انس با کتاب بهتر است از دوران کودکی آغاز شود، چون بدین طریق ارزشی در وجود او درونی می شود که بعدها به هنگام بزرگسالی بهانه ها سد آن نمی شود. زمانی که یکی از اعضای خانواده خصوصا پدر یا مادر، در اوقاتی از شبانه روز با اشتیاق و تمرکزی وصف ناپذیری و در سکوت محض، مشغول مطالعه کتابی هستند، این تصویر بر ذهن کودکی که هنوز قادر به راه رفتن…
« به چه علت باید پولی که مردم داده اند را در قالب سرانه به مدارس برگرداند و تازه این پول متعلق به مدرسه را با منت به مدرسه بدهند ؟ »
گروه استان ها و شهرستان ها/ نامه ی زیر در انتقاد از عملکرد اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران در خصوص وضعیت مبالغ دریافتی در مورد فوق برنامه مدارس می باشد . در این نامه آمده است : « و این پول ها در رفت و برگشت آن هم چند ماه طول خواهد کشید .... 10درصد اداره کل ؛ 10درصد مالیات و حتما مناطق هم بخشی از آن را بر خواهند…
« چرا با ریزش شدید مراکز طرف قرارداد با بیمە تکمیلی دانا ( همان بیمە طلایی) طی مدت کوتاهی رو به رو شدە ایم؟ »
امیر زیوئی/ معلم دبستان روستای سولاکان ؛ منطقە زیویە
از طلا بودن پشیمان گشتە ایم مرحمت فرمودە مارا مس کنید شاید برای شما هم سوال بودە باشد کە چرا با ریزش شدید مراکز طرف قرارداد با بیمە تکمیلی دانا ( همان بیمە طلایی) طی مدت کوتاهی رو به رو شدە ایم؟ ماجرا چیست؟ راستش را بخواهید هیچ کسی برادر بد حساب نمی خواهد . متاسفانە بیمە تکمیلی معلمان با عملکرد بسیار ضعیف در زمینە انجام تعهدات خود و ضعف همکاری…
« تنها در جامعهای که ساختارهای فرهنگی و نهادی آن صداقت را تبلیغ و تقویت کند، امکان شکلگیری روابط انسانی پایدار و تحقق عدالت اجتماعی وجود دارد »
در جامعهای که پیچیدگیها و وابستگیهای اجتماعی روز به روز بیشتر میشوند، اعتماد اجتماعی به مثابه ستون فقرات روابط انسانی عمل میکند. وقتی تهمت و دروغ وارد نظام ارتباطی افراد میشود، نه تنها اعتماد فردی بلکه سرمایه اجتماعی که جامعه را به هم پیوند میدهد، آسیب میبیند. این آسیبها، زمینهساز گسستهای اجتماعی، کاهش سرمایه اجتماعی و تضعیف همبستگی اجتماعی میشوند. پدید آمدن تهمت و دروغ اغلب ریشه در ساختارهای نابرابر قدرت…
« اما ادامه فعالیت هر مدیرِ نالایقِ سنگ اندازِ مانع پیشرفت، خیانتی بزرگ در حق سرمایه های ملی و کشور است »
اوضاع اقتصادی کشور تا حدی به از هم گسیختگی نزدیک گردیده که کم کم افراد در جایگاه برجسته ای چون استادی دانشگاه نیز به سرنوشت گروه های شغلی کارگر و معلم مبتلا شده اند. برجسته از لحاظ سطح علمی و میزان دریافتی حقوق ماهانه که حداقل در برهه ای از زمان بیشتر از این دو قشر بود. حتی تلاش کردند تا با اجرای طرح رتبه بندی و با القای عناوینی چون…
« هر گونه ادعای اصلاح و توسعه همه جانبه در آموزش و پرورش نیز بدون حل تناقضات پارادوکسی محال است »
ایرج خوش خلق / عضو هیات علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش
یادداشت زیر ؛ تحلیل فهرست وار و مجمل بر چالش های فرار روی طرح های اصلاحی در وزارت آموزش و پرورش و یکی از علت های شکست این طرح ها است که بر اساس بیش از 20 سال تجربه پژوهشی نگاشته شده است که جهت تامل بر اقدامات و یافتن راه حل های کاربردی توسط فرهیختگان نظام تعلیم و تربیت از آموزش و پرورش رسمی تا دانشگاهی تقدیم می شود. البته برای…
« ما بیشتر از امیدواری یا خوش بینی، دلخوش به بنیان های سست و ناپایدار هستیم »
شاد بودن هنری است که نسبت مستقیمی با سطح فرهنگ و شعور اجتماعی افراد یک جامعه دارد. برای شاد زیستن و شاد بودن ابتدا باید خود را دوست بداریم تا حدی که برای او زمان و سرمایه ویژه ای قائل شویم. ما برای خود نیز باید زندگی کنیم. به خود نیز باید احترام بگذاریم. زیستن را باید حق حیاتی خود نیز بدانیم. این « من » فقط برای اثبات خود به دیگران…
« ممکن است روزی برسد که فهرست پلشتی ها کمتر شود و آسایش عقلانیت و منطق حاکم شود؟ »
رفتار تکانشی چیست؟ تکانش (Impulse) یعنی در یک لحظه و ناگهان به یک اقدام مشخص برانگیخته شویم. رفتارهای تکانشی هم بر همین اساس، رفتارهایی هستند که به صورت لحظهای، بدون تأمل بر روی نتایج آن ها و بدون تحلیل و ارزیابی دستاوردهای مثبت و منفی، انجام میشوند. رفتارهای تکانشی در زبان عامه مردم به عنوان رفتار های ناپخته، نابالغ و عجولانه شناخته میشوند. چنین رفتاری منجر به تصمیم گیری های سریع،…
« طرح جدید پیشدبستانی در صورت عدم توجه به این چالشها و هشدارها، با خطر تبدیل شدن به یک شکلسازی پرهزینه و بیاثر یا حتی آسیبزا رو به رو است »
جمشید امیدی/ دکترای برنامه ریزی درسی، پژوهشگر تعلیم و تربیت
مقدمه آموزش در دوران کودکی، بهویژه در سالهای پیش از دبستان، به عنوان سنگ بنای رشد شناختی، عاطفی و اجتماعی افراد شناخته میشود. در ایران، با توجه به ساختار جوان جمعیتی و ضرورت سرمایهگذاری بر روی نسل آینده، توجه به این مقطع آموزشی از اهمیت فوقالعادهای برخوردار است. طرح جدید پیشدبستانی که در سالهای اخیر توسط نهادهای متولی مانند سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک مطرح شده است، تلاشی است برای ساماندهی،…
« چرا همکاری بین مردم و دولت بر اساس یک پروسه فرهنگی و کاملا برخاسته از تعهد شهروندی انجام نمی گیرد؟ »
ظاهرا در جامعه ما چنین باوری تثبیت شده است که کم کاری یا بی اثری آموزش و فرهنگ را می توان با وسوسه یا تقویت انگیزه مادی و تعیین پاداش نقدی، جبران کرد. هیچ جامعه ای حتی پیشرفته ترین آن نیز از وجود جرم و مجرم، مبرّا نیست. به قول امیل دورکیم جامعه شناس فرانسوی؛ حدی از وقوع جرم در هر جامعه ای، پدیده ای طبیعی است و حدود آن با…
« حالا میدانم که چهل هشت سالگی به بعد سن اصرار نکردن است »
چهل هشت سالگی را رد کردهام . کم حوصلهتر ، پیرتر و پفیوزتر شدهام . حالا میدانم که چهل هشت سالگی به بعد سن اصرار نکردن است . حالا بیشتر شب ها در تراس خانه می نشینم و زل می زنم به سرکوچه و منتظر .... . سرم را برمی گردانم . تو در اتاق ت ، سرت گرم است و مشغولی با گوشی و لپ تاپ. هوای اتاق بوی ادکلن سی…
« اساتید دانشگاه فرهنگیان نه دانشجو معلمان را دغدغه مند می کنند، و برای این دغدغه ها نه گفتمان سازی و نه به عنوان استاد، برای اقدام مشترک زمینه سازی می کنند »
چهار سال از بهترین دوران دانشجو معلمان در دانشگاه فرهنگیان سپری می شود تا فارغ التحصیل شوند و سپس وارد مدارس برای تدریس می شوند ؛ لیکن در سال اول و به محض ورود به مدرسه و کلاس با چالش های گوناگونی مواجه می شوند. پرسش اینجاست که چرا دانشگاه فرهنگیان نمی تواند دانشجو معلمِ توانمند پرورش دهد؟ در اوایل مهرماه وقتی به گروه معلمان در فضای مجازی سربزنیم، متوجه میشویم که…
« زمانی که تمام ساختارها (مدرسه، خانواده، نهادها) این میم بیمار را بازتولید میکنند، جامعه وارد چرخهی خودویرانگر میشود و چیزی که در ابتدا ابزاری برای سازگاری بوده، خود به عاملی برای تخریب بدل میگردد »
چندی پیش یکی از جامعهشناسان ما در یکی از درسگفتارهای خود ادعا کرد که « زندگی بدون دروغ امکانپذیر نیست ! » . به دوستانی که این فایل تصویری را مشاهده کردهاند توصیه میکنم کتاب « نمود خود در زندگی روزانه » اثر گافمن را مطالعه کنند. این کتاب پاسخی قاطع به کسانی است که معتقدند دروغ جزو ملزومات زندگی است. گافمن در این کتاب با طرح نظریهی « تحلیل نمایشی…
« نکند روزی من هم گم شوم، در سایههای فراموشی بیصدا...! »
آلزایمر، سفری است به دنیایی که خاطرات ناپدید میشوند و لحظهها یکی یکی از ذهن میروند، اما قلبها هنوز میتپند و عشق در آنها جاریست. این بیماری، فراموشی ساده نیست؛ گسستیست در ارتباطی که ما را با جهان و عزیزانمان پیوند میدهد، اما مهر و انسانیت هرگز نمیمیرند.ما که کنارشان هستیم، نور چراغشانیم در تاریکی فراموشی، دستهای مهربانی که هنوز میتوانند عشق را به یادشان بیاورند. بیایید در سکوت حضورمان، با…
« وقتی به تأخر فرهنگی در بخش های گوناگون جامعه می اندیشم، چاره کار را در تغییر من یا خود می یابم »
خودسرزنشی تا حد رسیدن به احساس گناه، آزاردهنده ترین اختلال روانی است که بیشتر در افرادی که به نشخوار ذهنی یا تداوم افکار منفی مبتلا هستند نمایان می شود. خودسرزنشی یعنی از کرده ها و گفته های خود پشیمان شدن. در حالی که اگر ابتدا اندیشه و سپس سخن بگوئیم و یا در پیرامون کاری که قرار است انجام دهیم جوانب را بسنجیم، کمتر دچار چنین شبه توهمی می شویم. در…
« حد توسعه یافتگی یا عقب ماندگی نظام آموزشی را که حاصل جمع رفتار و شخصیت من و شماست، با تعهد حرفه ای تعریفی دوباره کنیم »
روایت خلاصه ای از یک تجربه و دعوت یک استاد اهل فن در سانفرانسیسکو جهت تدریس یک جلسه ای در دانشگاه ایران توسط یکی از اساتید برای رشته تحصیلی عمران در خبر آنلاین: « .... قرار بر این شد که یکی از دروس مقدماتی رشته مهندسی عمران را برای دانشجویانِ سال اول تدریس کنم. اما چون مدت ها درگیر پروژه یا کار ژئوتکنیکی نبوده ام لذا با مدیر گروه هماهنگ کردم…
پرسش « صدای معلم » از « مجید پارسا ؛ مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران » آن است که آیا حتی استمرار مدیریت ایشان به لحاظ سنوات خدمتی مشکل قانونی ندارد و البته با کدامین « توجیه مدیریتی » و « شایستگی ها و صلاحیت های حرفه ای » به مدت یک سال ایشان را در دولت مسعود پزشکیان ابقاء کرده است ؟
گروه گزارش/ « مجید حسینی فر » کسی که از دوشنبه 23 آبان 1401 به عنوان « سرپرست مدیریت آموزش و پرورش منطقه ۹ تهران منصوب شد . خبرگزاری پانا در خبری نوشت : ( این جا ) محسن بهارلو معاون پشتیبانی اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران در این مراسم با تقدیر از زحمات رضا رحیم پور در طول دوران سرپرستی منطقه در خصوص، پروژه مهر، سامان دهی نیروی انسانی،…
« باید بر اهمیت ساختن جامعهای تأکید کنیم که هیچ کس مجبور نباشد برای کوچکترین لحظههای شادی، هزینههای سنگین بپردازد »
روایت تلخی است از زندگی خانوادههایی که در سایه فقر و بیپناهی، در میان سختیها و ناکامیها، به دنبال کوچکترین نشانههای خوشبختی میگردند.در نزدیکی خانه مان، پیرمرد و پیرزنی با همان دلخوشیهای محدودشان، در کنار هم، روزهای سختی را سپری میکنند. آخر هفتهها، به همراه فرزندان شان که کارگر و مستاجر هستند، پولهای جمع شده را کنار هم میگذارند، مرغی میخرند و در پارک، زیر آسمان باز، کباب میکنند. این لحظههای…
« نتیجه این فشار و پراکندگی فعالیتها، تربیت افراد تک بعدی به جای انسانهای خلاق، جامعه نگر و مسئولیت پذیر است »
سالهاست که مدارس ابتدایی کشور با حجم گستردهای از طرحها، برنامهها و بخشنامهها مواجه هستند؛ برنامههایی با اهدافی بلندپروازانه، از توانمندسازی معلمان و کاهش بازماندگی از تحصیل گرفته تا ارتقای یادگیری و تربیت نسلی جامعنگر. هر یک از این طرحها در ظاهر نوید تغییر و تحول در نظام آموزشی را میدهند، اما تجربه نشان میدهد که انبوه این برنامهها گاه بیش از آن که به پیشرفت واقعی منجر شوند، فرصت فکر…
« رهاشدگی معلمان به حال خود بزرگ ترین معضل آموزش و پرورش است »
به گزارش ایران استخدام و به نقل از خبرگزاری ایسنا، عضو هیات رئیسه مجلس از جذب و استخدام ۲۰ هزار معلم نهضتی، طرح امین و پیشدبستانی تا هفته آینده خبر داد. در خبری دیگر و باز به گزارش ایران استخدام و به نقل از خبرگزاری ایسنا، معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش از رفع مشکل 19 هزار داوطلب آزمون استخدام آموزش و پرورش سال 1403 خبر داد. باید…
« هزینه ی هر تصمیم غیرکارشناسی را را نسل آینده خواهد پرداخت »
کمیسیون آموزش مجلس اخیراً پیشنهاد کرده سن ورود کودکان به مدرسه از شش به پنج سال کاهش یابد. هدف ظاهری این طرح، گسترش پوشش تحصیلی و مدیریت جمعیت دانشآموزی عنوان شده است، اما بررسیهای علمی و تجربه جهانی نشان میدهد چنین اقدامی غیرکارشناسی، شتابزده و آسیبزا است. کودکان پنجساله هنوز در مرحله بازی و تعامل اجتماعی هستند و آمادگی لازم برای تحمل ساعتهای طولانی کلاس، تکالیف آموزشی و نظم رسمی مدرسه…
« در همایشی فرهنگی و ادبی ! »
ساسان حبیبوند/ نویسنده و عضو اندیشکده جهانی نظریههای بدیل
در همایشی فرهنگی و ادبی هستم. آقای مسن و خوشچهره و خوش لباسی پشت میکروفن میرود و با خواندن ابیاتی پراکنده با مضمون حماسه و وطنپرستی، با شور و حرارت اعلام میکند: «بله، ما ملتی با تاریخ کهن و سابقه درخشان هستیم، ماییم که جز پندار نیک و کردار نیک نمیشناختیم، ماییم که در دل تاریخ هزاران متفکر و اندیشمند بزرگ پروراندیم… ولی صد حیف که بیگانگان بر ما حاکم شدند، اقوام…
« بیتوجهی به این هشدارها باعث تضعیف سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی معلمان و اولیا به این اداره کل خواهد شد؛ در حالی که پذیرش مسئولانه ضعفها و اقدام جدی درجهت رفع آنها میتواند زمینهساز بازسازی اعتماد و ارتقای جایگاه آموزش و پرورش در استان شود »
گروه استان ها و شهرستان ها / نامه ی زیر توسط یکی از فرهنگیان استان یزد در نقد عملکرد مدیر کل آموزش و پرورش استان یزد برای « صدای معلم » ارسال گردیده است . این رسانه آمادگی خود را برای تنویر افکار عمومی و پاسخ مسئولان اعلام می دارد .
« آیا رواست که معلمی که سالها عمر خود را صرف تعلیم و تربیت فرزندان این سرزمین کرده، در دوران بیماری و نیاز به خدمات درمانی، چنین خوار و خفیف شود؟ »
سالهاست که فرهنگیان شاغل و بازنشسته، با امید به رفع بخشی از مشکلات درمانی و هزینههای کمرشکن پزشکی، به بیمههای تکمیلی دل بستهاند. در این میان، بیمه تکمیلی « دانا » برای شاغلان و « ملت » برای بازنشستگان فرهنگی، بهعنوان اصلیترین قراردادهای بیمهای معرفی شدهاند. اما متأسفانه آنچه در عمل رخ داده است، چیزی جز رنج مضاعف برای معلمان و خانوادههایشان نبوده است. فرهنگیان بهطور مرتب و منظم، ماهانه مبلغی…
پرسش اصلی این است: آیا آموزش و پرورش به جای آمار و شعار، توانسته دل دانشآموزان را به مدرسه گرم کند؟
با نزدیک شدن به بازگشایی مدارس، تبوتاب سخنان مسئولان آموزشی کشور بالا گرفته است. از وزیر آموزشوپرورش گرفته تا مدیرکلها و روسای ادارات، همه از «آمادگی صد در صد» برای آغاز سال تحصیلی سخن میگویند. وعدههای مربوط به مدارس شاد، عدالت آموزشی و روشهای نوین تدریس اگرچه خوشایند به نظر میرسند، اما در عمل بدون تغییر ملموس در شرایط کلاسها و امکانات مدارس، تنها بر کاغذ و صفحات خبری باقی میمانند. آنها پروژهای…
اگر نرخ تورم حقیقی را بپذیریم و آن را خدشه دار نکنیم این مبلغ شهریه نزدیک به واقعیت است و نباید آن را نشانه بی عدالتی محض خواند. گرانی پدیده جدیدی نیست و دقیقا از تابستان 1397 بی عدالتی محض با افزایش سرسام آور قیمت کالاها و خدمات آغاز شد. قبلا افزایش هر ساله و اصولا نزدیک عید کمتر از 10 درصد بود اما خیز قیمت ها از این تاریخ به…
« اولین گام برای تحول، دردمندی تمام دست اندرکاران نظام و آموزش و پرورش، همراه با زمینه سازی و انگیزه از سویِ مسئولان مربوطه است »
معلمان و مخاطبان اگر به این پرسش فکر کنند که دغدغه مندی دست اندرکاران برای آموزش و پرورش مطلوب چگونه محقق می شود، به یقین انبوهی از پاسخ ها را دریافت خواهیم کرد. آیا دغدغه مندی بدون ایجاد زیرساختِ مناسب در آموزش و پرورش محقق می شود؟ آیا با حقوق کم می توان معلمان را برای تحول، دغدغه مند کرد؟ و اینکه برای دغدغه مندی معلمان نسبت به مسائل و آسیب های…
« آیا جامعه فرهنگیان به مدیرکل محترم اجازه می دهد که یکی از مهمترین فضاهای آموزشی را به دانشگاه ثروتمند فرهنگیان هدیه کند؟ »
ابوالفضل دقیق/ بازنشسته فرهنگی و نماینده کهفا در استان اصفهان
گروه استان ها و شهرستان ها/ 22 شهریور 1402 ؛ « صدای معلم » گزارشی را با عنوان : « « استقلال و اقتدارم آرزوست ! » پس از هنرستان فنی سروش اصفهان ... این بار نوبت دبیرستان هیات امنایی امام خمینی ؟! » منتشر کرد . ( این جا ) به نظر می رسد وضعیت پیشین در دوران مسئولیت فعلی « محمدرضا نظریان ؛ مدیر کل آموزش و پرورش اصفهان » دوباره…
« از کوزه آموزش و پرورش غیرمنصفانه و غیر عادلانه همین کنکور بیرون میآید که هست ! »
سید هادی عظیمی/ عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی معلمان ایران
هر سال با اعلام نتایج اولیه کنکور ، عرصه عمومی مملو از مطالبی می شود که از فقدان عدالت آموزشی در ایران خبر میدهند. عمده رتبههای بالای کنکور از مناطق برخوردارتر و مدارس استعداد های درخشان ، غیردولتی و نمونه دولتی هستند و هر سال از تعداد دانشآموزان مدارس عادی دولتی و مناطق محرومتر در میان رتبههای برتر کاسته میشود . نتایج کنکور را میتوان آیینه تمام نمای آموزش و پرورش…
« شاهنامه به عنوان یک ابزار هویتی عمل میکند که افراد را به گذشتههای مشترک شان پیوند میدهد و احساس تعلق جمعی را تقویت میکند »
شاهنامه نه تنها یک اثر ادبی و تاریخی بلکه یک نماد اجتماعی و فرهنگی است که نقش مهمی در شکلگیری، حفظ و تقویت هویت جمعی ایرانیان ایفا میکند. این اثر به عنوان یک روایت ملی، پیوندهای عمیق میان نسلها و گروههای مختلف جامعه را برقرار میسازد و ارزشها، باورها و هنجارهای فرهنگی را منتقل میکند. در واقع، شاهنامه به عنوان یک سند فرهنگی، نشاندهندهی تاریخچهی اجتماعی، سیاسی و اخلاقی جامعه ایرانی…
« بسیاری از مسئولینی که شعار حذف سمپاد سر می دهند فرزندانشان در سمپاد تحصیل کرده اند و یا اینکه در آزمون سمپاد شرکت کرده ولی قبول نشده اند ! »
ابوالفضل شاه بیگ/ رئیس پیشین اداره استعدادهای درخشان استان البرز
معمولا در ایران دولتهایی که مستقر میشوند در حوزه آموزش پرورش و عدالت آموزشی در ابتدا سخنرانی های جذاب و عدالت محور سر میدهند و وقتی از عدالت آموزشی صحبت می شود فورا سراغ مدارس سمپاد می روند و اینکه این مدراس با عدالت آموزشی فاصله زیادی دارند را سرلوحه کار خود قرار میدهند و برای اجرای عدالت آموزشی از میان صدها راهکار و راهبردی که به استعانت از نظام های…
« راستی همه ما در هر نقشی که هستیم، در این وادی که نام آن را به اشتباه مدرسه گذاشته اند دچار کوری خودخواسته نیستیم؟ و آیا در سایه همین کوری بیش از یک قرن نظام آموزشی ما در جا نمی زند؟ »
تعطیلات تابستان که از موجبات مخالفت عده ای با افزایش رفاه و همسان سازی حقوق معلمان با دریافتی آنان شمرده می شود، فقط برای بازیابی قوای جسمی و آرامش روح و روان معلمان و دانش آموزان، پیش بینی نشده است بلکه به عنوان فرصتی مغتنم برای بازسازی مدارس نیز لحاظ شده است. اگر در جامعه ناترازی انرژی است در آموزش و پرورش شدیدا ناترازی هوای پاک، تفکری نو، طرحی نو، راهی نو و…
« در دوران پساکرونا به دلایل ضعف شدید زیرساخت ها ،عدم پلتفرم های مختص آموزش ، تعطیلی های غیر لازم علیرغم هشدارهای یونیسف ؛ بی سوادی پنهان در بین دانش آموزان رقم خورده است »
با انتشار اسامی پذیرفته شدگان کنکور سراسری موجی از واکنش های مختلف مردم و صاحبان امر تعلیم و تربیت در این زمینه مشاهده گردید. پیش از این نیز آمار فاجعه بار و پر سروصدای نمرات نهایی خردادماه دانش آموزان در فضای مجازی دست به دست گشته بود . همچنین طبق آمار دیگری که بر اساس آزمون تیمز و پرلز اعلام شده بود؛ « ۴۰درصد دانش آموزان ابتدایی ایران از مهارت های…
فردوسی مطلع شاهنامه را با « خِرد » آغاز می کند و اساسا شهرت و آوازه ی فردوسی در همین عنصر « خردگرایی » او نهفته که میراث و درسی ابدی و ماندگار برای همه ایرانی ها و بل بشریت است
به نام خداوند جان و خرد کز این برتر اندیشه بر نگذرد توانا بود هر که دانا بود ز دانش دل پیر برنا بود از این پرده برتر سخنگاه نیست ز هستی مر اندیشه را راه نیست *** « پس شاید بزرگترین مسئولیت ما در برابر تاریخ این است: سکوت کنیم، بیندیشیم، و جرأت کنیم در میان غوغا صدای خود را نگه داریم. زیرا جامعهای که فرد در آن نمیاندیشد، محکوم است دوباره…
« در چند دهه اخیر در نظام آموزشی ما چه کوتاهی هایی شده است که یک بلاگر طنز پرداز تحصیل کرده و دانشگاه دیده ایرانی پارسی زبان نمی تواند بین فردوسی بزرگ و ملانصرالدینِ افسانه ای تفاوتی و تمایزی احساس کند؟ »
به دنبال انتشار کلیپ (2) وهن آلود و مثلا طنزِ یک بلاگر مشهور که در آن بی شرمانه به یکی از مهمترین شخصیت های مورد احترام ایرانیان و پارسی زبانان منطقه* بی پروا اهانت می شود در بین محافل روشنفکری و ادبی و همچنین ایران دوستانِ دلسوز در فضای مجازی ؛ موجی از خشم و انزجار همراه با واکنش های منفی و انتقادی نسبت به این پرده دریِ فرهنگی به وجود آمده…
« وقتی زینب موسوی در ویدئویی به شاهنامه توهین میکند و بیپروا ریشههای فرهنگی ما را هدف میگیرد، جامعه خشمگین میشود؛ اما نسلی که شاهنامه نخوانده، چطور میتواند از چیزی دفاع کند که نمیشناسد؟ »
قصهی اهانت به فردوسی و شاهنامه و جدی گرفتن آن مقدسگرایی نیست، بلکه زنده نگه داشتن فرهنگ است. پاسداشت زبانی است که سالهاست از معرض هر گزندی دور مانده چون روزگاری دور مردی ۳۰ سال از عمر خود را گذاشت تا دهها هزار بیت شعر به فارسیترین زبان بنویسد! اما ما چه کردیم؟ چطور میشود در کشوری که فردوسی و سعدی و حافظ دارد، دانشآموزان دبیرستانی حتی خواندن یک بیت شاهنامه را درست…
« توسعه فراگیرسازی در ایران نیازمند اصلاحات گسترده در زمینه قوانین، نگرشهای فرهنگی، سیاستگذاری اقتصادی و تقویت نهادهای مدنی است »
محسن غفوریان/ مدرس دانشگاه فرهنگیان تهران - پردیس شهید چمران
دلایل عدم توسعه فراگیرسازی آموزش و پرورش (توانمندسازی و گنجاندن همه افراد جامعه، بهویژه اقشار آسیبپذیر و دارای نیازهای خاص) در ایران: فراگیرسازی آموزش و پرورش به معنای ایجاد نظام آموزشی است که تمامی کودکان، بدون توجه به تفاوتهای فردی، جسمی، ذهنی، فرهنگی، زبانی و اجتماعی، فرصت برابر برای دسترسی، یادگیری و پیشرفت داشته باشند و محیط آموزشی متناسب با نیازهای متنوع آنان فراهم شود. 1- ساختاری و نهادی نبود سیاستگذاری…
« در همان سادگیها بود که معنا پیدا کردیم، بزرگ شدیم و یاد گرفتیم چگونه زندگی کنیم »
یاد روزهای قدیم که فقط یک لباس داشتیم، نه کمتر و نه بیشتر... شبها با دقت و حوصله میشستیمش، دل به نیمههای شب میبستیم که زودتر خشک شود. هر قطرهٔ نم روی آن پارچه، قصهای بود از انتظار، صبر و امید... صبح که میشد و لباس هنوز کمی نمناک بود، با لبخندی پر از شور و دلی پر از ماجراجویی میپوشیدیمش. هر تکهٔ آن لباس، گرمایی داشت که سردی هوا را…
« شاید تلخترین واقعیت مدارس ایران نه تنها رشد در کلاسهایی بدون میز و صندلی، کتابخانه یا فضای سبز باشد، بلکه فراموشی هویت و اصالت نسل آینده است »
سی و هشت سال است که هر چه رئیس در آموزش و پرورش کشور داریم با حضور در پایتخت و شرکت در جلسه روسا ، مسائل و دغدغه های آموزش و پرورش را مطرح می کنند. نشست امسال به نقل از وزیر آموزش و پرورش بیش از 1200 مخاطب حضوری و غیرحضوری داشته است و در روزهای ۲۷ و ۲۸ مردادماه در اردوگاه شهید باهنر تهران و مراکز استانهای سراسر کشور…
« چگونه سیستمی که خود را متولی تربیت میداند، در برابر چنین رفتارهایی تا این حد منفعل است و از ابزارهای بازدارندهٔ مؤثر استفاده نمیکند ؟ »
مقدمه چندی پیش یکی از دوستان پیشنهاد کرد یادداشتی دربارهٔ مشکلات آموزش و پرورش شهرستان بنویسم. این نوشته در پاسخ به همان دغدغه و بر اساس تجربیات شخصیام به تحریر درآمده است تا شاید زمینهای برای تحلیل مسائل کلانتر باشد. تمرکز من در اینجا بیشتر بر شناسایی کاستیها و ارائهٔ برخی راهحلهای ممکن است؛ زیرا معتقدم شناخت دقیق چالشها، خود بخش بزرگی از راه حل است. بخش اول: تصویری از…