خاطره، نه یک شیء جامد، بلکه جریانی سیال است که در رگهای زمان جاریست. انسان، جز مجموعهای از این جریانهای سیال چه دارد؟ خاطرات، ریشههایی هستند که ما را به خاک گذشته پیوند میدهند و شاخههایی که به سوی آسمان آینده قد میکشند. انسانشناسی، با نگاهی کاوشگر به این ریشهها و شاخهها مینگرد، به زیستشناسی تن، تاریخچه زندگی، زبان جاری در ذهن و فرهنگ تنیده در رفتار. در هر کدام از…
« تعطیلی زودرس در مدارس محصول دو نوبتی شدن مدارس و غلبه خلقیات ایرانی بر نظام آموزشی است »
سید هادی عظیمی/ عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی معلمان ایران
در طول سالهای اخیر ، تعطیلی مدارس در روزهای پایانی اسفند به یک مسئله برای وزارت آموزش و پرورش تبدیل شده است. در روزهای اخیر وزیر آموزش و پرورش و معاونانش بر فعال بودن مدارس تا پایان اسفند تاکید داشتهاند. برگزاری امتحانات دو نوبته و عدم برگزاری امتحان در روزهای پایانی سال را باید مهمترین عامل تعطیلی مدارس در پایان اسفند برشمرد. مدرسه تا زمانی به محلی برای خلاقیت و رشد دانشآموزان…
« اگر سازمانی دچار تخلفات اعم از مالی یا دیگر موارد شده باشد هیچ کارشناس یا رئیس روابط عمومی باسابقه و توانمندی نیز نمیتواند توجیهگر تخلفات صورت گرفته بوده یا به گونهای عمل کند که از دید افکار عمومی پنهان بماند »
با توجه به نقش روابط عمومیها و دغدغههایی که حضور فعال، کارشناسانه و توام با تعامل مطلوب روابط عمومیها در کمک به کاستن از حاشیهها و اخبار تنشزا میتواند تاثیرگذار باشد؛ مناسب دیدم به طور مختصر اشارهای به آنها داشته باشم: - واقعیت امر این است که فضای مدیریتی وزارتخانه ، معاونتها و سازمانهای اقماری وابسته به آن که حداقل در چهار دولت گذشته بر سر کار آمدهاند دچار تغییرات اساسی…
« مدارس و دانشگاهها میتوانند فضاهایی برای گفتوگو و تبادل نظر درباره موضوعات اجتماعی و سیاسی ایجاد کنند که به تقویت انسجام اجتماعی کمک کند »
مقدمه انسان های اولیه، بعد از یک جا نشینی و سپس شهرنشینی، با انبوهی از نیازهای مادی رو به افزایشِ ناشی از افزایشِ جمعیت مواجه بودند که به خاطر محدودیت طبیعت و محل سکونت شان قادر به تامین نبودند. لذا راحت ترین روش، یعنی راه ستاندن از همسایه ها را پیش می گرفتند. دنیای غرب بعد از اتفاقات متعدد خونبار که گریبان ملل مسلمان و ایرانیان را گرفت و آنها را…
« دیگر فقط صدا و بو و رفت و آمد نمیدید، بلکه تاریخ زنده را حس میکرد، تاریخی که در چهرهی هر عابر، در هر لبخند و هر نگاه، جریان داشت »
بازار قدیمی شهر پر بود از عطر ادویهها و صدای همهمه مردم. دانشجوی جوانی در گوشهای از بازار نشسته بود و کتاب تاریخ میخواند. کتاب پر بود از نام پادشاهان و شرح جنگها، اما روحش را سیراب نمیکرد. ناگهان چشمش به پیرمردی افتاد که بساط کوچک عروسکهای چوبیاش را در کنار گذر پهن کرده بود. چهرهی پیرمرد پر از چین و چروک بود، گویی تاریخ را بر پوست خود حک کرده…
« نوروز در نزد ملت کهن سال ایران یکی از آن نشانه های معناداری است که به واسطه مناسکی و جمعی بودنش جز کهن الگوهای ایرانی و برخاسته از ناخودآگاه جمعی آن محسوب می شود »
زمستان دارد نفس های آخرش را می کشد. امسال چشم ما در آذربایجان به آسمان خشک شد در حالی که هنوز انتظارمان برای سر رسیدن ابرهای آب دار به سر نرسیده است. می گویند چاله حرارتی حاصل از خشک شدن دریاچه ارومیه جبهه های هوای مرطوب بر فراز دریاچه را پراکنده می کند و ظاهرا از این به بعد این دو مولود زشت توسعه ناپایدار یعنی چاله حرارتی و کم بارشی…
عیسی سهرابی مدیر کل آموزش و پرورش استان لرستان : کسانی را منصوب می کنم که به گفتمان دولت چهاردهم پای بند باشند
جناب آقای دکتر علیرضا کاظمی وزیر محترم آموزش و پرورش در این روزهای دشوار که فشارهای طاقتفرسای اقتصادی و اجتماعی مردم را به ستوه آورده، مداخلات ناروا و مکرر برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در امور اجرایی آموزش و پرورش، موجی از نگرانی و ناخشنودی عمیق را در میان فرهنگیان دلسوز و اولیای فرهیخته دانشآموزان برانگیخته است. این مداخلات نه تنها آرامش و ثبات این نهاد بنیادین را برهم میزند، بلکه…
در میدان پرهیاهوی تره بار، میان همهمه ی چرخ دستیها و داد و فریاد فروشندگان، صحنهای رقم خورد که قلب هر بینندهای را به درد میآورد. پیرمرد و پیرزنی با چهرههای رنجور و دستهای لرزان، در میان انبوه جمعیت گم شده بودند. چشمانشان به سیبزمینیهای تازه چیده شده خیره بود، نه از سر هوس، که از سر نیاز. دستان چروکیده پیرزن به نایلون نازکی چنگ انداخت و در یک لحظه، برقآسا،…
« آموزشی که همراه با سنجش و ارزشیابی نباشد عملا به معنای تعطیلی آن درآن برهه می باشد »
جناب آقای کاظمی اینجانب معلم مدارس یکی ازشهرستان های استان لرستان می باشم و در پی صحبت های اخیر حضرتعالی پیرامون عدم برگزاری امتحان در ماه مبارک رمضان چند نکته را محضر شما بیان می کنم: - غایت نهایی در سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش چیست؟ آیا هدف از اجرای این سند پرورش دانش آموز و در آینده شهروندانی شش ساحتی برای جامعه نیست؟ اگر غیر از این است…
« این نوع تصمیمات تنها به کاهش مسئولیتپذیری در نظام آموزشی و ایجاد نوعی بیبرنامگی دامن میزند، تا جایی که ممکن است در سالهای آینده، ماه رمضان به بهانهای برای حذف بخش دیگری از آموزش رسمی کشور تبدیل شود »
همه ما بسته شدن مدرسهها را در دوره طولانی بیماری کرونا به خاطر میآوریم. آن روزها معلمان و دانش آموزان با آموزشی به نام مجازی سردرگم و سرگرم شدند و فکر میکردند وقتی افرادی چون وزیر بهداشت و وزیر آموزش و پرورش چنین دستوری دادهاند لابد چارهای دیگر نبوده است و باید تسلیم این روش شد. اگرچه این دوره طولانی شد و شاید کمتر کسی به عواقب وخیم این آموزشها میاندیشید اما…
جستارگشایی یکشنبه 12 اسفند 1403در معیت عزتاله مظفری معاونت رسانهای « بنیاد ملی عدالت و کرامت » و تیم همراه برای تبریک انتصاب رئیس گزینش نیروی انتظامی استان البرز در دفتر سرهنگ خزائی حاضر میشویم. دوستان حاضر ضمن تبریک، هر کدام نقطه نظرات خود را از منظری متفاوت در خصوص چالشهای (فرصتها و تهدیدات) هسته گزینش به اشتراک میگذارند که هرکدام در نوع خود درخور توجه و قابل تامل هستند. به…
« مساله اصلی تغافل در تربیت است و جالب این که همه خیال می کنند تربیت هم فقط مشکل وزارت آموزش و پرورش است ! »
جایی که ماهستیم، اغلب من قالند نه ماقال. یعنی وقتی کسی به پستی میرسد احساس میکند کارشناس هر رشتهای هست و میتواند در هر موضوعی نظر بدهد. جالب این که خلق الله هم بهتر حرفهایش را گوش کرده و تحسین و تصدیق می کنند . جایی که ما هستیم، نظامش مسایل بسیار دارد. اغلب خیال می کنند مسئله اصلی اش ، امریکاست. در حالی که مساله اصلی تغافل در تربیت است. مثل…
« در شرایطی که احساسات هویتی منطقهای قویتر از احساس تعلق به کل کشور باشد، فدرالیسم میتواند منجر به تجزیه کشور شود »
ایران به عنوان کشوری با تنوع قومی، زبانی و فرهنگی، همواره با چالشهایی در زمینه اداره و انسجام ملی رو به رو بوده است. در این میان، نظریه فدرالیسم در ادوار مختلف به عنوان یکی از مدلهای پیشنهادی برای اداره کشور مطرح شده که موافقان و مخالفان بسیاری دارد. در این نوشتار با تمرکز بر جغرافیای رفتاری، به نقد و بررسی این نظریه در بستر ایران میپردازیم. جغرافیا به عنوان علمی…
« تنها زمانی می توانیم بگوییم محیط مدرسه خوب است که با ضرورت های رشد روانی سالم دانش آموزان هماهنگ باشد »
از آنجا که سه کارکرد اصلی آموزش و پرورش ؛ اجتماعی کردن، کیفیت بخشی به آموزش و در نهایت تولید و ترویج عدالت در کشورهاست (مطالعات استراتژیک ریاست جمهور،1400) باید اندیشه کرد که آیا این سیستم در کشور، موفق به اجرا و نهادینه کردن این سه عامل بوده است یا خیر؟ آیا نسبت به سال های قبل وضعیت بهتری در این سه ملاک پیدا کرده ایم یا بدتر شده است؟ اینکه…
« چرا تربیت رسمی و تربیت غیررسمی ما متوهم و ناکارآمد است؟ »
تربیت قرار است به رشد و تعالی همهجانبۀ شخصیت افراد کمک کند. چرا نمیتواند و چرا تربیت رسمی و تربیت غیررسمی ما متوهم و ناکارآمد است؟ هم نشانههای ناکارآمدی تربیت و هم دلایل آن زیاد است. الان فقط میخواهم از یک نکته صحبت کنم؛ نکتهای که هم نشانۀ ناکارآمدی است و هم از یکی از دلایل انحراف و سردرگمی تربیت است. هنوز یک تشکیلات سلسله مراتبی ناکارآمد و دیرفهم برای مدارس تصمیم…
« گسترش مرزهای ناامنی می تواند جوامع را به راه های بدون بازگشت برساند »
قتل بی رحمانه دانشجوی شهرستانیِ مظلومِ ساکن در کوی دانشگاه تهران توسط زورگیران شروری که بویی از انسانیت نیرده اند وجدان جامعه را به شدت جریحه دار و شوک تکان دهنده ی توام با نگرانی به خانواده های دانشجویان ساکن در خوابگاه وارد کرد. این ماجرای تلخ برای چندمین بار اهمیت وجود حداقلی از امنیت روانی و اجتماعی برای عموم شهروندان و نه تنها دانشجویان را برای نیروهای حافظ امنیت و…
« همان چیزهای سادهای که آن سالها میپنداشتم سال بعد درست میشود نه تنها بهتر نشده است بلکه با اطمینان میتوانم بگویم بسیار بدتر نیز شده است »
« معرکهگیری با پسر خود ماجرا میکرد که تو هیچ کاری نمیکنی و عمر در بطالت به سر میبری. چند با تو بگویم که معلق زدن بیاموز، سگ ز چنبر جهانیدن و رسن بازی تعلّم کن تا از عمر خود برخوردار شوی. اگر از من نمیشنوی، به خدا تو را در مدرسه اندازم تا آن علم مرده ریگ ایشان بیاموزی و دانشمند شوی و تا زنده باشی در مذلت و فلاکت و…
« باید مجالی فراخ در اندیشه ورزی و در جهت غلبه "نظام دانایی" » در حوزه تعلیم و تربیت اتفاق افتد. امر بایسته ای که البته مغفول واقع شده است! »
مهدی جایمند / معاون سابق مدیر کل آموزش و پرورش مازندران و مدیر آموزش و پرورش بابل
آموزش به مثابه رکن جدا ناپذیر توسعه در این سامان فرازها و فرودهایی را تجربه می کند که با تثبیت و تقویت روندهای مثبت و کاستن از دشواری ها و کاستی های معطوف به توسعه همه جانبه می توان به آینده ای بهتر اندیشید و بدان امیدوار بود. پر واضح است که دسترسی به آموزش عادلانه، فراگیر و به روز که در تربیت شهروندی تمام عیار، آشنا به حقوق و تکالیف فردی…
« او دنیا را جور دیگری میدید، انگار پردهای از روزمرگی را کنار زده بود و پشت آن الگوهایی پنهان را میدید »
در شهری که انگار همیشه منتظر اتفاقی بود، درست مثل نفسی که در سینه حبس شده، زندگی جریان داشت. آسمان گاهی خاکستری بود و گاهی آبیِ روشن، اما فرقی نمیکرد، زیر این آسمان، صفهای پمپ بنزین همیشه بودند، مثل رگهای آبی پر پیچ و خمی که در نقشهی شهر خودنمایی میکردند. پیرمردی بود به اسم حاج علی، رانندهی تاکسی قدیمی، با موهای سپید و دستی که همیشه روی دنده بود. او…
مشاهدات یک معلم – روزنامه نگار با رویکرد درس و کلاس و مدرسه ؛
«میان ایران در آستانه ورود به دنیای مدرن با ایران دو هزار سال قبل هیچ تفاوتی از لحاظ ماهوی وجود نداشته، تنها اگر تغییری مشاهده میشود، میتوان آن را شکلی و غیرساختاری دانست. در حالی که ساختارهای سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی ایران طی سالهای متوالی در دوران قدیم با تکانههای جدی همچون تغییر مذهب و سلسلههای حکومتی مواجه گردید، اما همچنان بهگونهای متصلب که از ویژگیهای قدیم محسوب میگردد، ماهیت خویش…
« سال هاست که دیگر در دامن شهر ادب و فرزانگان نه زرین کوبی زاده می شود و نه مهردادی در بستر مهرِ تعلیم و تربیت ! »
از درد سخن گفتن و از درد شنیدن با مردم بیدرد ندانی که چه دردی است؟چون جام شفق موج زند خون به دل منبا این همه دور از تو مرا چهره ی زردی است 《 مهرداد اوستا 》 در گذر تاریخ و با نگاهی عمیق بر پیشینه ی شهر ادب و فرزانگانِ ایران زمین هماره ستارگان پرفروغ علم و دانش و فرهنگ و هنر درخشیده اند . بر زبان آوردن نام بروجرد…
« از تربيت نبايد غفلت كرد. اين افعال ناشايسته از جهالت ناشى می شود . اگر از كوچكى ، مردم را تربيت و قبح اين اعمال را خاطر نشان كنند مردم خود ترک اين كارها می كنند»
بلوغ و تولد فکری به مراتب دردناک تر و مشکل تر از تولد فیزیکی است ؛ سال های مدید مطالعه، تامل و بالاخره شک در افکاری که بدون انتخاب ما در ذهن مان چپانده و تحمیل کرده اند! وقتی به افکار بیست سال پیش خودمان نگاه می کنیم از سادگی و از بلاهت آن زمان خویش خنده مان می گیرد البته اگر خنده مان نگیرد باید بر حال خود تاسف بخوریم چون…
گروه استان ها و شهرستان ها/ نامه ی زیر توسط جمعی از فرهنگیان بروجرد در انتصاب مدیر آموزش و پرورش شهر بروجرد برای « صدای معلم » ارسال گردیده است . اخیرا در نشستی با عنوان : « بررسی چالشها و فرصتهای پیش روی آموزش و پرورش استان » که با حضور جمعی از معلمان اهل رسانه برگزار گردید , سهرابی مدیر کل آموزش و پرورش استان لرستان چنین عنوان کرد :…
« شعارهای دولت و برنامههای شما زمانی محقق می شود که تفکر رقیب و مخالف تان در صحنه مدیریت سهیم نباشد »
نباید مدیران مخالف با سیاست های دولت و برنامه های شما در ستاد و صف منصوب شوند، چرا که توسعه با وجود چنین مدیرانی محقق نمیشود ؛ شعارهای دولت و برنامههای شما زمانی محقق می شود که تفکر رقیب و مخالف تان در صحنه مدیریت سهیم نباشد. معاونین وزیر و مدیران کل استانها رسالت هایی دارند. مهمترین وظیفه آنها تغییر مدیران بر اساس تفکر و اندیشه دکتر پزشکیان باید اعمال شود…
« از آن ادبیات حماسی پر سر و صدا، از آن ابر قهرمان ها و از آن اسطوره ها که انسان های بینا و شنوا برای خودشان ساخته اند در این کتاب خبری نبود »
از آن جایی که در دو روز گدشته دلار افسار گسیخته و بی محابا دارد بالا می رود التهابی فراگیر همه ارکان و اجزای جامعه را فرا گرفته است. پیر و جوان، زن و مرد، کوچک و بزرگ، تولید کننده و مصرف کننده ...هم نگران اند. فقط دلال جماعت است که کپکش خروس می خواند. برای من مادر معلمی که سال های سال است علاوه بر فرزندان خودم یک آن از …
« کلاسهای مجازی اکثرا مشکل دارند و کیفیت کلاسهای حضوری را ندارند »
محمد شریفی نسب / مؤسس و مدیر دبیرستان دوره اول مشکاة
موضوع تعطیلات مدارس که امروزه به بهانههای مختلف بر مدارس تحمیل می شود یک بحث اساسی و قابل تأمل است . همگی بر این باوریم که زیربنای توسعه و پیشرفت هر جامعهای بستگی به آموزش و پرورش آن جامعه دارد و توسعه یافتگی کشورها را مرهون نظام آموزشی آن کشورها میدانیم و علت اصلی عقب افتادگی کشورهای توسعه نیافته و یا کمتر توسعه یافته را نیز در ضعف نظام آموزشی آنان…
« چرا این بچهها، این جوانههای نورس، باید قربانی بیتدبیری شوند؟ »
تاریکی نمناک عصر، بوی خاک و خون به هم آمیخته بود. صدای شیون مادران در گوشم زنگ میزد، هزارمین بار، هزارمین بار... چرا؟ چرا این بچهها، این جوانههای نورس، باید قربانی بیتدبیری شوند؟ چشمهایم را بستم . تصویر جادهی پر پیچ و خم، ماشینهای فرسوده، و چهرههای معصوم بچهها جلوی دیدگانم رژه رفت. انگار همین دیروز بود که با ذوق و شوق، کولهپشتیهای رنگیشان را بر دوش انداختند و به سوی…
« آموزش مجازی به عنوان جایگزین مدارس، از بی عاری و مسئولیت ناپذیری نشأت می گیرد و رفع تکلیفی بیش نیست ! »
بیش از چهار دهه و نیم تجربه نشان داده که دولت های جمهوری اسلامی در بیشتر مواقع به عمق هیچ مطلبی پی نبردند. در این مدت در پی متخصصِ متعهد گشتند با این شرط که تعهد مقدم بر تخصص است. اما آنچه جمهوری اسلامی از متعهد می خواست، تعهد به خود بود؛ نه تعهد به منافع ملی کشور. این گونه حاکمیت به مسئولیت ناپذیری و مادی گرایی در جامعه انجامیده و…
« وقتی معلمان در هر جامعه ای دیده شوند و صدایشان شنیده شود بدون شک در آن جامعه نشاط اجتماعی ایجاد میشود و نسلی کارآمد تربیت میشود »
تحقق توسعه و پیشرفت در هر جامعه ای در گرو نشاط جامعه است. جامعه با نشاط می تواند نیروی انسانی کارآمد و باانگیزه را تربیت کرده و پرورش دهد. لذا با توجه به اهمیت موضوع ضرورت دارد که شما به عنوان عالیترین مقام آموزش و پرورش در نقش خدمتگزار واقعی به مردم ظهور پیدا کنید و با به کارگیری نیروهای کارآمد و هم سو با دولت و برکناری چهره هایی که…
« عبور از همه دشواری هایی که بر پیکره این سرزمین سنگینی می کند تنها با مرجعیت خرد و دانش و با راهبری و پیش آهنگی اهالی فرزانه وفادار به آیین خرد ممکن و میسر خواهد بود »
مهدی جایمند / معاون سابق مدیر کل آموزش و پرورش مازندران و مدیر آموزش و پرورش بابل
آموزش و پرورش در ایران رنج های مزمنی را از دیر بازتجربه می کند که از منظر ساختاری و کارگزاری نشانگر غیبت و غربت « نظام دانایی » در حوالی آن است. هزاران مدرسه خشتی ،کپری ، سنگی و کانکسی، طبقاتی شدن آموزش با تنوع حیرت آور مدارس ، فقر یا فقدان امکانات و ابزار آموزشی و تربیتی ، ترک تحصیل رو به تزاید دانش آموزان به دلایل معیشتی و فرار و…
تاریخ معاصر ایران کمتر رو به جلو بوده بیشتر، تاریخ سرگردانی و زیگزاگ و رفتن و بازگشتن بوده است...!
امروز ۱۸ بهمن مصادف است با انتشار نخستین شماره روزنامه « وقایع اتفاقیه » در ایران به کوشش امیرکبیر در (۱۲۲۹ش) . امیر تمام وزرا و مقامهای ارشد را موظف کرده بود که حتما باید روزنامه را خریداری و مطالعه می کردند و اجباری بود. لیدی شیل همسر سفیر انگلیس در سفرنامه اش در ۱۸۵۰ م می نویسد: «چند ماه پس از ورود ما به تهران از طرف صدراعظم (امیرکبیر) روزنامهای تأسیس…
در تاریخ زندگی انسان ها در هر کجا بیشتر مردم در گذشته گذران شومی در حیات خویش داشتند . این شومی را اغلب ، آداب و رسوم هنجارها و ارزش ها سبب می شدند که اقلیّتی مسلّط بر اکثریّت ، هر یک از آنها را با قصّه بافی ها به خواسته های آسمانی پیوند می دادند ؛ و با گذشت زمان به باورهایی تبدیل می کردند که عدّه ای واقعاَ می پذیرفتند…
« به پرواز درآمدن و رقص اسکناس ها در فضای ورزشگاه مهم ترین و کلیدی ترین گره در جامعه ایران را هویدا کرد : در خود نمی بیند اما در دیگری بر نمی تابد! »
مِیخواره و سرگشته و رندیم و نَظَرباز وان کس که چو ما نیست در این شهر کدام است با مُحتسبم عیب مگویید که او نیز پیوسته چو ما در طلبِ عیشِ مدام است ( حافظ ) *** بازی فوتبال میان دو تیم داخلی پرسپولیس و تراکتور حاشیه های فراوانی داشت و البته طبق معمول واکنش های متفاوتی را برانگیخت اما این جا و از دیدگاه کارشناس رسانه و آموزش می خواهم به…
« مقصر اصلی نه ترکیه بلکه به اصطلاح مقامات فرهنگی کشورمان هستند؛ با آموزش و پرورش بی مایه ای که پرداخته اند و خود را به نفهمی زده اند که دبیرستان های ترکیه ( ائتلاف شؤونیسم ترک و اسلام گراها ) از نوجوانان ما چه خواهند ساخت؟ »
بیست و دو سال پیش، در ترکیه ائتلاف شؤونیسم ترک [1] و اسلام گراها ( بنیادی نهاده بر فشل[2] ) ترکیبی از فریب و دروغ و نسل کشی ، هیولای ترکتازی را بیدار کرده که در اذهان حاکمانش دست نیافتنی و شکست ناپذیر می نماید. با وجود این، سیاستگزاران تأخیریِ جمهوری اسلامی از ظهور شخصی اسلام گرا به نام اَردوغان، شور و شعف داشتند، چون عقل شان از پس می رسد.…
« در این سیستم ناکارآمد پارتی حرف اول را میزند ! »
سالهاست که فریادهای ما معلمان از درد تبعیض و بیعدالتی در نظام آموزشی به جایی نمیرسد.معلمی هستم که بدون هیچ سهمیهای در آزمون استخدامی آموزش و پرورش قبول شدم. سالها در دورترین و محرومترین روستاهای این سرزمین خدمت کردهام. مدارسی که حتی همکاران بومی نیز از رفتن به آنجا امتناع میکردند.با وجود تمام سختیها، سعی کردم بهترینِ خود را برای دانشآموزانم ارائه دهم. در سالهای اول خدمتم، مقامهای استانی کسب کردم و…
« جامعهای که گفتوگو را کنار بگذارد، در نهایت با بنبست مواجه خواهد شد »
مسعود پزشکیان و سید محمد خاتمی، هر دو از چهرههای برجستهای هستند که باور به گفتوگو، اصلاحات و حرکت مسالمتآمیز در مسیر بهبود شرایط کشور را در اولویت گفتمان سیاسی خود قرار دادهاند. پزشکیان با این جمله که « درسته که فحش میشنویم ولی باید گفت و گو کنیم » نشان میدهد که باور دارد مسیر تغییر و پیشرفت از طریق تعامل و تبادل نظر، نه تقابل و حذف، امکانپذیر است.…
« در اینجا همه چیز پیرامون وزیر و معاونین و بالادستیهایی است که نه مدارس آنها را میشناسند و نه آن ها مدارس را میشناسند! »
اگر سایت رسمی آموزش و پرورش را میبینید در قسمت فعالترین دستهبندی اخبار بخشهایی تعریف شده است که احتمالاً خبرهای بیشتر و بهتری داشتهاند و در بالا قرار گرفتهاند. یکی از این دستههای فعال «مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی» است که خود نیز اخبار دیگر بخشها را تنظیم میکند. رسانه رسمی و دولتی فرهنگیان نه یک گزارش انتقادی دارد نه یک گفت و گو با معلمان. اما در دیماه فقط دو…
« ایرانین قیزلاری گویلرین اولدوزلاری»
شیرین یوسفی / جمعیت زنان مسلمان نواندیش استان آذربایجان شرقی
بازی تراکتور- پرسپولیس در داخل مستطیل سبز آزادی فقط ۹۰ دقیقه طول کشید. ولی اکنون که در حال نگارش این یادداشت هستم و ۷۲ ساعت از آن میگذرد همچنان در فضای سانهای و افکار عمومی ادامه دارد. ویدیوهایی که در فضای مجازی هم رسانی میشود و جدلهایی که در کامنتها و گروههای مجازی به راه افتاده است نشان از درگیری قسمتی از افکار عمومی نه چندان کم شمار با حاشیههای این…
« هر حیوانی در آفرینش حق و حقوقی دارد که هیچ حیوان دیگر را یارای دست درازی بر آن نیست، حتی با ادعایِ قرابت با آفریننده »
همه جایِ زمین را آب فرا گرفته بود و تمام حیوانهایِ در کشتی نوح به این اندیشه بودند تا آنجایی که می توانند بِکوشند به ساحلِ نجات بِرسند زیرا هر یک از آنها می دانستند اگر محلِّ اجتماعِشان که با تدبیرِ نوح ساخته شده بود به خطر بیفتَد هیچ یک را یارایِ نجاتِ خویشتنِ خویش نخواهد بود . شتر می گفت : دیدید وقتی کُلِّ زمین را که ما در آن می…
« تبدیل مدرسه به یک دایره اداری مهمترین دستاورد ساختار اداری در طول سالهای گذشته بوده است »
عدالت آموزشی یکی از مهمترین برنامههای دکتر پزشکیان و دولت چهاردهم است . وضعیت عدالت آموزشی و کیفیت آموزشی در حدی بغرنج است که در صورت بی توجهی خسارتهای بیشتری را به بار خواهد آورد. توجه به عدالت آموزشی بدون در نظر گرفتن ابعاد مختلف نظام تعلیم و تربیت به نتیجه نخواهد رسید. نظام آموزش و پرورش پنج بعد مهم دارد: نیروی انسانی ، ساختار اداری ، محتوای آموزشی و تربیتی ،…