صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

یادداشت

  • « در اینجا همه‌ چیز پیرامون وزیر و معاونین و بالادستی‌هایی است که نه مدارس آن‌ها را می‌شناسند و نه آن‌ ها مدارس را می‌شناسند! »
  • علی زینلی/ معلم - شهرستان خمیر

روابط عمومی یا نمایش تبلیغاتی؟ واقعیت‌های آموزش‌ و پرورش را چه کسی می‌بیند؟! مطلب ویژه

اگر سایت رسمی آموزش‌ و پرورش را می‌بینید در قسمت فعال‌ترین دسته‌بندی اخبار بخش‌هایی تعریف شده است که احتمالاً خبرهای بیشتر و بهتری داشته‌اند و در بالا قرار گرفته‌اند. یکی از این دسته‌های فعال «مرکز اطلاع‌ رسانی و روابط عمومی» است که خود نیز اخبار دیگر بخش‌ها را تنظیم می‌کند. رسانه رسمی و دولتی فرهنگیان نه یک گزارش انتقادی دارد نه یک گفت و گو با معلمان. اما در دی‌ماه فقط دو…
  • « ایرانین قیزلاری گوی‌لرین اولدوزلاری»
  • شیرین یوسفی / جمعیت زنان مسلمان نواندیش استان آذربایجان شرقی

بازی پرسپولیس - تراکتور ؛ فرصت حضور در آزادی و انحطاط اخلاق و فرهنگ در ایران ؟! مطلب ویژه

  بازی تراکتور- پرسپولیس در داخل مستطیل سبز آزادی فقط ۹۰ دقیقه طول کشید. ولی اکنون که در حال نگارش این یادداشت هستم و ۷۲ ساعت از آن می‌گذرد همچنان در فضای سانه‌ای و افکار عمومی ادامه دارد. ویدیوهایی که در فضای مجازی هم رسانی می‌شود و جدل‌هایی که در کامنت‌ها و گروه‌های مجازی به راه افتاده است نشان از درگیری قسمتی از افکار عمومی نه چندان کم شمار با حاشیه‌های این…
  • « هر حیوانی در آفرینش حق و حقوقی دارد که هیچ حیوان دیگر را یارای دست درازی بر آن نیست، حتی با ادعایِ قرابت با آفریننده »
  • ودود فتحعلی زاده/ دبیر زبان و ادبیات پارسی

کشتی نوح ؛ ساحل نجات و رویای تغییر " از خود اندیشی به دیگر اندیشی " مطلب ویژه

همه جایِ زمین را آب فرا گرفته بود و تمام حیوان‌هایِ در کشتی نوح به این اندیشه بودند تا آنجایی که می توانند بِکوشند به ساحلِ نجات بِرسند زیرا هر یک از آنها می دانستند اگر محلِّ اجتماعِشان که با تدبیرِ نوح ساخته شده بود به خطر بیفتَد هیچ یک را یارایِ نجاتِ خویشتنِ خویش نخواهد بود . شتر می گفت : دیدید وقتی کُلِّ زمین را که ما در آن می…
  • « تبدیل مدرسه به یک دایره اداری مهم‌ترین دستاورد ساختار اداری در طول سال‌های گذشته بوده است »
  • سیدهادی عظیمی/ عضو انجمن اسلامی معلمان ایران

اصلاح ساختار اداری ؛ پیش‌ نیاز عدالت‌ آموزشی مطلب ویژه

عدالت آموزشی یکی از مهم‌ترین برنامه‌های دکتر پزشکیان و دولت چهاردهم است . وضعیت عدالت آموزشی و کیفیت آموزشی در حدی بغرنج است که در صورت بی توجهی خسارت‌های بیشتری را به بار خواهد آورد. توجه به عدالت آموزشی بدون در نظر گرفتن ابعاد مختلف نظام تعلیم و تربیت به نتیجه نخواهد رسید. نظام آموزش و پرورش پنج بعد مهم دارد: نیروی انسانی ، ساختار اداری ، محتوای آموزشی و تربیتی ،…
  • « مسیر ارتقاء از کنار کلاس درس و کتابخانه نمی‌گذرد، بلکه از راهروی دفتر مدیر و چاپلوسی و تملق آغاز می‌شود »
  • دکتر معصومه بیات/ فعال فرهنگی حوزه آموزش و پرورش

مسیر ارتقاء در آموزش و پرورش ؟!

  وقتی که در وزارت آموزش و پرورش مشکلات ریشه‌دار و اساسی وجود دارند ؛ چگونه می‌توان انتظار داشت که مدیریت بر پایه دانش، تجربه و شایستگی باشد؟ ما با این واقعیت و با یک سیستم عجیب مواجهیم؛ سیستمی که چاپلوسی و تملق به‌عنوان شاهراه رسیدن به مدیریت در آن حاکم است. هرچه کمتر بفهمی و بیشتر چاپلوسی و تملق مدیران ارشد را بنمایی، دقیق‌تر فرمان « بله‌ قربان » را اجرا…
  • « توانایی کنترل خشم خود را نداشتند اما قرار است بعد از استخدام برای دانش آموزان نسخه های مشاوره‌ای بپیچند و الگو باشند »
  • صفیه بسیم

مشاهدات یک " معلم " از رفتار معترضان تجمع کننده در برابر وزارت آموزش و پرورش برای ورود به " حرفه معلمی " ؟! مطلب ویژه

گروه اخبار/ پیش تر گزارش « صدای معلم » در مورد معترضین به آزمون کیفیت بخشی در مقابل ساختمان آموزش و پرورش منتشر گردید . ( این جا ) « علی پورسلیمان ؛ مدیر صدای معلم » که بر حسب اتفاق برای شرکت در جلسه ای در مورد مشکلات صندوق ذخیره فرهنگیان عازم وزارت آموزش و پرورش بود به میان تجمع کنندگان وارد شد و با چند نفر گفت و شنود کرد…
  • « شاه‌ کلید حل مشکلات آموزش و پرورش قبل از هر چیز آموزش تفکر انتقادی و تحمل و میدان دادن به منتقدین است »
  • رضا قاسم پور / خبرنگار صدای معلم

آموزش و پرورش از نجفی تا کاظمی ؟

جستارگشایی همزمان با یکی از شاگردان شبانه‌ام بازنشسته شدیم . او با دیپلم من و با یک تریلی رزومه و مدرک و...  او با حقوق مثبت 50 من با 22 او با پاداش جیرینگی دو میلیاردی من با 600 میلیون در چند مرحله در چند سال نامعلوم. او در عشق و حال و جهانگردی ؛ من برای دریافت 60 درصد پاداشم جلو وزارت آموزش و پرورش شب خوابم و هفته گذشته در…
  • تأملی بر صحبت‌های اخیر رئیس‌ جمهور در مورد آموزش‌ و پرورش ؛
  • ابراهیم اصلانی/ روان شناس تربیتی

حرف‌ درمانی ادامه دارد!

   مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور اول بهمن ماه در نشست استانداران در صحبت‌هایش اشاره‌هایی هم به مسائل آموزش‌ و پرورش داشت. وی گفت برای ارتقای کیفیت شیوه‌های آموزشی برنامه‌هایی در حال تدوین است و تأکید کرد که کیفیت آموزش در مدارس دولتی باید در حد کیفیت بهترین مدارس باشد. او به رفع کمبودها در فضاهای آموزشی هم اشاره کرد و طبق معمول، ضمن حواله دادن حل این مشکل به عزم و اردۀ ملی…
  • « آیا مطابق با این انتخاب از دیدگاه رئیس جمهور و تیمش، آموزش عالی بر آموزش عمومی اولویت دارد؟ »
  • سیدمنصور موسوی سوها / تحلیل گر مسائل آموزشی

انتخاب مشاور آموزشی رئیس‌جمهور ؛ بی‌توجهی به آموزش عمومی و تمرکز بر آموزش عالی

   شهرام یزدانی مشاور آموزشی رئیس‌ جمهور شد. نقل شده است که پزشکیان در حاشیه انتخاب وی گفته است: « ایشان در حوزه آموزش (education) می تواند حرف بزند. اما در حوزه اقتصاد بهداشت و برنامه ریزی تجربه ای ندارد » . سوای اینکه جایگاه مشاور آموزشی تا چه حد در تعیین سیاست‌های نظام آموزشی کشور نقش دارد، نقدهایی بر این انتخاب وارد است. نخست اینکه شهرام یزدانی صرفاً در حوزه آموزش…
  • « دانشجو معلمان آن طور که باید و شاید نه تنها به مسائل کلان نظام تعلیم و تربیت بلکه در رابطه با مسائل درون دانشگاهی نیز کنش ، فعالیت ،کارگروهی و تشکیلاتی را دنبال نمی کنند »
  • امیرحسین نریمانی/ دانشجوی دانشگاه فرهنگیان

دانشگاه فرهنگیان ؛ دانشجو معلمان و بیگانگی با کار گروهی و تشکیلاتی ؟

  بزنگاه ها یا لحظه های حساس زمان هایی است که تصمیمات و اقدامات ما به نوع قابل توجهی مشخص کننده مسیر و چگونگی پیشرفت آن موضوع مدنظر می باشد که در مقاطعی به نحو بسیار ملموس و عینی، رخ نمایی می کنند و در مقاطعی خود را چنان در عمق موضوعات دیگری پنهان می کنند که پس از سپری کردن سال ها نیز دقیقا مشخص نمی شوند. به دست آوردن و…
گروه استان ها و شهرستان ها/ نامه ی زیر توسط یکی از فرهنگیان شاغل در آموزش و پرورش ناحیه یک تبریز برای « صدای معلم » ارسال گردیده است . خانم قادری فرد می گوید که بدون رسیدگی دقیق به شکایت ایشان ، پرونده در سامانه ی مرتبط مختومه اعلام شده است . « صدای معلم » پیش تر گزارشی را در مورد سامانه رسیدگی به شکایات با عنوان : « از…
  • « شانه هایت را برای گریه کردن دوست دارم»
  • سیدکاظم موسوی جراحی

در سوگ یک صاحب قلم : ابراهیم نبوی مطلب ویژه

گروه رسانه/ مرگ خودخواسته « ابراهیم نبوی » روزنامه نگار و طنز نویس موجب بهت و تاثر بسیار گردید . نبوی از معدود کنش گرانی بود که به قتل فجیع ساموئل پتی معلم تاریخ فرانسوی توسط یک تروریست افراطی اسلام گرا واکنش نشان داد .  معلمی که روی تابلو نوشته: من یک معلم هستم. از آزادی بیان دفاع می‌کنم. برای شرایط کارم می‌جنگم و با هر نوع نژادپرستی مبارزه می‌کنم . (…
  • « آموزش، بی‌ اهمیت‌ تر از آن است که نیازمند مقاومت یا برنامه‌ ریزی باشد. و البته این موضوع توسط «خانواده ها» نیز پذیرفته شده و مقبول است ! »
  • علی زینلی/ معلم - شهرستان خمیر

تعطیلی‌های بی‌پایان مدارس در سکوت و انفعال وزارت آموزش‌ و پرورش ؟! مطلب ویژه

امروز بیست و پنجم دی‌ماه است و در تقویم رسمی کشور تعطیل است. مثل همیشه جمعیت اهل سفر با نادیده گرفتن «قانون» مقاصد ایران‌گردی خود را از دیروز آغاز کرده‌اند و کسی منتظر نمانده است روز چهارشنبه دولت تعطیل اعلام کند یا اعلام نکند. برخی از دانش آموزان یا خودشان بدون هیچ هراسی به مدرسه نمی‌روند ؛ برخی همراه خانواده‌ها در سفرند و برخی هم در مدارس به شکلی دست‌به‌کار می‌شوند تا…
  • « هیچ چیز نگفت. هیچ کاری نکرد. فقط نگاه کرد. نگاهی که در آن، نه خشم بود، نه نفرت، نه حتی ناامیدی. فقط، یک پوچی عمیق بود»
  • طهماسب کاوسی

روی تخته سیاه جمله‌ای نوشته شده بود: " ادب، سرلوحه‌ی زندگی است "

  خورشید، بی‌رحم و بی‌تفاوت، از پنجره‌ی کلاس می‌تابید. گرد و غبار معلق در هوا، در پرتو آن، رگه‌هایی طلایی و بی‌معنی می‌نمود. بیرون، صدای جیغ بچه‌ها می‌آمد. جیغ‌هایی کوتاه و بریده، مثل صدای شکستن شاخه‌های خشک. داخل کلاس، سکوت سنگینی حکمفرما بود. سکوتی که فقط با صدای خش‌خش گچ روی تخته‌ی سیاه و نفس‌های نامنظم معلم شکسته می‌شد. معلم، مردی بود با شانه‌های افتاده و چشمانی که انگار تمام ناامیدی‌های دنیا…
  • « انتظار داشتیم رویه مدیریتی‌تان در وزارتخانه مانند شخصی آزاده، متخصص، قاطع و مصمم در تصمیم‌گیری‌ها باشد »
  • دکتر معصومه بیات/ فعال فرهنگی و آموزشی

آقای وزیر آموزش و پرورش .... خود غلط بود آنچه ما پنداشتیم ؟!

  اگر بخواهیم تاریک‌ترین‌‌ دوران کشور خصوصا وزارت آموزش و پرورش را بدون تعصب و‌ غرض‌ورزی‌ معرفی نماییم، بی‌تردید‌ دوران ۳ ساله دولت سیزدهم با اختلاف چشمگیر از سایر دولت‌ها، موفق به دریافت این عنوان خواهد شد. .... دورانی که مخالفین و دشمنان قسم‌خورده تعلیم و تربیت، تبدیل به وزرای آموزش و پرورش، معاونین وزیر و همچنین مدیران کل ستاد و صف شدند و در اتحادی نوشته شده از سال‌ها قبل ؛…
  • « کاش فعالین و کنش گران تعلیم و تربیت هر لحظه به سویی غش نمی‌کردند ! »
  • دکتر معصومه بیات/ فعال فرهنگی و آموزشی

پرچمی به نام " وفاق " در آموزش و پرورش ... چه کسی اعلام داشته مدیران دولت سایه باید بمانند؟!

   تلاش‌های مدیران دولت سایه برای ماندن و یا تصاحب کرسی مدیریتی وزارت آموزش و پرورش و حوزه های وابسته به آن همچنان ادامه دارد! از نابودی تربیت ، تا آموزش، تا سودای ریاست جمهوری، تا به نمایش گذاشتن آمار دروغ با وزن صفحات 50کیلو چربی برای رئیس جمهور و تا مذاکره با نمایندگان برای ماندن یا جابه جا شدن در جایگاه مدیریتی دیگر! برای شناخت دقیق مدیران دولت سایه، در عین…
  • « آیا شما واقعا وزیر دولت وفاق و همراه دکتر پزشکیان و دلسوز آموزش و پرورش هستید یا صرفا به بقای خود می اندیشید؟ »
  • محمد عبادی

نامه دریافتی : قدر زر، زرگر شناسد آقای کاظمی!

  یکی از همکاران سابقم لینکی از خبری در سایت سازمان بهزیستی برایم فرستاد که انتصابات جدید این سازمان را پوشش داده بود. تصور می کردم به خاطر حضور دکتر سید جواد حسینی، گزینه ی اول شورای انتخاب وزیر و منتخب اول تشکل های فرهنگیان برای وزارت آموزش و پرورش در راس بهزیستی است، اما او توجه من را به دو نام جلب کرد : سعید صالح و سعید خادمی. دکتر حسینی…
  • حسین صادقی ؛ رئیس مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش پاسخ دهد :
  • « صدای فرهنگیان ایران »

کدام نمایندگان مجلس و به چه طریقی مانع انتصابات در روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش هستند؟

گروه رسانه/ « کانال صدای فرهنگیان ایران » نوشت : در یادداشتی با عنوان « آیا نمایندگان مجلس حق دخالت در امور آموزش و پرورش را دارند؟» به قلم شهرام جمالی آمده است: «حسین صادقی؛ رئیس مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش در یادداشتی کوتاه و گلایه‌آمیز ضمن انتقاد از دخالت‌های بی‌مورد افراد ذی‌نفوذ در حوزه‌های مختلف آموزش و پرورش نوشته است : " مركز اطلاع رسانی و…
  • « این مسیر بدون تغییر رویکرد نهاد تعلیم و تربیت و تغییرات لازم محتوایی و ساختاری در وزارت آموزش و پرورش میسر نخواهد شد »
  • سید هادی عظیمی/ عضو انجمن اسلامی معلمان ایران

ضرورت‌های استقرار عدالت آموزشی : عدالت آموزشی فقط با مدرسه ساختن به وجود نمی‌آید ! مطلب ویژه

دکتر پزشکیان در طول مدت اندک ریاست جمهوری خود ، تاکید فراوانی بر اصلاح آموزش و پرورش و برقراری عدالت آموزشی داشته است . تامین عدالت آموزشی یکی از مهم‌ترین مطالباتی است که در طول دولت‌های مختلف و با تشکیل اداره‌کل ، ستاد و قرارگاه پیگیری شده است . در حال حاضر وجود تعداد بالای تعداد بازماندگان از تحصیل و تارکین تحصیل از نمونه های بارز وجود بی‌عدالتی آموزشی محسوب می‌شود. نتایج…
  • « اینکه رئیس جمهور کشورمان نود دقیقه برای آموزش و پرورش و چنین دیدار و گفت و گوهایی وقت می گذارد در واقع هم نشان از نگاه باز و قابل ستایش و مثبت رئیس جمهور دارد و هم موفقیتی برای وزیر آموزش و پرورش است »
  • سعید خادمی

نامه ی دریافتی : چشم ها را درباره اقدامات اخیر وزیر آموزش و پرورش بشوییم!

  در یک جمله ی نامرتبط با این یادداشت و با علم حداقلی به محدودیت های آقای وزیر، امیدوارم ایشان شتاب بیشتری به فرآیند انتصابات و عزم بیشتری به بهره بردن از چهره های توانمند همسو با دولت اختصاص بدهد. از طرفی معتقدم نقد و نسبت غیر دقیق، یا از سر کم اطلاعی است یا غرض. ظرف چند روز اخیر دو موج هجمه علیه علیرضا کاظمی وزیر آموزش و پرورش شکل گرفت…
  • به جایِ این نمایش‌هایِ زودگذر، به فکرِ زیرساخت‌ها باشید
  • طهماسب کاوسی

وزیران و مقاماتی از جنس نمایش و خلق صحنه‌های " ماندگار " ! مطلب ویژه

وزیری بود که نه در بندِ وزارت، بلکه اسیرِ نمایش بود. هر بامداد، نقشی نو می‌آفرید تا نامش ورد زبان‌ها شود و تصویرش، دستاویزی برای لایک‌های مجازی. روزی جامه‌ی رفتگران می‌پوشید و خیابان‌ها را جولانگاه خود می‌ساخت، روزی دیگر، قامتِ آتش‌نشانان را بر نردبان‌های بلند به نمایش می‌گذاشت و گاه نیز با ردای بنایی، خود را در کسوتِ سازندگان نشان می‌داد. او دریافت که برایِ آبادانیِ حقیقیِ کشور، باید از پایه‌ها و…
  • «« آیا استاندار البرز به عنوان « رئیس شورای آموزش و پرورش استان » هنوز نمی داند که سیستم پیش‌ دانشگاهی بیش از یک دهه پیش منسوخ شده است ؟ » »
  • رضا قاسم‌پور / خبرنگار‌ صدای‌ معلم

برخورد سلیقه ای و غیرمسئولانه استانداری البرز در تعطیلی مدارس ؟!

  « معاون استاندار البرز، از تعطیلی کلیه مقاطع تحصیلی این استان به دلیل برودت شدید هوا و شرایط جوی خبر داد. وی اعلام کرد که این تصمیم برای حفظ سلامت دانش‌آموزان و جلوگیری از مشکلات احتمالی در تردد اتخاذ شده است. با این حال، دانش‌آموزان پایه دوازدهم از این تعطیلی مستثنا هستند و با توجه به اهمیت دوره پیش‌ دانشگاهی و آمادگی دانش‌آموزان پایه دوازدهم برای کنکور، کلاس‌های این مقطع طبق…
  از نظر من علیرضا کاظمی یک وزیر اصولگرای محترمِ معتدلِ متشخصِ مومنِ  بسیار سالم و دارای تجارب مدیریتی موفق هست. ساده انگاری نسبت به اداره ی یک ابر مجموعه مانند آموزش و پرورش، نشانه ی عدم شناخت فرد نسبت به این سازمان بسیار بزرگ است. قطعا اهرم ها و  عاملان داخلی و خارجی زیادی مدیر مجموعه را در تنگناهای فراوان قرار می دهند، گویی که مجموعه تنها یک مدیر ندارد و …
  • « تأمین امنیت آزمون های نهایی مدارس توسط وزارت کشور به معنای اعتراف بر بی کفایتی و ناتوانی وزارت آموزش و پرورش در انجام رسالت و وظایف خود است و ارزش و اعتبار معلمان و مدیران در این بین زیر سئوال رفته و جایگاه آنان روز به روز ضعیف تر خواهد گشت »
  • مینو امامی

نقدی بر تأمین امنیت آزمون های نهایی مدارس توسط وزارت کشور

آموزش و پرورش، سازمانی است مستقل و همانند تمامی وزارتخانه ها متکی به تخصص، مهارت، کارکرد و توانمندی نیروهای شاغل خود و باید باشد. برقراری آزمون داخلی یا نهایی، سوپاپ اطمینان از میزان یادگیری هر دانش آموز در کلاس درس و مدرسه است و تضمینی برای ارتقای سطح دانش، خرد، بینش و جهت یابی دانش آموزان برای برعهده گرفتن نقش اجتماعی با هدف تعیین تکلیف زندگی در دوران جوانی و بزرگسالی است.…
  • سخنی با وزیر آموزش و پرورش ؛
  • علیرضا کاشفی

یکی از دغدغه های آموزش و پرورش و دغدغه یک معلم مطلب ویژه

وزیر محترم آموزش و پرورش جناب کاظمی ادارۀ آموزش و پرورش نامه ای مبنی بر ثبت میانگین نمرات کلاسی نوبت اول در سامانۀ سیدا تا پایان روز 23 آذر 1403 به همۀ مدارس ابلاغ کرده است. با توجه به افت تحصیلی در سال های اخیر بیشتر دبیران به دانش آموزان قول می دهند اگر در امتحان نوبت اول نمرۀ خوبی بگیرند، متناسب با پیشرفتی که کردند، نمرۀ کلاسی آنها را ارتقا دهند.…
  • « آقای کاظمی ! محکم باشید ! »
  • علی قلی زاده/ دبیر مجمع فرهنگیان ایران اسلامی در استان خراسان شمالی

نیازی به تدوین چارچوب نیست .... به نمایندگان مجلس باج ندهید !

   وزیر آموزش و پرورش در آیین گرامی داشت « روز دانشجو » که نمادی از آزادی خواهی است با اذعان به فشارهای مجلس ، « سیاست زدگی » را مشکل آموزش دانست و از تدوین چارچوبی برای جلوگیری از آسیب های سیاست زدگی به آموزش و پرورش گفته است. باید به ایشان یادآوری کرد بهترین کار، دوری از شعار گفتن و اقدام عملی است و ایشان با توقف استعلام از نمایندگان…
  • « ... اما چرا در صحنه عمل از این همه مقالات علمی و دکترهای مدعی مستقر در دانشگاه‌های بعضا آبکی هیچ بخاری در راستای کاستن از مشکلات مملکت بر نمی‌خیزد! »
  • رضا قاسم پور / خبرنگار صدای معلم

من دکتر هستم ؛ پس هستم !

در هنرستان هنرهای زیبای زنجان ، استاد‌ ؛ در هنرستان دستغیب گوهردشت ، مهندس ؛ و در شهیدستان کرج بعضا دکتر خطابم می‌کنند. غافل از آنکه من تنها و تنها به عنوان ساده و صمیمی معلم مفتخرم و از شنیدن سایر عناوین ناخرسند بوده و هر از گاهی از دوستانی که از سر لطف پیشوند دکتر، مهندس و استاد به اسمم گره می‌زنند خواهش می‌کنم از این کار به جد پرهیز نمایند.…
  • « او کسی است که سرنوشت کردارش را احساساتِ جریحه‌دارشده‌اش تعیین نمی‌کنند و قلمش در سطح عوام نزول نمی‌کند »
  • بهروز مرادی/ جامعه شناس

روشنفکر مسئول کیست و چه می کند ؟

  روشنفکر آن است که دارای فکر روشن است. در زمانه‌ای که تاریکی، راه را بر مردم جامعه بسته است، او نور اندیشه و باطن عمیقش را بر راه‌ها می‌افشاند و واقعیتِ پیرامون را بی‌تحریف و اغراق، قابل رؤیت و مسیر را روشن و طریقت نیکوی زیستن را زنده و پُررهرو می‌سازد. حتی هنگامی که دانشگاه‌هایی که قرار است انسان‌های فرهیخته بسازند، در سیطره‌ی نافرهیختگی و بی‌فضیلتی، در منجلاب رانت و بی‌سوادی…
  • « ناترازی عقل ، اخلاق و مسئولیت پذیری در جامعه کلنگی ایران ! »
  • علی پورسلیمان/ روزنامه نگار و مدیر صدای معلم

جاده ها و اتومبیل ها و .... در ایران همه غیر استاندارد و ناایمن هستند جز آدم هایش ! مطلب ویژه

« تنها امیدی که در جهان سوم وجود دارد، امید به بدتر نشدن است. ما در برکه خودفریبی و خود سوزی اسیر شدیم . جلادان ما از خودمان هستند » . *** در هفته اخیر فرصتی شد تا چند روزی را از شهر آلوده و غیر قابل تحمل شده « تهران » فاصله بگیرم و اندکی را دور از هیاهوهای ساختگی و بیمارکننده سپری کنم . رفتار رانندگان ایرانی در جاده ها…
  • « در زلزله ها مدیران این سازمان در صحنه حاضر شده و به صورت متکلم وحده از خوب بودن شرایط مدارس ساخته شده توسط نوسازی مدارس گفته شده و حداکثر خسارت را در حد خراب شدن دیوار مدرسه اعلام می کنند! »

نامه دریافتی : هشدار درباره ناکارآمدی فنی سازمان نوسازی مدارس

گروه استان ها و شهرستان ها/ نامه ی زیر توسط یکی از مخاطبان « صدای معلم » در خصوص عملکرد « سازمان نوسازی ، توسعه و تجهیز مدارس کشور » برای این رسانه ارسال گردیده است . این رسانه آمادگی خود را برای توضیح مسئولان اعلام می کند .
  • « مصوبات هیئت امنای دانشگاه فرهنگیان مذکور در ایام عادی و تابستان کاملاً برخلاف قانون است »

نامه دریافتی : درخواست اقدام برای حذف کسورات دانشجو معلمان

گروه استان ها و شهرستان ها/ به موضوع « کسر از حقوق دانشجو معلمان » در دانشگاه فرهنگیان در « صدای معلم » چندین بار پرداخته شده است . نامه ی زیر در این باره برای این رسانه ارسال گردیده است . « صدای معلم » آمادگی خود را برای پاسخ مسئولان اعلام می کند .
  • « کاش این خانه در مرکز نبود تا شاید لایق آن نگاه های خاص می شد »
  • امیرحسین نریمانی/ دانشجوی دانشگاه فرهنگیان

خانه ای به نام آموزش و پرورش ؟!

   آموزش و پرورش را امروز به مثابه خانه ای می بینم در مرکز محله ای وسیع که نمای بیرونی آن پر از شعارهای گوناگون است. بنرها و تابلوهایی را در این محله می بینم که گاه به قصد تمجید و گاه به قصد تخریب این خانه را نشانه گرفته اند. در این محله هرکسی می تواند برای این خانه آموزش و پرورش تصمیم بگیرد. زمانی برای نمای بیرونی آن و زمانی…
  • « این اظهار نظر نشانه بارز تشویش نظری دولت در مورد آموزش و پرورش است »
  • سیدهادی عظیمی/ معلم و فعال سیاسی اصلاح طلب

کلاس های 45 نفره .... آقای رئیس جمهور ! مسئله اصلی آموزش و پرورش چیست؟ مطلب ویژه

در روزهای اخیر اظهار نظری از سوی رئیس جمهور منتشر شد که وجود کلاس های 45 نفره را به منظور انجام فعالیت‌های گروهی دانش آموزان مفید تلقی نموده بود. در کنار بازخورد‌هایی که از سوی افراد مختلف در مورد آن انجام شد ؛ معاون اطلاع رسانی دفتر رئیس جمهور اعلام نمود که برداشت ناروایی از سخنان رئیس جمهور شده است و تغییر مدل آموزش در مدارس از معلم‌ محوری به مشارکت دانش…
  • « چارچوب مناسب و مطلوبی برای به کارگیری، آموزش، ارتقاء و همچنین بازنشستگی در آموزش و پرورش وجود ندارد »
  • حسین محرمی/ کارشناس آموزش و پرورش

مهم ترین چالش در نظام آموزشی ایران نیروی انسانی کارآمد است

  آموزش و پرورش به دلیل وسعت در ساختار و فعالیت‌ها و وظایف با چالش‌های اساسی بسیاری مواجهه است. مهمترین چالش در این حوزه بحث نیروی انسانی کارآمد است.‌چارچوب مناسب و مطلوبی برای به کارگیری، آموزش، ارتقاء و همچنین بازنشستگی در آموزش و پرورش وجود ندارد.‌‌ جذب نیرو از طریق دانشگاه فرهنگیان در سال‌های اخیر نیز دارای اشکالاتی بوده است  و همین طور توسل به سنجش و آزمون نیز ظاهرا تاثیر چندانی…
  • « این مدیران به جای تعامل ، شفافیت و پاسخ گویی به رسانه ها مشغول تقابل ، کتمان حقایق و پرونده سازی هستند »
  • شورای نویسندگان

وضعیت " پاسخ گویی " در آموزش و پرورش دولت مسعود پزشکیان نسبت به دولت سیزدهم فرقی نکرده است !

رئیس جمهور و دیگر ارکان دولت به طرق مختلف می گویند انتقاد را با جان و دل می پذیریم و با مردم شفاف به گفت و گو می نشینیم. اما برخی مدیران ستادی آموزش و پرورش به جای آن که در جهت سیاست های دولت حرکت کنند دقیقا نقطه مقابل آن هستند.  این مدیران به جای تعامل ، شفافیت و پاسخ گویی به رسانه ها مشغول تقابل ، کتمان حقایق و پرونده…
  • « رتبه‌بندی معلمان چه تاثیری در بهبود فرآیند و ارتقای شایستگی و عملکرد آنان داشته و چه نتیجه ملموسی آن گرفته شده است که امروز در صدد تجربه مشابه دیگری در ابعادی به‌مراتب وسیع‌تر و پیچیده‌تر به‌ نام رتبه‌بندی مدارس برآمده‌ایم؟! »
  • احمد عابدینی

طرح تقویت نظام آموزش‌ و پرورش و " رتبه‌ بندی مدارس " ؟! مطلب ویژه

اخیراً طرحی با عنوان، «  تقویت نظام آموزش‌ و پرورش » از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی رونمایی شده است که از ابعاد گوناگون قابل تأمل و بررسی دقیق‌تری است. در این طرح به موضوعات و محورهای گوناگونی از قبیل سن ورود به‌ مدرسه، اصلاح ساختارهای مدیریتی، تجمیع سازمان‌های استان‌ها پرداخته شده است که یکی از محورهای اصلی آن « رتبه‌ بندی مدارس» است.  بی‌تردید انجام هر کاری استلزاماتی دارد که…
  • « ما در جایی زندگی می کنیم که همه ی ما از بالا تا پایین ؛از ساده ترین مسائل قابل فهم و قابل حل، سخت ترین و غامض ترین مسائل را می سازیم »
  • محمد رستمی

به یاد معلم فقید محسن خشخاشی : قضیه ای که هیچ وقت ساده نشد ! مطلب ویژه

زنده یاد محسن خشخاشی، دبیر فیزیک خوشنام شهر ما، که اول آذر ماه سالگرد قتل ناجوانمردانه او در کلاس درس است، تکیه کلام معروفی داشتند که همواره در هنگام تدریس، آن را روی تابلو کلاس هم می نوشتند: «  قضیه بسیار ساده است ».  اما قضیه قتل او نه تنها قضیه ساده ای نبود و نشد و قاتل با رضایت ولی دم و البته بدون رضایت همسر و فرزندان مقتول، آزاد شد…
  • « مافیا و روابط غیر شفاف و آینده سوز در این کشور از پایین ترین سطح تا بالاترین نقطه ریشه دوانده و و این وضعیت دائما بدتر و پیچیده تر می شود »
  • علی پورسلیمان/ روزنامه نگار و مدیر صدای معلم

استقلال حرفه ای معلم در نظام آموزشی ایران ؛ قانون کیلویی چند و فضولی های آقای مدیر و معاون ؟! مطلب ویژه

گوستاو لوبون پزشک، روان‌شناس و نویسنده‌ی در کتاب معروف و کمتر شناخته شده خود « روان شناسی توده ها »  به بررسی این موضوع می‌پردازد که افراد وقتی در جمع یا توده قرار می گیرند؛ عقلانیت، تفکر انتقادی و حس مسئولیت خود را از دست می‌دهند و رفتارهایشان تحت تأثیر هیجانات و انگیزه‌ها و شعارهای جمعی به صورت بی مهابا، مضر و گاه خطرناک بروز می کند . *** در نظام آموزشی…
  • « آیا می دانستید میانگین عمر مدیریتی وزرای آموزش و پرورش ۲۰ ماه است و با این عملکردی که دارید شاید دوره تان کمتر هم بشود ! »
  • سعیدی / تهران

نامه ی دریافتی : آقای کاظمی ! به عنوان " وزیر آموزش و پرورش " فرق شما با وزیران پیشین مانند نوری و صحرایی واقعا در چیست ؟!

گروه استان ها و شهرستان ها/ متاسفانه وزیر آموزش و پرورش و حلقه اطرافیانش خود را همه چیز دان و همه کار بلد می دانند. اما در عمل انتصابات جدید و وضعیت نگهداشت مدیران ناکارآمد گذشته نشان می دهد ایشان و تیم همراه وی هیچ برنامه و آشنایی با وضعیت و مشکلات وزارت آموزش و پرورش ندارند و آمده اند برای مدتی روی صندلی ها بشینند و بروند. حتی افراد مناسب برای…
  • «بسیاری از معلمان معتقدند که معیارهای ارزیابی به درستی اعمال نشده و برخی از همکاران آن‌ها با سابقه کمتر و شایستگی‌های کمتر، رتبه بالاتر و حقوق بیشتری دریافت کرده‌اند »
  • حسین معافی/ کارشناس آموزشی

رتبه بندی هم نه کمکی به معلمان کرد و نه گره ای از مسائل آموزش و پرورش گشود !

  انتشار گزارشی جدید از سازمان امور اداری و استخدامی درباره حقوق کارمندان دولت در سال ۱۴۰۲ و شکاف عمیق بین دستمزد وزارتخانه‌ها باهم، مجدداً ناعدالتی در ساختار اداری کشور را به موضوعی داغ تبدیل کرده است. طبق این جدول بیشترین میانگین ناخالص پرداختی مربوط به وزارت نفت است و آموزش‌ و‌ پرورش با میانگین ناخالص پرداختی کمتر از ۱۶‌میلیون تومان در قعر این جدول قرار گرفته است.  در بخش دیگری از…

نظرسنجی

اجرای رتبه بندی پس از دو سال چه تاثیری در کیفیت آموزش داشته است ؟

عالی - 6.3%
خوب - 6.5%
تاثیر چندانی نداشته است - 29%
رتبه بندی فقط به ایجاد نارضایتی بیشتر معلمان و تبعیض درون سازمانی انجامیده است - 58.2%

مجموع آرا: 414

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور