صدای معلم
پنج شنبه, 08 خرداد 1399 18:21

" تمدن " و " مدنیت " به این می گویند !

تمدن و آموزش و پرورش ژاپن

ﮔﻔﺘﻪ ﻣﯽﺷﻮﺩ ﻳﻚ ﻛﻤﭙﺎﻧﯽ ﺁﻣﺮﻳﻜﺎﻳﯽ ﺑﺮﺍﯼ ﺑﻪ ﺭﺥ ﻛﺸﻴﺪﻥ ﻗﺪﺭﺕ ﺗﻜﻨﻮﻟﻮﮊﯼ ﺧﻮﺩ ، ﺳﻴﻤﯽ ﺑﻪ ﺿﺨﺎﻣﺖ ﻳﻚﻫﺰﺍﺭﻡ ﺗﺎﺭ ﻣﻮﯼ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺩﻭﺭ ﻗﺮﻗﺮﻩﺍﯼ ﭘﻴﭽﻴﺪ ﻭ ﺑﺮﺍﯼ ﻛﻤﭙﺎﻧﯽ ﺭﻗﻴﺒﺶ ﺩﺭ ﮊﺍﭘﻦ ﻓﺮﺳﺘﺎﺩ . ﻣﺪﺗﯽ ﺑﻌﺪ ﻛﻤﭙﺎﻧﯽ ﮊﺍﭘﻨﯽ ﻫﻤﺎﻥ ﺳﻴﻢ ﺭﺍ ﭘﺲ ﻓﺮﺳﺘﺎﺩ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﯽ ﻛﻪ ﺭﻭﯼ ﺁﻥ ﺳﻴﻢ ﺑﻪ ﻓﻮﺍﺻﻞ ﻣﻨﻈﻢ ﺳﻮﺭﺍﺥ ﺷﺪﻩ ﺑﻮﺩ!
با این حال ﺁﻧﻬﺎیی ﻛﻪ ﮔﻤﺎﻥ ﻣﯽﺑﺮﻧﺪ ﺷﻜﻮﻩ ِ ﺗﻤﺪﻥ ﮊﺍﭘﻦ ﺍﺯ ﻗﺪﺭﺕ ﺗﻜﻨﻮﻟﻮﮊﻳﻚ ﺁﻥ ﺑﺮﻣﯽﺧﻴﺰﺩ، ﺩﭼﺎﺭ ﺳﺎﺩﻩﺍﻧﺪﻳﺸﯽ ﻭ ﺳﻄﺤﯽﻧﮕﺮﯼ ﺍﻧﺪ . ﺗﻤﺪﻥ، ﻳﮕﺎﻧﻪ ﻛﺎﻻﻳﯽ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻣﺒﺎﺩﻟﻪ ﻧﻤﯽﭘﺬﻳﺮﺩ ﻭ ﻓﻘﻂ ﺑﺎﻳﺪ ﺩﺭ ﺩﺭﻭﻥ ﻳﻚ ﻣﻠﺖ ‏« ﺗﻮﻟﻴﺪ‏» ﺷﻮﺩ.
نظام حکومتی نقش مهمی در ساخت تمدن یک ملت دارد . ﻣﻮﺍﻗﻊ ﺑﺤﺮﺍﻥ ﺩﻳﺪ. ﺍﻳﻨﻬﺎ ﺭﺍ ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ ﻛﻨﻴﺪ ﺑﺎ ﺭﻓﺘﺎﺭ ﺑﺴﻴﺎﺭﯼ ﺍﺯ ﻫﻤﻮﻃﻨﺎﻥ ﺧﻮﺩﻣﺎﻥ،آﻥ ﻫﻢ ﺩﺭ ﻣﻮﺍﻗﻊ ﻋﺎﺩﯼ ﻭ ﻓﺮﺍﻭﺍﻧﯽ ﻭ ﺛﺒﺎﺕ، ﺑﺒﻴﻨﻴﺪ ﺍﺑﻌﺎﺩ ﺗﻔﺎﻭﺕ ﺭا !
حکومت آلوده به فساد و فقرگستر نمی تواند این تمدّن را بسازد !
ﺍگرﺁﻥ ﻃﻮﺭ ﺑﻮﺩ ﻛﻪ ﻫﻤﻪ ﻣﻠﺖﻫﺎ ﺑﺎ ﺧﺮﻳﺪ ﻓن آﻭﺭﯼ ﻣﺘﻤﺪﻥ ﻣﯽﺷﺪﻧﺪ، ﺭﻓﺘﺎﺭ ﺑﺮﺧﯽ ﺍﺯ ﺷﻬﺮﻭﻧﺪﺍﻥ ﺧﻮﺩﻣﺎﻥ ﻛﻪ ﺳﻮﺍﺭ ﺑﺮ ﺁﺧﺮﻳﻦ ﻣﺪﻝ ﺧﻮﺩﺭﻭﻫﺎﯼ ژاپنی ﺑﺎ ﺁﺧﺮﻳﻦ ﻓﻨﺎﻭﺭﯼ ﺁﻧﻬﺎ ﻫﺴﺘﻨﺪ، ﺭﺍ ﺑﺒﻴﻨﻴد !
ﻗﺪﺭﺕ ﻓن آﻭﺭﯼ ﺧﻴﺮﻩ ﻛﻨﻨﺪﻩ ﭼﺸﻢ بادامی هایِ ﮊﺍپنی ، ﺑﻪ ﺭﻏﻢ ﻫﻤﻪ ی ﺟﻼﻝ ﻭ ﺷﻜﻮﻫﺶ ، ﯾﮏ ‏« ﻓﺮﻉ ‏» ﻛﻮﭼﻚ ﺍﺳﺖ ﺑﺮ ﺗﻤﺪﻧﯽ ﻛﻪ ﺍﻳﻦ ﻣﻠﺖ ﺁﻓﺮﻳﺪﻩ ﺍﺳﺖ .‏« اصلِ» ﺍﻳﻦ ﺗﻤﺪﻥ ﺭﺍ ﺑﻴﺶ ﺍﺯ ﺁﻧﭽﻪ ﺩﺭ ﻛﺎﺭﺧﺎﻧﻪﻫﺎﯼ ﻣﻌﻈﻢ ﺍﻳﺎﻟﺖ ﺍﻭﺯﺍﻛﺎ ﺑﺘﻮﺍﻥ ﻳﺎﻓﺖ ، ﺩﺭ ﻭﻳﺮﺍﻧﻪﻫﺎﯼ ﺩﻟﺨﺮﺍﺵ ﺍﻳﺎﻟﺖ ﻓﻮﮐﻮﺷﻴﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮﺍﻥ ﺩﻳﺪ.

ﻭﻗﺘﯽ ﺭﻓﺘﺎﺭﻣﺘﻤﺪّﻧﺎﻧﻪ ﺁﻭﺍﺭﮔﺎﻧﯽ ﻛﻪ ﺍﺯ ﭘﯽ ﻣﺨﻮﻑﺗﺮﻳﻦ ﺯﻟﺰﻟﻪ ﻗﺮﻥ، ﻣﻨﻈﻢ ﻭ ﺗﻤﻴﺰ ﺩﺭ ﺻﻒ ﺁﺏ ﻣﯽﺍﻳﺴﺘﻨﺪ ﻭ ﺑﯽﺟﻨﺠﺎﻝ ﻭ ﻫﻴﺎﻫﻮ ﻭ ﻧﺎﺳﺰﺍ ، ﻓﻘﻂ ﺑﻪ ﺍﻧﺪﺍﺯﻩ ِ ﻣﺼﺮﻑ ﻫﻤﺎﻥ ﺭﻭﺯ ﺧﻮﺩ ، ﺁﺏ ﺩﺭﻳﺎﻓﺖ ﻣﯽﻛﻨﻨﺪ ﺭﺍ ، ﺑﺎ ﺭﻓﺘﺎﺭِ ﻣﺮﺩﻣﺎﻥ ﻳﻚ ﻛﺸﻮﺭ ﺟﻬﺎﻥ ﺳﻮﻣﯽ ، ﺩﺭ ﺷﺮﺍﻳﻄﯽ ﻛﺎﻣﻼ''ﻋﺎﺩﯼ ، ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ ﻣﯽﻛﻨﻴﻢ ، ﻣﻌﻨﺎﯼ ﺗﻤﺪﻥ ﻧﻤﺎﻳﺎﻥ ﻣﯽﺷﻮﺩ!
ﺩﺭ ﻫﻤﻪﯼ ﻓﻴﻠﻢﻫﺎ ﻭ ﻋﻜﺲﻫﺎﯼ ﺧﺒﺮﯼ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺭﻭﺯﻫﺎﯼ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺯﻟﺰﻟﻪ ﻭ ﺳﻮﻧﺎﻣﯽ ﻭﻳﺮﺍﻧﮕﺮ ۲۰۱۱ ﮊﺍﭘﻦ ﻣﻨﺘﺸﺮ ﺷﺪ ﻳﻚ ﺻﺤﻨﻪ ﺩﺭﮔﻴﺮﯼ ، ﺍﺯﺩﺣﺎﻡ ، ﻫﺠﻮﻡ ، ﻏﺎﺭﺕ ﻓﺮﻭﺷﮕﺎﻩ ، ﻭَﻟَو ﺑﺮﺍﯼ ﺩﺭﻳﺎﻓﺖ ﻛﻤﻚﻫﺎﯼ ﺍﻋﻄﺎﻳﯽ ، ﺑﯽﻧﻈﻤﯽ ﻭ ﺣﺘﯽ فریاد دیده نمی شد.

تمدن و آموزش و پرورش ژاپن

*ﺧﻼﺻﻪ ﻣﺸﺎﻫﺪﺍﺕ یک ﺧﺒﺮﻧﮕﺎﺭ:
۱ - ﺻﻔﻮﻑ ﻣﻨﻈﻢ ﺁﺏ ﻭ ﻏﺬﺍ ﺑﺪﻭﻥ ﻫﻴﭻ ﺣﺮﻑِ ﺯﻧﻨﺪﻩ ﻳﺎ ﺭﻓﺘﺎﺭ ﺧﺸﻦ .
۲ - ﻫﻴﭻ ﺳﺎﺧﺘﻤﺎﻧﯽ ﺩﺭ ﺯﻟﺰﻟﻪ ۹ ﺭﻳﺸﺘﺮﯼ ﺁﺳﻴﺐ ﻧﺪﻳﺪ ، ﻫﻤﻪ ﺧﺴﺎﺭﺕﻫﺎ ﻣﺮﺑﻮﻁ ﺑﻪ ﺳﻮﻧﺎﻣﯽ ﻭ ﻭﺭﻭﺩ آب ﺩﺭﻳﺎ ﺑﻪ ﺷﻬﺮ ﺑﻮﺩ .
۳ - ﻏﺎﺭﺗﮕﺮﯼ و ﺯﻭﺭﮔﻮﻳﯽ ﺩﻳﺪﻩ ﻧﺸﺪ،ﻓﻘﻂ ﺗﻔﺎﻫﻢ ﺑﻮﺩ .
۴ - ﭘﻨﺠﺎﻩ ﻧﻔﺮ ﺍﺯ ﻛﺎﺭﮔﺮﺍﻥ فنی ﻧﻴﺮﻭﮔﺎﻩ ﺍﺗﻤﯽ ، ﺑﻪ ﺭﻏﻢ ﻧﺸﺖ ﻣﻮﺍﺩ ﺭﺍﺩﻳﻮ ﺍﻛﺘﻴﻮ ، ﺑﺎ ﺍﺯ ﺟﺎﻥ ﮔﺬﺷﺘﮕﯽ ﻣﺎﻧﺪﻧﺪ ﺗﺎ ﺑﻪ ﺧﻨﻚ ﻛﺮﺩﻥ ﺩﺳﺘﮕﺎﻩﻫﺎ ﺍﺩﺍﻣﻪ ﺩﻫﻨﺪ ولی دکّان شهید سازی راه نینداختند !
۵ - ﺣﺘﯽ ﻳﻚ ﻣﻮﺭﺩ ﺳﻮﮔﻮﺍﺭﯼ جگر سوز مداحی ﻳﺎ ﺯﺩﻥ ﺑﻪ ﺳﺮ ﻭ ﺻﻮﺭﺕ ﺩﻳﺪﻩ ﻧﻤﯽﺷﺪ. ﻣﺼﻴﺒﺖ ﻭ ﻏﻢ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺑﺎ ﻃﻤﺄﻧﻴﻨﻪ ﺑﻮﺩ. رهبران سیاسی و مذهبی هم از احساسات مردم سوء استفاده نکردند !
۶ - ﻣﺮﺩﻡ ﻓﻘﻂ ﺍﻗﻼﻡ ﻣﻮﺭﺩ ﻧﻴﺎﺯ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺗﻬﻴﻪ ﻛﺮﺩﻧﺪ ﻭ ﺍﻳﻦ ﺑﺎﻋﺚ ﺷﺪ ﺑﻪ ﻫﻤﻪ ﺁﺏ ﻭ ﺁﺫﻭﻗﻪ ﺑﺮﺳﺪ .
۷ - ﻣﺮﺩﻡ ﺍﺯ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﻧﺎﺗﻮﺍﻥ،ﭘﻴﺮ ﻭ ﺑﻴﻤﺎﺭ ﺩﺳﺘﮕﻴﺮﯼ ﻣﯽﻛﺮﺩﻧﺪ . ﺭﺳﺘﻮﺭﺍﻥﻫﺎ ﻗﻴﻤﺖﻫﺎ ﺭﺍ ﻛﺎﻫﺶ ﺩﺍﺩﻧﺪ . ﺧﻮﺩﭘﺮﺩﺍﺯﻫﺎ ﺑﺪﻭﻥ ﻣﺤﺎﻓﻆ ﺩﺳﺖ ﻧﺨﻮﺭﺩﻩ ﻣﺎﻧﺪﻧﺪ .
۸ - ﻫﻤﻪ ﺩﻗﻴﻘﺎً ﻣﯽﺩﺍﻧﺴﺘﻨﺪ ﺑﺎﻳﺪ ﭼﻪ ﻛﺎﺭﯼ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺩﻫﻨﺪ . ﺍﻧﮕﺎﺭ ﺑﺎﺭ ﺩﻭﻣﯽ ﺑﻮﺩ ﻛﻪ ﺍﻳﻦ ﺍﺗﻔﺎﻕ ﺍﻓﺘﺎﺩﻩ ﺍﺳﺖ.
۹ - ﺭﺳﺎﻧﻪﻫﺎ ﺩﺭ ﺍﻧﺘﺸﺎﺭ ﺍﺧﺒﺎﺭ ﻣﺤﺘﺎﻁ ﻭ ﺩﻗﻴﻖ ﺑﻮﺩﻧﺪ.اﺯ ﺍﻧﺘﺸﺎﺭ ﮔﺰﺍﺭﺵﻫﺎﯼ ﺍﻟﺘﻬﺎﺏ ﺁﻓﺮﻳﻦ ﺧﻮﺩﺩﺍﺭﯼ ﻣﯽﻛﺮﺩﻧﺪ ﻭ ﻓﻘﻂ ﺍﺧﺒﺎﺭ ﺁﺭﺍﻡﺑﺨﺶ ﭘﺨﺶ ﻣﯽﺷﺪ .
۱۰ - ﻫﻨﮕﺎﻣﯽ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻳﻚ ﻓﺮﻭﺷﮕﺎﻩ ﺑﺮﻕ ﺭﻓﺖ ، ﻣﺮﺩﻡ ﺍﺟﻨﺎﺱ ﺭﺍ ﺑﺮﮔﺮﺩﺍﻧﺪﻧﺪ ﺳﺮﺟﺎﻳﺸﺎﻥ ﻭ ﺑﻪ ﺁﺭﺍﻣﯽ ﻓﺮﻭﺷﮕﺎﻩ ﺭﺍ ﺗﺮﻙ ﻛﺮﺩﻧﺪ. "ﺍﻳﻦ "ﻫﻤﺎﻥ "ﺗﻤﺪﻧﯽ" ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﻘﻴﻪ ﻣﺤﺼﻮﻻﺕ ﻭ ﻣﺼﻨﻮﻋﺎﺕ ﺗﻤﺪﻧﯽ ، ﺑﺮ ﺁﻥ ﺑﻨﺎ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ . ﺳﻮﻧﯽ، ﭘﺎﻧﺎﺳﻮﻧﻴﻚ، ﻫﻴﺘﺎﭼﯽ ، ﺗﻮﻳﻮﺗﺎ، ﻫﻮﻧﺪﺍ ﻭ ﻧﻴﺴﺎﻥ ﺑﺮ ﺍﻳﻦ ﺗﻤﺪﻥ ﺑﻨﺎ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ .
ﭼﻨﻴﻦ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﻭ ﭼﻨﺎﻥ ﺭﻓﺘﺎﺭ ﻣﺪﻧﯽ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻣﻨﺠﺮ ﺑﻪ ﺭﺷﺪ ﻭ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺩﺭ ﻫﻤﻪ ﻋﺮﺻﻪﻫﺎ ﻭ ﻫﻤﻪ ﺍﺑﻌﺎﺩ ﻣﯽﺷﻮﺩ .

تمدن و آموزش و پرورش ژاپن

ﺯﻳﺮﺑﻨﺎی ﻧﺎﺏ ﺗﻤﺪﻥ ﻳﻚ ﺳﺮﺯﻣﻴﻦ ﺭﺍ ﺑﺎﻳﺪ ﺩﺭ:
ﻣﻮﺍﻗﻊ ﺑﺤﺮﺍﻥ ﺩﻳﺪ. ﺍﻳﻨﻬﺎ ﺭﺍ ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ ﻛﻨﻴﺪ ﺑﺎ ﺭﻓﺘﺎﺭ ﺑﺴﻴﺎﺭﯼ ﺍﺯ ﻫﻤﻮﻃﻨﺎﻥ ﺧﻮﺩﻣﺎﻥ،آﻥ ﻫﻢ ﺩﺭ ﻣﻮﺍﻗﻊ ﻋﺎﺩﯼ ﻭ ﻓﺮﺍﻭﺍﻧﯽ ﻭ ﺛﺒﺎﺕ، ﺑﺒﻴﻨﻴﺪ ﺍﺑﻌﺎﺩ ﺗﻔﺎﻭﺕ ﺭا !
ﻓﺮﻕ ﺍﺳﺖ ﻣﻴﺎﻥ ﻣﺮﺩﻣﯽ ﻛﻪ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺟﻨﮓ ﻭﻳﺮﺍﻧﮕﺮ ﺟﻬﺎﻧﯽ ﻭ ﺍﻧﻔﺠﺎﺭ ﺩﻭ ﺑﻤﺐ ﺍﺗﻤﯽ ﺩﺭ ﻛﺸﻮﺭﺵ ، ﻛﺎﺭﮔﺮﺍﻧﺶ ﺩﺭ ﺳﺮﺍﺳﺮ ﺟﻬﺎﻥ ﻧﺎﻥ ﺧﺎﻟﯽ ﻣﻲﺧﻮﺭﺩﻧﺪ ﻭ ﻫﺮ ﻳﻚ ‏«دلار‏»ﺷﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ‏« ﻳﻦ‏» ﺗﺒﺪﻳﻞ ﻣﯽﻛﺮﺩﻧﺪ ﺗﺎ ﺳﺮﺯمین شان ﺭﺍ ﺑﺴﺎﺯﻧﺪ، ﺑﺎ ﻗﺸﺮ ﺗﺎﺯﻩ ﺑﻪ ﺩﻭﺭﺍﻥ ﺭﺳﻴﺪﻩ ﻛﺸﻮﺭﻫﺎﯼ ﺟﻬﺎﻥ ﺳﻮﻣﯽ ﻛﻪ ﻫﺮ ﻳﻚ ‏« ﻭﺍﺣﺪ ﭘﻮﻝ ﻣﻠﯽ‏»ﺷﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺩﻻﺭ ﺗﺒﺪﻳﻞ ﻣﯽﻛﻨﻨﺪ ﺗﺎ ﺩﺭ ﺟﻬﺎﻥ ﻏﺮﺏ ﺳﺮﻣﺎﻳﻪﮔﺬﺍﺭﯼ ﻛﻨﻨﺪ .
*"ﺑﻪ ﻫﺮﺣﺎﻝ" ، "ﺗﻤﺪﻥ ﺭﺍ ﻧﻪ ﻣﯽﺗﻮﺍﻥ "ﺧﺮﻳﺪ ﻭ ﻧﻪ ﻣﯽﺗﻮﺍﻥ ﺑﺎ "ﺷﻌﺎﺭ "وﺩﺳﺘﻮﺭ ﺑﻪ ﺩﺳﺖ ﺁﻭﺭﺩ .
« ﺗﻤﺪﻥ‏» ﻣﺤﺼﻮﻟﯽ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﺎﻳﺪ ﺩﺭ "ﻓﺮﺁﻳﻨﺪﯼ ﻋﺎﻗﻼﻧﻪ" ، "ﻣسئولاﻧﻪ" ، "ﻫﻮﺷﻤﻨﺪﺍﻧﻪ" ﻭ ﺑﻪ "ﻏﺎﻳﺖ ﻣﻨﻈﻢ ﺗﻮﻟﻴﺪ" ﺷﻮﺩ . "ﺯﻣﻴﻨﻪی ﺗﻮﻟﻴﺪ ﺗﻤﺪﻥ" ، ﻧﻪ "ﺩﺍﻧﺸﮕﺎﻩ، نه ﻛﺎﺭﺧﺎﻧﻪ، نه ﻭﺯﺍﺭﺗﺨﺎﻧﻪ ﻭ ﺩﻭﻟﺖ، نه کلیسا، بلکه‏ «ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﻩ‏» ﻭ ‏«ﺁﻣﻮﺯﺵ ﻭ ﭘﺮﻭﺭﺵ ‏» ﺍﺳﺖ.ولی در ایران آموزش و پرورش فقیر ترین نهاداست !
ﺗﺎ ﻋﺰﻣﯽ ﻧﻜﻨﻴﻢ ﻭ ﺣﺮﻛﺖ ﺑﻪ ﺳﻤﺖ ﺗﻤﺪﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﻳﻚ اراده ملی ﻣﺴﺘﻤﺮآغاز نکنیم!
"ﺍﮔﺮ ﺍﺯ ﺑﺎﻡ ﺗﺎ ﺷﺎﻡ نماز بخوانیم، موعظه کنیم و گشت ارشاد راه بیندازیم، ﺧﺎﺻﻴﺘﯽ ﻧﺨﻮﺍﻫند ﺩﺍﺷﺖ"".

نظام سیاسی لیبرال دموکراسی ژاپن تقویت کننده این تمدن است.


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

تمدن و آموزش و پرورش ژاپن

منتشرشده در یادداشت
فرار مغزها و وضعیت قرمز در ایران
 
مرداد ۱۳۴۴ نتایج بررسی مهاجرت که توسط سازمان ملل انجام شده بود، ایران را از لحاظ مهاجرت اتباع به کشورهای دیگر در ردیف پنج کشور آخر جدول دیده می شد [ نزدیک به صفر ]
این بررسی ده سال بعد در سال ۱۳۵۴ نیز مجددا انتشار یافت که تغییری در رتبه ایران نشان نمی‌داد و مهاجرت ایرانیان نزدیک به صفر بوده است.
در سال 1357 شمار ایرانیان مهاجرت کرده به زیر 50 هزار نفر رسیده بود.
از این آمار‌ها چنین برمی آمد که ایرانیان تمایلی به مهاجرت به کشورهای دیگر نداشتند.
اما این ارقام از سال 1357 به بعد به شکل ناباورانه‌ای تغییر کرده است. ایران دیگر در رتبه انتهای جدول نیست و برعکس به صدر جدول رسیده است. ایرانیان سومین مردمان در جهان هستند که به دنبال مهاجرت هستند.
در بین اتباع کشورهای مختلف ایرانی‌ها بیشتر متقاضی برای مهاجرت به استرالیا را دارند که سالانه د‌ها نفر نیز جان خود را در این راه می‌دهند.
جمعیت ایران ۲ برابر شده، اما میزان مهاجران ایرانی نزدیک به 7 میلیون نفر یعنی 140 برابر رسیده است.
در این بین حجم خروج نخبگان از کشور نیز قابل تامل است. طبق آمار صندوق بین‌المللی پول، ایران از نظر فرار مغز‌ها در بین 91 کشور جهان مقام اول را از آن خود کرده ‌است.
سالانه تا 180 هزار نفر با تحصیلات عالیه از ایران مهاجرت می‌کنند.
بنیاد ملی نخبگان ایران اعلام کرد، 308 نفر از دارندگان مدال المپیاد و 350 نفر از برترین‌های آزمون سراسری از سال 82 تا 86 به خارج مهاجرت کرده‌اند.
همچنین هفته نامه سازمان مدیریت و برنامه ریزی نوشت است، 90 نفر از 125 دانش آموزی که در سه سال گذشته در المپیادهای جهانی رتبه کسب کرده‌اند هم اکنون در دانشگاه‌های آمریکا تحصیل می‌کنند.
طبق آمار صندوق بین‌المللی پول هم اکنون بیش از 250 هزار مهندس و پزشک ایرانی در آمریکا هستند. طبق آمار رسمی اداره گذرنامه، در سال 87 روزانه 15 کار‌شناس ارشد، 4 دکترا و سالانه 5475 نفر لیسانس از کشور مهاجرت کردند.
در سال 1391 حدود 150 هزار دانشجو تقاضای خروج از کشور را کرده‌اند که بیشترشان دانشجوی دوره دکترا بودند. همچنین 64 درصد دانش‌آموزان ایرانی مدال‌آور المپیاد طی 14 سال گذشته از ایران مهاجرت کرده‌اند.
حمید گورایی رئیس پژوهشکده رویان جهاد دانشگاهی نیز هشدار داد که دانشمندان رشته سلول‌های بنیادین ایران هر روز بیشتر از گذشته جذب دیگر نقاط جهان می‌شوند.
پروفسور عباس میلانی مشاور اقتصادی اتحادیه اروپا می‌گوید، فرار مغز‌ها در چند سال اخیر 300 برابر جنگ ایران و عراق به اقتصاد ایران صدمه زده است.
این‌ها در حالی است که در کشور تقریبا کلامی درباره این فاجعه ملی سخن گفته نمی‌شود..
تاریخ معاصر ایران

فرار مغزها و وضعیت قرمز در ایران
 

 سلبریتی‌های انگلیسی برای تدریس در برنامه‌های آموزش‌ مجازی در ایام تعطیلی مدارس به شبکه بی بی سی پیوستند

صدای معلم/

سلبریتی‌های انگلیسی برای تدریس در برنامه‌های آموزش‌ مجازی در ایام تعطیلی مدارس به شبکه بی بی سی پیوستند.

به گزارش ایندیپندنت، «جودی ویتاکر» بازیگر سریال دکتر هو، «سرخیو آگوئرو» فوتبالیست آرژانتینی تیم منچستر سیتی و «دنی دایر» بازیگر سریال «ایستندر» از چهره‌های معروفی هستند که در اجرای بخشی از برنامه‌های آموزشیِ این شبکه برای دانش‌آموزان، طی تعطیلات کرونایی مدارس، همکاری می‌کنند.

«سرخیو آگوئرو» بازیگر خط حمله تیم فوتبال منچسترسیتی قرار است شمارش به زبان اسپانیایی را به بچه‌ها آموزش دهد، پروفسور برایان کاکس، نویسنده مجموعه مستند "دانش دکتر هو" قرار است مباحث علمی مثل منظومه شمسی و نیروی جاذبه را تدریس کند.

بی بی سی می‌گوید: «اد بالز» سیاستمدار سابق قرار است به دانش‌آموزات 11 تا 14 ساله ریاضی درس دهد و «سر دیوید اتنبرو» مجری معروف و گوینده مستندهای «لایف» و «سیاره من» تدریس مباحث جغرافی را برعهده خواهد داشت.

«دنی دامر» بازیگر سریال «ایستندر» که خود از نوادگان مستقیم ادوارد سوم (پادشاه انگلستان) است برای کودکان 5 تا 7 ساله یک کلاس درس تاریخ با موضوع هنری هشتم دارد.

همچنین «جودی ویتاکر» بازیگر معروف سریال‌های «دکتر هو» و «برادچرچ» قرار است به عنوان مهمان در برنامه درسی روزانه دانش‌آموزان دوره ابتدایی (BBC Bitesize Daily) حضور داشته باشد.

سلبریتی‌های دیگر بریتانیایی مثل خواننده «لیام پین»، خواننده «میبل» و مجری معروف «آنیتا رانی» در کنار 200 معلم دیگر در این برنامه‌های آموزشی تلویزیونی نقش‌آفزینی می‌کنند که از هفته پایانی ماه آوریل وارد جدول پخش برنامه‌های بی بی سی شده است.

«آلیس وب» مدیر بخش «کودک و آموزش» بی بی سی می‌گوید: ما مفتخریم که در این دوره بحرانی، شبکه می‌تواند با گردآوری افراد متخصص و مشهور، بسته‌ای حمایتی با پوشش گستره را با هدف کمک به کودکان و والدین‌شان در سراسر بریتانیا مهیا کند.

وی می‌افزاید: ما گفتیم که شبکه در این بحران در کنار مردم خواهد بود و قطعا چنین خواهیم کرد. بسیار مهم و حیاتی است که هر کودک بتواند یادگیری را ادامه دهد و می‌خواهیم اطمینان بدهیم برنامه‌هایی که به این منظور می‌سازیم و پخش می‌کنیم برای بچه‌ها سرگرم‌کننده هم باشد.

منبع : این جا

سلبریتی‌های انگلیسی برای تدریس در برنامه‌های آموزش‌ مجازی در ایام تعطیلی مدارس به شبکه بی بی سی پیوستند


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

سلبریتی‌های انگلیسی برای تدریس در برنامه‌های آموزش‌ مجازی در ایام تعطیلی مدارس به شبکه بی بی سی پیوستند

 میزان شرکت دانش‌آموزان آمریکایی در کلاس های درس مجازی

تحقیقات نشان می‌دهند درصد بالایی از دانش آموزان آمریکایی در ایام تعطیلات کرونایی مدارس در کلاس‌های آنلاین مشارکت نمی‌کنند.
به گزارش اجوکیشن دایو، به دنبال تعطیلی مدارس در اثر شیوع کرونا ویروس، نظرسنجی از 5659 آموزگار توسط Fishbowl (نرم افزاری است که در آن افراد شاغل به بحث و گفت و گو در ارتباط با حیطۀ شغلی خود و مسائل و مشکلات آن می¬پردازند) نشان داده است که 35% پاسخ دهندگان، حضور 0 تا 25 درصدی محصلین در کلاس های درس آنلاین (مجازی) را گزارش کرده اند و 55% نیز اظهار داشته اند که کمتر از نیمی از دانش آموزان در این کلاس ها شرکت کرده¬اند.
نظرسنجی فوق حاکی از این امر بوده است که ایالت میشیگان با تعداد حداقل 100 پاسخ دهنده از بالاترین میزان غیبت در کلاس های آنلاین برخوردار بوده است که 62% آنها اظهار داشته اند که کمتر از یک چهارم دانش آموزان شان درکلاس های از راه دور (مجازی) شرکت کرده اند. همچنین بیش از 40% آموزگاران مورد بررسی در ایالات کارولینای شمالی، اوهایو و کالیفرنیا از حضور کم رنگ در کلاس های مجازی حکایت کرده اند.
از سوی دیگر  ایالات نیوجرسی و تگزاس با اکثریت تعداد پاسخ دهندگان و گزارش بیش از 50 درصد نام نویسی دانش آموزان، بالاترین میزان مشارکت در این کلاس ها را داشته اند.

میزان شرکت دانش‌آموزان آمریکایی در کلاس های درس مجازی


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

 میزان شرکت دانش‌آموزان آمریکایی در کلاس های درس مجازی

 پژوهش‌های دانشگاهی درباره ترس کودکان از کرونا چه می‌ گویند

پژوهش دانشگاه آکسفورد درباره سلامت روان نشان می‌دهد این روزها کودکان نگران کمبود مواد غذایی و ابتلای خانواده به بیماری کرونا هستند.

به گزارش گاردین، بر اساس یافته‌های یک نظرسنجی، یک پنجم کودکان سنین ابتدایی (5-11 سال) از بیرون آمدن از خانه‌هایشان در هراساند و نگران نبودن غذای کافی در طول دوره شیوع بیماری کوید 19 هستند.

پژوهشی در دانشگاه آکسفورد با هدف پیگیری تاثیر این بیماری همه‌گیر بر سلامت روان کودکان و جوانان انجام شده است. نخستین یافته‌های این پژوهش حاکی از این است که کودکان خردسال (4-10 سال) نسبت به افراد گروه سنی 16-11 سال از این بابت نگران‌ترند.

نتایج به‌ دست آمده از 1500 والدینی که تاکنون در پیمایش Co-SPACE  (Covid-19 Supporting Parents, Adolesents and Children in Epidemics) نام نویسی کرده‌اند نشان دهنده این است که بیش از نیمی از کودکان خردسال (53%) نگران ابتلای خانواده و دوستانشان به این بیماری هستند.

یک سوم (33%) والدینی که در این نظرسنجی شرکت کرده بودند اظهار داشته‌اند که فرزندانشان از این بابت که خودشان به بیماری مبتلا شوند هراسان‌اند، تقریباً یک چهارم (23%) کودکان خردسال نگران آلوده کردن افراد دیگر هستند و بیش از یک سوم (36%) آن‌ها نیز به علت عقب ماندن از تکالیف مدرسه مضطرب هستند.

والدین کودکان خردسال همچنین این گونه بیان کرده‌اند که فرزندانشان نگران میزان درآمد حاصله خانوار (16%) و تاثیر طولانی مدت شیوع این بیماری در آینده‌اند. (15%)بر اساس مشاهدات والدین، فرزندان بزرگتر آن‌ها به طور قابل ملاحظه‌ای کمتر نگران این موضوع هستند. با این وجود محققان خاطرنشان کرده‌اند برخلاف فرزندان خردسال که ممکن است اضطراب خود از این مسئله را به والدین خویش ابراز کنند، برای والدین پی بردن به احساسات فرزندان بزرگسال‌شان چندان راحت نیست.به گفته کتی کرسول (Cathy Creswell)، استاد روانشناسی بالینی دانشگاه آکسفورد،  به طور کلی تحقیقات انجام شده اطلاعات ارزشمندی را در مورد چگونگی نحوه حمایت والدین و سرپرستان از سلامت روان فرزندانشان ارائه کرده است. با این حال در این مرحله دانسته‌های ما درباره آنچه که ممکن است در زمینه بیماری کوید 19 موثرترین باشد اندک است.

امیدواریم که بیش از 10000 والدین و سرپرستان در نظرسنجی آنلاین جدید شرکت کنند. پاسخ آن‌ها ما را به درک حقیقی این موضوع رهنمون می‌سازد که چگونه خانواده‌ها با این مسئله به مقابله می‌پردازند و چه نوع حمایتی از کودکان، جوانان و خانواده‌های آن‌ها در این دوره می‌تواند منجر به تفاوتی چشمگیر در وضعیت آن‌ها شود.

پژوهش‌های دانشگاهی درباره ترس کودکان از کرونا چه می‌ گویند


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

پژوهش‌های دانشگاهی درباره ترس کودکان از کرونا چه می‌ گویند

منتشرشده در پژوهش

گروه اخبار/

 گرتا تونبرگ دانش آموز و فعال محیط زیست سوئدی جایزه 100 هزار دلاری یک موسسه دانمارکی را به یونیسف اهدا کرد

گرتا تونبرگ، فعال محیط زیست سوئدی جایزه ۱۰۰ هزار دلاری را که یک موسسه دانمارکی به او اهدا کرده بود به صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل (یونیسف) برای استفاده در مقابله با همه گیری ویروس کرونا اهدا کرد.

خانم تونبرگ گفته: “همانند بحران زیست محیطی، شیوع ویروس کرونا هم یک بحران حقوق کودکان است.” او افزوده: “این ویروس هم اکنون و در دراز مدت بر تمام کودکان تاثیر خواهد گذاشت، و گروه های آسیب پذیر بیشتر تحت تاثیر آن قرار خواهند گرفت. من از همه درخواست می کنم که قدم جلو بگذارند و به من در حمایت از هدف اساسی یونیسف که همانا حفظ کودکان است، بپیوندند تا بدین ترتیب از بهداشت و ادامه آموزش حمایت کنیم.” ( ایران امروز )

پیش تر  سازمان عفو بین‌الملل جایزه مهم "سفیر وجدان" سال ۲۰۱۹ را به گرتا تونبرگ، کنشگر دفاع از محیط زیست اهدا کرد. این جایزه مهم حقوق بشری تا کنون به افرادی همچون واسلاو هاول، نلسون ماندلا و ملالا یوسف‌زی اهدا شده است.

گرتا تونبرگ پس از دریافت جایزه یاد شده گفت: «این جایزه برای همه جوانان شجاعی است که برای دفاع از آینده پیکار می‌کنند.»

گرتا تونبرگ دانش آموز و فعال محیط زیست سوئدی جایزه 100 هزار دلاری یک موسسه دانمارکی را به یونیسف اهدا کرد

او گفت که هنوز بسیاری از مردم به ارتباط تغییرات اقلیمی با پدیده‌هایی همچون مهاجرت، گرسنگی و نقض حقوق بشر آن گونه که باید و شاید پی نبرده‌اند.

گرتا تونبرگ همچنین از همگان خواست تا به انفعال خود خاتمه داده و دست به اقدام بزنند. او گفت:«انسان‌ها می‌میرند و به‌رغم آن بسیاری حاضر نیستند نسبت به این موضوع اقدام کنند.»

کومی نایدو، دبیرکل سازمان عفو بین‌الملل به هنگام اهدای جایزه گفت: «اغلب گفته می‌شود که جوانان امروز، رهبران فردا هستند.»

او ابراز خرسندی کرد که گرتا تونبرگ و بسیاری ازجوانان این سخن را نپذیرفته و تا فردا منتظر نمانده‌اند. او تاکید کرد که هرگاه ما امروز اقدام نکنیم، «فردا برای هیچ کس آینده‌ای باقی نمی‌ماند.» ( دویچه له فارسی )

پایان پیام/


 گرتا تونبرگ دانش آموز و فعال محیط زیست سوئدی جایزه 100 هزار دلاری یک موسسه دانمارکی را به یونیسف اهدا کرد

منتشرشده در دانش آموز

کرونا ویروس برای پشت‌ کنکوری‌های بریتانیایی گران تمام شد
 
سازمان تنظیم مقررات و قوانین تحصیلی در بریتانیا می‌گوید داوطلبانی که امتحان کنکورشان به علت شیوع کرونا لغو شده است احتمالا برای سال تحصیلی جدید در دانشگاه‌ها پذیرش نمی‌شوند.

به گزارش تلگراف، دیده‌بان امتحانات هشدار داده است دانش‌آموزانی که به دلیل نارضایتی از نمره دوره «اِی لِوِل» (معادل پیش‌دانشگاهی) خود خواهان شرکت در امتحان تجدیدنظر (معادل کنکور سراسری) هستند، با یک سال وقفه تحصیلی مواجه خواهند شد.

در بریتانیا دانش‌آموزان پیش‌دانشگاهی که از نتایج اعلام شده در تابستان ناراضی هستند این فرصت را خواهند داشت تا در ابتدای سال تحصیلی دانشگاهی مجددا امتحان بدهند و ثابت کنند که قادر به کسب نمرهای بالاتر از «نمره پیشبینی شده» هستند.

گفتنی است «A level» معادل دوره پیش‌دانشگاهی در ایران است. دانش‌آموزان بعد از طی مراحل ابتدایی در کشور خود و یا در کشورهای دیگر باید ابتدا دوره دوساله Alevel را بگذرانند و پس از آن به انتخاب رشته برای تحصیل در دانشگاه اقدام کنند. دانش‌آموزانی که از نمره «A level» خود رضایت ندارند می‌توانند در آزمون تجدیدنظر شرکت کنند که معادل کنکور سراسری در کشور ماست.این درحالی است که آفکال (Ofqual)، نهاد تنظیم مقررات امتحانات، اظهار کرد ضمانتی وجود نخواهد داشت که دانشگاه‌ها بتوانند این بخش از دانش‌آموزان را پذیرش کنند.

به گفته دیده‌بان امتحان، تنها تعداد کمی از دانشگاه‌ها قادر خواهند بود آغاز ترم جدید را به تعویق بیاندازند یا به دانش‌آموزان اجازه دهند تا کلاس‌های خود را دیرتر آغاز کنند. این بدان معناست دانش‌‌آموزانی که مایل به شرکت در آزمون تجدید نظر (کنکور) هستند و می‌خواهند با نمرات جدید خود انتخاب رشته کنند باید خود را برای یک سال وقفه تحصیلی آماده کنند.


کرونا ویروس برای پشت‌ کنکوری‌های بریتانیایی گران تمام شد


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

کرونا ویروس برای پشت‌ کنکوری‌های بریتانیایی گران تمام شد

گروه گزارش/

یسرا سلیمانی دانش آموز نابغه ریاضی جهان مشاور مدیریت آموزش و پرورش چابهار شد

تسنیم نوشت :

" به گزارش خبرگزاری تسنیم از چابهار، یسرا سلیمانی دختر 13 ساله فنوجی است که با حضور در رقابت‌های جهانی محاسبات ذهنی ریاضی چرتکه 2019 کامبوج، توانسته‌ چهارمین مقام قهرمانی این دوره از رقابت‌ها را دریافت کند و مادر او نیز چندی پیش طی یک مصاحبه از مسئولان آموزش و پرورش گلایه‌هایی را نیز مطرح کرده بود.

معاون مدیرکل و مدیر آموزش و پرورش چابهار که این دختر نوجوان را به عنوان مشاور مدیریت آموزش و پرورش چابهار منصوب کرده، در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: یک روز که در اینترنت دنبال مطلبی بودم، در گزارشی خواندم که مادر یسرا از آموزش و پرورش گلایه کرده و گفته‌ بود انتظار ما از سیستم بیشتر از این حرف‌ها بود.

همایون امیری ادامه داد: به این فکر افتادم که اگر این دختر بخواهد با این وضعیت ادامه بدهد و با چنین بی‌مهری روبه‌رو شود، امکان دارد نتواند آن طور که باید موانع موفقیت را یکی پس از دیگری از سر راه خود بردارد؛ در نتیجه او و خانواده‌اش را به دفتر خودم دعوت کردم و گفتم که نه سیستم بی‌مهر است و نه مردم نسبت به شما بی تفاوت هستند بلکه مردم این سرزمین برای اقدامات شایسته یسرا بسیار قدردان شما هستند که چنین دختری را تحویل جامعه داده‌اید.

وی  افزود: در مورد سیستم نیز ماجرا را به این حساب بگذارید که مشغله زیادی فردی مسئول، باعث شده‌ شما فراموش شوید و در ادامه به یسرا گفتم دختر خوبم من 50 هزار نفر دانش‌آموز در سطح شهرستان دارم، آیا حاضری بیایی و در اداره آموزش و پرورش چابهار به عنوان مشاور به دانش‌آموزان من فعالیت کنی و در اینجا مشغول به کار شوی که او با کمال خرسندی این شغل را پذیرفت و کلی خوشحال شد.

وی ادامه داد: هدف من این است که دختران دیگری هم در هر جایی از کشور هستند، خانواده‌هایشان به این باور برسند که اگرچه جایگاه اجتماعی بالایی نداشتند اما مانند آنها خانواده‌ای هست، که چنین دختری را تربیت کرده که افتخار کشور و استان سیستان و بلوچستان است، مخصوصاً روی صحبت من با خانواده‌هایی است که دخترانشان را مجبور می‌کنند به ازدواج زودرس و یا حتی کار اجباری، این ها نیز باید بدانند دختران‌شان می توانند یک روزی مثل یسرا افتخارآفرین برای نظام جمهوری اسلامی ایران باشند.

امیری گفت: ابلاغ یسرا سلیمانی کاملا رسمی است و ایشان به صورت رسمی در آموزش و پرورش چابهار از این به بعد فعالیت خواهند داشت و حقوق ایشان نیز از صندوقی به نام توسعه عدالت آموزشی در خود اداره که به تازگی به همراه همکاران‌مان باز کرده‌ایم پرداخت می‌شود و من اعتقادم این است که شاید چیزهایی وجود داشته‌ باشد که من مدیر در آموزش و پرورش به چشمم نیاید اما این دختر نابغه می‌تواند همین موضوعات را به ما یادآوری و کمک برای بهبود سیستم آموزشی باشد. " پرسش این است که اگر از نظر این مسئول ، سیستم بی تفاوت نیست ؛ پس ماجرای مریم میرزاخانی ها .... از کجا نشات می گیرد ؟

در ابتدا به تاریخچه مختصری از زندگی نامه یسرا سلیمانی پرداخته می شود :

یسرا سلیمانی ، نابغه ی کم سن و سال، فرزند کریم بخش سلیمانی و بومی استان سیستان و بلوچستان و شهرستان فنوج و ساکن کردکوی استان گلستان می باشد. مادر یسرا، دارای مدرک کارشناسی ارشد زیست گیاهی گرایش سیستماتیک و پدر وی نیز دارای مدرک کارشناسی کار و فناوری می باشد.

مادر یسرا درباره ی هوش و نبوغ او این چنین می گوید: ” از سال سوم ابتدایی در کلاس های محاسبات ذهنی ریاضی با چرتکه شرکت کرد! روزی که یسرا در امتحانات شهرستانی مقام اول را کسب کرد، همه شوکه شدند! پس از مرحله ی استانی، این موفقیت ها در رده ی کشوری و جهانی ادامه پیدا کرد. امسال هم همچون سال گذشته در شهرستان، استان، کشور و حتی جهان اول شد!

یسرا دویست سوال ریاضی را در مدت زمان هشت دقیقه جواب می دهد! سوالاتی که یک صفحه ی آن جمع و تفریق است و یک صفحه ی آن ضرب! البته با توجه به سطح دانش آموزان، سوالات تغییر می کنند. یا شما ده یا دوازده ردیف عدد یک رقمی را از یسرا بپرسید، او در کمتر از یک دقیقه، جواب خواهد داد! حتی نبوغ در ضرب های یک رقمی در دورقمی و دورقمی در دورقمی و… را نیز به راحتی پاسخ می دهد! “

همچنین مادر یسرا درباره ی حمایت های دولتی از فرزند خود در مصاحبه ای، چنین می گوید: ” ما کوچک ترین حمایتی را از هیچ نهاد یا ارگانی نداشته ایم و تمامی هزینه های مسابقه رفتن یسرا به مسابقات جهانی، کشوری، استانی و… بر عهده ی خود خانواده است! من در سال گذشته، از اداره ی خود وام گرفتم تا توانستیم دخترم را به مسابقات ببریم! امسال نیز از بانک وام گرفتیم. اما من از همین اکنون در این فکر هستم که سال آینده، از کجا وام دریافت نمایم! حتی نمی دانم قسط های این وام ها را چگونه بایستی پرداخت کنم!

آیا هیچ بودجه ای در این کشور، برای حمایت از امثال ما در نظر گرفته نشده است؟ “

در جدیدترین افتخار، یسرا سلیمانی، قهرمان سه دوره مسابقات جهانی محاسبات ذهنی ریاضی ” چرتکه ” (که به مسابقات یوسی مَس ucmas معروف است) که با حمایت منطقه آزاد چابهار به مسابقات جهانی سال ۲۰۱۹ میلادی کشور کامبوج اعزام شده بود، موفق شد برای چهارمین سال پیاپی و از بین دو هزار و ۲۰۰ نفر دانش آموز شرکت کننده از هفتاد و پنج کشورجهان، قهرمانی این مسابقات را بدست آو‏رد!

یسرا سلیمانی دانش آموز نابغه ریاضی جهان مشاور مدیریت آموزش و پرورش چابهار شد

پدر یسرا، کریم بخش سلیمانی در این باره می گوید: ” یسرا در دو سطح از مسابقات، یعنی سطح اینتر A و سطح اینتر B جهانی شرکت کرده است و هر دو سال نیز در هر دو سطح، قهرمان جهان شده است. “

یسرا علاوه بر اینکه قهرمان مسابقات جهانی ” چرتکه ” در کشورهای امارات متحده و مالزی می باشد، او قهرمان‌ مسابقات ” چرتکه‌ ” کشوری نیز است. ( کولاک )

جالب است بدانیم « یسرا سلیمانی » در سال 2019 برای چهارمین بار پیاپی قهرمان مسابقات جهانی محاسبات ذهنی ریاضی "چرتکه" در کشور کامبوج می شود , اما مسئولان آموزش و پرورش تازه ایشان را کشف کرده و سمت " مشاور " را به ایشان اعطا می کنند !

آیا در این مدت مسئولان وزارت آموزش و پرورش متوجه جایگاه علمی این نابغه ریاضی نشده بودند ؟

آیا جز ارسال پیام تبریک اقدام دیگری هم انجام داده اند ؟

 « مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان» چه کاری برای این دانش آموز انجام داده است ؟

پرسش « صدای معلم » آن است که مصادیق « مشغله زیادی فردی مسئول» چیست ؟

آیا بهتر نیست مسئولان آموزش و پرورش کمی از بوروکراسی ادرای و ارسال فله ای بخشنامه به مدارس کاسته و به فکر " کیفیت آموزش " و رصد کردن چنین افراد و حمایت مادی و معنوی از آنان باشند ؟

واقعا جایگاه دانش آموزانی در این حد اعطای سمت های تشریفاتی مانند مشاور به آنان است ؟

« زهره میرلاشاری » مادر یسرا  در برنامه زنده در شبکه 3 صدا و سیما از مسئولین خواست که اگر حمایت مالی نمی کنند حداقل با کنار گذاشتن مسائل ملیتی، از یسرا سلیمانی نابغه ریاضی ایران حمایت معنوی داشته باشند.

پرسش این است که اگر از نظر این مسئول ، سیستم بی تفاوت نیست ؛ پس ماجرای مریم میرزاخانی ها .... از کجا نشات می گیرد ؟

یسرا سلیمانی دانش آموز نابغه ریاضی جهان مشاور مدیریت آموزش و پرورش چابهار شد


یسرا سلیمانی دانش آموز نابغه ریاضی جهان مشاور مدیریت آموزش و پرورش چابهار شد

منتشرشده در دانش آموز

کوپن‌های خرید از سوپرمارکت به جای غذای رایگان مدارس برای دانش‌آموزان انگلیسی
 
کودکان انگلیسی که پیش از شیوع کرونا مشمول حق دریافت وعده‌های غذایی رایگان در مدرسه بوده‌اند، در زمان شیوع این بیماری و قرنطینه از کوپن‌های خرید سوپرمارکتی بهره‌مند خواهند شد.

به گزارش ایندیپندنت، به این افراد ژتون‌‌هایی به ارزش 15 پوند در هفته داده خواهد شد که برای استفاده در سوپرمارکت‌هایی خاص معتبر است.

به گفته گوین ویلیامسون، وزیر آموزش و پرورش بریتانیا، هیچ کودکی نباید به علت تمهیدات به کار گرفته شده در جهت مبارزه با شیوع ویروس کرونا مجبور به تحمل گرسنگی شود.

دولت بریتانیا به دنبال تصمیم خود مبنی بر تعطیلی مدارس در جهت مبارزه با شیوع ویروس کوید 19، حدود دو هفته پیش برنامه و طرح خود برای مقابله با سوء تغذیه کودکان در این دوره را اعلام داشته است.هم اکنون در حدود 3 / 1 میلیون دانش‌آموز واجد شرایط دریافت وعده‌های غذایی رایگان در مدارس هستند.

کوپن‌های خرید از سوپرمارکت به جای غذای رایگان مدارس برای دانش‌آموزان انگلیسی

ویلیامسون علاوه بر دعوت مدارس سراسر انگلستان برای پیوستن به طرح مذکور اعلام کرده است که دولت‌‌های ولز، اسکاتلند و ایرلند نیز می‌توانند در این طرح ثبت‌نام کنند.

وی از طرح فوق به عنوان کمک بزرگی به خانواده‌‌ها یاد و عنوان کرد به محض ملحق شدن مدارس به این طرح، کوپن‌ها از سوی خزانه آموزش و پرورش و از طریق ایمیل به خانواده‌های واجد شرایط ارسال خواهد شد.از طرف دیگر، برای آن دسته از خانواده‌هایی که به اینترنت دسترسی ندارند، مدرسه مورد نظر می‌‌تواند به نیابت از این افراد نسخه‌های کاغذی این کوپن‌‌ها را دریافت کرده و به آن‌ها تحویل دهد.
کوپن‌های خرید از سوپرمارکت به جای غذای رایگان مدارس برای دانش‌آموزان انگلیسی


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

کوپن‌های خرید از سوپرمارکت به جای غذای رایگان مدارس برای دانش‌آموزان انگلیسی

منتشرشده در پژوهش

گروه رسانه/

ویروس کرونا

ایرنا نوشت: نتایج مطالعات محققان انگلیسی نشان داد که تعطیلی مدارس نه تنها تاثیر چندانی در کنترل و مهار شیوع ویروس کووید-۱۹ ندارد بلکه با پیامدهای اقتصادی و اجتماعی منفی برای کشورها همراه خواهد بود.   

در پی تشدید بحران همه‌گیری کووید-۱۹ و در راستای کمک به طرح فاصله‌گذاری اجتماعی، تاکنون مدارس بیش از ۱۰۰ کشور جهان تعطیل شده‌اند. حال اما یک پژوهش جدید مؤثر بودن این تعطیلی‌ها را در کاهش شیوع این بیماری زیر سؤال برده است.

به گزارش تارنمای روزنامه «گاردین»، در این مطالعه تیمی از محققان به سرپرستی دانشگاه کالج لندن (UCL) با مرور ۱۶ تحقیق درباره همه گیری‌ دیگر کرونا ویروس‌ها از جمله اپیدمی سارس در سال ۲۰۰۳، دریافتند که تعطیلی مدارس به مهار این نوع بیماری‌ها کمکی نمی‌کند.

محققان در این تحقیق که در مجله  The Lancet Child & Adolescent Health منتشر شده است،  نتیجه گرفتند که شواهد و مدارکی که از تعطیلی مدارس برای مبارزه با کووید-۱۹ پشتیبانی می‌کنند «بسیار ضعیف» بوده و آمارها از شیوع آنفولانزا حاکی از آن است که چنین راهکاری «بر یک ویروس با انتقال پذیری بالای کووید-۱۹ تاثیر ناچیزی داشته و میزان اثربخشی بالینی مشهود آن بر دانش‌آموزان پایین است.»

بر اساس برآوردهای سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو)،  ۸۹ درصد دانش‌آموزان در سراسر دنیا اکنون با تعطیلی مدارس روبه‌رو هستند که تاثیرات عمیقی روی آینده نظام آموزشی کشورها خواهد گذاشت.

در محیط‌های دانشگاهی علاوه بر تعطیلی کلاس‌های درس، آزمون‌ها، کنفرانس‌ها و سایر رویدادهای عمومی لغو شده‌اند و بدین ترتیب تکلیف سال تحصیلی آینده و پذیرش دانشجوی جدید در دانشگاه‌ها در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. "

هم زمان با آغاز بحران کرونا ؛ « صدای معلم » گفت و گویی را  با دکتر احد نویدی عضو هیات علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در 4 اسفند 1398 انجام داد . ( این جا )

نویدی به صدای معلم گفت :

آیا تعطیلی مدارس تاثیری در شیوع ویروس کرونا دارد

" در كشور ما در اثر ضعف سرمايه اجتماعي و  اعتماد عمومي، همه چيز رنگ و بوي سياسي پيدا مي‌كند و ارزيابي تدابير مؤثر را دشوار مي‌سازد. بنابراين، بايد ديد چه گروه‌هايي به تعطيلي مدارس اصرار  مي‌كنند ؟

برخي از خانواده‌ها واقعا نگران هستند و بيم آن دارند كه فرزندان آنها در مدرسه مبتلا بشوند و  در اثر ترس در مورد امكان ابتلا و نيز اثرات بيماري فاجعه سازي مي‌كنند و معمولا  از اثرات رواني اين فاجعه سازي غفلت مي‌ورزند.

معلمان و دانش‌آموزان عزيز ما به دلايلي از تعطيلي استقبال مي‌كنند. مديران ارشد كشور هم معمولا در اتخاذ تصميم قاطع  و قابل اعتماد ناتوان هستند.

در اين شرايط براي اتخاذ تصميم معقول بايد همه جوانب امر را در نظرگرفت .

.به نظر مي‌رسد بهترين تصميم آماده سازي محيط مدارس و آموزش بهداشت براي رعايت بهداشت و انجام فعاليت آموزشي است.

بايد توجه داشت كه تعطيلي مدارس در كل كشور براي چند هفته مي تواند پيامدهاي زيانباري داشته باشد و در مورد فايده آن ترديد جدي وجود دارد.

يكي از پيامدهاي قابل انتظار نوعي لوث مسئوليت و تضعيف هر چه بيشتر اتوريته نظام  مركزي سلامت است.

تعطيلي مدارس تنها به معناي متوقف شدن فعاليت‌هاي آموزشي نيست بلكه نوعي اعلام فاجعه و توقف بسياري از فعاليت‌هاي اقتصادي و اجتماعي است. لذا بايد ديد مردم و ساير كشورها چه معنايي به اين امر خواهند داد و چگونه رفتار خواهند كرد."

پایان پیام/


آیا تعطیلی مدارس تاثیری در شیوع ویروس کرونا دارد

منتشرشده در پژوهش
صفحه1 از40

نظرسنجی

میزان توجه به " منشور حقوق شهروندی " در وزارت محسن حاجی میرزایی را چگونه ارزیابی می کنید ؟

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

شبکه مطالعات سیاست گذاری عمومی

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

 سامانه فیش حقوقی معلمان

سامانه فیش حقوقی معلمان بازنشسته

سامانه مراکز رفاهی

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور