مسعود بوده است.
مبتکر ايده ديوار مهرباني است.
در حال حاضر زنده هستند و در کرج زندگي مي کنند.
پاسخ + 0 0 --
افق 1400/02/08 - 16:11
روزنامه شاپرک (اولین روزنامه جوانان و نوجوانان ایران - 26 آبان 1395) می نویسد :

حکیم ارد بزرگ ،فیلسوف ایرانی است . کمپین جهانی "دیوار مهربانی" بر اساس اندیشه های او شکل گرفت. چهار سال از ارایه این ایده ارزنده گذشت تا در پاییز و زمستان 1394 افکار عمومی کشورمان نسبت به آن واکنش مثبت نشان دادند و جهانیان را با ایجاد دیوارهای مهربانی آنهم بشکلی گسترده شگفت زده نمودند .
پاسخ + 0 0 --
افق 1400/02/08 - 16:14
منبع زیر را نیز مطالعه نمایید. مردم خود عاقلند و می دانند که برای یافتن پاسخ خود فقط کافی است قدری در سایت های گوناگون جستجو کنند.

حکیم ارد بزرگ ویکیپدیا - فلاسفه و نخبگان
دیدگاه ها ، نقل قول ها و سخنان فلاسفه و دیگر بزرگان
استاد و فیلسوف عالیقدر حکیم ارد بزرگ
پاسخ + +32 -2 --
فاطمه شیرازی 1400/05/25 - 07:00
سپاس از این نوشته و تحقیق فوق العاده آموزنده.
به عنوان یک معلم باید بگویم پاسخ های صبورانه و آگاهی یخش شما به بدخواهان فیلسوف فرزانه، بسیار مفید و ارزشمند بودند.
متشکرم از سایت صدای معلم
پاسخ + +4 -8 --
مهدی هومن 1400/06/06 - 07:53
تا نادان در جهان است مفلس درنمی ماند . این حکایت ایشان خست که مدعی حکیم بودن دارد . حکمت چیست ؟ به ایشان بفرمایید توضیح بدهند و مستندات شما هم از افراد مرده دلیل بر کذب بودن این مطلب هست .‌ انسان زنده موجهی در دنیا نیست که ایشان را تایید کند ؟ که دست به دامن احمد شاه مسعود و بی نظیر بوتو شدید .هیچگاه این سخن از احمد شاه مسعود نیست ، به هیچ عنوان . اگر کسی این سخن را به ایشان نسبت دهد احمد شاه مسعود را نمی شناسد .
پاسخ + +9 -2 --
رضا احمدی - بازنشسته 1400/06/06 - 18:14
(بخش اول)
از صدای معلم توقع می رود نظراتی را مورد تایید قرار دهد که حاوی مطالب توهین آمیز نباشد.
انتشار اهانت های (مهدی هومن) و امثالهم که به همه ارادتمندان فیلسوف بزرگ، نادان و مفلس می گوید! آنهم در صدای معلم! عجیب نیست؟!

مدیر محترم سایت صدای معلم، متاسفم که باید بگویم کار شما دفاع از آزادی بیان نیست در واقع شما نادانسته همکار نشر دهنده اکاذیب سیستماتیک یک نحله ضد ملی شده اید که قصدش نابودی همه چهره های زنده و فاخر اجتماعی است تا در نهایت و در نبود همه آلترناتیوهای مردمی، بتواند بدون هیچ دغدغه خاطری راه خود را در سیاهی ادامه دهد.

شما انگشت بر نام هر یک از مشاهیر زنده (که رفتاری مستقل از حاکمیت و نظام فعلی داشته باشد) بگذارید، می بینید در اینترنت مورد حمله بی رحمانه قرار گرفته است آنهم از سوی اشخاصی که هویتشان مشخص نیست.
پاسخ + +8 -1 --
رضا احمدی - بازنشسته 1400/06/06 - 18:17
(بخش دوم)

درباره نوشته هتاکانه (مهدی هومن) می نویسم که درباره شناخت احمد شاه مسعود است.
گویا ایشان (احمد شاه مسعود) را از بردارشان (احمد ولی مسعود) هم بیشتر می شناسد! که همواره دل به اندیشه های فیلسوف حکیم ارد بزرگ دارد و خوشبختانه در قید حیات هم هستند. چه در روزنامه ماندگار که صاحب امتیازش هستند و چه در توییتر شخصی خودشان از فیلسوف حکیم ارد بزرگ یاد می کنند.
و با یک سرچ ساده می شود همه اطلاعات در این مورد را دید. بواقع فهم همین یک نکته کفایت می کند تا این جریان شانتاژگر و برچسب زننده را بهتر بشناسیم که به کدام سو میل و کشش دارد.

خط تخریب فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ از سال 1392 با فیلتر کردن سایت رسمی ایشان و سپس فیلتر هزاران سایت و وبلاگ در سال 1393 آغاز شد و سپس با فحاشی و تهمت همانند همین نوشته (مهدی هومن) ادامه یافت.
پاسخ + +2 -19 --
ناشناس 1400/06/07 - 15:41
چرا توهم دارید؟
پاسخ + +6 -17 --
سعید معظمی گودرزی 1400/06/30 - 01:10
من مطلب سایتو خوندم درباره ایشان .کتاب خودشون که فقط کلمات قصار هست و کتابایی هم که دربارش نوشتن اونام فقط کلمات قصار که امثال این کلمات زیاد هست از شخصیتهای مختلف .بعد من موندم چجور میگن ایشون فیلسوف هست و مکتب اردیسم داره، یجا نیست که اومده باشه مبانی این مکتبو مطرح کنه و نظریاتش رو بگه و اثبات کنه درباره هستی ،وجود ، عالم و مسایل فلسفی گوناگون نظراتش رو بگه و اثبات کنه .مکتب فلسفی پایه و اساس داره ،چارچوب داره . اخه با کلمات قصار ک طرف نمیشه فیلسوف . شعور مردمو مسخره نکنید لطفا اگه اینجوری کسی فیلسوف و صاحب مکتب میشه پس الان هزاران فیلسوف و مکتب وجود داره . اگه یکم فلسفه بخونید(چه فلسفه غرب چه فلسفه اسلام) میفهمید که ایشون فیلسوف نیستند. تنها میشه گفت که انسان خوش ذوقی هستند و فهیم.
دوباره نیاید کتاب سرخ و ... رو معرفی کنید . اینا کتاب فلسفییییییی نیست . والسلام
پاسخ + 0 0 --
سعید 1402/06/14 - 16:10
من هر روز فیلسوف جهان را میبینم
پاسخ + +8 -18 --
امیرحسین 1400/07/13 - 22:50
خجالت بکشید. مشهورترین فیلسوف جهان؟؟؟ حتی ادعای مشهورترین فیلسوف ایران هم ادعای بزرگیه برای این فرد که الکی اسمشو بزرگ کردید چه برسه مشهورترین فیلسوف جهان. برید انگلیسی سرچ کنید ببینید اصلا سایت معتبری بالا میاد برای اسم ایشون یا مکتب فلسفی ایشون؟ اصلا برید فارسی هم سرچ کنید. الکی نوشته مشهورترین و بزرگترین!!!! منبعشون هم وبلاگه!!!!! واقعا خنده داره! سایت های معتبر فارسی و حتی انگلیسی چرا اسم ایشون نیست مگه مشهوترین نیست؟ بعد هم شما نمیخواد به ما فرق فیلسوف و فلسفه دان رو بگید. اگه هر کی از راه رسید قرار باشه یه مکتب از خودش در کنه و بعد اسم فیلسف رو خودش بذاره که پس همه تو دنیا فیلسوفن. یکی مثل دینانی کجا یکی مثل ایشون کجا که که فقط تو وبلاگ ها و سایت های درجه چندم اسمشون هست. شان سایتتون رو با این مطالب پایین نیارید
پاسخ + +6 -16 --
مسعود 1400/07/22 - 20:38
اینکه چه کسی و به چه دلیل ایشون رو حکیم یا فیلسوف جهان معرفی کرده یا بیسواد یا اجیرشده با دلار بوده ، فلسفه با این اقا در کل در تضاده ، خیلی ها هستن حرفهای تاثیرگذار و افکار فلسفی دارن اما هنوز خودشون رو یه معلم قبول ندارن چه رسد به فیلسوف یا یه حکیم اندیشمند ، خیلی عذر میخوام اما باید گفت ایشون غیر از موهای بلند و یه سیبیل هنری چیزی برای عرضه کردن نداره. احمقهایی که ایشون رو پذیرفته و بزرگش کردن فردای روز مرگ این اقا بت لات میسازن.
پاسخ + +2 -10 --
ناشناس 1400/08/30 - 07:54
ضمن احترام به همه فقط یه جمله در مورد این فیلسوف می تونم بگم و اون این که من حساب کرده ام حدود سه ماه و بیست سه روز طول می کشه تا بفهمی این ....سپاس
پاسخ + 0 -10 --
علی فرهمند 1400/08/30 - 16:59
ضمن احترام به همه فقط یه جمله در مورد این فیلسوف می تونم بگم و اون این که من حساب کرده ام حدود سه ماه و بیست سه روز طول می کشه تا بفهمی این.....سپاس
پاسخ + +1 -12 --
علی فرهمند 1400/08/30 - 23:53
ضمن احترام به همه فقط یه جمله در مورد این فیلسوف می تونم بگم و اون این که من حساب کرده ام حدود سه ماه و بیست سه روز طول می کشه تا بفهمی ...سپاس
مدیر جان ببینم اینم حذف میکنی یا انتشار میدی
پاسخ + 0 0 --
صدای معلم 1400/09/01 - 07:45
آقای علی فرهمند

درود

زبان پارسی مملو از واژه های زیبا و رسا است .

می توان از کلمات بهتری برای نقد و پرسش بهره جست .

پایدار باشید .
پاسخ + +1 -17 --
علی فرهمند 1400/09/01 - 08:09
مدیر جان ممنون از جوابت ولی الحق سایت به این خوبی رو نابود کردی رفت با این ارد بزرگت...فیلسوفی که هیچ کس جز خودش خودشو قبول نداره برا هر جفتتون متاسفام .روز خوش
پاسخ + +7 -8 --
مجید- الیگودرز 1400/09/29 - 09:26
درود.
چرا ارد خودش را در پرده نگه داشته است؟ نه تاریخ زادروزش پیداست و نه شاید روزمرگش!
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1400/09/29 - 17:42
چون فیلسوف است نه آرتیست
یا سلبریتی.
پاسخ + +8 -11 --
قربانی 1400/09/29 - 10:30
در جواب علی فرهمند باید بگم برا من حدود یک ماه و بیست و دو روز شد که دیدم سر کارم. این آقای به اصلاح محترم و فیلسوف هیچی جز حرفهای سطحی نمی گه از کرامات شیخ ما این است شیره را خورد گفت شیرین است همین
پاسخ + +11 -4 --
بزرگترین فیلسوف محله 1400/10/08 - 00:56
سلام....من به عنوان بزرگترین فیلسوف محله مان صد درصد قبول دارم ارد بزرگترین فیلسوف جهان است اما نه از جهت علم و فلسفه بلکه از جهت موی بلند و سبیل....
پاسخ + +2 -1 --
علی 1401/01/23 - 02:18
چهار حکیم هستن که بزرگ ترین حکیمای ایرانن حکیم بزرگمهر و فردوسی و خیام نیشابوری و حکیم ارد بزرگ
پاسخ + 0 -4 --
alibaba 1401/09/07 - 00:55
شما که پاسخ نظرات رو میدهید.....اصلا معنی فیلسوف و میدونی چیه؟ ....
پاسخ + 0 0 --
افق 1401/09/08 - 10:00
سلام
در روزگار خسرو انوشیروان فرستاده‌ ای رسمی از روم به دربار آمد. انوشیروان برای آنکه نزد فرستاده روم به وزیر با‌ تدبیر و هوشمند خود، بزرگمهر مباهات کند و به او بگوید که من وزیری با فراست و دانا دارم، به بزرگمهر گفت: «تو همه چیز را می‌دانی و به آنها آگاهی. درست است؟» بزرگمهر پاسخ داد: «نه ای پادشاه،‌چنین نیست.»‌
انوشیروان که انتظار چنین پاسخی را نداشت با ناراحتی و عصبانیت از او پرسید: «پس همه چیز را چه کسی می‌داند؟»‌ بزرگمهر جواب داد: «همه چیز را همگان دانند و همگان هنوز از مادر نزاده‌اند.» (حکایت از کتاب قابوس نامه اثر عنصر المعالی کیکاووس ابن وشمگیر)

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

آیا ملاقات های مردمی وزیر آموزش و پرورش دولت سیزدهم در کم کردن شکاف میان اداره و مدرسه و جلب اعتماد معلمان تاثیری دارد ؟

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور