مطالعات علمی همواره نشان میدهد که موبایل تا چه حدی حواس را پرت میکند. به این خاطر تعدادی از مدارس در اروپا و امریکا میخواهند آن را قدغن کنند. در جولای 2018 دولت فرانسه قانونی را تصویب کرد که به موجب آن گوشی های موبایل در مدارس ممنوع شد. بر طبق گزارش سی ان ان این قانون با مجموع 62 رای موافق در مقابل یک رای مخالف به تصویب رسید. مصوبه مذکور…
" طرح همسوسازي با برنامه درسي ملي تنها پوشاندن لباس سند برنامه درسي ملي بر قامت ناراست نظام آموزشي فعلي بود ؛ در شرايط فعلي، سياست هاي موجود سازمان پژوهش، باعث شده تا معلم در موضع انفعال و ضعف قرار داده شود "
رضا نباتي/ دانشجوي دكتراي فلسفه تعليم و تربيت - كارشناس سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي
مقام معظم رهبري مد ظله العالي : « سازمان پژوهش و برنامهريزي آموزشي، قلب آموزش و پرورش است، اين قلب را گرامي بداريد، اهمّيت بدهيد و حفظ کنيد؛ برنامهريزي آموزشي خيلي مهمّ است. متون آموزشي که در اين سازمان توليد مي شود، بايد با سند تحوّل منطبق باشد؛ بايد با سرعت و جدّيت انجام بگيرد. » 12/2/1398 تـار و پـود بـرنـامـه درسـي مـلّـي اشاره معلم هنرمند، فرشبافي را ماند كه چشمي…
" اینجا در امریکا ترحم و دلسوزی را در چشمان مردم نمی یابید، آنچه می بینید درک و مهربانی است "
خبرهای جسته و گریخته ای از افتتاح مدرسه یا کلاس های خاص اوتیسمیها در ایران به گوش میرسد که برای والدین دارای فرزندان اوتیستیک خبری خوشایند و میمون است: در خرداد 1397 معاون برنامهریزی آموزشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی از افتتاح نخستین مدرسه دخترانه اوتیسم در تهران در مهر ماه همان سال خبر داد. محسن غفوریان گفت: دانشآموزان مبتلا به اوتیسم در 25 مدرسه دولتی و 15 مدرسه غیردولتی مشغول تحصیل…
" در میان کشورهای آسیایی و منطقه، عربستان سعودی و کره جنوبی با اختصاص حدود پنجدرصد از کل تولید ناخالص داخلی (GDP) بالاترین درصد را شامل میشوند ؛ طبق نمودارها، هزینهای که صرف بخش آموزش میشود در ایران، طی سالهای ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۷ تغییر چندانی نکرده است "
آموزش در همه کشورها حرف اول را میزند. آموزش اگر از همان ابتدا درست و اصولی باشد، همهچیز سر جای خودش قرار میگیرد. درواقع، آموزش اصلی از همان ابتدای کودکی باید آغاز شود تا فرد و اجتماع در سالهای بعد نتیجه آن را مشاهده کنند. آموزشی که بیشتر مدنظر ماست، از دوران پیشدبستانی و ابتدایی آغاز میشود و پس از طی مراحل مختلف آموزشی، دانشگاهها و مراکز آموزشی را دربرمیگیرد. در این…
" اجرای حذف تکلیف خانه بدون پشتوانه پژوهشی و علمی، انتصابهای غیرکارشناسی و رابطهای برای پست های تخصصی، حذف مسیل کناری دروازه شیراز، اجرای سد گتوند در خوزستان، احداث پل و راه میان گذر دریاچه ارومیه، تبدیل زمین های دیم به آبی و کشت بی رویه میوه هایی مانند هندوانه و سیب با مصرف بالای آب مثال های چندی از این نوع طرح های غیرکارشناسی شده و بدون لحاظ کردن مسایل تحقیقی و علمی و زیست محیطی هستند که با بودجه های کلان اجرا شده و با گذشت زمان اشکالات آنها به خوبی خود را نشان داده است. چرا که نظرات دانشمندان و محققان و نتایج تحققیقات و پژوهش های آنها لحاظ و به کار گرفته نشده است "
توضیح: در این مقاله به عمد برای اسامی افراد از هیچ عنوانی (دکتر، مهندس، حجتالاسلام، استاد، آقای، خانم ...) استفاده نشده است. به جای مقدمه جو پینسکر در مجله پرسابقه و قدیمی آتلانتیک در مقالهای (8 فروردین 1398) با عنوان «سنت تکلیف خانه» نوشت: «امریکا رابطهای طولانی و پرفراز و نشیب با تکلیفخانه (مشق شب، تکلیف شب یا منزل) داشته است. یک قرن پیش یا بیشتر، اصلاحگران و روشنفکران مترقی استرسزا بودن…
" ماهیت آموزش محیط زیست عملی است و محیط زیست آموختنی نیست، زندگی کردنی است "
قومی به جد و جهد نهادند وصل دوست قومی دگر حواله به تقدیر میکنند حافظ دانش آموزی که از پیش دبستانی وارد چرخه آموزشی ما می شود تا قبل از دوره دوم متوسطه هیچ نامی از " محیط زیست " در کتاب های درسی به چشمش نمی بیند و یا با آن برخوردی ندارد . تنها در پایه یازدهم که به رقابت پوشالی" کنکور " نزدیک می شود و استرس و فشردگی…
" بهتر است به جای استفاده کنندگان منفعل اطلاعات به منتقدین فعال تبدیل شویم و به سادگی هر ایده ای را به خاطر عدم تسلط بر مفاهیم آن به عنوان یک واقعیت مسلم نپذیریم "
دهه ۹۰ میلادی اکتشافات درباره کارکرد مغز به واسطه ظهور فناوری های تصویربرداری عصبی مانند fMRI منجر به اکتشافات گسترده ای درباره کارکرد و رشد مغز انسان گردید؛ به گونه ای که به عنوان 'دهه مغز' شهرت یافت. در همین حین دغدغه های مبنی بر نحوه به کارگیری این یافته ها در حوزه آموزش و یادگیری نیز بیش از پیش گسترش یافت. به این ترتیب گروهی از متخصصین تربیتی شتابزده ایده…
عوامل متعددی در یادگیری دانش آموزان در مدرسه دخیل است اما نتایج نشان می دهند که معلم باهوش تر یکی از فاکتورهای مهم در این مساله است و معیارهای معمول مانند مدارک تحصیلی معلمان وسطح تجربه، لزوما باعث اثربخشی کلاس درس نمیشود
در سطر آخر چکیده مشخصا بر ضرورت تخلیه شهر آق قلا و خطر سیل تاکید شده است! به عنوان یک پژوهشگر بسیاری اوقات این حس را داشته ام که در کشور من پژوهش برای کمتر کسی مهم است. روزهای متمادی در فقر اقتصادی، مطالعه و تحلیل و نوشتن چقدر ارزش دارد؟ در بحبوحه لابی های قدرت، انتصاب های کم کیفیت و مدیریت ناکارآمد...،در بحبوحه شوآف های صوتی_تصویری سلبریتی ها...،در بحبوحه کالایی…
" ما باید این تفکر را در مسئولان آموزش و پرورش جا بیندازیم که اگر یک نهاد پژوهشی قدرتمند در ساختار خود نداشته باشند، نمیتوانند مشکلات درون مدرسه را بهدرستی ارزیابی کنند و برای آن راهحلی بیابند "
گروه اخبار/ پس از اقدام غیرکارشناسی و بدون مطالعه ادغام مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش در دفتر وزارتی که منجر به شکل گیری " مرکز امور هماهنگی، ارتباطات و حوزه وزارتی آموزش و پرورش " گردید و انتقاد صریح رئیس انجمن روابط عمومی کشور از وزیر آموزش و پرورش ( این جا ) و سکوت این وزارتخانه را در پی داشت گزارش ها حاکی از اقدام حجت…
" مجموع مهارت های غیرشناختی و یا اجتماعی و عاطفی یعنی صفات و مهارتهایی مانند تفکر انتقادی ، خلاقیت ، حل مسئله ، پشتکار ، و خود کنترلی در کودکان ژاپنی ، ایجاد ، تقویت و هدایت می شود و به جامعه پذیری آنان کمک نموده و از یأس و نومیدی در آنان جلوگیری می کند "
مقدمه در سه بخش از مبحث " مقایسه سیستم آموزشی ژاپن با آموزش و پرورش ایران " با نکات جالب ، ساده و امکان پذیری از سیاست های آموزشی ژاپن ، آشنا شدیم . برای ارزش گذاری ملت و کشوری که در هر حیطه و زمینه ای از جمله هنر و موسیقی و فرهنگ سنتی و تکنولوژی و اخلاق و سخت کوشی و همت و اراده و..... سرآمد و زبانزد ملل دیگر…
«این بخشی از رنج و تحقیری است که زنان مجبورند تحمل کنند و علتش سنن و رسومات سخت و بی رحمانه است.خشونت در خانه هنوز عملی زشت و آمار ازدواج کودکان بالاست. ما سعی میکنیم مردم را متقاعد کنیم که زمان عوض شده است. اما خرافات هنوز حرف اول را می زند.»
8 مارس روز جهانی زن است. با تبریک این روز به زنان سختکوش و شجاع میهنم بیمناسبت ندیدم در حال و هوای این روز و به بهانه این روز بین المللی با گوشهای از رنجهایی را که در طول تاریخ به بهانهها و تحت توجیهات واهی بر زنان رفته یا همچنان می رود آشنا شویم. همه ما چیزهای زیادی درباره بستن پاهای زنان چینی از دوران کودکی، شنیدهایم. اما شاید درباره رسم…
اگر مردم تصور کنند کار اشتباهی توسط اغلب مردم انجام می شود احتمال این که آن ها هم همان اشتباه را انجام دهند افزایش می یابد! یعنی "همرنگ جماعت شدن" باعث می شود ما حتی وقتی به اشتباه بودن رفتاری متقاعد می شویم آن رفتار را انجام می دهیم!
پارک ملی آریزونا یک منطقه جنگلی حفاظت شده در آمریکاست. برخی از بازدیدکنندگان از این پارک ملی از این منطقه ی حفاظت شده چوب بر می داشتند و این ماجرا باعث به هم خوردن وضعیت طبیعی جنگل می شد. یک پژوهشگر تصمیم گرفت راجع به پیام هایی که می تواند این رفتار را تغییر دهد تحقیق کند.در نوبت اول تابلویی در مسیر حرکت بازدید کنندگان نصب شد که روی آن نوشته شده…
" علاوه بر فرار مغزها و پاکسازی و اخراج استادان از دانشگاه ها که از زمان کودتای 2016 شروع شده است دانشگاهها این عوامل را نیز تجربه کرده اند: فقدان شدید آزادی بیان و اندیشه؛ کنترل یکتنه دانشگاهها توسط شورای رسمی آموزش عالی (YOK)؛ معضل دانشگاه های خصوصی که هدفشان سودجویی است؛ آموزش ناکافی استادان و مدرسان؛ و حجم زیاد کار و بار شغلی که روی دوش استادان جوان سنگینی میکند "
در سال های اخیر تعداد دانشجویان و فارغالتحصیلان دانشگاه های ترکیه به طرز چشمگیری افزایش یافته است. با وجودی که زیرساختها همگام با این افزایش کمی، توسعه یافته اما رشد کیفیت آموزشی با آن متناسب و هماهنگ نبوده است. تعداد دانشجویان و ظرفیت دانشگاهها و موسسات آموزش عالی ترکیه در ده ساله گذشته ده برابر شده است. اگر اندکی به عقب بگردیم در سال 1979 (1358 شمسی) تنها 12 دانشگاه در ترکیه…
" یادگیری زبان مادری، حقی است به رسمیت شناخته شده برای تمام اقوام ایرانی، چه از منظر بین المللی و چه از منظر ملی. ترویج زبان مادری نه تنها به تنوع زبانی و ترویج آموزش چندزبانه کمک خواهد کرد، بلکه سبب همبستگی مبتنی بر فهم، تحمل و گفت و گو خواهد شد "
هر ملتی که زبان مادری خود را فراموش کند، مانند فردی زندانی است که کلید زندانش گم شده باشد . ( آلفونس دوده ) ۲۱ فوریه ( دوم اسفند) از طرف یونسکو به عنوان روز جهانی زبان مادری نامگذاری شده است. طرح نامگذاری این روز ، به ابتکار کشور بنگلادش در یونسکو مطرح و در سی امین کنفرانس عمومی یونسکو در سال ۱۹۹۹ میلادی به تصویب رسید. این روز رسماً از سال…
" آموزش در کشور ژاپن فرآیندی پیوسته و مستمر است و در کشور ما گسسته و قطعه قطعه "
مقدمه در دو بخش قبلی ، از تنها چیزی که سخن گفته نشد مسایل مالی و بودجه ای آموزش و پرورش بود. از ناله ای مبنی بر کسری بودجه و صرفنظر اجباری از تمهیدات لازم برای آموزش و پرورش نیز خبری نبود. آنان از هیچ طرح و برنامۀ سلیقه ای وزیری هم تبعیت نکرده اند، چون ساختار آموزشی آنان مشخص است و از امیال و سلایق فردی تبعیت نمی نماید. یعنی برای…
" باید به گفتمانی که از موفقیت دفاع میکند [و ذیل آن کلاسهای خصوصی را ترویج میکند] بدبین بود چراکه این گفتمان اغلب پروژۀ بازتولید نابرابری اجتماعی را در دل خود پنهان کرده است "
اخیراً یورونیوز گزارشی از وضعیت نظام آموزشی فرانسه به قلم سعید شفیعی منتشر کرده است با عنوان «آموزش کالا نیست، مدرسه تجارتخانه نیست». بخشهایی از این گزارش در ادامه ارائه میشود. توضیح اینکه، مواردی که در [ ] آمده، جزو گزارش نیست و به متن اضافه شده است. در فرانسه بسیاری از پژوهشگران حوزۀ آموزش نگران گسترش بازار کلاسهای خصوصی و کتابهای کمک آموزشی هستند. روند کالاییشدن آموزش در فرانسه چند پله…
" در مدارس ژاپن اخلاقیات موج می زند و در مدارس ما علیرغم حاکمیت مذهب دریغ از اخلاق مداری ! ذهن کودکان ما از تربیت مذهبی خسته است "
مقدمه من نیز چون هر انسانی وطنم را دوست دارم و شاید برای همین دلیل سعی در پیدا کردن روزنه ای برای رهایی از تمامی شداید روزگار که از سوی خودمان زخم هایی مزمن بر پیکر نظام آموزشی وارد شده است ، هستم. از حقارت ایران و ایرانی کدام عقل سلیم لذت می برد؟! برتری درهر حیطه ای و توفق هر فرد و جمعی در یک جامعه ، از ایده آل های…
" در دنیای کنونی ارتباطات گفت و گو محور بوده به طوری که با انتشار پیام باید با مخاطبان متعدد و متکثر تعامل مناسبی برقرار کرد تا خواسته ها و توقعات آنها از رسانه مورد نظر برآورده شود "
بودجه صدا و سیما در سال ٩٧ حالا بودجه صداوسیما در لایحه تقدیمی از سوی دولت برای سال ٩٧، نسبت به سال ٩٦ حدود ٣٠٠ میلیارد تومان افزایش پیدا کرده؛ یعنی طبق آنچه در جدول شماره ٧ لایحه بودجه آمده، در لايحه بودجه سال 97، بودجه صداوسيما بیش از 1300 ميليارد تومان پیشبینی شده بود(روزنامه جام جم تاریخ 22 / 9 / 97 ). اساسنامه سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران…
اساسنامه این سازمان، مدیران رسانه ملی را توصیه به بحث و گفت وگوی آزاد، داشتن نگاه جامع، دلسوزانه و سازنده امر نموده است. اما آنچه از اهمیت مضاعف برخوردار است این است که این نگاه تا چه اندازه بر رسانه ملی حاکم است؟
مقدمه در عصر حاضر بهرهگیری از رادیو و تلویزیون به عنوان دو رسانه ارتباطی سریع و در دسترس، یک ضرورت اجتماعی و بخشی جداییناپذیر از زندگی نوین محسوب میشود و خارج ماندن افراد از گردونه رسانههای ارتباط جمعی، به معنای حذف شدن آنان از حیات اجتماعی است. تحولات سیاسی و اجتماعی سالهای اخیر در نقاط مختلف جهان، حاکی از ظهور و تشدید جنگ رسانهای بر سر تسخیر افکار عمومی و ایجاد تغییرهای دلخواه در فرهنگ و…
" مجموعه افراد در سطح استان، مناطق و مدارس به علت نداشتن مشارکت در تصمیمات برنامه های درسی تعلق خاطر کمی نسبت به این برنامه های تولید شده توسط ستاد دارند "
نبی اله صادقیان/کارشناس در حوزه مطالعات برنامه درسی و مولف کتابهای آموزشی پیش دبستانی
اگر چرخه مدیریت برنامه ریزی درسی را شامل : بررسی نیازها، طراحی، تدوین، اجرا و ارزشیابی بدانیم، به نظر می رسد مديريت اجراي برنامه هاي درسي به عنوان چهارمین مرحله در تمامي نظام هاي آموزشي در قياس با امر توليد برنامه هاي درسي به جهت وسعت کار اجرا، پيچيدگي هاي ابعاد اجرايي برنامه ها، متناسب سازي برنامه ها با نيازها و...سخت تر بوده و توان و انرژي به مراتب بيشتري را…
" برای ایجاد تغییرات مطلوب و اساسی در یک جامعه مدل های ذهنی افراد یک جامعه باید تغییر کند "
چکیده در روایات، ادعیه، احادیث و آیات قرانی از تفکر و تعقل بسیار بحث شده است به طوری که قرآن مدام انسان را به تفکر در وجود خود، مخلوقات و دنیای خارج و سیر آفاق و انفس فرا می خواند. در جای جای توحید مفضّل امام صادق عبارات تأمل کن، تدبر کن و تعقل کن بارها به کار رفته است. علیرغم این و با وجود ریشه های عمیق مذهبی و فرهنگی آن،…
مقصود فراستخواه در در دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی :
روز چهارشنبه کرسی ارتباطات علم و فناوری یونسکو با مشارکت انجمن ترویج علم در ایران به موضوع «علم و فرهنگ عمومی در ایران» پرداخت . این نشست در دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد. مقصود فراستخواه، رضا صمیم و هادی خانیکی نیز به طرح دیدگاههای خود پرداختند. فراستخواه ابتدا با گرامی داشت یاد مرحوم قانعیراد، به مقاله پژوهشی این استاد جامعهشناسی در خصوص آموزش عالی در ایران پرداخت و گفت: قانعیراد…
" اعتراض آنان بر این اساس است که کاهش بودجه نباید شامل آموزش و پرورش باشد. اتحادیه های کارگری معلمان اسپانیا اعلام کردند افزایش ساعات تدریس برای معلمان به پایین آمدن کیفیت آموزشی منجر خواهد شد "
یکی از خوبی های جمع شدن معلمان در یک مکان مشخص مثل سایت صدای معلم ، این است که معلم متوجه می شود بعضی از مشکلات و کم و کاستی هایی که قبلا فکر می کرده است فقط در مدرسه او یا در اداره محل خدمت او وجود داشته و دارد ، مشکل مدارس دیگر و ادارات دیگر آموزش و پرورش هم هست و لذا راحت تر می تواند مشکلات خود را…
جامعه بی مطالعه، جامعه خطرناکی است!
حسن بهنام/ معاون پژوهش و برنامهریزی اداره آموزش و پرورش ناحیه 4 اهواز *
پیشرفت و توسعه ارتباط مستقیم و تنگاتنگی با بحث آموزش و پرورش به مفهوم عام کلمه دارد (نه لزوما وزارت آموزش و پرورش). بنیان و اساس توسعه هر جامعه و کشوری، داشتن انسان های دانا و سالم است. دانایی محوری، مفهوم انسانی توسعه است. بدون وجود انسانهای دانا و سالم، توسعه در حد یک بحث و یک آرزو خواهد ماند. با رصد اوضاع امروز جامعه، شاخصهای این دو مؤلفه مهم توسعه، یعنی«دانایی…
" ما نظارهگر کاهش هزینهکرد دولت به ازای هر دانشآموز (بر حسب درصد از سرانهی تولید ناخالص داخلی) هستیم "
وضعیت کلی آموزش و پرورش از نظر تعداد دانشآموز، سرانهی فضای آموزشی، نسبت دانشآموزان غیردولتی و دولتی چگونه است؟ آیا آموزش پایهی کشور دارد به سمت خصوصی شدن پیش میرود؟ دولت نسبت به گذشته برای آموزش هر دانشآموز چه قدر هزینه میکند؟ برای پاسخ به این سوالات، نکات زیر را دنبال کنید: 1- آنطور که وزیر آموزش و پرورش میگوید امسال با افزایشی نزدیک به ۸۰۰ هزار نفری، ۱۴ میلیون دانشآموز به…
اگر فرض کنیم آمریکا همه تحریم های ایران را برای کشورهائی مثل چین، ژاپن و کره جنوبی اعمال کند، آیا پیامدهای تحریم در آن کشورها، با آن چه که در حال حاضر ایران با آن رو به روست، یکی است؟ بدون تردید پاسخ این سئوال منفی است، چون زیر ساخت های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی این کشورها به گونه ای است که می توانند به سادگی از آن عبور کنند…
" براساس مطالعهای که در یک نمونۀ 6000 نفری از فارغالتحصیلان سالهای اخیر دانشگاههای دولتی شهر تهران انجام شده است، حدود 65 درصد نمونه جزو سه دهک پردرآمد جامعه بودهاند که اکثر آنها دورۀ دبیرستان را در مدارس غیرانتفاعی گذراندهاند "
براساس مطالعهای که در سال 1395 در دانشگاه فردوسی مشهد انجام شده است، بیش از 70 درصد دانشجویان مشهدی این دانشگاه در دورۀ روزانه-رایگان، دورۀ دبیرستان را در مدارس غیرانتفاعی گذراندهاند و از کلاسهای خصوصی و عمومی برای آمادگی کنکور بهره بردهاند. براساس مطالعهای که در یک نمونۀ 6000 نفری از فارغالتحصیلان سالهای اخیر دانشگاههای دولتی شهر تهران انجام شده است، حدود 65 درصد نمونه جزو سه دهک پردرآمد جامعه بودهاند که…
" تحلیلی گذرا بر قانون منع به کارگیری بازنشستگان بر اساس مدل بوروکراسی وبر "
" همراه با ثبات و محافظه کاری تاریخی ، هر ملت ارزش های اجتماعی خاصی نیز دارد که همان طور که گفته شد باعث به هم بستگی افراد و حفظ شئون و خصایص آن ملت می گردد . مقصود از ارزش های اجتماعی صرفا اعتقادات و رسومی نیست که بر پایه اخلاق با منطق بنا شده باشند . بلکه غرض هر نوع ارزشی است که صورت اجتماعی به خود گرفته خصیصه ای…
" تمام فعالیتهایی که ما در حوزه آموزش و پرورش انجام میدهیم از ایده و گفتههای محققان و معلمان نشأت میگیرد. آنها کسانی هستند که تمام زندگی خود را برای آموزش و پرورش گذاشتهاند. آنها به دنبال ارتقای سیستمها هستند "
«کلید داشتن یک آینده موفق برای جامعه و مردم آموزش است.»بیل و ملیندا گیتس در گزارش سالانه خود در فوریه 2018 به چالشبرانگیزترین سوالاتی که از ایشان پرسیده شده بود، پاسخ دادند:* ما محور فعالیتهای خود در ایالت متحده آمریکا را، آموزش قرار دادیم. متأسفانه، اگرچه در دهه اخیر پیشرفتهایی در این زمینه انجام شدهاست، اما مدارس دولتی آمریکا، بهویژه تحصیلات تکمیلی کالج، همچنان در معیارهای مهم از استانداردهای جهانی فاصله دارد.…
" برنامه مدوّن و نظام مندی برای دادن نقش به زبانهای بومی یا تدریس آنها در آموزش و پرورش و آموزش عالی ایران وجود ندارد "
مقدمه 70 درصد جمعیت جهان را دو زبانه ها تشکیل می دهند به طوری که دو زبانگی در جهان پدیده ای غیر عادی و استثنایی به شمار نمیآید. جامعه زبانی ایران نیز با دارا بودن تنوع زبانی و قومی یک جامعه دو زبانه غالب محسوب می شود. در مناطقی هم که مرزهای زبانی به هم می رسند می توان سخنوران چند زبانه یافت. صرف نظر از تفاوتهایی که در مولفه های مختلف…
موسسه نظرسنجی گالوپ، یک بنیاد بین المللی در حوزه پیماش و نظرسنجی اجتماعی است که در سال ۱۹۳۵ و توسط جرج گالوپ تاسیس شده است. اکنون بنیاد گالوپ دارای ۳۰ دفتر در ۲۰ کشور دنیاست. نظرسنجی در ساحت تربیت و مدرسه، یکی از اقدامات نسبتا جدید گالوپ است که از سال ۲۰۰۹ به اجرا درآمده و تاکنون بیش از ۵ میلیون دانش آموز در این نظرسنجی شرکت کردند. نظرسنجی گالوپ از دانش…
" مهم ترين خطري كه يك نظام ديني را تهديد مي كند « التقاط فرهنگي » است "
رضا نباتي/ دانشجوي دكتراي فلسفه تعليم و تربيت و از مؤلفين كتاب هاي درسي قرآن دفتر برنامه ريزي و تاليف كتب درسي ( وزارت آموزش و پرورش )
بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحيم اشاره « بيش از 95 درصد از دانش آموزان اين كشور، فقط در مدرسه با قرآن كريم آشنا مي شوند. » اين مطلب به تنهايي نشان دهنده جايگاه منحصر به فرد آموزش قرآن در وزارت آموزش و پرورش است. اما وجود متغييرهاي مداخله گر آشكار وپنهان در تحقق اهداف قصد شده، نقش اساسي ايفا مي كند. حاصل بررسي هاي نويسنده مقاله به عنوان مؤلف كتابهاي درسي قرآن…
" طبق این شیوه نامه سرگروه باید از طریق برگزاری انتخابات آزاد از میان دبیران دروس انتخاب شوند اما دخالت و سفارش سایر قسمت ها مانند مدیریت، حراست، معاونت آموزشی و کارشناس گروههای آموزشی ممکن است در این روند اختلال ایجاد کند به طوری که ممکن است انتخابات انجام نگیرد و دوایر شخص مورد نطر را انتصاب کنند "
مقدمه ایده تشکیل گروه های آموزشی به سبک و سیاق فعلی به حدود 35 سال پیش بر می گردد به طوری که در سال 1361 گروه های آموزشی رسماً فعالیت خود را در سه مقطع ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان آغاز کرد. اگرچه در سال 1385 تغییراتی نه چندان اساسی در ساختار آن به وجود آمد و به صورتی در آمد که امروز شاهدش هستیم با این وجود وظایف و فلسفه تشکیل…
کودکانی که "پیانو" مینوازند زودتر زبان یاد میگیرند
مطالب این مقاله برگرفته از سیزدهمین کتاب اینجانب می باشد که در انتشارات جنگل جاودانه تهران چاپ شد اما اجازه توزیع آن را ندادند! اوریجنال این کتاب بعدا "بدون سانسور" در یک انتشارات بین المللی در آلمان منتشر شد و توسط برادرم "سید علی اصغر حسینی" (کارشناس ارشد روانشناسی بالینی - آموزگار) تحت عنوان "یادگیری تیمی رقابتی" ترجمه و توسط انتشارات "کتاب راه" منتشر شد. هم اکنون ورژن فارسی و انگلیسی اوریجنال…
" تحقق تربیت اخلاقی پستمدرن ممکن است در جامعه اسلامی به نفی منابع مقتدر و به نفی روند الگوگرایی، به نفی مبانی متافیزیک ارزششناختی و معرفتشناختی حاکم بر تربیت اخلاقی منجر شود، در صورتیکه در تربیت اسلامی به مبانی متافیزیکی، مبانی ارزششناسی و تئوریهای پیشین معتقد میباشیم و تربیت اخلاقی از منظر اسلام، تربیتی مبتنی بر الگوهاست "
2 .محدوديتهاي تربيت پستمدرن: از مهمترین محدودیت های تربیتی پست مدرنیسم می توان به مورادزیر اشاره نمود: ـ پستمدرن انباشته از ديدگاههايي است كه نه تنها منسجم و همسو نيستند، بلكه در مواردي يكديگر را نيز نفي ميكنند و همين امر پستمدرنيسم را نه قابل دفاع ميكند و نه قابل نقد. ـ مفهوم نقد مستلزم كاربرد درست عقل است و نقد بدون فرقگذاري ميان درست و غلط، عادلانه و ناعادلانه، قدرت و…
" برخي از مسائل مطرحشده توسط پستمدرنيستها چشماندازهاي مثبتي نيز براي تعليم و تربيت به ارمغان آورده است "
فاطمه حسنی/ کارشناس ارشد فلسفه تعلیم و تربیت، دانشجوی کارشناسی ارشد جغرافیا و از فرهنگیان پژوهشگر استان همدان ( قروه درجزین)
ناسازگاری تکثرگرایی با وحی اعتقاد به وحي و نبوت، از نوعي بينش درباره جهان و انسان ناشي مي شود، يعني اصل هدايت عامّه در سراسر هستي. اصل هدايت عامّه لازمه جهان بيني توحيدي اسلامي است؛ از اين رو اصل نبوّت لازمه اين جهان بيني است. خداوند متعال به حكم اينكه واجب الوجود بالذّات است و واجب الوجود بالذّات، واجب من جميعالجهات است، فيّاض علي الاطلاق است و به هر نوعي از انواع…
" در ژاپن ، « اگر كسي يك برنامه آموزشي پيشنهاد دهد تا در نظام آموزشي اين كشور به مورد اجرا گذاشته شود سپس ناكارآمدي و عدم موفقيت آن به اثبات برسد، آن شخص مرتکب يك عمل مجرمانه سياسي شده است كه بالطبع مورد تعقيب قضایی قرار خواهد گرفت "
گروه رسانه/ در بخش پیشین ( این جا ) بخش نخست از مقاله پژوهشی " بازکاوی نظام گزینش معلم در ایران " را به قلم « احمد شبانی " از دبیران آموزش و پرورش بانه را مطالعه کردیم . بخش پایانی از این مقاله ارزشمند تقدیم شما می گردد . همچنین از همه مخاطبان و کارشناسان دعوت می شود مطالب علمی و کارشناسی خود را در این حوزه برای صدای معلم ارسال…
" رویکرد تعلیم و تربیت پست مدرنیستی، تکثّرگرایانه است و به "تفاوت" اهمیت ویژهای میدهد، یک جنبهی مورد توجه در تکثّرگرایی این است که فرض مبانی، اصول و روشهای ثابت، یکسان و مشابه برای تعلیم و تربیت بیمعناست "
فاطمه حسنی ( 1 )/ کارشناس ارشد فلسفه تعلیم و تربیت، دانشجوی کارشناسی ارشد جغرافیا و از فرهنگیان پژوهشگر استان همدان ( قروه درجزین)
چكيده بیش از یک دهه است که تفکر پست مدرنیسم آموزه های تربیتی را تحت تأثیر قرار داده است. این تفکر با ابعاد و حوزه های مختلفی که تحت پوشش قرار داده است، جنبه های مختلفی از زندگی انسان ها را تحت سیطره خود قرار داده است. تکثرگرایی، چندگانگی، ساختارشکنی و توجه به هویت، سیاست،اندیشه و حتی زبان را شاید بتوان از مفاهیم اساسی معرفت شناسی پست مدرنیسم دانست. یکی از ابعاد…