صدای معلم

گروه اخبار/

پایین کشیدن مجسمه جان مک دونالد ایجاد کننده سیستم مدارس محلی در مونترال کانادا

فعالان در مونترال کانادا، مجسمه جان مک دونالد، اولین نخست وزیر این کشور را پایین کشیدند.

گفته شده که او با سیاست های خشونت آمیزی که منجر به کشته شدن شمار زیادی از بومیان در اواخر قرن نوزده شد، ارتباط داشته است.

تصاویر منتشره در شبکه های اجتماعی لحظه جدا شدن سر این مجسمه از تنه اش و افتادن بر زمین را نشان می دهد.

رئیس دولت کبک این اقدام را محکوم کرده و "غیرقابل قبول" دانسته است.

فرانسوا لگول گفته: "از بین بردن بخش‌هایی از تاریخ، راه حل نیست."

پایین کشیدن مجسمه جان مک دونالد ایجاد کننده سیستم مدارس محلی در مونترال کانادا

شبکه خبری سی بی اس کانادا گفته که کسی در این ارتباط بازداشت نشده است.

جان مک دونالد از دهه ۱۸۶۰ تا ۱۸۹۰ به مدت ۱۹ سال نخست وزیر کانادا بود. از او به خاطر سیاست های ملی گرایی یاد می شود، او همچنین سیستم مدارس محلی را ایجاد کرد. برای بیش از یک قرن این سیستم باعث شد که دست کم ۱۵۰ هزار کودک بومی به زور از خانه هایشان دور شده و آن ها را وادار به تحصیل در مدارس شبانه روزی با بودجه دولتی می کردند. بسیاری از این کودکان در این مدارس مورد آزار قرار گرفته و برخی هم جان خود را از دست دادند. این کودکان از صحبت کردن به زبان خودشان و همچنین انجام رسم و رسومات فرهنگی شان منع شده بودند.

بی بی سی فارسی


پایین کشیدن مجسمه جان مک دونالد ایجاد کننده سیستم مدارس محلی در مونترال کانادا

گروه دانش آموزی/

در کلیپی که پس از بازگشایی مدارس در آلمان مشاهده می کنید ؛ یکی از دانش آموزان می گوید : « من سعی می کنم به بهترین شکل با این وضعیت کنار بیایم . »

دانش آموز دیگری تاکید می کند : « این جا خیلی بهتر است . چون ما در خانه با استفاده از رایانه درس را به خوبی یاد نمی گرفتیم . ولی این جا مطالب را با قالب بندی منظمی فرا می گیریم . »

مدیر یک مدرسه می گوید : « با وجود دو هزار دانش آموز ، رعایت کردن تدابیر تثبیت شده ، ضروری است .

این مدیر آموزشی تصریح می کند : « و اگر کسی همچنان قوانین را رعایت نکند ، می تواند موجب اخراج او از مدرسه شود . معلمان و دانش آموزان در تلاش هستند تا از قوانین جدید پیروی کنند . »

اشرایط بازگشایی مدارس در آلمان

قوانین آموزش و پرورش در ۱۶ ایالت آلمان با هم فرق دارد و به همین دلیل سال تحصیلی در آن‌ها در زمان‌های مختلف آغاز می‌شود. اما همه ایالت‌های این کشور در ژوییه به توافق رسیدند که دانش‌آموزان باید در پایان تعطیلات تابستانی به مدرسه باز گردند.

در مدارس آلمان تدابیر بهداشتی ویژه از جمله شستن مکرر دست‌ها و پرهیز از لمس نرده‌ها موقع بالا و پایین رفتن از پله‌ها توصیه می‌شود. استفاده از ماسک در مدارس این کشور اجباری نیست و آزمایش کرونا برای معلم‌ها رایگان است.

کلاس‌ها به شکل گروه‌های چند صد نفره از دانش‌آموزان سازماندهی مجدد شده‌اند. رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در درون هر دسته اجباری نیست اما هر کدام از آن‌ها محوطه، سرویس بهداشتی و سالن غذاخوری جداگانه دارند.

در برخی ایالات، زدن ماسک برای دانش‌آموزان و معلم‌ها الزامی خواهد شد و در برخی دیگر چنین قانونی وجود نخواهد داشت. مدارس برخی ایالات استفاده از ماسک را در راهروها و سایر مکان‌های عمومی اجباری خواهند کرد.

germanreopeningschools1

ایالت مکلنبورگ- فورپومرن واقع در شمال غربی کشور، اولین منطقه‌ای بود که مدارس خود را بازگشایی کرد.

با این حال، یکی از مدارس مقطع متوسطه در این ایالت بعد از جواب مثبت آزمایش کرونای یکی از معلمانش در همان هفته اول بعد از بازگشایی مجبور به تعطیلی شد. یک مدرسه ابتدایی هم که نتیجه آزمایش یکی از دانش‌آموزانش مثبت شد، باید دو هفته بسته بماند.

بی بی سی فارسی

صدای معلم :

(  کلیپی از ساعات اولیه تحصیلی بعد از تعطیلات طولانی تابستان در یکی تاز مدارس کشور آلمان را مشاهده می فرمایید . )


شرایط بازگشایی مدارس در آلمان

منتشرشده در دانش آموز

گروه رسانه/

در بخش پیشین ؛ چالش های بنیادی شیوه نامه بازگشایی مدارس ایران با نگاه به دیگر کشورها مورد بررسی قرار گرفت . ( این جا )

در این گزارش آمده است :

« مهمترین تفاوت بخشنامه ارائه شده وزارت آموزش و پروش ایران برای بازگشایی مدارس در سال 1399 با راهنماهای تدوین شده دیگر کشورها در کل ساختار و نگاه به این حرکت می باشد یعنی رویکرد اونتاریو از همان ابتدا با احترام به معلم و دانش آموز و والدین تعریف و تهیه شده است و آزادی انتخاب در آنها رعایت شده؛ به طور مثال در همین رویکرد اونتاریو، از همان ابتدا راهنما بر اساس مشورت با شوراهای مدارس اونتاریو شکل گرفته است و وقتی می خوانیم متوجه می شویم هیچ گونه اجبار و بخشنامه و دستوری مانند شیوه نامه بازگشایی مدارس ایران در آن یافت نمی شود و کاملا مدرسه محور می باشد.

 نکته دیگر اینکه آن طور که به نظر می آید؛ کمبود امکانات و ضعف آماده سازی فضا و بهداشت و امنیت در مدارس ایران به هیچ وجه قابل مقایسه با دیگر کشورها نیست و به عبارتی در دیگر کشورها به خصوص پیشرفته، تدابیر بسیاری برای جلوگیری از انتقال بیماری صورت گرفته و امکانات خاصی تهیه دیده شده و هزینه های هنگفتی متحمل شده اند.

و همچنین با ارتباط با بخش بهداشت و بیمارستان ها، مدارس را ایمن کرده اند اما آن طور که در ایران می بینیم به هیچ وجه چنین دغدغه ای در مدارس دیده نشده و تنها به یک ضدعفونی کننده ساده اکتفا کرده اند. و این موضوع نشان می دهد که وزارت آموزش و پرورش ایران، توانایی کنترل اوضاع را ندارد.

 بخش دوم این گزارش را می خوانید .

منتشرشده در آموزش نوین

گروه اخبار/

بازگشایی مدارس در ایتالیا

تمامی مدارس ایتالیا در ماه مارس تعطیل شدند و این کشور یکی از سفت و سخت‌ترین مقررات قرنطینه در اروپا را به اجرا گذاشت.

حتی بعد از آسان‌تر شدن مقررات قرنطینه در ماه مه، هیچ کلاس درسی برگزار نشد. اما حالا قرار است مدارس از روز ۱۴ سپتامبر دوباره باز شوند.

دانش‌آموزان باید یک متر از هم فاصله داشته باشند و به همین دلیل تعداد کمتری دانش‌آموز در کلاس‌ها خواهد نشست. آن‌ها به گروه‌های مختلف تقسیم خواهند شد و به منظور جلوگیری از تجمع، ساعات متفاوتی برای شروع کلاس‌ها در نظر گرفته می‌شود. علاوه بر این روزهای شنبه‌ هم در مدارس باز خواهند بود.

دانش‌آموزان و معلم‌ها باید ماسک بزنند و معلم‌ها علاوه بر آن باید شیلد محافظ صورت هم داشته باشند. کلاس‌های درس در صورت امکان در بیرون ساختمان یا فضاهای بزرگ مثل سالن‌های تأتر یا موزه‌ها برگزار خواهد شد.

برای دانش‌آموزان مقطع متوسطه که اعضای خانواده‌شان جزو قشر آسیب‌پذیر هستند هم امکان آموزش از راه دور وجود خواهد داشت.

بی بی سی فارسی


بازگشایی مدارس در ایتالیا

گروه اخبار/

بازگشایی مدارس در فرانسه و وضعیت پروتکل های بهداشتی

در فرانسه مدارس از اول سپتامبر ( 1 ) باز خواهند شد. اما این بار قوانین به اندازه ماه مه که برخی دانش‌آموزان به مدرسه بازگشتند، سختگیرانه نخواهد بود.

برای مثال، دیگر محدودیتی برای تعداد دانش‌آموزان در کلاس‌ها وجود ندارد و رعایت فاصله‌گذاری در شرایطی که مدرسه نتواند همه دانش‌آموزان خود را جای دهد، اجباری نخواهد بود.

اما مورد استثنا، اجباری شدن ماسک برای کارکنان و دانش‌آموزان بالای ۱۱ سال در محیط‌های سرپوشیده مدارس است، حتی اگر فاصله بیش از یک متری رعایت شود. این یعنی معلم‌ها حتی موقع درس دادن هم باید ماسک به صورت داشته باشند.

علاوه بر این مدارس دیگر ملزم به جدا کردن کلاس‌ها و گروه‌های مختلف از یکدیگر نیستند، اما از آن‌ها خواسته شده ساعت شروع و پایان کلاس‌ها را طوری تنظیم کنند که تعداد زیادی دانش‌آموز یک‌جا جمع نشوند.

کف زمین، میزها و سطوحی که به طور مرتب لمس می‌شوند، از جمله دستگیره درها، باید دست کم یک بار در روز ضد‌عفونی شوند.

بی بی سی فارسی

( 1 ) اول سپتامبر معادل 11 شهریور ماه است .

پایان پیام/


بازگشایی مدارس در فرانسه و وضعیت پروتکل های بهداشتی

گروه رسانه/

بازگشایی مدارس در انگلستان و آیا ماسک زدن کمکی به جلوگیری از شیوع ویروس کرونا می کند

پیش از این ( این جا )  ،بوریس جانسون، نخست‌ وزیر بریتانیا طی بیانیه‌ای اعلام کرد که «وظیفهٔ اخلاقی» حکم می‌کند تمامی دانش‌آموزان بریتانیایی ماه آینده به مدرسه باز گردانده شوند.

آقای جانسون این امر را یک «اولویّت ملّی» خواند.

در بیانیّهٔ نخست‌ وزیر بریتانیا که در نشریهٔ آنلاین «میل» منتشر شد آمده است: «این بیماری همه‌‌گیر تمام نشده، اما اینک که برای بازگشاییِ ایمنِ مدارس آگاهی کافی داریم،‌ وظیفهٔ‌ اخلاقی ماست که چنین کنیم.»

بازگشایی مدارس در انگلستان و آیا ماسک زدن کمکی به جلوگیری از شیوع ویروس کرونا می کند

از سوی دیگر وزارت بهداشت بریتانیا روز دوشنبه اعلام کرد بازگشت دانش‌آموزان به مدارس، پس از ماه‌ها دوری‌شان از کلاس درس به‌ علّت شیوع ویروس کرونا، یک اولویّت ملّی است.

هلن واتلی، در گفت و گویی تلویزیونی اعلام کرد: «متأسفانه می‌بینیم که کودکان خانواده‌هایی که امکانات کافی ندارند،‌ بیش از باقی شاگردان، در این دوران از درس و مدرسه عقب می‌افتند.»

وی افزود: «بنابراین ضروری است که کودکان و نوجوانان پاییز امسال به کلاس‌های درس برگردند.»

برخی مسئولان آموزشی بریتانیا همزمان تأکید کرده‌‌اند که بازگشایی مدارس می‌بایست «از ابتدا» در اولویّت قرار می‌گرفت.

به تازگی یک متخصص سلامت کودکان اعلام کرده است :« پوشاندن صورت کمک اندکی به پیشگیری کرونا می‌کند . »

بازگشایی مدارس در انگلستان و آیا ماسک زدن کمکی به جلوگیری از شیوع ویروس کرونا می کند

بی بی سی گزارش می دهد :

کالوم سمپل، متخصص در پزشکی سلامت و شیوع بیماری کودکان در دانشگاه لیورپول گفت : ماسک زدن برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا، در مدارس، "کمک اندکی" به این موضوع می‌کند اما شستن دست‌ها و فاصله‌گذاری اجتماعی همچنان مهمترین اقدام برای پیشگیری است.

او به بی‌بی‌سی گفت: "نمی‌توان گفت چون فردی ماسک می‌زند، پس خطر از او دور شده."

او گفت فکر نمی‌کند پوشاندن صورت برای کودکان در محیط‌های اجتماعی ضروری باشد و در همین رابطه افزود:

"کودکان در کلاس مدرسه تحت نظارت معلمان بهتر از بزرگسالان در آبجوفروشی‌ها عمل می‌کنند."

آقای سمپل اضافه کرد که پوشاندن صورت "بخشی از هنجار تازه" برای کودکان خواهد شد .

پایان پیام/


بازگشایی مدارس در انگلستان و آیا ماسک زدن کمکی به جلوگیری از شیوع ویروس کرونا می کند

چهارشنبه, 05 شهریور 1399 11:48

یکی داستان است پر آب چشم

اصفهان

منتشرشده در نامه های دریافتی

گروه اخبار/

بازگشایی مدارس در بریتانیا و توصیه نخست وزیر انگلیس در مورد بازگشایی مدارس

بوریس جانسون بازگشت دانش‌آموزان به مدارس را مهم و حیاتی دانست .

بوریس جانسون نخست وزیر بریتانیا در پیامی به والدین دانش‌آموزان گفته است که بازگشت کودکان به مدارس از اهمیت حیاتی برخوردار است.

او گفته دور ماندن از مدرسه و ادامه تعطیلی واحدهای آموزشی بیش از کرونا به رشد و سلامت کودکان آسیب می‌زند.

اخیرا چهار مسئول عالی رتبه پزشکی در بریتانیا در خصوص بازگشت دانش‌آموزان به مدرسه، به والدین قوت قلب داده بودند.

مدارس در انگلیس، ولز و ایرلند شمالی قرار است طی روزها و هفته‌های آینده باز شوند. هر چند، اسکاتلند پیشاپیش مدارس را به روی دانش‌آموزان گشوده است.

بی بی سی فارسی

پایان پیام/


بازگشایی مدارس در بریتانیا و توصیه نخست وزیر انگلیس در مورد بازگشایی مدارس

بررسی چالش های بنیادی شیوه نامه بازگشایی مدارس ایران با نگاه به دیگر کشورها

بخش اول :

در این اوضاع اقصادی نابه سامان و پردرد و در کنار آن همه گیر شدن یک بیماری، داشتن یک وازرت آموزش و پرورش و سیستم دولتی ضعیف و ناکارآمد مزید بر دردها شده است. چنان که می بینیم هر روز با خبری یا بخشنامه ای یا دستوری مردم و معلم ها و دانش آموزان را به بازی نادانی خود درآورده است.

دوران یک بیماری همه گیر به نام کرونا یا کویید 19 باعث شد؛ برخی سیستم های دولتی شکنندگی خود را نشان دهند؛ به خصوص سیستم آموزش و پرورش ایران، به گونه ای که مشخص گردید در میان سیستم های اداری دیگر حکومت ایران، ضعیف ترین و مضحک ترین ساختار را تنیده است و مدیران نالایق در این اوضاع کارآیی خود را نشان داده اند.

در حال حاضر در این متن و مقاله، بر آن شدیم تا موضوع بازگشایی مدارس در سال تحصیلی جدید در ایران را مورد بررسی قرار دهیم و در یک بررسی تطبیقی با رویکرد بازگشایی مدارس در اونتاریو کانادا، ضعف های آن را ببینیم.

(البته در خاطر داشته باشید نگارنده بر این عقیده نیست که ما نمی توانیم فکر کنیم و حتما نیاز به تطبیق با کشورهای دیگر یا پیشرفته داریم بلکه این تطبیق ها، برای اعتبار بخشیدن به سخنان هست چرا که بسیاری از عموم افراد، آوردن نمونه از خارج از ایران، برایشان اعتبار بیشتری دارد تا سخنان منطقی)

بررسی چالش های بنیادی شیوه نامه بازگشایی مدارس ایران با نگاه به دیگر کشورها

نکات زیر با توجه به «رویکرد بازگشایی مدارس در اونتاریو کانادا» فراهم آمده است :

الف - مهمترین تفاوت بخشنامه ارائه شده وزارت آموزش و پروش ایران برای بازگشایی مدارس در سال 1399 با راهنماهای تدوین شده دیگر کشورها در کل ساختار و نگاه به این حرکت می باشد یعنی رویکرد اونتاریو از همان ابتدا با احترام به معلم و دانش آموز و والدین تعریف و تهیه شده است و آزادی انتخاب در آنها رعایت شده؛ به طور مثال در همین رویکرد اونتاریو، از همان ابتدا راهنما بر اساس مشورت با شوراهای مدارس اونتاریو شکل گرفته است و وقتی می خوانیم متوجه می شویم هیچ گونه اجبار و بخشنامه و دستوری مانند شیوه نامه بازگشایی مدارس ایران در آن یافت نمی شود و کاملا مدرسه محور می باشد.

ب- نکته دیگر اینکه آن طور که به نظر می آید؛ کمبود امکانات و ضعف آماده سازی فضا و بهداشت و امنیت در مدارس ایران به هیچ وجه قابل مقایسه با دیگر کشورها نیست و به عبارتی در دیگر کشورها به خصوص پیشرفته، تدابیر بسیاری برای جلوگیری از انتقال بیماری صورت گرفته و امکانات خاصی تهیه دیده شده و هزینه های هنگفتی متحمل شده اند. و همچنین با ارتباط با بخش بهداشت و بیمارستان ها، مدارس را ایمن کرده اند اما آن طور که در ایران می بینیم به هیچ وجه چنین دغدغه ای در مدارس دیده نشده و تنها به یک ضدعفونی کننده ساده اکتفا کرده اند. و این موضوع نشان می دهد که وزارت آموزش و پرورش ایران، توانایی کنترل اوضاع را ندارد. در این اوضاع اقصادی نابه سامان و پردرد و در کنار آن همه گیر شدن یک بیماری، داشتن یک وازرت آموزش و پرورش و سیستم دولتی ضعیف و ناکارآمد مزید بر دردها شده است. چنان که می بینیم هر روز با خبری یا بخشنامه ای یا دستوری مردم و معلم ها و دانش آموزان را به بازی نادانی خود درآورده است.

پ- دیگر مورد که می توان گفت تاکید بر بحث تطبیقی بودن هست یعنی تطیبقی بودن آموزش، ارزیابی و سنجش و یادگیری و برنامه درسی با شرایط کنونی می باشد. دقیق تر اینکه همه چیز به شکلی تهیه می شود که به طور منطقی حرکت کند مثلا حجم کتاب ها و یادگیری و برنامه ها قرار نیست مانند دوران قبل این بیماری همه گیر باشد و با توجه به تصمیمات شورای مدارس، با وضع کنونی منطبق خواهد بود.

ت- با توجه به گستره همکاری معلم ها در تهیه رویکرد بازگشایی مدارس در اونتاریو کانادا، تقریبا تمامی قسمت های وجودی دانش آموز از سلامتی جسمی تا سلامتی ذهنی و هر گونه آموزش مورد بررسی قرار گرفته و برای آن فکر شده و توصیه هایی ارائه گردیده است و همچنین وظایف کل قسمت های سیستم اداری آموزش مورد بررسی قرار گرفته و وظایف کلی هر کدام مشخص شده است.

در ادامه این مقاله ، ترجمه رویکرد بازگشایی مدارس در اونتاریو در اختیار مخاطبان گرامی قرار خواهد گرفت.

با تشکر از وقت و توجهی که بر روی این نوشته می گذارید.

منبع:

https://www.ontario.ca/page/approach-reopening-schools-2020-2021-school-year#section-1


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

بررسی چالش های بنیادی شیوه نامه بازگشایی مدارس ایران با نگاه به دیگر کشورها

منتشرشده در یادداشت

گروه اخبار/

مایک پنس معاون رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا با تأكید بر اینکه باید مدارس با خیال راحت بازگشایی شوند، افزود: منتظر 105 میلیارد دلار کمک مالی از كنگره برای افتتاح مدارس هستیم.

نظرسنجی

هدف، محتوا و فرایند مصاحبه های گزینش داوطلبان حرفه معلمی در ایران تا چه اندازه معتبر و با معیارهای علمی سازگار است؟

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

شبکه مطالعات سیاست گذاری عمومی

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

 سامانه فیش حقوقی معلمان

سامانه فیش حقوقی معلمان بازنشسته

سامانه مراکز رفاهی

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور