گروه رسانه/ به نظر میرسد که عامل ابتلا به بیش فعالی در بزرگسالی ساخته دست بشر است. محصولی فن آورانه که در حال حاضر با آن زندگی میکنیم. به زبان ساده، ابتلا به اختلال کمتوجهی بیشفعالی ممکن است. به نقل از اساف، اختلال کمتوجهی بیشفعالی یک اختلال سلامت روان است که معمولا در دوران کودکی شروع میشود و با توجه کوتاه مدت، فعالیت اجباری و تکانشی و مشکلات اجتماعی همراه است. اکثر کودکان مبتلا…
«سروصدای ترافیک میتواند به طور بالقوه بر تغییر ژنها نیز تاثیرگذار باشد »
گروه رسانه/ به گزارش نیویورک پست، کارشناسان و متخصصان صدا از مراکز علمی مختلف از جمله مرکز سرطان دانمارک و دانشکده پزشکی پرلمن در دانشگاه پنسیلوانیا میگویند : سر و صدای ناشی از ترافیک با بیماریهای قلبی عروقی و عروق مغزی مرتبط است. طبق تعریف سازمان بهداشت جهانی، منظور از بیماریهای قلبی عروقی مجموعهای از اختلالات قلب و عروق خونی است. بر اساس توضیح کلینیک کلیولند، بیماری عروق مغزی هم به مجموعه…
« باید صبر کنیم و ببینیم سرانجام این دوره از تاریخ آموزش و پرورش کشور که به هر بهانه و هر برف و هر باد و هر بارانی به تعطیلی کشیده میشود، چه خواهد شد ! »
سند برنامه درسی ملی جمهوری اسلامی ایران که در سال 1390 به تصویب مجلس رسیده است، برای هر پایه مقطع ابتدایی 925 ساعت آموزش در یک سال تحصیلی را متصور شده است اما در ادامه و طی بررسیهای صورت گرفته، کل ساعت تحقق یافته این مقطع 627 ساعت ارزیابی شده است و این در حالی است که پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در گزارشی با عنوان ( تحلیلی بر کاستی زمان آموزش…
« برون داد این نگرش ( ایزومورفیسم ) در دهه های اخیر ، ثبت رکورد بالاترین جلسات سوال از وزرا و بالاتر از آن ، بیشترین استیضاح و تغییر در راس آموزش و پرورش و در نهایت شکل گیری پدیده وزرای مستعجل در حوزه تعلیم و تربیت با میانگین عمر مدیریتی ۲ سال و تزلزل این جایگاه بوده است »
برون داد ایزومورفیسم isomorphism (یک ریختی سازمانی) ؛ اصطلاحی که عمدتا برای ساختارهای جبری استفاده می شود امروزه در سایر حوزه ها اعم از روان شناسی ، اقتصاد ، مدیریت و آموزش نیز قابل تسری است . شاید در ایران این مهم در حوزه آموزش رسمی عمومی بیش از سایر حوزه ها قابل بررسی باشد چرا که در دهه های اخیر ، علی رغم چالش های زیر بنایی و فقدان استلزامات توسعه…
« در همه کشورها، تصمیمات در خصوص اینکه چه چیزی وارد برنامه درسی و یا از آن خارج شود به میزان زیادی متأثر از ملاحظات سیاسی و نیازهای حقیقی و تربیتی است. البته اگر این تصمیمات کاملاً سیاسی باشد در آن صورت برنامه درسی نامتوازن خواهد بود»
سودابه کمال آبادی دانشجوي دكتري برنامهریزی درسي/ سيدغلامرضا فلسفي كارشناس دفتر برنامهریزی و تألیف کتابهای درسي
چكيده تعادل و توازن در برنامههای درسي یکی از اصول حاکم بر طراحی برنامههای درسی و تربیتی است که در اصول راهنماي طراحي يك برنامه درسي اغلب سیاستگذاران برنامههای درسي بر آن تأکید زيادي دارند. تعادل در لغت به معنای رعایت حد وسط و پرهیز از افرا ط و تفریط در انجام يك كار یا توجه مساوي به يك سري از امور است . در ادبيات علم برنامهریزی درسي، منظور از تعادل…
در دنیای امروز، فراوان از نسلهای z و آلفا گفته و شنیده میشود. از نسل آلفا، بهعنوان یک پدیده روبهرشد و بزرگترین نسل تا بهامروز، یاد و پیشبینی میشود تا سال ۲۰۲۴ جمعیت این نسل به حدود 2 میلیارد نفر هم برسد که بیتردید درصدی از این جمعیت را جوانان و نوجوانان آینده ایران تشکیل خواهند داد. در معرفی نسل آلفا گفته میشود، با وجود اینکه هنوز درصد قابل توجهی از جمعیت…
« تاکنون بیشتر تحقیقات درباره ارتباط یادگیری دانشآموزان با آلودگی هوای خارجی صورت گرفته است اما چندین مقاله اخیر، کیفیت هوای داخل خانه را نیز با کاهش عملکرد شناختی مرتبط دانستند»
در این دولت هم مثل دولتهای پیشین تنها راه حل مقابله با آلودگی هوا دو موضوع است : اول دعا کردن برای وزش باد و بارش باران و برف و دوم تعطیلی مدارس و اداره ها. البته که این شدت از آلودگی هوا باعث و بانی مرگ و میر بسیاری است و لطمات جبران ناپذیر سلامتی برای جامعه دارد ولی در کنار این موضوع باید اذعان کرد که دانش آموزان نیز…
« اگر مردمی صرفاً بر آداب و رسوم و افسانه ها و تصنیف های عامیانه تکیه کنند، از ریشه هایش بریده می شوند»
1 ( سیاست و تاریخ به مثابۀ علم برخورد غیر علمی با « تاریخ » و « سیاست » به علت آفت راحت طلبی به ناتوانی در تجزیه و تحلیلِ تجربه های انسان در طول تاریخ و حتی به حذف تجربۀ تاریخ و فرهنگ از زندگی انسان می انجامد. جايگاه امروز انسان و انسانيت مديون تجربه هاي بشر در طول تاريخ است. در حاکمیت ایدئولوژی ؛ مادی گرایی و راحت طلبی در…
گروه گزارش/ انسیه خزعلی معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده روز چهارشنبه در همایش بسیج دانشآموزی در اردوگاه شهید باهنر در پاسخ به پرسشی درباره ازدواج دختران دانشآموز در روستاها و بازماندن آنها از تحصیل یا مدارس مختلط در روستاها و ممانعت والدین از تحصیل فرزندان دختر به این دلیل چنین می گوید: ( این جا ) «یکی از دغدغهها این است که مدارس مختلط نداشته باشیم اما متاسفانه در…
پژوهش در مورد ارتباط رفتار پر خطر رانندگی با اختلالات روان پزشکی در بین رانندگان ایرانی:
گروه رسانه/ نتایج مطالعات محققان نشان میدهد: رانندگان دارای اختلالات روانی، در تمام ابعاد رفتار رانندگی پرخطر، نمرات بالاتری داشتند و بروز رفتار رانندگی پرخطر در آنان ۴ تا ۱۰ برابر بیشتر از سایر افراد بود. همچنین بر اساس این مطالعه، سوء مصرف مواد و بیماری های روانی دو پیش بینی کننده اصلی رفتار رانندگی پرخطر هستند. کاهش سهم هزینه های پزشکی از کل مخارج خانوار یکی دیگر از این عوامل بود.
گفت درختی به باد چند وزی؟ باد گفت باد، بهاری کند گرچه تو پژمرده ای ( مولوی ) دلایل شکل گیری انقلاب مشروطه مهمترین تعهد هر انسان به ویژه یک روشنفکر باید به « حقیقت » باشد. اغلب مدافعان فرقه ها و احزاب مختلف، از ایدئولوژی و رهبر خود بت ساخته و بررسی تاریخیِ روشنفکرِ متعهد به حقیقت را سیاسی می کنند. یا خودِ روشنفکر با در نظر گرفتن ملاحظات ایدئولوژیِ…
« آیا برای نیروی انتظامی و سایر مقامات ؛ توجه به سلامت روانی جامعه اهمیتی دارد ؟»
شنیدن صدای گوش خراش و تکراری از وانت های دوره گرد حتی در روستاها در ایران به یک « عادت » تبدیل شده است . این حاملان آلودگی صوتی که تاثیر مستقیم روی روان و روح انسان ها دارد هر روز از صبح تا شب در کوچه ها و خیابان ها پرسه می زنند و به ندرت از « شهرنشین ها » هم نوای اعتراضی بر می خیزد . 27 مرداد 1400…
« سياستهاي كلان كشور در جهت برداشتن بار هزينه آموزش و پرورش از دوش دولت و انداختن آن به دوش مردم اتخاذ و اجرا شده است»
دكتر احد نويدی/ عضو هيأت علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش
بنا به گزارش مجتبي همتيفر رئيس سازمان ملي تعليم و تربيت كودك، نزديك به 50 هزار كلاس اولی در سال گذشته مردود شدهاند. براساس گزارش مركز پژوهشهاي مجلس، در سال تحصيلي 1401-1400، تعداد 911 هزار و 272 كودك لازمالتعليم از تحصيل بازماندهاند و تعداد 279 هزار و 19 دانشآموز در اين سال ترك تحصيل كردهاند. اين اطلاعات تنها بخش كوچكي از اختلال در نظام آموزش و پرورش را نشان ميدهد. شواهد موجود…
«مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش با انجام و یا قبول سفارش این پیمایش، تنها لافِ رسیدن به هدف «ارزشیابی فعالیت ها و برنامه های آموزشی و پرورشی» را خواهد زد و غیر از خودستایی و ادعای واهی، کاری از پیش نخواهد برد»
روز پنج شنبه 25 خرداد 1402، در آخرین روز برگزاری امتحانات نهایی پایه دوازدهم، پرسشنامه هایی در اختیار شرکت کنندگان این آزمون قرار داده شد تا به سوالات آن پاسخ دهند. این پرسشنامه ها که تصاویری از آن در شبکه های اجتماعی پخش شده است، علی الظاهر، از سوی مرجع صلاحیت دار برگزاری این امتحانات، یعنی «مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش» تهیه شده اما با توجه به اینکه…
«به جای " مانورهای ایدئولوژیکی و بازی های سیاسی " به فکر سلامت روان و آینده جامعه باشید »
« ما امروز وارث مُرده ریگ پدرانمان هستیم و از خرمنِ غفلتِ آن خوابزدگان خوشه میچینیم. گناهی که از دل و دست نسلی سرچشمه میگیرد چون جویباری در نسل بعد روان میشود و علفهای هرزهی بلایا را میرویانَد. البتّه این عدالت نیست که نسلی عصارهی زهرآگینِ عمل نسلی دیگر را بنوشد، عدالت نیست امّا واقعیّت است .» سوفوکل *** « رضامراد صحرایی » در جلسه ی رای اعتماد خطاب به نمایندگان مجلس…
«هر چند کالای تاریخ با رشوه، دلالی و سکه تزویر قابل خرید و فروش نیست و با هیچ ترفندی نمی توان نام مقدس این آبراه استراتژیک را کمرنگ کرد؛ اما ایران باید رویکردی قاطع و در عین حال اقناعی در برابر دشمنان هویت ملی خود و نهادهای بین المللی خاطی و جاعل اتخاذ نماید»
هنگامی که مؤسسه « نشنال جئوگرافیک » به بیش از یک قرن اعتبار حرفه ای خود پشت پا زد و در چاپ یکی از اطلس های جغرافیایی عنوان مجعول و مضحک خلیج ع ر ب ی را در کنار نام اصلی آن یعنی «خلیج فارس» قید نمود؛ ضرورت پاسداشت این عنوان رسمی و تاریخی بیش از گذشته احساس شد که نامگذاری روز دهم اردیبهشت به نام روز ملی خلیج فارس در این…
«مطالعه دیگری که در ماه دسامبر توسط دانشگاه میشرکان روی افراد 4 تا 11 ساله انجام شد، به طور مشابه نشان داد که نحوه استفاده کودکان از دستگاه ها ، نه مدت زمانی که صرف آن ها می کنند ؛ قوی ترین پیش بینی کننده مشکلات عاطفی یا اجتماعی مرتبط با اعتیاد به صفحه نمایش است»
برای بیشتر والدین در عصر تکنولوژی ، بحث و جدال بر سر استفاده از فضای مجازی و دستگاه ها به بخشی افسرده کننده از زندگی خانوادگی تبدیل شده است و دانستن حد و مرز آن یک هدف دشوار و دست نیافتنی است. وقتی کسی گوشی را بر می دارد چه بچه های سه ساله که عصبانی می شوند ،چه هفت ساله ها که تمام شب را به یوتیوب نگاه می کنند…
« در حالی که برخی از والدین محدودیت استفاده از دستگاه ها را برداشته اند تعداد قایل توجهی از افت سلامتی جسمی و روانی بچه ها به شدت نگران هستند »
پدر و مادرها در رابطه با مدت زمان تماشای صفحه دیجیتال توسط کودکان در قرنطینه می گویند:ما نگران مهارت های اجتماعی آنها هستیم در حالی که برخی از والدین محدودیت های کمتری برای دستگاه ها دارند بسیاری نگران پیامد های جسمی و روانی هستند. بدترین قسمت این بیماری همه گیر برای سندی ۱۱ ساله این است که او نمی تواند دوستانش را ببیند .بهترین بخش این است که محدودیت هایی برای…
« نگاه به اختلالهایی مانند اختلال طیف اوتیسم (ASD) و کمتوجهی-بیش فعالی (ADHD) نباید نوعی «کمبود» تلقی شود. بلکه میتواند مبتنی بر تفاوت و گوناگونی در رابطه با ارتباط با دیگران، ارتباطهای اجتماعی، موضوع یادگیری، و دیگر عملکردهای مرتبط با مغز و دستگاه عصبی باشد»
روز دوم آوریل روز جهانی آگاهی در مورد اوتیسم و ماه آوریل ماه افزایش آگاهی و پذیرش گوناگونی عصبی است. اوتیسم (autism) یا آنچه که به عنوان طیف اختلال اوتیسم (autism spectrum disorder) شناخته میشود، یک نوع اختلال رشد است که بیشتر در سه سال نخست زندگی آغاز میشود و در تمام عمر فرد با آن زندگی میکند. اوتیسم را به عنوان یک طیف تعریف میکنند. اوتیسم با غربالگری طیف وسیعی از…
تاثیرات منفی اسکرین تایم بر روی کودکان و بزرگسالان ؛
نام نویسنده: kate Highfield / برگردان: اسرا قلی وندان
تعطیلات مدرسه در استرالیا شروع شده و در بسیاری از بخش های کشور ، هوا بارانی و بسیار سرد است. و این به معنی این است که بسیاری از کودکان در خانه ها گیر افتاده اند و بسیاری از والدین با مدت زمان نگاه کردن فرزندشان به صفحه نمایش گوشی دست و پنجه نرم کنند. به عنوان محقق دوران خردسالی و والدین یک کودک چهار ساله ، این سوالی هست که…
«پژوهشهای یک مؤسسه ملی بهداشت و درمان نشان داد کودکانی که روزانه بیش از دو ساعت را صرف کار با وسایل الکترونیکی میکردند در تستهای تفکر و زبان نمره کمتری گرفتند. کودکانی که بیش از هفت ساعت به صفحه نمایش نگاه میکردند، نازک شدن قشر مغزشان را تجربه کردند. این قسمت از مغز مربوط به تفکر انتقادی و استدلال است»
دکتر آریس موسلی/ ترجمه : ثنا تیموری، عضو پروژههای ترجمه پژوهشسرای دانشآموزی میاندوآب
استفاده از وسایل الکترونیکی و دیجیتالی بخشی از زندگی روزانه هر شخص را تشکیل میدهد، اما اسکرین تایم (مدت زمان نگاه کردن به صفحات الکترونیکی مانند صفحه موبایل، تلویزیون، کامپیوتر و ...) چه تاثیرات منفی بر کودکان و بزرگسالان دارد؟ در این مقاله می خوانید: * نگاه کردن زیاد به صفحه دیجیتالی میتواند منجر به چاقی، مشکلات خواب، مشکلات جدی گردن و کمر، افسردگی، اضطراب و نمرات امتحانی پایین در کودکان…
«جامعهای که مردمانش فکر کردن را عار بدانند، حاکمانش خود را متفکر و دانشگاهیانش خود را سیاستمدار بدانند، نتیجهاش این میشود که اکنون شاهدش هستیم»
ستوده باد دانایی ..... اواخر دهه ۱۳۷۰خورشیدی، برای انجام فاز نخست مطالعه امکان سنجی روی پروژهای عامالمنفعه با هدف ایجاد یک سازمان مردمنهاد (NGO)، به زادگاهم کلاردشت سفر کردم. با توجه به آنکه در رشتههای مرتبطی چون جامعهشناسی و روانشناسی اجتماعی تحصیل نکرده بودم و تجربه کنش گری اجتماعی نیز نداشتم، تصمیم گرفتم برای تحقق این کار مهم، اصل روش مندی را رعایت کنم. به همین دلیل پس از مطالعات کتابخانهای،…
« نقدی به رویکرد های سنتی و معرفی یک رویکرد امروزی»
سال هاست سیاست گذاران، فعالین تعلیم و تربیت و والدین روش های گوناگونی را برای پیشگیری از رفتار مشکل زا در جوانان و نوجوانان تدارک می بینند؛ با این حال بسیاری از این تلاش ها با موفقیت اندک همراه بوده یا حتی تاثیرات معکوسی را به دنبال داشته است؛ از جمله این تلاش ها می توان به موارد زیر اشاره کرد: 1- ارائه اطلاعات: اغلب ارائه اطلاعات اولین گام بوده است،…
ساده ترین و عملی ترین راهکار در پی تدوین نقشه راه ، خروج مسئولانه و قهرمانانه از این « تنبلی تاریخی » و دور انداختن ایفای « نقش قربانی » است
« برخی از ما نه تنها گذشته ی خود را حمل می کنیم، بلکه گذشته پدر و مادرهایمان را نیز همراه داریم . درد، از نسلی به نسل دیگر منتقل می شود و تا آن را بررسی نکنیم، این چرخه را هیچ گاه برهم نخواهیم زد . باید با رعایت کامل اخلاق و ارزش های انسانی که می باید غایت کنش ها و واکنش های « ما » باشد و بر خلاف…
«آنچه اتفاق افتاده، فاجعهٔ سقوط طیف متوسط در مدرسه، همچون فاجعهی نابودی تدریجی طبقهی متوسط در کشور است!»
علیرضا منادی سفیدان رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، روز پنجشنبه اول دیماه ۱۴۰۱ در دانشگاه پیام نور آذربایجانشرقی، طی سخنانی، معدل یازده و نیم برای دانشآموزان کشور را فاجعه خوانده و گفته است: « باید کاهش معدل دانشآموزان در کشور ریشهیابی شود چون باید مشخص شود که ایراد از دانشآموزان است یا معلمان؟! » بسیاری از خبرگزاری ها و سایتهای خبری داخلی نیز بلافاصله به انعکاس این خبر پرداخته و…
«در حوزه بلوغ فکر و اندیشه هرگز نمی توان پرید و یا میانبر زد، باید با رنج و مرارت و تربیت ، قدم به قدم از درون آن غارِ تاریک افلاطونی بیرون آمد...»
-اگر فرمانروا شوی چه می کنی؟-هیچ-پس چه کسی فرمان می راند؟-قانون... امروز 8 دی مصادف است با امضای نخستين قانون اساسی ايران توسط مظفرالدين شاه در سال ۱۲۸۵ش. * یکصدوبیست سال پیش، مردم به ستوه آمده از استبداد داخلی و دخالتهای دو کشور روس و انگلیس در امورشان، چنان شیفته قانون بودند که به آن به عنوان کلیدی می نگریستند که می تواند تمام قفل های بدبختی شان را باز کند! آن…
« مسیر دیپلماسی به بیرون ابتدا از « درون » می گذرد و سپس خود را پیدا می کند»
گروه گزارش/ در سایت "Center for Education Diplomacy " در تعریف « دیپلماسی آموزش » ( Education Diplomacy ) چنین آمده است : « ما دیپلماسی را هنر ایجاد رابطه با جامعه و گروه های مرتبط تعریف می کنیم که از حساسیت ، درایت ، فهم و راهبرد برای مدیریت و توسعه ظرفیت هایی بهره می جویند تا ارتباطات معنادار ، مولد و تعامل محور را ایجاد کنند . دیپلماسی آموزش حوزه…
« عدم اطلاع بسیاری از معلمان از قوانین و نیز حس شدید محافظه کاری و فرهنگ عافیت طلبی نهادینه شده در فرهنگ سازمانی مدرسه و مهم تر از آن فقدان حس مطالبه گری و پرسش گری در میان اکثریت قریب به اتفاق معلمان ، مقامات اداری در سطوح مختلف وزارت آموزش و پرورش را به سمت یک نوع « استبداد اداری » سوق داده است »
بر حسب منطق و البته برای داشتن یک سیستم اداری پاسخ گو و مسئولیت پذیر انتظار می رود فردی که در جایگاه یک « مدیر » قرار می گیرد حد اقل از قوانین ، آیین نامه و یا بخشنامه های حوزه کاری خویش اطلاع داشته و آن را مطالعه کرده باشد . در سال تحصیلی جدید و بر اساس ماده 143 آیین نامه اجرایی مدارس ( 1 ) تصمیم گرفتم که حد…
« ما سخت نیازمند گذار از دوران مدیحهسرایی به دورهی پژوهش هستیم!»
امیر ناظمی/ هیات علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور
«ملک الشعرا» عنوانی بود حکومتی برای شاعر بزرگ دوران. اما رقابت برای کسب عنوان «ملکالشعرا»، منجر به آن شد که شعرای ایران به مدیحهسرایان حاکمان تبدیل شوند. قاآنی ملکالشعرای ایران از دوران محمدشاه بود. زمانی که ناصرالدین شاه به تخت نشست و امیرکبیر را به صدراعظمی ایران منصوب کرد؛ قاآنی به روال معمول قصیدهای در مدح صدراعظم جدید سرود. قاآنی که خود پیشتر مدیحهگوی صدراعظم قبلی بود، در مدحش رسید به…
« اصولی مانند پاسخ گویی و شفاف سازی با شعار و تبلیغات اثبات نمی شوند . آن ها باید در عمل ثابت شوند»
گروه گزارش/ بهمن 1400 ؛ معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش گفت: بنا به آمار ارایه شده کمتر از ۳۵ صدم درصد تخلف اداری در میان معلمان وجود دارد که بیش از ۹۵ درصد این تخلف، انضباطی است . ( این جا ) قاسم احمدی لاشکی گفته بود البته به سبب معلم بودن این رقم تخلفات بسیار اندک هم نباید وجود داشته باشد و باید با برنامه ریزی به…
« شمس با آن که نمی خواسته قاعده تعلیم را یک سره زیر و رو کند، اهمیت غایت گری او، موجب تفاوت آشکار بر روش او با دیگر معلمان و آموزگاران روزگارش بوده است»
گروه رسانه/ آن چه در زیر می آید ؛ بررسی « زندگی و اندیشه شمس تبریزی با تکیه بر وجهه ی آموزگاری او » است که در فصل نامه ادبیات عرفانی و اسطوره شناختی س 15 - ش 57 و در زمستان 1398 به کوشش طاهره قاسمی دانش آموخته ی دکتری و زبان ادبیات فارسی دانشگاه بوعلی سینا و علی محمدی استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بوعلی سینا منتشر گردیده است…
« می زند که بیاگاهاند؛ بغض معلمی نیست که از شیطنت یا کم کاری دانش آموزی رنجیده و یا آن را بی احترامی به خود تلقی کرده باشد. در نتیجه چون نیت اصلاح و تنبیه به معنای آگاهی بخشی بوده، تنبیه او که ساختاری مطابق با اندیشه و رفتارش می ساخته است، می توانسته از تنبیه دیگران کارآمدتر باشد»
گروه رسانه/ آن چه در زیر می آید ؛ بررسی « زندگی و اندیشه شمس تبریزی با تکیه بر وجهه ی آموزگاری او » است که در فصل نامه ادبیات عرفانی و اسطوره شناختی س 15 - ش 57 و در زمستان 1398 به کوشش طاهره قاسمی دانش آموخته ی دکتری و زبان ادبیات فارسی دانشگاه بوعلی سینا و علی محمدی استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بوعلی سینا منتشر گردیده است…
« انسان مطالبه گر و پرسش گر کجا و چگونه باید تربیت شود ؟ »
حسین صالحی/ رئیس هیئت مدیره مجمع خیرین مدرسه ساز و مدرسه یار شهرستان ابهر
یکی از پیچیده ترین ابداعات بشری حتما آموزش و پرورش است. پیچیدگی ها و ظرافت های آن ناشی از سر و کار داشتن با انسان از یک سو و دامنه ی گستردگی و فراگیری و مملو از تنوع آن از سوی دیگر ، باعث شده است تا نظام های آموزش و پرورش با مسایل و مشکلات عدیده ای مواجه شوند. در سال های اخیر برای حل مشکلات و رفع تنگناهای این…
كارگروه مطالعات فوری پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در بیانیه ای اعلام کرد ؛
گروه رسانه/ در ادامه فرآیند کنش گری و مطالبه گری در حوزه عمومی آموزش ، كارگروه مطالعات فوری پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در بیانیه ای نسبت به بحران نارضایتی فراگیر معلمان و پیامدهای آن هشدار داد . متن کامل این بیانیه که در اختیار صدای معلم قرار گرفته به شرح زیر است .
« آيا مسئولان نظام آموزشی دچار «وابستگی مسیر» شدهاند؟ آيا حكومت حاضر است مسیر گذشته را تغییر و گامی در جهت عدالت آموزشی بردارد يا همچنان شاهد تضعيف فزاينده مدارس عادی دولتی خواهيم بود؟»
دكتر احد نويدی/ دانشيار پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش
برنامههاي آموزش و پرورش براي دانشآموزان مستعد از منظر ديدگاه برابري خواهانه با چالشهاي فلسفي و عملي مواجه است. برخي اظهار ميدارند كه مدارس استعدادهاي برتر به طور ذاتي تعهد به برابري در آموزش را تضعيف ميكند، اين مدارس نيازهاي دانشآموزان ممتاز را تأمين ميكنند ولي در مقابل اقليتهاي محروم تبعيض قايل مي شوند. مازيه[1] بعد از رد پيشنهادهاي غيردقيق در دو انتهاي طيف، در راستاي نظريه الزابت آندرسون تحت عنوان«مساوات…
«آموزگاری شمس، یکی از راه هایی است که ما از طریق آن می توانیم به شناخت این مرد پی ببریم، مردی که چنان قدرت و جاذبه ای دارد که بر مولانا جلال الدین بلخی اثر گذاشته و او را از مردی فقیه و واعظ به عارفی شوریده بدل می سازد»
گروه رسانه/ آن چه در زیر می آید ؛ بررسی « زندگی و اندیشه شمس تبریزی با تکیه بر وجهه ی آموزگاری او » است که در فصل نامه ادبیات عرفانی و اسطوره شناختی س 15 - ش 57 و در زمستان 1398 به کوشش طاهره قاسمی دانش آموخته ی دکتری و زبان ادبیات فارسی دانشگاه بوعلی سینا و علی محمدی استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بوعلی سینا منتشر گردیده است…
«در تمام علوم با استفاده از پیشوند یکاها باید بتوانیم، سرراست بخوانیم، سرراست بنویسیم، سرراست محاسبه کنیم و سرراست گزارش دهیم. شیوۀ کتابهای درسی، دانش آموزان را در این نکتۀ بسیار مهم در زندگی ( سرراست اندیشیدن و سرراست گزارش دادن ) ناتوان می کند»
گروه رسانه/ در مباحث پیشین ؛ نقص ها و غلط های کتاب درسی فیزیک دوازدهم به قلم آقای « علیرضا کاشفی » مورد بررسی قرار گرفت . ( این جا ) این معلم فیزیک تاکید کرده بود : « گردآورندگان کتابهای درسی باید بدانند که برای شناساندن هر مقوله از علم نیاز به بیان ماهیت آن از طریق « تصورِ شهودی » و یا « تعریف » داریم؛ به شرط آنکه تعریفِ…
« نگاهی به گزارش " فرهنگستان علوم " در زمینه ی آمارهای آموزش کشور ؛
فرهنگستان علوم دهم تیر 1401 گزارشی در زمینه وضعیت کشور منتشر کرد که بخشی از آن ارایه آمارهای آموزش کشور است . گزارش به سرشماری های جمعیتی و منابع دولتی استناد می کند. همین لحظه نوشتن کتاب «مسئله مدرسه: بازاندیشی انتقادی در آموزش و پرورش ایران» را به پایان برده ام و می دانم عمق فاجعه آموزشی کشور تا کجاست. اطلاعات این گزارش را می دانستم اما جای امیدواری و تقدیر است…