صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

خليل جواديار / تهران

معلم، آموزش و پرورش و شعار سال

سخن معلم و همدلی و همزبانی  تعيين شعار براي هر سال از سوي مقام معظم رهبري منجر به تكاپويي در بين مردم و مسئولين مي‌شود. هر چند به فراخور شرايط زمان و موقعيت كشور در بسياري از سال‌ها بيشترين تكاپو و جنب و جوش در مسئولين ايجاد مي شود تا در حد توان و امكانات بتوانند بر اين شعارها جامه عمل بپوشانند و مردم بيشتر به زندگي عادي مشغول‌اند و در شرايط نياز نيز اداي دين نموده اند.
امسال كه به نام « دولت و ملت، همدلي و همزباني » ناميده شده است ، بيشترين توجه به سوي نهادهايي جلب شده كه با مردم در تعامل و ارتباط هستند . يكي از اين نهادها كه به حق پيشاني نظام (دولت) تلقي مي شود، وزارت آموزش و پرورش است. اين وزارتخانه با حدود سيزده ميليون دانش آموز( سيزده ميليون خانواده) و حدود يك ميليون معلم، گسترده ترين نهاد خدمت رساني به مردم تلقي مي شود و به همين دليل مي توان مصاديق و كاركردهاي همدلي و همزباني دولت و ملت را در آن جست و جو كرد. (هرچند نهادهاي ديگري مانند شهرداري ها، نيروي انتظامي، قوه قضاييه و ... را نيز مي توان با همين تفاسير كه داراي تعاملات زياد با مردم هستند مصداق تسري اين شعار قرار داد، ولي جايگاه آموزش و پرورش با توجه به تاثيرگذاري، كاركرد و نوع انتظارات از آن ، فراتر از آنان است. )
به نظر بنده در كلام مقام رهبري ، " دولت " در نگاه عمومي آن يعني " نظام" مي باشد و در شرايط كنوني كشور و جهان و موقعيت بارز كشورمان در سطح منطقه ، اين نام گذاري براي افزايش و يا ايجاد و همچنين آسيب‌شناسي مراتب و جوانب همدلي و همزباني در بين مردم و مسئولين كاملاً به جا و سنجيده بوده تا هر كس به فراخور موقعيت خويش در اين راستا تلاشي مثبت داشته باشد.
پرداختن به همه جوانب همدلي و همزباني در آموزش و پرورش كاريست مفصل و ما برآنيم تا در اين چند سطر به يكي از مهم‌ترين مهره هاي واسط بين دولت و ملت، يعني " معلم" بپردازيم. توجه به معلم و به جا آوردن احترام او وظيفه ايست همگاني و واجب. انجام اين مهم از سوي كارگزاران نظام واجب تر است و در اين سال مهم‌تر و به جا تر.

همان گونه كه مقام معظم رهبري در ديدار با فرهنگيان در ارديبهشت ماه 93 بيان نمودند: " همه ما زير بار منت معلم هستيم." به این بهانه و از سوي ديگر نام گذاري سال و نيز اعتراضات قبل از عيد و كنوني برخي از معلمان عزيز كشورمان در صدد خواهم بود ارتباطي بين همدلي و همزباني و لزوم توجه به مقام شامخ معلم در همه ي ابعاد، توسط كارگزاران نظام از صدر تا ذيل ايجاد نمايم تا هم اداي دين به معلمان عزيز شده باشد و هم تلنگري براي همگان. ان شا ا...
در سخنان مقام رهبري به لزوم توجه ويژه به معلمان به عنوان سازندگان نسلي « بالنده و متفکر و مصمم » توجه شده است و بديهي است ساختن اين گونه‌ي نسل آينده نياز به سازندگاني درخور و اين چنيني دارد، وگرنه رسيدن به آينده اي كه داراي نسلي با ويژگي‌هاي مدنظر مقام رهبري باشد دور از ذهن مي‌باشد .
در سال‌هاي اخير نگاه و توجه به معلمان از سوي مسئولين سه قوه و ذيل ايشان ، بيشتر به سخنراني و حرف مي ماند تا عمل ، و بديهي است تا توجه به عرصه ي عمل و اقدام نرسد خواسته‌هاي مقام عالي نظام محقق نخواهد شد و به آينده و تربيت كامل و به جاي نسل آينده كه سرمايه هاي عظيم و بي بديل اين كشور محسوب مي شوند ، نمي توان اميدوار و دلخوش بود . آنچه امروز در حال وقوع است نياز به تفكر و انديشه بسيار دارد تا از آسيب هاي آتي جلوگيري شود .
در نگاه رهبري هزينه كردن در آموزش و پرورش رشد و تضمين حال و آينده را در بردارد. ايشان در سخننان خود پشتیبانی همه دستگاه‌ها به ویژه بخش‌های بودجه ای دولت را از آموزش و پرورش، کاملاً ضروری برشمردند و خاطرنشان کردند:« هر قدردر آموزش و پرورش هزینه و سرمایه گذاری شود، نسبت به دستگاه‌های دیگر، نتیجه مضاعف خواهد داشت چرا که این دستگاه، ریشه و مبنای همه پیشرفت‌های حال و آینده کشور است. »
احترام و نكوداشت معلم در بيان ايشان بسيار مهم بوده و فرهنگ شدن اين احترام را خواستار شده‌اند: «همه ما زیر بار منت معلمان هستیم، بنابراین تکریم حرفه معلمی باید در جامعه، همگانی و نهادینه شود به گونه‌ای که سلام دادن و احترام به معلم یک افتخار محسوب شود.» با اين نگاه و تعبير، وظيفه همه كارگزاران نظام در استحقاق به جا و واقعي معلمان در تمام ابعاد فرهنگي، اجتماعي و اقتصادي معلوم مي شود. لزوم اصلاح شرايط براي دريافت حقوقِ سرآمد، قابل و درخورتوجه، توسط معلمان دربعد اقتصادي، رعايت احترام و شان اجتماعي وارتقاي جايگاه ايشان در بعد فرهنگي زمينه هايي است كه بايد به آنها پرداخته شود و كوشش و توجه در اين خصوص، با پرهيز از نگاه شعاري و سطحي به اين بيان مهم رهبري ، وظيفه ي همگان در اجتماع مي باشد . ايجاد همدلي و همزباني در اين زمينه‌ها ، يكي از ضروريات مي باشد و چنانچه بزرگان و مسئولين نظام خواستار همدلي و همزباني متقابل بين معلمان و خود هستند نگاه اقدامي و اجرايي به مشكلات فراروي معلمان از مصاديق و ضروريات ايجاد همدلي و همزباني است . متاسفانه پرداختن شعاري به اين مهم كاملا محسوس و نهادينه شده است و امروز معلمان منتظر توجه جدي مي باشند و يكي از مبادي شروع همدلي و همزباني رفع اين سوءتفاهمات است كه اين روزها نيز به شكل اعتراض در قالب تجمع ها و يا ... در حال بروز و ظهور است .
نگهداشت سرمايه هاي فرهنگي و موثر فعلي جامعه براي آفرينش و پرورش سرمايه هاي متعدد و مورد نياز در آينده ، امريست واجب و حتمي . نمي توان امروز به دلايل غير قابل توجيه و غير قابل دفاع از معلمان خواست بازهم صبوري پيشه كنند تا صبح دولت شان بدمد. انتظاراتي كه اين روزها به صورت اعتراض و گلايه سربرآورده ، يك باره و في البداهه رشد نكرده است و گذر زمان و بي توجهي‌ها آن را پروار و نگران كننده كرده است و اگر در اين برهه به آن توجه نشود و در راستاي خواست و اراده نظام و ملت به آن پرداخته نشود، مطمئناٌ در آينده اين كار دشوارتر و شكننده تر خواهد بود. همدلي و همزبانيِ امروز تاثيرگذارتر از آشتيِ فرداها خواهد بود. امروز توجه و احقاق حق در تمام ابعاد اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي، خواسته‌ي به جا و به حق معلمان است و ايشان سازگار و همراه هستند و نبايد روزي اين همراهي و سازگاري به مسيري نابه جا برسد و شكل خواهش‌ها نيز خداي ناكرده! تغيير كند. برماست كه با گذشت سي‌وشش سال از انقلاب اسلامي ايران براي تحقق خواست‌هاي نظام و انقلاب كه برخاسته از آموزه هاي قرآن و عترت است، به نقش و جايگاه واقعي معلم ايمان آورده و دِينِ آن را به نحو شايسته ادا كنيم تا تحقق "همدلي و همراهي" را شاهد باشيم.

از مصاديق همدلي و همزباني به عناوين زير مي‌توان اشاره نمود:
• صداقت در گفتار و عمل
• مطابقت گفتار و عمل
• مساوات و برابري بحق و عادلانه
• بهره مندي درخور و مساوي از امكانات جامعه و كشور
• همراهي در همه موقعيت‌ها و شرايط
• احترام و نكوداشت متقابل و درخور
• شناخت واقعي جايگاه انسان در اجتماع فارغ از جايگاه و پست شغلي و حكومتي
كه هريك از آنها را مي‌توان متناسب با شرايط معلمان عزيز كشورمان تبيين و تشريح كرد .


ارسال مطلب برای سخن معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

جمعه, 22 خرداد 1394 13:55 خوانده شده: 3124 دفعه چاپ

نظرات بینندگان  

پاسخ + +4 0 --
ناشناس 1394/03/22 - 15:03
با تشکرازبیانات رهبر فرزانه به امیداینکه هرچه زودتر در دولت تدبیر وامید به جایگاهی برسیم که حقوق وستمزد معلم بالاتر ین دستمزد ودریافتی دربین همه ی کارمندان دولت باشد چنانکه شایسته ی جمهوری اسلامیست وبه امیدروزی که کودکان این مرزووبوم ابتدا آرزوی ملعم شدن سپس به انتخاب شغلهای دیگرفکر نمایند.
پاسخ + +5 0 --
دل آرام 1394/03/22 - 15:12
مقام معظم رهبری با علم وآگاهی از مسائل ومشکلاتی که گریبان گیر معلمان است این سخنان را بیان فرموده اند ولی کو گوش شنوا ؟!!!
پاسخ + +4 0 --
فرهنگی 1394/03/22 - 22:57
می بایست مقام رهبری در مورد حل مشکلات حقوقی و معیشتی معلمان دستورات لازم الاجرا را ارائه نمایند.. با سخنرانی و تمجید مسئولان فکر می کنند فقط در حد یک تعریف و شعار است.مثل موارد بسیار دیگر.

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

آیا ملاقات های مردمی وزیر آموزش و پرورش دولت سیزدهم در کم کردن شکاف میان اداره و مدرسه و جلب اعتماد معلمان تاثیری دارد ؟

خیلی زیاد - 12.1%
زیاد - 3%
تا حدودی - 8.5%
تاثیری ندارد - 10.8%
نوعی عوام فریبی و سرکار گذاشتن معلمان است - 65.6%

مجموع آرا: 305

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور