صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

" «فرخ‌رو پارسا» در سال ۱۳۴۷ به عنوان وزیر آموزش و پرورش انتخاب شد. در هنگام وزارت وی «آیت‌الله سید‌ محمد بهشتی» و «دکتر محمدجواد باهنر» در امر تهیه کتاب‌های درسی از مشاوران «فرخ‌رو پارسا» و از آن وزارت‌خانه حقوق‌ می‌گرفتند "

چشم تاریخ: دکتر فرخ‌رو پارسا

دکتر محمدرضا سرگلزایی/ روان‌پزشک

تاریخچه زندگی دکتر فرخ‌رو پارسا و تاریخ آموزش و پرورش ایران

دکتر «فرخ‌رو پارسا» نخستین زن ایرانی بود که در دوران حکومت پهلوی به مقام وزارت رسید و نیز نخستین نماینده زن «مجلس شورای ملی» بود. پست وی وزارت آموزش و پرورش ایران در کابینه دوم و سوم «امیرعباس هویدا» بود.

مادر وی «فخرآفاق پارسا» از فعالان حقوق زنان و مدیر مجله «جهان زنان» بوده و پدرش «فرخ‌دین پارسا» کارمند وزارت بازرگانی و مدیر مجله‌های «اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران» و «عصر جدید» بود. «فرخ‌رو» در اسفند سال ۱۳۰۱ در باغی خارج از شهر قم به دنیا آمد زیرا مادرش به دلیل نشر مقاله‌ای با عنوان «لزوم تعلیم و تربیت مساوی برای دختر و پسر» در تبعید به سر می‌برد.

این مقاله اعتراضات گسترده‌ای را در بین روحانیون آن دوران برانگیخت و موجب تبعید مادر وی گشت ولی پس از تولد وی با میانجی‌گری «میرزاحسن خان مستوفی‌الممالک» (نخست‌وزیر وقت) به تهران بازگردانده شد.

تاریخچه زندگی دکتر فرخ‌رو پارسا و تاریخ آموزش و پرورش ایران

تحصیلات:

«فرخ‌رو پارسا» در سال ۱۳۲۱ دانشسرای عالی را با اخذ مدرک لیسانس در رشته علوم طبیعی به‌ پایان رسانید و به دانشگاه تهران راه یافت. وی تحصیلات دانشگاهی خویش را در رشته پزشکی ادامه داد و توانست در سال ۱۳۲۹ با اخذ درجه دکترا از «دانشگاه تهران» فارغ‌التحصیل گردد.

«فرخ‌رو پارسا» پس از اخذ مدرک لیسانس از دانشسرای عالی به تدریس در دبیرستان‌های تهران پرداخت. او پس از پایان تحصیلات دانشگاهی تا مقطع دکترا، علی‌رغم اینکه در رشته پزشکی دانش‌آموخته شده بود کار طبابت را رها کرد و ترجیح داد که به کار فرهنگی بپردازد؛ بدین ترتیب او در وزارت فرهنگ آن دوران مشغول به کار شد.

«فرخ‌رو پارسا» در سال ۱۳۴۷ به عنوان وزیر آموزش و پرورش انتخاب شد. در هنگام وزارت وی «آیت‌الله سید‌ محمد بهشتی» و «دکتر محمدجواد باهنر» در امر تهیه کتاب‌های درسی از مشاوران «فرخ‌رو پارسا» و از آن وزارت‌خانه حقوق‌ می‌گرفتند.

«مرکز اسلامی هامبورگ» سال‌ها زیر نظر «دکتر محمد بهشتی» از «فرخ‌رو پارسا» بودجه دریافت می‌کرد. «دکتر محمدجواد باهنر »نیز از وزارت آموزش و پرورش تحت وزارت «فرخ‌رو پارسا» امتیاز تأسیس چند مدرسه ملی-مذهبی را گرفته بود که در نقاط مختلف تهران قرار داشتند.

پس از انقلاب ۱۳۵۷ ، دکتر «فرخ‌رو پارسا» با اتهاماتی چون: «حیف و میل اموال بیت‌المال و ایجاد فساد در وزارت آموزش و پرورش و کمک به نشو و نمای فحشا در آموزش و پرورش و همکاری مؤثر با ساواک و اخراج فرهنگیان انقلابی از وزارت فرهنگ ایران و غیره…» در «دادگاه انقلاب اسلامی» شعبه تهران به ریاست «آیت‌الله صادق خلخالی» محاکمه شد و به عنوان «مفسد فی الارض» (عامل فساد بر روی زمین) در تاریخ ۱۸ اردیبهشت سال ۱۳۵۹ اعدام گردید.

سایت دکتر سرگلزایی


تاریخچه زندگی دکتر فرخ‌رو پارسا و تاریخ آموزش و پرورش ایران

پنج شنبه, 22 اسفند 1398 22:50 خوانده شده: 3078 دفعه چاپ

نظرات بینندگان  

پاسخ + +11 -4 --
ناشناس 1398/12/23 - 18:05
داغ ما را تازه کردی!‌ انقلاب چه چیزهایی از ما گرفته خدا!
پاسخ + +9 -1 --
شهروند 1398/12/23 - 18:55
هرکی در دوران رژیم گذشته اطلاع از دادن پول به روحانیان داشت
اعدام شد مثل نصیری هویدا پارسا ویا فیلم و عکس از شجو نی
و فلسفی مثل مسول ساواک
با کشتن پارسا این پیام رسانده شد که زن به حاشیه برود
پاسخ + +9 -1 --
ناشناس 1398/12/24 - 09:01
وقتی ملتی کرده ها را قادر نیست ببیند و یا درک کند ، مجبور است گفته ها را باور کند.
چهل و یکسال ، برای داشتن یک وزیر زن، دست و پای مردان می لرزد. ترس از بهم خوردن حلقه مردانگی و عیان شدن ناتوانی مدیران نالایق در مقام مقایسه ، زنان را از این حق محروم نگه می دارد. از طرفی نگاه سنتی و سطحی به زن ، آنان را فقط لایق همسرداری و بچه داری می بیند!!
در این کشور آمار مردانی که تحصیلات بالای لیسانس دارند و هیچ نوع نیاز مالی به درآمد همسر ندارند، در خانه نشین کردن زنان چقدر است؟
با پوزش وقتی شعور یک پزشک و مهندس و وکیل و....... در جامعه این است از بیسوادش چه انتظاری دارید؟
خدا را شکر درآمد خانواده می لنگد و به اشتغال زنان نیاز هست و گرنه تفاوتی با عصر حجر نداشتیم.
فقط حدود ۱۰ درصد مردان تحصیل کرده ما فعالیت زنان را نیاز حتمی خودِ او و جامعه
می دانند ، مابقی برای کمک به خرج خانواده به تلاش او ، حتی گاه علیرغم میل خود تن می دهند.
فرخ پارسایی دیگر کی آبستن روزگار گردد الله اَعلم.
پاسخ + +2 -2 --
ناشناس 1398/12/24 - 12:01
چرا عکس افسرده ای از یک روانپزشک
گذاشته می شود؟!
نوعی برانگیختگی به افسردگی جامعه؟
ابلاغ افسردگی گسترده؟
......
پاسخ + +11 -2 --
حقی 1398/12/26 - 02:02
درود بیکران بر خانم فرخ رو پارسا که با خدمات بسیار ارزشمندشان بر گردن ما حق بسیار دارند وخوشا به حالشان که سعادت اخروی را برای خودمهیا نمودند.
پاسخ + +6 0 --
سعید 1400/03/08 - 01:49
مهم این است که بعد از چندین سال هنوز یاد و خاطره خانم پارسا همچنان در بین جوانان که حتی او رو ندیده اند زنده است و تا ابد از او به نیکی یاد میشود.و لعنت خدا بر خلخالی ..... که روزانه هزاران لعنت نصیب .... میشود
پاسخ + +2 0 --
شهروند 1401/02/19 - 23:47
لعنت بر خلخالی
پاسخ + 0 0 --
عاطفه جوکار 1402/03/19 - 18:19
سیاست پیچیده تر از آن است که من بتوانم نظری بدهم ،ولی این را درک کرده ام که اگه قصد زمین زدن کسی داشته باشند می زنند اگه تو آسمان راه رود واگه قصد بلند کردن کسی داشته باشند بلند می‌کنند اگه شش متر زیر لجن باشد .بستگی داره قرعه قسمت به نام کی باشد .

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

آیا ملاقات های مردمی وزیر آموزش و پرورش دولت سیزدهم در کم کردن شکاف میان اداره و مدرسه و جلب اعتماد معلمان تاثیری دارد ؟

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور