صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

یادداشت

  • « زخمی که همه‌ جا می‌ بینیم، اما آن را بیماری نمی‌نامیم »
  • زهرا نجاتی

نگاهی به برخی زخم‌های روزمره و فرهنگ شده ایرانی ها : درد دل، خنجری پنهان !

   وقتی درد دل ، سلاحی می‌شود علیه خودت ؛ این نه فقط یک اتفاق، بلکه تراژدی تکراری جامعه ماست. چندی پیش، در یک مهمانی صمیمی، دوستی در گوشه‌ای خلوت، با صدایی لرزان از استرس شغلش، ترس اخراج و وام‌های سنگین پرداخت‌ نشده سخن گفت. رازی که باید پناهگاه بود، شد بمب ساعتی. چند روز بعد، حلقه دوستان مشترک، با جزئیاتی تحریف‌ شده و قضاوت‌های سنگین از آن آگاه شدند. یکی از شنوندگان،…
  • « شایسته سالاری مقوله فراموش شده در آموزش و پرورش است »
  • مینو امامی

پزشکیان رئیس جمهور پی گیر آموزش و پرورش ؛ نگرش سیستمی و این همه نتایج معکوس ؟!

  شاید بیشتر از خود وزیر آموزش و پرورش و حتی همه وزرای آموزش و پرورش در بعد از انقلاب به جز مرحوم دکتر شکوهی، تنها مقامی که بعد از چهار دهه این همه دلسوز آموزش و پرورش هستند بتوان به دکتر پزشکیان اشاره کرد. از دلایل این دلبستگی می توان چنین استنباط کرد که ایشان در دوران تحصیل قادر به لمس دقیق و عمیق دردها و رنج های زیر پوستی نظام…
  • « راستی ما را چه شده است؟ چرا ما با هم قهریم؟ یا ما دنده‌ پهن شده‌ایم یا آنها. یا ما بی‌ رگ و بی‌حس و بی‌ رمق شده‌ایم یا آنها »
  • علی افشار سمیرمی

چسبیده‌ایم که نیفتیم !

خسته شدیم از بس تیر و طعنه و کنایه زدیم، اما آنها فقط خندیدند. هی استوری گذاشتیم که این آن نبود که ما می‌خواستیم و آنها در دل گفتند همین است که هست.  هی وضع مردم آن‌ور آب را به رخشان کشیدیم و آنها گفتند بفرمایید، راه باز و جاده دراز.  هی از حقوق بالای معلمان بلاد کفر گفتیم و از حقوق کم معلمان‌مان نالیدیم و آنها گفتند خوشی زده زیر دلتان…
  • « فقدان آموزش و فشارهای اقتصادی این معضل را عمیق‌ تر می‌سازد و جامعه را از انسجام به پراکندگی می‌کشاند »
  • زهرا نجاتی/ دکترای جامعه‌شناسی گرایش مسائل اجتماعی

بیانیه‌ای در محکومیت تیراندازی‌ های سنتی در جشن های عروسی در مناطق عشایری و زاگرس‌ نشین : نماد نادانی‌ است ! مطلب ویژه

   ای بزرگان، معتمدین و فرزندان غیور طوایف زاگرس‌نشین عزیز و لرستان همیشه سربلند ای کسانی که ریشه در خاک استوار زاگرس و دشت‌های سرسبز دارید، و هویت‌تان آمیخته با بادهای کوهستانی و آوازهای چوپانی است. گردهم‌ بیایید ، با قلبی آکنده از عشق به سنت‌های نیاکان و نگرانی عمیق برای آینده فرزندان‌مان، بر آن باشید تا فریاد زنید، علیه رنجی که زیر نام رسم، جان‌ها را می‌ستاند و خانواده‌ها را داغدار…
  • « درد زخم هایی که انگار هرگز خوب شدنی نیستند و باید تا همیشه برایمان باز باشند »
  • بیت الله محمودی

گذر و نظری بر " زخم " های نظام آموزشی و تحصیل کرده های موفقی که در درون فسرده و خسته اند مطلب ویژه

  چند روزی گرم صحبت مجازی و بگو و بشنو با دوستان دوران دبیرستان هستم. ۲۵ سال از آن دوران چهارساله نوجوانی می گذرد. دورانی از نوجوانی که گویا خاطره ها به شکل باورنکردنی در آن رسوخ و رسوب عجیبی پیدا می کنند و کمتر غبار فراموشی بر آنها سایه می اندازد. ویژگی روان شناختی این دوران از یک طرف و وقوع رخدادها و تجارب زیسته غیر متعارف تحصیلی از طرف دیگر،…
  • « حتی در رگه هایی از اقشار برخوردار و با سواد جامعه بی اعتنایی به قانون و یا بی اعتمادی به اجرای صحیح عدالت پر رنگ است »
  • سیدکاظم موسوی جراحی

ظهور" نسل نو قیصرها " در ایران و در سایه ناکارآمدی قانون ، آموزش و دادگاه ؟! مطلب ویژه

   بسیاری از منتقدان سینما فیلم سینمایی قیصر با بازی هنرمندانه بهروز وثوقی و مرحومان ناصر ملک مطیعی و جمشید مشایخی و چند بازیگرزن و مرد دیگر را نقطه عطفی در تاریخ سینمای قبل از انقلاب می دانند چون با تغییر ژانرهای تکراری فیلم های فارسی آن دوره ذائقه فرهنگی نسل سینما روِ آن زمان را با ژانری جدید آشنا کرد. این ژانر جدید اگر چه به دلیل فروش بالا با استقبال مثبت…
  • عشق در محاق فقر : برای تمام «دوستت دارم»هایی که در گلو خفه می‌شوند، برای تمام نگاه‌هایی که به جای عشق، درد معیشت را بازمی‌تابانند
  • زهرا نجاتی

در رثای " سرمایه عاطفی " .... و این بزرگ‌ترین تراژدی جامعه ما است

  در جامعه‌ای که فقر چون مورفینی کندذهن، احساس را فلج می‌کند، «دوستت دارم» دیگر یک اعتراف نیست، یک کالای لوکس است. کالایی که از سبد مصرف عاطفی طبقه فرودست حذف شده است. اینجا، عشق بی‌دغدغه، خاطره‌ای متعلق به گذشته‌های دور است، زمانی که باران بهاری محبت، بی‌منت بر دل‌ها می‌بارید، بی‌ آن که سایه سنگین «فردا» بر آن چیره شود. فقر صرفاً کمبود پول نیست، بلکه محیطی است که عواطف در…
  • « آمارها شکوه مند به نظر می‌رسند اما با واقعیت میدانی فاصله بسیار دارد ! »
  • صدای معلم منتشر می کند ؛

نامه دریافتی : آمارهای خان‌ محمدی رئیس سازمان نوسازی مدارس : مرکز زمین ئی که تنها خودش می‌بیند!

گروه استان ها و شهرستان ها/ نامه ی زیر توسط یکی از فرهنگیان برای صدای معلم ارسال گردیده است . این رسانه آمادگی خود را برای انتشار پاسخ مسئولان اعلام می کند .
  • « به همین دلایلِ ساده و مهم، باید شایسته سالاری مقدم بر بومی­ گرایی باشد »
  • علیرضا کاشفی

ملی­ گرایی ایرانی، مسئولیت پذیری در برابر سرنوشت بشر و سرنوشت ایران است مطلب ویژه

- یکی از پیام های شاهنامه : داوری دربارۀ ارزش های تمدن و فرهنگ ملتی دیرین که میراثش در طی هزاره ­ها پا فراتر از مرزهای سیاسی خود نهاده و آثار آن را بر فرهنگ و تمدن جهانی نمی­ توان نادیده گرفت، کار آسانی نیست. فرهنگ ایران راز سرگذشت و سرنوشت بشر و مبارزۀ بی پایان نیک و بد و هویت انسانی و هویت ملی را روشن کرده و از سیزده سده…
  • « طبق تجربه ی ما ، اولش حضوری خواهد بود و بعد غیرحضوری می شود ! »
  • علی پورسلیمان/ روزنامه نگار و مدیر صدای معلم

از تعطیلی 26 ماهه مدارس در کرونا تا تلویزیون آموزشی به مناسبت آلودگی هوا .... عقلم آرزوست ؟! مطلب ویژه

« وقتی دیگران ما را نادان، زشت، یا شکست‌ خورده می‌نامند، نباید بلافاصله ناراحت شویم . سقراط می‌گفت تنها قضاوت کسانی اهمیت دارد که دانا و اهل تأمل هستند . اگر کودکی بگوید که شما پرواز نمی‌کنید، ناراحت نمی‌شوید؛ چون می‌دانید کودک نمی‌فهمد. پس چرا از قضاوت ناآگاهان رنج بکشید؟»  تسلی‌ بخشی‌های فلسفه - آلن دوباتن *** « پرسش خبرنگار ایکنا در مورد وضعیت بازگشایی مدارس در آغاز مهر سال 1404 بود…
  • « این شتاب‌ زدگی و بی‌ برنامگی نه تنها فرایند ارزیابی را تضعیف می‌کند، بلکه اعتماد حرفه‌ای معلمان را نیز خدشه‌دار می‌سازد »
  • سارم ظفری/ کردستان

نقدی بر فرآیند شناسایی معلمان نمونه سال ۱۴۰۵ مطلب ویژه

   سال‌هاست برنامهٔ «شناسایی معلمان نمونه» با همهٔ نواقص و نقاط ضعف خود، دست‌کم در پایان سال تحصیلی اجرا می‌شد؛ زمانی که کلاس‌ها جان گرفته و رابطهٔ معلم با دانش‌آموزان و همکاران به شناختی واقعی و پایدار رسیده بود. اما امسال، در تصمیمی شتاب‌زده و بی‌پشتوانه، ارزیابی‌ها به آغاز سال تحصیلی منتقل شد؛ درست زمانی که بسیاری از معلمان هنوز نام همکاران و دانش‌آموزان خود را با اطمینان به زبان نمی‌آورند و هیچ…
  • « اگر آموزش و پرورش به جای تغییر مکرر شرکت بیمه‌گر ؛ به سمت طراحی الگوی پایدار، مشارکتی و شفاف مبتنی بر واقعیات مالی حرکت کند، امکان سامان‌ یافتن این حوزه وجود خواهد داشت »
  • حسین کیان ارثی/ فعال حوزه آموزش

بیمه تکمیلی فرهنگیان همچنان بر مدار بی‌ ثباتی و نارضایتی ؟!

   بیمه تکمیلی فرهنگیان طی سال‌های اخیر یکی از پرچالش‌ترین حوزه‌های خدمات رفاهی در وزارت آموزش و پرورش بوده است. یک سال زمان بود که تمدید شود. با سوء مدیریت دو ماه تمدید شد و دوباره یک ماه دیگر یعنی تا اول آبان. اکنون بعد از گذشت نزدیک به یک ماه ، هنوز هیچ سر و سامانی نیافته است. نارضایتی گسترده فرهنگیان، تأخیرهای مکرر در پرداخت‌ها، محدود بودن مراکز طرف قرارداد، ماهیت…
  • رحیم افکارِ عقب مانده ای داشت . استقلال را « تنهایی » می دانست نه تعاملِ سازنده با دیگران
  • ودود فتحعلی زاده ملاباشی( شاهین )/ دبیر زبان و ادبیات پارسی

کوزه گرِ کوزه شکن مطلب ویژه

درِ حیاطِ خانه باز بود . زلیخا با پسر بچه یِ حدوداً سه ساله از در وارد شد و با صدایی محزون و لرزان داد زد رحیم داداش کجایی ؟ رحیم پنجره یِ چوبیِ با شیشه هایِ مستطیلیِ اندازه یِ یک ورقِ دفتر را باز کرد و گفت : چی شده خواهر ؟ زلیخا گفت : این بچه گلو درد دارد و سه روز است غذا نخورده ، احتمالاً چیزی در گلویَش…
  • « چه چیز را چگونه یادگرفتن در فلسفه نظام آموزشی ما پشیزی ارزش ندارد »
  • مینو امامی

کویر " نظریه پردازی و نظریه پرداز " در سرزمین " چوخ بختیار" ها ؟!

   دوران دانشجویی، برحسب رشته تحصیلی مجبور به خواندن تئوری ها و نظریه های اثبات شده مشهور یا قرار گرفته در تردید عده ای دیگر از اهل فن بودم. داغ پیشانی من و دیگر هم رشته ای ها از سوی کسانی ، برچسب نشخوار کننده تئوری ها زده می شد که خود عامل به عمل یا حرکت و زایش ایده یا نظریه جدیدی نبوده اند و بدتر از ما در همان رشته…
  • « بازگشت به مدیریت حرفه‌ای با نگاه بلندمدت و متکی بر نیازهای واقعی میدان و فارغ از ملاحظات صرفاً اداری تنها راه جلوگیری از تعمیق آسیب‌هاست »
  • حسین کیان ارثی/ فعال حوزه آموزش

نگاه و نقدی بر مدیریت آموزش و پرورش " منطقه آزاد کیش "

  در شرایطی که یک نهاد آموزشی – حتی برای مدت کوتاه – بدون مدیریت مؤثر و مسئولیت‌پذیر رها شود، آسیب‌های آن بسیار فراتر از یک دوره اداری خواهد بود. امروز شاهد هستیم که آموزش و پرورش منطقه ی کیش در حالی با خلأ مدیریت صحیح مواجه شده که در چندین دوره‌ی مدیریتی پیشین نیز مدیران به جای تمرکز بر اصلاح زیرساخت‌ها، کیفیت‌بخشی و پاسخ‌گویی به نیازهای واقعی مدارس، فرهنگیان و دانش‌آموزان، اولویت…
  • « و این، سیاه‌نمایی نیست بلکه سیمای سیاه فقر و استثمار است که در بیش از ۱۰۰ هزار مدرسه نمایان‌ است »
  • حمزه‌ علی نصیری

دیدار فقر و استثمار؛ اینک در مدرسه

   بازنشسته را تا نهایت درجه ممکن به استضعاف کشانده و آن گاه ؛ طرح استثمارش در همان جا که مو سپید کرده است، به اجرا گذاشته‌اند. سابق بر این که هنوز قانون حرمت داشت و اصول انسانی و ملاحظات وجدانی در ساختار و رفتار سازمانی رعایت می‌شد، نحوه محاسبه و پرداخت حق‌التدریس این گونه بود: مجموع مبلغ بندهای حق شغل + حق شاغل+ چند بند دیگر، تقسیم بر عدد ١٠٠. مشابه…
  • « این متن صرفاً گلایه نیست؛ مطالبه‌ای روشن، منطقی و مبتنی بر حق است »
  • نورا قاسمی

جناب وزیر آموزش و پرورش ... معلم، معلم است . نه کارگر ارزان، نه مستندساز و نه دوربین‌ به‌ دست ! مطلب ویژه

   جناب آقای کاظمی،وزیر محترم آموزش‌ و پرورش به‌عنوان معلمی که سال‌هاست در کلاس درس ابتدایی تلاش کرده‌ام و آینده کودکان این سرزمین را دغدغه خود می‌دانم، احساس وظیفه می‌کنم وضعیت نگران‌کننده‌ای را که امروز بر مدارس سایه افکنده، صریح و شفاف بیان کنم. این روزها معلمان زیر بار انبوهی از طرح‌های خلق‌الساعه، موازی‌کاری‌های آموزشی، فعالیت‌های هم‌پوشان و گاه تکراری، و دستورالعمل‌های متناقض قرار گرفته‌اند. موازی‌کاری یعنی زمانی که معلم وظیفه اصلی…
  • « باید بیاموزیم که گفت‌وگو پلی است میان انسان‌ها، نه دیوارهایی از ترس و نادانی »
  • زهرا نجاتی

در سوگ ناتوانی‌هایمان

در جامعه‌ای که گفت‌وگوها چون شمع‌های لرزان خاموش می‌شوند، ترس‌ها چون دیوارهای بلند، قلب‌ها را از هم جدا می‌کنند. اما اگر دست در دست هم دهیم، پل‌های محبت بسازیم، از دل تاریکی، نوری زاده شود، پر از تحمل و همدلی. در جامعه‌ای که ما در آن زندگی می‌کنیم، یکی از ناتوانی‌های بنیادی، کم‌توجهی به ظرفیت و هنر گفت و گو است. متأسفانه، خیلی زود و بی‌پروای درگیری‌ها، دلخوری‌ها و اختلاف نظرها ما…
  • .... وقتی آدم‌ها یاد می‌گیرند که همیشه «دیگری» مقصر است و خودشان حتی در زندگی شخصی‌شان نقش و قصور نمی‌بینند و سرشان تا کمر توی زندگی دیگران است ...
  • احسان محمدی

چگونه یک جامعه " سقوط " می کند و نابود می شود ؟

   - وقتی بچه‌هایش باور می‌کنند که «درس خوندن وقت تلف کردنه و فیزیک و شیمی هیچ‌جای زندگی به درد نمی‌خوره!» اما علف و گُل کشیدن و قلیان دود کردن و سگ بغل زدن و در کافه وقت و عمر تلف کردن و به فکر مهاجرت بودن می‌شود ارزش ... دخترهایش تلاش می‌کنند الهه‌های سکسی شوند و پسرها متخصصان مُخ‌ زدن! -  وقتی روزنامه‌نگارش از نوشتن یک متن عادی ناتوان می‌شود، غلط…
  • « اکنون کمتر کسی در آن جا می داند که اگر طبیعتِ زیادی خواهِ انسان با طبیعت بِستیزَد ، طبیعت تنها نظاره گرِ این جدال نمی شود هیچ بلکه انتقامِ سختی هم می گیرد »
  • ودود فتحعلی زاده ملاباشی( شاهین )/ دبیر زبان و ادبیات پارسی

انتقامِ سخت طبیعت در قحطیِ اکثریّتِ آگاه و مسئول ؟! مطلب ویژه

چه روستایِ زیبایی بود « ملّاباشی» . صبح که از خواب بیدار می شدی صدایِ قناری ها ، هُدهُد ها ، سارها و سوناهایِ مهاجر که در آسمانِ آبیِ آن به شکلِ هفت و هشت در پرواز بودند گوشه ای از بهشت را به نظر می آوردند که در آن هیچ حوریِ برهنه ای دیده نمی شد هر چند بانوانِ آن از هر حوری حوری تر بودند . زمین هایِ کشاورزیَش مملوّ…
  • « آیا می دانید کارنامه وزارت آموزش و پرورش در دولت شما ضعیف ترین و ناکارآمدترین دوره هاست ؟ »
  • دکتر معصومه بیات/ فعال حوزه آموزش و پرورش

نامه ی دریافتی : آقای پزشکیان ... فریب آمارهای پوپولیستی مدیران ناکارآمد وزارت آموزش و پرورش را نخورید !

   جناب آقای پزشکیان با سلام و احترام ما یاران فرهنگی دیروز شما بودیم که از خواب و خوراک خود زدیم و برای اینکه شما بر کرسی ریاست جمهوری بنشینید و گره گشای مشکلات ملت مظلوم باشید، کوشیدیم ... آیا می دانید ما امروز قربانی این هستیم که برای دولت شما کوشیده ایم. آیا می دانید کارنامه وزارت آموزش و پرورش در دولت شما ضعیف ترین و ناکارآمدترین دوره هاست ؟ با…
  • « عشایر و پرندگان پاییزی در این مهاجرت غم‌انگیز درس‌هایی از انعطاف می‌دهند »
  • زهرا نجاتی/ دبیر علوم اجتماعی از دلفان لرستان

کوچ عشایر و پرندگان

  در باد پاییزی زاگرس، برگ‌ها می‌رقصند غمگین، عشایر کوچ می‌کنند، با چادرهای سیاه و دل‌های سنگین. گله‌ها به قشلاق، وداع با ییلاق ، با چشمه‌های جوشان و گل‌های زرد. پرندگان در آسمان، غازها در صف، نغمه خداحافظی، با ابرهای خاکستری و بادهای سرد. عقاب تنها اوج می‌گیرد، درنا زمزمه می‌کند، پاییز، پلی به زمستان، پر از حسرت و امید پنهان. آتش شبانه می‌سوزد، قصه‌های نیاکان را، در باد سرد، عشایر می‌گویند:…
  • « چرا در جامعه‌ی ایرانیان مهاجر در آمریکا، چهره‌هایی چون ممدانی وجود ندارند؟ »
  • محمدرضا اسلامی

دارا خسروشاهی و زهران ممدانی ؛ دو روایت کاملاً متفاوت از مهاجرت و موفقیت ؟ مطلب ویژه

 انتخاب زهران ممدانی (Zohran Mamdani) به عنوان شهردار جوان نیویورک، بار دیگر نگاه‌ها را به سرنوشت و مسیر مهاجران در ایالات متحده معطوف کرده است. پیروزی او نه فقط یک اتفاق سیاسی است، بلکه نمادی از حضور نسل تازه‌ای از مهاجران است که در حاشیه‌ی جامعه نمی‌مانند، بلکه خود به قلب تصمیم‌گیری و قدرت راه می‌یابند. در هفته‌های اخیر مطالب متعددی درباره گذشته‌ی ممدانی، خاستگاه فرهنگی خانواده‌اش و نقش پدر و مادرش…
  • آیا « زمان » آن فرا نرسیده که فرد ایرانی پاسخی عقل نگرانه بر این همه « تناقض اندیشی » و « انبوه تناقض های رفتاری » خویش داشته باشد ؟
  • علی پورسلیمان/ روزنامه نگار و مدیر صدای معلم

فلسفه و میراث " هالووین " و ایرانیان همیشه بر باد رفته ! مطلب ویژه

« گفت آن را جمله می‌گفتند خوش مر مرا هم ذوق آمد گفتنش مر مرا تقلیدشان بر باد داد که دو صد لعنت بر آن تقلید باد » مولانا *** فلسفه ی مراسمی مانند « هالووین » چیست و قرار است چه پیامی برای جامعه و جهان داشته باشد ؟ دمیدن این همه هیجان و ترس در زندگی انسان قرن بیست و یکمی که به شدت از « تنهایی » رنج می…
  • نامه به وزیر علوم، تحقیقات و فن آوری : با ساختار سازمانی و تشکیلاتی پیشنهادی، تعداد زیادی از پست های مدیریتی بدون کارکرد واقعی و غیر ضروری در دانشگاه حذف خواهند شد »
  • بیت الله محمودی/ مدیر اسبق امور اداری، معاون سابق پژوهشی دانشکده، مدیر سابق نظارت و ارزیابی، سرپرست سابق معاونت دانشجویی و مجری تهیه برنامه راهبردی دوم دانشگاه شهرکرد

پیشنهادات جهت اصلاح نمودار سازمانی و ساختار تشکیلاتی دانشگاه ها مطلب ویژه

 همکار ارجمند جناب آقای دکتر سیمایی صرافوزیر محترم علوم، تحقیقات و فن آوری با سلام؛ احتراما همان طور که استحضار دارید غالب نقدهای به حقی که به نظام آموزش عالی کشور وارد می شود؛ در ارتباط با ناکارآمدی یا کج کارکردهای سیستم های آموزشی، پژوهشی و فن آوری مستقر در دانشگاه هاست و کمتر نقدی در خصوص لزوم اصلاح ساختار مدیریتی دانشگاه ها مطرح است. با عنایت به تلاش های اخیر سازمان…
  • « آن‌ها در عمل یاد گرفتند که برای پیروزی یک تیم، انعطاف‌پذیری یک الزام است »
  • طهماسب کاوسی

هنر معلمی: از سکوت تا شکوفایی پرسش*

  کلاس درس اغلب به یک جعبه‌ی سیاه می‌ماند؛ معلم در یک سو و دانش‌آموزان در سوی دیگر، همگی در انتظارند تا دانش مانند آبی روان و یک‌طرفه به مغزها سرازیر شود. اما اگر جسارت کنیم، اندکی سکوت کنیم، پرسشی قدرتمند مطرح سازیم و فضایی برای تنفس ذهن بگشاییم، این جعبه‌ی بسته به یک کارگاه خلاقیت شگفت‌انگیز دگرگون می‌شود. اینجا دیگر دانش انتقال نمی‌یابد؛ بلکه تولید می‌شود. ذهن‌ها چون چراغ‌هایی کوچک روشن…
  • « افکار عمومی ،گروه های مرجع و نخبگان حساسیت و اهتمام شایسته ای برای حفظ ارزش ها و میراث فرهنگی و تاریخی را ندارند »
  • مهدی جایمند/ معاون سابق مدیرکل آموزش و پرورش مازندران و مدیر آموزش و پرورش بابل

هولوکاست بر خرمن میراث فرهنگی و آثار تاریخی و باستانی ایران ؟!

    هر روز خبرها و گزارش هایی رنج آور از آسیب برخرمن میراث فرهنگی و آثار تاریخی و باستانی در چندین نقطه کشور منتشر می شوند. جویندگان گنج و دفینه  که درسودازدگی تمام عیار بر محوطه های تاریخی رهاشده بی رحمانه هجوم می آورند و کارناوال های غارت به راه می اندازند‌ در همان خطی سیر می کنند که روزگاری متحجر ان کژ آیینی نظیر داعش و طالبان بر سر میراث فرهنگی بشر…
  • شما نمی‌توانید «فرآیند» را خراب کنید و انتظار محصول خوبی را داشته باشید، زیرا «فرآورده» و «فرآیند» از هم جدا نیستند
  • ساسان حبیب‌وند/ نویسنده و عضو اندیشکده جهانی نظریه‌های بدیل

" نگرش نقطه‌‌ای " و " نگرش خطی " در آموزش

  یکی از دلایل پایین بودن کیفیت تولید و خدمات در کشور ما با وجود منابع انسانی و مادی سرشار، نوعی نگرش است که من در کتاب « بیگانه درون » از آن با عنوان «نگرش نقطه‌‌ای» یاد کرده‌ام. «نگرش نقطه‌‌ای» یعنی این که انسان در مسیر انجام کاری، تنها به نتیجه فکر کند و فرآیند را نادیده بگیرد. یعنی به جای این‌که مسیر را دریابد، فقط به مقصد بیندیشد. چنین نگاهی، یک…
  • « مطالعه فرآیندی گریزان از باور و فرهنگ بسیاری از ما ایرانیان است »
  • مینو امامی

" بینش ضد کتابخانه " و نیاز به " دانستن و فهمیدن " ؟

   انس با کتاب بهتر است از دوران کودکی آغاز شود، چون بدین طریق ارزشی در وجود او درونی می شود که بعدها به هنگام بزرگسالی بهانه ها سد آن نمی شود. زمانی که یکی از اعضای خانواده خصوصا پدر یا مادر، در اوقاتی از شبانه روز با اشتیاق و تمرکزی وصف ناپذیری و در سکوت محض، مشغول مطالعه کتابی هستند، این تصویر بر ذهن کودکی که هنوز قادر به راه رفتن…
  • « به چه علت باید پولی که مردم داده اند را در قالب سرانه به مدارس برگرداند و تازه این پول متعلق به مدرسه را با منت به مدرسه بدهند ؟ »
  • صدای معلم منتشر می کند ؛

نامه ی دریافتی : انتقاد از اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران در حوزه وجوه دریافتی فوق برنامه مدارس ؟

گروه استان ها و شهرستان ها/ نامه ی زیر در انتقاد از عملکرد اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران در خصوص وضعیت مبالغ دریافتی در مورد فوق برنامه مدارس می باشد . در این نامه آمده است : «  و این پول ها در رفت و برگشت آن هم چند ماه طول خواهد کشید .... 10درصد اداره کل ؛ 10درصد مالیات و حتما مناطق هم بخشی از آن را بر خواهند…
  • « چرا با ریزش شدید مراکز طرف قرارداد با بیمە تکمیلی دانا ( همان بیمە طلایی) طی مدت کوتاهی رو به رو شدە ایم؟ »
  • امیر زیوئی/ معلم دبستان روستای سولاکان ؛ منطقە زیویە

" بیمە تکمیلی دانا " و ماجرای آن " عطر فروش بازار بغداد " ؟!

   از طلا بودن پشیمان گشتە ایم مرحمت فرمودە مارا مس کنید شاید برای شما هم سوال بودە باشد کە چرا با ریزش شدید مراکز طرف قرارداد با بیمە تکمیلی دانا ( همان بیمە طلایی) طی مدت کوتاهی رو به رو شدە ایم؟ ماجرا چیست؟ راستش را بخواهید هیچ کسی برادر بد حساب نمی خواهد . متاسفانە بیمە تکمیلی معلمان با عملکرد بسیار ضعیف در زمینە انجام تعهدات خود و ضعف همکاری…
  • « تنها در جامعه‌ای که ساختارهای فرهنگی و نهادی آن صداقت را تبلیغ و تقویت کند، امکان شکل‌گیری روابط انسانی پایدار و تحقق عدالت اجتماعی وجود دارد »
  • زهرا نجاتی / معلم جامعه‌شناسی متوسطه دوم

وقتی تهمت و دروغ وارد نظام ارتباطی افراد می‌شود ....

  در جامعه‌ای که پیچیدگی‌ها و وابستگی‌های اجتماعی روز به روز بیشتر می‌شوند، اعتماد اجتماعی به مثابه ستون فقرات روابط انسانی عمل می‌کند. وقتی تهمت و دروغ وارد نظام ارتباطی افراد می‌شود، نه تنها اعتماد فردی بلکه سرمایه اجتماعی که جامعه را به هم پیوند می‌دهد، آسیب می‌بیند. این آسیب‌ها، زمینه‌ساز گسست‌های اجتماعی، کاهش سرمایه اجتماعی و تضعیف همبستگی اجتماعی می‌شوند. پدید آمدن تهمت و دروغ اغلب ریشه در ساختارهای نابرابر قدرت…
  • « اما ادامه فعالیت هر مدیرِ نالایقِ سنگ اندازِ مانع پیشرفت، خیانتی بزرگ در حق سرمایه های ملی و کشور است »
  • مینو امامی

پس از معلمان ؛ " شغل دوم و کاذب " دامن گیر اساتید دانشگاه هم شد!

    اوضاع اقتصادی کشور تا حدی به از هم گسیختگی نزدیک گردیده که کم کم افراد در جایگاه برجسته ای چون استادی دانشگاه نیز به سرنوشت گروه های شغلی کارگر و معلم مبتلا شده اند. برجسته از لحاظ سطح علمی و میزان دریافتی حقوق ماهانه که حداقل در برهه ای از زمان بیشتر از این دو قشر بود. حتی تلاش کردند تا با اجرای طرح رتبه بندی و با القای عناوینی چون…
  • « هر گونه ادعای اصلاح و توسعه همه جانبه در آموزش و پرورش نیز بدون حل تناقضات پارادوکسی محال است »
  • ایرج خوش خلق / عضو هیات علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش

وزارت آموزش و پرورش سرگردان در دایره بسته تناقضات پارادوکسی ؟! مطلب ویژه

یادداشت زیر  ؛ تحلیل فهرست وار و مجمل بر چالش های فرار روی طرح های اصلاحی در وزارت آموزش و پرورش و یکی از علت های شکست این طرح ها است که بر اساس بیش از 20 سال تجربه پژوهشی نگاشته شده است که جهت تامل بر اقدامات و یافتن راه حل های کاربردی توسط فرهیختگان نظام تعلیم و تربیت از آموزش و پرورش رسمی تا دانشگاهی تقدیم می شود. البته برای…
  • « ما بیشتر از امیدواری یا خوش بینی، دلخوش به بنیان های سست و ناپایدار هستیم »
  • مینو امامی

" شاد بودن ما " استحاله در " سلطه جویی ما " ؟!

   شاد بودن هنری است که نسبت مستقیمی با سطح فرهنگ و شعور اجتماعی افراد یک جامعه دارد. برای شاد زیستن و شاد بودن ابتدا باید خود را دوست بداریم تا حدی که برای او زمان و سرمایه ویژه ای قائل شویم. ما برای خود نیز باید زندگی کنیم. به خود نیز باید احترام بگذاریم. زیستن را باید حق حیاتی خود نیز بدانیم. این « من » فقط برای اثبات خود به دیگران…
  • « ممکن است روزی برسد که فهرست پلشتی ها کمتر شود و آسایش عقلانیت و منطق حاکم شود؟ »
  • مینو امامی

باز هم " تصمیم گیری های تکانشی در آموزش و پرورش " ... باز هم " تغییر ساختار " ؟!

  رفتار تکانشی چیست؟ تکانش (Impulse) یعنی در یک لحظه و ناگهان به یک اقدام مشخص برانگیخته شویم. رفتارهای تکانشی هم بر همین اساس، رفتارهایی هستند که به صورت لحظه‌ای، بدون تأمل بر روی نتایج آن ها و بدون تحلیل و ارزیابی دستاوردهای مثبت و منفی، انجام می‌شوند. رفتارهای تکانشی در زبان عامه‌ مردم به عنوان رفتار های ناپخته، نابالغ و عجولانه شناخته می‌شوند. چنین رفتاری منجر به تصمیم گیری های سریع،…
  • « طرح جدید پیش‌دبستانی در صورت عدم توجه به این چالش‌ها و هشدارها، با خطر تبدیل شدن به یک شکل‌سازی پرهزینه و بی‌اثر یا حتی آسیب‌زا رو به رو است »
  • جمشید امیدی/ دکترای برنامه ریزی درسی، پژوهشگر تعلیم و تربیت

طرح جدید پیش‌ دبستانی در ایران: فرصت‌ها، چالش‌ها و چشم‌انداز آینده مطلب ویژه

مقدمه آموزش در دوران کودکی، به‌ویژه در سال‌های پیش از دبستان، به عنوان سنگ بنای رشد شناختی، عاطفی و اجتماعی افراد شناخته می‌شود. در ایران، با توجه به ساختار جوان جمعیتی و ضرورت سرمایه‌گذاری بر روی نسل آینده، توجه به این مقطع آموزشی از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است. طرح جدید پیش‌دبستانی که در سال‌های اخیر توسط نهادهای متولی مانند سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک مطرح شده است، تلاشی است برای ساماندهی،…
  • « چرا همکاری بین مردم و دولت بر اساس یک پروسه فرهنگی و کاملا برخاسته از تعهد شهروندی انجام نمی گیرد؟ »
  • مینو امامی

ارتقای " آموزش و فرهنگ " جامعه به چیزی خیلی بیشتر از انگیزه های مادی و تعیین پاداش نقدی نیاز دارد !

   ظاهرا در جامعه ما چنین باوری تثبیت شده است که کم کاری یا بی اثری آموزش و فرهنگ را می توان با وسوسه یا تقویت انگیزه مادی و تعیین پاداش نقدی، جبران کرد. هیچ جامعه ای حتی پیشرفته ترین آن نیز از وجود جرم و مجرم، مبرّا نیست. به قول امیل دورکیم جامعه شناس فرانسوی؛ حدی از وقوع جرم در هر جامعه ای، پدیده ای طبیعی است و حدود آن با…
  • « حالا می‌دانم که چهل هشت سالگی به بعد سن اصرار نکردن است »
  • اسماعیل امن زاده

به وقت دل تنگی

چهل هشت سالگی را رد کرده‌ام . کم حوصله‌تر ، پیرتر و پفیوزتر شده‌ام . حالا می‌دانم که چهل هشت سالگی به بعد سن اصرار نکردن است . حالا بیشتر شب ها در تراس خانه می نشینم و زل می زنم به سرکوچه و منتظر .... . سرم را برمی گردانم . تو در اتاق ت ، سرت گرم است و مشغولی با گوشی و لپ تاپ. هوای اتاق بوی ادکلن سی…
  • « اساتید دانشگاه فرهنگیان نه دانشجو معلمان را دغدغه مند می کنند، و برای این دغدغه ها نه گفتمان سازی و نه به عنوان استاد، برای اقدام مشترک زمینه سازی می کنند »
  • مهدی علی پور/ آموزگار

چرا دانشگاه فرهنگیان نمی تواند دانشجو معلمِ توانمند پرورش دهد؟ مطلب ویژه

   چهار سال از بهترین دوران دانشجو معلمان در دانشگاه فرهنگیان سپری می شود تا فارغ التحصیل شوند و سپس وارد مدارس برای تدریس می شوند ؛ لیکن در سال اول و به محض ورود به مدرسه و کلاس با چالش های گوناگونی مواجه می شوند. پرسش اینجاست که چرا دانشگاه فرهنگیان نمی تواند دانشجو معلمِ توانمند پرورش دهد؟ در اوایل مهرماه وقتی به گروه معلمان در فضای مجازی سربزنیم، متوجه می‌شویم که…
صفحه1 از171

نظرسنجی

با کدام گزینه موافق هستید ؟

حذف تنبیه بدنی در مدارس ، اتوریته ( اقتدار ) معلم را کاهش می دهد - 5.9%
حذف تنبیه بدنی در مدارس موجب اختلال در انضباط کلاس شده و دانش آموزان را گستاخ می کند - 12.2%
تنبیه بدنی یک اصل تربیتی مفید است و با توجه به شرایط و توسط معلم حرفه ای می تواند مورد استفاده قرار گیرد - 18.1%
با تنبیه بدنی در هر شرایطی مخالفم - 63.8%

مجموع آرا: 221

دیدگــاه

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور