صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

پژوهش

گروه رسانه/ تاکنون کارگروه مطالعات فوری پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش پنج گزارش تحلیلی را در قالب " توصیه های سیاستی " پس از تعطیلی مدارس ناشی از ویروس کرونا را تدوین و منتشر کرده است . در آخرین گزارش چنین آمده بود : ( این جا ) « این که صنایع و خودروها موجب آلودگی هوا می‌شوند و به تبع آن درب مدارس بسته و غیر‌فعال می‌شوند، مایه شرمساری است. متاسفانه…
  • « آموزش والدین بسیار موثر است چون منجر به نتایج مثبت تحصیلی و اجتماعی برای کودکان می‌شود. بررسی‎ها حاکی از آن است، دانش آموزانی که والدینی دارند که در مورد اثرات مشارکت آگاه هستند، تمایل دارند برای فرآیند آموزشی آمادگی بهتری داشته باشند. برای انجام این مهم، معلمان می‌توانند کارگاه‌ها و کلاس‌هایی جهت آموزش والدین، برنامه‌ریزی نمایند »
  • محدثه فدایی/ دانشجوی دکتری مدیریت و برنامه ریزی فرهنگی (پژوهشگر حوزه فرهنگی اجتماعی)

رویکردهای افزایش مشارکت والد - معلم مطلب ویژه

والدین به مثابه معلمان نخستین، نقش حیاتی در تعلیم و تربیت فرزندانشان دارند و این نقش مهم را هنگامی که فرزندان را به منظور دستیابی به علم و آگاهی، راهی مدرسه می‌نمایند، ادامه می‌دهند (استین هاور و همکاران، 1984). آنچه امروزه مسلم است آن است که تعلیم و تربیت در نهاد مدرسه جز با مشارکت والدین امکان پذیر نمی‌باشد (ایمانی، 1382)؛ چرا که بر خلاف گذشته که مدارس به مثابه مؤسساتی به…
کانال « نجات بهرامی » می نویسد : روزی در کتاب‌فروشی نشسته بودم که دیدم جلوی مغازه‌ام تجمع و هیاهو شد. رفتم بیرون و دیدم جوان خوش‌چهره‌ای با چشم‌های درشت و صورت روشن در حال کش‌مکش و دعوا با کسی است. رفتم وسط و آنها را جدا کردم و همین جوان را کشیدم کنار و علت دعوا را از او جویا شدم. معلوم شد خسرو گلسرخی است . تعهداتش را تقبل کردم…
  • به نوشته این فصل نامه، از نظر شرکت‌کنندگان در این تحقیق «عوامل آموزشی» بیشترین نقش و وزن در مهاجرت نخبگان از ایران را به خود اختصاص داده است

تحلیل و پیش نگری موج چهارم " فرار مغزها " در ایران از نگاه فصل نامه «مجلس و راهبرد» مطلب ویژه

یک نشریه مطالعاتی وابسته به مجلس شورای اسلامی با اشاره به روند فزاینده مهاجرت نخبگان از ایران، به بررسی دلایل و عوامل موثر بر این پدیده پرداخته و چهار موج «فرار مغزها» را تبیین کرده است. این پژوهش مشخصا از پنج عامل آموزشی، شغلی و معیشتی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی سخن گفته است.
  • « کانون پرورش فکری را باید جزیره ­ای از آزادی کامل در میان اقیانوسی از خفقان و سانسور دانست که هرچند در درون خود و بدون توجه به وضعیت پیرامونی، شرایطی ایده ­آل و فوق ­العاده برای فعالیت فکری و هنری به وجود آورده بود، اما در قیاس با شرایط کلی حاکم بر جامعه، آن را در وضعیتی پرادوکسیکال قرار می ­دهد. نگاهی به عملکرد دو دهه‌ی گذشته خانه هنرمندان نشان می­ دهد، الگوی حاکم بر تأسیس و مدیریت این نهاد به‌صورت آگاهانه یا ناخودآگاه برگرفته از الگوی کانون پرورش فکری بوده است »
  • سجاد باغبان ماهر و محمد شمس

نگاهی انتقادی به مناسبات " کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان " با فضای روشنفکری و سیاسی ایران در دوره پهلوی مطلب ویژه

درباره‌ی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تا کنون تحلیل و بررسی و خاطره‌نگاری کم نبوده و درباره‌ی فضای آن و مناسبات میان افراد، همچنین درباره‌ی روند شکل‌گیری کانون و تأثیراتی که داشته و سرنوشتی که پیدا کرده، مقالات متعدد و مصاحبه‌های بسیاری نشر یافته است. یادداشت حاضر تلاش می‌کند، نگاهی متفاوت و انتقادی به جایگاه کانون پرورش فکری در مناسبات روشنفکری و بستر سیاسی دهه‌های چهل و پنجاه شمسی داشته باشد…
  • « در اين مطالعه دانش آموزان كشورهاي سنگاپور، چين تايپه، كره جنوبي، ژاپن و هنگ كنگ بهترين عملكرد را داشتند. متاسفانه وضعيت عملكرد دانش آموزان ايراني در علوم و رياضي پايه هاي چهارم و هشتم همانند گذشته ضعيف بوده است »
  • ترجمه : دكتر سيد علي خالقي نژاد - پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش

نتايج اوليه مطالعه بين المللي تيمز 2019 در علوم و رياضي پايه هاي چهارم و هشتم منتشر شد مطلب ویژه

نتايج اوليه مطالعه بين المللي تيمز 2019 در علوم و رياضي پايه هاي چهارم و هشتم منتشر شد. در اين مطالعه دانش آموزان كشورهاي سنگاپور، چين تايپه، كره جنوبي، ژاپن و هنگ كنگ بهترين عملكرد را داشتند. متاسفانه وضعيت عملكرد دانش آموزان ايراني در علوم و رياضي پايه هاي چهارم و هشتم همانند گذشته ضعيف بوده است. خلاصه اي از يافته هاي تيمز 2019 در ادامه گزارش شده است. رياضي پايه چهارم…
  • «آنها دریافتند که درجات بالای گشودگی به احساسات، هیجانات مثبت و رو راست بودن که با درجات اندکی روان رنجوری در آمیخته نماد بارز شخصیتی سالم است »
  • آذر اصغریان دهکردی/ کارشناسی ارشد مترجمی زبان

چهار صفت شخصیتی افرادی با سلامت روان

روانشناسان برای توصیف شخصیت افراد از صدها صفت استفاده می‌کنند. شخص می‌تواند آرام، عصبی، متواضع یا باوجدان باشد. شخص می‌تواند پرتوقع، مستقل، مغرور یا مخاطره جو باشد. کدام صفات در افرادی با “سلامت روان” یافت می‌شود؟ تیمی از محققان به رهبری ویبکه بلیدورن[۱] از دانشگاه دیویسِ کالیفرنیا کار تحقیقاتی خود را آغاز کردند، آنها درصدد بودند یافته‌هایشان را در روزنامه‌ی روانشناسی اجتماعی و شخصیت[۲] منتشر کنند. آنها دریافتند که درجات بالای گشودگی به احساسات، هیجانات…
  • آیا تجربۀ زیستن در جامعۀ کرونازده، موجب خواهد شد تا شاهد ظهور افرادی خلوت‌گزین، انزواطلب و در برداشتی بدبینانه، افرادی «جامعه‌گریز» باشیم؟
  • دکتر فردین علیخواه/ جامعه شناس

جامعه‌ هراسی پس از کرونا

عنوان دو پژوهشی که در درس جامعه‌شناسی شهری با دانشجویانم پیش می‌برم « خانه و کرونا» و « شهر و کرونا» است. دانشجویان در این تحقیق به طرق مختلف تلاش می‌کنند تا با افراد مصاحبۀ عمیق داشته باشند و تجربۀ آنان را دربارۀ «از شهر‌راندگی» و «درخانه ماندگی» و به طور خاص، کاهش ارتباط با جامعه بشنوند. به تدریج یافته‌های برخی از مصاحبه‌ها را مرور و بررسی می‌کنم. در لابه‌لای سطور و…
  • « این مطالعه نشان می‌دهد که واکسن می‌تواند به‌طور بالقوه نقشی اساسی در مبارزه با کووید-۱۹ از طریق ایمنی حفاظتی طولانی مدت داشته باشد. یعنی تا زمانی که غلظت بالایی از آنتی‌بادی اوریون در جریان خون وجود داشته باشد در صورت اثبات دقیق یافته‌های این مطالعه ممکن است این پادتن در برابر کووید-۱۹ محافظت کند »

محققان یک دلیل احتمالی ابتلای کمتر کودکان و نوجوانان به کووید-۱۹ را مطرح کردند

ویروس کرونا به دلایلی که برای متخصصان حوزه مراقبت‌های بهداشتی هنوز کاملا روشن نیست معمولا کمتر کودکان و نوجوانان را درگیر می‌کند. اکنون برخی محققان می‌گویند یکی از دلایل ممکن است در چیزی باشد که معمولا در نخستین سال‌های تولد انجام می‌شود یعنی تزریق واکسن سرخک، اوریون و سرخجه که به ام‌ام‌آر معروف است. تحقیقات جدید این نظریه را مطرح کرده است که واکسن ام‌ام‌آر به‌طور بالقوه، هم می‌تواند از ابتلا فرد…
  • « معلم شایسته، پایه‌ی آموزش مناسب و عادلانه است »
  • پژمان کاظم اصلانی

پنج پرسش درباره‌ی حقِ کودکان برای داشتن معلم شایسته

در « روز جهانی معلم » در سال ۲۰۱۸، به موضوع حقِ داشتن آموزگار شایسته توجه شد. این موضوع به مناسبت هفتادمین سالگرد اعلامیه‌ی حقوق بشر مطرح شد؛ زیرا آموزش‌ و‌ ‌پرورش کودکان و داشتن معلم شایسته، یکی از حقوق اساسی بشر است. اما «آموزگار شایسته» دقیقاً چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟   معلم شایسته کیست؟ معلم شایسته، آموزگاری است که صلاحیت‌های علمی لازم را برای تدریس در یک کشور خاص دارد. این…
  • « مدیر که در ماه آوریل به این مدرسه آمده است، بیشترین نگرانی اش در دوران کرونا وضعیت روحی کودکان بوده است. او می گوید: دانش آموزان دوره ابتدایی ، اغلب در بیان تنهایی و اضطراب خود دچار مشکل هستند »
  • هدیه نوروزی / دکترای آموزش و پرورش تطبیقی از دانشگاه واسدا توکیو

کلاس درس به همراه ربات: ربات لاوُت برای پرورش ذهن کودکان مطلب ویژه

در حالی که به دلیل وجود کرونا ، برقراری ارتباط و از بین بردن استرس ، مسئله و مشکل جدی شده است، رُبات "لاوُت" که مانند یک عضو خانواده ، یک دوست یا یک حیوان خانگی رفتار می کند ناگهان محبوب مردم  ژاپن شده است.این ربات خانوادگی به همراه فناوری پیشرفته در حال حاضر در محیط های آموزشی هم استفاده می شود.در زمینه اینکه لاوُت برای کودکان چه معنایی دارد و چگونه…
  • « مشكل اساسي‌ ما در بررسي تاريخ معاصر به ويژه موضوع مورد اشاره، پنهان ماندن زواياي وقايع و علل و زمينه‌هاي آنهاست كه هنوز موفق به كشف آنها نشده‌ايم و بنا به علل مختلف، از جمله ملاحظات و مصلحت‌انديشي‌ها و نيز البتّه غرض‌ورزي‌هاي بسيار، كوششي اساسي در اين رستا به عمل نيامده است »
  • سیدمرتضی حسینی

بررسی یکی از نامه‌های ستارخان مطلب ویژه

سرنوشت غم‌انگيز مبارزان راه آزادي و قهرماناني كه اكثريت قريب به اتفاقشان با نيات وطن‌خواهانه و خدمت در راه ترقي مملكت و ملّت، از تمامي  منيات شخصي خود صرف نظر كرده و تا پاي جان در راه آمال و ايده‌هاي وطن‌پرستانه‌ي خود تلاش نمودند،‌ از مهم‌ترين مسائل تاريخ معاصر ايران است و هنوز معماست. نظريه‌هايي در جهت حل اين معما ارائه شده است مانند «فرهنگ نخبه‌كشي» و «ماشين انقلاب» و ... اما…
  • گزارشی از سازمان بین المللی یونسکو ؛
  • مترجم: ر.هاشمی/معلم

عواقب نامطلوب تعطیلی مدارس مطلب ویژه

تعطیلی مدارس هزینه های اجتماعی و اقتصادی بالایی را برای افراد در جوامع به همراه دارد. تأثیر آنها به ویژه برای پسران و دختران آسیب پذیر و حاشیه نشین و خانواده های آنها بسیار شدید است. اختلالات ناشی از این اختلافات و مشکلات موجود در سیستم آموزش و پرورش مشکلات سایر جنبه های زندگی آنها را تشدید می کند که این شامل: یادگیری قطع شده: آموزش و پرورش یادگیری اساسی را فراهم…
  • « دانشجو معلمان در گفت و گو با صدای معلم از عملکرد معاونت پژوهشی دانشگاه فرهنگیان انتقاد کردند »
  • صدای معلم گزارش می کند ؛

" پژوهش " در دانشگاه فرهنگیان بر همان پاشنه قبلی می چرخد ! پژوهش دغدغه نیست ! مطلب ویژه

گروه گزارش/ سرپرست پیشین دانشگاه فرهنگیان هنگام مراسم تودیع و معارفه خود به برخی نکات مهم و مغفول در این دانشگاه اشاره کرد هر چند به نظر می رسد با ریاست حسین خنیفر نیز گشایش خاصی در موارد مطروحه رخ نداده است . دوشنبه 20 آذر 1396 ، مهرمحمدی در محل سازمان مرکزی دانشگاه که محمد بطحایی وزیر پیشین آموزش و پرورش هم حضور داشت چنین گفت : ( این جا )…
  • « سکوت مدارس احتمالاً بیشتر از آنکه فایده داشته باشد، ضرر خواهد داشت، زیرا شواهد کمی وجود دارند که نشان دهند کودکان منبع اصلی انتشار ویروس هستند »
  • توسط دکتر جنیفر نازو/ یک محقق ارشد در مرکز بهداشت سلامت جان هاپکینز - مترجم : ر. هاشمی/ معلم

برای مبارزه با ویروس کرونا نیازی به بستن مدارس نداریم مطلب ویژه

 10 مارس 2020 ایتالیا و ژاپن که با گسترش سریع Covid-19 روبه رو شدند، مدارس را برای جلوگیری از همه گیری تعطیل کردند. برخی از مناطق در ایالات متحده نیز این کار را انجام داده اند ، و موافقت کرده اند که زندگی مردم را به طور قابل توجهی تغییر دهند، زیرا این حرکت، از مرگ و بیماری جدی جلوگیری می کند. اما هیچ شواهد روشنی وجود ندارند که چنین اقداماتی باعث…
  • در سپتامبر سال جاری ، « کمیته ارتباط قربانیان اذیت و آزار جنسی در سراسر مدارس کشور » که توسط والدین ایجاد شد ، یک کمپین جمع آوری امضا را آغاز کردند و خواستار این شده اند که : " گواهی نامه صلاحیت معلمی برای کسانی که سابقه اعمال ناشایست با کودکان را داشته اند مجدداً صادر نگردد". در روز ۲۸ ام امضاها و دادخواست به وزارت آموزش و پرورش ارائه شد و از صبح ۱۲ اکتبر ، در سایت امضای "change.org" بیش از ۵۶۰۰۰ نفر طرفدار جمع شدند
  • هدیه نوروزی / دکترای آموزش و پرورش تطبیقی از دانشگاه واسدا توکیو

« جرم جنسی معلمان در ژاپن » ؛ تنبیهی فراتر از لغو مجوز تدریس برای معلم خطاکار چیست؟ مطلب ویژه

موارد زیادی از رفتارهای شرم آور معلمان علیه کودکان و دانش آموزان یکی پس از دیگری در حال رخ دادن است. دولت تلاش کرده است اقدامات مقابله ای با این جنایات جنسی را که باعث رنج طولانی مدت قربانیان می شود را  تقویت کند. یکی از جنبه های قابل توجه این قانون این است که معلمانی که  گواهی نامه صلاحیت  آنها به دلیل اخراج انضباطی ابطال شده است را در موقع تجدید…
  • داستان یک پژوهش : ابزارهای متصل به اینترنت اگرچه امکان زیادی را برای دانش‌آموز ایجاد می‌کنند؛ اما دانشی در ذهن او نمی‌نشیند
  • دکتر امیر ناظمی / متخصص سیاست علم و فن آوری

بگذارید آموزش دم بکشد!

در پژوهشی، یک کتاب را یک بار به صورت چاپی به یک گروه و بار دیگر همان را به صورت الکترونیکی به گروهی دیگر دادند. در نسخه الکترونیکی البته لینک‌هایی بر روی برخی جملات و واژه‌ها برای مطالعات بیشتر قرار داده شده بود (چیزی مثل ویکی‌پدیا). پرسش آن بود که کدام کتاب تاثیر بهتری برای آموزش دارد؟پاسخ البته به صورت یک‌طرفه‌ای نشان داد که کتاب چاپی! این آزمایش چندین بار دیگر تکرار…
  • « دعوا بر سر این است که محمد دانش آموز 11 ساله به خاطر نداشتن گوشی خودکشی کرده است یا نه؟ ولی این حقیقت را کسی نمی تواند منکر شود که مطمئنا محمد به عنوان یکی از فرزندان ایران فقط حق خود را برای آموختن و رشد کردن طلب کرده است. حقی که برای میلیون ها نفر دیگر از کودکان و نوجوانان نادیده گرفته شده است »
  • فرهنگی / اصفهان

به مناسبت " هفته پژوهش " و مرگ دانش آموز 11 ساله : از نخورده بگیر بده به خورده! مطلب ویژه

مطابق قانون ، بیان انتقادات به نفع کشور است و آن دسته از نقد‌ها که ساختار‌های اداری، مدیریتی، حقوقی، اجتماعی و فرهنگی منجر به بروز حوادث و کم‌توانی در مدیریت و روابط آن‌ها را مورد کنکاش قرار می‌دهند، لازم و واجب است. نقد این ساختار‌ها نقش به سزایی در نظارت همگانی و جلوگیری از بروز فساد در جامعه دارد. فسادی که اگر از ابتدا با آن مقابله نشود می‌تواند اثرات مخرب زیادی…
  • « ایران که مدارس آن نیمه باز یا به طور بخشی و نه کامل ، باز شده است، از نظر میزان شیوع مانند ترکیه، فرانسه و انگلیس می باشد که مدارس خود را به طور کامل گشوده اند. کشورهایی مانند روسیه با وجود شیوع بالاتر از ایران، به طور کامل مراکز آموزشی خود را باز کرده است و همین طور آمریکا با وجود شیوع بالا، به طور بخشی و تکه ای، مراکز آموزشی خود را گشوده اند »
  • ر.هاشمی/ معلم

آمار سازمان یونسکو در رابطه با میزان بازگشایی مدارس و مراکز تحصیلی در کشورهای جهان مطلب ویژه

با توجه به حرف ها و سخن های پراکنده برخی از اساتید فن و غیر فن و صاحبان کرسی های سخن که هر لحظه از روی احساس ملکوتی، نظریات بدون شک و برهانی خود را برای عموم مرقوم می نمایند که دیگران استفاده کنند، بر آن شدم که سری به دنیای بیرون از ایران بزنم تا ببینم اوضاع از چه قرار هست. نمی خواهم، جانبدارانه یا یک سویه سخنی بگویم ؛ تنها…
  • « اگر قرار است جامعه متفاوتی داشته باشیم چاره‌ای نداریم جز این که پایه‌ای‌ترین گزاره‌های فرهنگی‌مان را مورد نقد قرار دهیم و البته به خاطر داشته باشیم که اگر قرار است از نقد ویترینی به نقد مؤثر برسیم ضروری است که خط قرمزها را نیز نقد کنیم »
  • دکتر محمدرضا سرگلزایی/ روان‌ پزشک

بی‌ تفاوتی و فرار از مسئولیت در یک قوم و ملت نمی‌تواند ناشی از « آرایش ژنی » آن‌ها باشد ! مطلب ویژه

«زیگموند فروید» پایه‌گذار روان‌کاوی، رفتار بشری را عمدتأ ذاتی و غریزی می‌دانست و نتیجه می‌گرفت که انتخاب‌های آگاهانه ما نقش اندکی در رفتارهایمان دارند. «جبرگرایی زیستی» (Biological Determinism) فرویدی ما را محدود و محصور در چارچوب الگوهایی می‌داند که ژن‌های ما به ما منتقل کرده‌اند.نظریه فروید به سرعت مورد نقد قرار گرفت. «کارن هورنای» یکی از اولین شاگردان فروید، فروید را به «سوگیری نظری» (Theorical Bias) متهم کرد و «مارگارت مید» در…
حالا ديگر مشخص شده است كه در ميان انواع بحث‌هاي علمي و اخلاقي مربوط به پاندمي كوويد19، موضوع باز شدن يا نشدن مدرسه‌ها و حضوري بودن يا غيرحضوري بودن آنها تبديل به يكي از پيچيده‌ترين بحث‌هاي دنياي پس از شيوع شده است. در همين روزها كه آمار شيوع دوباره در كشورهاي اروپايي ازجمله بريتانيا رو به افزايش است، بحث‌ها و بررسي‌هاي بسياري به لحاظ سياسي و علمي برانگيخته است. در روزهاي گذشته…
  • "قصد من این است که بعضی از خطوط اساسی سیر تاریخ بشر را محض عبرت و انتباه در مد نظر هموطنان ارجمند بدارم. هر ملتی که از گذشته عبرت گرفت از این اقیانوس طوفان زندگی به ساحل نجات رسید"

صادق رضازاده شفق ؛ معلم و پیشگام نقد فرهنگی مطلب ویژه

گروه رسانه/ ۱۹ شهریور ۱۲۷۴: ۱۲۵ سال پیش در چنین روزی صادق رضازاده شفق در تبریز زاده شد. می‌گفت: "ایران کشور منفردین است اینجا هر فرد برای خودش سلطانی است".
گروه رسانه/ سه شنبه 10 تیر  ؛ " چارچوب پیشنهادی یونسکو برای بازگشایی مدارس " در صدای معلم منتشر شد . ( این جا ) . « در ابتدای این گزارش آمده است که انگیزه تدوین آن موضوع بازماندگی دانش آموزان از تحصیل در سراسر جهان است و از آن جا که باز شدن مدارس ضامن حق آموزش دانش آموزان در شرایط فعلی است ، سیاست گذاران باید شرایطی فراهم سازند که…
  • " هیئت های مدارس انتاریو در حال آماده سازی برای سال تحصیلی آینده با طیف وسیعی از روش های نوآورانه جدول بندی شده هستند که از آموزش خوب پشتیبانی می کند ، از توصیه های بهداشت عمومی پیروی می کند و به توافق نامه های جمعی آنها با معلمان احترام می گذارد. وزارت آموزش و پرورش ، انجمن های متولی هیئت مدیره مدارس انتاریو و اتحادیه های صنفی معلمان انتاریو همچنان به بحث درباره اجرای این روش ها می پردازند "
  • مترجم : ر.هاشمی/ معلم

راهنمای بازگشایی مدارس انتاریو ( کانادا ) - بخش دوم مطلب ویژه

 گروه رسانه/ " صدای معلم " تاکنون به آموزش تطبیقی در زمینه بازگشایی مدارس هم زمان با بحران کرونا در نظام های آموزشی مختلف جهان پرداخته است . یکی از این جوامع ، نظام آموزشی کانادا و به صورت ویژه " انتاریو " می باشد . در بخش پیشین چنین آمد : ( این جا ) «  از زمان شیوع COVID-19 دانش آموزان ، والدین و کارکنان انتاریو ، تعهد خود را…
  • " بررسی کیفیت آموزش دقیق ‌ترین راه برای پیش‌بینی‌ میزان رشد و ثروتی است که کشورها در نیم‌ قرن آینده تولید خواهند کرد "
  • علی معصومی

در کجای آموزش جهان ایستاده ایم؟

در سال 2016 که دقیق‌ترین رتبه‌بندی مدارس جهان از سوی OECD منتشر شد دانش‌آموزان ایرانی در میان ٧۵ کشور جهان از نظر آموزه‌های علوم و ریاضیات در رتبه ۵١ جهان قرار گرفتند ...رتبه‌های نخست این رتبه ‌بندی در انحصار پنج کشور آسیایی سنگاپور *، هنگ‌کنگ ، ژاپن ، کره جنوبی و تایوان بود و کشور فنلاند که‌سال‌ها نام خود را در صدر بهترین نظام‌های آموزشی جهان به ثبت رسانده بود این بار…
  • آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد :

بازگشت دانش‌آموزان به مدارس باید بالاترین اولویت باشد مطلب ویژه

گروه اخبار/ طبق پژوهشی که در استرالیا انجام شده، با تدابیری مانند ردیابی تماس می‌توان خطر شیوع کرونا در مدارس و مهد کودک‌ها را پایین نگه داشت.در عین حال بر اساس پژوهش محققان یک نشریه علمی تخصصی، معلمان، مربیان و کودکانی که آلوده به ویروس کرونا باشند و در دوران نهفتگی این ویروس به مراکز آموزشی بروند، تنها می‌توانند تعداد کمی از افراد را مبتلا کنند.
  • " ناکارآمدی دوره های آموزشی ضمن خدمت معلمان، علل متعددی دارد. یکی از اساسی ترین عوامل، این واقعیت است که این دوره ها فاقد الگویی متناسب با خصوصیات یادگیرندگان هستند و اغلب بر اساس الگویی ذهنی و سلیقه ای سامان یافته اند "
  • محمد پورحسین/ دانشجوی دکترای برنامه ریزی درسی

نقدی بر دوره های آموزش ضمن خدمت معلمان مطلب ویژه

واقعیت این است که ما در عصر پیچیدگی و تغییرات فزاینده و مداوم، زندگی می کنیم. معلمان و برنامه ریزان درسی و آموزشی باید در عصری که روز به روز پرتلاطم تر و غیرقابل پیش بینی می شود، به اداره کردن فعالیت های آموزشی بپردازند. به همین خاطر یک اجماع عمومی وجود دارد که ما به معلمانی نیاز داریم که بتوانند مدام، کیفت آموزش و یادگیری را رصد کرده و آن را…
  • " یادمان نرود که واقعا ما چه قدر کم درباره این بیماری بسیار پیچیده می‌دانیم و اطلاعات ما چقدر در این حیطه ناچیز است و نکته مهم دیگر گوش کردن به تجارب بازماندگان و نجات‌یافتگان است، مخصوصا آنهایی که بهبودیشان نه سریع بوده و نه سرراست "
  • آدرین متی، روزنامه گاردین - مترجم: علیرضا طالب‌زاده

نوع خفیف کرونا را جدی بگیرید! مطلب ویژه

اگر بر این باورید که نوع خفیف کووید-19 چیز زیاد بد و خطرناکی نباید باشد در این عقیده خود تجدید نظر کنید. افرادی که از هر نظر سالم بودند و فقط به کرونا مبتلا شده و بهبود یافته بودند تصورشان این بود که دیگر از عوارض و علایم بیماری کرونا رهایی یافته‌اند گزارش‌هایی از عوارض و علایم غیرعادی و مقاوم و طولانی این بیماری در خود از جمله سکته‌های مغزی داده‌اند. (…
  • سید مرتضی حسینی

توضیحی درباره‌ی فرهنگ «قورقان» مطلب ویژه

واژه‌ی قورقان که در متون لاتین به شکل  Kurgan و متون فارسی به شکل کورگان نوشته می‌شود، کلمه‌ایست ترکی از ریشه‌ی قورماق به معنای ساختن، بر روی هم نهادن و چیدن، به ویژه در فرهنگ کوچ‌روی و روستانشینی به مفهوم ساختن چینه‌ی سنگی. این واژه برای اولین بار به وسیله‌ی گیمبوتاس در سال 1956 به کار رفته  (حصاری و یاری، 1391: ص114) و یک اصطلاح فراگیر برای تفهیم فرهنگ مردمان نیمه یکجانشین…
  • " حوزه عمومیِ مد نظر هابرماس اندک اندک در ایران در حال نُضج گیری است زیرا قلمرو تصدی گری دولت به تدریج در حوزه های گوناگون به ویژه اقتصاد و تا حدودی فرهنگ و آموزش در حال کوچک شدن است و مطالبات اجتماعی و سیاسی مردم نیز در حال گسترش است حتی اگر فرصت برای مطالبه آن فراهم نباشد . در حوزه عمومی ایرانی یکی از مواردی که در این اماکن و محافل دارای بسامد بالایی است سرگرمی است یعنی بیان لطیفه، خاطره، خواندن آواز، قرائت شعر، نواختن ساز و موارد مشابه دیگر است که با هدف اصلی حوزه عمومی یعنی بحث برای یافتن راه چاره مشکلات جامعه بسیار فاصله دارد . آسیب دیگری که در حوزه عمومی ایران وجود دارد نپرداختن به مبانی نظری مشکلات و بسنده کردن به ظواهر امور است لذا مشاهده می شود شهروندان در وسائل نقلیه عمومی، اتاق انتظار پزشک، راهروهای ادارات با آب و تاب از تورم ، رکود و گرانی، جمهوریت، دموکراسی، مردم سالاری و... سخن می گویند بدون آنکه تصور درستی از تورم یا رکود یا سیاست های اقتصادی دولت یا مبانی دموکراسی و پلورالیسم داشته باشند "
  • سعید شهسوار زاده/ عضو شورای نویسندگان صدای معلم

جستاری در " حوزه عمومی " ایران و مقایسه ی تطبیقی با غرب ( 4 ) مطلب ویژه

از دوره اول صفويه که حوزه عمومي در جهان شکل گرفت ، مردم ايران  پيشتاز بودند !  آيا نسل کنوني ، نبايد جهت جلوگيري از اتميزه شدن جامعه تلاش کند ؟  نقش و مسئوليت شهروندان در مشارکت اجتماعي چيست ؟ در اين گفت و گو ( تحليل ريشه هاي حوزه عمومي )  عمدتأ از دوران باستان  تا 300 سال قبل و نيم قرن گذشته متمرکز مي شويم .   پيش درآمد و…
  • " موقعی ما به امید پایدار می رسیم که هرکسی قدمی بردارد، مشارکت کند و در کنارش ساختارها را هم اصلاح کنیم و به جای اینکه فقط به تاریکی‌ها نفرین بفرستیم، شمعی روشن کنیم "
  • سعید شهسوار زاده/ عضو شورای نویسندگان صدای معلم

جستاری در " حوزه عمومی " ایران و مقایسه ی تطبیقی با غرب ( 3 ) مطلب ویژه

از دوره اول صفويه که حوزه عمومي در جهان شکل گرفت ، مردم ايران پيشتاز بودند !  آيا نسل کنوني ، نبايد جهت جلوگيري از اتميزه شدن جامعه تلاش کند ؟  نقش و مسئوليت شهروندان در مشارکت اجتماعي چيست ؟ در اين گفت و گو ( تحليل ريشه هاي حوزه عمومي )  عمدتأ از دوران باستان  تا 300 سال قبل و نيم قرن گذشته متمرکز مي شويم . پيش درآمد و مقدمه…
  • " روح حاکم بر سیستم حکومتی در یک کشور بسیار نزدیک به روح حاکم بر سیستم آموزشی در آن کشور است ؛ ناگفته پیداست که این سیستم ها اثر متقابل و نظام مند بر یکدیگر دارند . آموزش و پرورشی که تمایل دارد بگوید درمانده است و مصرفی است و بدون بودجه! قطعا برای تغییر منتظر بحران است تا نقشه و برنامه ! "
  • سید علی اصغر حسینی/ کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی ؛ فرهنگی شاغل در آموزش و پرورش خراسان شمالی

برشی روانشناسانه از سیستم آموزش و پرورش در ایران امروز مطلب ویژه

  مقدمه  کشور ما ایران در چند ساله ی اخیر هدف بدترین تحریم های آمریکا و به تبع آن سوءمدیریت های غیر قابل دفاع در داخل کشور بوده است . از آنجا که روح حاکم بر سیستم حکومتی در یک کشور بسیار نزدیک به روح حاکم بر سیستم آموزشی در آن کشور است ناگفته پیداست که این سیستم ها اثر متقابل و نظام مند بر یکدیگر دارند . آموزش و پرورشی که…
  • " نتایج به‌ دست آمده از 1500 والدینی که تاکنون در پیمایش Co-SPACE (Covid-19 Supporting Parents, Adolesents and Children in Epidemics) نام نویسی کرده‌اند نشان دهنده این است که بیش از نیمی از کودکان خردسال (53%) نگران ابتلای خانواده و دوستانشان به این بیماری هستند "
  • مترجم: فاطمه بزرگ‌نیا

پژوهش‌های دانشگاهی درباره ترس کودکان از کرونا چه می‌گویند ؟

  پژوهش دانشگاه آکسفورد درباره سلامت روان نشان می‌دهد این روزها کودکان نگران کمبود مواد غذایی و ابتلای خانواده به بیماری کرونا هستند. به گزارش گاردین، بر اساس یافته‌های یک نظرسنجی، یک پنجم کودکان سنین ابتدایی (5-11 سال) از بیرون آمدن از خانه‌هایشان در هراساند و نگران نبودن غذای کافی در طول دوره شیوع بیماری کوید 19 هستند. پژوهشی در دانشگاه آکسفورد با هدف پیگیری تاثیر این بیماری همه‌گیر بر سلامت روان…
  • " بشیریه در بحث پیرامون ایدئولوژی و فرهنگ گروه های حاکم اظهار می دارد فرهنگ و نگرش سیاسی گروههای حاکم در ایران به دلایل عمیق تاریخی و اجتماعی و روان شناختی، نگرشی پاتریمونیالیستی بوده که در آن، ساخت قدرت به عنوان رابطه ای عمودی و آمرانه از بالا به پایین میان حکام و مردم تصور می شده است "
  • سعید شهسوار زاده/ عضو شورای نویسندگان صدای معلم

جستاری در " حوزه عمومی " ایران و مقایسه ی تطبیقی با غرب ( 2 ) مطلب ویژه

از دوره اول صفويه که حوزه عمومي در جهان شکل گرفت ، مردم ايران  پيشتاز بودند . آيا نسل کنوني ، نبايد جهت جلوگيري از اتميزه شدن جامعه تلاش کند ؟  نقش و مسئوليت شهروندان در مشارکت اجتماعي چيست ؟ در اين گفت و گو ( تحليل ريشه هاي حوزه عمومي ) عمدتأ از دوران باستان  تا 300 سال قبل و نيم قرن گذشته متمرکز مي شويم . پيش درآمد و مقدمه…
  • " به گفته گوین ویلیامسون، وزیر آموزش و پرورش بریتانیا، هیچ کودکی نباید به علت تمهیدات به کار گرفته شده در جهت مبارزه با شیوع ویروس کرونا مجبور به تحمل گرسنگی شود "
  • مترجم: فاطمه بزرگ‌نیا

کوپن‌های خرید از سوپرمارکت به جای غذای رایگان مدارس برای دانش‌آموزان انگلیسی

 کودکان انگلیسی که پیش از شیوع کرونا مشمول حق دریافت وعده‌های غذایی رایگان در مدرسه بوده‌اند، در زمان شیوع این بیماری و قرنطینه از کوپن‌های خرید سوپرمارکتی بهره‌مند خواهند شد. به گزارش ایندیپندنت، به این افراد ژتون‌‌هایی به ارزش 15 پوند در هفته داده خواهد شد که برای استفاده در سوپرمارکت‌هایی خاص معتبر است. به گفته گوین ویلیامسون، وزیر آموزش و پرورش بریتانیا، هیچ کودکی نباید به علت تمهیدات به کار گرفته…
  • " ما متوجه شدیم که مسابقه یا رقابتی گسترده بین مدل‌های ژئوپلیتیکی جانشین آغاز شده است اما هرگز مشخص نشد که چه زمینه‌ و سابقه‌ای برای چنین رقابتی وجود خواهد داشت. اگر برخورد و تنش در محدوده تجارت جهانی و نظام مالی موجود که البته بر اساس اصول و قوانین غربی بنا نهاده شده است رخ دهد امریکا اطمینان دارد که به طور قطع برنده این جنگ خواهد بود. اما اگر این جنگ در زمینی بی‌طرف رخ دهد چه؟ اگر به نوعی در چشم اندازی بی‌طرف، حالتی طبیعی از بی قانونی و یا در پس زمینه‌ای از رشد سریع و افسارگسیخته باشد آن وقت چه اتفاقی می افتد؟ نتیجه به طرز قابل ملاحظه ای نامطمئن و غیرقابل پیش‌بینی خواهد بود "
  • برونو ماسائیس، مجله National Review ترجمه: علیرضا طالب‌زاده

استفاده چین از کروناویروس برای تسلط بر جهان مطلب ویژه

                    توضیح عکس: حضور شی جین پینگ رئیس جمهور چین در مقر اروپایی سازمان ملل در ژنو، سوئیس در 2017   آن چه که آغازش فاجعه‌ای برای چین بود در حال تبدیل شدن به فرصتی استراتژیک برای این کشور در مسیر تاریخ است. به ناگاه اعتراضات در هنگ کنگ که تهدیدی جدی برای ثبات سیاسی در سرزمین اصلی محسوب می‌شد به یک باره…
  • " عدم موفقيت حوزه عمومي در ايران از دوره اول صفويه تا کنون ريشه ی اجتماعي دارد و مقصر دانستن ساخت سياسي ( طلب دموکراسي از دولت و نظام سياسي ) خطا مي باشد . مردم در ايران ، از دولت انتظار بسط و گسترش دموکراسي دارند و خودشان هيچ نقش مشارکتي در حوزه هاي عمومي را نمي پذيرند . برعکس ، مردم اروپا و امريکا خودشان عليرغم مخالفت دولت ها به گسترش حوزه هاي عمومي پرداختند "
  • سعید شهسوار زاده/ عضو شورای نویسندگان صدای معلم

جستاری در " حوزه عمومی " ایران و مقایسه ی تطبیقی با غرب مطلب ویژه

از دوره اول صفويه که حوزه عمومي در جهان شکل گرفت ، مردم ايران  پيشتاز بودند . آيا نسل کنوني ، نبايد جهت جلوگيري از اتميزه شدن جامعه تلاش کند ؟ نقش و مسئوليت شهروندان در مشارکت اجتماعي چيست ؟ در اين گفت و گو ( تحليل ريشه هاي حوزه عمومي )  عمدتأ از دوران باستان تا 300 سال قبل و نيم قرن گذشته متمرکز مي شويم .   پيش درآمد و…
  • نتایج مطالعات محققان انگلیسی نشان داد ؛

تعطیلی مدارس به مهار " کرونا ویروس‌ها " کمکی نمی‌کند ! مطلب ویژه

گروه رسانه/ ایرنا نوشت: نتایج مطالعات محققان انگلیسی نشان داد که تعطیلی مدارس نه تنها تاثیر چندانی در کنترل و مهار شیوع ویروس کووید-۱۹ ندارد بلکه با پیامدهای اقتصادی و اجتماعی منفی برای کشورها همراه خواهد بود.    در پی تشدید بحران همه‌گیری کووید-۱۹ و در راستای کمک به طرح فاصله‌گذاری اجتماعی، تاکنون مدارس بیش از ۱۰۰ کشور جهان تعطیل شده‌اند. حال اما یک پژوهش جدید مؤثر بودن این تعطیلی‌ها را در…
  • " مطالعات نشان می دهد که نسبت کل مخارج ثروتمندترین دهک های درآمدی به فقیرترین دهک 14 برابر است در حالی که نسبت مخارج در حوزه آموزش ثروتمندترین دهک های درآمدی به فقیرترین دهک، بیش از 60 برابر است. مطالعات بخش کیفیت آموزشی و نابرابری در شاخص (TIMSS) بررسی روند آموزش ریاضیات و علوم که محاسبه نابرابری فرصت دستیابی به آموزش با کیفیت برای کودک 14 ساله است، برای دهک های بالای درآمدی 55 درصد و برای گروه های درآمدی پایین 4 درصد را نشان می دهد که حاکی از نابرابری به ضرر خانواده های کم درآمد است. همچنین آزمون PIRLS در مورد مهارت خواندن و نوشتن که در سال های 80 ، 85 و 90 در ایران انجام شده است نشان گر آن است که توانایی دهک های ثروتمند عدد 81 و دهک های فقیر و کم درآمد عدد 48 است "
  • محمد حسین شریف زادگان

بی عدالتی و نابرابری آموزشی در ایران

 در ایران امروز بوی بی عدالتی و نابرابری آموزشی چندی است که فضای سرزمین ما را آلوده نموده است. آموزش و پرورش و تعلیمات عمومی میزان الحراره و نشانگر مهمی برای توسعه اقتصادی اجتماعی و فرهنگی امروز و آینده کشور است. هیچ کشوری را نمی توان توسعه یافته و یا در حال توسعه یافت مگر آن که آموزش و پرورش آن توسعه یافته یا در حال توسعه نباشد. هرگز کشور توسعه یافته…
  • آلیسون اوبری، ان پی آر، 14 مارس 2020
  • ترجمه : علیرضا طالب زاده

ویروس کرونا می تواند 2 تا 3 روز روی سطوح زنده بماند ؛ چگونه سطوح آلوده را پاک کنیم؟ مطلب ویژه

سوال این است که بعد از اینکه شخص آلوده به ویروس جدید کرونا سطوحی مانند دستگیره در را با انگشتان نشسته لمس کرد چه مدت زمانی ویروس می‌تواند روی این سطح به حیات ادامه دهد؟ پژوهشی که در هفته جاری منتشر شد نشان می‌دهد که این ویروس می‌تواند روی سطوح سخت مانند پلاستیک و استیل تا 72 ساعت و روی سطوح مقوایی و کارتن تا 24 ساعت زنده بماند. ( وقتی شخصی…

نظرسنجی

آیا ملاقات های مردمی وزیر آموزش و پرورش دولت سیزدهم در کم کردن شکاف میان اداره و مدرسه و جلب اعتماد معلمان تاثیری دارد ؟

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور