اگر در یک جامعه معلمها را سرکوب کنند جامعه ستمپذیر میشود. جامعه ستمپذیر جامعهای ترسو و مرده است. جامعهایست که یکی فریاد میزند برای احقاق حقوق خود و دیگران، بقیه از ترس سر در لاک خود فرو میبرند تا به اصطلاح آسیب نبینند. آنها نمیدانند که آن قدر غرق در آسیب هستند که ابدا متوجه این درد بزرگ نیستند. اگر در جامعهای معلمها را گرامی بدارند، آن جامعه به سوی رشد و…
« تنها مسیر نشاندن نخبگان به جای پخمگان است »
دکتر شکرالله مسیح پور/ مدیر بازرگانی وزارت نیرو توانیر - فارغ التحصیل از : The Catholic University of America
به تازگی وزیر آموزش و پرورش گفته : « بزرگترین رانت را نظام به دانشگاه فرهنگیان داده است، چون وقتی فردی وارد دانشگاه فرهنگیان می شود ، سربازی نمی رود، از همان روز اول استخدام می شود، حقوق می گیرد و دوره تحصیل هم جزو خدمت او حساب می شود. » گویا آقای حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش که خود فارغ التحصیل دانشگاه آزاد بوده و بالاترین پست اجرایی وی در…
« حقوق دانش آموزان محروم شهرستان خنج را اعاده کنید »
وزیر آموزش و پرورش در توییتی نوشت : « امروز سند مالکیت اردوگاه شهید باهنر برای همیشه به نام وزارت آموزش و پرورش صادر شد. این اردوگاه تنها یک ملک با ارزش مادی نیست. مدرسه بزرگی است که برای بسیاری از دانشآموزان خاطرات شیرین و موقعیتهای یادگیری پایدار ایجاد کرده است. » اردوگاه شهید باهنر به صاحب اصلی اش وزارت آموزش و پرورش بازگشته است. از این بابت باید به اداره کل…
« ما هنوز قادر به حل ریشه ای مشکلات متزاید سیاست غلط خود در تربیتِ معلم نیستیم »
مقدمه در بخش یک این یادداشت ، به سیر تحولی مراکز تربیت معلم بیش از یک و نیم قرن ، نگاهی گذرا فکندیم . اهمیت تربیت معلمان حرفه ای ، کارآمد ، توانمند ، پویا و دینامیک ، مسلط و مجهز به دانش روز از هر نوع استراتژیک جهت خلق آینده ای مطلوب تر در کشور ، برتر است . لذا باید در تعیین اهداف اساسی کوتاه ، میان و بلندمدت جهت…
« اکنون فقط و فقط بسته بودن قفل اشتغال در مملکت است که باعث ایجاد صفهای طولانی در پشت درِ دانشگاه فرهنگیان و سالنهای برگزاری آزمونهای استخدامی آموزش و پرورش و کلاسهای درسی بدون معلم و طرح خرید خدمت و حقالتدریس ساعتی و ... شده است نه جذبهی مدارس و کلاسهای درسی و شأن و منزلتِ بر باد رفته و معیشتِ "زیر خط فقر" شغل معلمی »
به قول معروف، خبر کوتاه بود اما تکان دهنده! وزیر آموزش و پرورش در جلسه شورای آموزش و پرورش استان البرز که ظاهراً ۳۰ام بهمن ماه ۹۹ در استانداری آن استان برگزار شده، گفته است: " بزرگترین رانت را نظام به دانشگاه فرهنگیان داده است چون وقتی فردی وارد دانشگاه فرهنگیان میشود سربازی نمیرود، از همان روز استخدام میشود، حقوق میگیرد و دوره تحصیل هم جزو خدمت او حساب میشود به همین…
« با تشکیل سازمان نظام معلمی به ترتیبی که در طرح نمایندگان مجلس مشهود است زمینه دخالت نهادهای مختلف برای جلوگیری از انتخاب شدن معلمان منتقد در هیات مدیره شهرستانی و استانی آن فراهم است . در این شرایط تلاش برای حرفه ای شدن معلمی مهم تر از سازمان نظام معلمی است »
سازمان نظام معلمی در طول سال های اخیر به عنوان خواسته ی اساسی بخش هایی از معلمان مطرح شده است . جلسات مداومی نیز برای بررسی طرح تشکیل سازمان فوق ازطرف شورا ی عالی آموزش و پرورش و مجلس دهم تشکیل گردید. طرح تشکیل « سازمان نظام معلمی جمهوری اسلامی ایران » در مجلس دهم مراحل اولیه را گذرانده بود و بیماری کرونا و تعطیلی مجلس موجب شد تکلیف آن طرح مشخص…
« به نظر می رسد مجموع وظایف و اهداف زیر پوشش دانشگاه فرهنگیان بسیار بیشتر از اصلی ترین هدف آن یعنی تربیت معلمانی متخصص و حرفه ای است و این دانشگاه توانایی اجرای تمامی تعهدات خود را در حد مطلوب ندارد »
مقدمه از بیان قیود خواستاری ، هرگز خشنود نبوده و نیستم . اما گاه نتایج سوء آموزشی یا فرهنگی در جامعه ما به قدری عمیق است که ناچار به گفتن قیودی همچون " کاش " می شوید . یکی از دلایل نارضایتی جامعه از کارکرد معلمان که خود آنان در این نوع برداشت از سوی مردم و یا مسئولین ، مقصر نیستند ، نحوه تربیت معلم در کشور ماست . فرق بسیار…
« ترس ما غیرفارس زبانان، از این است که همانند آموزش برای همه (شعاری که یونسکو تا پایان سال ۲۰۱۵ تحقق آن را برای همۀ کشورهای عضو اجباری کرده بود)، باز همان طور که به انتهای دوره رسیدیم و در کنار وجود هزاران دانشآموز محروم از تحصیل، آموزش و پرورش ما جشن تحقق آموزش برای همه گرفت، این بار نیز جشن تدریس همۀ زبانهای مادری موجود در ایران به یونسکو گزارش شود »
۲۱ فوریه یا دوم اسفند ماه، مصادف با روز جهانی زبان مادری است. در حالی که در چنین روزی اغلب کشورها بر توسعه و بالندگی آموزش به زبانهای مادری موجود در درون مرزهای سرزمینی خود تأکید میکنند، ما ترکزبانان به عنوان بخشی از غیرفارسی زبانان ایران، هنوز در اصل ماجرا گیر کردهایم و به رغم وجود موادی مترقی در قانون اساسی کشورمان، از حقوق اصلی خود در آموزش به زبان مادری محروم هستیم.در…
وزارت آموزش و پرورش ایران به دلیل مدیران ناکارآمد چنان دچار ناکارآمدی شده است که هر روز شاهد اعتراضات و شکایت های مختلف از درون و بیرون آن هستیم و بیهوده نیست که از هر 5 اعتراض در سال 1399 را می توان مرتبط با وزارت آموزش و پرورش دانست.
وزارت آموزش و پرورش ایران به دلیل مدیران ناکارآمد چنان دچار ناکارآمدی شده است که هر روز شاهد اعتراضات و شکایت های مختلف از درون و بیرون آن هستیم و بیهوده نیست که از هر 5 اعتراض در سال 1399 را می توان مرتبط با وزارت آموزش و پرورش دانست. در سال 1399 کمتر ماهی بود که خالی از اعتراض معلم ها نباشد. چرا ؟ وقتی کسی و به خصوص وزیر این…
چرا آموزش و پرورش نتوانست تصمیم قاطع در مورد آموزش حضوری اتخاذ کند و هر بار هر تصمیمی در این خصوص گرفته شد، بلافاصله پس گرفته شد؟
به گفته وزیر آموزش و پرورش، در حال حاضر ۲.۵ تا ۳ میلیون دانشآموز در شبکه شاد نیستند. آقای حاجی میرزایی دلایلی برای این مسئله عنوان کرده و گفته است: "ممکن است برخی [از دانشآموزان] از آموزش فاصله گرفته باشند، برخی در منطقهای زندگی کنند که اینترنت وجود ندارد و یا به ابزار هوشمند دسترسی نداشته باشند". اگر آمار غایبین "شاد" فقط همین باشد که آقای وزیر اذعان نمودهاند، امسال در خوشبینانهترین…