علیرضا منادی سفیدان رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، روز پنجشنبه اول دیماه ۱۴۰۱ در دانشگاه پیام نور آذربایجانشرقی، طی سخنانی، معدل یازده و نیم برای دانشآموزان کشور را فاجعه خوانده و گفته است: « باید کاهش معدل دانشآموزان در کشور ریشهیابی شود چون باید مشخص شود که ایراد از دانشآموزان است یا معلمان؟! » بسیاری از خبرگزاری ها و سایتهای خبری داخلی نیز بلافاصله به انعکاس این خبر پرداخته و…
«در حوزه بلوغ فکر و اندیشه هرگز نمی توان پرید و یا میانبر زد، باید با رنج و مرارت و تربیت ، قدم به قدم از درون آن غارِ تاریک افلاطونی بیرون آمد...»
-اگر فرمانروا شوی چه می کنی؟-هیچ-پس چه کسی فرمان می راند؟-قانون... امروز 8 دی مصادف است با امضای نخستين قانون اساسی ايران توسط مظفرالدين شاه در سال ۱۲۸۵ش. * یکصدوبیست سال پیش، مردم به ستوه آمده از استبداد داخلی و دخالتهای دو کشور روس و انگلیس در امورشان، چنان شیفته قانون بودند که به آن به عنوان کلیدی می نگریستند که می تواند تمام قفل های بدبختی شان را باز کند! آن…
« مسیر دیپلماسی به بیرون ابتدا از « درون » می گذرد و سپس خود را پیدا می کند»
گروه گزارش/ در سایت "Center for Education Diplomacy " در تعریف « دیپلماسی آموزش » ( Education Diplomacy ) چنین آمده است : « ما دیپلماسی را هنر ایجاد رابطه با جامعه و گروه های مرتبط تعریف می کنیم که از حساسیت ، درایت ، فهم و راهبرد برای مدیریت و توسعه ظرفیت هایی بهره می جویند تا ارتباطات معنادار ، مولد و تعامل محور را ایجاد کنند . دیپلماسی آموزش حوزه…
« عدم اطلاع بسیاری از معلمان از قوانین و نیز حس شدید محافظه کاری و فرهنگ عافیت طلبی نهادینه شده در فرهنگ سازمانی مدرسه و مهم تر از آن فقدان حس مطالبه گری و پرسش گری در میان اکثریت قریب به اتفاق معلمان ، مقامات اداری در سطوح مختلف وزارت آموزش و پرورش را به سمت یک نوع « استبداد اداری » سوق داده است »
بر حسب منطق و البته برای داشتن یک سیستم اداری پاسخ گو و مسئولیت پذیر انتظار می رود فردی که در جایگاه یک « مدیر » قرار می گیرد حد اقل از قوانین ، آیین نامه و یا بخشنامه های حوزه کاری خویش اطلاع داشته و آن را مطالعه کرده باشد . در سال تحصیلی جدید و بر اساس ماده 143 آیین نامه اجرایی مدارس ( 1 ) تصمیم گرفتم که حد…
« ما سخت نیازمند گذار از دوران مدیحهسرایی به دورهی پژوهش هستیم!»
امیر ناظمی/ هیات علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور
«ملک الشعرا» عنوانی بود حکومتی برای شاعر بزرگ دوران. اما رقابت برای کسب عنوان «ملکالشعرا»، منجر به آن شد که شعرای ایران به مدیحهسرایان حاکمان تبدیل شوند. قاآنی ملکالشعرای ایران از دوران محمدشاه بود. زمانی که ناصرالدین شاه به تخت نشست و امیرکبیر را به صدراعظمی ایران منصوب کرد؛ قاآنی به روال معمول قصیدهای در مدح صدراعظم جدید سرود. قاآنی که خود پیشتر مدیحهگوی صدراعظم قبلی بود، در مدحش رسید به…
« اصولی مانند پاسخ گویی و شفاف سازی با شعار و تبلیغات اثبات نمی شوند . آن ها باید در عمل ثابت شوند»
گروه گزارش/ بهمن 1400 ؛ معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش گفت: بنا به آمار ارایه شده کمتر از ۳۵ صدم درصد تخلف اداری در میان معلمان وجود دارد که بیش از ۹۵ درصد این تخلف، انضباطی است . ( این جا ) قاسم احمدی لاشکی گفته بود البته به سبب معلم بودن این رقم تخلفات بسیار اندک هم نباید وجود داشته باشد و باید با برنامه ریزی به…
« شمس با آن که نمی خواسته قاعده تعلیم را یک سره زیر و رو کند، اهمیت غایت گری او، موجب تفاوت آشکار بر روش او با دیگر معلمان و آموزگاران روزگارش بوده است»
گروه رسانه/ آن چه در زیر می آید ؛ بررسی « زندگی و اندیشه شمس تبریزی با تکیه بر وجهه ی آموزگاری او » است که در فصل نامه ادبیات عرفانی و اسطوره شناختی س 15 - ش 57 و در زمستان 1398 به کوشش طاهره قاسمی دانش آموخته ی دکتری و زبان ادبیات فارسی دانشگاه بوعلی سینا و علی محمدی استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بوعلی سینا منتشر گردیده است…
« می زند که بیاگاهاند؛ بغض معلمی نیست که از شیطنت یا کم کاری دانش آموزی رنجیده و یا آن را بی احترامی به خود تلقی کرده باشد. در نتیجه چون نیت اصلاح و تنبیه به معنای آگاهی بخشی بوده، تنبیه او که ساختاری مطابق با اندیشه و رفتارش می ساخته است، می توانسته از تنبیه دیگران کارآمدتر باشد»
گروه رسانه/ آن چه در زیر می آید ؛ بررسی « زندگی و اندیشه شمس تبریزی با تکیه بر وجهه ی آموزگاری او » است که در فصل نامه ادبیات عرفانی و اسطوره شناختی س 15 - ش 57 و در زمستان 1398 به کوشش طاهره قاسمی دانش آموخته ی دکتری و زبان ادبیات فارسی دانشگاه بوعلی سینا و علی محمدی استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بوعلی سینا منتشر گردیده است…
« انسان مطالبه گر و پرسش گر کجا و چگونه باید تربیت شود ؟ »
حسین صالحی/ رئیس هیئت مدیره مجمع خیرین مدرسه ساز و مدرسه یار شهرستان ابهر
یکی از پیچیده ترین ابداعات بشری حتما آموزش و پرورش است. پیچیدگی ها و ظرافت های آن ناشی از سر و کار داشتن با انسان از یک سو و دامنه ی گستردگی و فراگیری و مملو از تنوع آن از سوی دیگر ، باعث شده است تا نظام های آموزش و پرورش با مسایل و مشکلات عدیده ای مواجه شوند. در سال های اخیر برای حل مشکلات و رفع تنگناهای این…
كارگروه مطالعات فوری پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در بیانیه ای اعلام کرد ؛
گروه رسانه/ در ادامه فرآیند کنش گری و مطالبه گری در حوزه عمومی آموزش ، كارگروه مطالعات فوری پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در بیانیه ای نسبت به بحران نارضایتی فراگیر معلمان و پیامدهای آن هشدار داد . متن کامل این بیانیه که در اختیار صدای معلم قرار گرفته به شرح زیر است .
« آيا مسئولان نظام آموزشی دچار «وابستگی مسیر» شدهاند؟ آيا حكومت حاضر است مسیر گذشته را تغییر و گامی در جهت عدالت آموزشی بردارد يا همچنان شاهد تضعيف فزاينده مدارس عادی دولتی خواهيم بود؟»
دكتر احد نويدی/ دانشيار پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش
برنامههاي آموزش و پرورش براي دانشآموزان مستعد از منظر ديدگاه برابري خواهانه با چالشهاي فلسفي و عملي مواجه است. برخي اظهار ميدارند كه مدارس استعدادهاي برتر به طور ذاتي تعهد به برابري در آموزش را تضعيف ميكند، اين مدارس نيازهاي دانشآموزان ممتاز را تأمين ميكنند ولي در مقابل اقليتهاي محروم تبعيض قايل مي شوند. مازيه[1] بعد از رد پيشنهادهاي غيردقيق در دو انتهاي طيف، در راستاي نظريه الزابت آندرسون تحت عنوان«مساوات…
«آموزگاری شمس، یکی از راه هایی است که ما از طریق آن می توانیم به شناخت این مرد پی ببریم، مردی که چنان قدرت و جاذبه ای دارد که بر مولانا جلال الدین بلخی اثر گذاشته و او را از مردی فقیه و واعظ به عارفی شوریده بدل می سازد»
گروه رسانه/ آن چه در زیر می آید ؛ بررسی « زندگی و اندیشه شمس تبریزی با تکیه بر وجهه ی آموزگاری او » است که در فصل نامه ادبیات عرفانی و اسطوره شناختی س 15 - ش 57 و در زمستان 1398 به کوشش طاهره قاسمی دانش آموخته ی دکتری و زبان ادبیات فارسی دانشگاه بوعلی سینا و علی محمدی استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بوعلی سینا منتشر گردیده است…
«در تمام علوم با استفاده از پیشوند یکاها باید بتوانیم، سرراست بخوانیم، سرراست بنویسیم، سرراست محاسبه کنیم و سرراست گزارش دهیم. شیوۀ کتابهای درسی، دانش آموزان را در این نکتۀ بسیار مهم در زندگی ( سرراست اندیشیدن و سرراست گزارش دادن ) ناتوان می کند»
گروه رسانه/ در مباحث پیشین ؛ نقص ها و غلط های کتاب درسی فیزیک دوازدهم به قلم آقای « علیرضا کاشفی » مورد بررسی قرار گرفت . ( این جا ) این معلم فیزیک تاکید کرده بود : « گردآورندگان کتابهای درسی باید بدانند که برای شناساندن هر مقوله از علم نیاز به بیان ماهیت آن از طریق « تصورِ شهودی » و یا « تعریف » داریم؛ به شرط آنکه تعریفِ…
« نگاهی به گزارش " فرهنگستان علوم " در زمینه ی آمارهای آموزش کشور ؛
فرهنگستان علوم دهم تیر 1401 گزارشی در زمینه وضعیت کشور منتشر کرد که بخشی از آن ارایه آمارهای آموزش کشور است . گزارش به سرشماری های جمعیتی و منابع دولتی استناد می کند. همین لحظه نوشتن کتاب «مسئله مدرسه: بازاندیشی انتقادی در آموزش و پرورش ایران» را به پایان برده ام و می دانم عمق فاجعه آموزشی کشور تا کجاست. اطلاعات این گزارش را می دانستم اما جای امیدواری و تقدیر است…
«چگونه انتظار داریم ملتی که تاریخ خود را نمیداند تصمیمات درست بگیرد؟!»
( به مناسبت یازدهم مرداد 1288 هجری شمسی سالروز اعدام شیخ فضل الله نوری ) هر گاه از بزرگراه شیخ فضل الله نوری وارد اتوبان جلال میشوم بیاختیار یاد خطای تاریخی جلال آل احمد میافتم! جلال آل احمد در کتاب « غرب زدگی » خود راجع به اعدام «شیخ فضل الله نوری» چنین نوشته است: ( جلال آل احمد ) «به هر صورت از آن روز بود که نقش غربزدگی…
نفسش چنان مطیع اوست که " اگر صد هزار حلوا و بریانسی پیش من باشد که دگران برابر آن جان بدهند، من هیچ میل نکنم به آن و هیچ نخورم چندان که اشتهای صادقم باشد." حتی شمس هدف تحصیل کردن و علم آموختن آدمی را این می داند
گروه رسانه/ آن چه در زیر می آید ؛ بررسی « زندگی و اندیشه شمس تبریزی با تکیه بر وجهه ی آموزگاری او » است که در فصل نامه ادبیات عرفانی و اسطوره شناختی س 15 - ش 57 و در زمستان 1398 به کوشش طاهره قاسمی دانش آموخته ی دکتری و زبان ادبیات فارسی دانشگاه بوعلی سینا و علی محمدی استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بوعلی سینا منتشر گردیده است…
«روش شمس در تربیت کودکان، با جهان اندیشه ها و رویکردهای انتقادی و پرشتاب او، بسیار نزدیک است»
گروه رسانه/ آن چه در زیر می آید ؛ بررسی « زندگی و اندیشه شمس تبریزی با تکیه بر وجهه ی آموزگاری او » است که در فصل نامه ادبیات عرفانی و اسطوره شناختی س 15 - ش 57 و در زمستان 1398 به کوشش طاهره قاسمی دانش آموخته ی دکتری و زبان ادبیات فارسی دانشگاه بوعلی سینا و علی محمدی استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بوعلی سینا منتشر گردیده است…
«آزادی آکادمیک (Academic Freedom) در نظام آموزش عالی کشور محلی از اعراب ندارد! »
فصل اول- هدف: از آنجا که لازم است برای رزمندگان و جانبازان و آزادگان عزیز (که از این پس در این اساسنامه به نام عمومی ایثارگران خوانده می شوند) نظام آموزشی خاصی به وجود آید که با مقتضیات عمومی ایثارگران تناسب بیشتری داشته و از انعطاف لازم برای انطباق با انواع توانائی ها و آمادگی های آنان برخوردار باشد و امکان تقویت بنیه علمی آنان را برای ادامه تحصیل فراهم آورد، مجتمع…
«امیدواریم روزی برسد که کتاب های درسی ایران ما نیز در کنار کتاب های کشورهای پیشروِ علم قرار گیرد، چه از لحاظ علمی و چه از لحاظ هنر آموزش. این مهم جز با بسط مسئولیت پذیری در جامعه امکان پذیر نخواهد شد. مسئولیت پذیری در قبال بشریت، محیط زیست و ایران»
کاری از چهار عضو نخستین دوره انجمن فیزیک استان البرز
گروه رسانه/ در مباحث پیشین ؛ نقص ها و غلط های کتاب درسی فیزیک دوازدهم به قلم آقای « علیرضا کاشفی » مورد بررسی قرار گرفت . ( این جا ) این معلم فیزیک تاکید کرده بود : « گردآورندگان کتابهای درسی باید بدانند که برای شناساندن هر مقوله از علم نیاز به بیان ماهیت آن از طریق « تصورِ شهودی » و یا « تعریف » داریم؛ به شرط آنکه تعریفِ…
« برای آوردن دانشگاه به ریل و مسیر درست و اصلی خود ضروری است هر چه سریع تر بساط سهمیه ها برچیده شود و تمام انواع سهمیه ها لغو و شرایط برای برابری آموزشی و فرصت های برابر به طور یکسان برای همه شهروندان مهیا شود. این عمل از فساد و سهمیه سازی هم جلوگیری خواهد کرد»
نکته مهم دیگر که در بحث مدرنیزاسیون در نظام های تازه تاسیس که کمتر به آن توجه میشود بحث شایستهسالاری یعنی قرار گرفتن هر کس در جای خود و آن چه شایستگی و تخصص و تجربه آن را دارد هست؛ بدون اینکه معیارهای غیرمرتبطی مانند رنگ پوست، دین، روابط خانوادگی، پوشش، گرایشات سیاسی و مذهبی و خدمات دیگر و اخیرا تاهل را دخیل کنیم. رهبر انقلاب در بیشتر جاها هنگام بحث در…
«در شرايطي كه نظام آموزش و پرورش هم در تربيت عمومی و هم در مهارت آموزی ناكام مانده است و ترديدی در باره ضرورت اتخاذ سياستی سازگار با شرايط جديد باقي نمانده است، اين سئوال مطرح می شود كه فرزندان ما در ساحت اقتصادی به چه نوع تربيت و آمادگی نياز دارند و چگونه می توان دانشآموزان را براي ورود به دنيای كار آماده ساخت ؟»
دكتر احد نويدی/ روانشناس و دانشيار پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش
تجربه اجراي برنامههاي آموزش فني و حرفهاي در دوره آموزش متوسطه در سه دهه گذشته را ميتوان به شرح زير خلاصه كرد: 1) گسترش بي رويه آموزش فني و حرفهاي و تأثير منفي آن بر كيفيت آموزش. 2) تأكيد بر رويكرد منسوخ شده آماده سازي افراد براي شغل معين از طريق اجراي برنامه شاخه كاردانش . 3) توزيع نامتوازن دانشآموزان در شاخهها: حدود 80 درصد دانشآموزان در 10 رشته و 88 درصد…
«یکی از فلسفههای تاسیس و شکل گیری مدارس و دانشگاهها به سبک مدرن امروزی آشنا ساختن کودکان و شهروندان با روشها و متدهای علمی و علوم تجربی و تحقیق و پژوهش و اکتشاف به روش علمی و دور ساختن آنها از اوهام و خرافات و باورها و اعتقادات غیرعلمی یا شبه علمی و غلط و ناراست و تعصبات افراطی و بیجا بوده است»
خشت اول هیچ کشوری قادر به تربیت افراد ماهر و متخصص نیست مگر اینکه دارای آموزش عالی یعنی مراکز دانشگاهی و موسسات آموزش عالی باشد. همان طور که از نام این نوع آموزش پیداست برای وارد شدن به این دوره عالی یک مرحله قبلتر یعنی مدارس و آموزش و پرورش قرار دارد که وظیفهاش ارائه آموزشها و مهارتهای پایه و دانش زمینهای به شهروندان برای وارد شدن به بازار کار و خدمات…
امیدواریم روزی برسد که کتابهای درسی ایران ما نیز در کنار کتابهای کشورهای پیشروِ علم قرار گیرد، چه از لحاظ علمی و چه از لحاظ هنر آموزش. این مهم جز با بسط مسئولیت پذیری در جامعه امکان پذیر نخواهد شد. مسئولیت پذیری در قبال بشریت، محیط زیست و ایران»
کاری از چهار عضو نخستین دوره انجمن فیزیک استان البرز
گروه رسانه/ در مباحث پیشین ؛ نقص ها و غلط های کتاب درسی فیزیک دوازدهم به قلم آقای « علیرضا کاشفی » مورد بررسی قرار گرفت . ( این جا ) این معلم فیزیک تاکید کرده بود : « گردآورندگان کتابهای درسی باید بدانند که برای شناساندن هر مقوله از علم نیاز به بیان ماهیت آن از طریق « تصورِ شهودی » و یا « تعریف » داریم؛ به شرط آنکه تعریفِ…
نویدی عضو هیات علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در گفت و گو با صدای معلم : وجود مدارس تیزهوشان در نظام آموزش و پرورش مصداق بارز نقض بی طرفی حکومت است که نوعی تجاوز به حقوق دیگران و پایمال کردن حق الناس است . این سیاست می تواند به ایجاد چرخه شوم فلاکت منجر شود
گروه گزارش/ آزمون ورودی پایه های هفتم مدارس سمپاد ( تیزهوشان ) 28 خرداد سال جاری در 2300 حوزه در سراسر کشور برگزار گردید . الهام یاوری رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان در این زمینه گفت : ( این جا ) « در آزمون پایه هفتم، ۱۹۰هزار داوطلب و در آزمون پایه دهم نیز بیش از۱۱۰هزار داوطلب شرکت کردهاند، بنابراین در مجموع ۳۰۰ هزار شرکت کننده داریم که حدود۱۰درصد از این…
«امیدوارم روزی برسد که کتابهای درسی ایران ما نیز در کنار کتابهای کشورهای پیشروِ علم قرار گیرد، چه از لحاظ علمی و چه از لحاظ هنر آموزش. این مهم جز با بسط مسئولیت پذیری در جامعه امکان پذیر نخواهد شد. مسئولیت پذیری در قبال بشریت، محیط زیست و ایران»
گروه گزارش/ آن چه در زیر می آید ؛ بررسی « نقص ها و غلط های کتاب درسی فیزیک دوازدهم » است که به قلم « علیرضا کاشفی » دبیر فیزیک به رشته ی تحریر در آمده است . کاشفی در مقدمه ی خود می نویسد : « رئیس محترم هیأت تألیف کتب درسی در زیر نواقص و غلط های کتاب درسی فیزیک دوازدهم را به اختصار تقدیم می کنم. متذکر می…
«امیدوارم روزی برسد که کتابهای درسی ایران ما نیز در کنار کتابهای کشورهای پیشروِ علم قرار گیرد، چه از لحاظ علمی و چه از لحاظ هنر آموزش. این مهم جز با بسط مسئولیت پذیری در جامعه امکان پذیر نخواهد شد. مسئولیت پذیری در قبال بشریت، محیط زیست و ایران»
گروه گزارش/ آن چه در زیر می آید ؛ بررسی « نقص ها و غلط های کتاب درسی فیزیک دوازدهم » است که به قلم « علیرضا کاشفی » دبیر فیزیک به رشته ی تحریر در آمده است . کاشفی در مقدمه ی خود می نویسد : « رئیس محترم هیأت تألیف کتب درسی در زیر نواقص و غلطهای کتاب درسی فیزیک دوازدهم را به اختصار تقدیم می کنم. متذکر می شوم،…
«امیدوارم روزی برسد که کتابهای درسی ایران ما نیز در کنار کتابهای کشورهای پیشروِ علم قرار گیرد، چه از لحاظ علمی و چه از لحاظ هنر آموزش. این مهم جز با بسط مسئولیت پذیری در جامعه امکان پذیر نخواهد شد. مسئولیت پذیری در قبال بشریت، محیط زیست و ایران»
رئیس محترم هیأت تألیف کتب درسی در زیر نواقص و غلطهای کتاب درسی فیزیک دوازدهم را به اختصار تقدیم می کنم. متذکر می شوم، نواقص مطرح شده در قالب همین کتاب درسی است نه فراتر از آن و لازم است به کتاب افزوده شود و مقصود من به هیچ وجه حذف جمله های کتاب در این زمینه ها نیست و غلطهای کتاب هر چه سریع تر باید تصحیح گردد. گردآورندگان کتابهای درسی…
«در کل کیفیت حکمرانی از 154 کشور رتبه ما 146 است»
دکتر مقصود فراستخواه/ استاد برنامه ریزی توسعه ، آموزش عالی
گزارش2021 شاخص جهانی دانش (GKI) برنامه توسعه ملل متحد (UNDP) منتشر شده است. از جمله موارد امید آفرین آن؛ حرکتهای نوید بخش طی سالهای گذشته در پایههای آموزش فنی و حرفهای است. دست مریزاد به همهی آن کنشگران که طی یک دهه در این زمینه کوشیدهاند و پایه رتبه جهانی ما را در این خصوص، به 54 از 154 رساندهاند. البته که در این زمینه مشکلاتی زیاد از حیث شمول و برابری…
جایگاه " تفکر " و " سلامت روان " در چنین جامعه ای کجاست !
ای برادر تو همان اندیشه ای / مابقی خود استخوان و ریشه ای گر گل است اندیشه تو گلشنی / ور بود خاری تو هیمه گلخنی گر گلابی بر سر و جَیبت زنند / ور تو چون بولی برونت افکنند (مولانا) سرانجام پس از دو سال تعطیلی ، مدارس تقریبا به شرایط قبلی بازگشتند . در این راستا و در کنار انذار ، انتقاد و گلایه هایی که توسط بسیاری از معلمان…
توصيه نامه سياستي شماره 8 كارگروه مطالعات فوري پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش :
گروه رسانه/ چندی پیش توصیه های سیاستی کارگروه مطالعات فوری پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش به منظور پاسخ دهی به افت یادگیری با عنوان « دانش آموزان در بحران آموزشی ناشی از پاندمی کووید-19 » در صدای معلم منتشر گردید . ( این جا ) در این بیانیه چنین آمده بود : « بر اساس تحلیل اقتصاددانان حوزۀ آموزش و پرورش در سطح جهان، هر سه ماه تعطیلی مدارس در بحران کرونا…
«در نزدیک به سه دهه آموزش و تدریس زیست شناسی، دانش آموزان زیادی دیده ام که با وجود مطالعات وسیع تئوری، فرق بین گل سنگ و خزه را تشخیص نمی دادند، لاک پشت را جزو دوزیستان رده بندی می کردند، مار آبی و دلفین و نهنگ را جزو ماهیان می شمردند و .... »
با وجود این که در عصر زیست شناسی مدرن به سر می بریم و چندین دهه است که دانشمندانِ این رشته، فن آوری های پیشرفته ای مانند کلون سازی ژنها، واکنش زنجیرهای پلیمراز (PCR; Polymerase Chain Reaction) و CRISPER (Clustered Regularly Interspaced Short Palindromic Repeats) را به خوبی گسترش داده اند ولی در آموزش مقدماتی زیست شناسی ناگزیر به استفاده از مفاهیم اولیه زیست شناسی هستیم که در حیطه زیست شناسی…
توصیه های سیاستی کارگروه مطالعات فوری پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش به منظور پاسخ دهی به افت یادگیری:
گروه رسانه/ امروز دوم اسفند 1400 است . در واقع ، تعطیلی مدارس در ایران ناشی از کرونا دو ساله شد . بسیاری از کشورهای جهان با مدیریت منطقی این بحران به روش « حل مساله » مدارس را تعطیل نکردند و حتا انتشار و گسترش سویه ها و گونه های جدید این ویروس نتوانست روند عادی آموزش را در آن جوامع مختل نماید . اما وزارت آموزش و پرورش ایران تاکنون…
«افرادی که اندیشهها و افکار و احساسات خود را مینویسند وضعیت جسمی و روانی سالمتری دارند. نوشتن به آنها کمک میکند تا بتوانند به تجربههای زیستهٔ خود نظم ببخشند و از آن بیاموزند»
آیا تابهحال خاطرات خود را نوشتهاید یا دفتر یادداشت روزانه دارید؟ نوشتن رویدادهای زندگی به گفته جولیا ساموئل، نویسنده و رواندرمانگر، شیوهای برای رواندرمانی است و تاثیر مثبتی روی افراد میگذارد. در این مطلب، به پنج دلیل که نوشتن اثر مثبتی بر تندرستی و سلامت روان میگذارد، میپردازیم. 1- نوشتن علاوه بر تقویت قوای ذهنی، سیستم ایمنی را هم تقویت میکند "جیمز دبلیو پنهبکر، استاد و روانشناس اجتماعی در پژوهش خود دریافت…
«حصول سه ویژگی حقیقت پرستی و تقوای فکری و ایمان به دانش و اندیشۀ انسانی ، روشنفکر را مجهز به امتیاز دیگری به نام روح انتقادی ( جسارت بیان ) می کند. روح انتقادی گام مؤثری در راه کشف حقایق و پیشرفت دانش و فرهنگ انسانی و گشایش فکر است. انسداد مسیرِ روح انتقادی در جامعه، بعضی از امور و اشخاص را در جایگاه بت قرار می دهد. در واقع بت هر آن کس یا هر آن چیزی است که به هر دلیلی نتوان نقدش کرد»
منطق قدیم و منطق جدید منطق عملی جدید بر اساس مشاهده و تجربه در سال 1620 مسیحی توسط « فرانسیس بیکن[1] » پی ریزی شد و با قاطعیت جانشین منطق صوری قرون وسطی[2] گردید. گرچه باید بدانیم حدود هشت قرن پیش از بیکن با قدرت گرفتن معتزله به ویژه در دورۀ مأمون عباسی، در حوزۀ تمدنی اسلام، دخالت عقل در نقل آغاز شده بود. منطق جدید نتیجۀ بیداری افکار و اذهان پس…
با روی کار آمدن اتحاد جماهیر شوروی در 1922 مسیحی ( 1301 خورشیدی ) و تشکیل حزب کمونیست شوروی تمامی احزاب در آن کشور یا قلع و قمع شده و یا در حزب کمونیست حل شدند. این حزب با شعار ضد امپریالیسم به قدرت رسید و دیری نپایید خود به امپریالیسم خونخوار تبدیل گشت. شاخۀ حزب تودۀ آذربایجان یکی از نیرومندترین شاخه های ایالتی حزب بود که به دستور شوروی در…
« افراد بسیار زیادی با مشکلات خواب هستند که اطلاعی از ارتباط بین مشکلات خواب و قهوه ندارند»
کاهش خطر ابتلا به انواع امراض و بیماریها از قبیل بیماری پارکینسون، ملانوما، سرطان پروستات و حتی خودکشی به خوردن قهوه ارتباط داده شده است. یقینا امریکاییها قهوهشان را بسیار دوست دارند. به طوری که حتی بهار سال گذشته موقعی که همهگیری کرونا نیویورک را به تعطیلی کشاند تقریبا همه مغازههایی که قهوه بیرونبر میفروختند موفق شدند به کسب و کار خود ادامه داده و باز بمانند و من شگفتزده میشدم از…
مهدی آقابالی مدیریت پژوهش سرای خوارزمی ناحیه ۳ کرج :
گروه استان ها و شهرستان ها/ سه شنبه ۹ آذر جلسهی مدیران متوسطه ناحیه ۳ کرج در دبیرستان انقلاب اسلامی با حضور مدیران متوسطه دوم و مسئولین ناحیه برگزار گردید. یکی از سخنرانان این جلسه مدیر « آی اف اس» بود. پژوهش مستلزم هزینه است « دکتر مهدی آقابالی » مدیر پژوهشسرای خوارزمی با تبریک هفتهی پژوهش به تشریح خاستگاه پژوهشسراها از دو دیدگاه علمی و اسناد بالادستی پرداخت. او گفت: ما…
«وقتی ما نارساییها را میبینیم اما دم نمیزنیم یعنی با آنها موافقیم»
دکتر کاوه محمدی/ دکتری مدیریت آموزشی و متخصص اعتبارسنجی و تضمین کیفیت در نظام های آموزشی
تا به حال شده در محل کارتان با حرف یا تصمیمی مواجه شوید که به نظرتان درست نیست و آن را قبول ندارید، ولی از طرفی نمیدانید که چگونه مخالفت خود را باید عنوان کنید و در نتیجه ساکت میمانید. همهی ما دوست داریم در شرایط گفته شده، عقیدهی خود را بیان کنیم. بهعنوان شخصی که اصول خودش را دارد، اعتقاد داریم وقتی پای نفع بزرگی در میان است، آزادانه عقایدمان را…
«یکی از مهمترین اقدامات سیاسی- نظامی روسها پس از تصرف تبریز، از بین بردن همین نخبگان و سیاستمداران و مجاهدین و مدیران تبریزی بود که توانسته بودند در مدت کوتاهی امور شهر خود را سروسامان داده و یکی از مهمترین مؤلفههای مدنیت جدید و شهرنشینی بهویژه در نظریهی شهر وبر را عینیت بخشند»
مبانی شکلگیری جامعهی مدنی در تبریز[1] مقدمه اگر جامعهی مدنی را به تعبیر جامعهشناختی، همان جامعهی شهری بدانیم، تبریز مهمترین مرکز جامعهی مدنی جنوب ارس و شهر اولینهای ایران از لحاظ جذب و نهادینه کردن مؤلفههای مدنیت مدرن در عصر جدید است. اگر چه معنای لغوی جامعهی مدنی همان جامعهی شهریاست اما در ادبیات سیاسی- اجتماعی ایران مفهوم جامعهی مدنی، مفهومی عامتر از جامعهی شهریاست. جامعهی مدنی مورد بحث، جامعهایاست فراتر از…
«مطالعات زیادی نیز نشان داده اند که بازگشایی مراکز آموزشی منجر به افزایش ریسک شیوع کوید 19 نمی شود »
دکتر سید علی خالقی نژاد/ پژوهشگر و کارشناس تعلیم و تربیت
مجله نیچر (16 شهریور 1400) در مقاله کوتاهی با عنوان «کودک و کوید: چرا سیستم ایمنی کودکان در صدر است» به ارائه شواهدی مهمی در باره میزان شیوع کوید در میان کودکان زیر 18 سال پرداخته است. داده های جمع آوری شده به وسیله مراکز پیشگیری و کنترل بیماری آمریکا (US Centers for Disease Control and Prevention ) نشان داده است که کمتر از 2 درصد کودکان زیر 18 سال به خاطر…