صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

" از خودتان بپرسید آیا با کسانی دوست هستم، که از من باهوش‌ترند و مرا به نقد می‌کشند یا کسانی هستند که هم‌رده من یا پایین‌ترند و بیشتر مرا تأیید می کنند؟ "

انفجار نادانی !

علی حقیقت جو

نظریه انفجار نادانی چیست

کاواساکی مشاور مدیریت و از مشاوران  شرکت Apple، پدیده‌ای را در سازمان های اداری و صنعتی عنوان می‌کند که استیو جابز از آن به عنوان «انفجار نادانی» نام می برد!

مدیران درجه یک، کسانی را استخدام می‌کنند که از خودشان بهتر و تواناتر هستند؛ اما افراد درجه دو و پایین‌تر، با نگرانی از دست دادن جایگاه خود، افرادی از خود پایین‌تر را استخدام می کنند و همین طور نفرات رده‌های پایین‌تر نیز همین چرخه باطل را ادامه می‌دهند (چون مسلماً آنها هم نفرات درجه یک نیستند).

نظریه انفجار نادانی چیست

لذا پس از مدتی با موجی فراگیر از افراد ضعیف و ناتوان در ساختار سازمان مواجه می‌شوید که معدود افراد توانمند را نیز ناامید و فلج می کنند! این نظریه را می‌شود هم در زندگی شخصی به کار برد، هم در راهبری سازمانی و هم در عرصه های دیگر.

از خودتان بپرسید آیا با کسانی دوست هستم، که از من باهوش‌ترند و مرا به نقد می‌کشند یا کسانی هستند که هم‌رده من یا پایین‌ترند و بیشتر مرا تأیید می کنند؟

در سازمان، از خودتان بپرسید آیا از استخدام و به کارگیری کسانی که از من باهوش‌تر، مطلع‌تر و کاربلدتر هستند ترس دارم؟ آیا تعداد کسانی که از من باهوش‌تر هستند در سازمان من به تعداد انگشتان یک دست می رسد؟

وبلاگ شخصی علی حقیقت جو


نظریه انفجار نادانی چیست

پنج شنبه, 07 فروردين 1399 12:38 خوانده شده: 1175 دفعه چاپ

نظرات بینندگان  

پاسخ + +2 0 --
همکار دکتر حسینی 1399/01/07 - 14:53
بقول دکتر حسینی در یکی از مقالاتشون:

مسیله این نیست که

"مسیولان ما بخاطر نگرانی از از دست دادن جایگاه خود، افرادی از خود پایین‌تر را استخدام می کنند و همین طور نفرات رده‌های پایین‌تر نیز همین چرخه باطل را ادامه می‌دهند"؛

بلکه مسیله این است که اینها اساسا

با هر نوع علم و عالم و دانش و ترقی و پیشرفت
و آبادانی و تمدن و امنیت و صلح و شادی مخالفند و حتی سر عناد دارند

چرا که

بقای خود را در جهل و فقر و ترس و بی فرهنگی و افسردگی و درماندگی و فلاکت مردم و جامعه می بینند....
پاسخ + +2 0 --
زنبور آخرالزمان 1399/01/07 - 23:52
متن مفید و نیشترداری است

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

آیا ملاقات های مردمی وزیر آموزش و پرورش دولت سیزدهم در کم کردن شکاف میان اداره و مدرسه و جلب اعتماد معلمان تاثیری دارد ؟

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور